Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 

Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmums Nr. 519/1-2

Rīgā 2025. gada 18. septembrī

Par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm obyektiv.press, vesti-ural.ru, up74.ru, op74.ru, k-ur.info, 1obl.ru, contract43.kirovreg.ru, progorod43.ru, socialkirov.ru, centr-svo.ru

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (turpmāk - Padome) šādā sastāvā - Padomes priekšsēdētāja vietniece Aurēlija Ieva Druviete, Padomes locekle Ilva Milzarāja un Padomes loceklis Andis Plakans -, izvērtējot Padomes Monitoringa departamenta 2025. gada 15. aprīļa pārbaudes ziņojumu Nr. P/2025/126/6-4 un no kompetentās valsts pārvaldes iestādes saņemto informāciju,

konstatē:

[1] Padome, veicot Latvijas informatīvās telpas monitoringu nolūkā veikt tai Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 60. pantā noteiktās funkcijas, ir veikusi dažādu tīmekļvietņu pārbaudi, vērtējot tīmekļvietnēs izvietoto audio, audiovizuālo un rakstisko saturu.

[2] 2025. gada 5. septembrī Padome ir saņēmusi 2025. gada 4. septembra vēstuli no citas kompetentās valsts pārvaldes iestādes, kurā sniegta informācija par tīmekļvietņu obyektiv.press, vesti-ural.ru, up74.ru, op74.ru, k-ur.info, 1obl.ru, contract43.kirovreg.ru, progorod43.ru, socialkirov.ru, centr-svo.ru pārbaudi un tajā konstatēto informāciju. Kompetentā iestāde norāda, ka tīmekļvietnēs obyektiv.press, vesti-ural.ru, up74.ru, op74.ru, k-ur.info, 1obl.ru, contract43.kirovreg.ru, progorod43.ru, socialkirov.ru, centr-svo.ru kopumā tiek sistemātiski izplatīta Krievijas kara propaganda. Šajās vietnēs publicētā satura mērķis ir atspoguļot Krievijai labvēlīgā veidā karu Ukrainā, regulāri attaisnojot un slavinot tās veiktos kara noziegumus.

[3] Veicot minēto tīmekļvietņu pārbaudi (pārbaudes rezultāti apkopoti Padomes Monitoringa departamenta 2025. gada 15. aprīļa pārbaudes ziņojumā Nr. P/2025/126/6-4, kā arī kompetentās iestādes 2025. gada 4. septembra vēstulē Nr. 21/2025/6475-IP) Padome un kompetentā valsts pārvaldes iestāde ir konstatējusi, ka minētajās tīmekļvietnēs tiek izplatīta vienpusēja, maldinoša un tendencioza informācija par Krievijas karu Ukrainā, akcentēts informatīvais un sabiedriskais atbalsts Ukrainā karojošajiem Krievijas karavīriem, leģitimizēta Krievijas nelikumīgi okupēto un anektēto Ukrainas teritoriju piederība Krievijai, kā arī veidota pozitīva attieksme pret Krieviju kopumā. Tāds saturs tīmekļvietnēs var radīt negatīvu ietekmi uz Latvijas sabiedrības saliedētību, starpetniskajām attiecībām, vērtību izpratni, kā arī Latvijas valsts solidaritāti un atbalstu Ukrainai attiecībā uz tās neatkarību, suverenitāti un teritoriālo vienotību tās starptautiski atzītajās robežās.

[3.1] Tīmekļvietnē obyektiv.press cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.1.1] Tīmekļvietne obyektiv.press ir Krievijas ziņu laikraksts, kas atrodas Krimas pussalā, Sevastopolē (starptautiski atzītā Ukrainas sastāvdaļā). Laikrakstā Krievijas karš pret Ukrainu tiek dēvēts par speciālo militāro operāciju (turpmāk arī saīsinājumā - SMO; krievu: "СВО") un tiek atbalstīta Krievijas puse konfliktā, kā arī tīmekļvietnē izvietoto ziņu naratīvs veidots ar mērķi parādīt Krimas pussalu kā Krievijas Federācijai piederošu teritoriju.

