Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Tiesību akts ir zaudējis spēku.
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU PADOMES LĒMUMS Nr. 562 Par privatizācijas projektiem, to apstiprināšanas, grozīšanas un papildināšanas kārtībuSaskaņā ar Latvijas Republikas Augstākās Padomes 1992. gada 17. jūnija lēmumu «Par Latvijas Republikas likuma «Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu (uzņēmumu) privatizācijas kārtību» spēkā stāšanās kārtību» Latvijas Republikas Ministru Padome nolemj: 1. Apstiprināt pievienoto Nolikumu par privatizācijas projekta apstiprināšanas, grozīšanas un papildināšanas kārtību. 2. Noteikt, ka ministrijas (komitejas) var sīkāk izstrādāt šī lēmuma 1. punktā minētā nolikuma principu reglamentāciju (instrukciju) attiecībā uz privatizācijas projektu izskatīšanu, grozīšanu vai papildināšanu. Šādai reglamentācijai (instrukcijai) jābūt pieejamai visiem privatizācijas projektu iesniedzējiem. 3. Noteikt, ka pašvaldības var sīkāk izstrādāt pašvaldību īpašuma objektu (uzņēmumu) privatizācijas projektu apstiprināšanas, grozīšanas un papildināšanas precīzāku kārtību daļā, kas nosaka pašvaldību institūciju darbību (rīcību), saskaņā ar 1. punktā minētā nolikuma principiem. Šādu kārtību apstiprina attiecīgās pašvaldības valde un tai jābūt pieejamai visiem privatizācijas projektu iesniedzējiem. 4 Apstiprināt pievienoto Kārtību, kādā privatizācijas projektu izstrādātāji iegūst informāciju par īpašuma objektu (uzņēmumu). 5. Apstiprināt pievienoto Valsts (pašvaldības) īpašuma objekta uzņēmuma) privatizācijas projekta paraugu un Privatizējamā īpašuma objekta (uzņēmuma) informācijas lapas paraugu. 6. Ieteikt privatizācijas projektu izstrādātājiem piemērot pievienoto Privatizācijas projektos iekļaujamo biznesa plānu sastādīšanas metodiku. 7. Noteikt, ka šī lēmuma 5. punktā minētais Valsts (pašvaldības) īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projekta paraugs nav piemērojams valsts īpašuma objektu (uzņēmumu) privatizācijas projektiem, kas iesniegti pirms šī lēmuma stāšanās spēkā, un lēmuma 6.punkts nav attiecināms uz minētajiem projektiem. 8. Lēmumu publicēt Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Ministru Padomes oficiālajā izdevumā «AP MP», ar publicēšanu saistītos izdevumus segt no valsts īpašuma privatizācijas fonda līdzekļiem. Latvijas Republikas Ministru Padomes priekšsēdētājs I. GODMANIS Latvijas Republikas valsts ministrs J. DINEVIČS Rīgā 1992. gada 30. decembrī APSTIPRINĀTS NOLIKUMS
|
Nr. p.k. | Nomnieks (nosaukums, adrese) |
Nomāta manta*1 | Nomas līguma darbības termiņi |
1.17. Objekta iepriekšējo trīs gadu bilances (pievienot pielikumā)
2. Objekta privatizācija
2.1. Privatizācijas metode*2:
______________________________________________________________________
A, B, D gadījuma - ar vai bez pretendentu atlases, C gadījumā - uzņēmējsabiedrības forma
______________________________________________________________________
2.2. Objekta privatizējamās (nododamās) mantas uzskaitījumus
2.3. Priekšlikumi par specializētu firmu pieaicināšanu izsoles organizēšanai (A gadījumā)
______________________________________________________________________
2.4. Objekta novērtēšana
2.4.1. Priekšlikumi par ekspertu pieaicināšanu ___________________________________
2.4.2. Aptuvens objekta nosacītās cenas aprēķins. Objekta nosacītās cenas noteikšanas metode
______________________________________________________________________
2.5. Objekta privatizācijas noteikumi (pretendentu atlases gadījumā - atlases noteikumi):
2.5.1. Mantas izmantošanas noteikumi (garantijas) ______________________________
2.5.2. Produkcijas ražošanas noteikumi (garantijas) _____________________________
2.5.3. Darba vietu saglabāšanas garantijas, prasības pret pircēja kadru politiku
______________________________________________________________________
2.5.4. Investīciju garantijas _________________________________________________
2.5.5. Vides aizsardzības pasākumu nepieciešamība ______________________________
2.5.6. Mobilizācijas uzdevuma izpildes garantijas, valsts un mobilizācijas rezervju saglabāšanas noteikumi
______________________________________________________________________
2.5.7. Citi noteikumi (garantijas) _____________________________________________
2.6. Uzņēmējsabiedrības kapitāla daļas:
2.6.1. C gadījumā - uzņēmējsabiedrības kapitāla daļu sadalījums (viss kapitāls - 100%):
- valstij (pašvaldībai) atstājamā kapitāla daļa _____ %
t.sk, - agrākajiem īpašniekiem rezervējamā daļa*3 _____ %
- pensiju fondiem nododama kapitāla daļa*3 _____ %
- realizācijai tikai par sertifikātiem rezervējamā kapitāla daļa*3 _____ %
- pārējā valstij (pašvaldībai) atstājamā daļa*3 _____ %
- tikai objekta darbiniekiem pārdodamā kapitāla daļa*4 _____ %
- citām fiziskam un juridiskam personām pārdodamā kapitāla daļa _____ %
t.sk. ārvalstu fiziskajām un juridiskajām personām pārdodamā kapitāla daļa*3 _____ %
2.6.2. C gadījumā - akciju (paju) sabiedrības akciju (paju) veidi un to proporcijas
______________________________________________________________________
2.7. C gadījumā - uzņēmējsabiedrības kapitāla daļu pārdošanas kārtība;
D gadījumā - mantas izpirkšanas kārtība;
E gadījumā - mantas pārdošanas kārtība ____________
2.8. Ziņas par potenciālajiem pircējiem (nomniekiem) Vārds, uzvārds (fiziskām personām) vai pilns nosaukums (juridiskām personām)
______________________________________________________________________
Adrese
____________________________________________________________
(valsts, adrese, telefons, telekss, telefakss)
Juridiskas personas reģistrācijas nr. un datums vietējā reģistrā
______________________________________________________________________
Juridiskais statuss ________________________________________________________
______________________________________________________________________
(akciju sabiedrība, SIA u. c.)
