LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU
PADOMES LĒMUMS Nr. 101
Par Latvijas Republikas
Tieslietu ministrijas nolikuma apstiprināšanu
Latvijas Republikas Ministru Padome
nolemj:
1. Apstiprināt pievienoto Latvijas Republikas Tieslietu
ministrijas nolikumu.
2. Atzīt par spēku zaudējušiem Latvijas Republikas Valdības
lēmumus saskaņā ar pievienoto sarakstu.
Latvijas Republikas Ministru Padomes
priekšsēdētājs I.GODMANIS
Latvijas Republikas tieslietu
ministrs V.SKUDRA
Rīgā 1992. gada 25. martā
APSTIPRINĀTS
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1992. gada 25. marta lēmumu Nr. 101
Latvijas Republikas Tieslietu
ministrijas
NOLIKUMS
1. Latvijas Republikas Tieslietu ministrija (tālāk tekstā -
«Tieslietu ministrija») ir Latvijas Republikas valsts pārvaldes
institūcija, kas realizē Latvijas Republikas Valdības politiku
likumības nostiprināšanas jomā, aizstāvot valsts, personu,
uzņēmumu, iestāžu un organizāciju tiesības un likumīgās
intereses.
2. Tieslietu ministrija savā darbībā ievēro Latvijas
Republikas likumus, Latvijas Republikas Augstākās Padomes
lēmumus, Latvijas Republikas Valdības lēmumus un rīkojumus, šo
nolikumu un citus normatīvos aktus, kā arī veic savus uzdevumus
un funkcijas, sadarbojoties ar citām ministrijām un valsts
pārvaldes institūcijām.
3. Tieslietu ministrijas galvenie uzdevumi ir:
3.1. piedalīties republikas likumdošanas sistēmas veidošanā,
Latvijas Republikas Augstākās Padomes vai Latvijas Republikas
Ministru Padomes uzdevumā gatavot likumu un lēmumu projektus, kā
arī slēdzienus un ekspertīzes par tiem;
3.2. sistematizēt un kodificēt Latvijas Republikas likumus un
Valdības lēmumus, sastādīt likumu un citu normatīvo aktu krājumus
atsevišķās tiesību nozarēs;
3.3. pētīt likumdošanas problēmas un izstrādāt metodiskos
ieteikumus normatīvo aktu projektu sagatavošanai;
3.4. nodrošināt rajonu (pilsētu) tiesu un apgabaltiesu
organizatorisko vadību, izstrādāt instrukcijas, kas reglamentē
tiesu kanceleju un tiesu izpildītāju darbību, sekmēt
jurisdikcijas mērķu un tiesas uzdevumu īstenošanu;
3.5. analizēt un pētīt tiesu praksi un organizēt tiesu
statistikas darbu; izmantot šos materiālus tiesu darbības
pilnveidošanai un priekšlikumu sagatavošanai tālākai likumdošanas
attīstībai;
3.6. izstrādāt un īstenot pasākumus tiesnešu neatkarības
garantēšanai un radīt nepieciešamos apstākļus tiesas spriešanai
atbilstoši likuma prasībām;
3.7. organizēt tiesas spriedumu un lēmumu, tiesnešu lēmumu, kā
arī likumdošanas aktos paredzētajos gadījumos citu iestāžu lēmumu
izpildi mantiskās piedziņas jautājumos;
3.8. izstrādāt priekšlikumus par tiesu darbības organizācijas
jautājumiem, tiesnešu un tautas piesēdētāju vēlēšanu sarīkošanu,
rekomendēt tiesnešu kandidātus;
3.9. rūpēties par ministrijas un tiesu, kā arī ministrijai
pakļauto iestāžu darbinieku sociālo aizsardzību, darba un
materiālo apstākļu uzlabošanu, kadru sagatavošanu un to
kvalifikācijas paaugstināšanu;
3.10. nodrošināt valsts ārējās un iekšējās migrācijas
politikas realizēšanu, naturalizāciju un Latvijas Republikas
pilsoņu apzināšanu, kā arī Iedzīvotāju reģistra darbību;
3.11. realizēt dzimtsarakstu iestāžu vispārējo vadību,
pārzināt dzimtsarakstu arhīva veidošanu, noformēšanu un
izmantošanu;
3.12. organizēt tautsaimniecībā nodarbināto juristu
kvalifikācijas celšanu;
3.13. izsniegt speciālas atļaujas (licences) fiziskajām
personām juriskonsulta vai notāra praksei;
3.14. organizēt uzņēmēju apmācību ar saimniecisko likumdošanu
