Valsts ieņēmumu dienesta
  rīkojums Nr.607
  Rīgā 2004.gada 19.aprīlī
  Par "Metodisko
  norādījumu par pašnodarbināto, iekšzemes darba ņēmēju pie darba
  devēja - ārvalstnieka un ārvalstu darba ņēmēju pie darba devēja -
  ārvalstnieka valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu aprēķināšanu"
  apstiprināšanu
  1. Pamatojoties uz likuma "Par
  Valsts ieņēmumu dienestu" 8.panta 4.punktu un likuma "Par
  nodokļiem un nodevām" 5.panta otro daļu, apstiprinu "Metodiskos
  norādījumus par pašnodarbināto, iekšzemes darba ņēmēju pie darba
  devēja - ārvalstnieka un ārvalstu darba ņēmēju pie darba devēja -
  ārvalstnieka valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu
  aprēķināšanu".
  2. Rīkojumu un ar šo rīkojumu apstiprinātos "Metodiskos
  norādījumus par pašnodarbināto, iekšzemes darba ņēmēju pie darba
  devēja - ārvalstnieka un ārvalstu darba ņēmēju pie darba devēja -
  ārvalstnieka valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu aprēķināšanu"
  publicēt laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".
  3. Ar šo rīkojumu apstiprinātos "Metodiskos norādījumus par
  pašnodarbināto, iekšzemes darba ņēmēju pie darba devēja -
  ārvalstnieka un ārvalstu darba ņēmēju pie darba devēja -
  ārvalstnieka valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu aprēķināšanu"
  piemērot 2004.gada un turpmāko taksācijas periodu valsts sociālās
  apdrošināšanas iemaksu aprēķināšanai.
  Valsts ieņēmumu dienesta
  ģenerāldirektora v.i. N.Jezdakova
  Metodiskie norādījumi par
  pašnodarbināto, iekšzemes darba ņēmēju pie darba devēja -
  ārvalstnieka un ārvalstu darba ņēmēju pie darba devēja -
  ārvalstnieka valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu
  aprēķināšanu
  Izdoti saskaņā
  ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 5.panta otro daļu un likuma
  "Par Valsts ieņēmumu dienestu" 8.panta 4.punktu
  Vispārīgie
  jautājumi
  1. Metodiskie norādījumi skaidro,
  kā piemērojamas likuma "Par valsts sociālo apdrošināšanu" un citu
  tiesību aktu normas, kuras attiecas uz pašnodarbinātā statusu,
  iekšzemes darba ņēmēja pie darba devēja - ārvalstnieka un
  ārvalstu darba ņēmēja pie darba devēja
  - ārvalstnieka statusu no valsts
  obligātās sociālās apdrošināšanas viedokļa, likmi konkrētai
  personai, aprēķinot sociālās apdrošināšanas iemaksas, kā arī
  iemaksu objektu, no kura tiek aprēķinātas valsts sociālās
  apdrošināšanas obligātās iemaksas (turpmāk - obligātās
  iemaksas).
  2. Metodisko norādījumu mērķis ir sniegt metodisku palīdzību
  fiziskajām un juridiskajām personām, kuras pašas aprēķina un
  izdara obligātās iemaksas, kā arī Valsts ieņēmumu dienesta
  amatpersonām vienotas normu izpratnes veidošanai un
  piemērošanai.
  II.
  Maksātāji
  3. Bez darba ņēmējiem vēl ir
  iespējamas trīs maksātāju kategorijas (statusi):
  3.1. pašnodarbinātais - termins "pašnodarbinātais" ir izskaidrots
  likuma "Par valsts sociālo apdrošināšanu" (turpmāk - Likums)
  1.panta 3.punktā;
  3.2. iekšzemes darba ņēmējs pie darba devēja ārvalstnieka -
  persona, kuru Latvijas Republikā nodarbina darba devējs -
  ārvalstu nodokļu maksātājs, ja šīs personas pastāvīgā dzīvesvieta
  ir Latvijas Republikā;
  3.3. ārvalstu darba ņēmējs pie darba devēja ārvalstnieka -
  persona, kuru nodarbina darba devējs - ārvalstu nodokļu
  maksātājs, ja šīs personas pastāvīgā dzīvesvieta nav Latvijas
  Republikā un tā uzturas Latvijas Republikā 183 dienas vai ilgāk
  jebkurā 12 mēnešu periodā, kas sākas vai beidzas taksācijas
  gadā.
  III.
  Pašnodarbinātā persona
  4. Tā ir persona, kura gūst
  ienākumu kā:
  4.1. persona, kas veic individuālo darbu;
  4.2. persona, kuras pastāvīgā dzīvesvieta ir Latvijas Republikā
