LATVIJAS REPUBLIKAS
MINISTRU PADOMES LĒMUMS Nr. 500
Par Latvijas
Republikas Galvenās Valsts finansu inspekcijas nolikumu un
kārtību, kādā izlietojami papildus aprēķinātie maksājumi veikto
pārbaužu, revīziju un kontroles darba rezultātā
Latvijas Republikas Ministru Padome
nolemj:
1. Apstiprināt pievienoto Latvijas Republikas Galvenās Valsts
finansu inspekcijas nolikumu.
2. Apstiprināt pievienoto Kārtību, kādā valsts finansu
inspekciju iestāžu darbības attīstībai un veicināšanai
izlietojami 20 procenti no budžeta un ārpusbudžeta fondos
pārskaitāmajiem maksājumiem, kuri papildus aprēķināti veikto
pārbaužu, revīziju un kontroles darba rezultātā.
3. Atzīt par spēku zaudējušu Latvijas Republikas Ministru
Padomes 1991. gada 2. maija lēmumu Nr. 124 «Par Latvijas
Republikas Galvenās Valsts finansu inspekcijas nolikumu».
Latvijas Republikas
Ministru Padomes priekšsēdētājs I. GODMANIS
Latvijas Republikas
ministrs J. DINEVIČS
Rīgā 1992. gada 23. novembrī
APSTIPRINĀTS
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1992. gada 23.
novembra lēmumu Nr. 500
Latvijas
Republikas Galvenās Valsts finansu inspekcijas
NOLIKUMS
1. Latvijas Republikas Galvenā Valsts finansu inspekcija
(tālāk tekstā - «Galvenā Valsts finansu inspekcija») ir
patstāvīga finansu kontroles valsts pārvaldes institūcija un savu
darbību veic saskaņā ar Latvijas Republikas likumu «Par Latvijas
Valsts finansu inspekciju» un šo nolikumu. Galvenā Valsts finansu
inspekcija ir pakļauta Latvijas Republikas Ministru Padomei.
2. Galvenā Valsts finansu inspekcija un pilsētu un rajonu
valsts finansu inspekcijas kā vienota sistēma īsteno valsts
kontroli par valsts un pašvaldību finansu resursu likumīgu
veidošanu un izlietošanu Latvijas Republikā.
Pildot Latvijas Republikas likumā «Par Latvijas Valsts finansu
inspekciju» noteiktos uzdevumus un tiesības, Galvenā Valsts
finansu inspekcija veic šādas funkcijas:
3.1. Latvijas Republikas likumu un republikas Valdības lēmumu
par nodokļiem, valsts nodevām, nenodokļu un citiem neapstrīdamiem
maksājumiem, cenām un tarifiem izpildes kontroles jomā:
3.1.1. savas kompetences ietvaros organizē Latvijas Republikas
likumu, Latvijas Republikas Augstākās Padomes lēmumu, Latvijas
Republikas Valdības lēmumu, rīkojumu un citu saskaņā ar Latvijas
Republikas likumiem pieņemto normatīvo aktu izpildi
republikā;
3.1.2. uzskaita valsts ieņēmumu un nodokļu maksātājus, ar
nodokļi apliekamos objektus, kontrolē nodokļu, valsts nodevu,
nenodokļu un citu neapstrīdamu maksājumu iemaksu valsts un
pašvaldību budžetos veic šo maksājumu iekasēšanu un piedziņu;
3.1.3. izstrādā priekšlikumus nodokļu, valsts nodevu,
nenodokļu un citu neapstrīdamu maksājumu iekasēšanas mehānisma
pilnveidošanai, piedalās to ieviešanā;
3.1.4. kopīgi ar ieinteresētajām valsts pārvaldes institūcijām
organizē nodokļu maksātāju, nodokļu uzskaites, aprēķināšanas un
pārskatu vienotu automatizētu informācijas sistēmu republikā;
3.1.5. organizē vienotu cenu un tarifu pielietošanas kontroli
republikā, kā arī izstrādā metodiku, veic pārbaudes, realizē
pasākumus, lai atklātu un novērstu cenu un tarifu noteikšanas un
piemērošanas kārtības pārkāpumus;
3.1.6. kontrolē, kā tiek izlietoti valsts, sociālās
apdrošināšanas un pašvaldību budžeta līdzekļi, un pārbauda to
izlietošanas likumību;
3.1.7. kontrolē un pārbauda iemaksas speciālajos valsts un
pašvaldību ārpusbudžeta fondos un šo fondu līdzekļu
izlietošanu;
3.1.8. savas kompetences ietvaros, izpildot un ievērojot spēkā
esošos likumus un citus normatīvos aktus, izdod pavēles,
instrukcijas un norādījumus, pieņem lēmumus, kas obligāti jāpilda
