Ministru kabineta rīkojums Nr. 734
Rīgā 2025. gada 14. novembrī (prot. Nr. 47 6.
§)
Grozījumi Ministru kabineta 2022.
gada 21. decembra rīkojumā Nr. 944 "Par 2.1.1.1.i. investīcijas
projekta "Pārrobežu sadarbību nodokļu jomā veicinošo digitālo
pakalpojumu attīstība" pases apstiprināšanu"
Izdarīt Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojumā Nr.
944 "Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Pārrobežu sadarbību
nodokļu jomā veicinošo digitālo pakalpojumu attīstība" pases
apstiprināšanu" (Latvijas Vēstnesis, 2022, 249. nr.) šādus
grozījumus:
1. Izteikt 1. punktu šādā redakcijā:
"1. Apstiprināt 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Pārrobežu
sadarbību nodokļu jomā veicinošo digitālo pakalpojumu attīstība"
(turpmāk - projekts) pasi (pielikums) un projekta izmaksas ne
vairāk kā 2 336 921,40 euro apmērā, tai skaitā Eiropas
Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējumu
investīcijai 1 931 340 euro apmērā un valsts budžeta
finansējumu pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai ne
vairāk kā 405 581,40 euro apmērā."
2. Izteikt pielikumu jaunā redakcijā
(pielikums).
Ministru prezidentes pienākumu
izpildītājs ‒
finanšu ministrs A. Ašeradens
Finanšu ministra vietā ‒
iekšlietu ministrs R. Kozlovskis
Finanšu ministrijas iesniegtajā
redakcijā
Pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 14. novembra
rīkojumam Nr. 734
"Pielikums
Ministru kabineta
2022. gada 21. decembra
rīkojumam Nr. 944
2.1.1.1.i. investīcijas projekta
"Pārrobežu sadarbību nodokļu jomā veicinošo digitālo
pakalpojumu attīstība" pase
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno
projektu
| 1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno
projektu (institūcija) |
Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk -
VID) |
| 1.2. Projekta īstenošanas partneri |
Nav plānots piesaistīt |
2. Saistīto projektu programma
| 2.1. Programmas nosaukums |
Valsts pakalpojumu platformu attīstības
programma |
| 2.2. Saistība ar citiem projektiem |
Nav identificēta |
3. Projekta mērķis un galvenie
ieguvumi
| 3.1. Projekta mērķis un galvenais
saturs |
Šobrīd datu apmaiņa ar Eiropas Savienības (turpmāk - ES)
dalībvalstīm notiek ar vairāku datu apmaiņas moduļu
starpniecību, un katrs no tiem ir izstrādāts atbilstoši tā
izstrādes brīdī aktuālajām funkcionālajām un
nefunkcionālajām prasībām, normatīvajiem aktiem,
standartiem un industrijas labās prakses nostādnēm. Šo datu
apmaiņas moduļu esošās arhitektūras padziļinātās analīzes
rezultātā ir secināts, ka:
• tie ir tehnoloģiski sadrumstaloti;
• grūti mērogojami arvien pieaugošā datu apjoma
apstākļos;
• to darbināšanā tiek izmantotas neaktuālas
tehnoloģijas;
• to turpmākā ekspluatācija un uzturēšana, tai skaitā
pilnveidošana atbilstoši izmaiņām ES normatīvajos aktos,
paliek arvien komplicētāka un resursietilpīgāka;
• to arhitektūra neatbilst aktuālajām informācijas un
komunikācijas tehnoloģijas (turpmāk - IKT) arhitektūras
vadlīnijām,
tāpēc ir nepieciešama šo datu apmaiņas moduļu tehniskā
modernizācija.
Projekta ietvaros plānots veikt minētās analīzes
rezultātā noteikto primāri modernizējamo datu apmaiņas
moduļu tehnisko modernizāciju, ieliekot pamatus
tehnoloģiski un ekonomiski pamatotai, efektīvai, kā arī
politikas plānošanas dokumenta "Par Digitālās
transformācijas pamatnostādnēm 2021.-2027. gadam" un
citām IKT nozari reglamentējošo normatīvo aktu prasībām
atbilstošai arhitektūrai, lai nodrošinātu datu apstrādi un
apmaiņu ar ES dalībvalstīm ES normatīvo aktu izpildē.
