LATVIJAS
  REPUBLIKAS MINISTRU PADOMES LĒMUMS Nr. 437
  Par Latvijas
  Republikas Pilsonības un imigrācijas departamenta nolikumu
  Latvijas Republikas Ministru Padome nolemj:
  1. Apstiprināt pievienoto Latvijas Republikas Pilsonības un
  imigrācijas departamenta nolikumu.
  2. Noteikt Latvijas Republikas Pilsonības un imigrācijas
  departamentam dienesta vieglo automašīnu skaita limitu - l
  automašīna.
  3. Atzīt par spēku zaudējušu Latvijas Republikas Ministru
  Padomes 1991. gada 8. oktobra lēmumu Nr. 268 «Par O.
  Vaikuli».
  4. Atzīt par spēku zaudējušu Latvijas Republikas Ministru
  Padomes 1991. gada 21. maija rīkojumu Nr. 194-r.
  Latvijas
  Republikas Ministru Padomes priekšsēdētājs I. GODMANIS
  Latvijas
  Republikas valsts ministrs J. DINEVIČS
  Rīgā 1992. gada 21. oktobrī
  APSTIPRINĀTS
  ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
  1992. gada 21. oktobra lēmumu Nr. 437
  Latvijas
  Republikas Pilsonības un imigrācijas departamenta
  NOLIKUMS
  1. Latvijas Republikas Pilsonības un imigrācijas departaments
  (turpmāk tekstā - «Pilsonības un imigrācijas departaments»)
  valsts pārvaldes institūcija, kura pakļauta Latvijas Republikas
  valsts ministram. Pilsonības un imigrācijas departaments savas
  kompetences ietvaros ir atbildīgs par valsts ārējās un iekšējās
  migrācijas politikas realizēšanu un par valstī dzīvojošo personu
  uzskaiti.
  2. Pilsonības un imigrācijas departaments savā darbībā ievēro
  Latvijas Republikas likumus, Latvijas Republikas Augstākās
  Padomes lēmumus, Latvijas Republikas Ministru Padomes lēmumus un
  rīkojumus, ka arī citus normatīvos aktus un šo nolikumu.
  3. Pilsonības un imigrācijas departaments veic šādas galvenās
  funkcijas:
  3.1. nodrošina Latvijas Republikas pilsoņu apzināšanu;
  3.2. savas kompetences ietvaros kopā ar citām Latvijas
  Republikas valsts pārvaldes institūcijām regulē un kontrolē
  ārvalstnieku un bezvalstnieku ieceļošanu un uzturēšanos Latvijas
  Republikā;
  3.3. izsniedz un pagarina ārvalstniekiem un bezvalstniekiem
  uzturēšanās atļaujas Latvijas Republikā, kā arī nodrošina šo
  atļauju reģistrāciju ārvalstnieku un bezvalstnieku uzturēšanās
  vietās;
  3.4. iepazīstina personas, kas saņēmušas uzturēšanās atļaujas,
  ar Latvijas Republikas likumos, kā arī citos Latvijas Republikā
  spēkā esošajos normatīvajos aktos noteiktajām šo personu tiesībām
  un pienākumiem;
  3.5. likumā noteiktajā kārtībā izskata un izlemj jautājumus
  par uzturēšanās atļaujas anulēšanu un atzīšanu par nederīgu;
  3.6. sadarbībā ar citām iestādēm veic nepieciešamos pasākumus
  imigrantu adaptācijas nodrošināšanai;
  3.7. izskata ārvalstnieku un bezvalstnieku iesniegtos
  naturalizācijas lūgumus un noteiktā kārtībā izlemj jautājumu par
  Latvijas Republikas pilsonības piešķiršanu;
  3.8. kopīgi ar Iekšlietu ministriju konstatē personas, kas
  Latvijas Republikas teritorijā uzturas nelikumīgi un izraida
  tās;
  3.9. kārto jautājumus, kas saistīti ar iedzīvotāju
  reemigrāciju no Latvijas Republikas;
  3.10. vada vienotas automatizētās iedzīvotāju uzskaites
  sistēmas (Iedzīvotāju reģistrs) izveidošanu un izmanto to;
  3.11. kopīgi ar Ārlietu ministriju, Iekšlietu ministriju un
  Jūras lietu ministriju sagatavo izsniegšanai personu apliecinošus
  dokumentus;
  3.12. apkopo likumu un citu normatīvo aktu piemērošanas praksi
  departamenta kompetencē esošajos jautājumos, kā arī izstrādā un
