LATVIJAS REPUBLIKAS
MINISTRU PADOMES LĒMUMS Nr. 322
Par Nolikumu par lauku
apvidu zemi
Saskaņā ar Latvijas Republikas likumu «Par zemes lietošanu un
zemes ierīcību»:
1. Apstiprināt pievienoto Nolikumu par lauku apvidu zemi. 2.
Noteikt, ka pieteikumi par zemes piešķiršanu lietošanā, kas
iesniegti zemes reformas likumdošanā noteiktajos termiņos un
kārtībā, izskatāmi un zeme piešķirama lietošanā un ierādāma dabā,
ievērojot Latvijas Republikas likumu «Par zemes reformu Latvijas
Republikas lauku apvidos) un Nolikumu par Latvijas Republikas
lauku apvidos realizējamās zemes reformas pirmās kārtas
īstenošanu.
Latvijas Republikas Ministru Padomes
priekšsēdētājs I. GODMANIS
Rīgā 1991. gada 25. novembrī
APSTIPRINĀTS
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1991. gada 25. novembra lēmumu Nr. 322
NOLIKUMS
par lauku apvidu zemi
I. VISPĀRĪGIE
NOTEIKUMI
1. Nolikumā «Par lauku apvidu zemi» (tālāk tekstā -
«nolikums») reglamentēti zemes izmantošanas noteikumi pēc zemes
lietošanas mērķiem. Nolikums nosaka:
- kārtību, kādā iesniedzami un izskatāmi pieteikumi par zemes
piešķiršanu lietošanā;
- zemes piešķiršanas atteikumu kārtību;
- piešķirtās zemes ierādīšanas dabā darbu secību;
- dokumentus, kas apliecina zemes lietošanas tiesības;
- kārtību, kādā sastādāms un izskatāms zemes lietošanas
tiesību izbeigšanas pamatojums;
- kārtību, kādā saņemama atļauja zemes izmantošanai izpētes
darbiem;
- dienesta zemju lietošanas un zemes nomas pamatprincipus;
- lauku servitūtus;
- zemes daļējās lietošanas kārtību.
II. ATKARĪBĀ NO
ZEMES LIETOŠANAS MĒRĶIEM PAREDZĒTIE ZEMES IZMANTOŠANAS
NOTEIKUMI
2. Atbilstoši zemes lietošanas mērķiem zemi izmanto:
2.1. lauksaimniecības vajadzībām lietošanā piešķirto zemi -
lauksaimniecības produkcijas ražošanai, lauksaimniecības
zinātniskās pētniecības, selekcijas un mācību vajadzībām.
Saskaņā ar Latvijas Republikas likuma «Par zemes lietošanu un
zemes ierīcību» 31. pantu lauksaimniecībā izmantojamo zemi var
transformēt lauksaimniecībā neizmantojamā zemē tikai pēc šīs
transformācijas saskaņošanas ar Lauksaimniecības ministriju vai
ar šīs ministrijas deleģētajām institūcijām. Minētās
transformācijas saskaņošanas kārtību nosaka lauksaimniecības
ministrs;
2.2. mežsaimniecības vajadzībām lietošanā piešķirto zemi -
atbilstoši mežierīcības projektam. Ja mežierīcības projekts nav
sastādīts vai ja tas ir novecojis, tad šī zeme izmantojama
saskaņā ar noteiktā kārtībā apstiprinātajiem meža
apsaimniekošanas noteikumiem.
Saskaņā ar Latvijas Republikas likuma «Par zemes lietošanu un
zemes ierīcību» 31. pantu meža zemi var transformēt citos zemes
lietošanas veidos tikai pēc šīs transformācijas saskaņošanas ar
Meža ministriju vai ar šīs ministrijas deleģētajām institūcijām.
Minētās transformācijas saskaņošanas kārtību nosaka meža
ministrs;
2.3. ūdenssaimniecības vajadzībām lietošanā piešķirto zemi,
arī zemi, ko aizņem ūdens objektu piekrastes aizsargjoslas un
aizsargzonas, - ievērojot attiecīgos Latvijas Republikas likumus
un citus normatīvos aktus;
2.4. rūpniecības vajadzībām lietošanā piešķirto zemi - saskaņā
ar noteiktā kārtībā apstiprinātajiem rūpniecības objektu
ģenerālplāniem un teritorijas plānojuma un apbūves
projektiem;
2.5. kultūras, izglītības, veselības aizsardzības, sporta,
tirdzniecības un citu neražojošās sfēras objektu būvniecībai un
uzturēšanai piešķirto zemi - saskaņā ar noteiktā kārtībā
apstiprinātajiem šo objektu ģenerālplāniem un teritorijas
plānojuma un apbūves projektiem;
2.6. elektropārvades līniju, sakaru līniju, transporta un citu
komunikāciju būvei un uzturēšanai piešķirto zemi, ari
blakusesošās joslas, - ievērojot Latvijas Republikas likumus un
citus normatīvos aktus par šo zemju aizsardzību un
izmantošanu;
2.7. ielu, laukumu, skvēru, parku, kapu, sanācijas objektu un
citu koplietošanas objektu ierīkošanai un uzturēšanai piešķirto
zemi - saskaņā ar noteiktā kārtībā apstiprinātajiem šo objektu
ģenerālplāniem un projektiem, kā ari normatīvajiem aktiem par šo
zemju aizsardzību un izmantošanu;
2.8. dzīvojamo māju, vasarnīcu un garāžu celtniecībai un
uzturēšanai piešķirto zemi - saskaņā ar šo zemes nogabalu apbūves
projektiem;
2.9. īpaši aizsargājamo dabas objektu un kultūrvēsturisko
objektu uzturēšanai piešķirto zemi - ievērojot Latvijas
Republikas likumus un citus normatīvos aktus;
2.10. valsts aizsardzības vajadzībām lietošanā piešķirto zemi
- saskaņā ar attiecīgajiem Latvijas Republikas likumiem un citiem
normatīvajiem aktiem.
Valsts rezerves zeme ir visa zeme, kas nav piešķirta zemes
lietotājiem pastāvīgā lietošanā vai ilgtermiņā nomā.
Valsts rezerves zemi piešķir lietošanā fiziskajām un
juridiskajam personām Latvijas Republikas likuma «Par zemes
lietošanu un zemes 10. pantā noteiktajiem mērķiem.
Atkarība no zemes lietošanas mērķa tā izmantojama saskaņā ar šī
nolikuma 2. punktu.
III. KARTĪBA, KĀDĀ IESNIEDZAMI UN IZSKATĀMI
PIETEIKUMI PAR ZEMES PIEŠĶIRŠANU LIETOŠANĀ
3. Fizisko un juridisko personu pieteikumi par zemes
piešķiršanu lietošanā pēc zemes nogabala atrašanās vietas
iesniedzami pagasta vai tas pilsētas Tautas deputātu padomei,
kuras administratīvajā pakļautībā ir arī lauku apvidu zeme (tālāk
tekstā- «pagasta Tautas deputātu padome»). Pieteikuma jānorāda
pieprasāmās zemes lietošanas mērķi un platība.
