1. Apstiprināt Uzņēmējdarbības
vides uzlabošanas pasākumu plānu.
2. Pasākumu plānā minētajām
atbildīgajām institūcijām noteiktajos termiņos izpildīt norādītos
uzdevumus.
3. Ekonomikas ministram līdz
2003.gada 1.martam iesniegt Ministru kabinetā informatīvu
ziņojumu par pasākumu plāna izpildes gaitu un par citiem
uzņēmējdarbības vides uzlabošanai nepieciešamajiem
pasākumiem.
4. Atzīt par spēku zaudējušu
Pasākumu plānu uzņēmējdarbības vides uzlabošanai (apstiprināts ar
Ministru kabineta 2001.gada 10.jūlija sēdes protokollēmumu (prot.
Nr.32 32.§) "Par Pasākumu plānu uzņēmējdarbības vides
uzlabošanai").
Nr.
|
Politikas mērķi, rīcības virzieni, uzdevumi
|
Veicamie pasākumi
|
Atbildīgā institūcija/ vadības grupas dalībnieks
|
Rādītāji uzdevumu izpildes novērtēšanai un termiņi
|
Izpildes statuss
|
NODOKĻU
POLITIKA UN ADMINISTRĒŠANA
|
1.
|
Nodokļu
strīdu apelācijas sistēma
|
|
Nepieciešams izveidot
efektīvu apelācijas kārtību nodokļu strīdu
izskatīšanai.
|
1) Valsts ieņēmumu dienesta
(turpmāk - VID) Modernizācijas projekta 1999.-2002.gadam
ietvaros izveidot neatkarīgu divu pakāpju pirmstiesas
nodokļu strīdu izskatīšanas apelācijas struktūru, kura
izskatītu sūdzības par VID nodokļu administrācijas, muitas
un nodokļu parādu piedziņas amatpersonu pieņemtiem
lēmumiem;
2) Izveidojot VID reģionālās
iestādes, pabeigt no nodokļu administrācijas un muitas
neatkarīgu pirmstiesas nodokļu strīdu izskatīšanas
apelācijas struktūru izveidošanu (VID reģionālo iestāžu
līmenī un VID centrālā aparāta līmenī).
|
VID
(VID ģenerāldirektors)
|
Jaunā apelācijas kārtība, kā
arī Kurzemes reģionālās iestādes lēmumu pārsūdzības daļa
tiks izveidotas līdz 2002.gada 31.decembrim.
|
|
2.
|
Likumu
interpretācija un piemērošana neskaidrību gadījumos
|
|
Nodokļu administrācijas un
nodokļu maksātāju savstarpējās komunikācijas statuss, kā
arī nodokļu maksātāju norādīto nepilnību un jautājumu
sistemātiska risināšana. Piemēram, ja nodokļu maksātājs
seko nodokļu administrācijas rakstiskam ieteikumam, kas
vēlāk izrādās kļūdains, tad jebkādi no tā izrietošie sodi
papildus piemērojamam nodoklim būtu jāsamazina.
|
Katru ceturksni papildināt
VID metodiskos norādījumus par nodokļu likumu piemērošanu,
ņemot vērā nodokļu maksātāju norādītās nepilnības un
problēmas ar attiecīgo likumu piemērošanu, un katru
ceturksni atjaunot un izvietot šos norādījumus VID mājas
lapā www.vid.gov.lv.
|
VID (VID
ģenerāldirektors)
|
Katru ceturksni.
|
|
3.
|
Parādu
diferenciācija uzņēmumu ienākumu nodokļa aprēķināšanas
vajadzībām
|
|
Zaudēto parādu norakstīšana
praktiski nav iespējama. "Slikto" debitoru atskaitīšana
uzņēmuma ienākuma nodokļa vajadzībām būtu jādiferencē pēc
parādu lieluma un vecuma. Sakarā ar to, ka Komercreģistrs
kavējas ar uzņēmumu izslēgšanu, parādu nevar norakstīt kā
zaudētu, tādējādi iepriekš pārmaksāto uzņēmuma ienākuma
nodokli nevar koriģēt un atgūt.
|
1) Lūgt Ārvalstu investoru
padomi (turpmāk - ĀIP) iesniegt Finansu ministrijai
(turpmāk - FM) argumentētus un ar praktiskiem piemēriem
pamatotus priekšlikumus par parādu diferencēšanas
kritērijiem (pēc parādu apmēriem un nokavējuma laika)
likuma "Par uzņēmumu ienākuma nodokli" pilnveidošanai.
