Ministru kabineta noteikumi Nr. 610
Rīgā 2025. gada 7. oktobrī (prot. Nr. 41 45.
§)
Grozījumi Ministru kabineta 2023.
gada 11. aprīļa noteikumos Nr. 190 "Eiropas Savienības
Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes
"Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja" 1.1. reformu un
investīciju virziena "Emisiju samazināšana transporta sektorā"
1.1.1.r. reformas "Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas
zaļināšana" 1.1.1.1.i. investīcijas "Konkurētspējīgs dzelzceļa
pasažieru transports kopējā Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta
sistēmā" īstenošanas noteikumi"
Izdoti saskaņā ar Likuma par budžetu un
finanšu vadību 19.3 panta pirmo un otro daļu
Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 11. aprīļa noteikumos Nr.
190 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma
plāna 1. komponentes "Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja" 1.1.
reformu un investīciju virziena "Emisiju samazināšana transporta
sektorā" 1.1.1.r. reformas "Rīgas metropoles areāla transporta
sistēmas zaļināšana" 1.1.1.1.i. investīcijas "Konkurētspējīgs
dzelzceļa pasažieru transports kopējā Rīgas pilsētas sabiedriskā
transporta sistēmā" īstenošanas noteikumi" (Latvijas Vēstnesis,
2023, 73., 179. nr.; 2025, 39. nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.4. prasības finansējuma saņēmējam un sadarbības
partnerim;".
2. Izteikt 2. punktu šādā redakcijā:
"2. Investīcijas mērķis ir uzlabot pasažieru infrastruktūru,
izbūvējot Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas dienvidu daļu, kā
arī uzlabot valsts bezemisiju publiskās lietošanas dzelzceļa
infrastruktūru, modernizējot dzelzceļa elektrificēto tīklu
līnijās Rīga-Zemitāni-Šķirotava un Rīga-Sloka un attīstot līniju
Zasulauks-Bolderāja, lai veicinātu iedzīvotāju pārvietošanās
paradumu maiņu un samazinātu sabiedriskā transporta negatīvo
ietekmi uz vidi."
3. Izteikt 4.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"4.1. līdz 2026. gada 31. augustam sasniedzamais mērķis:
izveidoto elektrificēto dzelzceļa līniju un modernizēto esošo
dzelzceļa līniju garums pasažieru pārvadāšanai - 100 km;".
4. Svītrot 4.2. apakšpunktu.
5. Izteikt 4.12. apakšpunktu šādā
redakcijā:
"4.12. līdz 2025. gada 31. martam sasniedzamais
atskaites punkts: parakstīti visi iepirkuma līgumi."
6. Izteikt 6. punktu šādā redakcijā:
"6. Investīcijas pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas
izdevumu attiecināmības termiņš ir 2026. gada 31. augusts."
7. Izteikt 6.1 punktu šādā redakcijā:
"6.1 Investīcijas otrās projektu iesniegumu atlases
kārtas izdevumu attiecināmības termiņš ir 2026. gada 20.
decembris."
8. Izteikt 12.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"12.2. dzelzceļa elektrifikācija un ar to saistītās
darbības;".
9. Papildināt ar 12.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"12.3. projekta vadība un īstenošana."
10. Svītrot 13.13. apakšpunktu.
11. Papildināt ar 13.15. apakšpunktu šādā
redakcijā:
"13.15. izdevumi, kas radušies pārvadātājam, sniedzot sabiedriskā
transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes dzelzceļa maršrutos,
kuros infrastruktūras izmantošanas ierobežojumu dēļ pārvadājumi
ar vilcienu tiek pilnībā vai daļēji aizstāti ar autobusu
pārvadājumiem. Pārvadātāja izdevumi tiek aprēķināti, reizinot
viena kilometra izmaksas ar faktisko nobraukumu, kuru veic
autobuss. Pārvadātāja izdevumi tiek apmaksāti, pamatojoties uz
pārvadātāja izrakstīto rēķinu."
