LATVIJAS REPUBLIKAS
AUGSTĀKĀS PADOMES PREZIDIJA LĒMUMS
Par Latvijas Republikas
Drošības dienesta nolikuma apstiprināšanu
Latvijas Republikas Augstākās Padomes Prezidijs
nolemj:
1. Apstiprināt Latvijas Republikas Drošības dienesta
nolikumu.
2. Atzīt par spēku zaudējušu 1991. gada 19. septembra Latvijas
Republikas Augstākās Padomes Prezidija lēmumu «Par Latvijas
Republikas Augstākās Padomes Apsardzes dienesta nolikuma
apstiprināšanu» un Latvijas Republikas Augstākās Padomes
Apsardzes dienesta nolikumu
Latvijas Republikas Augstākās
Padomes priekšsēdētājs A.GORBUNOVS
Latvijas Republikas Augstākās
Padomes sekretārs I.DAUDIŠS
Rīgā 1992. gada 4. jūnijā
APSTIPRINĀTS
ar 1992. gada 4. jūnija
Latvijas Republikas Augstākās Padomes Prezidija lēmumu
Latvijas Republikas
Drošības dienesta
NOLIKUMS
1. NODAĻA
VISPĀRĪGIE
NOTEIKUMI
1. pants. Latvijas Republikas Drošības
dienests, turpmāk - Drošības dienests, ir Latvijas Republikas
Augstākajai Padomei tieši pakļauta valsts institūcija, kuras
uzdevums ir aizsargāt Latvijas Republikas valsts varu un
ekonomiskās intereses.
2. pants. Latvijas Republikas Drošības
dienests tieši pakļaujas Latvijas Republikas Augstākajai Padomei
(Saeimai), darbojas saskaņā ar Latvijas Republikas likumiem.
Valsts Drošības dienesta vadītājs Valsts aizsardzības padomes
darbā piedalās ar padomdevēja tiesībām. Karastāvokļa
pasludināšanas gadījumā Latvijas Republikas Drošības dienests
pilda Nacionālās aizsardzības spēku virspavēlnieka (Valsts
prezidenta) un Valsts Aizsardzības Padomes uzdevumus.
3. pants. Drošības dienesta darbības
tiesiskais pamats ir Latvijas Republikas Satversme, citi Latvijas
Republikas likumdošanas akti, noslēgtie starptautiskie līgumi un
šis Nolikums.
4. pants. Drošības dienesta darbības galvenie
uzdevumi ir:
1) pretizlūkošana valsts varas institūciju aizsargāšanai no
ārvalstu speciālo dienestu un organizāciju prettiesiskiem
apdraudējumiem;
2) vākt un analizēt informāciju, kura attiecas uz darbību, kas
vērsta pret Latvijas Republikas neatkarību, Satversmi,
teritoriālo integritāti, iedzīvotājiem, politisko stabilitāti,
zinātniski tehnisko un ekonomisko potenciālu. Veikt nepieciešamās
darbības svešu varu, organizāciju, personu un viņu aģentūru
neitralizācijā un rīcības ierobežošanā;
3) sadarboties ar ieinteresēto valstu speciālajiem dienestiem
nepieciešamās informācijas apmaiņā, ieskaitot citu valstu
valdības, organizācijas, kuras ir atbildīgas cīņā pret
starptautisko terorismu un narkotiku biznesu;
4) informēt Latvijas Republikas Iekšlietu ministrijas
struktūrvienības par lietām, kas attiecas un nepieciešamas viņu
uzdevumu izpildīšanai;
5) informēt Latvijas Republikas Aizsardzības ministrijas
struktūrvienības par lietām, kuras nepieciešamas viņu uzdevumu
izpildīšanai;
6) aizsargāt valsts noslēpumus, ziņu avotus, iegūšanas metodes
un analīzes veidus, norises pret neatļautu izpaušanu, aizsargāt
speciālos kodus, sakaru veidus, piederumus un iekārtas;
7) apsargāt Latvijas Republikas valsts varas un pārvaldes
institūciju amatpersonas, objektus, šos drošības pasākumus
realizēt Latvijas Republikā un ārvalstīs.
5. pants. Savas kompetences robežās Latvijas
Republikas Drošības dienestam ir tiesības saņemt informāciju no
Latvijas Republikas valsts institūcijām, resoriem, organizācijām,
privātpersonām un pilsoņiem. Prasītā informācija jāsniedz bez
maksas, tā nevar būt izmantota politiskai šantāžai vai mantisku
labumu iegūšanai.
6. pants. Latvijas Republikas Drošības
dienests darbojas kā galvenais Latvijas Republikas Augstākās
Padomes (Saeimas), kā arī citu augstāko valsts varas institūciju
padomnieks pretizlūkošanas lietās, laicīgi informē tos par
draudiem Latvijas Republikas iekšējai un ārējai drošībai.
7. pants. Drošības dienesta darbībā cilvēku
tiesību un brīvību ierobežošana iespējama tikai likumā
paredzētajos gadījumos un nav pieļaujama pret personām, kuras nav
iesaistītas nozieguma gatavošanā vai izdarīšanā.
8. pants. Drošības dienests valsts drošības
interesēs par savu darbību informē valsts un pašvaldību iestādes,
kā arī iedzīvotājus. Drošības dienesta darbiniekiem aizliegts
izpaust ziņas, kas ir valsts vai cits, ar likumu īpaši aizsargāts
noslēpums, kas satur komercnoslēpumus vai patentu noslēpumus,
pirmstiesas izmeklēšanas materiālus, iegūtās informācijas avotus,
kā arī ziņas par konkrētiem operatīvās meklēšanas pasākumiem un
ziņas, kas aizskar cilvēku personisko dzīvi, fizisko un juridisko
personu godu un cieņu, izņemot likumā paredzētos gadījumus.
