Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Ministru kabineta rīkojums Nr.553 Rīgā 2002.gada 2.oktobrī (prot. Nr.38, 31.§) Par Latvijas ārējo ekonomisko pārstāvniecību attīstības koncepcijas rīcības plāna pasākumu īstenošanas indikatīvajām izmaksām laikposmam no 2002.gada līdz 2005.gadam1. Apstiprināt Ekonomikas ministrijas iesniegtās Latvijas ārējo ekonomisko pārstāvniecību attīstības koncepcijas rīcības plāna pasākumu īstenošanas indikatīvās izmaksas laikposmam no 2002.gada līdz 2005.gadam. 2. Privatizācijas aģentūrai no valsts īpašuma objektu privatizācijā gūtajiem ieņēmumiem piešķirt Ekonomikas ministrijai 33610 latu Latvijas Attīstības aģentūras kapacitātes palielināšanai. Ekonomikas ministrijai izdevumu tāmi 2002.gadam saskaņot ar Finansu ministriju. 3. Ekonomikas ministrijai kārtējā gada valsts budžeta projekta sagatavošanas procesā iesniegt Finansu ministrijā pieteikumu par šī rīkojuma 1.punktā minētajā rīcības plānā paredzēto pasākumu finansēšanai nepieciešamajiem līdzekļiem. Ministru prezidents A.Bērziņš Ekonomikas ministra vietā - tieslietu ministre I.Labucka
Apstiprinātas Latvijas ārējo ekonomisko pārstāvniecību attīstības koncepcijas rīcības plāna pasākumu īstenošanas indikatīvās izmaksas laikposmam no 2002.gada līdz 2005.gadamSatura rādītājs 1. "Latvijas ārējo ekonomisko pārstāvniecību attīstības koncepcijas" rīcības plāna pasākumu īstenošanas indikatīvās izmaksas laika posmam no 2002. līdz 2005.gadam 2. Skaidrojums par "Latvijas ārējo ekonomisko pārstāvniecību attīstības koncepcijas" rīcības plāna pasākumu īstenošanas indikatīvajām izmaksām 2002. gadam 3. Skaidrojums par "Latvijas ārējo ekonomisko pārstāvniecību attīstības koncepcijas" rīcības plāna pasākumu īstenošanas indikatīvajām izmaksām 2003. gadam 4. Skaidrojums par "Latvijas ārējo ekonomisko pārstāvniecību attīstības koncepcijas" rīcības plāna pasākumu īstenošanas indikatīvajām izmaksām 2004. gadam 5. Skaidrojums par "Latvijas ārējo ekonomisko pārstāvniecību attīstības koncepcijas" rīcības plāna pasākumu īstenošanas indikatīvajām izmaksām 2005. gadam Pievienotais indekss "*" nozīmē, ka pielikumā ir pievienots izvērsts skaidrojums
Skaidrojums par "Latvijas ārējo ekonomisko pārstāvniecību attīstības koncepcijas" rīcības plāna pasākumu īstenošanas indikatīvajām izmaksām 2002. gadam Finansējums ir nepieciešams , lai nostiprinātu LAA cilvēkresursu bāzi, pieņemot darbā 6 augsti kvalificētus nozaru ekspertus\ konsultantus, nostiprinātu LAA materiāli tehnisko bāzi, iekārtojot sešas jaunas darba vietas, un paaugstinātu jauno nozaru ekspertu kvalifikāciju, nodrošinot to dalību konferencēs, semināros u.c. 1.uzdevumu grupa: Paaugstināt Pārstāvniecību un Vēstniecību atbalstošās institūcijas - LAA kapacitāti Uzdevums: Nostiprināt LAA cilvēkresursu bāzi 1.1. pasākums. Paplašināt LAA Eksporta departamentu, pieņemot darbā papildus 6 kvalificētus nozaru ekspertus/konsultantus LAA pieņem darbā 6 augsti kvalificētus nozaru ekspertus\ konsultantus: • koksnes pārstrādes un koksnes ķīmijas tehnoloģijas un pārstrāde; • elektronika un elektrotehnika, mašīnbūve un rīku ražošanas tehnoloģijas, metālapstrāde; • vieglā rūpniecība; • pakalpojumi (tranzīts, būvniecības pakalpojumi); • pārtikas pārstrāde un rūpniecība; • IT pakalpojumi, farmācija, ķīmiskā rūpniecība, jaunās tehnoloģijas. • Nākošajā gadā ekspertu skaits tiek palielināts par 2 cilvēkiem. Ekspertu/konsultantu funkcijas ir noteiktas koncepcijas 7.1.1.sadaļā un tās ir sekojošas: - nodrošināt operatīvu un pilnīgu no Pārstāvniecībām un Vēstniecībām saņemtās informācijas un ārvalstu kompāniju piedāvāto sadarbības projektu izvērtēšanu un to novadīšanu līdz Latvijas uzņēmumiem; - veikt no pārstāvniecībām un no uzņēmumiem saņemto biznesa piedāvājumu apstrādi un izvērtēšanu; - konsultēt Latvijas uzņēmumus par eksporta uzsākšanu un produktu/pakalpojumu piedāvāšanu tiešo kontaktu un dažādu ārējā mārketinga pasākumu ietvaros; - strādājot ciešā kontaktā ar uzņēmumiem, palīdzēt izvērtēt produktu konkurētspēju izvēlētajā mērķa tirgū, kā arī sniegt konsultācijas produkcijas sagatavošanai konkurētspējas paaugstināšanai atbilstoši attiecīgā tirgus prasībām; - zinot Latvijas uzņēmumu intereses un nepieciešamos pakalpojumus ārvalstī, sagatavot uzdevumus Pārstāvniecībām, lai Latvijas uzņēmumi saņemtu tieši to palīdzību, kas ir visnepieciešamākā un visefektīvākā. Ja uzņēmumu interesējošā valstī nav Pārstāvniecības, tad sagatavot uzdevumu Vēstniecību ekonomiskajiem diplomātiem; - koordinēt un sniegt atbalstu Pārstāvniecībām tiešā mārketinga, eksporta kampaņu un citu pasākumu realizācijai; - rīkot ārējā mārketinga