4. Pieteikumam par zemes piešķiršanu lietošanā jāpievieno:
4.1. valsts zemes ierīcības firmas «Zemesprojekts» vai
attiecīgā rajona Tautas deputātu padomes izpildkomitejas (valdes)
Zemes ierīcības daļas izgatavots pieprasāmā zemes nogabala
situācijas plāns (mērogs l : 10000 vai lielāks) un
eksplikācija.
Ja pieprasāmajā zemes nogabala ir meži, tad pieteikumam
jāpievieno vietējās valsts virsmežniecības izgatavota
mežierīcības plāna (mērogs l : 10000) attiecīgās daļas kopija un
izraksts no mežu taksācijas apraksta;
4.2. attiecīgā zemes nogabala pieprasījuma pamatojums ar
norādi par zemes izmantošanas uzsākšanas termiņu un secību;
4.3. rakstisks saskaņojums par to, ka reģionālā vides
aizsardzības komiteja un attiecīgā rajona Tautas deputātu padomes
izpildkomitejas (valdes) Zemes ierīcības daļa, bet, ja lietošanā
pieprasāmajā zemes no gabalā ir meži, - ari vietējā
virsmežniecība piekrīt zemes piešķiršanai lietošanā. Ja
pieprasāmo zemes nogabalu izmanto cits zemes lietotāji,
pieteikumam jāpievieno šī zemes lietotāja rakstiska attieksme
jautājumā par zemes atņemšanu.
5. Pagasta Tautas deputātu padome mēneša laikā izskata
saņemtos pieteikumus par zemes piešķiršanu lietošanā un atkarībā
no pieprasītā zemes lietojuma veida, zemes lietošanas mērķa un
atbilstības spēkā esošajiem Latvijas Republikas zemes
likumdošanas un citiem normatīvajiem aktiem:
5.1. sagatavo lēmumu vai attiecīgu priekšlikumu par zemes
piešķiršanu lietošanā lauksaimniecības vajadzībām vai citām
vajadzībām, ja zemes piešķiršana lietošanā nav saistīta ar zemes
atņemšanu līdzšinējam zemes lietotājam vai ar meža zemes
transformāciju, kā arī ar ģeoloģisko, ģeodēzisko un citu izpētes
darbu veikšanu, izvietojamā objekta ģenerālplāna izstrādāšanu vai
tehniski ekonomiskā pamatojuma sastādīšanu;
5.2. izsniedz zemes pieprasītājam rakstiskus noteikumus zemei
atņemšanas - piešķiršanas pamatojuma sastādīšanai un nosaka šī
pamatojuma sastādīšanas termiņu, ja zemes piešķiršana lietošanā
saistīta ar zemes atņemšanu līdzšinējam zemes lietotājam vai ar
ģeoloģisko, ģeodēzisko un citu izpētes darbu veikšanu,
izvietojamā objekta ģenerālplāna izstrādāšanu vai tehniski
ekonomiskā pamatojuma sastādīšanu.
Izsniegtie noteikumi zemes atņemšanas - piešķiršanas
pamatojuma sastādīšanai vēl negarantē zemes pieprasītājiem zemes
piešķiršanu lietošanā;
5.3. atteic pieteikumu par zemes piešķiršanu lietošanā, ja tas
neatbilst Latvijas Republikas likumdošanas prasībām.
6. Zemes atņemšanas - piešķiršanas pamatojumā atkarībā no
pieprasāmās zemes lietošanas mērķa jāparedz:
6.1. izvietojamā objekta ģenerālplāna vai apbūves projekta
izstrādāšana un saskaņošana;
6.2. derīgo izrakteņu atradņu ģeoloģiskā izpēte, lai noteiktu
derīgo izrakteņu daudzumu, kā ari to kvalitātes atbilstību
paredzētajam mērķim, ja zeme piešķirama derīgo izrakteņu
ieguvei;
6.3. zemes rekultivācijas projekta sastādīšana, ja zeme
piešķiram derīgo izrakteņu ieguvei; augsnes auglīgas virskārtas
izmantošanas noteikumi, ja zeme piešķirama vajadzībām, kas
saistītas ar augsnes virskārtas iznīcināšanu vai bojāšanu;
6.4. iepriekšējam zemes lietotājam ar zemes atņemšanu saistīto
zaudējumu apmērs un zudumu apmērs tautas saimniecības nozarēm, kā
ari šo zaudējumu un zudumu atlīdzināšanas kārtība; ar zemes
atņemšanu saistīto dabai nodarīto kaitējumu apmērs un to
atlīdzināšanas kārtība;
6.5. meža transformācijas saskaņošana, ja lietošanā
pieprasāmajā zemes nogabalā ir meža zeme, kura transformējama
citos zemes lietošanas veidos;
6.6. lietošanā pieprasāmā zemes nogabalā zemes kadastrālā
novērtējuma noteikšana;
6.7. Latvijas Republikas likuma «Par zemes lietošanu un zemes
ierīcību» 28. panta 3. daļā paredzēto nosacījumu izpildīšanas
kārtība, ja fiziskajai personai pastāvīgā lietošanā ar lietošanas
tiesību pāreju piešķirto zemi atņem valsts vai sabiedrības
vajadzībām.
Pagasta Tautas deputātu padome vai valsts varas un pārvaldes
institūciju kontroles dienesti var pieprasīt no ieinteresētajām
personām ari citu pasākumu detalizētu izstrādi, saskaņošanu,
veikšanu un to ietveršanu zemes atņemšanas - piešķiršanas
pamatojumā.
Ja nepieciešams, pagasta Tautas deputātu padome sastādītos
zemes atņemšanas - piešķiršanas pamatojumus var nodot ekspertīzei
attiecīgā rajona Tautas deputātu padomes izpildkomitejas (valdes)
Zemes ierīcības daļai.
Ja zemi piešķir no valsts īpaši aizsargājamo dabas objektu
zemēm, ekoloģiskās ekspertīzes slēdziens ir obligāts.
7. Ja zemes atņemšanas - piešķiršanas pamatojumā ir atrisināti
un ar attiecīgajiem dienestiem saskaņoti visi pagasta Tautas
deputātu padomes izsniegtajos noteikumos norādītie pasākumi,
pagasta Tautas deputātu padome savas kompetences ietvaros pieņem
lēmumu par zemes atņemšanu-piešķiršanu.
8. Ja zemes atņemšana - piešķiršana ietilpst rajona Tautas
deputātu padomes vai Latvijas Republikas Ministru Padomes
kompetencē, pagasta Tautas deputātu padome zemes
atņemšanas-piešķiršanas pamatojumu, pievienojot tam savu
slēdzienu šajā jautājumā, nosūta attiecīgajai rajona Tautas
deputātu padomei, kura mēneša laikā savas kompetences ietvaros
pieņem lēmumu par zemes atņemšanu-piešķiršanu.