saistītajos jautājumos, apkopot saimnieciskās likumdošanas
praksi;
3.15. sekmēt advokatūras darbības pilnveidošanu atbilstoši
valsts un sabiedrības interesēm, sekot likumdošanas aktu
ievērošanai advokatūras darbībā;
3.16. organizēt un metodiski vadīt valsts notariāta iestāžu
darbu, veikt notariālās prakses unificēšanu gan notariāta
iestāžu, gan arī šīm darbībām pilnvaroto amatpersonu darbā;
3.17. likumā noteiktā kārtībā reģistrēt sabiedriskās
organizācijas, reliģiskās organizācijas, arodbiedrības, partijas
un sabiedriskos fondus;
3.18. likumā noteiktā kārtībā reģistrēt uzņēmumus un
uzņēmējsabiedrības;
3.19. likumā noteiktā kārtībā reģistrēt masu informācijas
līdzekļus un kontrolēt, kā tiek ievēroti nepublicējamās
informācijas neizplatīšanas noteikumi;
3.20. izdot normatīvos aktus un juridisko literatūru;
3.21. likumā noteiktā kārtībā pārzināt valsts un reliģisko
organizāciju savstarpējās attiecības un ar tām saistīto jautājumu
loku;
3.22. pārzināt ar nacionālajām attiecībām un Latvijas
iedzīvotāju cilvēktiesību ievērošanu saistītos jautājumus;
3.23. vadīt tiesu ekspertīzes darbu;
3.24. pārzināt Patentu valdes darbu;
3.25. noteiktā kārtībā uzturēt starptautiskos sakarus tiesisko
attiecību un likumdošanas jomā;
3.26. veidot ministrijas, tiesu, un citu ministrijai pakļauto
iestāžu kadru rezervi, organizēt šo kadru profesionālo
sagatavošanu;
3.27. organizēt ministrijas, tiesu, valsts notariāta kantoru
un citu ministrijai pakļauto iestāžu materiāli tehnisko apgādi,
kopā ar pašvaldību institūcijām veikt pasākumus tiesu un valsts
notariāta kantoru ēku kapitālās celtniecības un remonta
nodrošināšanai;
3.28. noteiktā kārtībā finansēt tiesas un citas ministrijai
pakļautās iestādes, organizēt un kontrolēt šo iestāžu
grāmatvedības uzskaiti;
3.29. organizēt pilsoņu priekšlikumu, iesniegumu un sūdzību
izskatīšanu.
4. Tieslietu ministrijai savas kompetences ietvaros ir
tiesības:
4.1. saņemt no ministrijām, resoriem, zinātniskajām un mācību
iestādēm slēdzienus par ministrijas sagatavoto likumdošanas aktu
projektiem un Latvijas Republikas Valdības lēmumu projektiem;
4.2. veidot komisijas un darba grupas, kuru sastāvā iekļauti
citu ministriju speciālisti (pēc vienošanās ar šo ministriju
vadību), likumu un lēmumu projektu sagatavošanai un citu
ministrijas kompetencē esošo jautājumu pētīšanai;
4.3. pieaicināt uz līguma pamata ministriju, resoru,
zinātnisko un mācību iestāžu speciālistus iesniegto likumu un
lēmumu projektu juridisko ekspertīžu sagatavošanai;
4.4. izdot pavēles, instrukcijas un citus normatīvos aktus,
kas ir obligāti valsts institūcijām, kā arī fiziskajām un
juridiskajām personām;
4.5. kontrolēt to juristu uzņēmējdarbību, kas saņēmuši
licences, un anulēt speciālo atļauju (licenci), ja uzņēmējs
pārkāpj speciālajā atļaujā (licencē) noteiktos nosacījumus;
4.6. pārbaudīt dzimtsarakstu reģistrācijas darbu un dot
norādījumus šā darba pilnveidošanai;
4.7. iepazīties ar sabiedrisko organizāciju, reliģisko
organizāciju, arodbiedrību, partiju un sabiedrisko fondu darbības
atbilstību reģistrētajiem statūtiem vai nolikumiem;
4.8. likumā noteiktā kārtībā kontrolēt preses un masu
informācijas līdzekļu darbību, kā arī izdevējdarbību;
4.9. iepazīties ar notariālajām darbībām, ko veic
amatpersonas, kurām ir attiecīgas pilnvaras;
4.10. iesniegt Latvijas Republikas Augstākās tiesas plēnumam
priekšlikumus par likumu piemērošanas izskaidrošanu un tiesu
prakses unifikāciju.