Tīmekļvietnē tiek sistemātiski izplatītas pret Ukrainas neatkarību un teritoriālo integritāti vērstas ziņas, kuru mērķis ir attaisnot Krievijas veikto Krimas pussalas aneksiju un izplatīt Krievijas agresiju Ukrainā atbalstošus vēstījumus. Atbilstoši Krievijas agresīvajai ārpolitikai, vietnes publikācijās tostarp tiek noliegta Krimas pussalas piederība Ukrainai, kā arī izplatīti ierastie Kremļa propagandas vēstījumi par Krimas pussalas un Sevastopoles pilsētas ciešajām kultūras, politikas, ekonomiskajām saitēm ar Krieviju. Tāpat šajā tīmekļvietnē regulāri tiek izplatīta informatīva rakstura informācija par Kremļa atbalstītās vietējās administrācijas darbu;

[3.1.2] Tīmekļvietnē konstatēts raksts "Sberbank ir atcēlis pārskaitījumu komisiju SMO dalībniekiem" (krievu: "Сбербанк отменил комиссию за переводы для участников СВО"), kurā aprakstītas Krievijas valdības un banku sektora vienošanās par dažādiem finansiāliem atvieglojumiem Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībniekiem, kuri piedalās karā pret Ukrainu. Šie atvieglojumi ietver komisiju atcelšanu par maksājumiem un naudas izņemšanu bankomātos, iespēju izmantot kredītbrīvdienas, kā arī atbrīvošanu no kredītprocentu maksājumiem. Šāds raksts reklamē kara dienestu Krievijas armijā, norādot, ka kara dalībnieki saņem atvieglojumus arī kredītiestādēs;

[3.1.3] Tīmekļvietnē konstatēts raksts "Sevastopolē SMO dalībniekiem zemes gabala vietā var piedāvāt naudas kompensāciju" (krievu: "В Севастополе участникам СВО вместо земельного участка могут предложить денежную компенсацию"). Rakstā informē par likumprojektu, kas iesniegts Sevastopoles likumdošanas sapulcē, paredzot grozījumus divos reģionālajos likumos, lai piedāvātu vienreizēju naudas kompensāciju 1 (viena) miljona rubļu apmērā tiem Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībniekiem un citām pilsoņu kategorijām, kam pienākas bezmaksas zemes gabals pilsētas teritorijā. Šāds raksts demonstrē lasītājam naratīvu, ka Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībnieki saņem kā labumu zemes gabalu pilsētas teritorijā, bet Sevastopoles gadījumā pilsēta izmaksā kompensāciju 1 (viena) miljona rubļu vērtībā;

[3.1.4] Tīmekļvietnē konstatēts raksts "Sevastopolē vairāk nekā simts SMO dalībnieku ģimenes locekļu gada laikā bez maksas apmeklējuši ūdens atpūtas kompleksu "Akvadelux"" (krievu: "В Севастополе ББК "Акваделюкс" за год бесплатно посетили более ста членов семей участников СВО"), kurā tiek izplatīta informācija par Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībnieku un viņu ģimeņu atbalsta programmu Sevastopolē. Rakstā teikts, ka vairāk nekā 100 (viens simts) Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībnieku ģimenes locekļu gada laikā bez maksas apmeklējuši veselības un relaksācijas kompleksu "Akvadelux" projekta "За други своя" ietvaros. Kompleksā tika piedāvāta vienas dienas SPA programma ar mērķi uzlabot fizisko un psiholoģisko veselību, ietverot masāžas, aromterapiju, ietīšanas procedūras, skrubēšanu un citas aktivitātes.

[3.2] Tīmekļvietnē vesti-ural.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.2.1] Tīmekļvietne vesti-ural.ru ir Valsts televīzijas un radio raidsabiedrības "Ural" - federālā valsts vienotā uzņēmuma "Viskrievijas valsts televīzijas un radio apraides kompānija" (turpmāk arī - VGTRK) filiāles Urālu federālajā reģionā (krievu: Государственная телевизионная и радиовещательная компания "Урал" - филиал ФГУП "Всероссийская государственная телевизионная и радиовещательная компания" (ГТРК) в Уральском федеральном округе) mājas lapa.