pasākumus ārvalstīs; - nepieciešamības gadījumā palīdzēt Pārstāvniecībām veikt atsevišķu nozaru vai konkrētu specifisku projektu prezentācijas; - sagatavot nepieciešamo informāciju Pārstāvniecībām, Vēstniecībām un LAA sabiedriskajiem pārstāvjiem sekmīgai darbībai mērķa tirgū; - sagatavot, regulāri atjaunot un izplatīt ārvalstīs informāciju par precēm, ko Latvijas uzņēmēji piedāvā eksportam, kā arī par pašiem eksportētājiem un nozaru eksporta potenciālu; - pēc ārvalstu pircēju pieprasījumiem konsultēt tos par sadarbības iespējām ar Latvijas uzņēmumiem un uzņēmējdarbības vides specifiku (likumdošana, valsts iestādes un to darbības/atbildības spektrs, infrastruktūra, u.tml.); - vākt, apkopot un izplatīt informāciju par uzņēmējdarbības iespējām Latvijā dažādās nozarēs; - palīdzēt ārvalstu kompānijām uzsākt, veidot un attīstīt kontaktus ar Latvijas biznesa partneriem; - organizēt darījumu vizītes, tikšanās ar iespējamajiem un ieinteresētajiem biznesa partneriem Latvijā. 8 nozaru eksperti ir nepieciešami, lai nodrošinātu operatīvu un pilnīgu no Pārstāvniecībām un LR Vēstniecībām saņemtās informācijas un ārvalstu kompāniju piedāvāto projektu profesionālu izvērtēšanu un novadīšanu līdz Latvijas uzņēmumiem Koncepcijā noteiktajās eksporta prioritārajās nozarēs. Lai nodrošinātu stabilu nozares eksporta attīstību, minētajiem ekspertiem ir jābūt pietiekoši plašām un specifiskām zināšanām par konkrēto nozari, tās uzņēmumiem. Izvēloties nozares, ir ņemtas vērā Latvijas ekonomiskās izaugsmes tendences un attīstības perspektīvas un Latvijas Ilgtermiņa ekonomiskās stratēģijas pamatlīnijās noteiktās prioritārās nozares, kā arī nozaru asociāciju rekomendācijas. Ir veikts pētījums par eksportētājiem galvenajās preču grupās, nosakot eksportējošo uzņēmumu skaitu katrā preču grupā laika posmā no 1998. līdz 2000.gadam. Pētījuma rezultāti ir apkopoti Koncepcijas 2.3.tabulā kā arī 8.pielikumā. Kopējais eksportētāju skaits pārsniedz 5,5 tūkstošus, un tikai 0,5% no visiem eksportētājiem ir spējuši eksportēt preces virs 500 tūkst.Ls gadā. Tieši mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kuri veido atlikušos 99,5%, ir nepieciešams valsts atbalsts, ieejot un nostiprinoties ārvalstu tirgos. LAA pastāvīgi saņem ievērojamu skaitu piedāvājumu no ārvalstu kompānijām dažāda veida produkcijas ražošanai, kopuzņemumu dibināšanai, kā arī sadarbības projektu priekšlikumus no ārvalstu institūcijām par tirdzniecības misiju, izstāžu, kontaktbiržu un citu eksportu un sadarbību veicinošu pasākumu organizēšanu. Informāciju par potenciālajiem eksporta un investīciju projektiem LAA saņem arī no LR Vēstniecībām., piemēram, 2000.gadā no LR Vēstniecībām ir saņemti vairāk kā 150 piedāvājumi. Diemžēl, LAA gan cilvēku, gan finansiālie resursi pašlaik ir pārāk mazi, lai strādātu ar visiem potenciāli vērtīgajiem projektiem, un lielākā daļa no tiem netiek uzsākti un realizēti. Ierobežotās kapacitātes dēļ LAA ir spiesta aprobežoties tikai ar saņemtās informācijas ievietošanu LAA Informācijas sistēmā vai nosūtīšanu uzņēmumu asociācijām. Asociāciju kapacitāte nav pietiekoša, lai izvērtētu visus biznesa piedāvājumus un novadītu tos līdz uzņēmumiem. Rezultātā uzņēmumi bieži vien pat neiepazīstas ar piedāvātajām iespējām, nemaz nerunājot par atbalsta saņemšanu projektu izvērtēšanā, uzsākšanā vai attīstībā. Jāatzīmē, ka LAA pārstāvniecības Vācijā un Lielbritānijā četru gadu laikā nosūtīja LAA apstrādei vairāk kā 2000 dažādus pieprasījumus. Laikā, kad tika atvērtas šis pārstāvniecības Eksporta departamentā strādāja 8 cilvēki, bet Investīciju departamentā vēl papildus 5-6 cilvēki, kas strādāja ar Investīciju projektiem, kā arī vairāki cilvēki Eiropas Informācijas centrā, kas nodrošināja informatīvus pakalpojumus. Tā kā 2003.gadā ir paredzēts atvērt trīs pārstāvniecības, bet līdz 2005. gadam 10 pārstāvniecības, tad no iepriekšējās pieredzes var spriest par to, kādā mērā pieaugs darba apjoms, lai nodrošinātu visas no Pārstāvniecībām un LR Vēstniecībām ienākošās informācijas apstrādi un projektu virzību. Pašlaik kādreizējo 17 cilvēku vietā, kas veica eksporta veicināšanas un investīciju piesaistes funkcijas, kas ir LAA pamatfunkcijas, kā arī sniedza informatīvos pakalpojumus, iespēju robežās ierobežotā finansējuma dēļ strādā 4,5 cilvēki, kuri saskaņā ar apstiprināto darba plānu strādā sekojošos virzienos: • Investoru apkalpošana, eksporta-importa pieprasījumi, juridiskās konsultācijas - 1 cilvēks; • Pasākumu organizēšana uzņēmējiem - eksporta misijas, dalība izstādēs, ārvalstu delegāciju uzņemšana, biznesa delegācijas VIP vizīšu laikā , LAA pārstāvju koordinēšana