LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU
  KABINETS
  Par Latvijas
  Republikas Tieslietu ministrijas nolikumu
  Lēmums Nr. 118
  (prot. Nr. 42 5. §)
  Apstiprināt pievienoto Latvijas Republikas Tieslietu
  ministrijas nolikumu.
  Ministru prezidents V. BIRKAVS
  Tieslietu ministrs, Ministru
  prezidenta biedrs E. LEVITS
  Rīgā 1994. gada 23. augustā
   
  APSTIPRINĀTS
  ar Ministru kabineta
  1994. gada 23. augusta lēmumu Nr. 118
  Latvijas
  Republikas Tieslietu ministrijas
  NOLIKUMS
  I. Vispārīgie
  noteikumi
  1. Latvijas Republikas Tieslietu
  ministrija (tālāk tekstā - «ministrija») ir valsts centrālā
  izpildvaras iestāde, ar kuras palīdzību Ministru kabinets realizē
  Satversmē un likumos noteiktās funkcijas un uzdevumus.
  2. Ministrija atbilstoši savai
  kompetencei darbojas Latvijas Republikas vārdā un realizē tās
  politiku.
  3. Ministrija darbojas patstāvīgi
  likumos un Ministru kabineta tiesību aktos noteiktās kompetences
  ietvaros.
  4. Ministrija savā darbā ievēro
  Satversmi, likumus, Ministru kabineta noteikumus, šo nolikumu un
  citus tiesību aktus, savas funkcijas un uzdevumus veic sadarbībā
  ar Latvijas Republikas valsts un pašvaldību institūcijām un
  iestādēm.
  5. Ministrija kā valsts budžeta
  iestāde ir juridiska persona, tai ir zīmogs ar valsts lielā
  ģerboņa attēlu un ministrijas pilnu nosaukumu.
  II. Ministrijas
  uzdevumi
  6. Ministrijas uzdevumi ir:
  6.1. Saeimas vai Ministru kabineta
  uzdevumā vai patstāvīgi sagatavot jaunu likumu un citu tiesību
  aktu projektus;
  6.2. saskaņā ar Ministru kabineta
  iekšējās kārtības un darbības noteikumiem (1994. gada 14. jūnija
  noteikumi Nr. 120, Latvijas Vēstnesis, 1994, 81) dot atzinumus
  par:
  6.2.1. tiesību aktu projektu
  atbilstību spēkā esošajām tiesību normām, kā arī grozījumu
  nepieciešamību šajās normās sakarā ar attiecīgo tiesību aktu
  projektu pieņemšanu;
  6.2.2. starpvalstu un starpvaldību
  līgumu projektiem;
  6.3. Ministru kabineta iekšējās
  kārtības un darbības noteikumos noteiktajos gadījumos sniegt
  skaidrojumu par Ministru kabineta izdotajiem tiesību aktiem;
  6.4. sistematizēt un kodificēt
  Latvijas Republikas tiesību aktus;
  6.5. pētīt tiesību sistēmas
  problēmas un sagatavot priekšlikumus tās pilnveidošanai;
  6.6. organizēt likumu, kā arī
  Ministru kabineta, ministriju un citu institūciju un iestāžu
  tiesību aktu publicēšanu;
  6.7. plānot un koordinēt tiesību
  sistēmas personāla sagatavošanas un kvalifikācijas celšanas
  darbu;
  6.8. izraudzīt kandidātus tiesneša
  amatam;
  6.9. veikt tiesu darba
  uzraudzību;
  6.10. rīkoties ar finansu
  līdzekļiem, lai nodrošinātu tiesu darbību,, un apgādāt tiesas ar
  nepieciešamajiem materiāltehniskajiem līdzekļiem;
  6.11. organizēt un veikt tiesu
  darbu statistisko uzskaiti;
  6.12. organizēt tiesu izpildītāju
  darbu;
  6.13. veikt zvērinātu notāru un
  zvērinātu advokātu darbības uzraudzību;
  6.14. veikt juriskonsultu prakses
  licencēšanu un viņu darbības uzraudzību;
  6.15. veikt juridisko dokumentu
  legalizēšanu;
  6.16. koordinēt dzimtsarakstu
  iestāžu darbu un realizēt to arhīvu organizatorisko vadību;
  6.17. vadīt ministrijas pakļautībā
  esošo iestāžu darbu;
  6.18. pārraudzīt šī nolikuma 17.