Tīmekļvietnē sistemātiski tiek izplatīta Krievijas kara propaganda. Krievijas kara Ukrainā attaisnošanai un slavēšanai, vietnēs periodiski tiek publicētas intervijas ar karadarbībā Ukrainā iesaistītajiem Krievijas karavīriem vai viņu radiniekiem. Tāpat šajā tīmekļvietnē atrodama Krievijas mērķtiecīgi izplatītā dezinformācija par Ukrainu un ukraiņiem, tostarp Kremļa propagandai raksturīgie vēstījumi par cīņu neonacismu. Krievijas agresijas attaisnošanai un slavināšanai, agresorvalsts karadarbība Ukrainā šajā tīmekļvietnē tiek pielīdzināta ar cīņu pret Nacistisko Vāciju Otrajā pasaules karā;

[3.2.2] Tīmekļvietnē var piekļūt trijām radio programmu tiešraidēm - Radio Rossii (krievu: "Радио России"), Majak (krievu: "Маяк"), Radio Vesti FM (krievu: "Радио Вести FM"), kā arī ir Krievijas televīzijas programmām Rossija 1 Ural (krievu: "Россия 1 Урал") un Rossija 24 Ural (krievu: "Россия 24 Урал") "Rossija" (krievu: "Россия"). Tāpat tīmekļvietnē tiek izvietots saturs, kurš pauž atbalstu Krievijas iebrukumam Ukrainā un karš Ukrainā tiek dēvēts par speciālo militāro operāciju;

[3.2.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Akcija "Atgriez varonim vārdu" sākusies Urālu galvaspilsētā" (krievu: "Акция "Верни герою имя" стартовала в столице Урала"). Rakstā tiek izplatīta informācija, ka patriotiskās kustības skolnieki sakopa Otrā pasaules kara pieminekļus, pēc kā pagodināja karavīrus ar klusuma brīdi un nolika ziedus. Šāda raksta izvietošana parāda, ka Krievijā ciena un godā savus karavīrus, reklamējot dienestu armijā kā prestižu profesiju;

[3.2.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Sakari kā kaujā: jaunie virsnieki pilnveido prasmes, balstoties uz SMO pieredzi" (krievu: "Связь как в бою: молодые офицеры оттачивают навыки по опыту СВО"). Rakstā parādīts, ka Krievijas jaunieši Jekaterinburgā saņēma jauno virsnieku apmācības, kurās tika izspēlēta kara situācija, kas tika maksimāli pietuvināta realitātei. Izspēlē piedalījās arī instruktori, kas piedalījās karā pret Ukrainu. Rakstā Krievijas karš ar Ukrainu tiek saukts par speciālo militāro operāciju. Ar šādu rakstu tiek demonstrēts lasītājam, ka krievu armija attīstās un izplata karā iegūto pieredzi visos valsts reģionos;

[3.2.5] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Izstāde "Savējos nepametam" atklāta Jekaterinburgā" (krievu: "Выставка "СВОих не бросаем" открылась в Екатеринбурге"). Rakstā parādīts, ka Jekaterinburgā atklāta izstāde, kurā parādītas krievu mediju korespondenta uzņemtās fotogrāfijas no karadarbībām Ukrainā. Rakstā akcentēts, ka Krievija atbrīvo Ukrainu un parādītas fotogrāfijas kā Krievija atjauno Ukrainas teritorijas, kuras ieņemšanas procesā arī izpostīja. Rakstā arī tiek minēts, ka izstādē var apskatīt literatūru no Ukrainas, kura, pēc muzeja direktora teiktā, tika izmantota Ukrainā vairāk kā trīsdesmit gadus, lai pārveidotu cilvēku zemapziņu. Rakstā Krievijas karš pret Ukrainu tiek saukts par speciālo militāro operāciju. Rakstā ukraiņi tiek parādīti kā ļaundari, bet krievi kā varoņi.

[3.3] Tīmekļvietnē up74.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.3.1] Tīmekļvietne up74.ru ir Krievijas Federācijas laikraksta "Dienvidu Urālu panorāma" (krievu: "Южноуральская панорама") tīmekļvietne, kurā tiek sistemātiski izvietots Krievijas iebrukumu Ukrainā atbalstošs saturs.