ārvalstīs - 1,5 cilvēks; • Informatīvais atbalsts Latvijas eksportētājiem, eksporta informācijas resursu monitorings; ārvalstu žurnālistu delegācijas, VIP ienākošās vizītes, vispārējo prezentāciju aktualizēšana; Latvia On-Line un Baltijas Jūras valstu MVU portāla uzturēšana; Eiropas Informācijas centrs, klientu apkalpošana - 2 cilvēki. Tā kā LAA darbība 2002.gadā tiek realizēta pēc funkciju-klasteru matricas principa, ar Latvijas uzņēmumiem strādā arī trīs prioritāro klasteru koordinatori. To darbība ir vērsta uz noteiktu ražošanas sektoru konsolidēšanu, palīdzot noteikt tiem ilgtermiņa attīstības stratēģiju, sniedzot tiem rekomendācijas, kā pārorientēties uz zināšanām balstītu ražošanu. Funkcijas, kuras saskaņā ar koncepciju ir paredzēts veikt nozaru ekspertiem/ konsultantiem, un funkcijas, kuras patreiz veic un var nodrošināt LAA, ņemot vērā LAA ierobežoto administratīvo kapacitāti, ir atšķirīgas. Nozaru ekspertu/ konsultantu darbs būs orientētas uz visplašākā atbalsta nodrošināšanu Latvijas uzņēmumiem biznesa kontaktu uzsākšanā un veidošanā, ieejot un nostiprinoties ārvalstu tirgos, piesaistot ārvalstu investīcijas. Nenostiprinot LAA kapacitāti, arī LR Vēstniecību Ekonomisko diplomātu darbības efektivitāte būs ievērojami zemāka, jo Latvijā nebūs nepieciešamās jaudas radīto iespēju maksimālai izmantošanai, kā arī tiem vajadzīgā atbalsta. Pašlaik LR Vēstniecībās tiek nodarbināti 7 diplomāti, kuri strādā ar ekonomiskajiem jautājumiem, bet 18 diplomāti dara to apvienošanas kārtībā ar citiem jautājumiem. Viena šāda diplomāta uzturēšana gadā valstij izmaksā aptuveni 25 000 latu, kas kopsummā sastāda 625 tūkst. latu gadā. Pašreiz diplomātu radīto sadarbības projektu tālāka attīstība ierobežotās LAA kapacitātes dēļ notiek tikai 20% apmērā, pārsvarā tie ir lielie projekti. Arī Latvijas uzņēmumu ierosināto sadarbības projektu virzība noris ļoti ierobežotā apmērā. Neizmantoto iespēju dēļ valsts katru gadu nodokļos zaudē vairākus milj. latu. Viena eksperta izmaksas pusgadā sastāda 6 000 Ls. Aprēķinot eksperta finansējumu, līdzekļi ir paredzēti: • atalgojumam (3 600 Ls) - balstoties uz pašreizējā darba tirgus nosacījumiem un speciālistu vidējo darba algu, tas ir atalgojums, kas nepieciešams augsti kvalificētu nozaru ekspertu piesaistei un to ilglaicīgai darbībai LAA. Ņemot vērā koncepcijā noteiktos darba uzdevumus un augstās prasības ekspertiem, piedāvātajam atalgojuma jābūt konkurētspējīgam, lai tas būtu saistošs speciālistiem; • sociālajam nodoklis - aprēķināts atbilstoši paredzētajam atalgojumam; • sakaru un pasta pakalpojumiem - ir paredzēts, ka eksperti izmanto gan mobilos, gan biroja telefonus, ņemot vērā, ka to darbs bieži vien ir ārpus biroja, apmeklējot uzņēmums un sniedzot konsultācijas; • Kancelejas preces, pasta pakalpojumi - izmaksas aprēķinātas, vadoties no vidējām izmaksām LAA vienam darbiniekam; • Prezentācijas izdevumi, ir paredzēti, lai nosegtu izmaksas, kas saistītas ar kafijas, minerālūdens pasniegšanu potenciālajiem sadarbības parteriem. Parasti šādās tikšanās piedalās no 5 līdz 10 cilvēkiem. Izmaksas vienam cilvēkam ir apmēram 0,5 Ls, tādejādi viena tikšanās izmaksā vidēji 2,5-5 Ls. Prezentāciju izdevumi vienam ekspertam ir noteikti 16,7 Ls. Šī summa nosedz tikai 3 tikšanos izdevumus. Ir jāņem vērā, ka pastāv zināmas biznesa attiecību uzturēšanas tradīcijas pasaules praksē, kuras ir jāievēro, ja arī Latvija grib darboties starptautiskajā tirgū, un proti, ir jāparedz līdzekļi, lai potenciālos sadarbības partnerus uzaicinātu biznesa pusdienas; • Komunālie pakalpojumi - aprēķināti, vadoties no LAA izdevumiem par infrastruktūras uzturēšanu; • Administratīvie izdevumi - aprēķinot viena cilvēka izmaksas, tiek paredzēti izdevumi, kas saistīti ar administratīvās darbības nodrošināšanu (grāmatvedība, sekretāres, tehniskais personāls). Pieņemot darbā 8 ekspertus/ konsultantus, kā arī atverot pārstāvniecības, ievērojami pieaugs darba apjoms gan grāmatvedībai, gan arī sekretārēm un citam tehniskajam personālam. Ar esošajiem resursiem, pieaugot darba apjomam, nav iespējams nodrošināt grāmatvedības pakalpojumus. Jāņem vērā, ka Pārstāvniecību finansējumā, nav paredzēti līdzekļi grāmatvežu pakalpojumu apmaksai. Pārstāvis pats nodrošina grāmatvedības uzskaiti, tajā pašā laikā LAA grāmatvedība veic izlietoto līdzekļu un grāmatvedības uzskaites pārbaudi un norēķinus. Pašreiz LAA valsts finansējums administratīvās darbības nodrošināšanai tiek izmantots ģenerāldirektora, sekretāres-lietvedes, personāla menedžeres un lokālā tīkla administratora apmaksai. LAA grāmatvedība netiek apmaksāta no valsts budžeta.
