Latvijas Republika Satversmes tiesa
spriedums pieņemts 07.05.1997
Par Ministru kabineta 1997.gada 10.janvāra noteikumu
nr.23 "Grozījumi likumā "Par uzņēmējdarbības
regulēšanu enerģētikā"" (izdoti Satversmes
81.pantā noteiktajā kārtībā) atbilstību Latvijas
Republikas Satversmes 81.pantam un Ministru kabineta
1995.gada 14.marta noteikumu nr.54 "Par Latvijas
Republikā ražotās elektroenerģijas iepirkuma cenām"
atbilstību Latvijas Republikas Satversmei, likumam
"Par uzņēmējdarbības regulēšanu enerģētikā" un
citiem likumiem
Lieta nr.04 - 01(97)
Latvijas Republikas Satversmes tiesa šādā sastāvā:
tiesas sēdes priekšsēdētājs A.Endziņš, tiesneši
I.Skultāne, R.Apsītis, I.Čepāne, A.Lepse, A.Ušacka, ar
tiesas sēdes sekretāri I.Rimdžus,
piedaloties pieteikuma iesniedzēja - trīsdesmit piecu
6.Saeimas deputātu Ģ.V.Kristovska, A.Panteļejeva,
J.Bunkša, P.Keiša, I.Bērziņa, K.Lībanes, K.Leiškalna,
A.Seiksta, R.Marjašas, A.Tomašūna, Dz.Ābiķa, J.Ābeles,
E.Grinovska, P.Putniņa, P.Kļaviņa, K.Druvas, A.Prēdeles,
A.Nagļa, A.Sausnīša, L.Teņa, J.Jurkāna, A.Kreitusa,
V.Nagobada, O.Grinberga, J.Rāznas, V.Krisberga, E.Inkēna,
J.Dobeļa, P.Tabūna, E.Grīnberga, J.Ādamsona, I.Liepas,
J.Kazāka, P.Apiņa un E.Zelgalvja - pārstāvim 6.Saeimas
deputātam Ģ.V.Kristovskim un institūcijas, kas izdevusi
normatīvos aktus, kuri tiek apstrīdēti, - Ministru
kabineta - pārstāvim zvērinātam advokātam E.Radziņam,
pamatojoties uz Latvijas Republikas Satversmes 85.pantu,
Satversmes tiesas likuma 16.panta 4.punktu un 17.panta
otrās daļas 3.punktu,
Rīgā, 1997.gada 28.aprīlī atklātā tiesas sēdē
izskatīja lietu
"Par Ministru kabineta 1997.gada 10.janvāra
noteikumu nr.23 "Grozījumi likumā "Par
uzņēmējdarbības regulēšanu enerģētikā" (izdoti
Satversmes 81.pantā noteiktajā kārtībā) atbilstību
Latvijas Republikas Satversmes 81.pantam un Ministru
kabineta 1995.gada 14.marta noteikumu nr.54 "Par
Latvijas Republikā ražotās elektroenerģijas iepirkuma
cenām" atbilstību Latvijas Republikas Satversmei,
likumam "Par uzņēmējdarbības regulēšanu
enerģētikā" un citiem likumiem".
Satversmes tiesa
konstatēja:
Pieteikuma iesniedzējs apstrīd Ministru kabineta
izdotos normatīvos aktus, kas nosaka iepirkuma cenas
(tarifus) no decentralizētām elektrostacijām (tai skaitā
mazas jaudas koģenerācijas stacijām).
Ministru kabinets 1995.gada 14.martā izdeva noteikumus
nr.54 "Par Latvijas Republikā ražotās
elektroenerģijas iepirkuma cenām" (turpmāk -
noteikumi nr.54), pamatojoties uz likuma "Par
1925.gada 1.aprīļa likuma "Ministru kabineta
iekārta" atjaunošanu" (turpmāk - Ministru
kabineta iekārtas likums) 14.panta pirmās daļas 3.punktu,
tas ir, ja attiecīgais jautājums ar likumu nav
noregulēts. Šo noteikumu 2.punkts noteica iepirkuma cenu
(tarifus) decentralizēto elektrostaciju ražotajai
elektroenerģijai, kas atbilst valsts akciju sabiedrības
"Latvenergo" elektroenerģijas realizācijas
vidējam aprēķina tarifam, 3.punktā paredzot divkāršu
iepirkuma cenu decentralizēto mazas jaudas (līdz 2
megavati) hidroelektrostaciju ražotajai
elektroenerģijai.
