Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 

Siguldas novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 14

Siguldā 2025. gada 4. septembrī (prot. Nr. 13, 1. §)

Grozījumi Siguldas novada pašvaldības domes 2024. gada 19. decembra saistošajos noteikumos Nr. 59 "Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Siguldas novadā"

Apstiprināti ar Siguldas novada pašvaldības domes
2025. gada 4. septembra lēmumu
(prot. Nr. 13, 1. §)

Izdoti saskaņā ar Atkritumu apsaimniekošanas likuma
8. panta pirmās daļas 3. punktu

1. Izdarīt Siguldas novada pašvaldības domes 2024. gada 19. decembra saistošajos noteikumos Nr. 59 "Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Siguldas novadā" (turpmāk - saistošie noteikumi) šādus grozījumus:

1.1. izteikt saistošo noteikumu 4. punktu no 2025. gada 1. novembra šādā redakcijā:

"4. Siguldas novada administratīvajā teritorijā ir šādas sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonas:

4.1. Siguldas pilsētas, Siguldas pagasta, Mores pagasta, Allažu pagasta, Inčukalna pagasta teritorija;

4.2. Mālpils pagasta teritorija;

4.3. Krimuldas pagasta, Lēdurgas pagasta teritorija;

4.4. Atsevišķa sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zona - valsts autoceļš A2, kas šķērso Siguldas novada administratīvo teritoriju. Autoceļu pārvaldītājs ir valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts ceļi".";

1.2. izteikt saistošo noteikumu 4. punktu no 2026. gada 2. maija šādā redakcijā:

"4. Siguldas novada administratīvajā teritorijā ir šādas sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonas:

4.1. Siguldas pilsētas, Siguldas pagasta, Mores pagasta, Allažu pagasta, Inčukalna pagasta, Mālpils pagasta teritorija;

4.2. Krimuldas pagasta, Lēdurgas pagasta teritorija.";

1.3. izteikt saistošo noteikumu 16. punktu šādā redakcijā:

"16. Mājsaimniecībā radītus bioloģiski noārdāmus atkritumus fiziskām personām atļauts kompostēt, ja kompostēšana tiek veikta uz savā īpašumā esošas zemes un tas nerada draudus cilvēku dzīvībai, veselībai, videi, kā arī personu mantai. Juridiskām personām savā īpašumā atļauts kompostēt to rašanās vietā dārzu un parku atkritumus, neradot draudus cilvēku dzīvībai, veselībai, videi, kā arī personu mantai. Pilsētas un ciemu teritorijā esošo daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas pagalmā (ne tuvāk par 1,5 m no zemes vienības robežas, izņemot gadījumu, ja saņemts blakus esošā zemesgabala īpašnieka saskaņojums) atļauts ierīkot dārzu un parku atkritumu kompostēšanas vietu, ja ir saņemta daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas kopīpašnieku piekrišana, kompostēšanai tiek izmantotas tikai rūpnieciski ražotas vai tām pielīdzināmas kastes ar noslēgtām necaurredzamām malām un vāku, uz komposta kastes tiek norādīts par kompostēšanas vietas uzturēšanu atbildīgās personas kontakttālrunis, kompostēšana nerada traucējumus trešajām personām un neapdraud vidi. Bioloģisko atkritumu apsaimniekošana jāveic atbilstoši konkrētās atkritumu apsaimniekošanas zonas līguma nosacījumiem."

1.4. izteikt saistošo noteikumu 35.2. apakšpunktu šādā redakcijā:

"35.2. pie ēkām ar pārtikas produktiem paredzēto tirdzniecības platību vienādu ar 60 m2 vai lielāku un degvielas uzpildes staciju teritorijās - publiski pieejamu šķiroto atkritumu konteineru izvietošanu izlietotā papīra, kartona, plastmasas, metāla un stikla iepakojumu savākšanai.";

1.5. izteikt saistošo noteikumu 64.2. apakšpunktu šādā redakcijā:

"64.2. jebkādā veidā dedzināt atkritumus, izņemot ārpus Siguldas pilsētas teritorijas to rašanās vietā kaitēkļu, slimību skartu augu daļu dedzināšanu, kā arī mājsaimniecībās lūzušo zaru, koku, krūmu un dzīvžogu kopšanas rezultātā nozāģēto zaru dedzināšanu, ievērojot ugunsdrošības prasības, neradot draudus cilvēku dzīvībai, videi, personu mantai, kā arī neradot traucējumu apkārtējiem (par traucējumu uzskatāms vizuāli redzams, citiem cilvēkiem traucējošs piedūmojums);"

1.6. svītrot saistošo noteikumu 64.2.1. apakšpunktu;

1.7. svītrot saistošo noteikumu 64.2.2. apakšpunktu.