2.1.pasākums. Nostiprināt LAA materiāli tehnisko bāzi - 6 jaunu darba vietu aprīkošana Izmaksas ir aprēķinātas, balstoties uz biroja tehnikas un mēbeļu veikala cenām. Iekārtojot sešu nozaru ekspertu darbavietas, finansējums ir nepieciešams, lai iegādātos sešus jaudīgus datorus, lai ekspertiem būtu nodrošināta operatīva pieeja dažādiem informācijas avotiem, datu bāzēm, izmantojot Internetu, kā arī varētu veidot plašas datu bāzes par nozaru uzņēmumiem to produkciju, un tiktu nodrošināta operatīva ienākošās un izejošās informācijas apstrāde, efektīva komunikācija ar pārstāvjiem, strādājot pie kopīgiem projektiem. Šajā izmaksu pozīcijā ir iekļautas arī lielas jaudas datora iegādes izmaksas, kas paredzēts Ekonomikas ministrijas Tirdzniecības politikas departamentam informācijas operatīvai apstrādei, lai nodrošinātu Ārējās ekonomiskās pārstāvniecības sistēmas darbības pārraudzību. Katram ekspertam, lai nodrošinātu komunikāciju ir paredzēts iegādāt biroja telefonu. Ņemot vērā, ka ekspertu darbs bieži vien notiks ārpus biroja, apmeklējot uzņēmumus, tiem ir nepieciešami mobilie telefoni. It īpaši nozīmīgi tas ir tad, kad tiek organizētas ienākošās tirdzniecības misijas, uzņēmumu apmeklējumi, potenciālo investoru vizītes. Tā kā ekspertu darba uzdevumos ir paredzētas uzņēmumu, nozaru un Latvijas ekonomikas kopumā prezentācijas ārvalstīs, piedaloties semināros, konferencēs, kā arī apmeklējot ārvalstu kompānijas, šajā izmaksu pozīcijā ir iekļauta viena portatīvā datora iegāde. Lai nodrošinātu liela daudzuma printētā materiāla sagatavošanu, gan strādājot ar uzņēmumiem, gan sagatavojot materiālus potenciālajiem ārvalstu eksportētājiem, ir paredzēta viena jaudīga printera iegāde, ko izmantos visi nozaru eksperti. Pašreiz gandrīz visi LAA darbinieki izmanto vienu printeri, kurš ir jaudīgs, taču tiek ekspluatēts jau vairākus gadus. Strādājot ar vienu printeri, arī pie pašreizējā darbinieku skaita LAA ir jāpatērē laiks, gaidot dokumentu izdruku. Pieaugot darbinieku skaitam un atbilstoši printera noslogotībai, neefektīvs laika patēriņš palielināsies. Katram ekspertam ir paredzēts rakstāmgalds, kompjūtergalds un krēsls.
3.pasākums. Paaugstināt nozaru ekspertu kvalifikāciju Lai celtu nozaru ekspertu kvalifikāciju, ir paredzēts 1 komandējums ceturksnī, lai apmeklētu seminārus, konferences, nozaru nozīmīgākās izstādes ārvalstīs vai konkrētas ārvalstu kompānijas, lai iepazītos ar nozares attīstības tendencēm, Latvijas uzņēmumu potenciālajām tirgus nišām, tieši kontaktētu ar potenciālajiem sadarbības partneriem. Finansējums ir paredzēts, lai segtu biļešu izmaksas, dienas naudu un viesnīcu izdevumus. Izmaksas aprēķinātas, vadoties no vidējām aviobiļetes cenām uz Eiropas valstīm (~400 Ls) un Ministru kabineta noteikumos apstiprinātajām nomām dienas naudai (~30Ls) un viesnīcas izmaksām (~50Ls), paredzot, ka komandējums kopumā ilgst 5 dienas. Jāatzīmē, ka tiešs kontakts ar potenciālajiem biznesa partneriem ir galvenais nosacījumus veiksmīgai sadarbībai. Lai pārliecinātu ārvalstu kompāniju investēt Latvijā, eksportēt kaut ko no Latvijas, ir jāsniedz gan Latvijas, gan nozaru, gan uzņēmumu prezentācijas. To var izdarīt tikai apmeklējot ārvalstu kompānijas un izsakot mutisku piedāvājumu. Drukātas vai elektroniskas informācijas nosūtīšana kompānijām ir tikai pirmais solis, lai piesaistītu uzmanību. Tālākie panākumi ir lielā mērā atkarīgi no tiešām tikšanām.