  punktā minēto iestāžu un uzņēmumu darbību ministrijas kompetences
  ietvaros;
  6.19. reģistrēt uzņēmumus
  (uzņēmējsabiedrības), bezpeļņas organizācijas un ārvalstu firmu
  pārstāvniecības;
  6.20. reģistrēt sabiedriskās
  organizācijas un masu informācijas līdzekļus;
  6.21. nodrošināt ministrijas,
  Valsts valodas centra, Tiesu ekspertīžu zinātniski pētnieciskās
  laboratorijas un tiesu budžeta plānošanu un izpildi, kā arī
  piešķirto budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izmantošanu
  atbilstoši paredzētajiem mērķiem;
  6.22. iesniegt Ministru kabinetam
  ieteikumus par valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu ministrijas
  pārraudzībā esošajām iestādēm;
  6.23. pētīt vispārējo indivīda
  tiesību, nacionālās, valsts valodas politikas un reliģisko
  organizāciju darbības problēmas un sagatavot priekšlikumus to
  risināšanai;
  6.24. nodrošināt apmeklētāju
  pieņemšanu un iesniegumu izskatīšanu par ministrijas kompetencē
  esošajiem jautājumiem.
  III. Ministrijas
  struktūra
  7. Ministrijas darbu politiski
  vada ministrs, kas ir atbildīgs. Saeimai par ministrijas
  darbību.
  8. Ministrs ir tiesīgs:
  8.1. bez īpaša pilnvarojuma
  pārstāvēt ministriju;
  8.2. slēgt starpvaldību sadarbības
  līgumus;
  8.3. izdot katram ministrijas, tās
  pakļautībā vai pārraudzībā esošās institūcijas vai iestādes
  darbiniekam saistošas instrukcijas un ieteikumus par ministrijas
  kompetences jautājumiem;
  8.4. dot tiešu rīkojumu katram
  ministrijas un tās pakļautībā esošās institūcijas vai iestādes
  darbiniekam, kā arī likumā noteiktajos gadījumos - ministrijas
  pārraudzībā esošās institūcijas vai iestādes, vai ministrijas
  pārziņā esoša valsts uzņēmuma vadītājam;
  8.5. apstiprināt ministrijas
  struktūrvienību, ministrijas pakļautībā un likumā noteiktajos
  gadījumos - ministrijas pārraudzībā esošo institūciju, iestāžu un
  uzņēmumu nolikumus vai statūtus, ja likumos nav noteikts
  citādi;
  8.6. izveidot komisijas un darba
  grupas, kuru sastāvā iesaistīti arī citu institūciju un iestāžu
  pārstāvji un citas personas;
  8.7. ieteikt Ministru prezidentam
  valsts ministra un parlamentārā sekretāra kandidatūru, kā arī
  prasīt minēto amatpersonu atkāpšanos no amata;
  8.8. iecelt amatā ministrijas
  valsts sekretāru;
  8.9. deleģēt savas prombūtnes
  laikā šī nolikuma 8.3., 8.4. un 8.6. apakšpunktā noteiktās
  tiesības, ja likumos šādas tiesības nav paredzētas tikai
  tieslietu ministram vai citam Ministru kabineta loceklim, kas
  viņu aizvieto.
  9. Ministrijā ir valsts ministrs
  cilvēktiesību jautājumos, kurš ir politiski atbildīgs Saeimai par
  attiecīgās nozares darbību.
  10. Valsts ministra funkcijas
  nosaka šis nolikums. Valsts ministram tieši pakļautās ministrijas
  struktūrvienības atbilstoši šīm funkcijām nosaka ministrs ar
  rīkojumu.
  11. Valsts ministrs ir tiesīgs bez
  īpaša pilnvarojuma pārstāvēt ministriju un savas kompetences
  ietvaros dot tiešu rīkojumu katram ministrijas un tās pakļautībā
  esošās institūcijas vai iestādes darbiniekam.
  12. Parlamentārais sekretārs:
  12.1. pārstāv ministra un valsts
  ministra politisko viedokli;
  12.2. ir atbildīgs par ministrijas
  sagatavoto likumu un citu tiesību aktu projektu turpmāko
  virzību.