Projekta ietvaros tiks veikta šādu datu apmaiņas moduļu
tehniskā modernizācija:
• ES datu sagatavošanas sistēma (turpmāk - ESDSS);
• Nodokļu informācijas sistēmas (turpmāk - NIS) moduļi,
kas nodrošina datu apmaiņu ar ES dalībvalstīm:
o PVN atmaksas iesniegumu un lēmumu apstrādes un datu
apmaiņas ar citām ES dalībvalstīm modulis (PVNA);
o Akcīzes preču apritē iesaistīto personu reģistrācijas
datu apmaiņas modulis (turpmāk - SEED),
kopā veidojot Eiropas Savienības nodokļu datu apmaiņas
informācijas sistēmu (turpmāk kopā - ESNDA IS).
Tehniskā modernizācija paredz ESDSS un PVNA datubāzu
tehnoloģiju vienādošanu (izmantojot tādus atvērtā koda
risinājumus kā Postgre), ESDSS pāreju uz
mikroservisu balstītu arhitektūru, SEED datu (ienākošo un
izejošo ziņojumu) apstrādes loģikas integrēšanu Akcīzes
preču pārvietošanas un kontroles sistēmā (Excise
Movement and Control System, turpmāk - EMCS), kā
rezultātā tiks nodrošināta ESNDA IS darbības stabilitātes,
veiktspējas un ātrdarbības uzlabošana, drošības risku
samazināšana, administrēšanai un uzturēšanai nepieciešamo
resursu optimizēšana. Tehniskās modernizācijas rezultātā
tiks panākta ar ESDSS, PVNA un SEED starpniecību notiekošās
datu apmaiņas ar ES dalībvalstīm nepārtrauktība,
pieejamības un lietojamības uzlabošana attiecīgo digitālo
pakalpojumu lietotājiem, tādējādi stiprinot pārrobežu
sadarbību nodokļu jomā un vienlaikus nodrošinot attiecīgo
VID informācijas sistēmu resursu atbilstību mūsdienīgas
arhitektūras prasībām un optimālu risinājuma administrēšanu
un uzturēšanu
|
3.2. Projekta pamatojums
(aktualitāte/nepieciešamība/
risināmā problēma) |
ESNDA IS un ar to nodrošināto digitālo pakalpojumu darbības
nepārtrauktība un pieejamība ir kritiski svarīga gan ES
normatīvo aktu izpildei, gan VID uzdevumu izpildei
pārrobežu sadarbības un sadarbības ar komersantiem
stiprināšanā. ESNDA IS arhitektūra vēsturiski savā
attīstības gaitā ir nonākusi stāvoklī, kas liedz tās
efektīvu ekspluatāciju un uzturēšanu. ESNDA IS
ekspluatācijā un uzturēšanā jāizceļ šādi ierobežojumi, kas
ietekmē VID uzdevumu stiprināt pārrobežu sadarbību nodokļu
jomā:
• esošā arhitektūra ir balstīta uz dažādām tehnoloģiskām
komponentēm, radot resursu pieejamības risku tās
uzturēšanā. Piemēram, Informix tehnoloģijas (uz tās
šobrīd ir balstīta ESDSS arhitektūra) uzturēšanas prasmes
Latvijas tirgū nav plaši izplatītas, kā arī atbalsts no
ražotāja ir ierobežots un prasa salīdzinoši augstas
izmaksas. Papildu administrēšanas un finansiālo slogu rada
arī Oracle datubāzu pārvaldības sistēmas (turpmāk -
DBVS) izmantošana atsevišķu ESNDA IS komponenšu
īstenošanā;
• Informix balstītie tehnoloģiskie risinājumi ir
nestabili, kā arī liela uzkrātā datu apjoma dēļ ir
novērojama veiktspējas degradācija, kas būtiski paaugstina
riskus attiecībā uz datu apmaiņu nepārtrauktību, pieejamību
un uzticamību no lietotāju puses;
• neskatoties uz to, ka ESDSS un PVNA arhitektūras
pamatā ir trīs līmeņu arhitektūras principi, šobrīd ir
novērojama ļoti cieša integrācija biznesa līmenim ar datu
glabāšanas līmeni, kas sarežģī un sadārdzina nepieciešamo
izmaiņu īstenošanu, uzturēšanas un administrēšanas procesu,
kā arī var negatīvi ietekmēt funkcionālo procesu izpildes
ātrdarbību, kas savukārt var radīt neērtības attiecīgo
digitālo pakalpojumu lietotājiem;
• datu transformācijas rīkam IBM InfoSphere
DataStage, kas tiek izmantots SEED datu apmaiņā, ir
identificēts ražotāja atbalsta trūkums un neatbilstība
esošās infrastruktūras prasībām, kas rada uzturēšanas un
drošības risku, savukārt SEED kā EMCS loģiskā funkcionālā
apgabala cieša sasaiste ar NIS sarežģī un sadārdzina EMCS
izmaiņu īstenošanu, uzturēšanas un administrēšanas
procesu;
• ESNDA IS komponentes izmanto gan atšķirīgus atbalsta
tehnoloģiskos risinājumus (piemēram, VID informācijas
sistēmu savietotājs, DataStage transformācijas u.