Skaidrojums par "Latvijas ārējo ekonomisko pārstāvniecību attīstības koncepcijas" rīcības plāna pasākumu īstenošanas indikatīvajām izmaksām 2003.gadamFinansējums nepieciešams, lai turpinātu nostiprināt cilvēkresursu bāzi, pieņemot darbā vēl 2 nozaru ekspertus, iekārtotu papildus 2 jaunas darba vietas, nodrošinātu 8 nozaru ekspertu kvalifikācijas celšanu, uzturētu un pilnveidotu LAA Informācijas sistēmu, īstenotu LAA sniegto pakalpojumu marketinga kampaņu; sagatavotu informatīvos materiālus par Latvijas biznesa vidi un nozaru pārskatus, kā arī uzturētu jau esošo pārstāvniecību Kazahstānā un atvērtu trīs jaunas Vācijā, Lielbritānijā un Zviedrijā. 1.uzdevumu grupa: Paaugstināt Pārstāvniecību un Vēstniecību atbalstošās institūcijas - LAA kapacitāti Uzdevums: Nostiprināt LAA cilvēkresursu bāzi 1.2.pasākums. Paplašināt LAA Eksporta departamentu, pieņemot darbā papildus 6 kvalificētus nozaru ekspertus/konsultantus Finansējums nepieciešams, lai turpinātu nostiprināt cilvēkresursu bāzi, pieņemot darbā vēl papildus 2 nozaru ekspertus (1.Elektronika un elektrotehnika, 2.Koksnes izstrādājumi ar augstu pievienoto vērtību - mēbeles). Izmaksas ir aprēķinātas analogi iepriekšējam gadam. 1.3.pasākums. Nodrošināt nozaru ekspertu/konsultantu darbības turpināšanu Finansējums nepieciešams, lai segtu jau esošo un divu jauno ekspertu uzturēšanas izmaksas. Izmaksas ir aprēķinātas analogi iepriekšējam gadam.
2.2.pasākums. Nostiprināt LAA materiāli tehnisko bāzi - 2 jaunu darba vietu aprīkošana Finansējums nepieciešams, lai turpinātu nostiprināt LAA materiāli tehnisko bāzi, iekārtojot papildus 2 jaunas darba vietas.
3.pasākums. Paaugstināt nozaru ekspertu kvalifikāciju Komandējuma izdevumi aprēķināti, paredzot, ka katrs nozaru eksperts 4 reizes gadā dodas uz pasākumiem ārvalstī (semināri, konferences, izstādes, tirdzniecības misijas, tikšanās ar ārvalstu kompānijām) un atrodas komandējumā aptuveni 20 dienas. Izmaksas ir aprēķinātas analogi iepriekšējam gadam.
Uzdevums: Attīstīt LAA informācijas datu sistēmu un nodrošināt LAA sniegto pakalpojumu marketingu 6.pasākums. uzturēt un pilnveidot LAA informācijas sistēmu, iepērkot jaunas un atjaunojot esošās datu bāzes. Finansējums nepieciešams, lai iepirktu 4 dažāda veida datu bāzes, un tās atjaunotu. Izdevumi aprēķināti, izmantojot jau agrāk LAA līdzīgu iepirkto datu bāzu izcenojumus, kā arī izvērtējot dažādu datu bāzu piedāvājumus, kurus ierobežotā LAA finansējuma dēļ nav bijis iespējams iegādāties. Par šo finansējumu tiks iepirktas četras reģionālās kompāniju datu bāzes, statistiskās datu bāzes, nozaru pētījumi Latvijai prioritārās 4-6 nozarēs, kā arī 10 valstu ziņojumi. Datu bāzes ir nepieciešamas, lai nodrošinātu uzņēmumus ar pieeju iespējami plašai informācijai par ārvalstu tirgiem, lai nozaru eksperti varētu sagatavot kvalitatīvus tirgus pētījumus dažādās nozarēs. Statistiskā informācija un nozaru pētījumi ir nepieciešama, lai varētu prognozēt Latvijas ražojumu eksporta iespējas dažādās valstīs. Ārvalstu kompāniju datu bāzes, kuras divreiz gadā ir paredzēts atjaunot, tiks izmantotas, lai atlasītu potenciālos sadarbības partnerus, realizētu tirdzniecības misijas un mārketinga kampaņas Latvijas uzņēmumiem.
8.pasākums. Veikt šādus mārketinga pasākumus: • informēt par LAA Informācijas sistēmas izmantošanas iespējām; • sagatavot un izdot informatīvus materiālus par LAA un Pārstāvniecību piedāvātajiem pakalpojumiem Latvijas uzņēmumiem; • organizēt apmācības seminārus Latvijas uzņēmumiem reģionālajos uzņēmējdarbības atbalsta centros par eksporta veicināšanu un ārvalstu tiešo investīciju piesaisti. Lai nodrošinātu uzņēmumiem plaši pieejamu informāciju par LAA darbību un piedāvātajiem pakalpojumiem, kā arī informētu uzņēmumus par sasniegto eksporta veicināšanā un investīciju piesaistē, par sekmīgākajiem projektiem, tādejādi vairojot uzticēšanos LAA un Pārstāvniecību darbībai, ir paredzēts katru gadu izdot informatīvu bukletu par LAA un Pārstāvniecībām. Tas bez maksas tiks izplatīts Latvijas uzņēmējiem. Izmaksas ir aprēķinātas vadoties no LAA pieredzes dažādu informatīvo bukletu izdošanā. 1000 Ls gadā ir paredzēts izmantot, lai publicētu informāciju presē par LAA un Pārstāvniecībām, par LAA rīkotajiem pasākumiem gan Latvijā, gan ārvalstīs (izstādes, tirdzniecības misijas, VIP vizītes) un par sasniegtajiem rezultātiem. Tas iedrošinās uzņēmumus izmanot piedāvātās iespējas, lai iepazīstinātu ārvalsts kompānijas ar uzņēmumu, ražoto produkciju. Lai celtu uzņēmumu eksportprasmi, ir paredzēts dažādos Latvijas reģionos rīkot apmācības seminārus par eksporta un investīciju jautājumiem. Sagatavojot apmācību programmas, ir paredzēts izmantot ārvalstu konsultantu pakalpojumus, gan apmācību programmu izstrādē, gan uzaicinot lasīt atsevišķas lekcijas. Vienlaicīgi tiks sagatavoti kvalitatīvi mācību materiāli iespiestā veidā.