  un kura saņem autoratlīdzību (autortiesību un blakustiesību
  atlīdzību), izņemot autortiesību mantinieku, citu autortiesību
  pārņēmēju un autoratlīdzību (autortiesību un blakustiesību
  atlīdzību) saņēmēju, kurš ir sasniedzis vecumu, kas dod tiesības
  saņemt valsts vecuma pensiju, vai ir I vai II grupas
  invalīds;
  4.3. zvērināts notārs;
  4.4. zvērināts advokāts;
  4.5. zvērināts revidents;
  4.6. zvērināts tiesu izpildītājs;
  4.7. prakses ārsts, prakses farmaceits, prakses veterinārārsts,
  prakses optometrists;
  4.8. cita fiziskā persona, kas reģistrējusies kā saimnieciskajā
  darbībā gūtā ienākuma nodokļa maksātāja (piemēram, namīpašnieks,
  zemes iznomātājs), izņemot tās, kuras veic nekustamā īpašuma
  apsaimniekošanu vai gūst ienākumu no personīgās palīgsaimniecības
  vai piemājas saimniecības un ir sasniegušas vecumu, kas dod
  tiesības saņemt valsts vecuma pensiju, vai ir I vai II grupas
  invalīdi;
  4.9. persona, kuras pastāvīgā dzīvesvieta ir Latvijas Republikā
  un kuras darbu apmaksā no Latvijas Republikai piešķirtajiem
  ārvalstu tehniskās palīdzības vai starptautisko finanšu
  institūciju aizdevuma līdzekļiem;
  4.10. zemnieku (zvejnieku) saimniecības īpašnieks, kas, nebūdams
  darba tiesiskajās attiecībās ar savas zemnieku (zvejnieku)
  saimniecības pārvaldes institūciju, veic šīs zemnieku (zvejnieku)
  saimniecības vadības funkciju, ja šajā zemnieku (zvejnieku)
  saimniecībā likumā noteiktajā kārtībā nav iecelts (ievēlēts)
  pārvaldnieks (direktors), izņemot tos, kuri sasnieguši vecumu,
  kas dod tiesības saņemt valsts vecuma pensiju, vai ir I vai II
  grupas invalīdi;
  4.11. individuālais komersants.
  5. Par apliecinājumu tam, ka fiziskā persona, kura veic
  saimniecisko darbību, ir reģistrējusies saimnieciskās darbības
  veicēja statusā, ir uzskatāma nodokļu maksātāja reģistrācijas
  apliecība.
  6. Ja persona ir saimnieciskās darbības veicēja un iedzīvotāju
  ienākuma nodokli maksā, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju, bet
  viņai nav izsniegta nodokļu maksātāja reģistrācijas apliecība,
  tad tā nav uzskatāma par pašnodarbināto personu.
  7. Zemnieku saimniecības īpašnieks, kurš nav darba tiesiskajās
  attiecībās ar citiem darba devējiem, var būt:
  7.1. pašnodarbinātais - ja pats veic šīs zemnieku saimniecības
  vadības funkciju un šajā saimniecībā nav iecelts
  pārvaldnieks;
  7.2. nepakļauts valsts sociālajai obligātajai apdrošināšanai - ja
  uzņēmumā ir iecelts pārvaldnieks un īpašnieks nenodarbojas ar
  uzņēmuma vadību;
  7.3. darba ņēmējs - ja zemnieku saimniecībā likumā noteiktajā
  kārtībā ir iecelts pārvaldnieks un īpašnieks noslēdz darba līgumu
  ar uzņēmuma pārvaldes institūciju.
  8. Likums "Par individuālo (ģimenes) uzņēmumu, zemnieka vai
  zvejnieka saimniecību un individuālo darbu" nosaka, ka uzņēmuma
  pārvaldes formu nosaka īpašnieks. Individuālā uzņēmuma īpašnieks
  var pārvaldīt savu uzņēmumu pats, kā arī ar pārvaldnieka vai
  koleģiālas pārvaldes institūcijas starpniecību. Tādā gadījumā
  pilnvarojums uzņēmuma īpašnieka vārdā rīkoties ar uzņēmuma mantu
  un pārstāvēt uzņēmuma īpašnieku tiek fiksēts statūtos vai
  nolikumā.
  9. Ja uzņēmums nepieņem statūtus vai neizstrādā nolikumu,
  uzņēmuma pārvaldnieka pilnvarojums uzņēmuma īpašnieka vārdā
  rīkoties ar uzņēmuma mantu un pārstāvēt uzņēmuma īpašnieku tiek
  fiksēts uzņēmuma īpašnieka un pārvaldnieka darba līgumā.
  10. Personai, kura saņem autoratlīdzību (autortiesību un
  blakustiesību atlīdzību) un vienlaikus ir darba ņēmējs saskaņā ar
  Likuma 1.panta 2.punktu, ir tiesības neveikt obligātās iemaksas
  no tā ienākuma, kuru tā guvusi autoratlīdzības (autortiesību un