Tīmekļvietnē sistemātiski tiek izplatīta Krievijas kara propaganda. Krievijas kara Ukrainā attaisnošanai un slavēšanai, vietnēs periodiski tiek publicētas intervijas ar karadarbībā Ukrainā iesaistītajiem Krievijas karavīriem vai viņu radiniekiem. Tāpat šajās vietnēs atrodama Krievijas mērķtiecīgi izplatītā dezinformācija par Ukrainu un ukraiņiem, tostarp Kremļa propagandai raksturīgie vēstījumi par cīņu neonacismu. Tāpat jānorāda, ka Krievijas agresijas attaisnošanai un slavināšanai, agresorvalsts karadarbība Ukrainā šajā tīmekļvietnē tiek pielīdzināta ar cīņu pret Nacistisko Vāciju Otrajā pasaules karā;

[3.3.2] Tīmekļvietnes mājaslapā ir izvietots banneris ar nosaukumu "Varoņu laiks" (krievu: "Время героев"), kuru nospiežot lietotājs tiek pāradresēts pie rakstiem, kuros tiek izvietota informācija ar Krievijas iebrukumu Ukrainā atbalstošu saturu;

[3.3.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts ""Afrikaniča" ceļš. Kā vīrietis no Čeļabinskas atbrīvoja Donbasu un Sīriju" (krievu: "Путь "Африканыча". Как челябинец освобождал Донбасс и Сирию"). Rakstā tiek parādīts Krievijas armijas kareivis ar iesauku "Afrikanič", kurš piedalījās vairākos militāros konfliktos. Tika stāstīts par karavīra pieredzi Sīrijā un Ukrainā. Norādīts, ka karavīrs karā Ukrainas Donbasa reģionā piedalījās kā brīvprātīgais. Rakstā tiek lietota arī Ukrainas karaspēku noniecinoša valoda, saucot Ukrainas kareivjus par "Ukrainas fašistiem" (krievu: "Украинские фашисты"), "ukraiņu nacionālistiem" (krievu: "украинские националисты") un "ukropiem" (krievu: "укропы"). Rakstā krievu karavīrs tiek parādīts kā varonis, kurš pēc dienesta beigšanas sadarbojas ar labdarības organizācijām, lai nodrošinātu aprīkojumu Krievijas karavīriem Ukrainā. Šāda raksta mērķis ir parādīt Krievijas karavīrus kā varoņus, kas cīnās par Ukrainas atbrīvošanu, tai pašā laikā ar noniecinošu valodu diskreditē Ukrainas karaspēku;

[3.3.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Palikt neredzamam. Kā Čeļabinskas tīkli aizsargā pret ienaidnieka droniem" (krievu: "Остаться невидимым. Как челябинские сети защищают от вражеских дронов"). Rakstā tiek parādītas brīvprātīgo darbinieku organizācijas, kas nodarbojas ar humanitārās palīdzības sniegšanu Krievijas karavīriem Ukrainā. Brīvprātīgās organizācijas Krievijā izgatavo, piemēram, maskēšanās tīklus un speciālus spilvenus, kurus tālāk nodod krievu karavīriem. Tika parādīts, kā Krievijas pilsoņi ir patriotiski noskaņoti un aktīvi palīdz krievu karavīriem Ukrainā. Parādīts, ka piedalās arī seniori ļoti sirmā vecumā. Rakstā Krievijas karš pret Ukrainu tiek saukts par speciālo militāro operāciju. Šāda raksts reklamē palīdzības sniegšanu Krievijas karavīriem, parādot dažādus veidus, kā persona var sniegt atbalstu karavīriem;

[3.3.5] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kā aukstajā laikā brīvprātīgie palīdz SMO kaujiniekiem" (krievu: "Как волонтеры помогают бойцам СВО в холода"). Rakstā parādīta brīvprātīgo darbinieku organizācija, kas palīdz krievu karavīriem Ukrainā. Šī organizācija nodarbojas ar maskēšanās tīklu, guļammaisu, termoveļas u. c. labumu izgatavošanu, ko tālāk nodod kā humanitāro palīdzību Krievijas karavīriem Ukrainā. Rakstā Krievijas iebrukums Ukrainā tiek saukts par speciālo militāro operāciju. Raksta mērķis ir parādīt lasītājam, ka Krievijas pilsoņi ir patriotiski noskaņoti un pat seniori iesaistās brīvprātīgajā darbā. Raksta beigās tiek norādīts, ka darbnīcas meklē sponsorus, kas var palīdzēt samaksāt darbnīcu īres maksājumus.