5.Saeima 1995.gada 6.septembrī pieņēma likumu
"Par uzņēmējdarbības regulēšanu enerģētikā". Šā
likuma 27.panta devītajā daļā tika noteikts, ka "no
atjaunojamiem energoresursiem (mazās hidroelektrostacijas
ar jaudu līdz 2 megavatiem un vēja ģeneratori), kā arī
mazas jaudas koģenerācijas stacijām (ar jaudu no 1
megavata līdz 12 megavatiem) elektroenerģijas
pārpalikumu, kas atbilst valstī noteiktajiem
elektroenerģijas parametriem, uzpērk valsts
elektropārvades tīklā pēc paaugstinātiem tarifiem",
bet desmitajā daļā tika noteikts, ka
"elektroenerģijas iepirkuma cena no šā panta
devītajā daļā minētajām elektrostacijām atbilst divkāršam
elektroenerģijas realizācijas vidējam tarifam un ir spēkā
astoņus gadus no attiecīgās elektrostacijas
ekspluatācijas sākuma. Pēc tam iepirkuma cena atbilst
elektroenerģijas realizācijas vidējam tarifam".
Ministru kabinets 1995.gada 21.decembrī iesniedza
Saeimai likumprojektu "Grozījumi likumā "Par
uzņēmējdarbības regulēšanu enerģētikā"", kurā
paredzēja arī izslēgt likuma "Par uzņēmējdarbības
regulēšanu enerģētikā" 27.panta piekto līdz desmito
daļu.
Ar 6.Saeimas 1996.gada 25.novembra likuma
"Grozījumi likumā "Par uzņēmējdarbības
regulēšanu enerģētikā"" 8.pantu tika izslēgta
likuma "Par uzņēmējdarbības regulēšanu
enerģētikā" 27.panta piektā, sestā, septītā un
astotā daļa, taču 6.Saeima 1996.gada 25.novembra sēdē
noraidīja Ministru kabineta priekšlikumu izslēgt minētā
likuma 27.panta devīto un desmito daļu (Saeimas
25.11.1996. sēdes stenogramma, "Latvijas
Vēstnesis", 1996, nr.206).
Ministru kabinets 1997.gada 10.janvārī Latvijas
Republikas Satversmes (turpmāk - Satversme) 81.pantā
noteiktajā kārtībā izdeva noteikumus nr.23
"Grozījumi likumā "Par uzņēmējdarbības
regulēšanu enerģētikā"" (turpmāk - noteikumi
nr.23), izsakot minētā likuma 27.panta devīto daļu šādā
redakcijā: "No mazām hidroelektrostacijām (ar jaudu
līdz 2 megavatiem) un vēja ģeneratoriem, kā arī
koģenerācijas stacijām (ar jaudu līdz 12 megavatiem)
elektroenerģijas pārpalikumu, kas atbilst valstī
noteiktajiem elektroenerģijas parametriem, iepērk
elektrotīklā Ministru kabineta noteiktajā kārtībā",
un svītrojot 27.panta desmito daļu.
Ministru kabinets atbilstoši Satversmes 81.pantam šos
noteikumus iesniedza Saeimai.