12. Papildināt ar 13.1 punktu šādā
redakcijā:
"13.1 Otrās projektu iesniegumu atlases kārtas
ietvaros papildus šo noteikumu 13. punktā noteiktajām izmaksām ir
attiecināmas šādas izmaksas:
13.11. dzelzceļa transporta mezgla būvniecības un
pārbūves izmaksas;
13.12. būvlaukuma ierīkošanas, uzturēšanas un
demontāžas izmaksas, tai skaitā uzturēšanas un būvdarbu
organizēšanas izmaksas, kas izriet no būvdarbu līguma un ir
nepieciešamas, lai nodrošinātu Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas
dienvidu daļas pabeigšanu atbilstoši tehniskajā risinājumā
noteiktajam apjomam;
13.13. būvju aizsardzības izmaksas, kas nepieciešamas,
lai izbūvējamā vai pārbūvējamā dzelzceļa transporta mezglu varētu
pabeigt atbilstoši tehniskajā risinājumā noteiktajam
apjomam;
13.14. citas izmaksas, kas ir tieši saistītas ar
izbūvējamā vai pārbūvējamā dzelzceļa transporta mezgla pabeigšanu
atbilstoši tehniskajā risinājumā noteiktajam apjomam;
13.15. būvdarbu līgumcenas indeksācijas izmaksas
atbilstoši noslēgtā līguma nosacījumiem;
13.16. pārprojektēšanas un būvprojekta ekspertīzes
izmaksas, lai nodrošinātu atbilstoša tehniskā risinājuma
izstrādi;
13.17. iepirkumu līgumu izmaksas, tai skaitā šo
noteikumu 12.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības
īstenošanai, ja projekta vadības un īstenošanas personāls tiek
piesaistīts uz iepirkuma līguma pamata;
13.18. juridisko pakalpojumu izmaksas, kas tieši
saistītas ar projekta sagatavošanu, īstenošanu un
uzraudzību."
13. Papildināt ar 13.2 punktu šādā
redakcijā:
"13.2 Pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas
ietvaros ir attiecināmas projekta vadības personāla izmaksas,
kuras plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot vienoto izmaksu
likmi, ņemot vērā, ka tās nepārsniedz 0,8 % no šo noteikumu 5.
punktā minētajām kopējām investīcijas izmaksām, neiekļaujot
projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības
izmaksas."
14. Papildināt ar 13.3 punktu šādā
redakcijā:
"13.3 Otrās projektu iesniegumu atlases kārtas
ietvaros ir attiecināmas projekta vadības un īstenošanas
personāla izmaksas, kuras plāno kā vienu izmaksu pozīciju, ņemot
vērā, ka tās nepārsniedz:
13.31. šo noteikumu 16.1 punktā minētajam
finansējuma saņēmējam - 1,55 % no šo noteikumu 5.1
punktā minētajām kopējām investīcijas izmaksām, neiekļaujot
projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības
izmaksas;
13.32. šo noteikumu 16.1 punktā minētajam
sadarbības partnerim - 0,50 % no šo noteikumu 5.1
punktā minētajām kopējām investīcijas izmaksām, neiekļaujot
projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības
izmaksas."
15. Svītrot 14. punktu.
16. Izteikt 15. punktu šādā redakcijā:
"15. Pievienotās vērtības nodokļa izmaksas šo noteikumu 13. un
13.1 punktā minētajām izmaksu pozīcijām nav
attiecināmas no Atveseļošanas fonda finansējuma. Pirmās projektu
iesniegumu atlases kārtas ietvaros pievienotās vērtības nodokļa
izmaksas finansējuma saņēmējs sedz no privātajiem finanšu
līdzekļiem, bet otrās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros
- no valsts budžeta finanšu līdzekļiem, ja tās nav atgūstamas
saskaņā ar nacionālajiem tiesību aktiem pievienotās vērtības
nodokļa jomā."
17. Izteikt 16. punktu šādā redakcijā:
"16. Projekta ietvaros radušās izmaksas var uzskatīt par
attiecināmām finansēšanai no Atveseļošanas fonda, ja līguma
noslēgšanas brīdī darbības nav pabeigtas, tās atbilst šo
noteikumu 12. punktā noteiktajām atbalstāmajām darbībām un šo
noteikumu 13., 13.1, 13.2 un
13.3 punktā noteiktajām attiecināmo izmaksu pozīcijām
un pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros izmaksas ir
radušās, sākot ar 2020. gada 1. februāri, bet otrās projektu
iesniegumu atlases kārtas ietvaros - finansējuma saņēmējam, sākot
ar 2024. gada 18. decembri, savukārt sadarbības partnerim, sākot
ar dienu, kad finansējuma saņēmējs noslēdzis līgumu par projekta
īstenošanu."
18. Papildināt ar II1 nodaļu šādā
redakcijā:
"II1.