9. pants. Valsts un pašvaldības iestāžu,
valsts uzņēmumu un organizāciju amatpersonām jāsniedz vispusīga
palīdzība Drošības dienestam tā uzdevumu izpildē.
10. pants. Drošības dienests izsniedz
atļaujas nēsāt un glabāt šaujamieročus un citus individuālās
aizsardzības līdzekļus Augstākās Padoms un tās institūciju
amatpersonām un darbiniekiem, veic to apmācību.
11. pants. Drošības dienests ir juridiska
persona, kam ir savs zīmogs ar papildināto Latvijas Republikas
valsts mazā ģerboņa attēlu un savu nosaukumu, kā arī savu
norēķinu valūtas kontiem bankā.
12. pants. Drošības dienesta darbību uzrauga
pēc Latvijas Republikas ģenerālprokurora rekomendācijas, ar
Latvijas Republikas Augstākās Padomes Prezidija lēmumu
apstiprinātais prokurors.
2. NODAĻA
DROŠĪBAS DIENESTA
DARBINIEKU PIENĀKUMI UN TIESĪBAS
13. pants. Saskaņā ar Drošības dienesta
galveniem virzieniem Drošības dienesta darbinieka pienākumi
ir:
veikt nepieciešamās pretizlūkošanas darbības no ārvalstu
speciālo dienestu prettiesiskajiem apdraudējumiem, kuri vērsti
pret Latvijas Republikas neatkarību, Satversmi, teritoriālo
integritāti, iedzīvotājiem, politisko stabilitāti, zinātniski
tehnisko un ekonomisko potenciālu un svešu varu, organizāciju,
personu un viņu aģentūru neitralizācijā un rīcības
ierobežošanā;
2) piedalīties valsts noslēpumu aizsardzības pasākumu
izstrādāšanā un realizēšanā valsts varas institūcijās, atbilstoši
likumdošanai sniegt palīdzību uzņēmumiem, iestādēm un
organizācijām komercnoslēpumu saglabāšanā;
3) vākt, uzkrāt, sistematizēt un analizēt informāciju par
personām, notikumiem, faktiem, kas izraisa operatīvo interesi
saskaņā ar šo Nolikumu, sniegt augstākām valsts varas un
pārvaldes amatpersonām informāciju valsts drošības un
aizsardzības jautājumos;
4) apsargāt objektus, nodrošināt valsts amatpersonu,
diplomātisko pārstāvju un ārvalstu viesu drošību Latvijas
Republikā un ārvalstīs, pamatojoties uz augstākās valsts varas un
pārvaldes amatpersonu lēmumiem;
5) nodrošināt valsts noslēpumu, ziņu avotu, iegūšanas metožu
un analīzes veidu, speciālo kodu, sakaru veidu, piederumu un
iekārtu aizsardzību;
6) sadarboties ar citām tiesībsargāšanas iestādēm, kā arī
ārvalstu speciāliem dienestiem valsts drošības un aizsardzības
interesēs;
7) informēt augstākās valsts varas un pārvaldes amatpersonas
par politiskiem, sociāliem, ekonomikas un zinātniski tehniskiem
jautājumiem, kas skar valsts drošību; veikt sabiedrisko procesu,
problēmu izpēti un prognozēšanu valsts drošības interesēs;
8) ja nepieciešams - palīdzēt policijai, aizsardzības spēkiem,
muitas iestādēm, zemessardzes dienestam dabas, ekoloģisko
katastrofu un stihisko nelaimju seku, masu nekārtību
likvidēšanā;
9) izstrādāt un realizēt nepieciešamos drošības pasākumus
kadru izvēlē darbam augstākās valsts varas struktūrās;
10) organizēt Drošības dienesta darbinieku profesionālo
sagatavošanu, darbinieku profesionālā līmeņa paaugstināšanu,
piesaistot draudzīgo ārvalstu speciālistus vai organizējot
apmācības ārvalstīs.
14. pants. Drošības dienesta darbiniekam,
atbilstoši dienesta kompetencei, pildot viņam uzliktos
pienākumus, ir tiesības:
1) prasīt, lai personas un amatpersonas pārtrauc darbības un
citu rīcību, kas traucē Drošības dienesta darbinieku pienākumu
izpildi, kā arī pielietot pret likumpārkāpējiem paredzētos
piespiedu līdzekļus;
2) pārbaudīt personu apliecinošus dokumentus personām, kā arī
citus dokumentus, kas nepieciešami Drošības dienesta darbinieku
pilnvaru izpildei;
3) nēsāt un pielietot šaujamieroci un speciālos līdzekļus šajā
Nolikumā un citos Latvijas Republikas likumos paredzētajos
gadījumos un kārtībā;
4) aizturēt un nogādāt Drošības dienesta vai policijas iestādē
likumpārkāpējus uz laiku, ne ilgāku par trim stundām, lai
noskaidrotu personību, sastādītu protokolu vai aktu, izdarītu
aplūkošanu vai nodotu likumpārkāpējus policijas amatpersonām;
5) iekļūt dzīvoklī jebkurā diennakts laikā bez tajā dzīvojošo
atļaujas (ja nepieciešams, lietojot fizisku spēku), kā arī
iestāžu, organizāciju, uzņēmumu un personām piederošajās
nedzīvojamās telpās, zemes gabalu teritorijās un visa veida
transporta līdzekļos, gadījumos, kad aizturama persona, kura
izdarījusi noziegumu vai citu bīstamu nodarījumu pret valsts
Drošības dienesta apsargājamām personām un objektiem, vai arī,
lai novērstu un pārtrauktu tādus nodarījumus, atbilstoši likuma
«Par policiju" prasībām.