1997.gada 7.martā trīsdesmit pieci 6.Saeimas deputāti
Satversmes tiesā iesniedza pieteikumu, kurā lūdz atcelt
noteikumus nr.23, uzskatot, ka Ministru kabinets pārkāpis
Satversmes 81.pantā noteikto ierobežojumu par to, ka šādi
noteikumi nevar grozīt pastāvošās Saeimas darbības laikā
pieņemtos likumus. Pieteikuma iesniedzējs norāda, ka
6.Saeima, 1996.gada 25.novembrī grozot likumu "Par
uzņēmējdarbības regulēšanu enerģētikā", jau bija
paudusi savu attieksmi, noraidot priekšlikumu grozīt
likuma 27.panta devītajā un desmitajā daļā noteiktos
elektroenerģijas iepirkuma cenu tarifus koģenerācijas
stacijām.
Tiesas sēdē pieteikuma iesniedzēja pārstāvis norādīja,
ka 6.Saeima 1996.gada 25.novembra sēdē veikusi savu
leģislatīvo funkciju ar negatīvo akceptu, atstājot spēkā
likuma normas, ko pieņēmusi 5.Saeima, tādējādi Satversmes
81.pantā ietvertais jēdziens "pastāvošās Saeimas
laikā pieņemtie likumi" iztulkojams paplašināti, ar
to saprotot jebkuru Saeimas leģislatīvās funkcijas
izpausmi. Bez tam viņš norādīja, ka Latvijas likumdošanas
tradīcijas, publicējot likumus par grozījumiem likumos,
neparedz nepieciešamību norādīt gan to, ka par konkrēto
pantu notikušas debates, gan arī to, ka saglabāta tā
iepriekšējā redakcija. Pieteikuma iesniedzēja pārstāvis
uzsvēra, ka Satversmes 81.panta interpretēšana jāveic ar
Satversmes 1.panta normas par Latviju kā demokrātisku
valsti palīdzību, interpretācijas pamatā liekot varas
dalīšanas principu, un visas šaubas par Ministru kabineta
tiesībām tulkojot par labu Saeimai kā galvenajai un
noteicošajai likumdevējai institūcijai.
Pieteikuma iesniedzējs pieteikumā lūdz izskatīt arī
noteikumu nr.54 piemērošanas likumību pēc 1997.gada
10.janvāra, tas ir, šo noteikumu atbilstību Satversmei un
citiem likumiem. Pieteikuma iesniedzējs norāda, ka
Ministru kabinets 1995.gada 14.martā izdeva noteikumus
nr.54 saskaņā ar Ministru kabineta iekārtas likuma
14.panta pirmās daļas 3.punktu. Pēc likuma "Par
uzņēmējdarbības regulēšanu enerģētikā" stāšanās
spēkā noteikumi nr.54 zaudējuši spēku. Taču Ministru
kabinets prettiesiski atsācis piemērot šos noteikumus pēc
1997.gada 10.janvāra, kad Satversmes 81.panta kārtībā
grozījis likuma 27.panta devīto un desmito daļu, nosakot,
ka no koģenerācijas stacijām elektroenerģijas
pārpalikumus iepērk Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
Taču šādu kārtību Ministru kabinets joprojām nav
noteicis.
Tiesas sēdē pieteikuma iesniedzēja pārstāvis norādīja,
ka noteikumi nr.54, kas izdoti, pamatojoties uz Ministru
kabineta iekārtas likuma 14.panta pirmās daļas 3.punktu,
ir spēkā līdz attiecīga šo nozari regulējoša likuma
pieņemšanai. Likums "Par uzņēmējdarbības regulēšanu
enerģētikā" noteica elektroenerģijas iepirkuma
tarifus no decentralizētām elektrostacijām, tāpēc ar tā
stāšanos spēkā, noteikumi nr.54, kas līdz tam noteica
minētos elektroenerģijas iepirkuma tarifus, ir pretrunā
ar Ministru kabineta iekārtas likuma 14.panta pirmās
daļas 3.punktu un zaudējuši spēku.
Ministru kabinets Satversmes tiesai iesniegtajā
atbildes rakstā paskaidro, ka noteikumi nr.23 nav
grozījuši pastāvošās Saeimas laikā pieņemto likumu, jo
likumu "Par uzņēmējdarbības regulēšanu
enerģētikā" 1995.gada 6.septembrī pieņēmusi
5.Saeima. 6.Saeimas 1996.gada 25.novembrī pieņemtais
likums "Grozījumi likumā "Par uzņēmējdarbības
regulēšanu enerģētikā"" neskar likuma 27.panta
devīto un desmito daļu. Noteikumi nr.23 groza vienīgi
likuma 27.panta devīto un desmito daļu, kurās līdz šim ar
likumu grozījumi nav izdarīti.