Siguldas novada pašvaldības domes priekšsēdētājs J. Vimba

 

Paskaidrojuma raksts
Siguldas novada pašvaldības domes 2025. gada 4. septembra saistošajiem noteikumiem Nr. 14 "Grozījumi Siguldas novada pašvaldības domes 2024. gada 19. decembra saistošajos noteikumos Nr. 59 "Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Siguldas novadā""

Paskaidrojuma raksta sadaļas

Informācija

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums Saskaņā ar Atkritumu apsaimniekošanas likuma 8. panta pirmās daļas 3. punktu pašvaldība izdod saistošos noteikumus par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu savā administratīvajā teritorijā, cita starpā nosakot arī šīs teritorijas dalījumu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonās.

Ar Siguldas novada pašvaldības (turpmāk - Pašvaldība) domes 2024. gada 19. decembra lēmumu (prot. Nr. 55, 5. §) apstiprināti saistošie noteikumi Nr. 59 "Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Siguldas novadā" (turpmāk - Saistošie noteikumi), kas stājušies spēkā 2025. gada 1. aprīlī.

Saistošo noteikumu 4. punktā noteiktas šādas sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonas: 1) Siguldas pilsētas, Siguldas pagasta, Mores pagasta, Allažu pagasta teritorija; 2) Mālpils pagasta teritorija; 3) Inčukalna pagasta teritorija; 4) Krimuldas pagasta, Lēdurgas pagasta teritorija; 5) Atsevišķa sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zona - valsts autoceļš A2, kas šķērso Siguldas novada administratīvo teritoriju. Autoceļu pārvaldītājs ir valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts ceļi".

Lai efektīvāk organizētu sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Siguldas novada administratīvajā teritorijā, ir nepieciešams grozīt Saistošajos noteikumos noteiktās sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonas.

Papildus Saistošajos noteikumos nepieciešams veikt šādus grozījumus:

- precizēt kārtību dārzu un parku atkritumu kompostēšanas vietu ierīkošanai daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas pagalmā, Saistošo noteikumu 16. punktā noteiktās prasības attiecinot uz pilsētas un ciemu teritoriju. Proti, daudzdzīvokļu mājām, kas atrodas lauku teritorijās, nebūtu samērīgi noteikt Saistošo noteikumu 16. punktā noteikto ierobežojumu līdzīgi kā konteineru novietņu izveidošanai ārpus pilsētas un ciemu teritorijas.

- nepieciešams precizēt Saistošo noteikumu 35. 2. apakšpunktu par atkritumu savākšanas konteineriem pie publiski pieejamiem objektiem (samazināta platība atbilstoši tam, kas noteikts Iepakojuma likumā, kāda izmēra veikaliem jānodrošina depozīta iepakojuma savākšana).

- nepieciešams precizēt Saistošo noteikumu 64.2. apakšpunktā noteikto kārtību par dārzu un parku atkritumu dedzināšanu, svītrojot sasaisti ar meža ugunsnedrošo laika posmu. Tā nenodrošina mērķa sasniegšanu - ugunsnedrošo laika posmu Valsts meža dienests nosaka visai valsts teritorijai vienlaicīgi, piemēram, 2025. gada vasaras sezonā nokrišņu daudzums ir bijis izteikti nevienmērīgs - neskatoties uz paaugstinātu nokrišņu daudzumu Vidzemē, spēkā ir ugunsnedrošais laika posms, pamatojot ar tā nepieciešamību Kurzemē.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu Nav fiskālās ietekmes, jo noteikumu īstenošana neietekmēs pašvaldībai pieejamos resursus, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide vai esošo institūciju kompetences paplašināšana, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi.
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci Noteikumu projekta ietekmes vērtējums:

1) sociālā ietekme - labvēlīga ietekme, jo nodrošinās Siguldas novada administratīvajā teritorijā efektīvāku sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojuma sniegšanu, mazāku pakalpojuma sadrumstalotību;