Darbības galvenie virzieni __________________________________________________
2.9. Maksāšanas līdzekļi, samaksas kārtība un noteikumi
2.9.1. Paredzētie maksāšanas līdzekļi, to proporcijas ____________________________
2.9.2. Termiņi, kādos veicami maksājumi.
pirmā iemaksa ________________________________________________________
2.9.3. Darbiniekiem - sertifikātu īpašniekiem paredzētā atlaide _____ %
2.9.4. Gadījumi, kuros iespējama maksāšanas termiņu pagarināšana (saīsināšana)
______________________________________________________________________
2.9.5. Citi noteikumi ______________________________________________________
2.10. Objekta saistību uzskaitījums:
2.10.1. Pārņemamās saistības _______________________________________________
2.10.2. Papildu saistības ___________________________________________________
2.10.3. Pārējo saistību nodošana _____________________________________________
2.11. Privatizācijas posmi (to apraksts) un projekta realizācijas termiņi
______________________________________________________________________
3. Objekta darbība pēc privatizācijas
3.1. Objekta saimnieciskās darbības (biznesa) plāns (pievienot pielikumā)
3.2. Objekta ražošanas un pārvaldes struktūras reorganizācijas plāns (pievienot pielikumā, ja tāds jau nav iekļauts biznesa plānā)
3.3. Priekšlikumi par nepieciešamajiem sanācijas pasākumiem
______________________________________________________________________
3.4. Priekšlikumi par pamatkapitāla palielināšanu _________________________________
3.5. Valsts kapitāla daļas pārvaldīšanas kārtība, turpmākie pārdošanas veidi un termiņi
______________________________________________________________________
4. Privatizācijas projekta autoru vienošanās (līgums) par atlīdzības sadali starp projekta autoriem (attiecīgi apliecinātu pievienot pielikumā)
5. Privatizācijas projekta sagatavošanas datums _______________________________
Privatizācijas projekta iesniegšanas datums __________________________________
Projekta autora (autoru) rekvizīti
Vārds, uzvārds vai nosaukums ___________________________________________
Adrese ____________________________________________________________
Telefons, telekss, telefakss _____________________________________________
Pases dati (fiziskam personām) vai reģistrēšanas datums un nr. Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā (juridiskām personām)
Norēķinu konta nr. ___________________________________
Piezīme. Nepieciešamības gadījumā katru punktu iespējams izvērst, iekļaut privatizācijas projektā papildpunktus, ierakstot papildu ziņas, kuras projekta autori uzskata par svarīgām, kā ari izslēgt punktus, kas nav piemērojami konkrētajai valsts īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas metodei.
___________________________________
*1 noradīt tikai:
- viss uzņēmums;
- uzņēmuma struktūrvienība;
- ēkas un būves;
- pārvadu ierīces;
- mašīnas un ierīces;
- transporta līdzekļi;
- apgrozāmie līdzekli;
- cits (norādīt)
*2 A - pārdot izsolē
B - pārdot aizklātu piedāvājumu konkursā
C - pārveidot uzņēmējsabiedrībā (vai pārdot uzņēmējsabiedrības
kapitāla daļas)
D - nodot nomā ar izpirkšanas tiesībām
E - likvidēt uzņēmumu un pārdot atsevišķi tā kustamo un nekustamo
mantu
*3 norādīt procentos pret visu uzņēmējsabiedrības pamatkapitālu (statūtu fondu)
*4 noradīt to kapitāla daļu, kas paredzēta pārdošanai īpašuma objekta (uzņēmuma) darbiniekiem par Latvijas rubļiem
Latvijas Republikas valsts ministrs J. DINEVIČS
APSTIPRINĀTA
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1992. gada 30. decembra lēmumu Nr. 562
Paraugs
1. Pamatinformācija par īpašuma objektu
1.1. Objekta (uzņēmuma, uzņēmējsabiedrības) pilns nosaukums, norādot uzņēmējdarbības formu
______________________________________________________________________
1.2. Ministrijas (komitejas, pašvaldības) nosaukums
______________________________________________________________________
1.3. Uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) reģistrācija Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra Nr. _______________
reģistrācijas datums ____________________________
1.4. Objekta (uzņēmuma) juridiska adrese
______________________________________________________________________
1.5. Uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) norēķinu konti bankās:
1.5.1. rubļu konti
______________________________________________________________________
(konta nr., banka, bankas adrese, bankas kods)
1.5.2. valūtas konti
______________________________________________________________________
(konta nr., banka, bankas adrese, bankas kods)
1.6. Uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) pamatkapitāls (statūtu fonds) reģistrācijas brīdī __________ tūkst, rbļ.;
INFORMĀCIJAS LAPAS aizpildīšanas brīdī __________ tūkst. rbļ
1.7. Uzņēmējsabiedrības kapitāla sadalījums:
- valsts kapitāla daļa _____ %
- juridisko personu kapitāla daļa (norādīt konkrētas juridiskās personas) _____ %
- fizisko personu kapitāla daļa (kopā) _____ %
t. sk. ārvalstnieku kapitāla daļa _____ %
1.8. Uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) ieguldījumi citās uzņēmējsabiedrībās:
Uzņēmējsabiedrības nosaukums _________________________________________
Reģistrācijas nr. _____________________________________________________
Adrese ____________________________________________________________
Ieguldījuma apjoms _______________ tūkst. rbļ. vai
_____________ tūkst. ASV dolāru
Ieguldījuma īpatsvars pamatkapitālā _____ %
1.9. Uzņēmuma, uzņēmējsabiedrības statūtos (nolikumā) noteiktie galvenie darbības veidi
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
1.10. objekta (uzņēmuma, uzņēmējsabiedrības, turpmāk teksta - uzņēmuma) struktūrvienības:
Nosaukums ________________________________________________________
Adrese ____________________________________________________________
Darbības virziens (ražota produkcija) ______________________________________
______________________________________________________________________
1.11. Uzņēmuma filiāles (pārstāvniecības) ārzemēs:
Nosaukums ________________________________________________________
Adrese ____________________________________________________________
Juridiskais statuss ____________________________________________________
Darbības virziens ____________________________________________________
1.12. Uzņēmuma aizņemtās zemes platības:
kopā _______________ ha
t.sk. ražošanas objekti _______________ ha
1.13. Uzņēmuma atrašanās vieta
Uzņēmuma attālums no galvaspilsētas - _____ km (ja uzņēmums atrodas Rīgā, norādīt - centrā vai - _____ km no pilsētas centra).