Tiesas sēdē Ministru kabineta pārstāvis uzsvēra, ka
noteikumi nr.23 izdoti atbilstoši Satversmes 81.panta
prasībām un jēdziens "pastāvošās Saeimas laikā
pieņemtie likumi" nav iztulkojams paplašināti.
Bez tam Ministru kabinets atbildes rakstā paskaidro,
ka noteikumi nr.23 paredz, ka elektroenerģijas
pārpalikumu no mazajām hidroelektrostacijām, vēja
ģeneratoriem un koģenerācijas stacijām iepērk Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā, ko nosaka noteikumi nr.54.
Likuma "Par uzņēmējdarbības regulēšanu
enerģētikā" 27.panta devītās un desmitās daļas spēku
zaudējusī redakcija attiecināja likuma normas uz
koģenerācijas stacijām ar kopējo jaudu no 1 megavata līdz
12 megavatiem, taču nenoteica citu koģenerācijas staciju
elektroenerģijas pārpalikumu iepirkšanas kārtību. Šo citu
koģenerācijas staciju (ar jaudu līdz 1 megavatam un virs
12 megavatiem) elektroenerģijas pārpalikuma iepirkšanas
kārtību visu laiku noteikuši un arī pašlaik nosaka
noteikumi nr.54.
Tiesas sēdē Ministru kabineta pārstāvis norādīja, ka
likums "Par uzņēmējdarbības regulēšanu
enerģētikā" neregulē visu to jautājumu loku, kas
bija noregulēts noteikumos nr.54, bez tam ne minētā
likuma pārejas noteikumos, ne arī kādos citos tiesību
aktos nav noteikts, ka noteikumi nr.54 zaudējuši spēku.
Tādējādi laika posmā no likuma "Par uzņēmējdarbības
regulēšanu enerģētikā" spēkā stāšanās brīža līdz
noteikumu nr. 23 spēkā stāšanās brīdim noteikumi nr.54
paši no sevis nezaudēja spēku. Taču, pamatojoties uz
likuma "Par likumu un citu Saeimas, Valsts
prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu
izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un
spēkā esamību" 8.pantu, tie nebija piemērojami tajā
daļā, kas noteica elektroenerģijas iepirkuma tarifus
koģenerācijas stacijām ar kopējo jaudu no 1 megavata līdz
12 megavatiem, jo to noteica likuma "Par
uzņēmējdarbības regulēšanu enerģētikā" 27.panta
devītā un desmitā daļa, tas ir, normatīvais akts, kam ir
augstāks juridiskais spēks. Tātad noteikumi nr.54 nav
zaudējuši spēku un ir spēkā arī šodien.
Satversmes tiesa, izvērtējot noteikumu nr.23 un
noteikumu nr.54 atbilstību Satversmei, likumam "Par
uzņēmējdarbības regulēšanu enerģētikā", Ministru
kabineta iekārtas likumam un citiem likumiem, atzīst
pieteikuma iesniedzēju prasījumu par pamatotu un
apmierināmu:
1. Atbilstoši Satversmes 81.pantam "laikā starp
Saeimas sesijām Ministru kabinetam ir tiesība, ja
neatliekama vajadzība to prasa, izdot noteikumus, kuriem
ir likuma spēks". Šādu noteikumu izdošana Satversmes
81.pantā ir ierobežota satura ziņā, un viens no šiem
ierobežojumiem paredz, ka Ministru kabineta noteikumi ar
likuma spēku "nevar grozīt ... pastāvošās Saeimas
laikā pieņemtos likumus". Ja minētais ierobežojums
tiek pārkāpts, šādi Ministru kabineta noteikumi uzskatāmi
par pretkonstitucionāliem un spēkā neesošiem.