  blakustiesību atlīdzības) veidā. Gadījumā, ja šī persona izvēlas
  neveikt obligātās iemaksas no minētā ienākuma, tad metodisko
  norādījumu 18.punktā norādīto ziņojumu tā neiesniedz.
  11. Ja persona, kura saņem autoratlīdzību (autortiesību un
  blakustiesību atlīdzību), vienlaikus ir arī darba ņēmējs (saskaņā
  ar Likuma 1.panta 2.punktu) un izvēlas veikt arī obligātās
  iemaksas no tā ienākuma, kas gūts autoratlīdzības (autortiesību
  un blakustiesību atlīdzības) veidā, tad šīs obligātās iemaksas
  tiek veiktas atbilstoši pašnodarbinātajam noteiktajai obligāto
  iemaksu likmei un pašnodarbinātajam noteiktajā kārtībā un
  termiņos.
  12. Ja persona, vienlaikus gūstot vairākus ienākumus, atbilst
  pašnodarbinātā un darba ņēmēja kategorijai, tad obligātās
  iemaksas tā veic no visiem ienākumiem.
  Piemērs.
  Zvērināts advokāts nodarbojas ar advokāta praksi un atbilst
  pašnodarbinātās personas statusam, par ko attiecīgi veic
  obligātās iemaksas vismaz no Ministru kabineta noteiktā minimālā
  mēneša objekta. Turklāt advokāts strādā arī universitātē par
  lektoru - pilda pasniedzēja funkcijas. Obligātās iemaksas no viņa
  pasniedzēja - lektora algas ieturēs darba devējs - universitāte,
  jo advokāts ir darba ņēmējs.
  13. Ja persona, gūstot vienu un to pašu ienākumu, vienlaikus
  atbilst pašnodarbinātās personas un darba ņēmēja kategorijai, tad
  obligātās iemaksas tā veic atbilstoši darba ņēmējam noteiktajai
  likmei un kārtībai.
  Piemērs.
  N.Zālītis nodibina SIA "Zālīša aptieka", kurā, saņemot ienākumus
  tikai no prakses farmaceita darbības, veic farmaceita un uzņēmuma
  vadītāja funkcijas. Saskaņā ar Likuma 1.panta 3.punkta
  "g"apakšpunktu N.Zālītis ir uzskatāms par pašnodarbināto personu
  kā prakses farmaceits un vienlaikus - atbilstoši Likuma 1.panta
  2.punkta "b"apakšpunktam - par darba ņēmēju kā uzņēmuma
  īpašnieks, kurš veic šā uzņēmuma operatīvās vadības funkcijas.
  Piemērojot Likuma 6.panta piecpadsmito daļu, N.Zālītis par
  aptiekā gūto ienākumu veic obligātās iemaksas atbilstoši darba
  ņēmējam noteiktajai likmei un kārtībai.
  14. Pašnodarbinātā statuss neizslēdz iespēju personai kļūt par
  darba devēju (gan par darba devēju - fizisko personu, gan kā
  uzņēmuma pārstāvi, kad darbinieku pieņem darbā juridiskā persona
  - zemnieku saimniecība), izņemot gadījumu, kad persona ir
  individuālā darba veicēja. Saskaņā ar likumu "Par individuālo
  (ģimenes) uzņēmumu, zemnieka vai zvejnieka saimniecību un
  individuālo darbu" individuālais darbs ir uzņēmējdarbība, ko
  fiziskā persona veic patstāvīgi, neizmantojot algotu darbaspēku.
  Tomēr individuālā darba veicējiem nav aizliegts nodarbināt citas
  personas tādos darbos, kas nav saistīti ar individuālā darba
  veikšanu.
  Piemērs.
  Individuālā darba veicējs apstrādā ādu. Viņš var pieņemt darbā
  dārznieku vai auklīti, bet ne palīgstrādnieku, kurš palīdzēs ādas
  apstrādē.
  15. Pašnodarbinātie ir pakļauti
  šādiem apdrošināšanas veidiem:
  15.1. pensiju apdrošināšana;
  15.2. invaliditātes apdrošināšana;
  15.3. maternitātes un slimības apdrošināšana.
  16. Pašnodarbināto personu obligāto iemaksu likme 2004.gadā (sk.
  1.tabulu) ir:
  16.1. vispārīgā gadījumā (arī I vai II grupas invalīdiem) -
  30,27%;
  16.2. pašnodarbinātajiem, kuri sasnieguši vecumu, kas dod
  tiesības saņemt valsts vecuma pensiju, - 27,00% (nav pakļauti
  invaliditātes apdrošināšanai);
  16.3. nekustamā īpašuma apsaimniekotājiem - saimnieciskajā
  darbībā gūtā ienākuma nodokļa maksātājiem - 28,74% (nav pakļauti
  maternitātes un slimības apdrošināšanai).
  1.tabula
  Obligāto iemaksu
  likmes sadalījums pašnodarbinātajiem pa apdrošināšanas veidiem
  2004.gadā
  