Uzdevums: Sagatavot nepieciešamos informatīvos un prezentācijas materiālus LAA un Pārstāvniecībām. 12.pasākums. Sagatavot un izdot informatīvus materiālus par biznesa vidi Latvijā, nozaru pārskatus Katru gadu tiek sagatavoti 4 nozaru pārskati un 1 informatīvais materiāls par biznesa vidi Latvijā angļu vai vācu valodā, katrs 3000 eksemplāros. Izmaksas aprēķinātas, vadoties no LAA pieredze bukletu izdošanā. Izdošanas izmaksas 15400 Ls. Finansējums - 3400 Ls ir paredzēts, lai patstāvīgi apmaksātu viena speciālista atalgojumu (280 Ls mēnesī, ieskaitot sociālo nodokli), kas nodrošina pārskatu un informatīvo materiālu sagatavošanu, informācijas atjaunošanu, adresātu, kam paredzēts izsūtīt materiālus, datu bāzes sagatavošanu un uzturēšanu, kā arī veic informatīvo materiālu izsūtīšanu. Materiāli tiek izsūtīti dažādām ārvalstu institūcijām, uzņēmumiem, LR Vēstniecībām ārvalstīs.
3.uzdevumu grupa. Atjaunot un attīstīt Pārstāvniecību tīklu ārvalstīs Uzdevums: Attīstīt Pārstāvniecību tīklu. 2.1.pasākums. Atvērt Pārstāvniecības Lielbritānijā, Vācijā un Zviedrijā. Vācijā ir paredzēts atvērt divas pārstāvniecības Hamburgā un Hānā vairāku iemeslu dēļ. Vācija ir valsts, ar kuru Latvijai ir senas tirdzniecības tradīcijas un ievērojams eksporta apjoms. 2001.gadā Vācija ierindojās pirmajā vietā gan pēc eksporta, gan tiešo investīciju apjoma. Tā ir stabils sadarbības partneris un liels maksātspējīgs tirgus. Hanzas pilsēta Hamburga ir lielākais Vācijas un Eiropas ārējo ekonomisko sakaru centrs. Hamburgas osta ir lielākā Vācijas osta un otra lielākā konteineru osta Eiropā. Tā pieder pie Ziemeļvācijas federālo zemju grupas (Brēmene, Lejassaksija, Šlēzviga-Holšteina, Meklenburga-Priekšpomerānija), ar kuru Latvijai izveidojusies stabila un aktīva sadarbība un kurām ir svarīga loma reģionālās attīstības veicināšanā Baltijas jūras valstu reģionā. Ievērojot Ziemeļvācijas reģiona federālo zemju arvien pieaugošo ieinteresētību ekonomiskās sadarbības attīstībā ar Latviju un Baltijas valstīm kopumā, kas arvien intensīvāk izpaužas šo zemju valdības un uzņēmēju vizīšu veidā, kā arī Ziemeļvācijas reģiona ekonomisko struktūru un ārējās ekonomiskās politikas nostādnes, kas atzīst par prioritāru sadarbību ar Austrumeiropas valstīm un it īpaši ar Baltijas valstīm, Pārstāvniecības nodibināšana Hamburgā pavērs Latvijai sadarbības iespējas ar Vāciju tādu nacionāli prioritāru nozaru jomā kā IT, jaunās tehnoloģijas, inovatīvu MVU attīstība, ostu sadarbība, tranzīts. Jāatzīmē, ka 2002.gadā Hamburgā tika atklāta Lietuvas Attīstības aģentūras pārstāvniecība, kuras darbība daļēji tiek finansēta no Hamburgas valdības puses. Pārstāvniecības izvietošana Hamburgā Latvijai dotu iespēju pretendēt uz līdzīgu atbalstu. Ņemot vērā izdevīgos finansēšanas nosacījumus, Pārstāvniecību Baltijas Informācijas centrā Reinzemē-Falca (Hānā) būtu lietderīgi saglabāt arī turpmāk, kā bijušās Pārstāvniecības Frankfurtē filiāli. Pārstāvniecībai Hānā ir nepieciešams tikai daļējs valsts finansējums - dienesta dzīvokļa īrei, apdrošināšanai, degvielai. Pārējos izdevumus sedz Vācijas valdība. Pārstāvis Hānā strādā uz līguma pamata ar LAA, kurā ir noteikts, kādus pakalpojumus pārstāvis sniedz. Par minēto pakalpojumu sniegšanu tiek izmaksāta līgumā noteiktā samaksa. Tā kā birojam ir daļējs Vācijas valdības finansējums, Latvijas uzņēmumu interesēs pārstāvis strādā apmēram trešo daļu no laika, pārējo laiku sniedzot pakalpojumus Vācijas uzņēmumiem. Pārstāvniecības izdevumu tāme Vācijā ietver gan Pārstāvniecības izdevumus, kura tiek pilnīgi finansēta no valsts budžeta, gan pārstāvniecības filiāles Hānā izdevumus. Pārstāvniecību izdevumi ir plānoti, balstoties uz divu LAA Pārstāvniecību darbību laikā no 1997.