Satversmes 81.pantā ietvertais jēdziens
"pastāvošās Saeimas laikā pieņemtais likums",
aptver ne tikai Saeimas pieņemtā likuma izsludināto
tekstu, bet arī tos priekšlikumus par atsevišķu normu
iepriekšējās spēkā esošās redakcijas saglabāšanu, kurus
Saeima izskatījusi un pieņēmusi likumprojekta trešajā
lasījumā, kaut arī tie formāli netiek atspoguļoti
izsludinātajā likuma tekstā.
To pamato Saeimas kārtības ruļļa 112.pants, kas
nosaka, ka "pēc visu priekšlikumu izskatīšanas sēdes
vadītājs liek uz balsošanu likumprojektu kopumā ar
pieņemtajiem priekšlikumiem", turklāt atbilstoši
Saeimas kārtības ruļļa 114.panta pirmajai daļai
"likumprojekts uzskatāms par pieņemtu un līdz ar to
kļūst par likumu, ja tas ..., balsojot par to kopumā,
ieguvis klātesošo deputātu absolūto balsu
vairākumu".
Noteikumi nr.23 formāli groza vienīgi 5.Saeimas
pieņemtā likuma "Par uzņēmējdarbības regulēšanu
enerģētikā" 27.panta devīto un desmito daļu, taču
pēc būtības minētie noteikumi groza pastāvošās 6.Saeimas
1996.gada 25.novembrī pieņemto likumu "Grozījumi
likumā "Par uzņēmējdarbības regulēšanu
enerģētikā"".
Saeimai 1995.gada 21.decembrī Ministru kabineta
iesniegtajā likumprojektā "Grozījumi likumā
"Par uzņēmējdarbības regulēšanu
enerģētikā"" tika ierosināts izslēgt likuma
"Par uzņēmējdarbības regulēšanu enerģētikā"
27.panta devīto un desmito daļu. Kā izriet no Saeimas
1996.gada 25.novembra sēdes stenogrammas, apspriežot šo
likumprojektu trešajā lasījumā, deputāti pieņēma
priekšlikumus neizslēgt likuma "Par uzņēmējdarbības
regulēšanu enerģētikā" 27.panta devīto un desmito
daļu, kā arī pieņēma likumprojektu kopumā.
Tādējādi 6.Saeima, trešajā lasījumā pieņemot minētos
priekšlikumus, kā arī balsojot par likumprojektu kopumā
ar pieņemtajiem priekšlikumiem, paudusi savu gribu
saglabāt minētā likuma 27.panta devīto un desmito daļu
iepriekšējā spēkā esošajā redakcijā.
Līdz ar to Ministru kabinets Satversmes 81.pantā
noteiktajā kārtībā nevarēja grozīt likuma "Par
uzņēmējdarbības regulēšanu enerģētikā" 27.panta
devīto un desmito daļu, kaut arī 6.Saeimas lēmums par to
saglabāšanu iepriekšējā spēkā esošajā redakcijā formāli
netika ietverts 1996.gada 25.novembra likuma
"Grozījumi likumā "Par uzņēmējdarbības
regulēšanu enerģētikā"" izsludinātajā
tekstā.
2. Ar Ministru kabineta iekārtas likuma 14.panta
pirmās daļas 3.punktu Ministru kabinets pilnvarots izdot
noteikumus "gadījumos, ja attiecīgais jautājums ar
likumu nav noregulēts". Tātad noteikumi, kas izdoti,
pamatojoties uz šo pilnvarojumu, ir spēkā līdz attiecīgo
jautājumu regulējoša likuma spēkā stāšanās brīdim.
Saskaņā ar vispārīgiem tiesību principiem normatīvais
akts zaudē spēku šādos gadījumos: 1) ja iestājies termiņš
vai nosacījums, ar ko ierobežots normatīvā akta spēks
laikā, 2) ja normatīvais akts tiek atcelts, vai arī 3) ja
stājies spēkā cits normatīvais akts ar tādu pašu vai
augstāku juridisko spēku, kas regulē tos pašus
jautājumus.