visām ministrijām, resoriem, uzņēmumiem un uzņēmējsabiedrībām
(neatkarīgi no to resorpakļautības), kā arī fiziskām personām,
bet, ja nepieciešams, kopīgi ar citām Latvijas Republikas valsts
pārvaldes institūcijām izdod arī normatīvos aktus;
3.1.9. pieprasa un saņem no republikas ministrijām, citām
valsts pārvaldes institūcijām, iestādēm, organizācijām un bankām,
kā arī no vietējām pašvaldībām valsts finansu kontroles darba
veikšanai nepieciešamās ziņas, ziņu krājumus, normatīvos un citus
ar valsts finansēm saistītus, dokumentus;
3.1.10. savas kompetences ietvaros izskata, saskaņo un dod
slēdzienu par republikas ministriju, citu valsts pārvaldes
institūciju, iestāžu un organizāciju izstrādātajiem, kā arī
Latvijas Republikas Ministru Padomē iesniegtajiem normatīvo aktu
projektiem finansu kontroles jautājumos;
3.1.11. izskata vēstules, sūdzības un iesniegumus par Galvenās
Valsts finansu inspekcijas kompetencē ietilpstošajiem
jautājumiem, pieņem attiecīgus lēmumus, mēneša laikā dod atbildi
iesniedzējam;
3.1.12. piedalās sarunās par nolīgumu slēgšanu starp Latvijas
Republiku un ārvalstīm, lai novērstu mantas un ienākumu divkāršu
aplikšanu ar nodokļiem, likumā noteiktajā kārtībā veic ārvalstu
juridisko un fizisko personu aplikšanu ar nodokļiem;
3.2. nodokļu un citu valsts finansu likumdošanas aktu
piemērošanas metodikas, izskaidrošanas un publicēšanas jomā:
3.2.1. piedalās nodokļu, valsts nodevu, nenodokļu un citu
neapstrīdamu maksājumu likumdošanas procesā un citu normatīvo
aktu izstrādāšanā;
3.2.2. izstrādā kārtību, kādā piemērojami nodokļu, valsts
nodevu nenodokļu un citu neapstrīdamu maksājumu normatīvie akti,
kā arī starpvalstu līgumu noteikumi. Izstrādā un publicē šīs
kārtības piemērošanas metodiku;
3.2.3. veic izskaidrošanas darbu nodokļu likumdošanas
piemērošanā un nodokļu maksātāju izglītošanā, publicējot
instrukcijas, kā arī sagatavojot publikācijas un izskaidrojumus
masu informācijas līdzekļos, organizējot un piedaloties semināru,
apmācības un kursu darbā; kontrolē un koordinē republikas pilsētu
un rajonu vai finansu inspekciju, kā arī citu institūciju
organizēto apmācību darbu, saskaņo apmācību tematiku un
speciālistu piedalīšanos;
3.2.4. saskaņo un dod slēdzienu par to grāmatvedības veidlapu
un normatīvo norādījumu atbilstību valsts finansu kontroles
prasībām, kurus izstrādā republikas likumos un Latvijas
Republikas Valdības normatīvajos aktos norādītās grāmatvedības
metodoloģijas iestādes;
3.3. valsts finansu inspekcijas sistēmas darbības attīstības
un plānošanas jomā:
3.3.1. izstrādā un iesniedz Latvijas Republikas Ministru
Padomē apstiprināšanai kārtību, kādā valsts finansu inspekcijas
iestāžu darbības attīstībai un veicināšanai izlietojami 20% no
budžetā un ārpusbudžeta fondos pārskaitāmajiem maksājumiem, kuri
papildus ap rēķināti veikto pārbaužu, revīziju un kontroles darba
rezultātā;
3.3.2. izstrādā un apstiprina pilsētas un rajona valsts
finansu inspekcijas nolikumu;
3.3.3. organizē speciālistu sagatavošanu valsts finansu
kontroles darbam, valsts finansu inspekcijas darbinieku
profesionālo apmācību un stažēšanos (arī ārvalstīs);
3.3.4. organizē un vada pilsētu un rajonu valsts finansu
inspekciju darbu, analizē tā efektivitāti;
3.3.5. saņem, apkopo un analizē pilsētu un rajonu valsts
finansu inspekciju pārskatus un informāciju, sniedz metodisko
palīdzību inspekciju kontroles darba organizācijā, apkopo un
izplata pozitīvo pieredzi;
3.3.6. veic pilsētu un rajonu
valsts finansu inspekciju darba revīzijas un pārbaudes, kontrolē
likumdošanas ievērošanu to darbā;
3.3.7. kontrolē, kā pilsētu un rajonu valsts finansu
