LATVIJAS
  REPUBLIKAS MINISTRU PADOMES LĒMUMS Nr. 547
  Par kārtību,
  kādā tiek aizturēti kuģi Latvijas Republikas teritoriālajos
  ūdeņos, Baltijas jūras Latvijas ekonomiskajā zonā un ostās
  Lai nodrošinātu Latvijas Republikas Augstākās Padomes
  ratificēto starptautisko konvenciju un starpvalstu nolīgumu, kā
  arī Latvijas Republikas likumu izpildi kuģošanas drošības un
  apkārtējās vides aizsardzības jautājumos Latvijas Republikas
  teritoriālajos ūdeņos, Baltijas jūras Latvijas ekonomiskajā zonā
  un ostās, Latvijas Republikas Ministru Padome nolemj:
  Apstiprināt pievienoto Kārtību, kādā tiek aizturēti kuģi
  Latvijas Republikas teritoriālajos ūdeņos, Baltijas jūras
  Latvijas ekonomiskajā zonā un ostās.
  Latvijas Republikas Ministru
  Padomes priekšsēdētājs I. GODMANIS
  Latvijas Republikas jūras lietu
  ministrs A. DANDZBERGS
  Rīgā 1992. gada 22. decembrī
  APSTIPRINĀTA
  ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
  1992.gada 22. decembra lēmumu Nr. 547
  KĀRTĪBA,
  kādā tiek aizturēti kuģi Latvijas Republikas teritoriālajos
  ūdeņos, Baltijas jūras Latvijas ekonomiskajā zonā un ostās
  1. Vispārīgie
  noteikumi
  1.1. Latvijas Republikas teritoriālajos ūdeņos kuģis var tikt
  aizturēts, ja:
  1.1.1. tiek pieļauta kaitīgu vielu izplūde, kas nodarījusi
  kaitē jumu vai radījusi kaitējuma draudus republikas piekrastei
  vai jeb kuru Latvijas Republikas teritoriālo ūdeņu bioloģisko
  resursu interesēm;
  1.1.2. tiek pārkāpti kompetentu valsts institūciju noteiktie
  nozvejas limiti vai pielietoti neatļauti zvejas rīki un (vai)
  līdzekli;
  1.1.3. tiek pieļauti kuģa dokumentos norādīto kuģošanas
  (zvejas) rajonu robežas pārkāpumi vai kuģa atrašanās tajos bez
  attiecīgi noformētiem dokumentiem;
  1.1.4. kuģis šķērso Latvijas Republikas teritoriālos ūdeņus ar
  zvejai sagatavotām kuģa un zvejas iekārtām;
  1.1.5. tiek pieļauti citi republikas likumdošanas aktu
  pārkāpumi un (vai) kuģa kapteinis ir radījis šķēršļus pārkāpuma
  fakta izskatīšanai pārkāpuma izdarīšanas vietā.
  1.2. Ārvalstu kuģu aizturēšanu Latvijas Republikas
  teritoriālajos ūdeņos ir pieļaujama, ja:
  1.2.1. kuģis tiek izmantots, lai veiktu spēka pielietošanas
  darbības vai izrādītu draudus pielietot darbības, kas vērstas
  pret Latvijas suverenitāti, teritoriālo nedalāmību, politisko
  neatkarību vai jebkādā citā veidā pārkāpj ANO statūtos noteiktos
  starptautisko tiesību principus;
  1.2.2. kuģis veic manevrus vai mācības ar jebkāda veida
  ieročiem;
  1.2.3. kuģis tiek izmantots, lai veiktu jebkādas darbības ar
  nolūku ievākt informāciju, kas vērstu pret Latvijas drošību un
  aizsardzību;
  1.2.4. kuģis tiek izmantots, lai nodarbotos ar propagandu, kas
  vērsta pret Latvijas drošību un aizsardzību;
  1.2.5. uz kuģa klaja notiek gaisa satiksmes līdzekļu
  nolaišanās vai pacelšanās no tā;
  1.2.6.uz kuģa klāja notiek jebkādas militāras ierīces
  nolaišanās pacelšanās no tā;
  1.2.7. tiek veikta valūtas vai preču iekraušana kuģī,
  izkraušana no kuģa, cilvēku uzņemšana vai izsēdināšana no
  kuģa;
  1.2.8. kuģis bez attiecīgas atļaujas veic zveju, zinātniski
  pētniecisko vai hidrogrāfisko darbību;
  1.2.9. tiek pieļauta kaitīgu vielu izplūde, kas nodarījusi
  kaitējumu vai radījusi kaitējuma draudus republikas piekrastei
  vai jebkuru Latvijas Republikas teritoriālo ūdeņu bioloģisko
  resursu interesēm;
  1.2.10. kuģis tiek izmantots, lai veiktu jebkādas darbības,
  kas vērstas uz Latvijas sakaru sistēmas vai citu iekārtu un
  ierīču darbības traucēšanu;
  1.2.11. kuģis veic jebkādas citas darbības, kas nav saistītas
  ar Latvijas Republikas teritoriālo ūdeņu miermīlīgu
  šķērsošanu.
