|
Daugavpils valstspilsētas pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 25 Daugavpilī 2025. gada 27. novembrī (prot. Nr. 23, 3. §) Grozījumi Daugavpils valstspilsētas pašvaldības domes 2024. gada 25. aprīļa saistošajos noteikumos Nr. 19 "Par teritoriju un būvju uzturēšanu Daugavpils valstspilsētā"APSTIPRINĀTI Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma Izdarīt Daugavpils valstspilsētas pašvaldības domes 2024. gada 25. aprīļa saistošajos noteikumos Nr. 19 "Par teritoriju un būvju uzturēšanu Daugavpils valstspilsētā" (Latvijas Vēstnesis, 2024., Nr. 118) šādus grozījumus: 1. Papildināt ar 2.1 punktu šādā redakcijā: "2.1 Nekustamā īpašuma teritorijas, kas atrodas publiskā lietošanā vai kas vērsta pret publisko ārtelpu, izņemot, ja tā ir norobežota, īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam ir pienākums regulāri (līdz kārtēja gada 15. maijam, līdz 15. jūlijam un 1. septembrim) veikt teritorijas uzturēšanu un sakopšanu, tostarp: 2.11. nopļaut teritorijā augošo zāli; 2.12. savākt nokritušās lapas, nokaltušos augus un zarus; 2.13. pēc nepieciešamības apzāģēt koku zarus un krūmus.". 2. Papildināt ar 10.1 punktu šādā redakcijā: "10.1 Par noteikumos noteikto nekustamā īpašuma teritorijas, kas atrodas publiskā lietošanā vai kas vērsta pret publisko ārtelpu, uzturēšanas un sakopšanas prasību neievērošanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai līdz septiņdesmit naudas soda vienībām, juridiskajai personai - līdz divi simti astoņdesmit naudas soda vienībām.". Daugavpils valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Elksniņš
Daugavpils valstspilsētas
pašvaldības domes 2025. gada 27. novembra saistošo
noteikumu Nr. 25 "Grozījumi Daugavpils valstspilsētas
pašvaldības domes 2024. gada 25. aprīļa saistošajos
noteikumos Nr. 19 "Par teritoriju un būvju uzturēšanu
Daugavpils valstspilsētā""
|
|
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Norādāmā informācija |
| 1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums |
Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punkts noteic,
ka pašvaldības autonomā funkcija ir gādāt par pašvaldības
administratīvās teritorijas sanitāro tīrību, kā arī noteikt
teritoriju un būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas
saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības
uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu. Tieši
pašvaldība vislabāk pārzina savu iedzīvotāju vajadzības
saistībā ar sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides
ainavas saglabāšanu, tāpēc likumdevējs ir paredzējis
pašvaldībai kompetenci izdot saistošos noteikumus un
paredzēt administratīvo atbildību par to pārkāpšanu,
nosakot administratīvos pārkāpumus un par tiem piemērojamos
administratīvos sodus, ja likumos nav noteikts citādi, par
teritoriju un būvju uzturēšanu, ciktāl tas saistīts ar
sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un
pilsētvides ainavas saglabāšanu. Respektīvi, atbilstoši
Pašvaldību likuma 45. panta pirmās daļas 3. punktam,
pašvaldība ir tiesīga noteikt uzturēšanas prasības
nekustamā īpašuma teritorijām, kas ir privātīpašums, bet ir
publiski pieejams ikvienai personai, ja šīs prasības
sasniedz leģitīmo mērķi, proti, nodrošina sabiedrības
drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu vai pilsētvides
ainavas saglabāšanu.