c.), gan dažādus saziņas protokolus (SOAP, REST), kas
traucē VID homogenizēt integrācijas risinājumus un pāriet
uz vienota starpsistēmu servisu pārvaldības risinājuma
izmantošanu;
• ESDSS, PVNA un SEED, kā arī citi datu apmaiņas ar ES
dalībvalstīm moduļi ir cieši saistīti ar NIS, kuras
pakāpeniska izslēgšana ir plānota pēc Maksājumu
administrēšanas informācijas sistēmas (turpmāk - MAIS)
ieviešanas pabeigšanas. Projekta ietvaros tiks nodrošināti
tehnoloģiski un ekonomiski pamatoti arhitektūras pamati
attiecīgo funkcionalitāšu pārnešanai un saistīto digitālo
pakalpojumu nepārtrauktas un autonomas darbības
nodrošināšanai, proti, tehniskā modernizācija ir kritiski
svarīga attiecīgo risinājumu izstrādei un ieviešanai
nepieciešamās, uz vienotiem izstrādes principiem balstītās
arhitektūras un infrastruktūras nodrošināšanā.
Ņemot vērā minēto, datu apmaiņas moduļu tehniskā
modernizācija ir nepieciešama, lai nodrošinātu to
atbilstību mūsdienīgas - modulāras, sadarbspējīgas un IKT
infrastruktūru efektīvi izmantojošas - IKT arhitektūras
prasībām, vienlaikus nodrošinot datu apmaiņas ar ES
dalībvalstīm nepārtrauktību, digitālo pakalpojumu
ātrdarbību, drošību, augstu pieejamības un lietojamības
līmeni lietotājiem, kā arī tehnoloģiski un ekonomiski
efektīvāku to administrēšanu un uzturēšanu. ESNDA IS
tehniskās modernizācijas procesā tiks ņemts vērā 2020. gada
30. jūnijā Ministru kabinetā (turpmāk - MK) apstiprinātais
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas
(turpmāk - VARAM) informatīvais ziņojums "Par valsts
pārvaldes informācijas sistēmu arhitektūras reformu"
(VSS-335, TA-1128), kura ietvaros ir sagatavoti un pieņemti
grozījumi MK 2005. gada 11. oktobra noteikumos Nr. 764
"Valsts informācijas sistēmu vispārējās tehniskās
prasības" (nosakot nefunkcionālās prasības, tai skaitā
IKT arhitektūras un IKT infrastruktūras pakalpojumu
izmantošanas prasības valsts informācijas sistēmu
attīstībai, kā arī definējot prasības attīstāmo risinājumu
programmatūras autoru mantisko tiesību regulējumam un
komerciāli licencētu programmatūras produktu izmantošanai
attīstāmajos risinājumos). Tādējādi, modernizējot ESNDA IS,
tiek ievērotas un izpildītas MK 2005. gada 11. oktobra
noteikumu Nr. 764 "Valsts informācijas sistēmu
vispārējās tehniskās prasības" prasības tiktāl, ciktāl
tās ir piemērojamas un attiecas uz modernizācijas procesā
ietverto risinājumu tehnisko un funkcionālo arhitektūru
|
| 3.3. Projekta ieguvumi1 |
Ieguvuma mērīšanas vai
verificēšanas metode un mērāmais rādītājs2 |
Vērtība |
Sasniegšanas laiks
(gads) |
| 3.3.1. Nodrošināts augstas pieejamības
pakalpojums lietotājiem |
Lietotāju pieteikto problēmpieteikumu skaita
procentuālais samazinājums par modernizētā IKT risinājuma
darbību 12 mēnešu periodā. Sākotnējais rādītājs 2022. gadā -
59 |
Vismaz par 50 % |
2026. |
| 3.3.2. Nodrošināts nepārtraukts ražotāja
tehnoloģiskais atbalsts visā programmatūras dzīves ciklā |
Tiek nodrošināti ražotāja programmatūras