  noteiktā kārtībā iesniedz Latvijas Republikas valsts ministram
  priekš-likumus migrācijas jautājumos pieņemto normatīvo aktu
  pilnveidošanai;
  3.13. organizē zinātniskus pētījumus par migrācijas
  jautājumiem un iesaista šajā darbā zinātniekus un citus
  speciālistus;
  3.l4. sadarbojas ar citu valstu imigrācijas dienestiem, kā arī
  organizē starptautiskas apspriedes un konferences par migrācijas
  jautājumiem;
  3.15. analizē citu valstu sociālo politiku attiecībā uz
  dažādām imigrantu grupām un šo valstu pieredzi imigrācijas
  jautājumos;
  3.16. piedalās valsts darba tirgus un Baltijas valstu darba
  tirgus regulēšanas un aizsardzības sistēmas izveidošanā un
  realizācijā;
  3.17. sadarbojas ar iedzīvotāju nodarbinātības iestādēm
  jautājumos par imigrantu iekārtošanu darbā;
  3.18. izstrādā priekšlikumus, lai Latvijā tiktu izpildītas
  Apvienoto Nāciju Organizācijas un Starptautiskās darba
  organizācijas rezolūcijas, konvencijas un rekomendācijas, kuras
  reglamentē imigrācijas jautājumus;
  3.19. izveido un pārvalda migrācijas fondu, kas sniedz
  palīdzību fiziskām personām, kuras ieceļo Latvijas Republikā vai
  izbrauc no tās;
  3.20. izskata iesniegumus un pieņem lēmumus bēgļu un patvēruma
  tiesību piešķiršanas jautājumos (ja nepieciešams, konsultējoties
  ar Ārlietu ministriju un citām valsts institūcijām).
  4. Pilsonības un imigrācijas departaments ir tiesīgs:
  4.1. kontrolēt, kā uzņēmumi, iestādes un organizācijas ievēro
  migrācijas jautājumos pieņemtos normatīvos aktus, un iesniegt
  priekšlikumus par to juridisko un fizisko personu saukšanu pie
  likumā paredzētās atbildības, kuras neievēro minētos normatīvos
  aktus;
  4.2. sastādīt administratīvos protokolus likumos noteiktajos
  gadījumos un kārtībā;
  4.3. savas kompetences ietvaros saņemt nepieciešamo
  informāciju no valsts statistikas iestādēm, ministrijām,
  departamentiem un citām valsts pārvaldes institūcijām, kā ari
  iestādēm, uzņēmumiem un orga nizācijām.
  5. Pilsonības un imigrācijas departaments pilda savas
  funkcijas: sadarbībā ar ministrijām, pašvaldībām, kā arī citām
  organizācijām uzņēmumiem un iestādēm.
  6. Pilsonības un imigrācijas departamentu vada direktors, kuru
  ieceļ amatā un atbrīvo no amata Latvijas Republikas Ministru
  Padome.
  7. Pilsonības un imigrācijas departamenta direktors:
  7.1. pieņem darbā un atbrīvo no darba departamenta
  darbiniekus
  7.2. nosaka direktora vietnieku un departamenta
  struktūrvienību vadītāju pienākumus, tiesības un atbildību;
  7.3. apstiprina departamenta struktūru un štatus Latvijas
  Republikas Ministru Padomes noteiktā maksimālā darbinieku skaita
  darba samaksas fonda ietvaros;
  7.4. likumā noteiktajā kārtībā izdod ārvalstniekiem un
  bezvalstniekiem rīkojumus par Latvijas teritorijas atstāšanu;
  7.5. pilnvaro departamenta darbiniekus izpildīt šajā nolikumā
  minētās funkcijas;
  7.6. organizē departamenta kadru sagatavošanu un to
  kvalifikācijas celšanu;
  7.7. veic pasākumus, lai nodrošinātu departamenta
  struktūrvienības ar nepieciešamo materiālo bāzi un sekmētu tās
  attīstību;
  7.8. savas kompetences ietvaros izdod pavēles un apstiprina
  instrukcijas.
  8. Pilsonības un imigrācijas departaments ir juridiska
  persona, tam ir zīmogs ar Latvijas Republikas valsts mazā ģerboņa
  attēlu un departamenta pilnu nosaukumu valsts valodā.