[3.4] Tīmekļvietnē op74.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.4.1] Tīmekļvietne op74.ru ir Krievijas Federācijas Čeļabinskas apgabala Sabiedriskās palātas tīmekļvietne, kurā tiek sistemātiski publicēta Krievijas karu Ukrainā atbalstoša informācija. Krievijas kara Ukrainā kontekstā galvenokārt ir izvietota informācija par Krievijas valsts atbalsta mehānismiem (dalība apmācību programmā, darbs valsts pārvaldē) Krievijas iebrukuma dalībniekiem, kas piedalījās karā pret Ukrainu. Tīmekļvietnē Krievijas iebrukums Ukrainā tiek dēvēts par speciālo militāro operāciju

Tīmekļvietnē regulāri tiek izplatīta Krievijas agresīvo ārpolitiku un karadarbību Ukrainā atbalstoša informācija. Šajā tīmekļvietnē tiek publicēta informācija par iespējām sniegt dažāda veida atbalstu Krievijas bruņotajiem spēkiem, piemēram, ziedojumu veikšanu un maskēšanās tīklu veidošanas pasākumiem;

[3.4.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Dienvidu Urāla SMO veterāniem būs iespēja tikt pie varas" (krievu: "Ветераны СВО на Южном Урале получат шанс войти во власть"). Rakstā tiek aprakstīta Krievijas Čeļabinskas apgabala organizētā programma "Dienvidu Urāla varoņi" (krievu: "Герои Южного Урала"). Programmas mērķis ir no Krievijas kara Ukrainā veterāniem apmācīt jaunus profesionāļus, kas ir spējīgi vadīt cilvēkus, tai skaitā arī valsts pārvaldē. Rakstā tiek būtiski izceltas rakstura iezīmes, kuras krievu karavīri apgūst, karojot Ukrainā. Tāpat Maskava tiek salīdzināta ar Seno Romu, kurā amatus publiskajā sektorā varēja iegūt tikai ar pretinieka asins izliešanu. Šāds raksts lasītājam reklamē dienestu Krievijas armijā, parādot labumus (būtiska rakstura attīstība, iespējas iegūt amatus valsts pārvaldē), kurus persona var iegūt, ja pievienosies Krievijas karaspēkam karā pret Ukrainu. Rakstā arī Krievijas karš Ukrainā tiek dēvēts par speciālo militāro operāciju. Raksta avots ir Latvijas teritorijā ierobežotas tīmekļvietnes "mk.ru" Čeļabinskas apgabala tīmekļvietne "chel.mk.ru";

[3.4.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Čeljabinskas eksperti pastāstīja, ko reģionam dos programma "Dienvidu Urāla varoņi"" (krievu: "Челябинские эксперты рассказали, что даст региону программа "Герои Южного Урала""). Rakstā tiek aprakstīta Krievijas Čeļabinskas apgabala organizētā programma "Dienvidu Urāla varoņi" (krievu: "Герои Южного Урала"), kas ir analoģiska Krievijas prezidenta organizētajai programmai "Varoņu laiks" (krievu:"Время героев"). Programmas mērķis ir apmācīt Krievijas kara Ukrainā veterānus par jauniem vadītājiem publiskajā sektorā. Krievu eksperti rakstā norāda, ka rakstura īpašības, kuras krievu karavīri iegūst dalībā kara frontē būs noderīgas arī publiskajā sektorā miera laikā. Eksperti slavina kara veterānus un norāda, ka kara veterāni apguvuši prasmes, kuras var būt ļoti noderīgas publiskajam sektoram. Rakstā arī minēts, ka kara veterāni ir nozīmīgs resurss, no kura rekrutēt jaunās elites. Šāds raksts lasītājam reklamē dienestu Krievijas armijā, parādot labumus (būtiska rakstura attīstība, iespējas iegūt amatus valsts pārvaldē), kurus persona var iegūt, ja pievienosies Krievijas karaspēkam karā pret Ukrainu. Rakstā arī Krievijas karš Ukrainā tiek dēvēts par speciālo militāro operāciju. Raksta avots ir Latvijas teritorijā ierobežotas tīmekļvietnes "mk.ru" Čeļabinskas apgabala tīmekļvietne "chel.mk.ru";