atjauninājumi un atklāto ievainojamību/kļūdu ielāpi |
> 1 |
2026. |
4. Nepieciešamā finansējuma apjoms
un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un
būtisko izmaksu veidiem
| 4.1. Atveseļošanas fonda plāna finansējums
(kopā) |
4.2. Plānotais pievienotās
vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks pieprasīta tā
segšana3, un avansa apmērs, ja plānots to
pieprasīt4 |
| 1 931 340 EUR |
405 581,40 EUR |
Avansa maksājuma apmērs, ja tiks
pieprasīts |
|
|
|
|
|
| Projekta ietvaros veicamo darbību un
būtisko izmaksu veidu raksturojošs apzīmējums |
Izmaksu apmērs (indikatīvi) |
Maksimālais
apmērs5 |
Darbības iznākums |
| 4.3. Izstrādes (iteratīvā izstrāde, tai
skaitā projektēšana, testēšana) un ieviešanas darbi |
1 931 340 EUR |
n/a |
Veikti visi nepieciešamie projektēšanas, izstrādes un
testēšanas darbi, un IKT risinājums ir ieviests
ekspluatācijā |
5. Projekta ieguldījums reformu un
investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes procesu
IKT risinājumi
| Skaits |
IKT risinājuma nosaukums |
Īss apraksts6 |
Valsts mākonī
(jā/nē)
|
Termiņš IKT risinājumu attīstības
saskaņošanai7 (gads, ceturksnis) |
Termiņš ieviešanai produkcijā (gads,
ceturksnis) |
Risinājuma lietotāji (skaits) |
| 1 |
5.1.1. ESNDA IS |
ESNDA IS komponenšu (ESDSS, PVNA)
arhitektūra tiks īstenota kā trīs līmeņu arhitektūra, datu
piekļuvei no biznesa loģikas slāņa izmantojot datu piekļuves
projektējuma šablonu (Data Access Object design
pattern). Datubāzes vadības sistēma (turpmāk - DBVS) tiks
izmantota tikai un vienīgi datu glabāšanai. Kopējā
īstenošanas konceptuālā arhitektūra pieļauj katrai
komponentei izmantot savu DBVS, kā arī izmantot gan dalīto
(shared) DBVS, gan katrai komponentei izdalīto
(dedicated) DBVS. Binārie dati tiks glabāti ārpus
DBVS, datu piekļuvei komponentes izmantos VID vienoto datņu
un objektu uzglabāšanas servisu (S3 piekļuves serviss). Katra
ESNDA IS arhitektūras komponente ir īstenojama kā
mikroserviss vai mikroservisu kopa un izvietojama
Docker konteinerī, kas ļauj to mērogot neatkarīgi no
pārējām komponentēm. SEED modernizācijas rezultātā tiks
izslēgta IBM InfoSphere DataStage, īstenojot
attiecīgos ziņojumu un datu apstrādes procesus NDEA
(Nationally Developed Excise Application, Nacionāli
izstrādātā akcīzes lietojumprogramma), EMCS tiks mainīta
ziņojumu maršrutēšana, veicot to no CCN/CSI uz EMCS caur ECI
(universālais CCN/CSI komunikācijas modulis) |
nē |
2023. g. 1. cet. |
2026. g. 1. cet. |
ESNDA IS esošo un potenciālo klientu
(Latvijas un ārvalstu fiziskās un juridiskās personas) loks
ir mainīgs periodu ietvaros, līdz ar to nav iespējams norādīt
precīzu lietotāju skaitu |
5.2. Centralizētās funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumi
| Skaits |
Pakalpojums (pakalpojumu grupa) |
Koplietošanas pakalpojumu lietotāji
(institūcijas) |
Norāde uz MK lēmumu par attīstības
plānu8 |
Termiņš ieviešanai (gads, ceturksnis) |
| |
5.2.1. Būtību raksturojošs