2) FM četru mēnešu laikā no
priekšlikumu saņemšanas brīža veikt to analīzi un sagatavot
ziņojumu Ministru kabinetam (turpmāk - MK).
|
1) ĀIP
2) FM (FM valsts
sekretāre)
|
1) Līdz 2002.gada
31.augustam.
2) Līdz 2002.gada
31.decembrim.
|
Izpildīts. ĀIP ir
iesniegusi FM argumentētus un ar praktiskiem piemēriem
pamatotus priekšlikumus par parādu diferencēšanas
kritērijiem 2002.gada 31.augustā.
|
NEKUSTAMO
ĪPAŠUMU TIRGUS ATTĪSTĪBA
|
4.
|
Valsts
nodeva par īpašuma tiesību nostiprināšanu Zemesgrāmatā
|
|
Valsts nodeva par īpašuma
tiesību nostiprināšanu Zemesgrāmatā 2% apmērā no darījuma
vērtības vai kadastrālās vērtības ir pārāk liela. Šāds
nodevas apjoms izraisa pazeminātas darījumu vērtības
norādīšanu darījuma dokumentos, tādējādi apgrūtinot Valsts
zemes dienestu (VZD) iegūt informāciju par reālām nekustamo
īpašumu tirgus vērtībām. Lielā valsts nodeva kavē nekustamā
īpašuma tirgus attīstību. Turklāt nodevas apmērs nav
pamatots ar valsts funkcijas veikšanas administratīvajiem
izdevumiem, tas ievērojami pārsniedz valsts funkcijas
nodrošināšanai nepieciešamo finansējumu.
|
Finansu ministrijai
sadarbībā ar Tieslietu ministrijas (turpmāk - TM) un TM
Zemesgrāmatu departamenta atbildīgajiem speciālistiem
izanalizēt valsts nodevas par īpašuma tiesību
nostiprināšanu Zemesgrāmatā atcelšanas iespējas un
sagatavot attiecīgu ziņojumu iesniegšanai MK.
|
FM
(FM valsts sekretāre),
TM (TM valsts sekretārs)
|
Līdz 2002.gada
31.decembrim.
|
|
MUITA
|
5.
|
Galvojuma
noteikšana un piemērošana
|
|
Vispārējā galvojuma apjoma
aprēķināšanas kārtība dažādām muitas procedūrām, piem.
Muitas procedūrai - ievešana muitas noliktavā un preču
pagaidu uzglabāšanai, nav savstarpēji saskaņota.
Nepieciešams novērst MK noteikumos konstatētās pretrunas
starp vispārējā galvojuma apjoma aprēķināšanu un
nosacījumu, kad GMP aptur galvojuma darbību.
|
Iesniegt Ministru kabinetā
noteikumu projektu "Par muitas galvojumiem", precizējot
vispārējā galvojuma aprēķināšanas kārtību un novēršot citas
konstatētās pretrunas.
|
FM (FM valsts
sekretāre),
VID (VID ģenerāldirektors)
|
Līdz 2002.gada 30.septembrim
iesniegt Valsts kancelejā.
|
|
6.
|
Valūtas
kursa piemērošanas kārtība muitas vērtības noteikšanai un
muitas parāda aprēķināšanai
|
|
Paredzēt valūtas kursa
noteikšanas metodiku muitas maksājumu aprēķināšanai saskaņā
ar Muitas likumu un ES Muitas kodeksu.
|
Saskaņojot ar nozares
uzņēmēju asociācijām, izstrādāt un iesniegt apstiprināšanai
Ministru kabinetā noteikumus par Muitas likuma 170.panta
4.daļas piemērošanas kārtību, kas nosaka, kāds valūtas
kurss tiek piemērots muitas vērtības noteikšanā, ja muitas
vērtība norādīta valūtā, kuras oficiālo kursu nenosaka
Latvijas Banka.