    
      | Apdrošināšanas veidi | Vispārējā obligāto iemaksu
        likme (arī I vai II grupas invalīdam) (%) | Obligāto iemaksu likme
        pensionāram (%) | Obligāto iemaksu likme
        nekustamā īpašuma apsaimniekotājam - saimnieciskajā darbībā
        gūtā ienākuma nodokļa maksātājam (%) | 
    
      | Pensiju apdrošināšana | 25,51 | 25,51 | 25,51 | 
    
      | Apdrošināšana pret
        bezdarbu | - | - | - | 
    
      | Darba negadījumuapdrošināšana
 | - | - | - | 
    
      | Invaliditātes
        apdrošināšana | 3,23 | - | 3,23 | 
    
      | Maternitātes un
        slimībasapdrošināšana
 | 1,53 | 1,49 | - | 
    
      | Kopā | 30,27 | 27,00 | 28,74 | 
  
  
  17. Obligātās iemaksas veic līdz ceturksnim sekojošā mēneša
  15.datumam (līdz 15.aprīlim, 15.jūlijam, 15.oktobrim,
  15.janvārim). Ienākuma nodokļa gada ienākumu deklarācijā pie
  attaisnotajiem izdevumiem uzrāda arī obligātās iemaksas par
  pēdējo gada ceturksni, kuru maksāšanas termiņš ir nākamā gada
  15.janvāris.
  18. Līdz pārskata ceturksnim sekojošā mēneša 15.datumam iesniedz
  ziņojumu par obligātajām iemaksām pēc parauga, kādu nosaka
  Ministru kabineta 2000.gada 14.novembra noteikumu Nr.397
  "Noteikumi par valsts obligātās apdrošināšanas obligāto iemaksu
  veicēju reģistrāciju un ziņojumiem par valsts sociālās
  apdrošināšanas obligātajām iemaksām un iedzīvotāju ienākuma
  nodokli" 5.pielikums "Ziņojums par pašnodarbinātā vai iekšzemes
  darba ņēmēja pie darba devēja - ārvalstnieka, vai ārvalstu darba
  ņēmēja pie darba devēja - ārvalstnieka valsts sociālās
  apdrošināšanas obligātajām iemaksām pārskata ceturksnī" (turpmāk
  - ziņojums).
  19. Personas, kas saņem autoratlīdzību, ziņojumu par obligātajām
  iemaksām pārskata ceturksnī iesniedz tikai par to pārskata
  ceturksni, par kuru tiek veiktas obligātās iemaksas.
  20. Pašnodarbinātā obligāto iemaksu objekts ir brīvi izraudzīti
  ienākumi no preču ražošanas, darbu izpildes, pakalpojumu
  sniegšanas, radošās un profesionālās darbības un citi
  ienākumi.
  21. Obligāto iemaksu objekta minimālais apmērs pašnodarbinātajiem
  2004.gadā ir Ls 1 320 gadā un maksimālais - Ls 19 900 gadā.
  Turklāt tiek ņemts vērā, ka obligāto iemaksu objekta minimālais
  apmērs tiek noteikts proporcionāli mēnešu skaitam, kuros persona
  kalendārā gada laikā atradusies pašnodarbinātā statusā, t.i., Ls
  110 mēnesī.
  22. Obligāto iemaksu objekts nav patentmaksa, kas ir pašvaldību
  noteikts avansa maksājums par dažāda veida saimniecisko
  darbību.
  23. Pašnodarbinātais obligāto iemaksu objektu izvēlas, ievērojot
  Ministru kabineta noteikto iemaksu objekta minimālo un maksimālo
  apmēru, kā arī savus faktiskos ienākumus.
  24. Ja zemnieku vai zvejnieku saimniecība ir ģimenes uzņēmums,
  kurā ir vairāki dibinātāji, un mēneša ienākumi ir lielāki par Ls
  110, bet nesasniedz visu īpašnieku obligāto iemaksu objekta
  minimālo apmēru kopsummu, obligātās iemaksas, savstarpēji
  vienojoties, var veikt viens īpašnieks. Obligāto iemaksu objekta
  minimālais apmērs atteicas uz katru maksātāju, jo arī sociālos
  pakalpojumus vairākas personas nevar saņemt no apliekamā
  ienākuma, kas noteikts vienai personai.
  25. Personai, ja tā gūst ienākumus kā pašnodarbinātā, piemēram,
  gan no individuālā darba, gan no autoratlīdzībām, obligāto
  iemaksu objektu nosaka, summējot visu ienākumu veidus.
  26. Netiek summēti tie ienākumi, kurus gūstot persona saskaņā ar
  Likumu nav apdrošināmās personas statusā.
  Piemērs.
  Zemnieku saimniecības īpašnieks - pensionārs, kurš pats veic
  operatīvās vadības funkcijas, paralēli gūst ienākumus arī kā
  individuālā darba veicējs. Lai noteiktu obligāto iemaksu objektu,
  ņem vērā tikai tos ienākumus, kuri gūti no individuālā darba, jo
  zemnieku saimniecības īpašnieks pensijas vecumā nav obligāti
  sociāli apdrošināmā persona.
  27. Pašnodarbinātais veic obligātās iemaksas par tiem gada
  ceturkšņa mēnešiem, kuros ienākumi ir sasnieguši 1/12 daļu no
  Ministru kabineta noteiktā obligāto iemaksu objekta minimālā
  apmēra. Tātad, ceturksnim beidzoties, nodokļu maksātājs pēc
  ieņēmumu - izdevumu uzskaites žurnāla konstatē savus mēneša
  ienākumus un 15 dienu laikā veic obligātās iemaksas par tiem
  pārskata ceturkšņa mēnešiem, kuros ienākumi ir sasnieguši Ls 110
  mēnesī.
  28. Aizpildot ceturkšņa ziņojumu, ailē "Ienākumi" uzrāda
  pašnodarbinātā izvēlēto obligāto iemaksu objektu. Ja obligātās
  iemaksas netiek veiktas, ailēs "Ienākumi" un "Aprēķinātās, valsts
  sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas" uzrāda nulli.
  29. No mēneša, kad gada ienākumi sasniedz obligāto iemaksu
  objekta minimālo apmēru, obligātās iemaksas veic par visiem
  turpmākajiem mēnešiem, vismaz no Ls 110, līdz kalendārā gada
  beigām vai pašnodarbinātā statusa zaudēšanai. Tātad
  pašnodarbinātais seko līdzi saviem kalendārā gada kopējiem
  ienākumiem. Tiklīdz gada ienākumi sasnieguši obligāto iemaksu
  objekta minimālo apmēru, obligātās iemaksas tiek veiktas arī par
  tiem mēnešiem, kuros ir zaudējumi vai nav ienākumu vai arī
  ienākumi ir mazāki nekā Ls 110.
  Piemērs.
  Persona ir pašnodarbinātā statusā visu kalendāro
  gadu.
  
