Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 15 Liepājā 2025. gada 21. augustā (prot. Nr. 9, 11. §) Grozījumi Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes 2024. gada 23. maija saistošajos noteikumos Nr. 21 "Par Liepājas valstspilsētas pašvaldības pludmales un peldvietu izmantošanu"PRECIZĒTI Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma Izdarīt Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes 2024. gada 23. maija saistošajos noteikumos Nr. 21 "Par Liepājas valstspilsētas pašvaldības pludmales un peldvietu izmantošanu" (Latvijas Vēstnesis, 2024, 102. nr.), turpmāk - saistošie noteikumi, šādus grozījumus: 1. Papildināt ar 3.1 punktu šādā redakcijā: "3.1 Pludmalē un peldvietās ieteicams pārdot dzērienus glāzēs, kurām tiek nodrošināta atkārtota lietošana (nodrošinot vairākkārt lietojamo plastmasas glāžu depozīta sistēmas ieviešanu)." 2. Papildināt ar 3.2 punktu šādā redakcijā: "3.2 Pludmalē aizliegts smēķēt ārpus speciāli ierīkotām vietām." Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs G. Ansiņš
Saistošo noteikumu "Grozījumi
Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes 2024. gada
23. maija saistošajos noteikumos Nr. 21 "Par
Liepājas valstspilsētas pašvaldības pludmales un peldvietu
izmantošanu""
|
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums |
Saistošo noteikumu projekts "Grozījumi Liepājas
valstspilsētas pašvaldības domes 2024. gada 23. maija
saistošajos noteikumos Nr. 21 "Par Liepājas
valstspilsētas pašvaldības pludmales un peldvietu
izmantošanu"" (turpmāk - Saistošie noteikumi)
izstrādāti ar mērķi papildināt un precizēt normatīvās
prasības, kas nodrošina Liepājas piekrastes un kāpu zonas
vides kvalitātes saglabāšanu, teritorijas ilgtspējīgu
izmantošanu un apsaimniekošanu, kā arī, lai mazinātu
iespējamās konfliktu situācijas starp smēķētājiem un
nesmēķētājiem pludmales apmeklētāju vidū.
Liepājas valstspilsētas piekrastes teritorija ir īpaši jutīga dabas teritorija, kuras stāvokli ietekmē gan antropogēnā slodze, gan dabiskie faktori. Pludmales un peldvietu piegulošajās teritorijās, kā arī atsevišķās peldvietu robežās, atrodas Latvijas un Eiropas nozīmes īpaši aizsargājami biotopi. Lai nodrošinātu atbilstošu, ilgtspējīgu peldvietu apsaimniekošanu, drošības un higiēnas prasību ievērošanu, veicinātu pludmales apmeklētāju tiesības uz tīru vidi un gaisu, dabas vērtību saglabāšanu, ir nepieciešams noteikt vienotas prasības pludmales un peldvietu izmantošanai. Šīs prasības attiecināmas uz visām personām, kas uzturas vai veic saimniecisko darbību pludmalē, tajā skaitā peldvietās. Saskaņā ar Tabakas izstrādājumu, tabakas aizstājējproduktu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likuma (turpmāk - Tabakas izstrādājumu likuma) 10. panta otrās daļas 14. punktu smēķēšana ir aizliegta peldvietās, savukārt pludmalēs aizliegums smēķēt nav noteikts. Ar Saistošajiem noteikumiem pašvaldība ir noteikusi, ka publiskā lietošanā nodotajā teritorijā - pludmalē smēķēt ir aizliegts ārpus speciāli norādītām vietām. Pašvaldība nav noteikusi absolūtu aizliegumu smēķēt pludmalē, bet ir centusies salāgot intereses konkrētā teritorijā nenoteiktam personu lokam. Saskaņā ar Aizsargjoslu likuma 1. panta 5. punktu pludmale ir jūras krasta sauszemes daļa starp ūdens līmeni un vietu, kur sākas dabiskā sauszemes veģetācija, savukārt, atbilstoši Ūdens apsaimniekošanas likuma 1. panta 13.1 punktam, peldvieta ir peldēšanai paredzēta peldvietu higiēnas prasībām atbilstoša vieta, kas atrodas jūras piekrastē vai pie iekšzemes ūdeņiem un kas ietver noteiktu labiekārtotu sauszemes daļu un peldvietas ūdens daļu, ko cilvēki izmanto atpūtai peldsezonas laikā. Ministru kabineta 2017. gada 28. novembra noteikumu Nr. 692 "Peldvietas izveidošanas, uzturēšanas un ūdens kvalitātes pārvaldības kārtība" (turpmāk - MK Nr. 692) 1. pielikuma "Baltijas jūras un Rīgas jūras līča peldvietas" 3. punktā noteikts, ka Liepājas valstspilsētā ir dienvidrietumu peldvieta