LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU
PADOMES LĒMUMS Nr. 44
Par jautājumu iesniegšanas
un izskatīšanas kārtību Latvijas Republikas Ministru
Padomē
Lai nodrošinātu Latvijas Republikas Valdībai iesniedzamo
materiālu kvalitatīvu sagatavošanu un to savlaicīgu izskatīšanu
Latvijas Republikas Ministru Padomē, Latvijas Republikas Ministru
Padome nolemj:
1. Apstiprināt pievienoto Jautājumu iesniegšanas un
izskatīšanas kārtību Latvijas Republikas Ministru Padomē.
2. Noteikt, ka par šīs kārtības ievērošanu ir atbildīgi
ministri, resoru vadītāji un vietējo Tautas deputātu padomju un
to izpildkomiteju priekšsēdētāji, kā arī citas amatpersonas,
kurām ir tiesības iesniegt jautājumus izskatīšanai Latvijas
Republikas Ministru Padomē.
Latvijas Republikas Ministru
Padomes priekšsēdētājs I. GODMANIS
Latvijas Republikas valdības lietu
ministrs K. LĪCIS
Rīgā 1991. gada 8. februārī
APSTIPRINĀTA
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1991. gada 8. februāra lēmumu Nr. 44
Jautājumu iesniegšanas un
izskatīšanas
KĀRTĪBA
Latvijas Republikas Ministru Padomē
1. Ministru Padome (Valdība) izskata un izlemj
kardinālus tautsaimniecības attīstības jautājumus un jautājumus,
kuri saskaņā ar spēkā esošo likumdošanu ir Valdības kompetencē,
kā arī tādus jautājumus, kuros starp valsts pārvaldes orgāniem
vai vietējās pašvaldības iestādēm ir domstarpības un par kuriem
tie nevar pieņemt saskaņotus lēmumus.
2. Jautājumus izskatīšanai Ministru Padomē ir tiesīgi
iesniegt Valdības locekļi, resoru un Ministru Padomes
departamentu, kā arī citu republikas valsts pārvaldes orgānu
vadītāji, republikānisko pilsētu un rajonu Tautas deputātu
padomju un to izpildkomiteju priekšsēdētāji un republikānisko
sabiedrisko organizāciju un kustību vadītāji (tālāk tekstā -
«amatpersonas»),
Ja amatpersonas atrodas pagaidu prombūtnē, tad tiesības
iesniegt jautājumus ir personām, kas izpilda viņu
pienākumus.
Ministrijām un resoriem, kā arī republikānisko pilsētu
un rajonu Tautas deputātu padomju izpildkomitejām pakļauto
apvienību, uzņēmumu, iestāžu un organizāciju vadītājiem
priekšlikumi par Valdības lēmumu pieņemšanu jāiesniedz
attiecīgajās ministrijās, resoros un republikānisko pilsētu un
rajonu izpildkomitejās.
Ja ministrijas, resori un izpildkomitejas atsakās no
saņemto priekšlikumu tālākiesniegšanas Valdībai, tad pakļauto
apvienību, uzņēmumu, iestāžu un organizāciju vadītāji var
iesniegt savus priekšlikumus tieši Ministru Padomē. Šādā gadījumā
Valdībai iesniedzamā materiāla kopija vienlaikus nosūtāma
attiecīgajai augstākajai organizācijai, bet atteikuma kopija
jāpievieno paskaidrojuma rakstam par lēmuma projektu.
3. Par katru Valdībai iesniedzamo jautājumu jābūt
precīzi un skaidri formulētiem priekšlikumiem, kas jānoformē kā
lēmuma, rīkojuma vai protokola izraksta projekti (tālāk tekstā -
«lēmumi») un jāiesniedz 2 eksemplāros.
4. Amatpersonām, kas iesniedz Valdībai lēmumu projektus,
jānodrošina, lai tie atbilstu Latvijas Republikas likumiem,
Latvijas Republikas Augstākās Padomes lēmumiem un spēkā esošajiem
republikas Valdības lēmumiem. Projekti iepriekš jāsaskaņo ar
ministrijām, citiem valsts pārvaldes orgāniem, vietējām Tautas
deputātu padomēm un to izpildkomitejām un citām organizācijām,
kurām ir tiešs sakars ar projektos ietvertajiem
jautājumiem.