Gadījumos, kad Drošības dienesta darbinieki ir iekļuvuši
dzīvoklī, telpā, teritorijā vai transporta līdzeklī pret
amatpersonu vai personu gribu, vai lietojot fizisku spēku, par to
nekavējoties un ne vēlāk kā 24 stundu laikā rakstveidā jāziņo
prokuroram. Ārvalstu diplomātisko pārstāvniecību telpās drīkst
iekļūt tikai ar attiecīgās pārstāvniecības atļauju;
6) ierobežot uz laiku vai apturēt transporta un gājēju
kustību, aizliegt remonta un celtniecības, kā arī citu darbu
veikšanu ielās un uz ceļiem, ja tiek radīti draudi Drošības
dienesta apsargājamo personu un transporta drošībai. Par tādiem
gadījumiem nekavējoties ir jāziņo Latvijas Republikas ceļu
policijai;
7) prasīt no jebkuras amatpersonas nekavējoties veikt
pasākumus tādu apstākļu un cēloņu novēršanai, kas kavē Drošības
dienestam pildīt tiešos pienākumus. Drošības dienestam
amatpersonu likumīgās prasības var tikt pārsūdzētas likumā
noteiktā kārtībā tikai pēc to izpildīšanas;
8) Drošības dienesta darbinieki, pildot dienesta pienākumus,
ir tiesīgi Latvijas Republikas teritorijā bez maksas izmantot
visus sabiedriskā transporta līdzekļus, izņemot taksometrus.
Nepieciešamības gadījumā Drošības dienesta amatpersonas
jānodrošina ar braukšanas biļetēm ārpus kārtas jebkura veida
transportlīdzekļos, bet, ja biļešu nav, - jānodrošina iekāpšana
un braukšana šajos transporta līdzekļos;
9) pildot dienesta pienākumus, bez maksas izmantot uzņēmumiem,
organizācijām un personām piederošos sakaru līdzekļus, kā arī
viņu rīcībā esošo informāciju;
10) prasīt no amatpersonām, citām personām paskaidrojumus un
ziņas par pārkāpumiem vai noziegumiem; pieaicināt speciālistus,
uzdot izdarīt kriminālistiskus un citus pētījumus;
11) likumā noteiktā kārtībā izmantot tehniskos līdzekļus, lai
fiksētu informāciju par noziegumiem un personām, kuras tos gatavo
vai ir izdarījušas;
12) veikt operatīvās meklēšanas pasākumus un
kriminālprocesuālās darbības, lai atklātu noziegumus, fiksētu
noziegumu pēdas un atrastu personas, kuras šos noziegumus
izdarījušas.
3. NODAĻA
DROŠĪBAS DIENESTA
DARBINIEKA TIESĪBAS PIELIETOT ŠAUJAMIEROCI UN SPECIĀLOS
LĪDZEKĻUS
15. pants. Drošības dienesta darbiniekam ir
tiesības pastāvīgi glabāt un nēsāt šaujamieroci, kas viņam
izsniegts lietošanai dienesta vajadzībām. Drošības dienesta
darbinieka rīcībā esošo šaujamieroču glabāšanas un nēsāšanas
noteikumus un kārtību nosaka Latvijas Republikas Drošības
dienesta priekšnieks.
Drošības dienesta darbinieks ir tiesīgs pielietot šaujamieroci
galējas nepieciešamības situācijā, lai:
1) aizsargātu citas personas un sevi no uzbrukuma, kas reāli
apdraud dzīvību vai var nodarīt kaitējumu veselībai, novērstu
mēģinājumu vardarbīgi iegūt šaujamieroci;
2) atvairītu grupveida vai bruņotu uzbrukumu Drošības dienesta
darbiniekiem vai citām personām, kuras pilda dienesta pienākumus
sabiedrības drošības garantēšanā un cīņā pret noziedzību;
3) atvairīt grupveida vai bruņotu uzbrukumu apsargājamiem
objektiem, telpām, celtnēm, iestādēm, uzņēmumiem un
organizācijām;
4) aizturēt personu, kura izrāda bruņotu pretošanos, vai kura
pārsteigta smaga nozieguma izdarīšanas brīdī, vai izbēgusi no
apcietinājuma, kā arī lai aizturētu apbruņotu personu, kura
atsakās izpildīt likumīgu prasību nodot ieroci vai
sprāgstvielas;
5) apturēt transportlīdzekli, nodarot tam bojājumus, ja tā
vadītājs ar savu rīcību rada reālus draudus personu dzīvībai un
veselībai un nepakļaujas Drošības dienesta darbinieka prasībai
apstādināt transportlīdzekli un ja nav citas iespējas viņu
aizturēt;
6) atbrīvotu ķīlniekus;
7) padarītu nekaitīgu dzīvnieku, kurš apdraud cilvēka dzīvību
vai veselību.
Par šaujamieroča pielietošanu uzskatāms mērķtiecīgs
šāviens.
Drošības dienesta darbiniekam ir tiesības izmantot
šaujamieroci, lai dotu trauksmes signālu vai izsauktu
palīdzību.
Pirms šaujamieroča pielietošanas ir jābrīdina par nodomu to
darīt. Ja nepieciešams, var izdarīt arī brīdinājuma šāvienu.
Bez brīdinājuma šaujamieroci var pielietot, ja:
- uzbrukums ir pēkšņs vai uzbrukumā tiek izmantoti ieroči,
kaujas tehnika, jebkura veida mehāniskie transportlīdzekļi;
- tas nepieciešams ķīlnieku atbrīvošanai;
- notiek bēgšana no apcietinājuma, pielietojot ieroci vai
izmantojot transportlīdzekli, vai notiek apcietināto bēgšana no
transportlīdzekļa tā braukšanas laikā.
Aizliegts pielietot šaujamieročus vietās, kur to pielietošanas
rezultātā var ciest citas personas, kā arī aizliegts pielietot
šaujamieročus pret sievietēm un nepilngadīgām personām, izņemot
gadījumus, kad tās izdara bruņotu uzbrukumu, izrāda bruņotu
pretošanos vai ar grupveida uzbrukumu apdraud citu personu vai
Drošības dienesta darbinieku dzīvību.