Ministru kabinets 1995.gada 14.martā, pamatojoties uz
Ministru kabineta iekārtas likuma 14.panta pirmās daļas
3.punktu, izdeva noteikumus nr.54, jo tobrīd valsts
akciju sabiedrības "Latvenergo" pārziņā
nenodoto (decentralizēto) elektrostaciju ražotajai
elektroenerģijai iepirkuma cenas nebija noregulētas ar
likumu.
1995.gada 6.septembrī Saeima pieņēma likumu "Par
uzņēmējdarbības regulēšanu enerģētikā", kura
27.panta devītā un desmitā daļa noteica elektroenerģijas
iepirkuma tarifus no decentralizētām elektrostacijām, tas
ir, no hidroelektrostacijām ar jaudu līdz 2 megavatiem un
vēja ģeneratoriem, kā arī mazas jaudas koģenerācijas
stacijām (ar jaudu no 1 megavata līdz 12 megavatiem).
Kā izriet no minēto normatīvo aktu satura, likuma
"Par uzņēmējdarbības regulēšanu enerģētikā"
27.panta devītā un desmitā daļa regulē tos pašus
jautājumus, ko noteica Ministru kabineta noteikumu nr.54
2. un 3. punkts, tas ir, elektroenerģijas iepirkuma cenas
(tarifus) no decentralizētām elektrostacijām. Turklāt
likuma "Par uzņēmējdarbības regulēšanu
enerģētikā" 2.pantā formulētais uzdevums, atšķirībā
no Ministru kabineta noteikumiem nr.54, ir ne tikai
veicināt elektroenerģijas ražošanu Latvijas Republikā,
bet arī noteikt "uzņēmēju pienākumus un tiesības
energoapgādē, lai nodrošinātu nepārtrauktu un netraucētu
enerģijas patērētāju apgādi ar energoresursiem, lai
aizsargātu patērētāju intereses, veicinātu uzņēmējdarbību
šajā jomā, kā arī nodrošinātu energoapgādes atbilstību
valsts enerģētikas politikai".
Ar likuma "Par uzņēmējdarbības regulēšanu
enerģētikā" spēkā stāšanās brīdi - 1995.gada
11.oktobri - zuda Ministru kabineta noteikumu nr.54 spēkā
esamības tiesiskais pamats. Tam, ka likuma "Par
uzņēmējdarbības regulēšanu enerģētikā" pārejas
noteikumos nav tiešas norādes par noteikumu nr.54
atzīšanu par spēku zaudējušiem, nav juridiskas
nozīmes.
Ievērojot iepriekš minēto, Satversmes tiesa
nosprieda:
1. Atzīt Ministru kabineta 1997.gada 10.janvāra
noteikumus nr.23 "Grozījumi likumā "Par
uzņēmējdarbības regulēšanu enerģētikā"" par
neatbilstošiem Latvijas Republikas Satversmes 81.pantam
un spēkā neesošiem no sprieduma pasludināšanas brīža.
2. Atzīt Ministru kabineta 1995.gada 14.marta
noteikumus nr.54 "Par Latvijas Republikā ražotās
elektroenerģijas iepirkuma cenām" par neatbilstošiem
likumam "Par uzņēmējdarbības regulēšanu
enerģētikā" un Ministru kabineta iekārtas likuma
14.pantam un spēkā neesošiem no 1995.gada 11.oktobra.
Spriedums stājas spēkā tā pasludināšanas brīdī.
Spriedums ir galīgs un nepārsūdzams.
Spriedums pasludināts Rīgā, 1997.gada 7.maijā.
Satversmes tiesas sēdes priekšsēdētājs A.Endziņš
Satversmes tiesas tiesnese I.Skultāne
Satversmes tiesas tiesnesis R.Apsītis
Satversmes tiesas tiesnese I.Čepāne
Satversmes tiesas tiesnesis A.Lepse
Satversmes tiesas tiesnese A.Ušacka
|