    
      | Mēnesis | Faktiskie ienākumipēc uzskaites
 žurnāla (Ls)
 | Faktiskie ienākumino gada sākuma
 pēc uzskaites
 žurnāla (Ls)
 | Obligāto iemaksuobjekta minimālais
 apmērs, no kura
 kārtojami maksājumi (Ls)
 | 
    
      | 1 | 2 | 3 | 4 | 
    
      | I | 100,00 | 100,00 | 0 | 
    
      | II | 90,00 | 190,00 | 0 | 
    
      | III | 110,00 | 300,00 | 110,00 | 
    
      | IV | 180,00 | 480,00 | 110,00 | 
    
      | V | -60,00 | 420,00 | 0 | 
    
      | VI | 200,00 | 620,00 | 110,00 | 
    
      | VII | 100,00 | 720,00 | 0 | 
    
      | VIII | 105,00 | 825,00 | 0 | 
    
      | IX | 495,00 | 1320,00 | 110,00 | 
    
      | X | -100,00 | 1220,00 | 110,00 | 
    
      | XI | 0 | 1220,00 | 110,00 | 
    
      | XII | 70,00 | 1290,00 | 110,00 | 
  
  30. Ja izdevumi tiek uzskaitīti
  gadam vai citam laikposmam, mēneša ienākumu aprēķināšanai izmanto
  attiecīgi proporcionālo izdevumu daļu:
  Kopējā izdevumu summa
  Mēneša izdevumi =
  --------------------------------
  Mēnešu skaits, par kuriem
  aprēķināti izdevumi
  31. Ievērojot vispārējos iemaksu
  veikšanas principus pašnodarbinātajiem, obligātās iemaksas tiek
  veiktas arī par tiem mēnešiem, kuros pašnodarbinātais ir saņēmis
  slimības pabalstu, kā arī maternitātes pabalstu, ja viņš ir guvis
  ienākumus, kas atbilst sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu
  objektam.
  32. Ja taksācijas gada laikā nav veiktas obligātās iemaksas,
  Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālā iestāde pēc gada ienākumu
  deklarācijas pielikuma D3 "Ienākumi no saimnieciskās darbības"
  rindu "Ienākumi vai zaudējumi no lauksaimnieciskās ražošanas" un
  "Ienākumi vai zaudējumi no citiem saimnieciskās darbības veidiem"
  kopsummas (likums "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli") pārbauda
  pašnodarbinātā kopējos gada ienākumus, par bāzi ņemot
  saimnieciskās darbības ieņēmumu un izdevumu starpību, neņemot
  vērā:
  32.1. neapliekamos ienākumus no lauksaimnieciskās ražošanas (Ls 3
  000 gadā);
  32.2. iepriekšējo gadu lauksaimnieciskās ražošanas un citas
  saimnieciskās darbības zaudējumus;
  32.3. subsīdijas, dotācijas.
  33. Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālā iestāde pārbaudot ņem
  vērā pilnu kalendāro mēnešu skaitu, kuros persona atzīstama par
  pašnodarbināto. Par pilnu kalendāro mēnesi uzskatāms arī mēnesis,
  kurā persona reģistrējas Valsts ieņēmumu dienestā vai zaudē
  pašnodarbinātā statusu.
  34. Lai noteiktu obligāto iemaksu objekta gada minimālo apmēru,
  mēnešu skaitu, kuros persona atzīstama par pašnodarbinātu,
  reizina ar obligāto iemaksu objekta mēneša minimālo apmēru. Tātad
  ne vienmēr gada ienākumi sakritīs ar Ministru kabineta noteikto
  obligāto iemaksu objekta gada minimālo apmēru, tie ir atkarīgi no
  mēnešu skaita, kurā persona ir pašnodarbināta.
  Piemērs.
  Nodokļu maksātājs 6.jūnijā iegūst pašnodarbinātā statusu un
  reģistrējas Valsts ieņēmumu dienestā. Šajā gadījumā obligāto
  iemaksu objekta gada minimālais apmērs ir Ls 770 (7 mēneši x Ls
  110).
  35. Pēc gada ienākumu pārbaudes pašnodarbinātajiem, kuru gada
  ienākumi pārsniedz Ministru kabineta noteikto obligāto iemaksu
  gada minimālo apmēru un kuri nav veikuši obligātās iemaksas,
  Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālā iestāde izsniedz (nosūta)
  paziņojumu (sk. pielikumu). Pēc paziņojuma saņemšanas
  pašnodarbinātais veic obligātās iemaksas un iesniedz ziņojumu par
  tiem ceturkšņa mēnešiem, kuros ienākums ir pārsniedzis obligāto
  iemaksu objekta mēneša minimālo apmēru, un labo gada ienākumu
  deklarācijā uzrādītos attaisnotos izdevumus, iekļaujot tajos
  obligāto iemaksu summu. 
  IV. Ārvalstu
  darba ņēmēji pie
  darba devēja - ārvalstnieka
  36. Visi 15 gadu vecumu
  sasniegušie ārvalstu darba ņēmēji pie darba devēja - ārvalstu
  nodokļu maksātāja (turpmāk - ārvalstu darba ņēmējs), ja šo
  personu pastāvīgā dzīvesvieta nav Latvijas Republikā un tās
  uzturas Latvijas Republikā 183 dienas vai ilgāk jebkurā 12 mēnešu
  periodā, kas sākas vai beidzas taksācijas gadā, obligātās
  iemaksas veic patstāvīgi.
  37. Ja ārvalstu darba ņēmējs, gūstot vienu un to pašu ienākumu,
  vienlaikus atbilst vairākiem sociāli apdrošināmās personas
  statusiem, tad valsts sociālajai apdrošināšanai tas ir pakļauts
  kā ārvalstu darba ņēmējs pie darba devēja - ārvalstnieka.
  Attiecīgi arī obligātās iemaksas tas veic atbilstoši likmei un
  kārtībai, kāda noteikta ārvalstu darba ņēmējam pie darba devēja -
  ārvalstnieka.
  Piemērs.