|
FM (FM valsts
sekretāre),
VID (VID ģenerāldirektors)
|
Līdz 2002.gada 30.septembrim
iesniegt Valsts kancelejā.
|
|
SADARBĪBA
STARP LATVIJAS VALDĪBU UN ĀIP PRETKORUPCIJAS JOMĀ
|
7.
|
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB)
|
|
ĀIP uzskata, ka efektīva un
koordinēta cīņa ar korupciju ir viens no priekšnoteikumiem
jaunu investīciju ienākšanai Latvijā. KNAB izveidei jāsekmē
korupcijas novēršana un apkarošana, tāpēc biroja
darbiniekiem jāstrādā efektīvi un birojam jāsadarbojas ar
sabiedriskajām organizācijām, nodrošinot tā darba atklātību
un augstu atbildības pakāpi.
|
1) KNAB darbinieku atlases
un personāla vadības politikā jāievēro sekojoši
principi:
(1) sākotnēji tiek atlasīts
neliels skaits augsti motivētu un zinošu darbinieku ar
izaugsmes potenciālu;
(2) birojā regulāri strādā
ārvalstu eksperti, kas apmāca personālu pasaulē aprobētās
korupcijas apkarošanas metodēs.
2) KNAB budžetam ir jābūt
pietiekošam, lai būtu iespējams piesaistīt kvalificētus
ārvalstu konsultantus un profesionālus darbiniekus.
3) KNAB aktīvi jāsadarbojas
ar sabiedrības, uzņēmēju, nevalstisko organizāciju un masu
mediju pārstāvjiem, lai nodrošinātu biroja darba
atklātību.
|
Tieslietu ministrija,
Noziedzības un korupcijas novēršanas padome (TM Valsts
sekretārs; Noziedzības un korupcijas novēršanas padomes
sekretariāta vadītājs)
|
Līdz 6.Latvijas valdības un ĀIP
tikšanās reizei sagatavot ziņojumu par ĀIP izteikto
rekomendāciju statusu.
|
|
VALSTS UN
PAŠVALDĪBU IEPIRKUMI
|
8.
|
E-iepirkumu sistēmas attīstība
|
|
ĀIP iesaka aktīvi izmantot
uz Internet bāzes balstītus tehnoloģiskos
risinājumus, kas ļautu visplašākajam potenciālo pretendentu
lokam brīvi piekļūt informācijai par konkursu noteikumiem
[šo shēmu sākotnēji varētu piemērot mazo iepirkumu (līdz
10,000 Ls) gadījumos].
|
Iepirkumu uzraudzības
birojam (turpmāk - IUB) iesniegt Ministru kabinetam
pārstrādāto "E-iepirkumu koncepcijas" projektu.
|
IUB, Finansu ministrija, (FM
valsts sekretāre)
|
Līdz 2002.gada 31.decembrim
iesniegt alsts kancelejā.
|
|
9.
|
Metodoloģisko materiālu izdošana un vienotu administratīvo
dokumentu paketes izstrāde
|
|
Ņemot vērā iepirkumu
komisiju un pretendentu izglītotības līmeni, nepieciešams
veidot skaidrojošos un metodoloģiskos materiālus par
Iepirkumu likumu un tā normu piemērošanas kārtību, lai
nodrošinātu vienādu likuma interpretāciju visās Latvijas
valsts un pašvaldību iestādēs.
Jānodrošina vienkāršu,
nepārprotamu un vienotu iepirkumu administratīvo dokumentu
formu izveidošana un izmantošana visās Latvijas valsts un
pašvaldību iestādēs.
|
1) IUB izstrādāt un izvietot
Internetā "Iepirkumu rokasgrāmatu", kurā būtu apkopoti
likuma normu skaidrojumi, praktiski padomi likuma
piemērošanā, ieteikumi cenu aptauju, sarunu procedūru un
konkursu rīkošanā, iepirkumu metodikā un iepirkumu komisiju
darba organizācijā.
|
1) IUB, Finansu ministrija,
(FM valsts sekretāre),
VARAM (VARAM valsts
sekretārs)
|
1) Līdz 2003.gada
31.martam.