Nosūtot lēmuma projektu saskaņošanai, ka arī iesniedzot
to Valdībai, pavadvēstulē jānorāda lēmuma pieņemšanas
nepieciešamība un mērķtiecība, vajadzīgie darbaspēka, materiālu
un finansu resursi un tas, kāds rezultāts prognozējams, ja tiks
realizēti lēmumā paredzētie pasākumi, kā arī jānorāda citi dati,
kas raksturo attiecīgo projektu. Pavadvēstulē jānorāda arī, kur
lēmuma projekts apspriests (kolēģijā, sēdē, attiecīgās nozares
darbinieku sanāksmē).
Amatpersonām jāizskata saskaņošanai iesniegtie lēmumu
projekti un pavadvēstulē noteiktajā laikā {tas parasti nedrīkst
būt īsāks par trim darbdienām no dokumenta saņemšanas dienas, ja
pēc ieinteresēto resoru vadītāju vienošanās nav noteikts cits
termiņš) šie projekti attiecīgi jāsaskaņo vai jāpaziņo savi
iebildumi un priekšlikumi.
Attiecīgās ministrijas, resoru vai organizācijas
vadītājs vai viņa vietnieks ar savu vīzu vai ar atsevišķu vēstuli
apliecina, ka lēmuma projekts saskaņots. Ja noteiktajā termiņā
atbilde nav saņemta un nav izteikts lūgums pagarināt saskaņošanas
termiņu, uzskatāms, ka attiecīgajai amatpersonai nav iebildumu
pret sagatavoto lēmuma projektu.
Lēmumu projekti, kas skar republikas tautsaimniecības
attīstības koncepcijas, programmas, valsts budžeta un valsts
pārvaldes jautājumus, jāsaskaņo attiecīgi ar Ekonomikas
ministriju un Finansu ministriju, bet lēmumu projekti jautājumos
par materiāltehnisko apgādi - ar Materiālo resursu
ministriju.
Normatīva rakstura aktu projekti pēc to saskaņošanas ar
ieinteresētajām amatpersonām pirms iesniegšanas Valdībai
saskaņojami arī ar Tieslietu ministriju.
Ja lēmuma projektu nav bijis iespējams saskaņot vai ja
tas saskaņots, bet ir bijušas iebildes un priekšlikumi,
tad, iesniedzot materiālu Valdībai, pavadvēstulē papildus
jānorāda jautājumi, kas palikuši nesaskaņoti, un jāizklāsta
apsvērumi, kāpēc nav lietderīgi ņemt vērā šīs iebildes un
priekšlikumus.
5. Ekonomikas ministra un finansu ministra Valdībai
iesniegtos lēmumu projektus par tautsaimniecības attīstības
koncepciju, programmu un republikas budžetu, kā arī lēmumu
projektus par atsevišķu šīs koncepcijas, programmas vai budžeta
rādītāju izstrādāšanu, izskatīšanu, izpildi, precizēšanu un
grozīšanu ieinteresētās amatpersonas nevizē. Minētos projektus
izskata Ekonomikas ministrija un Finansu ministrija, piedaloties
attiecīgajām amatpersonām. Pēc tam Ekonomikas ministrija un
Finansu ministrija paskaidrojuma rakstā norāda motīvus, kādēļ
lēmuma projektā nav ievērotas prasības vai iebildumi, ja tādi ir
bijuši..
Kopā ar lēmuma projektu Valdībai iesniedzami saskaņoti
priekšlikumi par attiecīgajā jautājumā agrāk pieņemto lēmumu
atzīšanu par spēku zaudējušiem vai par to papildināšanu un
grozīšanu vai arī jāparedz šādu priekšlikumu sagatavošanas
kārtība.
6. Valdības sēdes parasti notiek vienu reizi nedēļā -
trešdienā.
Lēmuma projekts kopā ar paskaidrojuma rakstu un citiem
materiāliem jautājumā, kas izskatāms Valdības sēdē, iesniedzams
Valdības administrācijai ne vēlāk kā 12 dienas pirms attiecīgās
sēdes. Izņēmuma gadījumos pēc saskaņošanas ar Valdības
administrāciju minēto termiņu var saīsināt.
7. Ja materiāli izskatīšanai iesniegti, neievērojot
norādītās prasības, tos ne vēlāk kā 5 dienu laikā no saņemšanas
brīža nosūta atpakaļ iesniedzējam trūkumu novēršanai. Ja
materiālu iesniedzējs ir Valdības loceklis, tos atpakaļ nosūta
valdības lietu ministrs, bet, ja materiālu iesniegusi cita
amatpersona, tad - valdības padomnieki vai Valdības
administrācijas daļu vadītāji.