9. Ja zemes atņemšana - piešķiršana ir Latvijas Republikas
Ministru Padomes kompetencē, rajona Tautas deputātu padome zemes
atņemšanas - piešķiršanas pamatojumu, pievienojot tam savu
slēdzienu šajā jautājumā, nosūta valsts zemes ierīcības firmai
«Zemesprojekts» Latvijas Republikas Ministru Padomes lēmuma
projekta sagatavošanai. Materiālus noteiktā kārtībā par zemes
atņemšanu - piešķiršanu Latvijas Republikas Ministru Padomei
iesniedz Lauksaimniecības ministrija.
10. Zemes nogabalus, kuros atrodas valsts īpaši aizsargājamie
dabas objekti, kultūras, vēstures un arheoloģijas pieminekli,
piešķir lietošana tikai ar noteikumu, ka tiks ievēroti
likumdošanas akti, kas regulē šo objektu tiesisko režīmu. Par to
attiecīgajai valsts institūcijai ar zemes lietotāju jānoslēdz
atsevišķs līgums.
Līgums par īpaši aizsargājamā dabas objekta vai tā daļas
režīma nodrošināšanu jānoslēdz saskaņā ar Vides aizsardzības
komitejas 1991. gada 4. jūnija instrukciju līguma noslēgšanai par
īpaši aizsargājama dabas objekta vai tā daļas režīma
nodrošināšanu.
IV. LĒMUMI PAR
ZEMES PIEŠĶIRŠANU LIETOŠANA
11. Lēmumi par zemes piešķiršanu lietošanā noformējami saskaņā
ar Latvijas Republikas likuma «Par zemes lietošanu un zemes
ierīcību» 20. pantu. Ja nepieciešams, lēmumos jānorāda:
11.1. termini, kādos atlīdzināmi iepriekšējam zemes lietotājam
radušies zaudējumi un šo zaudējumu apmēri, kā ari
lauksaimniecībai un mežsaimniecībai radušos zudumu un dabai
nodarīto kaitējumu apmēri un atlīdzināšanas kārtība;
11.2. noteikumi, pēc kādiem tiek saglabātas iepriekšējā zemes
lietotāja tiesības uz atsevišķu lauksaimniecības kultūru ražas
novākšanu tajā paša vai nākamajā gadā, kā arī tiesības uz
atsevišķu ēku un būvju vai to daļu izmantošanu, kuras atrodas uz
citam zemes lietotājam piešķiramās zemes,
11.3. zemes lietotāja atbildība par meliorācijas sistēmu
ekspluatācijas noteikumu neievērošanu. Lēmumam jāpievieno akts
par meliorācijas sistēmu un būvju nodošanu-pieņemšanu lietošanā
un to uzturēšanas noteikumi;
11.4. zemes lietotāja atbildība par meža apsaimniekošanas,
aizsardzības, apsardzības un meža zemju transformācijas noteikumu
neievērošanu;
11.5. servitūtu veidi saskaņā ar šī nolikuma 54. punktu. Ja,
nosakot servitūtus, zemes lietotājam rodas zaudējumi, jāparedz
kārtība, kādā šie zaudējumi atlīdzināmi.
Servitūtus attiecībā uz augļu un sakņu dārziem un pagalmiem
parasti nenosaka;
11.6. pastāvīgā zemes lietotāja un daļējā zemes lietotāja vai
servitūta turētāja savstarpējie pienākumi un atbildība, daļējās
lietošanas objekti: tehniskās ekspluatācijas noteikumi, nolīgumi
vai savstarpējās vienošanās dokumenti.
12. Pagasta Tautas deputātu padomes sagatavotie lēmumu
projekti par zemes piešķiršanu pastāvīgā lietošanā, pastāvīgā
lietošanā ar lietošanas tiesību pāreju citām personām un daļējā
lietošanā pirms to pieņemšanas jāsaskaņo ar attiecīgā rajona
Tautas deputātu padomes izpildkomitejas (valdes) Zemes ierīcības
daļu.
13. Lēmumos par zemes piešķiršanu lietošanā jānorāda zemes
kadastrālais novērtējums. Ja zemes kadastrālā novērtējuma nav,
valsts zemes ierīcības firmai «Zemesprojekts» līdz lēmuma
pieņemšanai šis novērtējums jānosaka.
14. Pagastu un rajonu Tautas deputātu padomju un Latvijas
Republikas Ministru Padomes pieņemtie lēmumi par zemes
piešķiršanu lietošanā jānosūta zemes lietotājam, kuram piešķir
zemi lietošanā, attiecīgā rajona Tautas deputātu padomes
izpildkomitejas (valdes) Zemes ierīcības daļai un valsts zemes
ierīcības firmai «Zemesprojekts». Rajonu Tautas deputātu padomju
un Latvijas Republikas Ministru Padomes lēmumi par zemes
piešķiršanu lietošanā jānosūta ari pagastu Tautas deputātu
padomēm
Ja piešķirtajā zemes nogabalā ir meža zemes vai valsts īpaši
aizsargājamie dabas objekti, minētie lēmumi par zemes piešķiršanu
lietošanā jānosūta ari attiecīgajām virsmežniecībām un
reģionālajām vide-aizsardzības komitejām.
Ja zemes piešķiršana saistīta ar lauksaimniecībai un
mežsaimniecībai radušos zudumu atlīdzināšanu, minētie lēmumi par
zemes piešķiršanu lietošanā jānosūta attiecīgi Lauksaimniecības
ministrijai vai Meža ministrijai.
Ja piešķir lietošanā meliorētās zemes, lēmumi par zemju
piešķiršanu lietošanā jānosūta attiecīgajai meliorācijas sistēmu
valsts pārvaldei.
V. ATTEIKUMI
PIEŠĶIRT ZEMI LIETOŠANĀ
15. Valsts un pašvaldību institūcijas, kuru kompetencē
ietilpst zemes piešķiršana lietošanā, var pilnīgi vai daļēji
atteikt zemes piešķiršanu fiziskajam un juridiskajam
personām:
15.1. ja pieprasāmā zeme ir rezervējama valsts vai sabiedrības
vajadzībām svarīgu objektu celtniecībai saskaņā ar noteiktā
kārtībā apstiprinātajiem perspektīvajiem plāniem, projektu
risinājumiem vai tehniski ekonomiskajiem pamatojumiem;
15.2. ja zemes piešķiršana lietošanā var negatīvi ietekmēt
specializēto valsts saimniecību (selekcijas, izmēģinājumu,
mācību, cilstslietu, zvērkopības un citas saimniecības) darbību.
Šo saimniecību sarakstu pēc Latvijas Republikas Ministru Padomes
priekšlikuma apstiprina Latvijas Republikas Augstākās Padomes
Prezidijs;
15.3. ja nav pienācīgi pamatota pieprasītās zemes izmantošana
atbilstoši Latvijas Republikas likumdošanas aktos noteiktajām
prasībām;
15.4. ja lauksaimniecībā izmantojamā zeme, meža zeme vai tie
zemes nogabali, kuros atrodas dabas aizsardzības objekti,
pieprasīti izmantošanai citiem mērķiem attiecīgi bez
Lauksaimniecības ministrijas, Meža ministrijas vai Vides
aizsardzības komitejas piekrišanas;
15.5. ja nav Latvijas Republikas likumdošanā noteiktajā
kārtībā noformētu īpašuma tiesību uz piešķiramajām zemes nogabalā
esošajām dzīvojamām ēkām, uzņēmējdarbības veikšanai paredzētajām
ēkām vai citām būvēm.