|
|
2) IUB, piesaistot
nepieciešamos resursus, tulkot rokasgrāmatu angļu un krievu
valodās, izvietojot tulkotās versijas Internetā, un pēc
nepieciešamības uz rokasgrāmatas bāzes veidojot drukātus
metodoloģiskos materiālus.
|
2) IUB, Finansu ministrija,
(FM valsts sekretāre),
VARAM (VARAM valsts
sekretārs)
|
2) Līdz 2003.gada
30.jūnijam.
|
|
3) IUB izstrādāt metodiskos
norādījumus un tipveida administratīvo dokumentu formas,
kas nodrošinātu vienādu iepirkumu komisiju un pretendentu
izpratni par iesniedzamo dokumentu komplektāciju.
|
3) IUB, Finansu ministrija,
(FM valsts sekretāre),
VARAM (VARAM valsts
sekretārs)
|
3) Līdz 2003.gada
30.jūnijam.
|
|
TIESU
VARA UN KORPORATĪVĀS TIESĪBAS
|
10.
|
Lietu
nozīmēšanas kārtība
|
|
Uzņēmējiem nav izprotama
lietu nozīmēšanas un izskatīšanas secība un kārtība, kas
katrā tiesā notiek pēc citiem principiem.
Nepieciešams izveidot
publisku, skaidru un saprotamu lietu nozīmēšanas
kārtību.
|
1) TM apkopot informāciju
par katras tiesas izvēlēto un apstiprināto lietu
nozīmēšanas kārtību.
|
1) TM (TM valsts sekretāra
vietniece)
|
1) Līdz 2003.gada 1.martam.
|
|
2) TM publiskot visu tiesu
izvēlētās lietu nozīmēšanas kārtības TM mājas lapā
Internetā.
|
2) TM (TM valsts sekretāra
vietniece)
|
2) Līdz 2003.gada 1.martam.
|
|
11.
|
Tiesas
spriedumu publiskošana
|
|
Atklātības trūkums Latvijas
tiesu sistēmā rada situāciju, ka nepietiekami tiek
publicēti tiesu, īpaši - rajona tiesu, spriedumi, kas
būtiski apgrūtina konsekventas tiesu prakses veidošanos.
Tāpat tiesu sistēma nav pietiekoši saistīta ar sabiedrību,
kas uzņēmējos rada aizdomas par tiesu korumpētību.
|
1) TM nodrošināt tiesu
spriedumu publisko pieejamību Internetā un publicēšanu.
|
1) TM (TM valsts sekretāra
vietniece)
|
1) Četras reizes ceturksnī.
|
|
2) TM veicināt tiesnešu
preses konferenču rīkošanu (ne mazāk kā četras katru
ceturksni) par svarīgām un sabiedrībā plašu rezonansi
guvušām lietām.
|
2) TM (TM valsts sekretāra
vietniece)
|
2) Četras reizes ceturksnī.
|
|
12.
|
Ārvalstu
pārstāvniecību reģistrācijas kārtība un juridiskais
statuss
|
|
Nepieciešams precizēt un
saskaņot ar starptautisko praksi ārvalstu uzņēmējsabiedrību
un to pārstāvniecību reģistrācijas kārtību Uzņēmumu
reģistrā.
|
Noteiktajā kārtībā iesniegt
MK noteikumu projektu "Par ārvalstu komersantu un
organizāciju pārstāvniecību un to pārstāvju reģistrācijas
kārtību".
|
Uzņēmumu reģistrs (Galvenais
valsts notārs),
TM (TM valsts sekretārs)
|
Līdz 2002.gada 31.decembrim
iesniegt Valsts kancelejā.
|
|
Pārskata
sniegšanas un novērtēšanas kārtība
|
|
Lai nodrošinātu uzraudzību
par pasākumu plānā ietverto punktu izpildi, nepieciešams
veidot un iesniegt pārskata ziņojumu.
|
Noteiktajā kārtībā iesniegt
MK ziņojumu par pasākumu plānā ietverto uzdevumu izpildi un
atbildīgo institūciju atzinumiem.
|
Vadības grupa, EM (Ekonomikas
ministrs)
|
Līdz 2003.gada 1.februārim
iesniegt Ministru kabinetā.
|
|