Uzņēmuma attālums no dzelzceļa - _____ km, vai ir dzelzceļa atzars - jā, nē
Tuvākā osta _______________ (nosaukums), attālums - _____ km
Tuvākā lidosta _______________(nosaukums), attālums - _____ km
1.14. Nacionalizēta īpašuma esamība uzņēmuma sastāvā:
1.14.1. Dzīvojamās ēkas (uzskaitīt, norādot sākotnējo bilances vērtību un atlikušo bilances vērtību)
1.14.2. Saimnieciskie objekti (uzskaitīt, noradot sākotnējo bilances vērtību, atlikušo bilances vērtību un īpašuma apjomu, kas fiksēts pēckara pamatlīdzekļu, inventarizācijas aktos)
1.14.3. Bijušo īpašnieku zeme (kopējā platība, norādot, uz kādām platībām ir iesniegti pieteikumi).
2. Uzņēmuma manta
2.1. Pamatlīdzekļi
Pamatlīdzekļi (tūkst, rbļ.) |
Uz
01.01.92. pēc pārcenošanas (sākotnējā bilances vērtība) |
Uz INFORMĀCIJAS LAPAS aizpildīšanas brīdi* | |
sākotnējā bilances vērtība | atlikusī bilances vērtība |
Kopā
t. sk. ražojošās sfēras pamatlīdzekļi
- ēkas un būves
- pārvadu ierīces
- mašīnas un ierīces
- transporta līdzekļi
- citi pamatlīdzekļi
neražojošās sfēras pamatlīdzekļi
- ēkas un būves
- transporta līdzekļi
- citi pamatlīdzekļi
2.2. Apgrozāmie līdzekļi uz INFORMĀCIJAS LAPAS aizpildīšanas brīdi* kopā _________________ tūkst. rbļ.,
t. sk. preču materiālās vērtības _________________ tūkst. rbļ.,
naudas līdzekļi kontos _________________ tūkst. rbļ.,
2.3. Nepabeigtas celtniecības objekti
Nr. p. k. |
Objekta nosaukums | Adrese | Celtniecības sākuma gads | Tāmes vērtība 1984. g. cenās | Veikto darbu apjoms* (procentos) |
2.4. Uzņēmumam piederošās nemateriālās vērtības (patenti, know-how, preču zīme u. c.)
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
2.5. Iznomātie pamatlīdzekļi
Nr. p.k. |
Nomnieks (nosaukums, juridiskā adrese) |
Iznomātie pamatlīdzekļi | Iznomāto
pamatlīdzekļu vērtība (tūkst, rbļ.) |
Līguma darbības termiņš | Kopā nomas maksa par visu periodu | |
atlikusī bilances vērtība | līgumā noteiktā vērtība |
Kopā
t.sk.
ēkas un būves
pārvadu ierīces
mašīnas un iekārtas
transporta līdzekļi
citi pamatlīdzekļi
2.6. Iznomātie apgrozāmie līdzekļi
Nr. p.k. |
Nomnieks (nosaukums juridiskā adrese) |
Iznomātie apgrozāmie līdzekli |
Iznomāto
apgrozāmo līdzekļu vērtība (tūkst. rbļ.) |
Līguma darbības termiņš | Kopā nomas maksa par visu periodu | |
bilances vērtība* | līgumā noteiktā vērtība |
2.7. Nomātie līdzekļi
Nr. p.k. |
Iznomātājs (nosaukums, juridiskā adrese) |
Nomātie līdzekļi | Līgumā noteiktā nomāto
līdzekļu vērtība (tūkst. rbļ.) |
Līguma darbības termiņš | Kopā nomas maksa par visu periodu |
Kopā pamatlīdzekļi
t. sk.
ēkas un būves
pārvadu ierīces
mašīnas un iekārtas
transporta līdzekļi
citi pamatlīdzekļi
Kopā apgrozāmie līdzekļi
2.8. Uzņēmuma mantas apdrošināšana
Apdrošināšanas sabiedrības nosaukums _________________________________________
Apdrošinātā manta ___________________________ tūkst. rbļ.
Apdrošināšanas summa ________________________tūkst. rbļ.
Termiņš, līdz kuram manta apdrošināta _____________________________
2.9. Valsts un mobilizācijas rezerves uzņēmumā:
2.9.1. Valsts rezerves uzņēmumā:
Nosaukums ________________________________________________________
Daudzums (naturāla izteiksme) __________ ______________ (mērvienība)
Kopā ____________ tūkst. rubļ.
2.9.2. Vai uzņēmumam pastāv mobilizācijas uzdevums - jā, nē
Mobilizācijas uzdevuma nepieciešamā iekārta _____________________________
Mobilizācijas uzdevuma raksturojums ___________________________________
Mobilizācijas rezervju daudzums (naturālā izteiksme)
__________ ______________ (mērvienība);
Mobilizācijas rezervju vērtība ___________________________ tūkst. rbļ.
3. Uzņēmuma saimnieciskā darbība
3.1. Ražošanai nepieciešamie materiāli un izejvielas
Pašreizējie piegādātāji (procentuāli no materiālu un izejvielu vērtības, pārrēķinot Latvijas rubļos):
Latvijā _____ %
Lietuvā _____ %
Igaunijā _____ %
NVS _____ %
t.sk. Krievijā _____ %
... _____ %
... _____ %
Citās valstīs _____ %
t.sk. ... _____ %
... _____ %
3.2. Saražotā produkcija (tūkst, rbļ.)
Produkcija faktiskajās un salīdzināmajās cenās | 1990.g. | 1991.g. | 1992. g. 1. pusē | Prognoze 1992.g. 2. pusei |
Preču produkcijas apjoms uzņēmumu vairumcenās (rūpniecības uzņēmumiem) | ||||
Būvmontāžas darbu apjoms (celtniecības uzņēmumiem) | ||||
Mazumtirdzniecības preču apgrozījums (tirdzniecības, sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumiem) | ||||
Sniegto pakalpojumu apjoms (sadzīves pakalpojumu uzņēmumiem) | ||||
Citi ieņēmumu avoti (norādīt) |
3.3. Svarīgākie produkcijas veidi
Produkcijas veids | Produkcijas veida īpatsvars | Saražots 1992.g. 1. pusē | ||
naturālajās vienībās | ||||
vien. | skaits | naudas
izteiksmē tūkst. rbļ. |
3.4. Izmaksu elementu īpatsvars ražotas produkcijas (sniegto pakalpojumu) pašizmaksā 1992. gada 1. pusē procentos
Materiāli un izejvielas _____ %
Kurināmais un citi energoresursi _____ %
Darba samaksa _____ %
Amortizācijas atskaitījumi _____ %
Transporta izdevumi _____ %
Citi izdevumi _____ %
3.5. Uzņēmuma ražotās produkcijas rentabilitāte (vidēji) _____ %
3.6. Uzņēmuma produkcijas realizācija
Valsts | Realizēta produkcija | |||
1991. g. | 1992. g. 1. pusē | |||
tūkst. rbļ. | % | tūkst. rbļ. | % | |
Latvija Lietuva Igaunija NVS valstis t. sk. . . . Citas valstis KOPĀ |
3.7. Realizācijas kanāli (procentos no realizētās produkcijas, aptuveni):
- tieši patērētājiem _____ %
- vairumtirdzniecības uzņēmumiem _____ %
- caur firmas veikaliem _____ %
- ar biržu palīdzību _____ %
4. Uzņēmumā nodarbinātās personas
4.1. Uzņēmumā strādājošo skaits, tā izmaiņas
Rādītājs | 1990. g. | 1991. g. | 1992. g. 1. pusē | Prognoze 1992.g. 2. pusei |
Darbinieku vidējais saraksta skaits t.sk. rūpnieciskais ražošanas personāls no tiem vadītāji un speciālisti strādnieki pārējais personāls no tiem vadītāji un speciālisti pārējais personāls |
||||
Pieņemti darbinieki | ||||
Atlaisti darbinieki t. sk. sakarā ar darbinieku štata vietu skaita samazināšanu no tiem vadītāji un speciālisti |
4.2. Uzņēmuma darba režīms: maiņu skaits ______
4.3. Uzņēmuma darbinieku profesionālā kvalifikācija
Rādītājs | Vadītāji un speciālisti | Pārējie darbinieki |
Darbinieki ar augstāko izglītību
Darbinieki ar nepabeigtu augstāko izglītību Darbinieki ar vidējo speciālo izglītību Darbinieki ar vidējo izglītību Pārējie |
4.4. Uzņēmuma vadība:
Uzņēmuma direktors (ģenerāldirektors)
___________________________
(vārds, uzvārds)
Uzņēmuma komercdirektors (direktora vietnieks) ______________________
Uzņēmuma tehniskais direktors (galvenais inženieris) ____________________
4.5. Uzņēmuma pārvaldes struktūra (raksturot augstāko un vidējo pārvaldes posmu struktūru)
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
5. Uzņēmuma finansiālais stāvoklis
5.1. Bilance ar pielikumiem uz 01.01.91., 01.01.92. un 01.07.92. (pievienot pielikuma veidā)
5.2. Tīra peļņa:
1991. gadā ________________ tūkst. rbļ.