5. Tieslietu ministriju vada ministrs, kuru ieceļ amatā un
atbrīvo no amata Latvijas Republikas Augstākā Padome.
6. Tieslietu ministrs pārstāv ministriju un ir atbildīgs par
ministrijai uzlikto uzdevumu un pienākumu izpildi. Ministrs
patstāvīgi risina Tieslietu ministrijas sistēmas attīstības
jautājumus.
7. Tieslietu ministrs savas kompetences ietvaros izdod pavēles
un apstiprina instrukcijas. Ministrs var piešķirt tiesības izdot
pavēles departamentu direktoriem to kompetences ietvaros.
8. Tieslietu ministram ir vietnieki, kurus pēc ministra
priekšlikuma ieceļ amatā un atbrīvo no amata Latvijas Republikas
Ministru Padome, bet vietnieku pienākumus nosaka ministrs.
9. Tieslietu ministrijas sastāvā ir departamenti, dienesti un
daļas, kuru nolikumus apstiprina un kuru vadītājus ieceļ amatā un
atbrīvo no amata tieslietu ministrs.
10. Tieslietu ministrijā ir ministrijas sekretārs, kuru ieceļ
amatā un atbrīvo no ieņemamā amata tieslietu ministrs.
Ministrijas sekretārs organizē ministrijas aparāta darbu,
koordinē departamentu, dienestu un daļu sadarbību.
11. Tieslietu ministrijas centrāla aparāta struktūru un
štatus, kā arī departamentu, dienestu un daļu štatus apstiprina
tieslietu ministrs Latvijas Republikas Ministru Padomes noteiktā
darba samaksas fonda ietvaros.
12. Tieslietu ministrija ir juridiska persona.
13. Tieslietu ministrijai ir ģerboņzīmogs ar papildinātā
Latvijas Republikas valsts mazā ģerboņa attēlu un ministrijas
pilnu nosaukumu valsts valodā.
APSTIPRINĀTS
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1992. gada 25. marta lēmumu Nr. 101
Spēku zaudējušo Latvijas
Republikas Valdības lēmumu
SARAKSTS
1. 1971. gada 1. februāra lēmums Nr. 35 «Latvijas PSR
Tieslietu ministrijas jautājumi».
2. Ar 1971. gada 31. maija lēmumu Nr. 262 «Par Latvijas PSR
Valdības lēmumu un rīkojumu grozīšanu un atzīšanu par spēku
zaudējušiem sakarā ar Latvijas PSR Tieslietu ministrijas
izveidošanu» apstiprināto grozījumu (Ziņotājs, 1971, 29) 2.
punkts.
3. 1972. gada 21. augusta lēmums Nr. 381 «Par Latvijas PSR
Tieslietu ministrijas nolikuma apstiprināšanu» (Ziņotājs, 1972,
39).
4. 1976. gada 18. jūnija lēmums Nr. 274 «Latvijas PSR
Tieslietu ministrijas jautājumi» (Ziņotājs, 1976, 27).
5. Ar 1984. gada 10. maija lēmumu Nr. 246 «Par jurisdikcijas
un tiesiskās kārtības aizsardzības jautājumos pieņemto Latvijas
PSR Valdības lēmumu grozīšanu un atzīšanu par spēku zaudējušiem»
apstiprināto grozījumu (Ziņotājs, 1984, 27) 10. punkts.
6. Ar 1989. gada 28. septembra lēmumu Nr. 207 «Par grozījumiem
dažos Latvijas PSR Ministru Padomes lēmumos» apstiprināto
grozījumu (Ziņotājs, 1989, 46) 9. punkts.