inspekcijas pārbauda to teritorijā esošo uzņēmumu nodokļu un
nenodokļu maksājumu aprēķināšanas pareizību valūtā un nomaksas
savlaicīgu valsts budžetā, kā arī veic šo darbu patstāvīgi,
vispusīgi analizē izdarīto pārbaužu materiālus, sniedz
priekšlikumus konstatēto pārkāpumu novēršanai;
3.3.8. nosaka pilsētu un rajonu valsts finansu inspekciju
darbinieku maksimālo skaitu, darba samaksas fondu, asignējumus
inspekciju uzturēšanas izdevumiem un limitus kopējo Latvijas
Republikas
Ministru Padomes apstiprināto vietējo valsts finansu
inspekciju štata vienību, darba samaksas fonda un to uzturēšanai
iedalīto budžetu līdzekļu un limitu ietvaros;
3.3.9. piedalās pilsētu un rajonu valsts finansu inspekciju
materiāltehniskās apgādes jautājumu risināšanā;
3.4. izstrādā kopīgi ar Finansu ministriju instrukcijas par
konfiscētās, bezīpašnieka, apslēptās, bezmantinieku, dāvinātās un
pēc mantošanas tiesībām valsts īpašumā pārgājušās mantas
uzskaiti, realizāciju un ieņēmumu iemaksu budžetā, noteikumus par
šīs mantas realizāciju izsolēs.
4. Galveno Valsts finansu inspekciju vada priekšnieks, kuru
saskaņā ar Latvijas Republikas likumu «Par Latvijas Valsts
finansu inspekciju» ieceļ amatā Latvijas Republikas Ministru
Padome.
Galvenās Valsts finansu inspekcijas priekšnieka kompetenci
nosaka Latvijas Republikas likums «Par Latvijas Valsts finansu
inspekciju» un šis nolikums.
5. Galvenās Valsts finansu inspekcijas priekšnieks:
5.1. ir pilnībā atbildīgs par valsts finansu inspekcijai
noteikto uzdevumu izpildi;
5.2. nosaka Galvenās Valsts finansu inspekcijas priekšnieka
vietnieka, pārvalžu priekšnieku, pilsētu un rajonu valsts finansu
inspekciju priekšnieku kompetenci un atbildību. Apstiprina un
groza Galvenās Valsts finansu inspekcijas struktūru. Pieņem darbā
un atbrīvo no darba Galvenās Valsts finansu inspekcijas aparāta
darbiniekus, kā arī pilsētu un rajonu inspekciju priekšniekus, to
kandidatūru izvēlē ņemot vērā attiecīgās valdes ieteikumus;
5.3. iesniedz Latvijas Republikas Ministru Padomē
priekšlikumus par finansu kontroles darba pilnveidošanu, finansu
kontroles darba analīzi un pārskatus;
5.4. atceļ pilsētu un rajonu valsts finansu inspekciju
priekšnieku lēmumus, ja tie ir pretrunā Latvijas Republikas
likumiem;
5.5. pieņem pēc saskaņošanas ar finansu ministru lēmumu par
nodarīto zaudējumu atlīdzību juridiskām un fiziskām personām no
valsts budžeta, kā arī no valsts finansu inspekcijas rīcībā
papildus pārskaitāmajiem maksājumiem, ja šie zaudējumi radušies
valsts finansu inspekcijas amatpersonu prettiesiskas rīcības
rezultātā;
5.6. saskaņā ar Latvijas Republikas likumu «Par biržām»
izvirza noteiktā kārtībā kandidatūras biržu revīziju komisiju
priekšsēdētāja amatam.
6. Galvenā Valsts finansu inspekcija ir juridiska persona. Tai
ir ģerboņzīmogs ar papildinātā Latvijas Republikas valsts mazā
ģerboņa attēlu un pilnu inspekcijas nosaukumu.
APSTIPRINĀTA
ar
Latvijas Republikas Ministru Padomes
1992. gada 23. novembra lēmumu Nr. 500
KĀRTĪBA
kādā valsts finansu inspekciju iestāžu darbības attīstībai un
veicināšanai izlietojami 20 procenti no budžetā un ārpusbudžeta
fondos pārskaitāmajiem maksājumiem, kuri papildus aprēķināti
veikto pārbaužu, revīziju un kontroles darba rezultātā
Valsts finansu inspekciju iestāžu darbības attīstībai,
materiāltehniskās bāzes nostiprināšanai un instruktīvu materiālu
publicēšanai izmanto trīs ceturtdaļas no pārbaužu, revīziju un
kontroles darba rezultātā papildus aprēķinātajiem budžetā un
ārpusbudžeta fondos pārskaitāmo maksājumu 20 procentu
atskaitījumiem valsts finansu inspekciju iestāžu speciālajos
kontos.