1992. g. 1. pusē ______________ tūkst. rbļ.
Prognoze 1992. g. 2. pusei _____________________ tūkst. rbļ.
5.3. Saņemtie kredīti (aizdevumi) uz INFORMĀCIJAS LAPAS aizpildīšanas bridi*
Nr. p.k. |
Kredīta (aizdevuma) summa, tūkst. | Kreditors (aizdevējs)** | Likme (gadā) % |
Atmaksas termiņš |
1)
2) |
rubļos
valūtā, dolāros |
5.4. Izsniegtie aizdevumi uz INFORMĀCIJAS LAPAS aizpildīšanas brīdi*
Nr. p.k. |
Aizdevuma summa, tūkst. | Aizdevuma saņēmējs** | Likme (gadā) % |
Atmaksas termiņš |
1)
2) |
rubļos valūtā, dolāros |
5.5. Uzņēmuma saistības pret trešajām personām uz INFORMĀCIJAS LAPAS aizpildīšanas brīdi* ____________ tūkst rbļ.
5.6. Uzņēmuma ieķīlātās vai garantijas nodrošināšanai nepieciešamās citas mantas vērtība (atlikuma bilances vērtībā) uz INFORMĀCIJAS LAPAS aizpildīšanas brīdi* ____________ tūkst. rbļ.
6. Papildu informācija par uzņēmumu
6.1. Vai uzņēmums kādreiz ticis novērtēts - jā, nē
Novērtēšanas veicējs (firmas nosaukums) ______________________________________
______________________________________________________________________
Novērtēšanas datums _____________________________________________________
Uzņēmuma novērtējums _____________ tūkst. rbļ. vai
____________________ tūkst. dolāru
6.2. Citi atzinumi par uzņēmumu ____________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
7. INFORMĀCIJAS LAPAS aizpildītājs
______________________________________________________________________
(ieņemamais amats, vārds, uzvārds)
INFORMĀCIJAS LAPAS aizpildīšanas datums __________________
Uzņēmuma direktors | Uzņēmuma galvenais grāmatvedis |
_________________________________ |
__________________________________________ |
Z.v.
Ministrijas (komitejas, pašvaldības) atbildīgais darbinieks
Telefoni uzziņām:
- īpašuma objektā (uzņēmumā) __________________
- ministrijā (komitejā) ________________________
__________________________________
* uz pēdējā ceturkšņa sākumu pirms INFORMĀCIJAS LAPAS
aizpildīšanas
** par kreditoru (aizdevēju) un aizdevuma saņēmēju norādīt tikai tā uzņēmējdarbības formu (valsts uzņēmums, SIA u. C.), atsevišķi norādot bankas iestādes.
Latvijas Republikas valsts ministrs J. DINEVIČS
PIELIKUMS
Latvijas Republikas Ministru Padomes
1992. gada 30. decembra lēmumam Nr. 562
Šī metodika paredzēta kā palīglīdzeklis valsts un pašvaldību īpašuma objektu (uzņēmumu vai atsevišķu privatizējamu uzņēmuma struktūrvienību) privatizācijas projektu izstrādātājiem tajā projektu daļā, kas attiecas uz īpašuma objekta turpmākās saimnieciskās darbības (biznesa) plānu. Metodiku var izmantot par palīglīdzekli biznesa plānu sastādīšanai arī visi tie privatizējamo īpašuma objektu pretendenti, kuriem šāda plāna iesniegšana ir nosacījums līdzdalībai īpašuma objekta privatizācijas procesā.
Šai metodikai ir rekomendējošs raksturs un katrā konkrētā gadījumā tā pielietojama, izdarot nepieciešamās korekcijas, izmainot atsevišķas biznesa plāna nodaļas, papildinot plānu ar citām nodaļām, izvēršot tās.
Valsts īpašuma objekta (uzņēmuma) privatizācijas projektā iekļaujamā biznesa plāna sastādīšanai par nepieciešamas informācijas avotu izmantojama ar šo Latvijas Republikas Ministru Padomes lēmumu apstiprinātā Privatizējamā īpašuma objekta (uzņēmuma) informācijas lapa, kā ari valsts, pašvaldību un citu iestāžu organizāciju un firmu sniegtā informācija.
1. Plāna kopsavilkums
Šī biznesa plāna nodaļa rakstāma tad, kad ir sarakstītas visas pārējās nodaļas.
Ļoti svarīgi, lai plāna kopsavilkums radītu vislabvēlīgāko priekšstatu tā lasītajam. Labi sastādīts plāna kopsavilkums ļauj ātri izlemt vai ir vērts to izskatīt detaļās. Kopsavilkuma apjomam jābūt lielākam par 2-3 lappusēm. Tam jābūt uzrakstītam vienkāršā valodā tā, lai to saprastu jebkurš lasītājs.
Kopsavilkumā jāatspoguļo Jūsu biznesa plāna pamatelementi tā, lai akcentētu Jūsu plāna galvenās priekšrocības:
- ražojumu apraksts, uzsverot to izcilās īpašības, koncepcija, tirgus prasības, kādas tiem tiks izvirzītas, tirgus pieprasījums, konkurence;
- kā tiks ražota Jūsu produkcija vai sniegti pakalpojumi;
- Jūsu biznesa īsa vēsture, pieredze uzņēmējdarbībā, menedžmenta pieredze un īss raksturojums;
- Jūsu finansu plāna kopsavilkums, t. sk. cik daudz līdzekļu jums trūkst, kādā formā cerat tos iegūt, kādiem nolūkiem un kā Jūs tos atmaksāsiet.