nosaukums |
|
|
|
| 5.2.2. Būtību raksturojošs
nosaukums |
|
|
|
5.3. Centralizēti pārvaldāmās
nozares būtiskās datu kopas
| Skaits |
Saturu raksturojošs nosaukums |
Termiņš piekļuves nodrošināšanai (gads,
ceturksnis) |
| |
5.3.1. Nosaukums |
|
| 5.3.2. Nosaukums |
|
6. Projekta pārvaldības un īstenošanas
kapacitāte9
|
Projekta aktivitātes tiks īstenotas kā vienots projekts
atbilstoši ISO 21500:2021 standarta praksei, un tā sekmīgai
īstenošanai tiks izveidots projekta vadības un uzraudzības
organizatoriskais ietvars, nosakot atbildīgās personas,
galvenos uzdevumus, termiņus un pārskatu sniegšanas
mehānismu.
2021. gada 30. decembrī ir izdots Finanšu ministrijas
(turpmāk - FM) rīkojums Nr. 961 "Par Eiropas
Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna
reformu īstenošanas un uzraudzības iekšējās kontroles
sistēmu Finanšu ministrijā", kas nodrošina galvenos
vadības un kontroles sistēmas elementus resora līmenī
attiecībā uz pasākumiem, kur FM un tās padotības iestādes
ir reformu īstenotājas vai finansējuma saņēmējas. Rīkojumā
ir noteikta reformas ieviešanas kopējā organizatoriskā
struktūra un nodrošināta funkciju nošķirtība.
Lai nodrošinātu finansējuma saņēmēja funkcijas, VID
iekšējās kontroles pasākumu virsuzraudzība tiks īstenota
saskaņā ar VID noteikto kārtību, kādā VID nodrošina ES
Atveseļošanas un noturības mehānisma reformu un investīciju
projektu ieviešanu un uzraudzību.
Savukārt operatīvā projekta vadība tiks nodrošināta
saskaņā ar VID iekšējos noteikumos "Projektu vadības
vadlīnijas" noteikto kārtību.
VID iekšējie noteikumi Nr. 46 "Valsts ieņēmumu
dienesta informācijas sistēmu izmaiņu pieprasījumu
pieteikšanas, saskaņošanas, apstrādes un ieviešanas
kārtība" nosaka jebkuras informācijas sistēmas, tai
skaitā projekta ietvaros modernizējamo informācijas
sistēmu, attīstības pārvaldības kārtību.
Projekta vadību un īstenošanu plānots veikt ar esošajiem
cilvēkresursiem, kas nosegs nepieciešamās kompetences un
kapacitāti
|
7. Izmaksu/ieguvumu analīze, tai
skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu
|
Cilvēkresursu skaita samazinājums/palielinājums nav
paredzēts.
Esošajās informācijas sistēmās tiek izmantota
programmatūra, kurai netiek nodrošināts ražotāja
tehnoloģiskais atbalsts, tādēļ, konstatējot kļūdas, ir
nepieciešami papildu finanšu līdzekļi kļūdu novēršanā, un
tas paaugstina risinājumu uzturēšanas izmaksas. Vidējās
viena labojuma izmaksas, iekļaujot infrastruktūras
izmaksas, ir 5,8 tūkst. EUR ar PVN. Vienlaikus ražotāja
atbalstītas tehnoloģijas neesība rada risku par
pastiprinātu risinājumu tehnisko uzraudzību, kam
nepieciešami papildu cilvēkresursi un attiecīgie finanšu
resursi (vidēji viena cilvēkresursa izmaksas mēnesī ir 2902
EUR pirms nodokļu nomaksas). Tomēr riski, kas saistīti ar
datu zudumu un ar sistēmu veiktspējas samazināšanos, ir
daudz augstāki un ir saistīti ar Latvijas kā ES dalībvalsts
saistību izpildi gan plānotajā termiņā, gan arī datu
apjomā.
