LATVIJAS
REPUBLIKAS MINISTRU PADOMES LĒMUMS Nr. 356
Par bīstamo
iekārtu avāriju izmeklēšanas kārtību
Saskaņā ar Latvijas Republikas 1993. gada 30. marta likumu
«Par valsts tehnisko uzraudzību» Latvijas Republikas Ministru
Padome nolemj:
Apstiprināt pievienoto Nolikumu par bīstamo iekārtu avāriju
izmeklēšanu un avārijas izmeklēšanas akta paraugu.
Latvijas Republikas Ministru
Padomes priekšsēdētājs I. GODMANIS
Latvijas Republikas rūpniecības un
enerģētikas ministrs A. MILLERS
Rīgā 1993. gada 7. jūlijā
APSTIPRINĀTS
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1993. gada 7. jūlija lēmumu Nr. 356
NOLIKUMS
par
bīstamo iekārtu avāriju izmeklēšanu
I. Vispārīgie
noteikumi
1. Nolikums par bīstamo iekārtu avāriju izmeklēšanu nosaka
vienotu bīstamo iekārtu avāriju izmeklēšanas kārtību saskaņā ar
Latvijas Republikas likumu «Par valsts tehnisko uzraudzību».
2. Šis nolikums obligāti jāievēro, izmeklējot valsts tehniskās
uzraudzības iestāžu kontrolē esošo bīstamo iekārtu avārijas.
3. Avāriju izmeklēšanas mērķis ir noskaidrot avāriju cēloņus,
izstrādāt nepieciešamos pasākumus līdzīgu gadījumu novēršanai un
iekārtu drošības līmeņa paaugstināšanai.
4. Nolikuma 8. punktā minētajos gadījumos avāriju izmeklē
Latvijas Republikas Ministru Padomes Galvenā tehniskās
uzraudzības pārvalde, bet 9. punktā minētajos gadījumos - valsts
uzņēmuma «Latvenergo» filiāles «Energokontrole» energoinspekcija,
pieaicinot nepieciešamos speciālistus un bīstamās iekārtas
valdītāju. Atsevišķos gadījumos avāriju izmeklē Latvijas
Republikas Valdības izveidota speciāla komisija.
Ekspluatācijas gaitā atklātos bīstamo iekārtu bojājumus un
defektus izmeklē bīstamo iekārtu valdītājs.
II. Paziņošana
par avāriju
5. Bīstamo iekārtu valdītājs avārijas gadījumā nekavējoties
izsauc nepieciešamos avārijas dienestus, ziņo pašvaldībai un
valsts tehniskās uzraudzības iestādei, kuras uzraudzībā ir
avarējusī iekārta. Ja avārijas rezultātā cietusi cilvēki, jāziņo
arī Latvijas Republikas Valsts darba inspekcijai. Ziņojumā
jānorāda uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) nosaukums, datums, laiks,
notikuma vieta, īsi jāraksturo apstākļi un veicamie darbi,
jānorāda cietušo skaits (ja tādi ir).
6. Bīstamo iekārtu valdītājs likumā noteiktajā kārtībā atbild
par neziņošanu par bīstamo iekārtu avārijām.
III. Avāriju
izmeklēšana
7. Visas avārijas jāizmeklē un par katru jāsastāda avārijas
izmeklēšanas akts (pielikumā).