2. Produkcija vai pakalpojums*
Šajā iedaļā jāapraksta produkcija, kuru Jūs piedāvājat vai gribat piedāvāt patērētājiem.
2.1. Ražojumu koncepcija
Aprakstiet, ko Jūs ražojat vai ražosiet, paskaidrojot, vai pēc uzņēmuma privatizācijas turpināsiet ražojuma izlaidi tādā pašā apjomā un nomenklatūrā. Ja nē, tad norādiet, ar kādām izmaiņām, vai arī kādus jaunus (modificētus) produktus ražosiet.
2.2. Detalizēts produkcijas apraksts (īpaši svarīgs jauniem (modificētiem) produkcijas veidiem):
- tehniskais raksturojums, kā ari Jūsu produkcijas makets, fotogrāfija vai precīzs zīmējums (dodiet pielikumā);
- kalpošanas ilgums (tehniskiem izstrādājumiem);
- produkcijas dizaina priekšrocību apraksts;
- iesaiņošanas īpatnības (īpaši svarīgi eksportējot uz rietumvalstīm, kurās nedrīkst pārdot produkciju, ja tās iesaiņojums neatbilst noteiktām prasībām);
- produkcijas garantijas un pēcpārdošanas apkalpošanas organizācija (tehniskajiem izstrādājumiem).
2.3. Vajadzības, kuru apmierināšanai radīta Jūsu produkcija.
2.4. Patenti, autortiesības, īpašuma tiesības, kā ari citi faktori, kuri aizsargā Jūsu produkciju.
2.5. Produkcijas ražošanas izdevīguma aptuvens novērtējums
Nr. p.k. |
Produkcijas veidi | Iespējama realizācijas cena | Vienības pašizmaksa rbļ. | Peļņa (2a-3a) rbļ. |
Rentabilitāte (4a:3aX100) % |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
3. Tirgus analīze
Šī, kā ari iedaļa «Marketinga stratēģija», ir viena no vissvarīgākajām un sarežģītākajām biznesa plāna sastāvdaļām. Jums jāparāda, ka pastāv tirgus, kuru interesē Jūsu produkcija; izprotat pircēja vai klienta vajadzības; varat pārdot savu produkciju ar peļņu. Šeit būs jāapkopo liels informācijas apjoms, lai Jūsu secinājumi būtu pēc iespējas precīzi. Ja Jūs pārspīlēsiet iespējamo realizācijas apjomu, tas var likt apšaubīt visu biznesa plānu kopumā un gala rezultātā novest pie Jūsu biznesa kraha.
3.1. Jūsu tirgus definīcija
Uzrādiet:
- kas pirks (potenciālie patērētāji);
- kāpēc viņi pirks;
- cik pirks (apjoms);
- kad pirks;
- par kādām cenām;
- nepieciešamā kvalitāte un pēcpārdošanas apkalpošana.
Nosakot potenciālos patērētājus, ir jāizlemj:
1) vai produkcijas realizācija būs orientēta uz visiem potenciālajiem pircējiem (tāda orientācija raksturīga tikai plaša patēriņa priekšmetu ražošanai);
2) vai pircēju loks tiks ierobežots:
a) atkarībā no pircēju ienākumiem, vecuma, dzimuma utt. (galvenokārt plaša patēriņa priekšmetiem);
b) atkarībā no to rūpniecības uzņēmumu profila, kuri izmanto Jūsu produkciju savā uzņēmumā.
Šo informāciju uzskatāmības dēļ attēlojiet tabulā:
Nr. p.k. |
Produkcijas veidi un tirgi | Potenciālie patērētāji | Viņu izvietojums (adrese), ja tādu var uzrādīt | Piegādes nosacījumi, apjoms un un termiņi | Gatavība iegūt produkciju, pastāvot atšķirīgam cenu līmenim |
1. ____________________________________________
(produkcijas
____________________________________________
veida nosaukums)
Tirgus:
Latvijā
Bijušās PSRS reģionā
Rietumvalstis
2. __________________________________________
3.2. Ziņas par produkcijas tirgus ietilpību vispār un Jūsu vietu tajā pašlaik un perspektīvā, kā arī tirgus tendences (augošs, neitrāls vai krītošs pieprasījums).
Nr. p.k. |
Produkcijas veidi | Tirgus ietilpība | Pašu daļa tirgū | Tirgus tendences |
1. ____________________________________________
(produkcijas
____________________________________________
veida nosaukums)
Tirgus:
Latvijā
Bijušās PSRS reģionā
Rietumvalstis
2. __________________________________________
Pagaidām šo punktu ir diezgan grūti kvalitatīvi aprakstīt, jo precīzi apkopojoši tirgus pētījumi Latvijā un bijušas PSRS reģionā netiek veikti. Rietumvalstīs nepieciešama informācija ir pieejama vietējās tirdzniecības palātās, nozaru un tirdzniecības asociācijās.
3.3. Galvenie tirgus konkurenti (Latvijā un ārvalstīs)
Jums ir jāatbild uz šādiem jautājumiem:
- kas ir galvenie analoģisko preču ražotāji pašlaik un perspektīvā,
- kāda ir viņu situācija realizācijas apjomu, ieņēmumu, jaunas produkcijas ieviešanas, pēcpārdošanas apkalpošanas (ja ir runa par tehniskiem izstrādājumiem) un reklāmas jomā,
- konkurentu cenu politika un cenu līmenis (aptuveni).
Ir svarīgi aprakstīt visu atklāti, lai Jūs neiegūtu nekvalificētu biznesmeņa vai vispār negodīga cilvēka reputāciju.
Nr. p.k. |
Produkcijas veidi | Konkurenti (nosaukums) | Atrašanās vieta | Daļa tirgū | Konkurentu raksturojums |
3.4. Jūsu produkcijas salīdzinājums ar konkurējošo produkciju cenu, rentabilitātes, izskata, kvalitātes, servisa, garantiju un citu svarīgu iezīmju jomā:
- priekšrocības;
- vājās puses;
- kā vājās puses pārvarēsiet.
4. Marketinga stratēģija
Šīs iedaļas mērķis ir parādīt, kā Jūs iekarosiet tirgu un nodrošināsiet savas produkcijas realizāciju.
4.1. Jūsu produkcijas realizācijas kanāli Izklāstiet, kā Jūs pārdosiet savu produkciju:
- tieši patērētājiem (galvenokārt pārdodot pamatlīdzekļus);
- ar vairumtirdzniecības organizāciju (tirdzniecības pārstāvju) palīdzību;
- preču un materiālu biržās;
- mazumtirdzniecībā.