  Latvijas uzņēmumā, kurš ir meitasuzņēmums ārvalstu kompānijai,
  direktora amatu pilda ārvalstu pilsonis, kas uzturas Latvijā 183
  dienas vai ilgāk jebkurā 12 mēnešu periodā, kas sākas vai beidzas
  taksācijas gadā. Atlīdzību par direktora amata pienākumu veikšanu
  viņš saņem no ārvalstu kompānijas uz līguma pamata.
  Šajā gadījumā uzņēmuma direktors saskaņā ar Likuma 1.panta
  2.punkta "g"apakšpunktu ir uzskatāms par darba ņēmēju, bet
  vienlaicīgi ar Likuma 1.panta 5.punktu - par ārvalstu darba
  ņēmēju pie darba devēja ārvalstnieka. Piemērojot Likuma 6.panta
  sešpadsmito daļu, uzņēmuma direktors obligātās iemaksas veic
  atbilstoši likmei un kārtībai, kāda noteikta ārvalstu darba
  ņēmējam pie darba devēja - ārvalstnieka.
  38. Ārvalstu darba ņēmēji reģistrējas Valsts ieņēmumu dienesta
  Nodokļu maksātāju reģistrā pēc savas dzīvesvietas adreses desmit
  dienu laikā no statusa iegūšanas dienas (t.i., līdz 193.dienai
  (ieskaitot) pēc ierašanās Latvijas Republikā), uzrādot pasi vai
  citu Latvijā atzītu ceļošanas dokumentu.
  Piemērs.
  Ārvalstu darba ņēmējs kā vieslektors ierodas Latvijas Republikā
  2002.gada 1.decembrī un sāk strādāt pie darba devēja - ārvalstu
  nodokļu maksātāja (sniedz konsultācijas). 2003.gada 2.jūnijā viņš
  iegūst likumā noteikto statusu, saskaņā ar kuru viņam veicamas
  obligātās iemaksas atbilstoši statusam un noteiktajai likmei.
  Desmit dienu laikā viņš reģistrējas jaunajā statusā (minētajā
  gadījumā šī reģistrācija tiek veikta līdz 11.jūnijam
  ieskaitot).
  183 dienu termiņš, kā to paredz Likums, sākas jebkurā 12 mēnešu
  periodā. Minētajā gadījumā - ar darba ņēmēja ierašanās
  brīdi
  - 2002.gada 1.decembri, un jauna
  kalendāra gada sākums nav iemesls šī termiņa pārtraukšanai un
  atsākšanai no jauna.
  39. No 2003.gada 1.maija obligāto iemaksu objekts ir saņemtā
  atlīdzība.
  40. Ārvalstu darba ņēmējs reģistrējoties sniedz ziņas par:
  40.1. nosūtītājvalsts darba devēja nosaukumu un juridisko
  adresi;
  40.2. periodu, kurā persona nosūtīta veikt darbu Latvijā, norādot
  šī perioda sākuma un beigu datumu;
  40.3. pakļautību konkrētās valsts sociālās apdrošināšanas
  likumiem, ja persona Latvijā uzturēsies laika periodā līdz 12
  mēnešiem.
  41. Nav noteikts konkrēts paraugs dokumentiem, kas apliecina
  metodisko norādījumu 40.punktā minētos faktus. Līdz ar to ņem
  vērā jebkāda veida dokumentus, ar kuru palīdzību var iegūt
  objektīvu informāciju par 40.punktā minētajiem faktiem. Piemēram,
  ziņas par darba devēja nosaukumu un juridisko adresi var iegūt no
  darba līguma.
  42. Ja ārvalstu darba ņēmējs ir nosūtīts strādāt Latvijā uz
  periodu, kas nav ilgāks par 12 mēnešiem, tad obligātās iemaksas
  tas neveic, ja iesniedz dokumentu, kas apliecina obligāto iemaksu
  veikšanu nosūtītājvalstī. Darbības laiks Latvijā var būt norādīts
  arī līgumā, kas slēgts ar darba devēju. Ja netiek iesniegts
  minētais dokuments, tad obligātās iemaksas veic ar 184.dienu pēc
  ierašanās Latvijā.
  43. Gadījumos, kad ārvalstu darba ņēmējs ir nosūtīts strādāt
  Latvijā uz periodu, kas nav ilgāks par 12 mēnešiem un ir
  iesniedzis dokumentu, kas apliecina obligāto iemaksu veikšanu
  nosūtītājvalstī, uzturas Latvijā ilgāk nekā 12 mēnešus (tiek
  pagarināts līguma termiņš), obligātās iemaksas tas sāk veikt ar
  367.dienu pēc ierašanās Latvijā.
  44. Ja ārvalstu darba ņēmējs ir nosūtīts strādāt Latvijā uz
  periodu, kas ir ilgāks par 12 mēnešiem, tad obligātās iemaksas
  tas veic ar 184.dienu pēc ierašanās Latvijā, neņemot vērā, vai
  tās tiek veiktas nosūtītājvalstī.
  45. Minētie nosacījumi par reģistrāciju un obligāto iemaksu
  veikšanas kārtību atkarībā no tā, uz kādu laika periodu darba
  ņēmējs ārvalstnieks nosūtīts strādāt Latvijā, neattiecas uz tiem
  darba ņēmējiem ārvalstniekiem, kuri reģistrējušies pirms
  2001.gada 1.janvāra. Viņi veic obligātās iemaksas, sākot ar
  184.dienu pēc ierašanās Latvijā, neņemot vērā laika periodu, uz
  kādu viņi nosūtīti veikt darbu Latvijā.
  46. Darba ņēmēji ārvalstnieki ir pakļauti:
  46.1. pensiju apdrošināšanai;
  46.2. invaliditātes apdrošināšanai;
  46.3. maternitātes un slimības apdrošināšanai.
  47. Obligātās iemaksas veic līdz pārskata ceturksnim sekojošā
  mēneša 15.datumam (līdz 15.aprīlim, 15.jūlijam, 15.oktobrim,
  15.janvārim).
  48. Obligāto iemaksu likme darba ņēmējam ārvalstniekam 2004.gadā
  (sk. 2.tabulu) ir noteikta 31,11 % no obligāto iemaksu
  objekta.
  2. tabula
  Obligāto iemaksu
  likmes sadalījums pa apdrošināšanas veidiem 2004.gadā ārvalstu
  darba ņēmējiem
  