Dzīvojamo ēku, uzņēmējdarbības veikšanai paredzēto ēku vai
citu būvju īpašuma tiesību ieguvējiem var pāriet arī tiesības uz
attiecīgā zemes nogabalā vai tā daļas pastāvīgu lietošanu ar
lietošanas tiesību pāreju citām personām tikai tādā gadījumā, ja
šie īpašuma ieguvēji ir Latvijas Republikas pilsoņi un pilngadīgi
iedzīvotāji. Citām fiziskajām personām, kuras ieguvušas minēto
ēku un būvju īpašuma tiesības, nav tiesību saņemt zemi pastāvīgā
lietošanā ar lietošanas tiesību pāreju citām personām, ja šī zeme
saistīta ar iegūto īpašumu. Šādos gadījumos ar iegūto īpašumu
saistītā zeme paliek vietējās pašvaldības pārziņā (valsts
rezerves zeme) un var tikt piešķirta nomas lietošanā.
Ja dzīvojamo ēku, uzņēmējdarbības veikšanai paredzēto ēku vai
citu būvju īpašuma tiesības iegūst juridiskās personas, viņām ar
ēku un būvju īpašumu saistītā zeme var tikt piešķirta lietošanā
saskaņā ar Latvijas Republikas likuma «Par zemes lietošanu un
zemes ierīcību» 18. pantu.
VI. ZEMES
IERĀDĪŠANA DABĀ UN IZMANTOŠANAS UZSĀKŠANA
16. Lietošanā piešķirtie zemes nogabali ierādāmi dabā,
pamatojoties uz valsts un pašvaldību institūciju lēmumiem, kas
pieņemti Latvijas Republikas likumā «Par zemes lietošanu un zemes
ierīcību» noteiktajā kārtībā.
17. Lietošanā piešķirto zemes nogabalu dabā ierāda valsts
zemes ierīcības firma «Zemesprojekts». Ierādīšanas darbi dabā
uzsākami tikai tad, ja izpildītas lēmumā par zemes piešķiršanu
lietošanā noteiktās saistības zaudējumu un zudumu
atlīdzināšanai.
Lietošanā piešķirto zemes nogabalu var ierādīt dabā ari citas
ar zemes ierīcību saistītās fiziskās un juridiskās personas,
pamatojoties uz noteiktā kārtībā izsniegtajām licencēm.
18. Darbus lietošanā piešķirto zemes nogabalu ierādīšanā dabā
veic šādā secībā:
18.1. ierīko noteikta parauga robežzīmes zemes lietojuma
robežlīniju lūzuma punktos. Ja robežlīnijas šķērso apaugušas
platības, tad robežlīniju stigas attīra no apauguma. Daļējā
lietošanā piešķirtās zemes ar robežzīmem neierobežo;
18.2. izgatavo zemes lietojuma plānu, sastāda eksplikāciju,
noformē un izsniedz zemes lietojuma robežu ierādīšanas aktu. Ja
zemes nogabalu dabā ierāda fiziskās un juridiskās personas, kurām
šiem darbiem izsniegtas licences, minētie dokumenti papildus
iesniedzami ari valsts zemes ierīcības firmai
«Zemesprojekts».
19. Nomas lietošanā nodotās zemes robežu ierādīšanu dabā
organizē zemes iznomātājs saskaņā ar nomas līgumu.
20. Zemes lietotājs drīkst uzsākt lietošanā piešķirtās vai
nomas lietošanā nodotās zemes izmantošanu tikai pēc tam, kad
pabeigta tās robežu ierādīšana dabā, ja atsevišķos Latvijas
Republikas likumdošanas aktos nav paredzēta citāda kārtība.
Meža ciršana atļauta tikai pēc koku ciršanas biļetes
saņemšanas vietējā valsts mežniecībā.
VII. DOKUMENTI,
KAS APLIECINA ZEMES LIETOŠANAS TIESĪBAS
21. Zemes lietotāju tiesības uz zemi, kas viņiem piešķirta
pastāvīgā lietošanā ar lietošanas tiesību pāreju, bez lietošanas
tiesību pārejas vai daļējā lietošanā, apliecina valsts vai
pašvaldības institūcijas pieņemtais lēmums par zemes piešķiršanu
lietošanā, zemes lietotājam izsniegtais zemes lietojuma plāns,
kas izgatavots pēc robežu ierādīšanas dabā, un zemes lietojuma
robežu ierādīšanas akts.
Zemes lietojuma plāna paraugs un zemes lietojuma robežu
ierādīšanas akta paraugs pievienoti šim nolikumam.
VIII. ZEMES
LIETOŠANAS TIESĪBU IZBEIGŠANAS PAMATOJUMS UN KĀRTĪBA
22. Zemes lietošanas tiesību izbeigšanu var ierosināt valsts
un pašvaldības institūcijas, kā ari valsts zemes ierīcības
dienests, valsts meliorācijas dienests, vides aizsardzības
dienests un zemes lietotāji, kuri labprātīgi atsakās lietot
piešķirto zemi vai tās daļu.
23. Ja zemes lietotājs labprātīgi atsakās lietot piešķirto
zemi vai tās daļu, kā ari ja fiziskā vai juridiskā persona, kurai
zeme bija piešķirtā lietošanā uzņēmējdarbības veikšanai, izbeidz
uzņēmējdarbību un nemaksā zemes nodokli, ir nepieciešams
dokuments, kas to apliecina.
24. Zemes lietotājiem, kuriem zeme piešķirta pastāvīgā
lietošanā ar lietošanas tiesību pāreju citām personām vai bez
tās, piešķirtā zeme var tikt atņemta valsts vai sabiedrības
vajadzībām, ievērojot Latvijas Republikas likuma «Par zemes
lietošanu un zemes ierīcību» 28. panta 3. da|as noteikumus.
25. Zemes lietotājiem, kuriem zeme piešķirta lietošanā
lauksaimniecības vajadzībām, zemes lietošanas tiesības saskaņā ar
Latvijas Republikas likuma «Par zemes lietošanu un zemes
ierīcību» 33. pantu parasti izbeidzamas pēc ražas novākšanas.
26. Zemes lietotājam piešķirtā zeme vai tās daļa uzskatāma par
neizmantotu, ja bez objektīviem iemesliem ilgāk par vienu gadu
(skaitot no 1. jūlija):
26.1. zemes nogabals netiek uzturēts kārtība un zeme netiek
apstrādāta, izņemot ar melnajām papuvēm aizņemtās platības, kā
arī platības, kurās tiek veikti zemes ielabošanas darbi
(melioratīvā būvniecība);
26.2. netiek vākta izaudzētā raža vai netiek veikti
meža kopšanas darbi, kā tas paredzēts mežierīcības materiālos vai
meža apsaimniekošanas noteikumos;
26.3. saimniekošanas rezultātā zeme aizaug, pārpurvojas vai
citu saimniekošanas laikā radušos procesu dēļ pasliktinās zemes
kultūrtehniskais stāvoklis un, pārrēķinot barības vienībās uz
ballhektāru, no platības vienības iegūts tikai līdz 50%
(ieskaitot) augkopības produkcijas salīdzinājumā ar
normatīvu.