Ja pārdosiet savu produkciju, izmantojot mazumtirdzniecības tīklu precizējiet, vai pārdosiet to Jūsu uzņēmuma piederošajos firmas veikalos, vai izmantosiet esošos, vai arī jaunus veikalus (kā un kur tos organizēsiet, noradiet personāla skaitu, personāla algas vai komisijas summas).
Aprakstiet, pēc kāda principa Jūs izvēlēsities citus veikalus:
- piesaistot visus iespējamos veikalus (galvenokārt plaša patēriņa preču realizācijai);
- piesaistot tikai tos veikalus, kuri atbilst iepriekšnoteiktām prasībām veikala prestiža, personāla kvalifikācijas u. c. ziņā.
4.2. Cenu politika
Izklāstiet, kā Jūs noteiksiet cenas savai produkcijai, kādu rentabilitātes līmeni vidēji cerat sasniegt. Salīdziniet Jūsu cenas ar konkurentu cenām. Izskaidrojiet, kā Jūsu cenu politika veicinās Jūsu ražojumu noietu, nostiprinās un palielinās to daļu noieta tirgū un sekmēs peļņas iegūšanu.
4.3. Pakalpojumi un garantijas (tehniskiem izstrādājumiem) Aprakstiet, kā Jūs organizēsiet preču pēcpārdošanas apkalpošanu:
- garantijas veidi;
- garantijas termiņš un nosacījumi;
- apkalpošanas dienesta organizācija un nepieciešamie līdzekļi;
- pakalpojumu izmantošanas cena.
4.4. Reklāma
Jāapraksta, kā būs organizēta Jūsu produkcijas popularizēšana, lai dotu patērētājiem pilnu informāciju par produkciju, veicinātu pieprasījumu pēc Jūsu produkcijas, nodrošinātu un paplašinātu realizāciju. Iespējamie reklāmas veidi: sludinājumi radio, televīzijā, periodiskajos izdevumos; speciālu tirdzniecības brošūru (katalogu) izdošana; piedalīšanās izstādēs utt. Pastāstiet, kādus līdzekļus plānojat novirzīt šim mērķim.
4.5. Pārdošanas stimulēšanas metodes
Izklāstiet, kā Jūs panāksiet nepārtrauktu realizācijas apjomu palielināšanos:
- balstoties uz pircēju piesaistīšanu jaunām tirdzniecības formām (preču pārdošanu ar piegādi, pārdošanu uz kredīta, pārdošanu ar atlaidēm u. tml.);
- paplašinot noieta reģionu;
- citādā veidā.
4.6. Sabiedrības viedokļa veidošana par Jūsu uzņēmumu un produkciju (public relations).
Aprakstiet, kā Jūs nodrošināsiet uzņēmumam labu reputāciju, izmantojot:
- kontaktus ar preses pārstāvjiem (ari savas firmas avīzes radīšana);
- sludinājumus prese ar uzņēmuma darījumu reklāmu (vides aizsardzības finansēšanā, dažādu pasākumu sponsorēšanā utt.);
- uzņēmuma vadības piedalīšanos valsts sabiedriskajā dzīvē;
- pārstāvniecības izmaksas.
4.7. Patentu drošība produkcijai, kuru plānots realizēt rietumvalstīs.
5. Uzņēmuma funkcionēšana
Šīs plāna iedaļas uzdevums - parādīt, kā un ar kādu iekārtu plānojat ražot produkciju vai sniegt pakalpojumus. Turklāt detalizētāks attiecīgo jautājumu risinājums nepieciešams ražošanas sfērās biznesa plānos.
5.1. Izvietojums
Parādiet uzņēmuma atrašanās vietas ietekmi uz plānotās produkcijas izmaksām salīdzinājumā ar galveno konkurentu produkciju. Kādas izmaiņas šai sakarā ienes jaunā plānotā produkcija? Kā šī ietekme uz produkcijas konkurētspēju var mainīties nākotnē?
5.2. Telpas un iekārtas
Šeit nepieciešams atbildēt uz šādiem jautājumiem:
- kādas esošās telpas un iekārtas un cik lielā mērā varēs izmantot plānotajam;
- iespējas pabeigt un izmantot uzsāktos kapitālās celtniecības objektus;
- kādas iekārtas un telpas paredzētas pārdot vai iznomāt;
- kādas telpas un iekārtas vēl būs vajadzīgas, kā, kur un kad tās tiks iegūtas (iznomātas, nopirktas vai uzceltas), kādas šai sakarā var rasties problēmas;
- kā un kad tiks apgūtas jaunās ražošanas jaudas;
- paredzētie kapitālieguldījumi un nepieciešamais finansēšanas apjoms (pa posmiem).
Telpu, iekārtu un ražošanas apstākļu ilustrācijai pielikumā vēlams pievienot uzņēmuma galveno korpusu un tehnoloģisko līniju fotoattēlus.
5.3. Sagādes, ražošanas un realizācijas process Šī procesa apraksts vajadzīgs, lai pierādītu, ka Jūs orientējaties izraudzītajā biznesa jomā un zināt, kā nodrošināt nosprausto uzdevumu realizāciju, lai pamatotu iepriekš deklarēto nepieciešamību pēc papildu telpām un iekārtām, parādītu, kā tās tiks izmantotas ražošanas procesā. Procesa aprakstu vislabāk balstīt uz sagādes, ražošanas un realizācijas plūsmu shēmu. Shēmā attēlo visu galveno izmantojamo materiālu virzības ceļu (no sagādes kanāliem caur pārvaldes procesu uzņēmumā līdz gatavās produkcijas realizācijai). Shēmā vai tās aprakstā jāparāda:
- kur, no kā un ar kādiem nosacījumiem tiks iepirktas izejvielas, materiāli, komplektējošie izstrādājumi un energoresursi;
- ražošanas kooperatīvo sakaru īss raksturojums un to attīstības perspektīvas;
- kādos cehos un kā materiālie resursi tiks pārstrādāti produkcijā;
- kādās produkcijas apstrādes stadijās un ar kādām metodēm tiks veikta kvalitātes kontrole, kādi standarti tiks ievēroti;
- kādā veidā, ar kādu realizācijas kanālu palīdzību un uz kurieni tiks nogādāta gatavā produkcija, vai ir muitas ierobežojumi, un kā tie var kavēt produkcijas realizāciju.
Šīs iedaļas noslēgumā jādod paredzamo izmaksu dinamikas vērtējums, arī norādot ražošanas pārpalikumu utilizācijas un vides aizsardzības izmaksu iespējamo pieaugumu.
Plānus vēlams sastādīt 2-3 gadiem.
6. Uzņēmuma vadība un nodarbinātās personas
Šajā iedaļā jāapraksta, kā un kādu domājat veidot savu komandu paredzētās uzņēmējdarbības veikšanai, un kā plānojot organizēt viņu darbu.