8. Latvijas Republikas Ministru Padomes Galvenā tehniskās
uzraudzības pārvalde izmeklē avārijas šādos gadījumos:
8.1. cēlējierīču tehniskās uzraudzības iekārtās:
izlices pašgājējceltņu, torņa celtņu un portālceltņu, tilta
tipa celtņu, speciālās pielietošanas celtņu, kabeļceltņu,
pasažieru vajadzībām paredzēto trošu gaisa piekarceļu, liftu,
hidraulisko autotorņu vai to nesošo konstrukciju sagraušana
(sabrukšana), paliekošas deformācijas, krišana vai apgāšanās;
8.2. katlu tehniskās uzraudzības iekārtās:
tvaika un ūdenssildāmo katlu, spiedtverņu, cisternu
sprādzieni, cauruļvadu un katlu sildvirsinas cauruļu plīsumi, kā
arī plaisas vai paliekošas deformācijas šo iekārtu korpusā vai
galvenajos elementos, kas darbojas ar spiediena slodzi;
8.3. ķīmisko procesu tehniskās uzraudzības iekārtās:
sprādzieni vai aizdegšanās gadījumi, kuru rezultātā deformētas
vai sagrautas telpas metalkonstrukcijas, tehnoloģiskās iekārtas,
ka arī kaitīgo un sprādzienbīstamo vielu noplūde atmosfērā, kas
radusies tehnoloģisko sistēmu hermetizācijas bojājumu vai pašu
iekārtu bojājumu rezultātā;
8.4. kalnrūpniecības tehniskās uzraudzības iekārtās: pulpas
nosēddīķa dambja pārrāvumi, iekārtu vai komunikāciju bojājumi
(postījumi pēc kuriem nepieciešams kapitālremonts vai
rekonstrukcija, kā arī sprādzieni vai ugunsgrēki sprāgstvielu
noliktavās un sprāgstvielu transportēšanas līdzekļos;
8.5. gāzes tehniskās uzraudzības iekārtās:
maģistrālo gāzes vadu, gāzes regulēšanas staciju, pilsētu un
pagastu dzīvojamo un sabiedrisko ēku, lauku māju, rūpniecības,
lauksaimniecības, komunālo un citu uzņēmumu gāzes vadu, gāzes
regulēšanas punktu un gāzes regulēšanas ietaišu, sašķidrinātās
gāzes cisternu un balonu grupu iekārtu un to uzpildes staciju,
automobiļu stacionāro uzpildes staciju, rūpniecības,
lauksaimniecības, komunālo un citu uzņēmumu iekšējo gāzes vadu un
gāzes iekārtu, maģistrālo naftas vadu un naftas produktu vadu,
Inčukalna pazemes gāzes krātuves avārijas, kas radījušas vietēja
rakstura bojājumus vai postījumus, kā arī gāzes, naftas vai
naftas produktu padeves pārtraukumus;
8.6. metalurģijas tehniskās uzraudzības iekārtās: ugunsgrēki
šihtas padeves uti pārstrādes pārlaidēs; ugunsgrēki, ko
izraisījusi izkausēti un nokaitēti materiāli, kas izmesti no
metalurģiskajiem agregātiem, ja rezultātā nepieciešams ēku,
būvju, pamat-agregātu kapitālremonts vai nomaiņa; ugunsgrēki
skābekļa stacijās un iekārtās; izkausēto un nokaitēto materiālu
noplūde; dūmvadu un cauruļvadu (ar viegli uzliesmojošiem
šķidrumiem vai degošām gāzēm) bojājumi vai sabrukšana, ja
rezultātā nepieciešams ēku, būvju vai pamatagregātu
kapitālremonts vai nomaiņa;
8.7. dzelzceļa tehniskās uzraudzības iekārtās:
tādu kravas vilcienu sadursme ar citiem vilcieniem vai ritošo
sastāvu, kas pārvadā bīstamās kravas; kravas vilcienu ritošā
sastāva nobraukšana no sliedēm ceļa posmos un stacijās, ja
rezultātā lokomotīves un vagoni bojāti līdz norakstīšanas
pakāpei, pilnīgs kustības pārtraukums iecirknī pārsniedz seku
likvidācijas normatīvo laiku (Avārijas seku likvidācijas
normatīvais laiks apstiprināts ar Latvijas Republikas Satiksmes
ministrijas Informatīvajiem noteikumiem); ritošā sastāva
sadursmes un nobraukšana no sliedēm manevrējot, ekipējot vai
citādi pārvietojoties.
9. Valsts uzņēmuma «Latvenergo» filiāles «Energokontrole»
energoinspekcija izmeklē avārijas šādos gadījumos:
9.1. elektroenerģijas lietotāju transformatoru apakšstaciju un
sadales iekārtu, elektropārvades līniju normālas darbības
traucējumi, ja rezultāta iedarbojušās aizsardzības sistēmas un
tikusi pārtraukta elektroenerģijas padeve valsts uzņēmuma
«Latvenergo» bilancē esošajās elektroietaisēs;
9.2. sprādzieni vai aizdegšanās gadījumi, kam par iemeslu
varētu būt elektroenerģijas lietotāju elektroietaišu
neapmierinošs tehniskais stāvoklis vai nepareiza
ekspluatācija.
10. Bīstamās iekārtas valdītājs par defektiem, kas atklājušies
bīstamās iekārtas ekspluatācijas gaitā, ziņo valsts tehniskās
uzraudzības iestādei Valsts tehniskās uzraudzības normatīvajos
aktos noteiktajos termiņos.