Līdz ar to, pašvaldībai ir noteikts tiesisks pienākums gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas sanitāro tīrību un, lai nodrošinātu savas autonomās funkcijas izpildi, pašvaldībai ir jānosaka kārtība, kādā šī funkcija tiek pildīta. Savukārt, nosakot šādu kārtību, pašvaldībai ir tiesības un pienākums izvēlēties atbilstošu risinājumu, kas nodrošinātu autonomās funkcijas efektīvu izpildi. Kārtību, kādā uzturami Daugavpils valstspilsētas pašvaldības (turpmāk - pašvaldība) administratīvajā teritorijā esošie īpašumi un tajās esošās būves, nodrošinot teritorijas sakoptību, aizsardzību un pilsētvides ainavas saglabāšanu, administratīvos pārkāpumus un kompetenci administratīvā pārkāpuma procesā, noteic pašvaldības domes 2024. gada 25. aprīļa saistošie noteikumi Nr. 19 "Par teritoriju un būvju uzturēšanu Daugavpils valstspilsētā". Saistošo noteikumu projekts paredz papildināt noteikumus ar 2.1 punktu, nosakot, ka nekustamā īpašuma teritorijas, kas atrodas publiskā lietošanā vai kas vērsta pret publisko ārtelpu, izņemot, ja tā ir norobežota, īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam ir pienākums regulāri (līdz kārtēja gada 15. maijam, līdz 15. jūlijam un 1. septembrim) veikt teritorijas uzturēšanu un sakopšanu, tostarp: - nopļaut teritorijā augošo zāli; - savākt nokritušās lapas, nokaltušos augus un zarus; - pēc nepieciešamības apzāģēt koku zarus un krūmus. Kā arī, saistošo noteikumu projekts paredz papildināt noteikumus ar 10.1 punktu, nosakot, ka par noteikumos noteikto nekustamā īpašuma teritorijas, kas atrodas publiskā lietošanā vai kas vērsta pret publisko ārtelpu, uzturēšanas un sakopšanas prasību neievērošanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai līdz septiņdesmit naudas soda vienībām, juridiskajai personai - līdz divi simti astoņdesmit naudas soda vienībām. Saistošo noteikumu projekta mērķis ir ne vien aizsargāt visu pašvaldības iedzīvotāju intereses - dzīvošanu sakoptā vidē, bet arī nodrošināt, lai publiskā lietošanā esošās vai pret publisko ārtelpu vērstas teritorijas tiktu koptas sistemātiski un pienācīgi, kas nodrošina pilsētā sanitāro tīrību un pilsētvides sakoptību, kā arī novērš cilvēku veselības un satiksmes drošības apdraudējumus. Pašvaldība sagatavoja saistošos noteikumus, izvērtējot sekojošus apstākļus. Ainava ir raksturojuma kā formāla izpausme attiecībām, kas eksistē noteiktā laika periodā starp sabiedrību un topogrāfiski noteiktu teritoriju, kura radusies dabas un cilvēka faktora vai abu kopdarbības rezultātā. Līdz ar to ainava tiek uzskatīta par labvēlīgu resursu gan ekonomiskajai attīstībai, gan par dzīves vides kvalitātes radītāju (sk. pētījumu "Ziņojums par ārvalstu un Latvijas pieredzi ainavu novērtēšanā", pieejams - https://www.arei.lv/sites/arei/files/files/articles/LandLat4Pol_D1_3_Ainavu_novertesanas_pieredze.pdf). Pašvaldības ainaviski vērtīga teritorija noteikta Daugavpils pilsētas teritorijas plānojumā (sk. https://www.daugavpils.lv/assets/upload/manager/Buvvalde/2020_TIAN_20200325_1238.pdf). Savukārt, pilsētvides veidols ietver sevī tās ārējo izskatu, tas ir materializēts telpisks komplekss, ko emocionāli uztver cilvēks. Pilsētu arhitektoniski kompozicionālo vidi lielā mērā veido vēsturiski izveidojušās telpiskās struktūras, apbūves kompleksi un atsevišķi objekti, kas kopumā iemieso vietējās tradīcijas, kultūru, būvmākslu, celtņu mērogus un proporciju izjūtu (sk. https://journals.rta.lv/index.php/ETR/article/view/1731/1551). Saskaņā ar Daugavpils valstspilsētas un Augšdaugavas novada attīstības