6.1. Vadības komandas organizācija
Izskaidrojiet un parādiet shematiski, kā vadības komanda tiks organizēta un kādas izmaiņas uzņēmuma organizatoriskajā shēmā, Jūsuprāt, nepieciešamas, ar ko nodarbosies katrs vadības loceklis, kāda būs funkcionālo dienestu mijiedarbība, to darbības koordinācija un kontrole.
6.2. Vadības pamatsastāvs
Turpinājumā, pamatojoties uz vadības komandas funkcijām un konkrētā biznesa īpatnībām, jānosaka, kādi speciālisti būs vajadzīgi, šādus no esošajiem varētu izmantot, kur un kā ņemt pārējos, plānotās vadības komandas stiprās un vājās puses. Uzskatāmības labad nepieciešamās ziņas un vērtējumu vēlams apkopot tabulā, sniedzot šādu informāciju:
- konkrētajam amatam nepieciešamās profesionālās īpašības (izglītība un pieredze finansu, ražošanas, marketinga, skaitļojamās tehnikas izmantošanas un citos jautājumos, kā arī vadošajā darbā);
- konkrētajam amatam paredzētā darba alga, prēmijas, līdzdalība peļņa (aptuvena);
- ja dotajam amatam izraudzīts konkrēts kandidāts, tad norādiet:
a) amata kandidāta vārdu, uzvārdu, vecumu;
b) kur un par ko strādā šobrīd (ja ieņem citu amatu vai strādā citur, norādiet, kādēļ mainīs vietu);
c) Profesionālo kvalifikāciju (izglītība, kursi);
d) vadoša darba pieredzes un karjeras atspoguļojumu;
e) kandidāta profesionāli vājās puses un iespējas tās pārvarēt (pabeidzot nepieciešamos kursus, piesaistot konsultantus u.c.);
- ja dotajam amatam nav izraudzīts konkrēts kandidāts, norādiet izraudzīšanas mehānismu un papildnosacījumus, kādus paredzat piedāvāt (iespējas virzīties pa karjeras kāpnēm, līdzdalība uzņēmuma peļņā, īpašumā u. c.); kādu konsultantu palīdzību un kādā veidā domājat izmantot.
Nobeigumā norādiet, kā vērtējat vadības komandu kopumā, tās stiprās un vājās puses, iespējas tās pārvarēt (nosauciet juridiskās uzskaites, bankas, konsultatīvās un citas organizācijas, kuru pakalpojumus izmantosiet trūkumu novēršanai).
Detalizēta, tabulā apkopota informācija var tikt dota arī biznesa plāna pielikumā.
6.3. Nodarbinātās personas
Aprakstiet, vai Jūs apmierina pašreizējā darbinieku kvalifikācija un skaits, izklāstiet Jūsu plānus par darbaspēka izmantošanu un papildus piesaistīšanu:
- kādu profesiju darbiniekus un kādā skaitā uzņēmumā paredzēts izmantot turpmāk (tai skaitā no pašlaik uzņēmumā nodarbinātajiem);
- paredzētie apmācības un pārkvalifikācijas veidi un šim nolūkam nepieciešamās izmaksas (tuvākā gada laikā);
- nepieciešamība un iespējas piesaistīt papildu darbaspēku, piesaistīšanas paņēmieni (lielāka alga, nekā konkurentam, profesionālā līmeņa celšanas iespējas, labvēlīgi darba un sociālie apstākļi u. c.).
7. Uzņēmuma juridiskais statuss un īpašuma daļas
Šajā plāna iedaļā jāpamato izraudzītais uzņēmuma juridiskais statuss (uzņēmējdarbības forma), īpašuma sadalījums un citi ar īpašuma tiesībām saistīti jautājumi.
7.1. Uzņēmuma juridiskais statuss
Juridiskā statusa (uzņēmējdarbības formas) izvēli pamato, ja tā nav jau iepriekš noteikta, apstiprinot privatizācijas metodi. Izvēlei un pamatojumam ieteicams ņemt vērā statūtu fonda lielumu, paredzamo nākamo īpašnieku skaitu, sastāvu un katra daļu, biznesa sfēru, kurā paredzēts veikt uzņēmējdarbību un īpašnieku turpmākos plānus, kā arī dažādo uzņēmējdarbības formu darbība īpatnības, kuras nosaka Latvijas Republikas likums «Par uzņēmējdarbību» un likumi par atsevišķām uzņēmējdarbības formām.
7.2. Īpašuma daļas
Privatizējamā uzņēmuma īpašuma sadalījumu lielā mērā nosaka izraudzītā privatizācijas metode un uzņēmējdarbības forma. Par priekšlikumiem īpašuma sadale faktiski var runāt tad, ja paredzēts izveidot kādu no uzņēmējsabiedrību formām, t. i., tad, kad nākamais īpašnieks (pēc uzņēmuma privatizācijas) nav atsevišķa fiziska persona vai ģimene.
Latvijas Republikas likuma «Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu (uzņēmumu) privatizācijas kārtību» 4. pants nosaka, ka, ja uzņēmumu paredzēts pārveidot par uzņēmējsabiedrību, privatizācijas projektā (un arī biznesa plānā) jānorāda:
- agrākajiem īpašniekiem (izņemot akciju, daļu un paju īpašniekus) rezervējamā kapitāla daļa;
- pensiju fondam nododama kapitāla daļa, kura nedrīkst būt mazāka par Latvijas Republikas Ministru Padomes noteikto daļu;
- tikai par sertifikātiem pārdodamā kapitāla daļa, kura nedrīkst būt mazāka par to daļu, ko Latvijas Republikas Ministru Padome vai pašvaldība noteikusi šim uzņēmumam;
- tikai uzņēmuma darbiniekiem pārdodamā kapitāla daļa;
- valstij (pašvaldībai) atstājamā kapitāla daļa.
Gadījumā, kad notikusi iepriekšēja daļēja uzņēmuma privatizācija, un ja tā nav atzīta par nelikumīgu, ari ja daļa no uzņēmuma īpašuma nodota nomā ar izpirkšanas tiesībām, jārespektē esošo īpašnieku tiesības uz savu daļu.
Izstrādājot priekšlikumus par kapitāla daļu vai akciju sadali starp potenciālajiem īpašniekiem, jāņem vērā minētās rezervējamās kapitāla daļas. Šajos priekšlikumos svarīgi parādīt, kādas līdzdalības formas peļņas un īpašuma jomā paredzat galvenajiem uzņēmuma vadītājiem.
7.3. Ieguldījumi citu uzņēmējsabiedrību īpašumā
Šādi ieguldījumi uzņēmumam var būt jau pirms privatizācijas. Šeit vēlams dot priekšlikumus par pasākumiem esošo un plānoto ieguldījumu atdeves palielināšanai. Šādi priekšlikumi varētu būt virzīti uz:
a) līdzdalības pastiprināšanu investēto uzņēmējsabiedrību pārvaldē un to darbības ciešāku sasaiti ar investora interesēm;
b) papildus investīcijām (vai investīciju pārdali) perspektīvajās sabiedrībās;
c) sadarbību ar ārvalstu investoriem un kopuzņēmumu izveidošanu un citi.