Drošības dienesta darbiniekam ir tiesības izvilkt šaujamieroci
un sagatavot to šaušanai, ja viņš uzskata, ka konkrētajā
situācijā nav izslēgta tā pielietošana vai izmantošana. Ja
aizturētā persona tīšām izdara negaidītas kustības vai citas
bīstamas darbības, kuras Drošības dienesta darbinieks var saprast
kā vardarbības mēģinājumu, mēģina tuvoties Drošības dienesta
darbiniekam tuvāk par viņa norādīto attālumu, Drošības dienesta
darbiniekam ir tiesības pielietot šaujamieroci saskaņā ar šo
Nolikumu.
Visos šaujamieroču pielietošanas un izmantošanas gadījumos
Drošības dienesta darbiniekam jādara viss iespējamais, lai
garantētu citu personu drošību, kā arī lai sniegtu cietušajiem
nepieciešamo medicīnisko palīdzību. Par katru šaujamieroču
pielietošanas gadījumu atbildīgajai Drošības dienesta
amatpersonai nekavējoties jāziņo prokuroram.
16. pants. Drošības dienesta darbiniekam ir
tiesības lietot fizisku spēku, speciālos cīņas paņēmienus, roku
dzelžus, durkļus, dunčus, zobenus, sasiešanas līdzekļus, stekus,
asaras izraisošas vielas, speciālas krāsvielas, ponoloģiskas
iedarbības gaismas un skaņu ierīces, ierīces likumpārkāpēju
ieņemto telpu atvēršanai, šķēršļu sagraušanas un transporta
piespiedu apstādināšanas līdzekļus, ūdensmetējus, bruņumašīnas,
helikopterus un citus speciālos transportlīdzekļus, kā arī
dienesta suņus un zirgus, ja tas nepieciešams, lai:
1) atvairītu uzbrukumu personām, Drošības dienesta
darbiniekiem, policijas darbiniekiem, citiem iekšlietu un
aizsardzības iestāžu darbiniekiem un personām, kas pilda dienesta
pienākumus valsts un sabiedrības drošības garantēšanā un cīņā ar
noziedzību;
2) atvairītu uzbrukumu ēkām, telpām, celtnēm un transporta
līdzekļiem neatkarīgi no to piederības vai atbrīvotu apbruņotu
personu ieņemtus objektus;
3) atbrīvotu ķīlniekus;
4) novērstu masu nekārtības un sabiedriskās kārtības grupveida
pārkāpumus;
5) aizturētu un nogādātu Drošības dienesta, policijas iestādē
vai citās dienesta telpās likumpārkāpējus, ja tās nepakļaujas vai
pretojas Drošības dienesta darbiniekiem, vai ir pamats uzskatīt,
ka tās var bēgt vai nodarīt kaitējumu apkārtējiem cilvēkiem vai
sev;
6) pārtrauktu ļaunprātīgu nepakļaušanos likumīgām prasībām,
kuras izvirza Drošības dienesta darbinieki vai citas personas,
pildot dienesta pienākumus.
Speciālo līdzekļu veidi un fiziska spēka un speciālo līdzekļu
lietošanas intensitāti nosaka, ņemot vērā konkrēto situāciju,
pārkāpuma raksturu un pārkāpēja individuālās iezīmes, maksimāli
ierobežojot šo līdzekļu nodarīto kaitējumu. Ja fiziska spēka vai
speciālo līdzekļu lietošanas dēļ ir cietušie, Drošības dienesta
darbinieka pienākums ir nekavējoties sniegt medicīnisko palīdzību
cietušajiem un ziņot par notikušo savam tiešajam priekšniekam,
kurš par to paziņo prokuroram. Par visiem speciālo līdzekļu
lietošanas gadījumiem Drošības dienesta darbiniekam rakstveidā
jāziņo tiešajam priekšniekam.
Aizliegts lietot speciālos cīņas paņēmienus, roku dzelžus,
durkļus, dunčus, zobenus, stekus, asaras izraisošas vielas un
dienesta suņus pret sievietēm, pret personām ar redzamām
invaliditātes pazīmēm un mazgadīgām personām, izņemot gadījumus,
kad tās izdara grupveida uzbrukumu, apdraud apsargājamo personu
un Drošības dienesta darbinieku dzīvību vai veselību vai izrāda
bruņotu pretošanos. Drošības dienestam šajā nolikumā atļautos
speciālo līdzekļu veidus, to glabāšanas, nēsāšanas un lietošanas
kārtību nosaka Drošības dienesta priekšnieks pēc saskaņošanas ar
Latvijas Republikas Labklājības ministrijas attiecīgo
departamentu.
4. NODAĻA
OPERATĪVAS MEKLĒŠANAS
DARBĪBA
17. pants. Operatīvās meklēšanas darbība ir
valsts tiesisko līdzekļu kopums personu dzīvības, veselības,
tiesību un brīvību, īpašuma, sabiedrības un valsts interešu
aizsardzībai pret noziegumiem apdraudējumiem, ko veic tam
speciāli pilnvarotas amatpersonas.
18. pants. Operatīvās meklēšanas darbības
tiek veiktas, lai nodrošinātu valsts, sabiedrības un atsevišķu
personu drošību, novērstu un atklātu noziegumus, meklētu
noziedzniekus un bez vēsts pazudušas personas, kad to nav
iespējams izdarīt ar Kriminālprocesa kodeksā paredzētajiem
līdzekļiem, vai arī to izmantošana nozieguma bīstamības dēļ ir
apgrūtināta.
19. pants. Operatīvās meklēšanas darbības
taktiku un metodiku šī likuma ietvaros nosaka Latvijas Republikas
Drošības dienesta Priekšnieks.