27. Zemes lietotājam piešķirtais zemes nogabals vai tā daļa
tāpat uzskatāma par neizmantotu, ja būvniecība un zemes dzīļu
izmantošana, kad zeme piešķirta šādiem mērķiem, bez objektīviem
iemesliem nav uzsākta termiņos, kādi noteikti lēmumā par zemes
piešķiršanu lietošanā.
28. Par objektīviem iemesliem, kas traucējuši zemes
izmantošanu, atzīstama zemes lietotāja (fiziskās personas) vai
viņa ģimenes locekļu darbspēju zaudēšana, par vienu gadu ilgāka
piespiedu prombūtne no saimniecības, dabas stihijas un nelaimes
gadījumos fizisko un juridisko personu zaudētais inventārs, ēkas
un citas materiālās vērtības vai ari citi neparedzēti
gadījumi.
29. Institūcija, kas piešķīrusi zemi lietošanā, vai augstāka
institūcija, kurai ir tiesības piešķirt zemi lietošanā, var
izbeigt attiecīgajai fiziskajai vai juridiskajai personai
piešķirtās zemes vai, tās daļas lietošanas tiesības saskaņā ar
Latvijas Republikas likuma «Par zemes lietošanu un zemes
ierīcību» 33. un 71. pantu un šī nolikuma 26. un 27. punktu:
29.1. ja zemes lietotājs sistemātiski nepilda Latvijas
Republikas likuma «Par zemes lietošanu un zemes ierīcību» 30.
panta 1., 4., 10. un 13. punktā un 31. pantā noteiktos
pienākumus un prasības, bet likumdošanā noteiktajā kārtībā
piemērotās sankcijas par šo pienākumu un prasību nepildīšanu nav
devušas pozitīvus rezultātus;
29.2. ja fiziskās un juridiskās personas izdarījušas Latvijas
Republikas likuma «Par zemes lietošanu un zemes ierīcību» 69.
pantā norādītās darbības.
30. Pirms tam, kad tiek pieņemts lēmums par zemes lietošanas
tiesību pilnīgu vai daļēju izbeigšanu fiziskajām un juridiskajām
personām rajona Tautas deputātu padomes izpildkomitejas (valdes)
iecelta speciā listu-ekspertu komisija neatkarīgi no zemes
lietošanas tiesību izbeigšanās iemesliem, ievērojot vietējos
objektīvos apstākļus un zemes atņemšanas lietderību, kā ari
Latvijas Republikas likuma «Par zemes lietošanu un zemes
ierīcību» 33. un 71. pantu un šī nolikuma 26., 27. un 28. punktu,
novērtē, kā zemes lietotājs pildījis zemes lietošanas un
izmantošanas normatīvās prasības zemes vai meža apsaimniekošanas
laikā, sastāda par to aktu un nodod to rajona Tautas deputātu
padomes izpildkomitejai (valdei) apstiprināšanai.
Rajona Tautas deputātu padomes izpildkomiteja (valde)
apstiprināto aktu nosūta attiecīgajai institūcijai, kura
piešķīrusi zemi lietošanā.
Institūcija, kura piešķīrusi zemi lietošanā, ievērojot
speciālistu ekspertu komisijas sastādīto un rajona Tautas
deputātu padomes izpildkomitejas (valdes) apstiprināto aktu,
pieņem lēmumu par zemes lietošanas tiesību pilnīgu vai daļēju
izbeigšanu zemes lietotājam saskaņā ar Latvijas Republikas likuma
«Par zemes lietošanu un zemes ierīcību» 33. un 71. pantu un šī
nolikuma 26., 27. un 28. punktu.
31. Lēmumos par zemes lietošanas tiesību izbeigšanu
jānorāda:
31.1. Latvijas Republikas likuma «Par zemes lietošanu un zemes
ierīcību» attiecīgais pants, uz kuru pamatojoties tiek izbeigtas
zemes lietošanas tiesības, un datums, ar kādu tās
izbeidzamas;
31.2. zaudējumu un zudumu apmēri un to atlīdzināšanas termiņi,
ka ari citas šai nolikumā paredzētās ieinteresēto personu
saistības;
31.2. brīdinājumi vai citas sankcijas, kuras par Latvijas
Republikas likumā «Par zemes lietošanu un zemes ierīcību» un šai
nolikumā paredzēto pienākumu un prasību nepildīšanu piemērotas
attiecīgajam zemes lietotājam līdz lēmuma par zemes lietošanas
tiesību izbeigšanu pieņemšanai.
32. Lēmumam par zemes lietošanas tiesību izbeigšanu jāpievieno
zemes lietotāja iebildumi, ja tādi ir, un attiecīgā zemes
lietojuma plāns.
IX. KĀRTĪBA,
KĀDĀ IZSNIEDZAMAS ATĻAUJAS ZEMES IZMANTOŠANAI IZPĒTES DARBIEM
33. Fiziskās un juridiskās personas, kuras ir ieinteresētas
veikt ģeoloģiskos, ģeodēziskos un citus izpētes darbus platībās,
kas pieder zemes lietotājiem un netiek tiem atņemtas, pirms šo
darbu uzsākšanas sagatavo starp attiecīgajiem zemes lietotājiem
un minēto darbu izpildītājiem (pasūtītājiem) noslēdzamo līgumu un
iesniedz to pagasta valdei, kura teritorijā šie darbi
veicami.
34. Līgumā jānorāda:
34.1. izpētes darbu veikšanas mērķis un normatīvais akts, uz
kuru pamatojoties tiek plānoti izpētes darbi; izpētes darbu veids
un tehnoloģija; izpētes darbu uzsākšanas un pabeigšanas
termiņi;
34.2. ar izpētes darbiem aptveramā teritorija (zemes
nogabals), pievienojot plānu atbilstošā mērogā;
34.3. izpētes darbos lietojamās mašīnas, agregāti un cita
tehnika;
34.4. par izpētes darbiem atbildīgās personas;
34.5. izpētes darbu izpildītāja pienākumi saskaņā ar Latvijas
Republikas likuma «Par zemes lietošanu un zemes ierīcību» 35.
pantu un citiem likumdošanas aktiem, kā arī attiecīgo pašvaldības
institūciju lēmumiem par īpašu noteikumu ievērošanu atbilstoši
vietējiem apstākļiem;
34.6. līgumslēdzēju pušu atbildība par darbu izpildei noteikto
termiņu neievērošanu, pienākumu apzinātu nepildīšanu vai paviršu
izpildi un citi ar izpētes darbu izpildi saistītie jautājumi.
Noslēgtais līgums reģistrējams pagasta Tautas deputātu
padomē.
Līguma noslēgšanā radušās domstarpības izšķir attiecīgā
pagasta Tautas deputātu padomes izpildkomiteja (valde).