Prasības finansējuma saņēmējam un sadarbības
partnerim
16.1 Investīciju otrās projektu iesniegumu atlases
kārtas īstenošanai sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS
DZELZCEĻA LĪNIJAS" kā finansējuma saņēmējs piesaista valsts
akciju sabiedrību "Latvijas dzelzceļš" kā sadarbības partneri,
lai īstenotu projektu par šo noteikumu 5.1 punktā
norādīto finansējumu, noslēdzot sadarbības līgumu. Sadarbības
līgumā nosaka savstarpējo atbildību, funkcijas un pienākumus
projekta sekmīgai īstenošanai, tai skaitā:
16.11. finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera
pienākumus, tiesības un atbildību;
16.12. sadarbības partnera īstenojamās atbalstāmās
darbības un to apjomu;
16.13. maksājumu veikšanas kārtību;
16.14. informācijas pieprasīšanas un iesniegšanas
kārtību un termiņus;
16.15. projekta rezultātu uzturēšanas
nosacījumus.
16.2 Valsts akciju sabiedrība "Latvijas dzelzceļš" kā
sadarbības partneris veic izbūvējamās infrastruktūras īpašnieka
un pārvaldnieka funkcijas. Valsts akciju sabiedrība "Latvijas
dzelzceļš" ir tehnisko noteikumu izdevējs un saskaņā ar šo
noteikumu 16.1 punktā minēto sadarbības līgumu sniedz
priekšlikumus sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "EIROPAS
DZELZCEĻA LĪNIJAS" par būvniecības līguma vadību un tehniskajiem
risinājumiem, kas ietekmē valsts akciju sabiedrības "Latvijas
dzelzceļš" infrastruktūru, tai skaitā par būvniecības risinājumu
funkcionālo savietojamību ar esošo dzelzceļa
infrastruktūru.
16.3 Šo noteikumu 16.1 punktā minētais
finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris pirms līguma
noslēgšanas ar aģentūru iesniedz sadarbības iestādē ar sadarbības
partneri noslēgtu sadarbības līgumu.
16.4 Finansējuma saņēmējs ir atbildīgs par sadarbības
partnera pienākumu un funkciju izpildi projekta īstenošanā un
sadarbības partnera īstenotajām funkcijām projektā, tai skaitā
novēršot dubultā finansējuma risku un nodrošinot demarkāciju ar
citiem līdzīgiem vai saistītiem pasākumiem."
19. Papildināt ar 26.2.1 apakšpunktu šādā
redakcijā:
"26.2.1 finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera
sadarbības nosacījumi (ja attiecināms);".
20. Izteikt 26.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"26.4. avansa, tostarp noslēdzošā avansa, un starpposma maksājumu
saņemšanas nosacījumi, tai skaitā minēto maksājumu apjoms un to
izmaksāšanas kārtība un termiņi, kādā jāsasniedz projekta mērķis,
izmantojot saņemto avansu;".
21. Izteikt 27.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"27.1. plānoto maksājuma pieprasījumu iesniegšanas grafiku, kurā
norāda maksājuma pieprasījuma veidu (avanss, tostarp noslēdzošais
avanss, starpposma maksājums), maksājuma apmēru un pieprasīšanas
laiku;".
22. Izteikt 28.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"28.1. finansējuma saņēmējam ir pieejami vairāki avansa un
starpposma maksājumi, kas kopsummā veido 100 % no šo noteikumu 5.
punktā minētajām investīcijas izmaksām. Viena avansa maksājuma
apmērs nepārsniedz 30 % no šo noteikumu 5. punktā minētajām
investīcijas izmaksām. Finansējuma saņēmējam avanss ir jāapgūst
sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros, iesniedzot avansa
maksājumu pieprasījumus piešķirtās avansa summas apmērā;".
23. Izteikt 28.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"28.3. noslēdzošais avansa maksājums projektā nav mazāks par 10 %
no šo noteikumu 5. punktā minētajām investīcijas izmaksām un var
tikt veikts līdz 2026. gada 31. augustam;".
24. Svītrot 28.4. apakšpunktu.
25. Izteikt 30.7. apakšpunktu šādā redakcijā:
"30.7. nodrošināt, ka infrastruktūras izbūve paredzēta
zemesgabalā, kas ir finansējuma saņēmēja vai sadarbības partnera
īpašumā vai valdījumā, vai arī būvniecības iecere ir saskaņota ar
zemesgabala īpašnieku, ievērojot Būvniecības likumā noteiktās
prasības;".
26. Izteikt 31. punktu šādā redakcijā:
"31. Investīcijas ietvaros projektu īsteno saskaņā ar līgumu, bet
ne ilgāk kā līdz 2026. gada 31. augustam."