[3.4.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Čeljabinskas apgabalā turpinās reģistrācija dalībai programmā "Dienvidu Urāla varoņi"" (krievu: "В Челябинской области продолжается регистрация на участие в программе "Герои Южного Урала""). Rakstā atkal tiek pieminēta Krievijas Čeļabinskas apgabala organizētā programma "Dienvidu Urāla varoņi" (krievu: "Герои Южного Урала"). Rakstā tiek atgādināts, ka programmas mērķis ir sagatavot augsta līmeņa vadītājus no veterāniem, kas piedalījās Krievijas karā pret Ukrainu. Rakstā minēts, ka programmas ietvaros dalībnieki piedalīsies gadu ilgās mācībās pēc kā tiks nodrošināta prakse ražošanas uzņēmumos vai valsts pārvaldē, kā rezultātā Krievija iegūs jaunus profesionāļus valsts pārvaldē un lielos uzņēmumos. Dalībniekiem tiek solīts saņemt ne tikai noderīgas zināšanas, bet arī interesantu un aizraujošu mācību procesu. Šāds raksts lasītājam reklamē dienestu Krievijas armijā, parādot labumus (iespējas iegūt izglītību un amatus valsts pārvaldē vai lielos uzņēmumos), kurus persona var iegūt, ja pievienosies Krievijas karaspēkam karā pret Ukrainu. Rakstā arī Krievijas karš Ukrainā tiek dēvēts par speciālo militāro operāciju.

[3.5] Tīmekļvietnē k-ur.info cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.5.1] Tīmekļvietne k-ur.info ir Krievijas Federācijas Kamenska-Uraļska pilsētas interneta laikraksts "Virtuālais Kamensks" (krievu:"Виртуальный Каменск"), kura saturs galvenokārt saistās ar Krievijas iebrukumu Ukrainā. Tāpat tīmekļvietnē tiek izvietoti raksti par pilsētas iedzīvotājiem, kas ir gājuši bojā Krievijas karā pret Ukrainu.

Tīmekļvietnē regulāri tiek izplatīta Krievijas agresīvo ārpolitiku un karadarbību Ukrainā atbalstoša informācija. Šajā tīmekļvietnē tiek publicēta informācija par iespējām sniegt dažāda veida atbalstu Krievijas bruņotajiem spēkiem, piemēram, ziedojumu veikšanu un maskēšanās tīklu veidošanas pasākumiem;

[3.5.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Memoriāla apgānīšana, mīnmetēja apšaude Kamenecā, ledus pilsētiņa un bizness grants. Novembra nozīmīgāko notikumu TOPs" (krievu: "Осквернение мемориала, минометный обстрел каменцев, ледовый городок и грант на бизнес. ТОП значимых событий ноября"). Rakstā tiek sniegta informācija par to, ka apgabala deputāti veda humanitāto palīdzību Krievijas karavīriem Ukrainā. Tāpat rakstā ir sniegta informācija par diviem Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībniekiem no Kamenska-Uraļska, kas gāja bojā karojot Ukrainā. Rakstam ir atbalstošs raksturs Krievijas pusei militārajā konfliktā ar Ukrainu. Rakstā arī Krievijas karš Ukrainā tiek dēvēts par speciālo militāro operāciju;

[3.5.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kamenska-Uraļskā atvadījās no bojā gājušā Genādija Fomenko" (krievu: "В Каменске-Уральском простились с погибшим Геннадием Фоменко"). Rakstā tiek godināts krievu karavīrs, kurš gāja bojā Krievijas karā pret Ukrainu. Rakstā lasītājs tiek informēts, kādas darbības frontē veica karavīrs un kā viņš gāja bojā. Rakstā Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībnieks tiek parādīts kā varonis, kurš brīvprātīgi pieņēma lēmumu doties karā, lai aizsargātu tēvzemi. Šāds raksts parāda lasītājam, ka katrs Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībnieks, kas cīnās karā pret Ukrainu, tiek individuāli godināts;

[3.5.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kamenska-Uraļskā atvadījās no SMO laikā kritušā Iļjas Ponomarjova" (krievu: "Каменск-Уральский простился с погибшим на СВО Ильей Пономаревым"). Rakstā atspoguļota atvadīšanās ceremonija no Krievijas karavīra, kurš gāja bojā karā pret Ukrainu. Parādīts īss ieskats Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībnieka darbībās kara frontē un nāves iemesls. Rakstā Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībniekam teikti slavinoši vārdi, izceļot to, ka karavīrs aizstāvēja savu tēvzemi un samaksāja par to augstāko cenu. Rakstā karš Ukrainā tiek dēvēts par speciālo militāro operāciju.