Rajonu un pilsētu valsts finansu inspekcijas savas darbības
attīstībai, materiāltehniskās bāzes nostiprināšanai un
instruktīvu materiālu publicēšanai patstāvīgi izlieto 45
procentus no saņemtajiem atskaitījumiem, bet 30 procentus no
atskaitījumiem Galvenās Valsts finansu inspekcijas noteiktajā
kārtībā un termiņos pārskaita Galvenās Valsts finansu inspekcijas
speciālajā kontā. Šos līdzekļus Galvenā Valsts finansu inspekcija
izmanto inspekcijas iestāžu darbības attīstības,
materiāltehniskās bāzes nostiprināšanas un instruktīvu materiālu
publicēšanas pasākumiem, kuri veicami centralizēti.
Valsts finansu inspekciju iestāžu darbības attīstībai
piešķirtie līdzekļi izlietojami papildus no budžeta iedalītajiem
līdzekļiem materiāltehniskai apgādei, saimnieciskajiem
izdevumiem, nodokļu maksājumiem, darbinieku apmācības un
kvalifikācijas celšanas pasākumiem un ar tiem saistītiem
komandējumiem, instruktīvu materiālu pavairošanai un
publicēšanai.
Valsts finansu inspekciju iestādes savu darbinieku sociālajai
aizsardzībai un materiālajai stimulēšanai izmanto vienu
ceturtdaļu no pārbaužu, revīziju un kontroles darba rezultātā
papildus aprēķinātajiem budžetā un ārpusbudžeta fondos
pārskaitāmo maksājumu 20 procentu atskaitījumiem attiecīgo valsts
finansu inspekciju speciālajos kontos.
Šie līdzekļi izlietojami darbinieku materiālajai stimulēšanai,
pabalstiem, apdrošināšanai, kultūras, veselības uzlabošanas un
fiziskās kultūras pasākumiem un šo pasākumu materiāltehniskās
bāzes izveidošanai, aizdevumiem darbinieku sociālajām vajadzībām,
dāvanu iegādei viņu sveikšanai dzīves un darba jubilejās.
Valsts finansu inspekciju iestāžu darbiniekus materiāli
stimulē reizi mēnesī (ceturksnī) pēc atskaites mēneša (ceturkšņa)
darba rezultātu apkopošanas:
- par papildu maksājumu budžetā un ārpusbudžeta fondos
aprēķināšanu;
- par instruktīvu materiālu savlaicīgu izstrādāšanu un
publicēšanu;
- par kvalitatīvu centralizēto uzdevumu, kontroles un
uzskaites darba organizēšanu un izpildi.
Valsts finansu inspekciju iestāžu darbinieku materiālās
stimulēšanas konkrētos apmērus nosaka attiecīgās inspekcijas
priekšnieks. Inspekcijas darbiniekiem, kas pārbaužu,
revīziju un kontroles darba rezultātā atklājuši budžetā vai
ārpusbudžeta fondos papildus pārskaitāmus maksājumus, izmaksājama
dala no šo pārbaužu, revīziju un kontroles darba rezultātā
inspekciju speciālajos kontos pārskaitītajiem 20 procentu
atskaitījumiem. Izmaksājamā atlīdzības daļa nosakāma pēc šādas
tabulas:
Darbinieka veikto pārbaužu un revīziju rezultātā inspekcijas
speciālajā kontā pārskaitīto atskaitījumu summa (mēnesī)
(rubļos) |
Darbiniekam izmaksājama atlīdzības daļa (rubļos) |
1 -
500 000
500 000 - 1000 000
1 000 000 - 2 000 000
virs 2000 000 |
5%
25000+3% no summas virs 500 000
40000+1% no summas virs 1 000 000
50000+0,5% no summas virs 2 000 000 |
Piezīme.
Ja veikto pārbaužu, revīziju un kontroles darba rezultātā
speciālajā kontā ieskaitītā konvertējamā valūta, darbiniekam
pienākošās atlīdzības daļa aprēķināma un izmaksājama Latvijas
Republikas nacionālajā valūtā pēc Latvijas Bankas noteiktā
kursa.
Ja valsts finansu inspekciju prettiesiskas rīcības rezultāta
aprēķinātie un budžetā vai ārpusbudžeta fondos ieskaitītie
maksājumi jāatlīdzina juridiskām vai fiziskām personām, tad no
attiecīgās valsts finansu inspekcijas speciālā konta atlīdzināma
visa 20 procentu atskaitījumu summa, kas pārskaitīta valsts
finansu inspekcijas rīcībā un attiecas uz šiem maksājumiem.