8. Risks un problēmas
Šajā plāna iedaļā jānoskaidro galvenie potenciālie uzņēmējsabiedrībai nelabvēlīgie faktori, to rašanās iemesli, rašanās varbūtība (aptuveni), laiks un paredzamie materiālie zaudējumi un citas sekas.
Šādu nelabvēlīgo faktoru uzskaitījums var būt ļoti plašs: no ugunsgrēka un citām dabas stihijām līdz bezdarbam, nodokļu sistēmas krasām izmaiņām, inflācijas, valūtas kursa svārstībām, transporta sistēmas darbības pārtraukumiem u. c.
Pēc iespējamo nelabvēlīgo faktoru noskaidrošanas jāizstrādā pasākumu plāns, kas novērstu vai mazinātu nelabvēlīgo faktoru iedarbības sekas. Šajā plānā iekļaujami risku novērošanas profilakses pasākumi, paredzot alternatīvus darbības variantus, un apdrošināšanas pasākumi.
9. Finansu informācija
Šajā biznesa plāna iedaļā ir jāapkopo visu iepriekšējo iedaļu saturs naudas izteiksmē. 9.1. Realizācijas apjomu prognoze, tūkst. rbļ.
Nr. p.k. |
Produkcijas veids un tirgi | 1992. g. (pa mēnešiem) | 1993. g. (pa ceturkšņiem) | 1994. g. (kopā) |
1. ____________________________________________
(produkcijas
____________________________________________
veida nosaukums)
Tirgus:
Latvijā
Bijušās PSRS reģionā
Rietumvalstis
2. __________________________________________
9.2. Ienākumu un izdevumu tabula (peļņas un zaudējumu konts)
Radītāja nosaukums | Rindas kods | 1992. g. (pa mēnešiem) |
1993. g. (pa ceturkšņiem) |
1994. g. (kopā) |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Produkcijas realizācijas ieņēmumi | 01 | |||
Apgrozījuma nodoklis | 02 | |||
Realizētās produkcijas izmaksas | 03 | |||
Realizācijas rezultāts (01-02-03) | 04 | |||
Pārējās realizācijas rezultāts | 05 | |||
Ieņēmumi un izdevumi no ārpusrealizācijas operācijām | 06 | |||
t. sk. no vērtspapīriem un līdzdalības kopuzņēmumos | 07 | |||
Peļņa (zaudējumi) pirms peļņas nodokļa (04+05+06) atvilkšanas | 08 | |||
Peļņas nodoklis | 09 | |||
Tīrā peļņa (08-09) | 10 |
9.3. Naudas ieņēmumu un izdevumu bilance
Radītāja nosaukums | Rindas kods | 1992. g. (pa mēnešiem) |
1993. g. (pa ceturkšņiem) |
1994. g. (kopā) |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Pašu līdzekļi |
01 | |||
t.sk. tīrā peļņa |
02 | |||
amortizācija |
03 | |||
iekārtu un citu īpašumu realizācija (realizācijas ienākumi mīnus peļņa no realizācijas) | 04 | |||
Nepieciešamie aizņemtie un piesaistītie līdzekļi (22-01) | 05 | |||
t. sk. jaunu akciju izlaide (vai dalībnieku piesaistīšana) | 06 | |||
kredīts | 07 | |||
KOPĀ naudas ienākumi (01+05) |
08 | |||
Dividendes | 09 | |||
Kredīta dzēšana | 10 | |||
Pārējie izdevumi | 11 | |||
Kapitālieguldījumi pamatfondos | 12 | |||
t. sk. zemes pirkšana | 13 | |||
celtniecība | 14 | |||
iekārtas | 15 | |||
neražojošie pamatfondi (kantora iekārta u. c.) | 16 | |||
Investīcijas apgrozāmajos līdzekļos | 17 | |||
t. sk. naudas līdzekļi | 18 | |||
izejvielas un materiāli | 19 | |||
gatavā produkcija | 20 | |||
ieguldījumu un saistību saldo | 21 | |||
KOPĀ naudas izdevumi (09+10+11 + + 12+17) |
22 |
9.4. Uzņēmuma aktīvu un pasīvu kopsavilkuma bilance uz uzņēmuma īpašuma pārņemšanas brīdi un uz pirmā pilnā kalendārā gada beigām.
Šis dokuments nav tik nozīmīgs ka naudas ieņēmumu un izdevumu bilance tomēr to nepieciešams iekļaut biznesa plānā, īpaši, ja gribat saņemt lielu finansējumu.
9.5. Lai noskaidrotu un uzskatāmi attēlotu, kad un pie kāda ražošanas apjoma svarīgākās un jaunās produkcijas izlaide kļūs rentabla, ieteicams uzzīmēt attiecīgu grafiku. Tajā parāda kritisko punktu, sākot no kura uzņēmums gūst peļņu un kā šī peļņa mainīsies pieaugot ražošanas apjomam un pašizmaksai (ar atsevišķām taisnēm attēlojot nosacīti pastāvīgās un mainīgās izmaksas). Vēlams dot vairākus grafika variantus dažādiem Jūsu produkcijas cenu līmeņiem.
9.6. Finansēšanas stratēģija
Aprakstiet Jūsu plānu, kā iegūt nepieciešamos līdzekļus (aizņemtos un piesaistītos) ražošanas attīstībai:
- nepieciešamo līdzekļu daudzums (sk. p. 9.3.);
- kur un kādā formā tos iegūt (kredīta veidā vai piesaistot aunus akcionārus (dalībniekus). Ja kredīta veidā, norādiet:
- bankas (valsts vai komercbankas) kredīts,
- komerciālais kredīts (starp uzņēmumiem),
- obligācijas;
- aizņemto līdzekļu apmaksas termiņa novērtējums.
Par līdzekļu iegūšanas formu jāizlemj, vadoties no izdevīguma konkrētajā situācijā (kredīta likmes, kredīta materiālais nodrošinājums, kontroles paketes minimālais lielums utt.).
Lai izvērtētu kredīta dzēšanas iespējami īsāko termiņu, var izmantot tādu vienkāršotu formu, kurā netiek ņemts vērā laika faktors un tiek pieņemts, ka visus uzņēmuma brīvos līdzekļus maksimāli novirzīs šīm vajadzībām:
Īsākais apmaksas termiņš = |
aizņemtie līdzekļi |
gada amortizācija + gada tīrā peļņa |
Bet, ja Jūsu biznesa plāna mērķis ir iegūt ievērojamu finansējumu, tad nepieciešams veikt speciālus precīzus aprēķinus. Šo aprēķinu formulas atrodamas attiecīgajos metodiskajos izziņu krājumos.
_______________________________
* Tālāk lietosim tikai terminu «produkcija» - abās nozīmēs.
Latvijas Republikas valsts ministrs J. DINEVIČS