8. Valdības padomnieki vai citi atbildīgi Valdības
administrācijas darbinieki pārbauda, vai iesniegtais jautājums
ietilpst Valdības kompetencē un vai tas saskaņots ar
ieinteresētajiem resoriem un organizācijām, un, ja nepieciešams,
organizē attiecīgas pārbaudes un ekspertīzes. Pēc tam, kad lēmuma
projektu vizējis valdības padomnieks un Valdības administrācijas
Juridiskās daļas vadītājs, par šī jautājuma sagatavošanu
atbildīgais Valdības administrācijas darbinieks to nodod valdības
lietu ministram, viņa vietniekam vai Valdības administrācijas
sekretāram (saskaņā ar Valdības administrācijas vadības pienākumu
sadali), kurš izlemj, vai materiāls iesniedzams Ministru Padomes
vadībai vai organizējama šī jautājuma iepriekšēja apspriešana,
pieaicinot valdības padomniekus un citus speciālistus. Iesniedzot
materiālu Valdības administrācijas vadībai, tam jāpievieno
attiecīgā valdības padomnieka vai Valdības administrācijas daļas
vadītāja atzinums par priekšlikumu pamatotību, to atbilstību
materiālu, finansu un darbaspēka resursiem un jauno
saimniekošanas metožu principiem, ka arī spēkā esošajai
likumdošanai.
9. Jautājumi Valdības sēžu darba kārtībā tiek iekļauti
pēc Ministru Padomes vadības norādījuma, bet, ja tos gatavo pēc
Valdības administrācijas iniciatīvas, - pēc valdības lietu
ministra norādījuma.
10. Kārtējā Valdības sēdē tiek izskatīti tikai tie
materiāli, kuri pienācīgi noformēti un nodoti Valdības
administrācijas Vispārējā daļā ne vēlāk kā 7 dienas pirms
Valdības sēdes.
Vienlaikus ar Valdības sēdē izskatāmajiem materiāliem
par attiecīgā jautājuma sagatavošanu atbildīgais Valdības
administrācijas darbinieks Valdības administrācijas Vispārējā
daļā iesniedz uzaicināmo darbinieku sarakstu, kurā norādīts
ziņotājs par attiecīgo jautājumu.
Materiālus, kas saņemti pēc noteiktā termiņa, izņēmuma
kārtā Valdības sēdē var izskatīt tikai pēc Ministru Padomes
priekšsēdētāja norādījuma vai, ja kārtējo sēdi vada
priekšsēdētāja vietnieks, - pēc viņa norādījuma.
11. Valdības administrācija 6 dienas pirms sēdes
sagatavo Valdības sēdes darba kārtības projektu. Valdības sēdes
darba kārtību apstiprina Ministru Padomes
priekšsēdētājs.
12. Valdības administrācija Valdības sēdes darba kārtību
un sēdes materiālus nosūta Valdības locekļiem un citām uz sēdi
uzaicinātajām personām ne vēlāk kā 5 dienas pirms
sēdes.
13. Valdības sēdē pēc galvenā ziņojuma noklausīšanās
atzinumu par apspriežamo jautājumu parasti dod valdības
padomnieks vai Valdības administrācijas daļas
vadītājs.
14. Uz visām Valdības sēdēm uzaicināmi: Latvijas
Republikas Augstākās Padomes pārstāvji, valdības lietu ministra
vietnieks, Valdības administrācijas sekretārs, Ministru Padomes
priekšsēdētāja palīgi un padomnieks ekonomikas jautājumos,
Valdības informācijas dienesta vadītājs, attiecīgie valdības
padomnieki un Valdības administrācijas daļu vadītāji, Latvijas
Republikas ģenerālprokurors, Radio un televīzijas komitejas
priekšsēdētājs, Valsts statistikas komitejas priekšsēdētājs,
Ārējo ekonomisko sakaru departamenta direktors un Municipālā
departamenta direktors, Galvenās valsts finansu inspekcijas
priekšnieks, Telegrāfa aģentūras (LETA) direktors un laikraksta
«Diena» galvenais redaktors.
15. Ministru Padomes lēmuma projekts pēc izskatīšanas
Valdības sēdē jāiesniedz parakstīšanai ne vēlāk kā 3 dienu laikā,
ja protokolā nav noteikts cits termiņš.
Ja lēmuma projekts būtiski jāpārstrādā, Valdība lemj par
nepieciešamību izskatīt tā galīgo redakciju nākamajā Valdības
sēdē.
16. Valdībā iesniegtos jautājumus parasti izskata un
attiecīgu lēmumu par tiem pieņem ne vēlāk kā mēneša laikā no to
iesniegšanas dienas. Jautājumus, kurus nav nepieciešams kolektīvi
apspriest, izskata Ministru Padomes vadība un izdod attiecīgus
rīkojumus.