2) ietekme uz vidi - pozitīva, saistošo noteikumu regulējums vērsts uz atkritumu šķirošanas veicināšanu;

3) ietekme uz iedzīvotāju veselību - nav ietekmes;

4) ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā - saistošie noteikumi neparedz tiešu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, neierobežo uzņēmējdarbības aktivitātes un ir saistoši visām fiziskajām un juridiskajām personām pašvaldības teritorijā;

5) ietekme uz konkurenci - saistošo noteikumu īstenošana tiešā veidā neietekmē tirgus dalībnieku skaitu un pakalpojuma pieejamību tirgū. Pašvaldība normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā izvēlas pakalpojuma sniedzēju - atkritumu apsaimniekotāju, kurš veic sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu, šķirošanu un uzglabāšanu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonā, tādējādi veicinot tirgus dalībnieku iespējas konkurēt.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām 4.1. Saistošo noteikumu piemērošanas jautājumos personas var vērsties Siguldas novada pašvaldības centrālās pārvaldes Attīstības un investīciju pārvaldes Nekustamo īpašumu pārvaldības nodaļā.

4.2. Par saistošo noteikumu pārkāpumiem personas ir saucamas pie administratīvās atbildības Atkritumu apsaimniekošanas likumā un Administratīvās atbildības likumā noteiktajā kārtībā.

4.3. Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas.

5. Informācija par ietekmi uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem 5.1. Saistošie noteikumi paredzēti un ir nepieciešami Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 1. punktā noteiktās pašvaldības autonomās funkcijas - organizēt iedzīvotājiem sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumus neatkarīgi no tā, kā īpašumā atrodas dzīvojamais fonds - nodrošināšanai.

5.2. Saistošo noteikumu izpilde neietekmēs pašvaldībai pieejamos cilvēkresursus, un tie tiks īstenoti esošo funkciju un resursu ietvaros.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu 6.1. Kontroli par saistošo noteikumu izpildi, administratīvo pārkāpumu procesu uzsākšanu un normatīvajos aktos noteiktos procesuālo darbību veikšanu par atkritumu apsaimniekošanas noteikumu pārkāpšanu, atbilstoši savai kompetencei, veic Atkritumu apsaimniekošanas likumā un normatīvajos aktos par administratīvo atbildību norādītās personas.

6.2. Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanā netiek paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana 7.1. Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa - Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 1. punktā noteiktās pašvaldības autonomās funkcijas - organizēt iedzīvotājiem sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumus neatkarīgi no tā, kā īpašumā atrodas dzīvojamais fonds - nodrošināšanai.

7.2. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi un paredzamā rīcība ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai, jo ir noteiktas samērīgas prasības un pakāpeniska pāreja uz divām sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonām.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai, saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts no 2025. gada 3. jūlija līdz 2025. gada 17. jūlijam publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē sabiedrības viedokļa noskaidrošanai.

Norādītajā termiņā saņemts SIA "ZAAO" viedoklis pārskatīt saistošo noteikumu projekta redakciju, paredzot, ka Siguldas novada administratīvajā teritorijā ir vairāk nekā viena sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zona, saglabājot Krimuldas pagasta, Lēdurgas pagasta teritorijas sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonu un atļaujot SIA "ZAAO" arī turpmāk nodrošināt minētajā zonā atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumus. Viedoklis pamatots ar šādiem argumentiem:

- sabiedrība nevar piekrist apgalvojumam, ka viena sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zona var tikt uzskatīta par veiksmīgāko un efektīvāko veidu, kā nodrošināt pašvaldības iedzīvotājiem atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu nepārtrauktu pilnveidošanos un veselīgu konkurenci starp atkritumu apsaimniekotājiem;

- pašvaldībai pieder kapitāldaļas gan "JUMIS" Siguldas pilsētas sabiedrībā ar ierobežotu atbildību, gan SIA "ZAAO" (turpmāk - Sabiedrība). Pastāvot šādai situācijai, pašvaldībai ir ne tikai iespēja iesaistīties Sabiedrības ilgtermiņa stratēģijas izveidē, kas skar arī pašvaldības administratīvo teritoriju, bet arī turpināt saņemt noteiktā daļā pašvaldības teritorijas (Krimuldas un Lēdurgas pagastā) atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumus, pamatojoties uz in-house procedūru;