[3.6] Tīmekļvietnē 1obl.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.6.1] Tīmekļvietne 1obl.ru ir Krievijas Federācijas Čeļabinskas apgabala reģionālā medija "Reģiona pirmais" (krievu:"Первое областное") interneta laikraksts, kurā tiek izplatīts Krievijas iebrukumu Ukrainā atbalstošs saturs un rietumu valstis diskreditējošs saturs. Tīmekļvietnē tiek arī izvietots saturs par sabiedrības palīdzības sniegšanu Krievijas karavīriem Ukrainā. Tīmekļvietnē var piekļūt Čeļabinskas reģionālajai televīzijas programmas "OTV Čeļabinska" (krievu:"ОТВ Челябинск") video fragmentiem un raidījumu ierakstiem.

Tīmekļvietnē regulāri tiek izplatīta Krievijas agresīvo ārpolitiku un karadarbību Ukrainā atbalstoša informācija. Šajā tīmekļvietnē tiek publicēta informācija par iespējām sniegt dažāda veida atbalstu Krievijas bruņotajiem spēkiem, piemēram, ziedojumu veikšanu un maskēšanās tīklu veidošanas pasākumiem. Tīmekļvietnē regulāri tiek izplatītas intervijas ar Krievijas aizsardzības un iekšlietu sektora amatpersonām;

[3.6.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Čeļabinskas apgabala iedzīvotāji turpina sniegt palīdzību SMO karavīriem" (krievu: "Жители Челябинской области продолжают помощь бойцам СВО"). Rakstā tiek stāstīts par palīdzības sniegšanu Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībniekiem, sabiedrībai Kurskā un Krievijas ieņemtajā teritorijā Ardijivkā, sniedzot dažādus labumus, tai skaitā motociklus, automašīnas un mobilās pirtis. Stāstīts arī par Čeļabinskas apgabala ieguldījumu Ukrainas Ardijivkas pilsētas atjaunošanā. Rakstā norāda maldinošus apgalvojumus, ka Ardijivka tika izpostīta Ukrainas karaspēka darbību rezultātā, pozicionējot Ukrainu kā nacistisku valsti, bet ukraiņu kareivjus par neonacistiem. Izvietotais raksts ir arī papildināts ar video fragmentu no Čeļabinskas reģionālās televīzijas, kur arī tiek parādīts šī raksta saturs par palīdzības sniegšanu krievu karavīriem un sabiedrībai Krievijas ieņemtajā Ardijivkas pilsētā. Audiovizuālie fragmenti tiek arī izcelti ar krievu karu atbalstošo "Z" simboliku;

[3.6.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "SMO veterāns no Čeļabinskas runā ar jaunatni par mīlestību pret dzimteni" (krievu: "Ветеран СВО из Челябинска говорит с молодежью о любви к Родине"). Raksts stāsta par Krievijas iebrukuma Ukrainā veterānu un bijušo pulkvedi, kurš brīvprātīgi piedalījās Krievijas iebrukumā Ukrainā un tagad nodarbojas ar patriotisko jaunatnes audzināšanu. Viņš uzsver, ka mīlestība pret dzimteni un gatavība to aizstāvēt ir katra vīrieša pienākums. Viņš arī uzsver Krievijas armijas spēku un to, cik svarīgi ir nest tālāk patriotisma idejas. Rakstā tiek izmantota patriotiski uzlādēta un ideoloģiski tendēta valoda, lai stiprinātu Krievijas iebrukuma Ukrainā attaisnojumu un veidotu varonības naratīvu;

[3.6.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Čeļabinskas apgabalā atklāta piemiņas plāksne Krievijas varonim Andrejam Mosinam" (krievu: "Мемориальную доску Герою России Андрею Мосину открыли в Челябинской области"). Raksts vēsta par piemiņas plāksnes atklāšanu Andrejam Mosinam, Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībniekam, kurš gāja bojā karā Ukrainā. Tiek uzsvērts viņa varoņdarbs, personīgā drosme, nesavtība un upurēšanās biedra dēļ. Viņa māte emocionāli dalās ar atmiņām un pauž lepnumu par dēlu. Karavīra stāsts tiek izmantots ar mērķi slavināt karavīrus un nostiprināt vēstījumu par pašaizliedzīgu kalpošanu Krievijai. Raksts ir piesātināts spēcīgu uzsvaru uz karavīra varonību, patriotismu un Krievijas militārās darbības attaisnošanu.