Novecojušas un ražotāja neatbalstītas tehnoloģijas
izmantošana pazemina risinājuma kvalitatīvu uzturēšanu un
pakalpojumu sniegšanu lietotājiem, tas ir, var tikt
ietekmēta PVN atmaksas pieteikumu iesniegšana citai ES
dalībvalstij, kā arī lietotāji nespēs veikt ES darījumu
partneru PVN un akcīzes identifikācijas numuru pārbaudes,
kas nepieciešamas pārrobežu darījumu veikšanai. Tādējādi
lietotājiem var tikt liegtas iespējas izmantot tiesības,
kuras nostiprinātas Latvijas Republikas un ES normatīvajos
aktos.
Īstenojot projektu, pamatieguvums ir modernizētas
(ražotāja atbalstītas) programmatūras izmantošana, kas
ilgtermiņā nodrošina finanšu resursu optimālu izmantošanu
un kļūdu operatīvu risināšanu, iesaistot programmatūras
ražotāju. Lietotājiem tiks nodrošināti arī augsta līmeņa
pieejamības pakalpojumi pārrobežu darbības
nodrošināšanai
|
8. Cita būtiska informācija
|
Projekta sasaiste ar citiem programmas projektiem nav
identificēta.
Projektam ir tieša ietekme uz 2022.-2024. gadā VID
īstenojamām aktivitātēm, ieviešot jaunas pārrobežu datu
apmaiņas nodokļu jomā:
• CESOP (Central Electronic System of Payment
information) datu apmaiņu, kuras ietvaros ES
dalībvalstis veiks maksājumu datu apkopošanu un
informācijas apmaiņu starp ES dalībvalstu nodokļu
administrācijām, un
• DAC7 datu apmaiņu, kas balstās uz Direktīvu (ES)
2021/514, ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par
administratīvu sadarbību nodokļu jomā, lai paplašinātu to
noteikumu darbības jomu, kas attiecas uz informācijas
apmaiņu un administratīvo sadarbību starp ES dalībvalstīm,
pieprasot platformu operatoriem, kas kvalificējas kā
digitālas platformas operatori, vākt un pārbaudīt
informāciju par to platformās veikto pārdevēju darbību un
sniegt nodokļu administrācijai informāciju par ienākumiem,
ko šādas personas guvušas, izmantojot digitālās
platformas,
kā arī izpildot Eiropas Komisijas prasības attiecībā uz
EMCS izmaiņu ieviešanu.
Projekta ietvaros veicamā tehniskā modernizācija ir
kritiski svarīga CESOP un DAC7 informācijas apmaiņas
risinājumu izstrādei un ieviešanai, kā arī EMCS attīstībai
nepieciešamās, uz vienotiem izstrādes principiem balstītās
arhitektūras un infrastruktūras nodrošināšanā. Vienlaikus
projekta īstenošana nodrošinās pamatu visu tehnoloģisko
risinājumu pakāpeniskai pārveidei uz modernizētu
tehnoloģiskās infrastruktūras vidi.
VID nodrošina, ka projekta ietvaros komercdarbības
atbalsts nav plānots/netiks sniegts. Projekta līdzekļi tiks
ieguldīti tikai VID informācijas sistēmu tehnoloģiskās
modernizācijas īstenošanā, veicot pasūtījumus par attiecīgo
darbu īstenošanu spēkā esošo VID informācijas sistēmu
pilnveidošanas un uzturēšanas līgumu ietvaros, lai
sasniegtu projekta mērķus, nodrošinot digitālo pakalpojumu
nepārtrauktību, ātrdarbību, drošību, augstu pieejamības un
lietojamības līmeni lietotājiem, kā arī tehnoloģiski un
ekonomiski efektīvāku to administrēšanu un uzturēšanu.