35. Pagasta valde pēc tam, kad noslēgtais līgums reģistrēts
pagasta Tautas deputātu padomē, izdod izpētes darbu izpildītājam
atļauju zemes izmantošanai izpētes darbiem. Atļaujai jāpievieno
divi noslēgtā līguma eksemplāri.
36. Ja izpētes darbi saistīti ar meža vizūrstigu ciršanu vai
atsevišķu koku ciršanu, tad, pamatojoties uz izsniegto atļauju
zemes izmantošanai izpētes darbiem, pirms izpētes darbu
uzsākšanas vietējā valsts mežniecibā izņemama koku ciršanas
biļete.
37. Šī nolikuma 33.-36. punktā noteiktā kārtība, kādā saņemama
atļauja zemes izmantošanai izpētes darbiem, nav attiecināma uz
gadījumiem, kad izpētes darbi veicami konkrēta zemes nogabala
piešķiršanas pamatošanai saskaņā ar šī nolikuma 5.2. apakšpunktu.
Šādiem gadījumiem izpētes darbu atļauju pēc zemes pieprasītāja
iesnieguma izdod pagasta valde.
X. DIENESTA
ZEMES LIETOŠANAS PAMATPRINCIPI
38. Atsevišķām darbinieku kategorijām ir tiesības personiskās
palīg saimniecības vajadzībām lietot dienesta zemes. Darbinieku
kategorijas, kurām piešķirama dienesta zeme, uz attiecīgo
Latvijas Republikas ministriju un citu valsts pārvaldes iestāžu
ierosinājuma pamata nosaka Latvijas Republikas Ministru Padome
pēc šo ministriju un citu valsts pārvaldes iestāžu
pieprasījuma.
39. Dienesta zemi piešķir lietošanā no attiecīgo uzņēmumu,
organizāciju un iestāžu zemēm šo uzņēmumu, organizāciju un
iestāžu administrācija saviem darbiniekiem.
40. Ja darbinieks pārtrauc darba attiecības ar uzņēmumu,
organizāciju vai iestādi, kura viņam piešķīrusi dienesta zemi,
viņa zemes lietošanas tiesības izbeidzas.
XI. ZEMES NOMAS
PAMATPRINCIPI
41. Zemes lietotāji, kuriem zeme piešķirta pastāvīgā lietošanā
vai pastāvīgā lietošanā ar lietošanas tiesību pāreju, var zemi
nodot nomas lietošanā uz nomas līguma pamata, bet fiziskās un
juridiskās personas neatkarīgi no tā, vai viņu lietošanā ir vai
nav zeme, var to lietot uz nomas līguma pamata.
42. Valsts rezerves zemi nomas lietošanā piešķir attiecīgās
valsts un pašvaldības institūcijas.
43. Ja juridiskajām personām piešķir lauksaimniecībā
izmantojamo zemi vai meža zemi nomas lietošanā tādiem mērķiem,
kas nav saistīti ar zemes lauksaimniecisko izmantošanu vai mežu
apsaimniekošanu, tām jāatlīdzina lauksaimniecībai un
mežsaimniecībai ar šīs zemes nomāšanu radušies zudumi un dabai
nodarītie kaitējumi.
44. Nomas līgums stājas spēkā tikai pēc tā apstiprināšanas
saskaņā ar Latvijas Republikas likuma «Par zemes lietošanu un
zemes ierīcību» 6. un 9. pantu un reģistrācijas pagasta nomas
zemju reģistrā.
45. Nomas zemju uzskaiti kārto pagasta valde saskaņā ar nomas
uzskaites noteikumiem, kurus nosaka Lauksaimniecības
ministrija.
46. Zemes iznomātāja un zemes nomnieka tiesības, pienākumus un
atbildību nosaka nomas līgums, kurš regulē zemes iznomātāja,
nomnieka un pagasta pašvaldības savstarpējās attiecības.
47. Nomas līgumā jānorāda:
47.1. zemes iznomātāja un zemes nomnieka adrese;
47.2. dokumenti, kas apliecina zemes iznomātāja tiesības
lietot zemi;
47.3. iznomājamās zemes kopplatība ar eksplikāciju un nomas
termiņi;
47.4. iznomājamās ēkas, būves un ražošanas līdzekļi;
47.5. zemes iznomātāja un zemes nomnieka pienākumi un
tiesības;
47.6. nomas maksa par iznomāto zemi, ēkām, būvēm un ražošanas
līdzekļiem un nomas maksas nokārtošanas termiņi;
47.7. nomas līguma apstiprināšanas, reģistrācijas un spēkā
stāšanās kārtība.
Nomas līgumā var ietvert arī citus konkrētus nosacījumus, ja
tie nav pretrunā ar spēkā esošo likumdošanu.
48. Nomas maksa par iznomāto zemi nedrīkst būt lielāka par
iznomātājam noteikto zemes nodokļa likmi.
Nomas maksu par ēkām un būvēm, kā arī par ražošanas līdzekļiem
nosaka pēc ieinteresēto pušu savstarpējas vienošanās.
49. Ja nomas noteikumi netiek izpildīti, zemes iznomātājs var
uzteikt zemes nomniekam nomas līgumu. Nomas līgumu uzteic 6
mēnešus pirms nākamā gada 1. jūlija. Pēc iznomātāja pieprasījuma
pagasta Tautas deputātu padome var noteikt citu nomas līguma
uzteikšanas termiņu.
Ja nomas līgums tiek uzteikts un lauzts, zemes nomnieks
atlīdzina zemes iznomātājam zaudējumus, kas radušies zemes
nomāšanas rezultātā. Zemes nomniekam ir tiesības saņemt
kompensāciju par zemes auglības celšanā ieguldītajiem, bet
neizmantotajiem līdzekļiem darbu izpildes faktisko izmaksu
apjomā.
50. Zemes nomas līgums (pa vienam eksemplāram) glabājas valsts
vai pašvaldības institūcijā, kura apstiprinājusi šo līgumu, pie
zemes iznomātāja un nomnieka, kā ari tā pagasta valdē, kuras
administratīvajā teritorijā atrodas iznomājamais zemes
nogabals.
51. Noslēgtais nomas līgums zaudē savu likumīgo spēku:
- beidzoties līguma termiņam;
- abpusējas vienošanās gadījumā;
- līguma uzteikšanas un laušanas gadījumā.
52. Abas līgumslēdzējas puses ir atbildīgas par līguma
noteikumu ievērošanu.
Zemes nomas tipveida līguma paraugs pievienots šim
nolikumam.
XII. LAUKU
SERVITŪTI
53. Lauku servitūti ir citu fizisko un juridisko personu
tiesības lietot noteiktam nolūkam ar zināmiem ierobežojumiem
zemes, ūdeņus un zemes dzīles, kas piešķirtas lietošanā
fiziskajām un juridiskajām personām.
54. Ir šādi lauku servitūti:
- ceļu servitūts;
- ganību servitūts;
- pļavu servitūts;
- ūdeņu servitūts;
- karjeru servitūts;
- laukumu servitūts.