11. Bīstamo iekārtu valdītajam jāsaglabā avārijas vietas
situācija līdz avārijas izmeklēšanas sākumam, ja tas nerada
avārijas seku stāvokļa pasliktināšanos un neapdraud cilvēku
dzīvību un veselību, materiālās vērtības un vidi.
Ja nepieciešams steidzīgi uzsākt remontdarbus, bīstamas
iekārtas valdītājam jāfiksē (jānofotografē, jāuzskicē, jāuzzīmē
shēma) avārijas vieta un jāsaglabā visu elementu bojātas
daļas.
12. Avārijas cēloņu izmeklēšana jāveic 10 dienu laikā.
13. Izmeklēšanas gaitā amatpersonām ir tiesības saņemt
rakstveida vai mutiskus paskaidrojumus no lieciniekiem,
atbildīgajam amatpersonām u. c.
14. Bīstamās iekārtas valdītāja pienākums ir pēc amatpersonas,
kura izmeklē avāriju, norādījuma:
- pieaicināt speciālistus ekspertus;
- izdarīt tehniskos aprēķinus, laboratorijas pārbaudes un
citus darbus;
- nofotografēt bojāto iekārtu un iesniegt komisijai citus
pieprasītos materiālus;
- nodrošināt ar darba apģērbu, individuālajiem
aizsarglīdzekļiem, transportu un sakariem, kas nepieciešami
izmeklēšanas darbiem;
- nodrošināt avārijas izmeklēšanas materiālu pārrakstīšanu un
pavairošanu.
15. Bīstamās iekārtas valdītājam jānodrošina izdevumu samaksa
par tehniskiem aprēķiniem un pārbaudēm laboratorijās, ka arī par
citiem darbiem, kas saistīti ar avārijas izmeklēšanu.
16. Izmeklēšanas gaitā nepieciešams noskaidrot avārijas
cēloņus, personas, kuru nepareizas rīcības vai bezdarbības dēļ
pieļauti iekārtas būves un drošas ekspluatācijas noteikumu
pārkāpumi, un noteikt pasākumus avārijas seku likvidēšanai un
līdzīgu gadījumu novēršanai, ka arī nepieciešamības gadījuma
iesniegt paziņojumu par noziegumu Latvijas kriminālprocesa
kodeksā noteiktajā kārtībā.
IV. Dokumentu
noformēšana
17. Avārijas izmeklēšanas materiālos iekļaujami:
- avārijas izmeklēšanas akts:
- notikuma vietas plāns, shēma un fotogrāfijas;
- liecinieku un ar avāriju saistīto amatpersonu
paskaidrojumi;
- ziņas par apkalpojošā personāla instruktāžu un
apmācībām;
- pavēlos, rīkojumi, ari par ekspertu komisijas
izveidošanu;
- izraksti no valsis tehniskās uzraudzības normatīvajiem
aktiem, kuru neievērošana ir bijusi par cēloni bīstamās iekārtas
avārijai.
Latvijas Republikas
rūpniecības un enerģētikas ministrs A. MILLERS
APSTIPRINĀTS
ar
Latvijas Republikas Ministru Padomes
1993. gada 7. jūlija lēmumu Nr. 356
Paraugs
AVĀRIJAS
IZMEKLĒŠANAS AKTS
199____. gada _____________
Avāriju izmeklēja:
_________________________________________________________________
(vārds, uzvārds, ieņemamais amats, darbavieta)
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
piedaloties speciālistiem
_______________________________________________
_________________________________________________________________
(vārds, uzvārds, ieņemamais amats, darbavieta)
_________________________________________________________________
veica avārijas izmeklēšanu un sastādīja šo aktu.
1. Uzņēmuma nosaukums
_____________________________________________
_________________________________________________________________
adrese
____________________________________________________________
_________________________________________________________________
2. Avārija notikusi 199___. gada «___» ___________ plkst.
3. Ziņas par uzņēmumu, iekārtu, avārijas vietu
_______________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
4. Avārijas apstākļi
__________________________________________________
_________________________________________________________________
(ziņas par apstākļiem, kas varēja izraisīt avāriju)
_________________________________________________________________
5. Avārijas cēloņi
____________________________________________________
_________________________________________________________________
(nosaukt avārijas cēloņus un pārkāptās normatīvo dokumentu
prasības)
_________________________________________________________________
6. Secinājumi un priekšlikumi
___________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Avārijas izmeklēšanas dalībnieki:
|
|
|
(vārds, uzvārds)
|
|
(paraksts)
|
|
|
|
(vārds, uzvārds)
|
|
(paraksts)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|