20. pants. Pamats speciālo aģentūras un
operatīvās meklēšanas darītas uzsākšanai ir ziņas par faktiem un
apstākļiem, kas liecina par to, ka var tikt izdarīts
noziegums.
21. pants. Operatīvās meklēšanas darbība
nodrošina kriminālprocesuālas normās paredzēto mērķu realizēšanu,
veicot atklātus un slēptus pasākumus.
22. pants. Operatīvās meklēšanas darbība tiek
organizēta, ievērojot likumību, vispārējās cilvēku tiesības,
starptautiskās tiesības un balstās uz iedzīvotāju palīdzību.
23. pants. Veicot operatīvās meklēšanas un
speciālos aģentūras pasākumus, aizliegts:
1) nodarīt kaitējumu cilvēku veselībai;
2) kaitēt fizisko un juridisko personu likumīgajām mantiskajām
un citam interesēm;
3) provocēt personas likumpārkāpumiem;
4) izdarīt kādas personas vai sevis aprunāšanu.
24. pants. Materiāli, kas iegūti, veicot
operatīvās meklēšanas pasākumus, nevar būt par pamatu fizisko un
juridisko personu tiesību, brīvību un likumīgo interešu
ierobežošanai, kā arī papildus tiesību un brīvību
piešķiršanai.
25. pants. Informācija, kas iegūta, veicot
operatīvās meklēšanas pasākumus, var tikt izmantota:
1) jautājumu izlemšanā par krimināllietas ierosināšanu;
2) kriminālprocesuālu lēmumu pieņemšanā krimināllietās,
izņemot lēmumus, kas saistīti ar drošības līdzekļu
izraudzīšanu;
3) kā pierādījumi kriminālprocesā;
4) noziegumu izdarīšanas novēršanai.
26. pants. Operatīvās meklēšanas pasākumu
veikšanā, ievērojot brīvprātības principu, var iesaistīt
pilsoņus, amatpersonas, sabiedrisko organizāciju pārstāvjus, ja
šo pasākumu veikšana neapdraud viņu dzīvību, veselību un
mantiskās intereses. Pēc viņu vēlēšanās tāda sadarbība var notikt
slepeni.
27. pants. Personām un amatpersonām, kuras
pamatoti tiek turētas aizdomās par smagu noziegumu izdarīšanu
pret valsti vai līdzdalību terorisma aktos, kā arī organizētās
noziedzīgās grupās, ar Latvijas Republikas ģenerālprokurora vai
viņa speciāli pilnvarota prokurora rakstisku atļauju var tikt
slepeni kontrolēti pasta sūtījumi, noklausītas telefona sarunas,
noņemtas ziņas no sakaru tehniskajiem kanāliem.
28. pants. Operatīvās meklēšanas gaitā
Latvijas Republikas Drošības dienesta priekšnieka noteiktajā
kārtībā var tikt izmantoti dažāda veida tehniskie līdzekļi,
ķīmiskās un radioaktīvās vielas. Tehnisko līdzekļu, ķīmisko un
radioaktīvo vielu izmantošana nedrīkst kaitēt operatīvajiem
darbiniekiem un citām personām, kuras nonāk saskarsmē ar
tiem.
29. pants. Slepenības nodrošināšanai
operatīvās meklēšanas darbībā ar attiecīgo amatpersonu piekrišanu
var tikt izmantotas uzņēmumu un organizāciju telpas, kā arī
nolikumā noteiktā kārtībā operatīvā darba veikšanai dibināti
uzņēmumi un organizācijas.
30. pants. Operatīvās darbības slepenai
veikšanai Drošības dienesta priekšnieka noteiktajā kārtībā
atļauts izgatavot dažāda veida dokumentus, ko izmanto operatīvie
darbinieki, viņu rezidenti un aģenti.
31. pants. Izlūkošanas pasākumi operatīvās
meklēšanas darbībā ir:
1) iedzīvotāju aptauja, ko izdara nolūkā saņemt patiesas ziņas
par noziegumiem un personām, kuras tos izdarījušas. Aptauju var
izdarīt atklāti, kā arī neizpaužot darbinieka dienesta stāvokli
(slepeni). No iedzīvotājiem slepeni iegūtās ziņas nedrīkst
izpaust bez viņu piekrišanas, tādos gadījumos ziņu avots nav
izmantojams kā pierādījums;
2) izsekošana, ko izdara nolūkā noskaidrot nozieguma
izdarīšanas apstākļus un personas, kuras tos izdarījušas.
Drošības dienesta darbinieki ir tiesīgi, neatklājot savu
piederību dienestam, personīgi stāties sakaros ar personām, kuras
pamatoti tur aizdomās par nozieguma izdarīšanu;
3) novērošana. Personas, kuras tiek turētas aizdomās par
nozieguma izdarīšanu, vai ir pietiekošs pamats domāt, ka tās
gatavojas izdarīt noziegumu, viņām nezinot var tikt novērotas.