    
      | Apdrošināšanas veidi | Obligātoiemaksu
 likme (%)
 | 
    
      | Pensiju apdrošināšana | 25,51 | 
    
      | Apdrošināšanapret bezdarbu
 | - | 
    
      | Darba negadījumuapdrošināšana
 | - | 
    
      | Invaliditātesapdrošināšana
 | 3,23 | 
    
      | Maternitātes un
        slimībasapdrošināšana
 | 2,37 | 
    
      | Kopā | 31,11 | 
  
  49. Sasniedzot obligāto iemaksu
  objekta maksimālo apmēru, obligāto iemaksu veikšana tiek
  pārtraukta. Obligāto iemaksu objekta maksimālais apmērs 2004.gadā
  ir Ls 19 900.
  50. Ziņojumi par aprēķinātajām
  obligātajām iemaksām tiek sniegti reizi ceturksnī Valsts ieņēmumu
  dienesta teritoriālajā iestādē līdz iemaksu veikšanas dienai,
  t.i., līdz pārskata ceturksnim sekojošā mēneša 15.datumam.
  51. Ziņojuma paraugu nosaka Ministru kabineta 2000.gada
  14.novembra noteikumu Nr.397 "Noteikumi par valsts sociālās
  apdrošināšanas obligāto iemaksu veicēju reģistrāciju un
  ziņojumiem par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām
  iemaksām un iedzīvotāju ienākuma nodokli" 5.pielikums "Ziņojums
  par pašnodarbinātā vai iekšzemes darba ņēmēja pie darba devēja -
  ārvalstnieka, vai ārvalstu darba ņēmēja pie darba devēja -
  ārvalstnieka valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām
  pārskata ceturksnī".
  52. Ja pārskata ceturksnī atlīdzība nav saņemta un līdz ar to
  obligātās iemaksas netiek veiktas, ziņojums iesniedzams Likumā
  noteiktajā termiņā, uzrādot ciparu "0" 1., 2., 3. un 4.ailē.
  V. Iekšzemes
  darba ņēmēji pie darba devēja - ārvalstnieka
  53. Iekšzemes darba ņēmējs pie
  darba devēja - ārvalstnieka ir persona, kuru Latvijas Republikas
  teritorijā nodarbina darba devējs - ārvalstu nodokļu maksātājs,
  ja šī iekšzemes darba ņēmēja pastāvīgā dzīvesvieta ir Latvijas
  Republikā.
  54. Arī tad, ja personu ir pieņēmusi darbā kāda uzņēmuma Latvijā
  esoša pārstāvniecība vai filiāle, kas netiek atzīta par
  rezidentu, minētā persona uzskatāma par iekšzemes darba ņēmēju
  pie darba devēja - ārvalstnieka.
  55. Ja persona, gūstot vienu un to pašu ienākumu, vienlaikus
  atbilst pašnodarbinātās personas un iekšzemes darba ņēmēja pie
  darba devēja - ārvalstnieka statusiem, tad obligātajai
  apdrošināšanai tā ir pakļauta kā iekšzemes darba ņēmējs pie darba
  devēja - ārvalstnieka. Attiecīgi obligātās iemaksas persona veic
  atbilstoši iekšzemes darba ņēmējam pie darba devēja -
  ārvalstnieka noteiktajai likmei un kārtībai.
  Piemērs.
  Fiziska persona, kura ir reģistrējusies kā individuālā darba
  veicēja, nodarbojas ar guvernantes pienākumu veikšanu. Tiek
  noslēgts līgums ar ārvalstu pilsoni - Latvijas nerezidentu par
  viņa bērnu audzināšanu Latvijā īrētā savrupmājā. Šajā gadījumā
  guvernante saskaņā ar Likuma 1.panta 3.punkta "a"apakšpunktu ir
  uzskatāma par pašnodarbināto personu, bet saskaņā ar Likuma
  1.panta 4.punktu - par iekšzemes darba ņēmēju pie darba devēja -
  ārvalstnieka. Piemērojot Likuma 6.panta piecpadsmito daļu,