55. Lauku servitūtus paredz zemes ierīcības un zemes
meliorācijas projektos, apbūves ģenerālplānos, teritorijas
plānojuma un apbūves projektos.
56. Servitūtus nodibina, pamatojoties uz:
- likumdošanas aktu;
- tiesas spriedumu;
- līgumu, testamentu vai citu darījumu.
57. Lauku servitūtu nodibināšanas kārtību regulē Latvijas
Republikas likumdošanas akti.
XIII. ZEMES DAĻĒJAS
LIETOŠANAS KĀRTĪBA
58. Zemi daļējā lietošanā saskaņā ar Latvijas Republikas
likuma «Par zemes lietošanu un zemes ierīcību» 16. pantu piešķir
šādām vajadzībām:
58.1. starpsaimniecību novadgrāvjiem, kurus nosaka
Lauksaimniecības ministrijas meliorācijas sistēmu valsts
pārvaldes. Joslu platumu, kas piešķiramas daļējā lietošanā
starpsaimniecību novadgrāvju ierīkošanai un uzturēšanai, nosaka
attiecīgi normatīvie akti vai projekta dokumentācija;
58.2. pazemes cauruļvadiem un kabeļu līnijām, ja zemes
pamatlietotājam atļauts izmantot zemi virs cauruļvadiem un kabeļu
līnijām. Daļējā lietošanā piešķiramo joslu platumu nosaka
attiecīgie normatīvie akti vai projekta dokumentācija;
58.3. elektroparvades līnijām (spriegums - līdz 110
kilovoltiem ieskaitot) un sakaru līnijām, ja nav jāizcērt meža
platības. Platības, kas piešķiramas daļējā lietošanā, nosaka
attiecīgi normatīvie akti vai projekta dokumentācija.
XIV. ZAUDĒJUMI
UN ZUDUMU APMĒRA NOTEIKŠANA UN ATLĪDZINĀŠANAS KĀRTĪBA
59. Zemes lietotājam nodarītos zaudējumus, kas saistīti ar
zemes lietotāja tiesību ierobežošanu, zemes atņemšanu vai
nomāšanu un zemes kvalitātes pasliktināšanos, atlīdzina tās
fiziskās vai juridiskās personas, kuru vainas dēļ šie zaudējumi
radušies.
60. Zemes lietotājiem atlīdzina:
- ēku un būvju vērtību;
- daudzgadīgo stādījumu un apstādījumu vērtību;
- nepabeigtās ražošanas izmaksas (augsnes apstrādes, sēklas
iegādes, minerālmēslu iestrādes, sējumu kopšanas un citu darbu
izmaksas);
- meža apsaimniekošanas izdevumus.
61. Atlīdzināmā ēku un būvju vērtība tiek noteikta pēc valsts
tehniskās inventarizācijas datiem. Šo darbu veic valsts tehniskās
inventarizācijas dienesti.
62. Nepabeigtās ražošanas un meža apsaimniekošanas izmaksas
nosaka esošais zemes lietotājs pēc faktiskajām šo darbu izmaksām,
bet augļu dārzu un citu daudzgadīgo stādījumu un apstādījumu
vērtību - pēc Lauksaimniecības ministrijas ieteiktajām
rekomendācijām. Izmaksu aprēķināšanas pareizību pārbauda rajona
Tautas deputātu padomes izpildkomitejas (valdes) iecelts
speciālists-eksperts.
63. Zaudējumu galīgo apmēru, izmantojot šī nolikuma 61. un 62.
pantā noteiktās izmaksas un vērtību, apkopo rajona Tautas
deputātu padomes izpildkomitejas (valdes) izveidota komisija.
Minētā komisija sastāda aktu, norādot tajā zaudējumu
atlīdzināšanas kārtību. Šo aktu apstiprina rajona Tautas deputātu
padomes izpildkomiteja (valde) un 10 dienu laikā nosūta tai
institūcijai, kura saskaņā ar Latvijas Republikas likumu «Par
zemes lietošanu un zemes ierīcību» piešķirs zemi lietošanā vai
iznomās to citam zemes lietotājam, bet, ja zemes lietotājam
radušies zaudējumi sakarā ar zemes kvalitātes pasliktināšanos,
rajona Tautas deputātu padomes izpildkomiteja pieņem lēmumu par
zaudējumu atlīdzināšanu.
64. Zaudējumu novērtēšanas un speciālista-eksperta darba
izmaksas sedz fiziskā vai juridiskā persona, kuras vainas dēļ
radušies zemes lietotājam atlīdzināmie zaudējumi. Šīs izmaksas
tiek pierēķinātas kopīgajai atlīdzināmo zaudējumu summai.
65. Kādos apmēros un kādā kārtībā atlīdzināmi tautas
saimniecības nozarēm radušies zudumi, kas saistīti ar zemes
atņemšanu vai zemes kvalitātes pasliktināšanos, noteikts ar
Latvijas Republikas Ministru Padomes 1991. gada 5. augusta lēmumu
Nr. 200 «Par lauksaimniecībai un mežsaimniecībai radušos zudumu
atlīdzināšanu».
66. Kārtību, kādā nosakāmi un atlīdzināmi dabai nodarītie
kaitējumi, kas saistīti ar zemes atņemšanu, nosaka Latvijas
Republikas likumdošanas akti.
67. Strīdus, kas rodas starp juridiskajām personām, starp
fiziskajām un juridiskajām personām vai starp fiziskajām personām
sakarā ar zaudējumu atlīdzināšanu zemes lietotājam, zudumu
atlīdzināšanu tautas saimniecības nozarēm un dabai nodarīto
kaitējumu atlīdzināšanu, izskata tiesa.
Latvijas Republikas ________________________ rajona
__________________________pagasta
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
ZEMES LIETOJUMA
PLĀNS
Zemes lietojuma robežas noteiktas
atbilstoši ________________________________________
__________________ 19____ gada
«_____» ______________ lēmumam Nr.________
par zemes piešķiršanu
________________________________________________________
Zemes lietojums ierādīts dabā __________ ha platībā. Plāns
sastādīts pēc 199___ gada robežu ierādīšanas materiāliem mērogā l
: -
EKSPLIKĀCIJA
|
Zemes lietojuma izvietojuma
shēma
|
ROBEŽU APRAKSTS
No līdz |
|
|
|
|
Robežas dabā ierādījis: __________________ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Valsts zemes ierīcības firmas «Zemesprojekts»
reģistrācijas |
|
|
Nr. ______ |
|
|
|
|
|
199_ gada «___» ________ |
|
|
|
|
|
|
Latvijas Republikas ________________________ rajona
__________________________pagasta
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
Zemes lietojuma robežu
ierādīšanas
AKTS
19_____ gada «______» _________________________ es,
____________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________,
pamatojoties uz
_________________________________________________________________
19____ gada «____» ________________ es, _______________
lēmumu Nr.________________
ierādīju dabā
__________________________________________________________________
,
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
____________________________________ piešķirtās zemes
robežas.