-2000.gadam. Tā kā galvenais nosacījumus Pārstāvniecības sekmīgai darbībai ir informācijas apmaiņa, plaši sakari, gan sazinoties ar ārvalstu kompānijām pa tālruni, gan tās apmeklējot, finansējums tiks izmantos gan biroja tehnikas iegādei, gan automašīnas iegādei un tās uzturēšanas izdevumu segšanai. Pārstāvniecību Lielbritānijā ir paredzēts atvērt Londonā, kur tāpat kā Vācijā līdz 2001.gadam strādāja LAA pārstāvniecība, un ir iesākti daudzi projekti. Lielbritānijā ir stabils maksātspējīgs tirgus (2000.gadā tā pēc eksporta apjoma ierindojās pirmajā vietā), un tā ir mērķa valsts tiešo ārvalstu investīciju piesaistē. Pārstāvniecības uzdevumi lielā mērā tiks orientēti uz tiešo investīciju piesaisti, potenciālo investoru identificēšanu un uzraudzība, pastāvīgu kontaktu uzturēšanu ar potenciālajiem investoriem. Paveiktais Pārstāvniecībās Frankfurtē, Londonā un Baltijas informācijas birojā Hānā 2001.gadā:
*Šie LAA pārstāvji darbojās līdz 2001.g.jūnijam, tādēļ tas ir atskaišu kopsavilkums par 5 mēnešiem nevis pilnu gadu. Nozīmīgākie projekti pie kuriem pašlaik strādā Pārstāvniecība Hānā ir sekojošie: • Koka māju eksporta projekti sadarbībā ar firmu Grupa Jāņa sēta un Ōko-und Baubūro Bernhard Reinzemē-Falcā. Pirmā projekta summa 40 000 EUR, nākotnē (2002.g. II pusgadā un 2003.g.) iespējams apgrozījuma kāpums. • Grupa Jāņa sēta sadarbībā ar Vācijas firmu HIG Export & Import plāno uzsākt koka māju realizāciju Šveicē, Vācijā, Holandē. Projekts sākuma stadijā, sagatavošanās darbs turpināsies visu 2002. II pusgadu. Potenciālais apgrozījums sākot ar 2003.g . ap 400 000 EUR gadā. • Ogres būvplastmasas sarunu sākums ar Vācijas firmu Trans Fair AG par polipropilēna cauruļu ražošanu. Sarunas tiek turpinātas. Darījuma summa ap 3 mlj. EUR. No pirmā pasūtījuma izpildes kvalitātes atkarīgas turpmākās sarunas par iespējamām investīcijām Latvijas uzņēmumā. Tās atsāksies š.g. septembrī. Investīciju apjomi pagaidām nav zināmi. • Ar 2002.g. 1.aprīli uzsākts ES projekts "Stratēģijas uz zināšanām balstīta biznesa attīstībai Latvijā", kura mērķis ir reģionālā inovāciju stratēģijas un rīcības plāna izstrāde. Projekta ideja un partnerība no Vācijas puses iniciēta ar Latvijas pārstāvja Baltijas informācijas birojā darbību, kontaktējoties un ieinteresējot Reinzemes-Falcas " Inovācijas menedžmenta sabiedrību" (IMG) Kaizerslauternā. Pārstāvniecība Zviedrijā tiks izvietota LR Vēstniecības telpās, tādēļ izdevumi biroja telpu īrei ir zemāki nekā Vācijā un Lielbritānijā. 2000.gadā Zviedrija ieņēma trešo vietu eksporta apjoma ziņā, bet tiešajās investīcijās - pirmo vietu. Pārstāvniecības uzdevumi būs aizstāvēt konkrētu Latvijas uzņēmumu intereses, kā arī vadoties pēc Zviedrijas kompāniju vēlmēm atrast sadarbības partnerus kopīgu uzņēmumu veidošanai Latvijā un pasūtījumu izvietošanai Latvijas uzņēmumos tādās nozarēs, kā mašīnbūvē, metālapstrādē, elektronikā un elektrotehnikā, kā arī vieglajā rūpniecībā. Izdevumi automašīnas iegādei ir paredzēti 5000 Ls apmērā. Lētākas automašīnas iegāde palielinās uzturēšanas izmaksas. Pārstāvniecības vadītāju algojums ir aprēķināts, vadoties no Ārlietu ministrijas 2001.g. 10.decembra rīkojuma Nr.258 "Par LR diplomātiskajās un konsulārajās pārstāvniecībās ārvalstīs strādājošo darbinieku pabalstiem un šos pabalstus koriģējošiem koeficentiem", piemērojot tam štata vienību - 2.sekretārs. Izvēlēto valstu saraksts var mainīties atkarībā no ekonomiskās situācijas Latvijā, valsts ekonomiskās politikas prioritātēm, uzņēmumu interesēm, starptautiskās situācijas attīstības. Pirms lēmuma pieņemšanas par Pārstāvniecību atvēršanas, valstu izvēle tiek saskaņota ar Ārlietu ministriju un Tautsaimniecības Padomi.