Novērošanā izmanto slēptu foto, kino, video tehniku, skaņu
aparatūru un citus tehniskos līdzekļus. Novērošanas rezultātus
var izmantot kā pierādījumus kriminālprocesā paredzētajā
kārtībā;
4) apskate, ko veic operatīvie darbinieki, neizpaužot savu
piederību un minot izdomātu iemeslu, ar personu vai attiecīgas
amatpersonas piekrišanu ir tiesīgi apskatīt uzņēmumu, iestāžu,
organizāciju telpas, kā arī dzīvojamās un citas telpas. Apskates
gaitā aizliegts izņemt jebkura veida priekšmetus, dokumentus;
5) paraugu izņemšana un iepriekšējā izpēte, ko ir tiesīgi
izdarīt operatīvie darbinieki, tādā veidā iegūstot no
pārbaudāmajām personām, viņām pašām to nezinot, rokrakstu, balss,
smaržu paraugus, pirkstu nospiedumus, bioloģiskos izdalījumus un
citus paraugus salīdzinošai izpētīšanai. Tādā pašā veidā iegūst
izpētei arī gatavās produkcijas, pusfabrikātu un materiālu
paraugus, dokumentus un to kopijas uzņēmumos, iestādēs un
organizācijās. Paraugu izņemšana ir aizliegta, ja tā saistīta ar
kaitējuma nodarīšanu personu vai amatpersonu mantiskajām vai
citām interesēm. Oriģināldokumenti pēc izpētes ir obligāti
jāatdod atpakaļ;
6) eksperiments, ko izdara Drošības dienesta operatīvie
darbinieki, lai pārbaudītu personu saistību ar izdarīto
noziegumu, radot tiem mākslīgi attiecīgus apstākļus un novērojot
šo personu uzvedību tajos. Eksperimentiem jānotiek neieinteresētu
personu klātbūtnē un tos fiksē ar tehniskiem līdzekļiem.
Aizliegts izdarīt eksperimentu, ja tā gaitā vai rezultātā var
tikt apdraudēta cilvēku dzīvība vai veselība, vai izdarīts
noziegums.
32. pants. Speciālos aģentūras pasākumus veic
īpaši sagatavoti un tam pilnvaroti operatīvie darbinieki.
Speciālie aģentūras pasākumi ir:
1) operatīvā pārbaude, kas ir slepena ziņu pārbaude par
gatavotajiem un izdarītajiem noziegumiem un ar tiem saistītajām
personām. Operatīvā pārbaude var aizsākties pirms krimināllietas
ierosināšanas, turpināties izmeklēšanas laikā un pēc tās
pabeigšanas. Katrai operatīvajai pārbaudei Drošības dienesta
priekšnieka noteiktajā kārtībā izveido atbilstošu lietu, bet
personas, kuras ir saistītas ar lietā uzkrāto informāciju, ņem
operatīvajā uzskaitē. Veicot operatīvās meklēšanas pasākumus
ierosinātajās krimināllietās, operatīvajiem darbiniekiem jāsniedz
iepriekšējās izmeklēšanas iestādei pārbaudītas ziņas, ko noformē
kriminālprocesuālu dokumentu veidā. Operatīvais darbinieks ir
tiesīgs sniegt iepriekšējās izmeklēšanas iestādei ziņas,
neatklājot to iegūšanas avotus un metodes;
2) operatīvā uzskaite ir tā, ko veic operatīvie darbinieki,
vācot, sistematizējot, uzglabājot un analizējot operatīvās vai
cita rakstura ziņas par notikumiem, lietām, personām, kam ir
nozīme operatīvajā meklēšanas darbā. Personu ņemšana operatīvajā
uzskaitē nedrīkst ierobežot viņu tiesības un brīvības, izņemot
gadījumus, kas noteikti Nolikumā;
3) slepenā sadarbība. Operatīvie darbinieki ir tiesīgi
uzaicināt atsevišķas personas brīvprātīgi, uz savstarpējas
uzticības pamatiem, slepeni sadarboties. Par palīdzību
noziedznieku atmaskošanā un vērtīgu ziņu sniegšanu slepenajiem
aģentiem izmaksā naudas atlīdzību. Aģentiem, rezidentiem,
konspiratīvo dzīvokļu uzturētājiem tiek atlīdzināti izdevumi, kas
radušies sakarā ar dotā uzdevuma izpildi, viņa dzīvokļa vai
dienesta telpu izmantošanu. Pēc personu vēlēšanās, viņu
piedalīšanās operatīvās meklēšanas slepenā darbībā var tikt
veikta uz līguma pamata saskaņā ar nolikumu. Slepenas sadarbības
gaitā aģentam atļauts radīt maldīgu iespaidu, ka tas līdzdarbojas
nozieguma izdarīšanā, bet viņš nedrīkst provocēt nozieguma
izdarīšanu.
33. pants. Aģenti, rezidenti un konspiratīvo
dzīvokļu uzturētāji var tikt ieskaitīti speciālā šim nolūkam
paredzētā Drošības dienesta struktūrvienību štatā. Šajos
gadījumos uz viņiem attiecas visas garantijas, kas paredzētas
valsts kalpotājiem. Uzticības personas, tikšanās vietu uzturētāji
ir ārštata Drošības dienesta darbinieki. Aģents, rezidents un
konspiratīvā dzīvokļa uzturētājs atrodas valsts aizsardzībā, un
ziņas par viņu slepenu sadarbību ir valsts noslēpums, ko drīkst
izpaust tikai likumā noteiktajos gadījumos. Operatīvo darbinieku
pienākums ir nodrošināt aģentu drošību. Ja rodas reāli draudi
aģentu, rezidentu un konspiratīvo dzīvokļu uzturētāju kā arī viņu
ģimenes locekļu dzīvībai, veselībai, mantiskajām un citām
likumīgajām interesēm sakarā ar slepenās sadarbības atklāšanu,
savlaicīgi jāveic nepieciešamie drošības pasākumi, ieskaitot
dzīves vietas maiņu vai personisko dokumentu apmaiņu. Šajos
gadījumos vietējās pašvaldības struktūras sniedz palīdzību
aģentu, rezidentu un konspiratīvo dzīvokļu uzturētājiem dzīves
vietas maiņas izdarīšanā. Aģents, rezidents un konspiratīvo
dzīvokļu uzturētājs var tikt iesaistīts kriminālprocesā kā
liecinieks tikai izņēmuma gadījumos, ar viņa piekrišanu. Par
vardarbību pret aģentu ja šī vardarbība ir notikusi sakarā ar
aģenta, rezidenta vai konspiratīvo dzīvokļu uzturētāju atklāšanu,
vainīgās personas tiek sauktas pie kriminālatbildības. Par
likumpārkāpumu netiek atzīts aģenta nodarījums, ja tas izdarīts
attaisnota profesionālā riska situācijā un ir saskaņā ar saņemtā
uzdevuma izpildi.