Projekta ietvaros modernizēto datu apmaiņas moduļu
tehnoloģiskie risinājumi nebūs tiešā veidā pieejami
komersantiem, un projekta īstenošanas rezultātā komersanti
nevarēs gūt labumu vai priekšrocības attiecībā pret citiem
ES komersantiem. Vienlaikus VID kā finansējuma saņēmējam
sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības
atbalsts, jo tas tiks piešķirts valsts deleģētas funkcijas
veikšanai.
Projekta īstenošanas riski:
Finanšu
riski: saistīti ar aizkavēšanos finansējuma
piešķiršanā un projekta apstiprināšanā (inflācijas iespaidā
var mainīties cilvēkdienas izcenojums). Ar ES Atveseļošanas
un noturības mehānisma plāna ietvaros piešķirto finansējumu
1 931 340 EUR (bez PVN) apjomā tiks nosegta kritisko
komponenšu tehniskā modernizācija, kas ir minimāli
nepieciešama projekta mērķrādītāju sasniegšanai.
Resursu
riski: projekta īstenošana ir nepastarpināti
atkarīga no piegādātāja (izstrādātāja) speciālistu
kapacitātes, tai skaitā spējas novirzīt atbilstošos
speciālistus projektam, tāpēc ir svarīga savlaicīga
projekta aktivitāšu uzsākšana un īstenošana, lai atbilstu
2022.-2026. gada darbu plānojumam, kas ir pamats
piegādātāja speciālistu komandas kapacitātes samazināšanai
vai palielināšanai. Resursu riski ir attiecināmi arī uz VID
iesaistīto speciālistu noslodzi. Projekta vadības grupas
kompetencē ir novērtēt VID cilvēkresursu kapacitāti un, ja
nepieciešams, iesniegt FM pieprasījumu kapacitātes
stiprināšanai projekta īstenošanas laikā.
Termiņu
riski: šobrīd nav identificēti. Termiņu risku
kontrolei ir paredzēts projekta pārskatu iesniegšanas
mehānisms, kas paredz pārskatu iesniegšanu par projekta
starprezultātu sasniegšanu, lai, ja nepieciešams, veiktu
savlaicīgas organizatoriska rakstura intervences - projekta
starprezultātu pārplānošanu.
Projekta
pārvaldības un organizatoriskie riski: šobrīd nav
identificēti
|
"
1 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlams -
vismaz divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta
īstenošanas laikā. Šajā sadaļā jānorāda būtiskie ieguvumi
nozarei, institūcijai, sabiedrībai, bet nav jānorāda iznākumi -
ieguldījumi ES Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1.
mērķa rādītāju sasniegšanā (tos norāda šīs pases 5.
punktā).
2 Piemēram, ja ieguvums ir personāla
administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu
būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kuri to
izmanto, vērtība, piemēram, 10 000, un sasniegšanas laiks -
2026. gads.
3 PVN netiek attiecināts uz projektu
īstenotājiem, kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie
projektu īstenotāji var pieprasīt to attiecināt, norādot apmēru
un saskaņojot to ar Finanšu ministriju.
4 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu
īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas.
Jānorāda apmērs, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu
kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.
5 Apmērs, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot
grozījumus MK. Ja ierobežojumi uz konkrēto pozīciju nav
attiecināmi, norāda "n/a".
6 Informācija, kas norādīta MK 2021. gada 31.
augusta noteikumu Nr. 597 "Valsts informācijas sistēmu
attīstības projektu uzraudzības kārtība" (tai skaitā IKT
būvvaldes kārtība) 2. pielikuma "Valsts informācijas
sistēmas attīstības aktivitātes apraksts" 6.1.
apakšpunktā.
7 Tai skaitā IKT būvvaldes kārtībā jau saņemtā
VARAM saskaņojuma datums vai plānotais termiņš, kad tas tiks
saņemts.
8 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns
tiek iesniegts vienlaikus ar MK rīkojumu par projekta atlases
kārtu, par to pievieno attiecīgu norādi.
9 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī
finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.
|
|
Saistītie dokumenti
-
Grozītais
-
Protokols
-
Anotācija / tiesību akta projekts
-
Politikas plānošanas dokumenti
-
Citi saistītie dokumenti
|