  guvernante obligātās iemaksas veic atbilstoši likmei un kārtībai,
  kāda noteikta iekšzemes darba ņēmējam pie darba devēja -
  ārvalstnieka.
  56. Iekšzemes darba ņēmēji pie darba devēja - ārvalstnieka ir
  pakļauti:
  56.1. pensiju apdrošināšanai;
  56.2. apdrošināšanai pret bezdarbu;
  56.3. invaliditātes apdrošināšanai;
  56.4. maternitātes un slimības apdrošināšanai.
  57. 2004.gadā obligāto iemaksu likme ir 33 % no obligāto iemaksu
  objekta. Iekšzemes darba ņēmējiem pie darba devēja -
  ārvalstnieka, kuri ir sasnieguši pensijas vecumu, obligāto
  iemaksu likme ir 27,00 %, bet I vai II grupas invalīdiem - 30,23
  % no obligāto iemaksu objekta (sk. 3.tabulu).
  3.tabula
  Obligāto iemaksu
  likmes sadalījums pa apdrošināšanas veidiem 2004.gadā iekšzemes
  darba ņēmējiem pie darba devēja - ārvalstnieka
  
    
      | Apdrošināšanas veidi | Iemaksu likme (%) | Iemaksu likme pensionāram
        (%) | Iemaksu likme I vai II grupas
        invalīdam (%) | 
    
      | Pensiju apdrošināšana | 25,51 | 25,51 | 25,51 | 
    
      | Apdroši-nāšana
 pret bezdarbu
 | 1,89 | - | - | 
    
      | Darba negadījumu
        apdrošināšana | - | - | - | 
    
      | Invaliditātesapdrošināšana
 | 3,23 | - | 3,23 | 
    
      | Maternitātesun slimības
 apdrošināšana
 | 2,37 | 1,49 | 1,49 | 
    
      | Kopā | 33,00 | 27,00 | 30,23 | 
  
  58. Obligāto iemaksu objekts ir
  saņemtā atlīdzība. 2004.gadā maksimālais iemaksu objekta apmērs
  ir Ls 19 900.
  59. Obligātās iemaksas aprēķina,
  reizinot obligāto iemaksu objektu ar noteikto obligāto iemaksu
  likmi.
  60. Iekšzemes darba ņēmējs pie darba devēja - ārvalstnieka veic
  obligātās iemaksas līdz ceturksnim sekojošā mēneša 15.datumam
  (līdz 15.aprīlim, 15.jūlijam, 15.oktobrim, 15.janvārim). Ja
  kalendārā gada obligāto iemaksu objekts sasniedz maksimālo
  iemaksu objekta apmēru, obligātās iemaksas turpmāk līdz gada
  beigām neveic.
  61. Iekšzemes darba ņēmējs pie darba devēja - ārvalstnieka līdz
  iemaksu veikšanas dienai, t.i., līdz pārskata ceturksnim sekojošā
  mēneša 15.datumam iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajā
  iestādē ziņojumu par veiktajām obligātajām iemaksām attiecīgajā
  ceturksnī.
  62. Ziņojuma paraugu nosaka Ministru kabineta 2000.gada
  14.novembra noteikumu Nr.397 "Noteikumi par valsts sociālās
  apdrošināšanas obligāto iemaksu veicēju reģistrāciju un
  ziņojumiem par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām
  iemaksām un iedzīvotāju ienākuma nodokli" 5.pielikums "Ziņojums
  par pašnodarbinātā vai iekšzemes darba ņēmēja pie darba devēja -
  ārvalstnieka, vai ārvalstu darba ņēmēja pie darba devēja -
  ārvalstnieka valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām
  pārskata ceturksnī".
  63. Ja pārskata ceturksnī atlīdzība nav saņemta un līdz ar to
  obligātās iemaksas netiek veiktas, ziņojums iesniedzams Likumā
  noteiktajā termiņā un uzrādot ciparu "0" 1. 2., 3. un 4.ailē.
  Pielikums
  