un peldvieta pie stadiona. Proti, ar augstāk stāvošiem normatīvajiem aktiem ir noregulēts, ka pašvaldības peldvietās smēķēt ir aizliegts. Skatot MK Nr. 692 noteikumus kopsakarā ar Tabakas izstrādājumu likuma mērķi un noteikto aizliegumu smēķēt peldvietās, secināms, ka mērķis ir aizsargāt sabiedrības veselību, tostarp cilvēku tiesības dzīvot tīrā un labvēlīgā, ar smēķēšanai paredzētu tabakas izstrādājumu un augu smēķēšanas produktu dūmiem, kā arī ar elektronisko smēķēšanas ierīču tvaiku nepiesārņotā vidē, vietās, kas atzītas par tādām, ko apmeklē liels skaits apmeklētāju. Atbilstoši normatīvajam regulējumam peldvietās ir noteiktas stingrākas prasības sabiedrības drošībai, jo peldvietās ir koncentrētāks apmeklētāju skaits, vienlaikus pašvaldības pludmalēs faktiskie apstākļi ir tādi, ka visa pludmales teritorija tiek izmantota dažādām aktivitātēm un to izmanto pietiekami liels apmeklētāju skaits, turklāt visa gada garumā. Tabakas izstrādājumu likumā noteiktā aizlieguma - smēķēt peldvietās - jēga un objektīvais mērķis ir nosargāt katra indivīda tiesības (dzīvot labvēlīgā un veselīgā vidē) apstākļos, kad tā atrodas konkrētā teritorijā, kuru apmeklē liels personu loks. Ņemot vērā, ka visu pašvaldības pludmales zonu apmeklē liels personu loks ir nepieciešams ierobežot smēķēšanu visā pludmales zonā, nosakot konkrētas smēķēšanas vietas. 2025. gada maijā, Eiropas Savienības LIFE integrētā projekta "Waste To Resources Latvia - boosting regional sustainability and circularity" (LIFE20 IPE/LV/000014) ietvaros, Liepājas pludmalē ir izvietoti divi vides objekti (izeja uz jūru Roņu ielas galā, izeja uz jūru Jūrmalas ielas galā), kas vienlaikus kalpos kā vizuāls informācijas nesējs un oficiāli noteiktas smēķēšanas vietas. Šī iniciatīva papildina saistošo noteikumu regulējumu un kalpo kā preventīvs pasākums smēķēšanas ierobežošanai un smēķētāju virzīšanai uz speciāli smēķēšanai paredzētām vietām. Saistošie noteikumi noteic arī ieteikumu pārdot dzērienus glāzēs, kurām nav nodrošināta atkārtota lietošana, un nodrošināt vairākkārt lietojamo plastmasas glāžu depozīta sistēmas ieviešanu. Pludmales teritorija vasaras sezonā ir intensīvi apmeklēta, tajā atrodas vairākas sabiedriskās ēdināšanas vietas. Aktīvas tirdzniecības laikā būtiski pieaug vienreizlietojamo trauku, tostarp plastmasu saturošu glāžu patēriņš. Dažādu iemeslu dēļ vienreizlietojamie trauki nonāk piekrastes vidē (kāpās, jūrā), radot būtisku antropogēnu slodzi videi. Ilgtspējīgas atkritumu apsaimniekošanas un aprites ekonomikas principu ievērošana šādās teritorijās prasa risinājumu, kas efektīvi ierobežo atkritumu veidošanos pie avota. Esošais tiesiskais regulējums ir nepietiekams, tas neierobežo vienreizlietojamo glāžu lietošanu piekrastes tirdzniecības vietās, līdz ar to būtiski pieaug vienreizlietojamo trauku atkritumu daudzums, kas attiecīgi palielina plastmasas tostarp mikroplastmasas piesārņojumu piekrastē. Esošā regulējuma ietvarā pašvaldībai ir liegtas tiesības veikt preventīvus pasakāmus, lai veicinātu atkritumu samazināšanos pašvaldības peldvietās un pludmalēs, tas atstāj tiešu ietekmi uz pašvaldības iedzīvotāju tiesībām - dzīvot labvēlīgā vidē, līdz ar to pašvaldība pludmales/peldvietas teritorijās aicina uzņēmējus izmantot atkārtoti lietojamās glāzes, izveidojot atkārtoti lietojamu glāžu sistēmu. Pašvaldības aicinājums ir saskanīgs ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2025/40 par iepakojumu un iepakojuma atkritumiem (PPWR), kurā īpaši tiek uzsvērts veikt preventīvus pasākumus plastmasas piesārņojuma ierobežošanai, tostarp attiecībā uz vienreizlietojamiem pārtikas un dzērienu traukiem. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu |
Saistošo noteikumu īstenošana tiešu ietekmi uz pašvaldības
budžeta ieņēmumu daļu nerada. Smēķēšanas aizliegums un
atkārtoti lietojamu dzērienu glāžu prasība neparedz papildu
nodevas vai maksājumus, līdz ar to netiek prognozēta
ieņēmumu palielināšana vai samazināšana.