programmas 2022. - 2027. gadam (pieejama - https://www.daugavpils.lv/pilseta/pilsetas-attistiba/planosanas-dokumenti/pilsetas-attistibas-programma-2022-2027) viens no vidēja termiņa stratēģiskajiem uzstādījumiem ir "VTP3 Ilgtspējīgs mājoklis, vide un infrastruktūra", kura RV16 "Teritorija un infrastruktūra" U63 "Veicināt neapsaimniekoto īpašumu un degradēto teritoriju apsaimniekošanu un revitalizāciju" paredz privāto īpašumu sakārtošanas veicināšanu (R16.63.1) - veicinot nesakopto privāto īpašumu apsaimniekošanu, vides un ainavu degradējošo objektu sakārtošanu, RV17 "Publiskā ārtelpa" U68 "Pilnveidot un labiekārtot publisko ārtelpu" - publiskās ārtelpas teritoriju apsaimniekošanu, uzraudzību un attīstību (R17.68.1), t.i., veicināt sabiedrības iesaisti publiskās ārtelpas teritoriju uzturēšanā un attīstībā, RV19 "Vide un dabas teritorijas" U73 "Sekmēt vides aizsardzību un vides stāvokļa uzlabošanu" - vides stāvokļa uzlabošanas pasākumus (R19.73.1), t.i., sekmēt degradēto, piesārņoto un potenciāli piesārņoto teritoriju vides stāvokļa uzlabošanas pasākumus. Teritorijas sakopšana ietver plašu darbību kopumu, kuru rezultātā tiek radīta sakopta un droša vide. Pilsētas teritorijas pirmo priekšstatu un kopējo tēlu veido publiskā ārtelpa, ko veido ne tikai pilsētas tehniskā infrastruktūra (ielas, laukumi, stāvvietas, rotaļu un sporta laukumi, pagalmi, promenādes utt.), bet arī būves un teritorijas. Pašvaldībā aizvien biežāk tiek konstatētas situācijas, kad nekustamo īpašumu teritorijas, kas atrodas publiskā lietošanā vai kas vērsta pret publisko ārtelpu, īpašnieks vai tiesiskais valdītājs pienācīgi neuztur teritoriju tīrībā un kārtībā. Tāpēc, ievērojot to, ka šādu teritoriju kopšana un uzturēšana skar citu personu drošību un tiesības dzīvot labvēlīgā vidē, pašvaldības ieskatā ir nepieciešams ieviest risinājumu šo pienākumu izpildes nodrošināšanai. Pašvaldība rosina noteikt pienākumu nekustamā īpašuma teritorijā, kas atrodas publiskā lietošanā vai kas vērsta pret publisko ārtelpu, veikt teritorijas uzturēšanu un sakopšanu (tostarp, nopļaut teritorijā augošo zāli, savākt nokritušās lapas, nokaltušos augus un zarus un pēc nepieciešamības apzāģēt koku zarus un krūmus) regulāri, t.i., līdz kārtēja gada 15. maijam, līdz 15. jūlijam un 1. septembrim. Savukārt attiecībā uz nekustamā īpašuma teritoriju, kas ir norobežota (piem., ar sētu, dzīvžogu), šādu pienākumu nenoteikt. Uzsākot tūrisma sezonu, aprīļa un maija mēnesī pilsētas tūrisma objektos un atpūtas vietās, kas lielākoties atrodas pilsētas blīvi apdzīvotajās apkaimēs, tostarp Daugavpils pilsētas vēsturiskā centrā un Daugavpils cietokšņa teritorijā, tiek organizēti pasākumi, kas piesaista tūristus, tāpēc regulāri sakopta un droša publiskā ārtelpa (vide) ietekmē gan pašu pilsētas iedzīvotāju labklājību, gan veicina pilsētas ekonomisko attīstību. Bez tam, veicinot pilsētā privāto īpašumu sakārtošanu, pašvaldība ik gadu pavasarī un rudenī organizē bioloģiski noārdāmo atkritumu jeb "zaļās masas" savākšanas akciju, izvietojot pašvaldības apkaimēs konteinerus, kuros pilsētas iedzīvotāji bez maksas var izmest bioloģiski noārdāmos atkritumus: koku lapas, nopļauto vai sauso zāli, koku/krūmu zarus, kas radušies teritorijas uzkopšanas laikā, tādējādi uzņemoties līdzdalību šādu teritoriju sakopšanas īstenošanā. Ņemot vērā minēto, pienākums sakopt nekustamā īpašuma teritoriju, kas ir privātīpašums, bet ir publiski pieejams ikvienai personai, līdz kārtēja gada 15. maijam, līdz 15. jūlijam un 1. septembrim sasniedz leģitīmo mērķi, t.i., nodrošina