|
Ķekavas novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 21/2025 2025. gada 18. septembrī Grozījumi Ķekavas novada pašvaldības 2025. gada 30. aprīļa saistošajos noteikumos Nr. 13/2025 "Par kārtību, kādā Ķekavas novada pašvaldība piešķir un izmaksā pašvaldības atbalstu bērnam, kurš saņem pakalpojumu privātajā pirmsskolas izglītības iestādē vai kompensāciju pie bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzēja"Apstiprināti ar Ķekavas novada domes Precizēti ar Ķekavas novada domes Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma Izdarīt Ķekavas novada pašvaldības 2025. gada 30. aprīļa saistošajos noteikumos Nr. 13/2025 "Par kārtību, kādā Ķekavas novada pašvaldība piešķir un izmaksā pašvaldības atbalstu bērnam, kurš saņem pakalpojumu privātajā pirmsskolas izglītības iestādē vai kompensāciju pie bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzēja" (Latvijas Vēstnesis, 2025, 87. nr.) šādus grozījumus: 1. Papildināt saistošos noteikumus ar 17.7. apakšpunktu šādā redakcijā: "17.7. bērns, atbilstoši pašvaldības domes apstiprināto saistošo noteikumu prasībām, reģistrēts pašvaldības reģistrā, kurā reģistrē pieteikumus pašvaldības finansēta pirmsskolas izglītības pakalpojuma saņemšanai un bērnam sasniedzot 18 (astoņpadsmit) mēnešu vecumu piedāvāta vieta pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē vai pašvaldības finansētā grupā privātajā izglītības iestādē, bet pamatojoties uz ārstniecības personas (psihologs, ģimenes ārsts, pediatrs) atzinumu, bērns nevar apmeklēt pirmsskolas izglītības iestādi psiholoģiskās sagatavotības vai veselības stāvokļa dēļ, līdz atzinumā norādītajam laikam, bet ne ilgāk kā līdz bērns sasniedzis piecu gadu vecumu.". 2. Papildināt saistošo noteikumu 21. punktu aiz vārdiem "dokumenta saņemšanas" ar vārdiem "ja atbilst noteikumu 17. punktā noteiktajam". 3. Papildināt saistošo noteikumu 22.2. apakšpunktu aiz vārdiem "bērnam piedāvāta vieta pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē" ar vārdiem "izņemot noteikumu 17.7. apakšpunktā noteiktajā gadījumā". 4. Papildināt saistošos noteikumus ar 22.4. un 22.5. apakšpunktu šādā redakcijā: "22.4. bērna un viena no bērna likumiskā pārstāvja dzīvesvieta nav deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā. Kompensācijas izmaksu pārtrauc ar datumu, kad pēc Iedzīvotāju reģistrā esošās informācijas ir mainīta deklarētā dzīvesvieta; 22.5. bērna likumiskais pārstāvis atsaucis pieteikumu bērna reģistrācijai pašvaldības finansēta pirmsskolas izglītības pakalpojuma saņemšanai. Kompensācijas izmaksu pārtrauc ar datumu kad bērns vairs nav reģistrēts pašvaldības reģistrā uz pašvaldības finansētu pirmsskolas izglītības pakalpojuma saņemšanu.". 5. Izteikt saistošo noteikumu 25. punktu šādā redakcijā: "25. Ja bērnam rakstiski tiek piedāvāta vieta pašvaldības dibinātā izglītības iestādē vai pašvaldības finansētā grupā privātajā izglītības iestādē, kurā viņš ir reģistrēts uzņemšanai (neatkarīgi no tā, vai bērns reģistrēts uzņemšanai vienā vai vairākās pirmsskolas izglītības iestādēs), un bērna likumiskais pārstāvis atsakās no piedāvātās vietas, un bērnam uz paziņojuma nosūtīšanas datumu ir piešķirta kompensācija, kompensācijas izmaksu pārtrauc pēc 30 dienām no plānotās uzņemšanas pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē vai no faktiskā programmas apguves uzsākšanas laika.". Ķekavas novada pašvaldības domes priekšsēdētāja V. Baire
Paskaidrojuma raksts
|
| Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
| 1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums |
Saistošo noteikumu izdošanas mērķis ir noteikt kārtību,
kādā pašvaldība:
- sedz pašvaldības atbalstu (turpmāk - atbalsts), kas paredzēts norēķiniem par pirmsskolas izglītības programmas apguvi bērniem no pusotra gada vecuma līdz pamatizglītības ieguves uzsākšanai privātajā pirmsskolas izglītības iestādē (turpmāk - privātā izglītības iestāde), un kura normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir reģistrējusi bērnu Valsts izglītības informācijas sistēmā; - piešķir un izmaksā pašvaldības kompensāciju (turpmāk - kompensācija), kas paredzēta norēķiniem ar bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzēju (turpmāk - aukles pakalpojums), kurš reģistrēts Ministru kabineta 2013. gada 16. jūlija noteikumos Nr. 404 "Prasības bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzējiem un bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzēja reģistrēšanas kārtība" noteiktajā kārtībā. - pašvaldības atteikums atbalsta vai kompensācijas piešķiršanai vai tiek pārtraukta tā izmaksa. Pašvaldības pilnvarojums izstrādāt saistošos noteikumus izriet no Pašvaldību likuma 44. panta otrās daļas, kas noteic, ka dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību. Izglītības likuma 17. panta pirmā daļa noteic, ka katras pašvaldības pienākums ir nodrošināt bērniem, kuru dzīvesvieta deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā, iespēju iegūt pirmsskolas izglītību un pamatizglītību bērna dzīvesvietai tuvākajā pašvaldības izglītības iestādē. Izglītības likuma 17. panta 2.1 daļa noteic, ja pašvaldība bērnam, kurš sasniedzis pusotra gada vecumu un kura dzīvesvieta deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā, nenodrošina vietu pašvaldības izglītības iestādes īstenotā pirmsskolas izglītības programmā (no pusotra gada vecuma līdz pamatizglītības ieguves uzsākšanai) un bērns apgūst pirmsskolas izglītības programmu privātā izglītības iestādē, tad pašvaldība šim privātajam pakalpojuma sniedzējam sedz izmaksas Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Izmaksas sedz apmērā, kas atbilst vienam izglītojamajam pirmsskolas izglītības programmā nepieciešamajām vidējām izmaksām attiecīgās pašvaldības izglītības iestādēs. Savukārt Izglītības likuma 17. panta 2.4 daļa nosaka, ka pašvaldība saistošajos noteikumos nosaka kārtību, kādā tā nodrošina šā panta 2.1 un 2.3 daļā noteikto izmaksu segšanu, kā arī nosacījumus lielāka atbalsta apjoma noteikšanai atbilstoši pašvaldības budžeta iespējām. Vienlaikus, lai nodrošinātu to, ka sākotnēji tiek izmantots pašvaldības piedāvātais izglītības pakalpojums, saistošajos noteikumos noteikts, ka, finansiālais atbalsts tiek piešķirts (kā viens no nosacījumiem), ja bērns ir reģistrēts uzņemšanai pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē un uz atbalsta pieprasīšanas brīdi konkrētajā pirmskolas izglītības iestādē vai citā pašvaldības pirmskolas izglītības iestādē, kas atrodas pašvaldības administratīvajā teritorijā, kurā deklarēts bērns, nav brīvu vietu. Papildināts 17. punkts par kompensācijas piešķiršanu ar 17.7. apakšpunktu, kas nosaka, ja bērnam piedāvāta vieta pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē, bet pamatojoties uz ārstniecības personas atzinumu, pašvaldības kompensācija saglabājas. Papildināts 22. punkts par kompensācijas izmaksas pārtraukšanu ar 22.4. un 22.5. apakšpunktiem, kas nosaka, ka kompensāciju pārtrauc ar datumu, kad bērna un viena no bērna likumiskā pārstāvja dzīvesvieta nav deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā un bērns vairs nav reģistrēts pašvaldības reģistrā uz pašvaldības finansētu pirmsskolas izglītības pakalpojuma saņemšanu. 25. punkts izteikts jaunā redakcijā, kas nosaka, ja bērnam rakstiski tiek piedāvāta vieta pašvaldības dibinātā izglītības iestādē vai pašvaldības finansētā grupā privātajā izglītības iestādē, kurā viņš ir reģistrēts uzņemšanai (neatkarīgi no tā, vai bērns reģistrēts uzņemšanai vienā vai vairākās pirmsskolas izglītības iestādēs), un bērna likumiskais pārstāvis atteicies no piedāvātās vietas, un bērnam uz paziņojuma nosūtīšanas datumu ir piešķirta kompensācija, kompensācijas izmaksa tiek pārtraukta pēc 30 dienām no plānotās uzņemšanas pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē vai no faktiskā programmas apguves uzsākšanas laika. |
| 2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu |
Saistošo noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot jaunas
institūcijas un/vai jaunas štata vietas.