  1.3. Kuģu (ari ārvalstu) aizturēšana Baltijas jūras Latvijas
  ekonomiskajā zonā ir pieļaujama, ja:
  1.3.1. tiek pieļauta kaitīgu vielu izplūde, kas nodarījusi
  kaitējumu vai radījusi kaitējuma draudus republikas piekrastei
  vai jebkuru Latvijas Republikas teritoriālo ūdeņu vai Baltijas
  jūras Latvijas ekonomiskās zonas bioloģisko resursu
  interesēm;
  1.3.2. tiek pārkāpti kompetentu valsts institūciju noteiktie
  nozvejas limiti vai pielietoti neatļauti zvejas rīki un (vai)
  līdzekļi;
  1.3.3. tiek pieļauti kuģa dokumentos norādīto kuģošanas
  (zvejas) rajonu robežas pārkāpumi vai kuģa atrašanās tajos bez
  attiecīgi noformētiem dokumentiem;
  1.3.4. kuģis šķērso Baltijas jūras Latvijas ekonomisko zonu ar
  zvejai sagatavotām kuģa un zvejas iekārtām;
  1.3.5. pieļauti citi republikas likumdošanas aktu pārkāpumi un
  (vai) kuģa kapteinis ir radījis šķēršļus pārkāpuma fakta
  izskatīšanai pārkāpuma izdarīšanas vietā.
  1.4. Kuģu (arī ārvalstu) aizturēšana Latvijas Republikas ostās
  pieļaujama, ja:
  1.4.1. kuģis un krava nav muitoti;
  1.4.2. kuģa dokumenti nav noformēti atbilstoši prasībām vai ja
  kuģa apkalpes minimālais sastāvs neatbilst «Apliecībā par kuģa
  minimālo sastāvu» noteiktajām prasībām;
  1.4.3. kuģa aprīkojums un kravas izvietojums neatbilst
  kuģošanas drošības noteikumiem vai kuģis un (vai) tā aprīkojums
  neatbilst vides aizsardzības normatīvo aktu prasībām;
  1 4 4 pret kuģa īpašnieku vai fraktētāju ir izvirzītas
  materiālās prasības, kas izriet no prasībām par pieļauto avāriju,
  kuģu sadursmi, vai ostas komunikāciju bojājumiem, nesamaksātiem
  ostas pakalpojumiem, nesamaksātām sodu naudām, vai piedziņām par
  vides aizsardzības normatīvo aktu prasību neievērošanu vai citām
  mantiskām prasībām;
  1.4.5. saņemts tiesneša (tiesas) pieprasījums prasības
  nodrošināšanai.
  1.4..6. Par zaudējumiem, kas radušies, ja aizturēšana bijusi
  nepamatota, atbild tā persona, kas pieprasījusi aizturēšanu.
  2. Aizturēšanas kārtība
  2.1. Lēmumu par kuģa aizturēšanu Latvijas Republikas teritoriā
  lajos ūdeņos un Baltijas jūras Latvijas ekonomiskajā zonā
  atbilstoši savai kompetencei pieņem Vides aizsardzības komitejas
  inspektors. Zivju resursu valsts uzraudzības dienesta uzraugs vai
  Jūras Spēku amatpersona.
  Par pieņemto lēmumu šī punkta pirmajā rindkopā minētās
  amatpersonas nekavējoties ziņo tuvākās ostas kapteinim.
  2.2. Ja aizturētā kuģa kapteinis brīvprātīgi nepakļaujas
  norādījumam uzņemt kursu uz ostu, Vides aizsardzības komitejas
  inspektors vai Zivju resursu valsts uzraudzības dienesta uzraugs,
  ja viņi neatrodas uz Jūras Spēku kuģa, izsauc Jūras Spēku kuģi,
  lai tas aizturēto kuģi pavadītu uz tuvāko ostu.
  2.3. Lēmumu par kuģa aizturēšanu ostā pieņem ostas kapteinis
  pēc savas iniciatīvas (1.4.1., 1.4.2. un 1.4.3. apakšpunkts) vai
  saņemtā pieprasījuma (1.4.4. un 1.4.5. apakšpunkts) pamata.
  2.4. Aizturēšanas termiņš nevar pārsniegt piecas dienas,
  izņemot 1.4.1., 1.4.2. un 1.4.3. apakšpunktā minētos gadījumus,
  kad kuģa aizturēšana pieļaujama līdz izvirzītās prasības
  izpildei.
  Kuģa arests pieļaujams tikai, pamatojoties uz Saimnieciskās
  tiesas spriedumu, likumdošanas aktos noteiktajā kārtībā un
  gadījumos.
  3. Sevišķie
  noteikumi
  Ja kāds no šīs kārtības punktiem atšķiras vai ir pretrunā ar
  Latvijas Republikas parakstīto starptautisko līgumu normām, spēkā
  ir starptautisko līgumu normas.
  Latvijas Republikas jūras
  lietu ministrs A. DANDZBERGS