27. Svītrot 32. punktu.
28. Izteikt 33. punktu šādā redakcijā:
"33. Finansējuma saņēmējs pirmās atlases kārtas ietvaros līdz
2026. gada 30. septembrim iesniedz Vadības informācijas sistēmā
projekta mērķa sasniegšanu pamatojošo projekta noslēguma
dokumentāciju, tai skaitā:
33.1. apliecinājumu par izbūvētās un pārbūvētās dzelzceļa
infrastruktūras nodošanu ekspluatācijā un investīcijas projekta
mērķu un rādītāju sasniegšanu;
33.2. pakalpojumu un piegādes līgumus un to izdevumus pamatojošo
dokumentāciju;
33.3. rēķinus un citus veiktos maksājumus apliecinošos
dokumentus;
33.4. pieņemšanas un nodošanas aktus;
33.5. bankas garantijas vai apdrošināšanas polises, ja
attiecināms;
33.6. citus pamatojošos dokumentus, kas apliecina projekta mērķu
un rādītāju sasniegšanu."
29. Izteikt 33.1 punktu šādā redakcijā:
"33.1 Finansējuma saņēmējs otrās atlases kārtas
ietvaros līdz 2026. gada 4. septembrim par darbiem, kas veikti
līdz 2026. gada 31. augustam, iesniedz Vadības informācijas
sistēmā Starptautiskās Inženierkonsultācijas konfederācijas
(Federation Internationale des Ingeneurs - Conseils
(FIDIC)) inženiera atzinumu, kas apliecina šo noteikumu
4.11. apakšpunktā minētā atskaites punkta sasniegšanu.
Satiksmes ministrijas un aģentūras pārvaldības deklarācijas
iesniegšanas gala termiņš Finanšu ministrijā ir 2026. gada 15.
septembris."
30. Papildināt ar 33.2 punktu šādā
redakcijā:
"33.2 Finansējuma saņēmējs otrās atlases kārtas
ietvaros par darbiem, kas veikti līdz 2026. gada 31. augustam,
līdz 2026. gada 20. decembrim iesniedz Vadības informācijas
sistēmā projekta mērķa sasniegšanu pamatojošo projekta noslēguma
dokumentāciju, kas apliecina izmaksu pamatotību (rēķinus un citus
veiktos maksājumus apliecinošos dokumentus). Noslēguma progresa
pārskatā iekļauj izdevumus, kas radušies līdz projekta izdevumu
attiecināmības perioda beigām."
31. Izteikt 34. punktu šādā redakcijā:
"34. Aģentūra veic projekta noslēguma dokumentācijas pārbaudi un
apstiprina izdevumus šādos termiņos:
34.1. šo noteikumu 3.11. apakšpunktā norādītajam
finansējuma saņēmējam - līdz 2026. gada 31. decembrim;
34.2. šo noteikumu 3.12. apakšpunktā norādītajam
finansējuma saņēmējam - līdz 2027. gada 15. februārim."
32. Papildināt ar 34.1 punktu šādā
redakcijā:
"34.1 Ja aģentūra, veicot šo noteikumu 34. punktā
minēto projekta noslēguma dokumentācijas pārbaudi, konstatē
neatbilstošus izdevumus, finansējuma saņēmējs tos atmaksā
atbilstoši šo noteikumu 9. punktā minētajā līgumā noteiktajai
kārtībai."
33. Izteikt 40.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"40.1. finansējuma saņēmējam ir pieejami vairāki avansa un
starpposma maksājumi, kas kopsummā veido 100 % no šo noteikumu
5.1 punktā minētajām investīcijas izmaksām. Viena
avansa maksājuma apmērs nepārsniedz 30 % no šo noteikumu
5.1 punktā minētajām investīcijas izmaksām.
Finansējuma saņēmējam avanss ir jāapgūst sešu mēnešu laikā
saimnieciskā gada ietvaros, iesniedzot avansa maksājumu
pieprasījumus piešķirtās avansa summas apmērā;".
34. Izteikt 40.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"40.2. noslēdzošais avansa maksājums projektā nav mazāks par 10 %
no šo noteikumu 5.1 punktā minētajām investīcijas
izmaksām un var tikt veikts līdz 2026. gada 31. augustam;".
35. Svītrot 40.3. apakšpunktu.
36. Papildināt ar 40.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"40.4. finansējuma saņēmējs par darbiem un pakalpojumiem, kas
veikti līdz 2026. gada 31. augustam, var norēķināties līdz 2026.
gada 20. decembrim."
Ministru prezidente E. Siliņa
Satiksmes ministrs A. Švinka