Pašvaldības līdzfinansējuma kopējo summu pašvaldības dome nosaka kārtējā gada budžetā. 2025. gada budžeta plānotie izdevumi paliek nemainīgi, tie ir 1 083 600 euro (t.sk. atbalstam 504 000 euro un kompensācijai 579 600 euro). |
| 3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci |
Tiesiskais regulējums attiecināms:
- uz privātajām izglītības iestādēm, ar kuru pašvaldība un bērna likumiskais pārstāvis ir noslēdzis rakstisku līgumu par izglītības pakalpojuma sniegšanu un kura normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir reģistrējusi bērnu Valsts izglītības informācijas sistēmā; - uz Bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzēju, ar kuru pašvaldība un bērna likumiskais pārstāvis ir noslēdzis rakstisku līgumu. Pašvaldības atbalsts privātām izglītības iestādēm un kompensācija bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzējam nodrošinās pakalpojumu daudzveidību, dodot iespēju bērnu vecākiem izvēlēties. Noteikumu tiesiskais regulējums neradīs mērķgrupām jaunas tiesības, bet nodrošinās vienlīdzīgas iespējas un taisnīgu pieeju atbalsta piešķiršanai, ievērojot bērna labākās intereses un ģimeņu vajadzības. Ietekme uz vidi - nav paredzēta. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā ar saistošajiem noteikumiem tiešā veidā neietekmē uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā. |
| 4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām |
Privātpersonas jautājumos par projekta piemērošanu var
vērsties Ķekavas novada pašvaldībā. Privātpersonām veicamās
darbības pašvaldības atbalsta vai kompensācijas saņemšanai:
- pašvaldības atbalsta saņemšanai bērna likumiskajam pārstāvim jānoslēdz līgums ar privāto pirmsskolas izglītības iestādi par pirmsskolas izglītības programmas apguvi; - kompensācijas saņemšanai bērna likumiskajam pārstāvim jāiesniedz pašvaldībā iesniegumu un līguma kopija ar bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzēju. Personu iesniegumus izskata pašvaldības iestādes "Ķekavas novada centrālā administrācija" par izglītības jomu atbildīgā struktūrvienība. Pašvaldības atbalsta vai kompensācijas izmaksu nodrošina pašvaldības iestādes "Ķekavas novada centrālā administrācija" atbildīgās struktūrvienības. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības noteiktas saistošo noteikumu projektā. Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas. |
| 5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 4. punktā ir
noteikts, ka pašvaldības funkcija ir gādāt par iedzīvotāju
izglītību, tostarp nodrošināt iespēju iegūt obligāto
izglītību, savukārt, atbilstoši 44. panta otrajai daļai,
dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu
pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu
izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos
paredzēto funkciju izpildes kārtību.
Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci. |
| 6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Iesniegumus par pašvaldības atbalsta vai kompensācijas piešķiršanu un izmaksu nodrošina pašvaldības iestādes "Ķekavas novada centrālā administrācija" atbildīgās struktūrvienības. Galvenie procedūras posmi un izglītojamo likumisko pārstāvju veicamās darbības noteiktas saistošo noteikumu projektā. |
| 7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākstāvošiem normatīviem aktiem. |
| 8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām |
Konsultācijām tika izmantota sabiedriskā apspriešana, lai
sasniegtu mērķgrupu, kā arī noskaidrotu pēc iespējas
plašākas sabiedrības viedokli. Saistošo noteikumu projekts
tika publicēts pašvaldības mājaslapā no 2025. gada 25.
augusta līdz 2025. gada 8. septembrim (ieskaitot).
Norādītajā termiņā sabiedrības viedokļa noskaidrošanai
saņemts viens iesniegums, ar aicinājumu juridiski korekti
izstrādāt saistošos noteikumus. Viedoklis ņemts vērā,
precizējot saistošos noteikumus, ievērojot normatīvo aktu
izstrādes un noformēšanas pamatprincipus.
Ķekavas novada pašvaldībā 2025. gada 26. septembrī ir saņemts Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas atzinums ar vienu iebildumu un diviem priekšlikumiem. Ķekavas novada pašvaldība ir ņēmusi vērā iebildumus un attiecīgi precizējusi noteikumus. |
Ķekavas novada pašvaldības domes priekšsēdētāja V. Baire