  13. Valsts sekretārs:
  13.1. vada ministrijas
  administratīvo darbu un nodrošina tās darba nepārtrauktību
  ministrijas politiskās vadības maiņas gadījumā;
  13.2. saskaņā ar spēkā esošajiem
  likumdošanas aktiem pieņem darbā un atlaiž no darba ministrijas
  darbiniekus;
  13.3. ir tiesīgs bez īpaša
  pilnvarojuma pārstāvēt ministriju un dot tiešu rīkojumu katram
  ministrijas un tās pakļautībā esošās iestādes darbiniekam un
  likumā noteiktajos gadījumos - ministrijas pārraudzībā esošās
  institūcijas vai iestādes vadītājam;
  13.4. saskaņā ar tieslietu
  ministra pilnvarojumu izdod rīkojumus visos ministrijas
  kompetencē esošajos jautājumos, ja tiesību aktos šādas tiesības
  nav paredzētas tikai tieslietu ministram.
  14. Ministrijas valsts sekretāram
  ir vietnieks likumdošanas jautājumos, vietnieks tiesu jautājumos
  un vietnieks administratīvajos jautājumos. Valsts sekretāra
  vietnieku funkcijas ministrijas kompetences ietvaros un
  attiecīgajam valsts sekretāra vietniekam tieši pakļautās
  ministrijas struktūrvienības nosaka ar ministra rīkojumu.
  15. Ministrijā ir šādas
  struktūrvienības:
  15.1. Civiltiesību
  departaments;
  15.2. Publisko tiesību
  departaments;
  15.3. Starptautisko, salīdzinošo
  un Baltijas valstu tiesību departaments;
  15.4. Apgabaltiesu departaments.
  Apgabaltiesu departamenta struktūrvienības ir:
  15.4.1. Apgabaltiesu darba
  nodaļa;
  15.4.2. Brīvo juridisko profesiju
  nodaļa;
  15.4.3. Zemesgrāmatu nodaļa;
  15.5. Rajonu un pilsētu tiesu
  departaments. Rajonu un pilsētu tiesu departamenta
  struktūrvienības ir:
  15.5.1. Tiesu darba nodaļa;
  15.5.2. Juridiskās kvalifikācijas
  nodaļa;
  15.5.3. Statistikas nodaļa;
  15.6. Tiesu izpildītāju
  departaments;
  15.7. Dzimtsarakstu
  departaments;
  15.8. Administratīvais
  departaments. Administratīvā departamenta struktūrvienības
  ir:
  15.8.1. Kancelejas nodaļa;
  15.8.2. Saimnieciskā daļa;
  15.9. Uzņēmumu reģistra
  departaments;
  15.10. Plānu un finansu nodaļa.
  Plānu un finansu nodaļas struktūrvienības ir:
  15.10.1. Norēķinu daļa;
  15.10.2. Uzskaites daļa;
  15.11. Personāla nodaļa;
  15.12. Kodifikācijas nodaļa;
  15.13. Sabiedrisko lietu
  departaments. Sabiedrisko lietu departamenta struktūrvienības
  ir:
  15.13.1. Nacionālo lietu
  nodaļa;
  15.13.2. Reliģijas lietu
  nodaļa;
  15.13.3. Masu informācijas
  līdzekļu un sabiedrisko organizāciju reģistrācijas nodaļa;
  15.13.4. Ārvalstu firmu
  reģistrācijas nodaļa.
  IV. Ministrijas
  pakļautībā un pārraudzībā esošās iestādes un ministrijas pārziņā
  esošie valsts uzņēmumi
  16. Ministrijas pakļautībā ir:
  16.1. Valsts valodas centrs;
  16.2. Tiesu ekspertīžu zinātniski pētnieciskā
  laboratorija.
  17. Ministrijas pārraudzībā ir:
  17.1. Augstākā Tiesa;
  17.2. apgabaltiesas;
  17.3. rajonu un pilsētu tiesas;
  17.4. Patentu valde;
  17.5. Valsts arhīvu ģenerāldirekcija;
  17.6. Valsts zemes dienests.
  18. Ministrijas pārziņā ir:
  18.1. valsts uzņēmums «Tiesiskās informācijas centrs»;
  18.2. valsts uzņēmums «Latvijas Vēstnesis».
  Tieslietu ministrs, Ministru
  prezidenta biedrs E. LEVITS