34. pants. Operatīvās meklēšanas darbību
finansē no valsts budžeta līdzekļiem, kas tiek iedalīti Drošības
dienestam. Kārtību, kādā tiek izlietoti šie līdzekļi, nosaka
Drošības dienesta priekšnieks.
35. pants. Operatīvās meklēšanas darbība ir
pakļauta kontrolei Latvijas Republikas Augstākās Padomes
noteiktajā kārtībā. Drošības dienesta priekšnieks nosaka kārtību,
kādā tiek veikta iekšējā kontrole par operatīvās meklēšanas
darbību.
5. NODAĻA
DROŠĪBAS DIENESTA STRUKTŪRA
UN ORGANIZĀCIJA
36. pants. Latvijas Republikas Drošības
dienests ir vienota, centralizēta struktūrvienību sistēma, ko
vada Drošības dienesta priekšnieks.
37. pants. Drošības dienestā priekšnieku
ieceļ amatā un atbrīvo no amata Latvijas Republikas Augstākā
Padome pēc Latvijas Republikas Augstākās Padomes (Saeimas)
priekšsēdētāja (valsts prezidenta) priekšlikuma.
38. pants. Drošības dienesta priekšnieka
vietniekus, pārvalžu priekšniekus, vecākā un vidējā komandējošā
sastāva darbiniekus pieņem darbā un atbrīvo no darba Drošības
dienesta priekšnieks.
39. pants. Drošības dienesta ierindas un
jaunākā komandējoša sastāva darbiniekus un kalpotājus pieņem
darbā, piešķir dienesta pakāpes un atbrīvo no darba Drošības
dienesta priekšnieks.
40. pants. Vidējā un vecākā komandējošā
sastāva speciālās dienesta pakāpes Drošības dienesta darbiniekiem
piešķir Latvijas Republikas Augstākās Padomes Prezidijs.
41. pants. Drošības dienesta struktūru
veido:
- Reģionālā struktūrvienību pārvalde;
- pretizlūkošanas pārvalde;
- zinātniski tehniskā un sakaru pārvalde;
- informācijas un analīzes pārvalde;
- Ārējās novērošanas pārvalde;
- speciālo uzdevumu vienība (cīņa pret terorismu);
- stacionāro un mobilo objektu apsardzes pārvalde;
- lietu pārvalde.
42. pants. Drošības dienesta priekšnieks,
pamatojoties uz likumiem un izpildot tos, izdod pavēles un dod
norādījumus, kas ir obligāti visiem dienesta darbiniekiem; nosaka
struktūrvienību pamatfunkcijas un sev pakļauto darbinieku
pilnvaru apjomu.
6. NODAĻA
DROŠĪBAS DIENESTA
DARBINIEKI, TO TIESISKĀ AIZSARDZĪBA, DARBĪBAS GARANTIJAS UN
ATBILDĪBA
43. pants. Drošības dienestā pieņem Latvijas
Republikas pilsoņus, ne jaunākus par 20 gadiem, kuri, ņemot vērā
viņu personiskās īpašības, izglītību, fizisko sagatavotību un
veselības stāvokli, ir spējīgi un brīvprātīgi vēlas pildīt
Drošības dienestam uzticētos pienākumus.
44. pants. Drošības dienesta darbiniekam
brīvi jāpārvalda valsts valoda, stājoties amatā, dod
zvērestu:
«Es, ...................................., stājoties Latvijas
Republikas Drošības dienestā, zvēru būt uzticīgs Latvijas
Republikai un godīgi pildīt tās likumus, apsolu nesaudzēt spēkus,
bet, ja tas būs vajadzīgs, - arī dzīvību Latvijas Republikas
labā.»
Zvēresta nodošanas kārtību nosaka Latvijas Republikas Drošības
dienesta priekšnieks.
45. pants. Noteikt, ka Drošības dienestā
nostrādātā darba stāžā tiek ieskaitīts līdzšinējais dienests
ierindas un komandējošā sastāva amatos, kurš bija noteikts
saskaņā ar noteikumiem, kas darba stāža aprēķināšanu iekšlietu
darbiniekiem reglamentēja līdz likuma «Par policiju» spēkā
stāšanās dienai, kā arī tiek ieskaitīts darba stāžā iepriekšējais
dienests Latvijas Republikas aizsardzības un iekšlietu ministriju
iestādēs un ir garantēta piemaksa par izdienu.
Dienesta laika personām, kuras pieņemtas darbā Latvijas
Republikas Drošības dienestā no citu valstu aizsardzības un
iekšlietu iestādēm, var tikt ieskaitīts darba stāžā un garantēta
piemaksa par izdienu tikai ar Latvijas Republikas Augstākās
Padomes Prezidija lēmumu.
46. pants. Drošības dienesta darbiniekam bez
maksas tiek izsniegts Latvijas Republikas Augstākās Padomes
Prezidija apstiprināts vienota parauga formas tērps. Drošības
dienesta darbinieki, kuri veic operatīvās meklēšanas darbības,
formas tērpu nenēsā, bet saņem civilapģērbu vai naudas
kompensāciju. Drošības dienesta pilnvaru apliecināšanai izdod
dienesta apliecību, bet darbiniekiem, kuri veic operatīvās
meklēšanas darbības - arī speciālu žetonu.
47. pants. Drošības dienesta darbiniekiem
aizliegts organizēt streikus un piedalīties tajos, kā arī
piedalīties partiju, citu sabiedriski politisku organizāciju un
kustību darbībā.