- vairāku zonu esamība nodrošinātu aktīvu un vispusīgu brīvo tirgu, kur galvenais virzošais spēks ir konkurence;

- SIA Jumis un Sabiedrība atkritumu apsaimniekošanas maksas apmērs būtiski neatšķiras viens no otra, tajā pašā laikā abas kapitālsabiedrības pozitīvi stimulē viena otru attīstīt un pilnveidot savu pakalpojuma klāstu, lai pēc iespējas veiksmīgāk apmierinātu attiecīgās atkritumu apsaimniekošanas zonas iedzīvotāju vēlmes un vajadzības. Proti, saglabājot vairākas atkritumu apsaimniekošanas zonas pašvaldības administratīvajā teritorijā, tiek veicināta savstarpēja konkurence starp atkritumu apsaimniekošanas komersantiem, kas savukārt sekmē atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu attīstību un kvalitātes uzlabošanos;

- nosakot vairāk nekā vienu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonu, pašvaldība paredz vairākas opcijas, kādā veidā pašvaldības administratīvajā teritorijā tiek sniegti atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumi, un gadījumā, ja kaut kādu iemeslu dēļ, kāds no esošajiem variantiem praksē nespēs sniegt gaidīto rezultātu, pašvaldība varēs paplašināt Sabiedrības atkritumu apsaimniekošanas pakalpojuma sniegšanas teritoriju, piemērojot in-house procedūru;

- katrs atkritumu apsaimniekošanas pakalpojuma sniedzējs nodrošina labākos un vajadzīgākos risinājumus attiecīgajā atkritumu apsaimniekošanas zonā esošajiem klientiem. Savukārt, ja viens no atkritumu apsaimniekotājiem, kurš sniedz pakalpojumus Pašvaldības teritorijā, attīsta kādu no saviem pakalpojumiem, tad attiecīgi arī pārējie atkritumu apsaimniekotāji ir pozitīvi stimulēti un ieinteresēti nepārtraukti pilnveidoties un piedāvāt saviem klientiem arvien jaunus un mūsdienīgākus pakalpojumus, pakalpojumu klāstu veidojot tādu, lai pēc iespējas pielāgotos konkrētajā zonā esošo klientu paradumiem un vajadzībām.

Pašvaldība 2025. gada 14. augustā uzklausījusi kapitālsabiedrību Siguldas pilsētas sabiedrības ar ierobežotu atbildību "JUMIS" un SIA "ZAAO", kurās pašvaldība ir kapitāldaļu turētāja, viedokļus par Siguldas novada administratīvās teritorijas dalījumu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonās.

Pašvaldība ņēmusi vērā sabiedrības viedokļa noskaidrošanas laikā saņemto SIA "ZAAO" viedokli paredzēt Siguldas novada administratīvajā teritorijā vairāk nekā vienu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonu, attiecīgi precizējot saistošo noteikumu projektu. Precizēts saistošo noteikumu 4. punkts, saglabājot kā atsevišķu zonu arī Krimuldas pagasta un Lēdurgas pagasta teritoriju. Pāreja uz divām sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonām noteikta pakāpeniski, paredzot, ka no 2026. gada 2. maija Siguldas novada administratīvajā teritorijā paredzētas divas sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonas: 1) Siguldas pilsētas, Siguldas pagasta, Mores pagasta, Allažu pagasta, Inčukalna pagasta, Mālpils pagasta teritorija; 2) Krimuldas pagasta, Lēdurgas pagasta teritorija.

Siguldas novada pašvaldības domes priekšsēdētājs J. Vimba

 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Grozījumi Siguldas novada pašvaldības domes 2024. gada 19. decembra saistošajos noteikumos Nr. 59 .. Statuss:
Spēkā esošs
spēkā esošs
Izdevējs: Siguldas novada dome Veids: saistošie noteikumi Numurs: 14Pieņemts: 04.09.2025.Stājas spēkā: 03.10.2025.Tēma:  Administratīvās atbildības ceļvedisPublicēts: Latvijas Vēstnesis, 190, 02.10.2025. OP numurs: 2025/190.17
Saistītie dokumenti
  • Grozītais
  • Izdoti saskaņā ar
  • Citi saistītie dokumenti
363434
03.10.2025
424
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Piekļūstamība
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"