Pie robežu ierādīšanas piedalījās ieinteresēto zemes
lietotāju, iestāžu un organizāciju pārstāvji:
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
Zemes lietojuma robežu apraksts: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zemes lietojuma robežas ieradītas bezstrīdus kārtībā un zemes
lietotājiem zināmas. Robežpunkti dabā nostiprināti ar
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
Ieinteresētās puses brīdinātas, ka tās ir atbildīgas par
robežzīmju saglabāšanu.
Darba izpildītājs:
_________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
Z. v.
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
ZEMES NOMAS
TIPVEIDA LĪGUMS
19___ gada «____» ______________ starp
______________________________
______________________________________________________________________________
(vārds, uzvārds adrese - pilsonis vai juridiskā persona (tās
pilnvarotais pārstāvis),
______________________________________________________________________________
kuras lietošanā ir piešķirta zeme)
(tālāk tekstā - «iznomātājs») un
___________________________________________
______________________________________________________________________________
(vārds, uzvārds, adrese - pilsonis vai juridiskā persona (tās
pilnvarotais pārstāvis),
______________________________________________________________________________
kura nomā citiem pilsoņiem vai juridiskajai personai lietošanā
esošo zemi)
(tālāk tekstā - «nomnieks») noslēgts šāds līgums:
1. Iznomātājs nodod nomniekam apsaimniekošanai
(izmantošanai)
līdz 19____ gada «______» _____________________
1.1.
______________________________________________________________________________
(zemes nogabalu(-s), kādiem mērķiem)
________________________________ kopplatībā
__________________________ ha, tai skaitā
______________________________________________________________________
ha. kurš (-i)
(platība pa zemes lietošanas veidiem)
piešķirts (-i) lietošanā ar
_____________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
un
(valsts vai pašvaldības institūcijas lēmums par zemes
piešķiršanu)
kura(-u) robežas iezīmētas šim līgumam pievienotajā plānā un
nomniekam dabā ierādītas un zināmas;
1.2. uz šī līguma 1.1. apakšpunktā norādītajām iznomājamām
zemēm esošas
______________________________________________________________________________
(ēkas un būves, ražošanas līdzekļi u. c.)
______________________________________________________________________________
2. Šī līguma 1.1. apakšpunktā apsaimniekošanai (izmantošanai)
saņemto zemi var izmantot tikai tiem mērķiem, kādiem tā
iznomātājam piešķirta
saskaņā ar
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
(valsts vai pašvaldības institūcija, kura piešķīrusi zemi
lietošanā)
lēmumu, ievērojot Latvijas Republikas likuma «Par zemes
lietošanu un zemes ierīcību» 30. pantā noteiktos zemes lietotāja
vispārīgos pienākumus.
Piezīme. Ja nomātājs ir pagasta valde, tā nosaka
nomnieka galvenos zemes izmantošanas mērķus.
3. Īpašie zemes izmantošanas noteikumi:
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
4. Iznomātājs apņemas nodrošināt mežu apsaimniekošanu un
izmantošanu atbilstoši mežierīcības projektam, bet, ja tas ir
novecojis vai mežierīcība nav izdarīta, tad - saskaņā ar meža
valsts dienesta norādījumiem, pamatojoties uz Instrukciju par
meža apsaimniekošanas un izmantošanas kārtību.
Mežu apsaimniekošanas un izmantošanas īpašie noteikumi:
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
5. Nomnieks apņemas:
5.1. pildīt zemes iznomātāja noslēgtos līgumus ar reģionālo
vides aizsardzības komiteju un meliorācijas valsts institūcijām,
ievērot zemes lietojumam noteiktos zemes servitūtus, zemes
daļējās lietošanas noteikumus, kā arī normatīvos aktus par zemju
aizsardzību un izmantošanu;
5.2. sniegt ______________________ pagasta valdei un valsts
pārvaldes institūcijām ziņas saskaņā ar apstiprinātajiem
statistikas pārskatiem.
Iznomātājam papildus izsniedzamas šādas statistikas ziņas:
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
5.3. samaksāt iznomātājam:
- par iznomāto zemi ___________________ šādos
termiņos:
(summa)
______________________________________________________________________________
(datumi)
______________________________________________________________________________
Par nokavētajiem maksājumiem par iznomāto zemi nomnieks maksā
nokavējuma procentu Latvijas Republikas likumā «Par zemes
nodokli» noteiktajos apmēros;
- par ēku, būvju un ražošanas līdzekļu lietošanu pēc abpusējas
vienošanās
________________ šādos termiņos:
(summa)
______________________________________________________________________________
(datumi)
- segt neizmantotos nepabeigtās ražošanas izdevumus
________________ šādos termiņos:
(summa)
______________________________________________________________________________
(datumi)
Par nokavētajiem maksājumiem nomnieks maksa nokavējuma
procentus šādos apmēros:
______________________________________________________________________________
5.4. atlīdzināt lauksaimniecībai un mežsaimniecībai radušos
zudumus un dabai nodarītos kaitējumus
__________________ apmērā.
(summa)
Piezīme. Zudumi vai kaitējumi atlīdzināmi, ja zemi
piešķir nomas lietošanā juridiskajām personām celtniecībai,
derīgo izrakteņu ieguvei, valsts aizsardzības vajadzībām un citām
nelauksaimnieciskām vajadzībām.
6. Šī līguma noteikumu neizpildīšanas gadījumos iznomātājs var
uzteikt nomniekam turpmāko darbību. Uzteikumam jānotiek 6 mēnešus
pirms nākamā gada 1. jūlija.
7. Noslēgtais nomas līgums zaudē savu likumīgo spēku:
- beidzoties līguma termiņam;
- abpusējas vienošanās gadījumā;
- uzteikšanas un laušanas gadījumā.
8. Par līgumā noteikto pienākumu nepildīšanu iznomātājs un
nomnieks, kā fiziskā persona vai juridiskā persona ir atbildīgs
Latvijas Republikas likumdošanas aktos noteiktajā kārtībā.
9. Šis līgums sastādīts ______________________ eksemplāros, no
kuriem viens nodots iznomātājam, otrs - nomniekam un trešais
-
______________________________________________________________________________
(pagasta valde, kuras teritorijā atrodas iznomātais zemes
nogabals,
______________________________________________________________________________
valsts vai pašvaldības institūcija, kura apstiprinājusi nomas
līgumu)
Līgums stājas spēkā pēc tā apstiprināšanas likumdošanā
noteiktajā kārtībā un reģistrācijas
__________________________ pagasta nomas zemju reģistrā.
Iznomātājs
|
|
Nomnieks
|
|
|
(paraksts, datums)
|
|
(paraksts, datums)
|
|
|
|
|
Šis līgums izskatīts un apstiprināts
_______________________________
______________________________________________________________________________
(pašvaldības vai valsts institūcija)
sēdē 19____ gada «______» _____________
Protokols (lēmums) Nr. ________
Z. v.
Līgums reģistrēts _________________________________ pagasta
nomas
zemju reģistrā 19___ gada «_____» _____________ Nr. _____.
___________________ pagasta zemes ierīkotājs
______________________________________________________________________________
(vārds, uzvārds) (paraksts)