48. pants. Drošības dienesta darbinieki reizi
piecos gados ir pakļauti atestācijai. Atestācijas kārtību nosaka
Drošības dienesta priekšnieks.
49. pants. Savienot darbu Drošības dienestā
ar darbu uzņēmumos, iestādēs un organizācijās nav atļauts,
izņemot zinātnisko un pedagoģisko darbu.
50. pants. Drošības dienesta darbinieku var
atbrīvot no dienesta sakarā ar noteiktā vecuma vai izdienas laika
sasniegšanu, veselības stāvokli, zvēresta laušanu, disciplīnas
neievērošanu, notiesāšanu par nozieguma izdarīšanu, štatu
samazināšanu, sakarā ar ievēlēšanu vai iecelšanu amatā citā
valsts vai pārvaldes struktūrā un pēc paša vēlēšanās. Drošības
dienesta darbinieks ir tiesīgs pārsūdzēt tiesā lēmumu par viņa
atbrīvošanu no dienesta.
51. pants. Ja nepieciešams, pašvaldības
iestādes ne vēlāk kā sešus mēnešus pēc Drošības dienesta
darbinieku stāšanās amatā nodrošina viņus ar dienesta dzīvokli un
viņu dzīvokļos ierīko dienesta telefonus.
52. pants. Drošības dienesta darbiniekiem
noteikta 40 stundu darba nedēļa. Ja nepieciešams, Drošības
dienesta darbiniekus pēc dienesta priekšnieka norādījuma var
iesaistīt darbā virs noteiktās darba laika normas.
53. pants. Drošības dienesta darbinieks par
dienestu saņem darba samaksu. Drošības dienesta darbinieka darba
samaksā ietilpst: amatalga, piemaksa par speciālo dienesta
pakāpi, izdienu, uzturnauda, piemaksa par darbu specifiskos
apstākļos un svešvalodu prasmi.
Nosakot darba samaksu, tiek ņemts vērā darbs nakts laikā,
brīvdienās, valsts svētku dienās, kā arī smagos un sevišķi smagos
apstākļos. Drošības dienesta darbinieku amatalgas, piemaksas un
vienreizējo izmaksu apmērus pēc Drošības dienesta priekšnieka
ieteikuma nosaka Latvijas Republikas Augstākās Padomes
Prezidijs.
54. pants. Drošības dienesta darbiniekam
piešķir ikgadēju apmaksātu atvaļinājumu - četras kalendāra
nedēļas.
55. pants. Pensiju Drošības dienesta
darbiniekiem piešķir saskaņā ar Nolikumu par izdienas pensijām un
citiem normatīviem aktiem par iekšlietu iestāžu un citu militāro
dienestu ierindas un komandējošā sastāva personu pensijām.
56. pants. Drošības dienesta amatpersonas ir
pakļautas obligātai valsts apdrošināšanai Latvijas Republikas
likumdošanas noteiktajā kārtībā.
57. pants. Ja Drošības dienesta amatpersona,
pildot viņam uzliktos dienesta pienākumus, iet bojā, viņa ģimenei
tiek izmaksāta vienreizēja kompensācija 10 gadu darba algas
apmērā (par 120 mēnešiem). Bojā gājušā darbinieka bēres tiek
organizētas uz valsts rēķina.
58. pants. Drošības dienesta darbinieka
ievainojuma gadījumā, pildot dienesta pienākumus, viņam tiek
izmaksāta kompensācija darba algas apmērā par laiku no viena līdz
pieciem gadiem (no 12 līdz 60 mēnešiem) atkarībā no miesas
bojājumu rakstura un smaguma pakāpes. Ja ievainojuma rezultātā
iestājas neatgriezeniska invaliditāte, kompensāciju izmaksā no 5
līdz 10 gadu algu apmērā.
59. pants. Zaudējumi, kas nodarīti Drošības
dienesta darbinieka vai viņa piederīgo mantai sakarā ar viņa
dienesta darbību, atlīdzināmi pilnā apmērā no valsts budžeta
līdzekļiem.
60. pants. Drošības dienesta darbinieks ir
valsts varas pārstāvis un atrodas valsts aizsardzībā. Viņa godu
un cieņu aizsargā valsts saskaņā ar likumu.
61. pants. Drošības dienesta darbinieki
neatbild par mantisko vai fizisko kaitējumu, ko tas, pildot
dienesta pienākumus, nodarījis likumpārkāpējam, kurš aizturēšanas
brīdī nepakļaujas vai pretojas, ja kaitējums ir samērīgs
apdraudējumam no likumpārkāpēja puses.
62. pants. Drošības dienesta darbinieks ir
personīgi atbildīgs par savām darbībām un pieņemtajem lēmumiem,
kā arī to sekām. Apzināta nelikumīgas pavēles vai norādījuma
izpildīšana neatbrīvo Drošības dienesta darbinieku no
atbildības.
63. pants. Drošības dienesta darbinieks var
tikt saukts pie disciplinārās, materiālās vai kriminālatbildības
likumdošanā paredzētajos gadījumos un kārtībā, ja viņš, pildot
dienesta pienākumus, pārkāpis likuma prasības.
64. pants. Drošības dienesta amatpersonām
nedrīkst piemērot administratīvus sodus, viņus nedrīkst aizturēt
administratīvā kārtībā. Par administratīvajiem pārkāpumiem
Drošības dienesta darbinieki saucami pie disciplinārās atbildības
saskaņā ar dienesta reglamentu.
65. pants. Sūdzības par Drošības dienesta
darbinieka rīcību izskata un izlemj Drošības dienesta struktūras
priekšnieks, kuram darbinieks ir tieši pakļauts. Ja sūdzības
iesniedzējs nav apmierināts ar pieņemto lēmumu, viņš mēneša laikā
var to pārsūdzēt prokuratūrā vai tiesā.
Latvijas Republikas Augstākās
Padomes sekretārs I.DAUDIŠS