pilsētvides ainavas saglabāšanu, un nodrošina samērīgumu starp personai uzlikto pienākumu un sasniedzamo mērķi. Saskaņā ar Pašvaldību likuma 45. panta pirmās daļas 3. punktu dome ir tiesīga paredzēt administratīvo atbildību par teritoriju un būvju neuzturēšanu. Pašvaldība, izstrādājot administratīvās atbildības regulējumu, ir izvērtējusi administratīvās atbildības noteikšanas nepieciešamību un secināja, ka pārkāpumu skaita samazināšanai, t.sk., lai atturētu pārkāpējus no turpmākiem pārkāpumiem, par noteikumos noteikto nekustamā īpašuma teritorijas, kas atrodas publiskā lietošanā vai kas vērsta pret publisko ārtelpu, uzturēšanas un sakopšanas prasību neievērošanu ir jānoteic administratīvā atbildība, piemērojamā soda apmēru diferencējot atkarībā no pārkāpuma un nodarītā kaitējuma smaguma - brīdinājums vai naudas sods fiziskajai personai līdz septiņdesmit naudas soda vienībām, juridiskajai personai - līdz divi simti astoņdesmit naudas soda vienībām. Pašvaldības ieskatā administratīvie sodi ir attaisnojami, jo saistošajos noteikumos ietvertie pārkāpumi ir attiecināmi uz publiski tiesiskajām attiecībām un aizskar sabiedriskās intereses. Administratīvā pārkāpuma procesu par iepriekšminētajiem pārkāpumiem līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veiks pašvaldības iestāde "Daugavpils pilsētas pašvaldības policija". Administratīvā pārkāpuma lietas izskatīs pašvaldības Administratīvā komisija. |
| 2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Nav iespējams precīzi veikt saistošo noteikumu finansiālo ietekmi uz pašvaldības budžetu, jo ieņēmumi no soda naudas, kas iekasēta par konstatētajiem administratīvajiem pārkāpumiem, ir atkarīgi no pārkāpumu apjoma un darba efektivitātes - jo intensīvāka ir uzraudzība, jo īstermiņā tiek iekasēts vairāk soda naudas un secīgi ir mazāk pārkāpumu (soda naudas) ilgtermiņā. Soda piemērošana nav atbildīgo pašvaldības institūciju darbības uzdevums un mērķis. |
| 3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci |
Saistošo noteikumu projekts nosaka uzturēšanas prasības
nekustamā īpašuma teritorijām, kas ir privātīpašums, bet ir
publiski pieejams ikvienai personai, kā rezultātā tiks
nodrošināta pilsētvides ainavas saglabāšana, kā arī
veicināta vides sakoptība kopumā, rezultātā novēršot
iespējamo cilvēku veselības vai drošības apdraudējumu.
Tāpat ar saistošo noteikumu projektā ietverto pienākumu
izpildi tiks nodrošināta sanitārā tīrība, pozitīvi
ietekmējot iedzīvotāju veselību.
Saistošo noteikumu projekts nerada sociālo ietekmi, ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un konkurenci. |
| 4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām |
Saistošo noteikumu projekts nemaina administratīvās
procedūras.
Saistošo noteikumu projekta izpildi kontrolē pašvaldības iestāde "Daugavpils pilsētas pašvaldības policija". Administratīvā pārkāpuma procesu par saistošo noteikumu projekta pārkāpumiem līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veiks pašvaldības iestāde "Daugavpils pilsētas pašvaldības policija". Administratīvā pārkāpuma lietas izskatīs pašvaldības Administratīvā komisija. |
| 5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
Saistošie noteikumi izstrādāti Pašvaldību likuma 4. panta
pirmās daļas 2. punktā noteiktās autonomās funkcijas
izpildei - gādāt par pašvaldības administratīvās
teritorijas sanitāro tīrību, kā arī noteikt teritoriju un
būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar
sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un
pilsētvides ainavas saglabāšanu.