Saistošo noteikumu izpilde pašvaldības izdevumu daļu būtiski nepalielina. Smēķēšanas kontrole un tirdzniecības uzraudzība tiks veikta esošo institūciju (pašvaldības policijas) ietvaros, bez nepieciešamības papildu budžeta līdzekļu piesaistei. Vides objektu izveide smēķētāju zonām tika finansēta Eiropas Savienības projekta LIFE Waste to Resources ietvaros, neietekmējot pašvaldības līdzekļus. Saistošo noteikumu izpilde neprasa līdzekļu pārstrukturēšanu vai finansējuma samazināšanu citām pozīcijām. Esošie cilvēkresursi un budžeta ietvars nodrošina nepieciešamās administratīvās darbības esošās kompetences ietvaros. Smēķēšanas aizlieguma uzraudzību veiks pašvaldības policija atbilstošo savai kompetencei saskaņā ar normatīvajiem aktiem. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci |
Saistošie noteikumi pozitīvi ietekmēs vides kvalitāti un
kopējo sabiedriskās telpas lietošanas kultūru. Ierobežojot
smēķēšanu un samazinot vienreizlietojamo glāžu apjomus,
tiks radīta tīrāka apkārtējā vide. Saistošie noteikumi nav
vērsti uz kādas sabiedrības grupas tiesību ierobežošanu un
paredz vienlīdzīgus noteikumus ikvienai personai neatkarīgi
no dzimuma, sociālā stāvokļa vai veselības stāvokļa.
Saistošie noteikumi nodrošina vienlīdzīgas tiesības uz tīru, drošu un veselībai labvēlīgu publisko vidi, neprasot nekādas papildu priekšrocības vai pielāgojumus vienai vai otrai iedzīvotāju grupai. Saistošie noteikumi veicinās videi draudzīgu uzņēmējdarbības attīstību un uzlabos sabiedrisko tēlu, īpaši tajos uzņēmumos, kas nodrošina sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumus pludmalē un kāpu zonā. Atkārtoti lietojamu glāžu sistēmas ieviešana ilgtermiņā samazina atkritumu apsaimniekošanas izmaksas un uzlabo vides kvalitāti, kas ietekmē tūrisma un rekreācijas pievilcību. Tiešs stimuls jaunu uzņēmumu izveidei netiek radīts, taču ilgtspējas prasības kļūst par uzņēmējdarbības standartu. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Ar šiem Saistošajiem noteikumiem netiek paredzētas papildu administratīvo procedūru izmaksas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
Saistošie noteikumi ir nepieciešami Pašvaldību likuma
4. panta pirmās daļas 2. punktā noteikto
pašvaldības autonomo funkciju nodrošināšanai.
Saistošo noteikumu īstenošana neparedz papildu cilvēkresursu iesaisti. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu |
Saistošo noteikumu izpildē nav paredzēts izveidot jaunas
institūcijas, esošo likvidācija vai reorganizācija.
Saistošie noteikumi tiks publicēti oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un pašvaldības tīmekļvietnē www.liepaja.lv. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošajos noteikumos ietvertie ierobežojumi ir atbilstoši iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai, proti, izraudzītie līdzekļi ir samērīgi un atbilstoši mērķa sasniegšanai. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām |
Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā
noteiktajam, laika posmā no 2025. gada 15. jūlija līdz 29.
jūlijam, sabiedrības viedokļa noskaidrošanai saistošo
noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts
tika publicēts pašvaldības tīmekļvietnē www.liepaja.lv.
Apspriešanas laikā saņemts viens priekšlikums izteikt 3.2. apakšpunktu šādā redakcijā: "3.2. Pludmalē aizliegts smēķēt". Priekšlikums netiek ņemts vērā, jo plānotais regulējums jau nosaka aizliegumu smēķēt pludmalē, ievērojot spēkā esošos tiesību aktus. |
Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs G. Ansiņš