2.2. pasākums. Nodrošināt Kazahstānā atvērtās Pārstāvniecības darbību. Finansējums pārstāvniecībai Kazahstānā ir paredzēts 3 cilvēku apmaksai - Pārstāvniecības vadītājs, kā arī divi vietējie menedžeri, kuru izmaksas ir salīdzinoši zemas. Pārstāvniecības darbība galvenokārt ir orientēta uz tranzīta, mašīnbūves, elektrotehnikas un pārtikas nozaru sektoriem. Pārstāvniecība vienlaicīgi pārstāv uzņēmēju intereses arī Uzbekistānā un Kirgizstānā. Pārstāvniecības vadītāju algojums ir aprēķināts, vadoties no Ārlietu ministrijas 2001.g. 10.decembra rīkojuma Nr.258 "Par LR diplomātiskajās un konsulārajās pārstāvniecībās ārvalstīs strādājošo darbinieku pabalstiem un šos pabalstus koriģējošiem koeficentiem", piemērojot tam štata vienību - 2.sekretārs. Ievērojot, ka nevar paredzēt, vai nozīmētajam pārstāvim būs nepieciešams izmaksāt pabalstu sievai un/vai bērniem, kā tas ir gadījumā ar diplomātiskā korpusa darbiniekiem, un arī iespējamās dzīves dārdzības koeficenta izmaiņas, ir plānotas arī neparedzētas izmaksas. Neparedzētos izdevumos ir arī iekļautas izmaksas EM un LAA kopīga audita veikšanai pārstāvniecībās.
Skaidrojums par "Latvijas ārējo ekonomisko pārstāvniecību attīstības koncepcijas" rīcības plāna pasākumu īstenošanas indikatīvajām izmaksām 2004.gadam Finansējums nepieciešams, lai nodrošinātu 8 nozaru ekspertu darbības turpināšanu, to kvalifikācijas celšanu, turpinātu uzturēt un pilnveidot LAA Informācijas sistēmu, turpinātu īstenot LAA sniegto pakalpojumu marketinga kampaņu; sagatavotu jaunus informatīvos materiālus par Latvijas biznesa vidi un nozaru pārskatus, kā arī uzturētu jau esošās pārstāvniecības Kazahstānā, Vācijā, Lielbritānijā un Zviedrijā, un atvērtu trīs jaunas Čehijā, Krievijā un Japānā. Ievērojot, ka 1.uzdevumu grupas pasākumi un to izmaksas ir tādas pašas kā iepriekšējā gadā, tad finansu aprēķins ir dots tikai 3.uzdevumu grupas pasākumiem. Pārstāvniecības vadītāju algojums ir aprēķināts, vadoties no Ārlietu ministrijas 2001.g. 10.decembra rīkojuma Nr.258 "Par LR diplomātiskajās un konsulārajās pārstāvniecībās ārvalstīs strādājošo darbinieku pabalstiem un šos pabalstus koriģējošiem koeficentiem", piemērojot tam štata vienību - 2.sekretārs. Pārstāvniecībā Japānā plānots, ka strādās vietējie darbinieki (iespējams Japānā dzīvojošie latvieši), jo sekmīgai darbībai šajā tirgū ir nepieciešamas specifiskas zināšanas - jāizprot japāņu dzīves uztvere un filozofija, kā arī jāpārvalda japāņu valoda. Ievērojot augsto dzīves dārdzību Japānā, tas ļautu arī ievērojami samazināt Pārstāvniecības uzturēšanas izdevumus. Pārstāvniecība Čehijā tiks izvietota LR Vēstniecības telpās, tādēļ izdevumi biroja telpu īrei ir zemāki. Iespējams arī Krievijā Pārstāvniecība tiks izvietota LR Vēstniecības telpās. Izvēlēto valstu saraksts var mainīties atkarībā no ekonomiskās situācijas Latvijā, valsts ekonomiskās politikas prioritātēm, uzņēmumu interesēm, starptautiskās situācijas attīstības. Pirms lēmuma pieņemšanas par Pārstāvniecību atvēršanas, valstu izvēle tiek saskaņota ar Ārlietu ministriju un Tautsaimniecības Padomi.
Skaidrojums par "Latvijas ārējo ekonomisko pārstāvniecību attīstības koncepcijas" rīcības plāna pasākumu īstenošanas indikatīvajām izmaksām 2005.gadam Finansējums nepieciešams, lai nodrošinātu 8 nozaru ekspertu darbības turpināšanu, to kvalifikācijas celšanu, turpinātu uzturēt un pilnveidot LAA Informācijas sistēmu, turpinātu īstenot LAA sniegto pakalpojumu marketinga kampaņu; sagatavotu jaunus informatīvos materiālus par Latvijas biznesa vidi un nozaru pārskatus, kā arī uzturētu jau esošās pārstāvniecības Kazahstānā, Vācijā, Lielbritānijā, Zviedrijā, Čehijā, Krievijā un Japānā, un atvērtu trīs jaunas ASV, Dānijā un Polijā. Ievērojot, ka 1.uzdevumu grupas pasākumi un to izmaksas ir praktiski tādas pašas kā iepriekšējos divos gados, tad finansu aprēķins ir dots tikai par 3.uzdevumu grupas pasākumiem. Pārstāvniecības vadītāju algojums ir aprēķināts, vadoties no Ārlietu ministrijas 2001.g. 10.decembra rīkojuma Nr.258 "Par LR diplomātiskajās un konsulārajās pārstāvniecībās ārvalstīs strādājošo darbinieku pabalstiem un šos pabalstus koriģējošiem koeficentiem", piemērojot tam štata vienību - 2.sekretārs. Izvēlēto valstu saraksts var mainīties atkarībā no ekonomiskās situācijas Latvijā, valsts ekonomiskās politikas prioritātēm, uzņēmumu interesēm, starptautiskās situācijas attīstības. Pirms lēmuma pieņemšanas par Pārstāvniecību atvēršanas, valstu izvēle tiek saskaņota ar Ārlietu ministriju un Tautsaimniecības Padomi.
Ekonomikas ministra vietā - tieslietu ministre I.Labucka |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par Latvijas ārējo ekonomisko pārstāvniecību attīstības koncepcijas rīcības plāna pasākumu ..
Statuss:
Spēkā esošs
|