Saistošo noteikumu projekta īstenošanā netiks uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem, veidotas jaunas darba vietas u.tml. |
| 6. Informācija par izpildes nodrošināšanu |
Saistošo noteikumu piemērošanā privātpersona var vērsties:
- Daugavpils pilsētas pašvaldības policijā (dežūrdaļas tālrunis 654 21500 (visu diennakti), e-pasta adrese: police@daugavpils.lv, atrodas Muzeja ielā 1, Daugavpilī, sk. https://police.daugavpils.lv/kontakti); - administratīvā pārkāpuma lietu izskata pašvaldības administratīvā komisija (kontakttālrunis 654 22300). |
| 7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana |
Saistošo noteikumu projektā noteiktās uzturēšanas prasības
nekustamā īpašuma teritorijām, kas ir privātīpašums, bet ir
publiski pieejams ikvienai personai, noteiktais, lai
nodrošinātu pilsētvides ainavas saglabāšanu, kā arī
veicinātu vides sakoptību kopumā, rezultātā novēršot
iespējamo cilvēku veselības vai drošības apdraudējumu.
Šādas prasības neliedz nekustamā īpašuma īpašniekam vai
tiesiskajam valdītājam valdīt un lietot piederošo nekustamo
īpašumu. Tāpat šādas prasības neierobežo nekustamā īpašuma
īpašnieka vai tiesiskā valdītāja iespējas rīkoties ar
nekustamo īpašumu pēc saviem ieskatiem, bet izvirza
prasības, kas nekustamā īpašuma īpašniekam vai tiesiskajam
valdītājam ir saistošas tieši tāpēc, ka tam pieder
nekustamais īpašums, kura teritorija atrodas publiskā
lietošanā vai kas vērsta pret publisko ārtelpu, un tā nav
norobežota.
Saistošo noteikumu projektā paredzētās prasības ir nepieciešamas, jo nepastāv citi līdzekļi, kuri būtu tikpat iedarbīgi. Tieši nekustamā īpašuma īpašnieks vai tiesiskais valdītājs ir tā persona, kura var savlaicīgi konstatēt un novērtēt nekustamā īpašuma teritorijas kopšanas un tīrīšanas nepieciešamību. Plānotais īpašumtiesību ierobežojums ir noteikts samērīgs, jo attiecas tikai uz nekustamā īpašuma teritorijā esošās zāles pļaušanu, nokritušo lapas, nokaltušos augu un zaru savākšanu un pēc nepieciešamības koku zaru un krūmu apzāģēšanu, kas, savukārt, veicams regulāri, bet ne retāk kā līdz kārtēja gada 15. maijam, līdz 15. jūlijam un 1. septembrim. Uzturēšanas prasību izpildes veids ir paša nekustamā īpašnieka vai tiesiskā valdītāja pārziņā, savukārt pašvaldība ik gadu pavasarī un rudenī organizē bioloģiski noārdāmo atkritumu jeb "zaļās masas" savākšanas akciju, izvietojot pašvaldības apkaimēs konteinerus, kuros pilsētas iedzīvotāji bez maksas var izmest bioloģiski noārdāmos atkritumus: koku lapas, nopļauto vai sauso zāli, koku/krūmu zarus, kas radušies teritorijas uzkopšanas laikā, tādējādi uzņemoties līdzdalību šādu teritoriju sakopšanas īstenošanā. Līdz ar to, ar saistošo noteikumu projektā noteikto regulējumu ir nodrošināts samērīgums starp personai uzlikto pienākumu un sabiedrības interesēs sasniedzamo mērķi. Pašvaldības ieskatā saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. |
| 8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Sabiedrības viedokļa noskaidrošanai saistošo noteikumu projekts publicēts pašvaldības tīmekļvietnē www.daugavpils.lv sadaļā "Sabiedrības līdzdalība", termiņš viedokļu iesniegšanai - no 2025. gada 13. novembra līdz 2025. gada 26. novembrim. Augstākminētajā laika periodā priekšlikumi netika saņemti. |
Daugavpils valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Elksniņš