[3.7] Tīmekļvietnē contract43.kirovreg.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.7.1] Tīmekļvietne contract43.kirovreg.ru ir Krievijas Federācijas bruņoto spēku rekrutēšanas tīmekļvietne, ar uzsvaru dalībai Krievijas iebrukumā Ukrainā. Rekrutēšanas lapa uzsver, ka karavīra darbs Krievijas iebrukumā Ukrainā tiek labi atalgots, sniedz stabilitāti un nodrošina pilnu valsts sociālo atbalstu ‒ ne tikai karavīram, bet arī viņa ģimenei. Spriežot no tīmekļvietnē izvietotā satura, pieteikties var arī trešās valsts pilsonis, jo tīmekļvietnē nav izvietota informācija par Krievijas pilsonības nepieciešamību;

[3.8] Tīmekļvietnē progorod43.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.8.1] Tīmekļvietne progorod43.ru ir Krievijas Federācijas interneta laikraksts Kirovas apgabalā, kurā tiek izplatīts Krievijas iebrukumu Ukrainā atbalstošs saturs. Tīmekļvietnē tiek izvietota informācija par Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībniekiem, kas gāja bojā karā pret Ukrainu. Tīmekļvietnē ir izvietots atslēgvārds Krievijas iebrukumam Ukrainā "SMO".

Tīmekļvietnē pieejama informatīva rakstura informācija par iespējām pievienoties Krievijas bruņotajiem spēkiem. Tāpat šajā tīmekļvietnē sniegta informācija par dažādām sociālajām garantijām, kuras iespējams saņemt piedaloties karadarbībā Ukrainā;

[3.8.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Oričevas rajonā tika pasniegtas pēc nāves piešķirtās balvas SMO kritušo karavīru radiniekiem" (krievu: "В Оричевском районе посмертные награды вручили родственникам погибших бойцов СВО"). Raksts vēsta par pēcnāves piešķirto valsts apbalvojumu pasniegšanu kritušo Krievija karavīru ģimenēm. Vietējā vara izrāda cieņu un sēras, akcentējot karavīru uzupurēšanos. Apbalvošana tiek rādīta kā simbolisks cieņas apliecinājums karavīriem, kuri gājuši bojā "aizstāvot dzimteni";

[3.8.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kirovas apgabala Gorodiščes ciemā ar militāru godu apbedīs kritušo novadnieku" (krievu: "В деревне Городище Кировской области с воинскими почестями похоронят погибшего земляка"). Raksts vēsta par apbedīšanas ceremoniju, kurā godina kritušo karavīru. Viņš tiek attēlots kā varonis un patriots, kas kalpojis valstij un karā gājis bojā. Ceremonija tiek pasniegta kā novadnieku cieņas apliecinājums viņa drosmei un uzticībai. Šāds raksts normalizē dalību karā pret Ukrainu un akcentē pašuzupurēšanos kā augstāko godu;

[3.8.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Beloholuņecas rajonā pēdējā gaitā pavadīja karavīru, kurš krita SMO laikā" (krievu: "В деревне Городище Кировской области с воинскими почестями похоронят погибшего земляка"). Raksts vēsta par karavīru no Kirovas apgabala, kurš zaudējis dzīvību Krievijas karā pret Ukrainu. Karavīrs tiek pieminēts kā vēl viens Kirovas apgabala iedzīvotājs, kurš gājis bojā karadarbībā. Tiek arī norādīts, ka karavīra izvadīšana notika Dubrovkas ciemā un vietējās un rajona varas iestādes izteica līdzjūtību.

[3.9] Tīmekļvietnē socialkirov.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.9.1] Tīmekļvietne socialkirov.ru ir Krievijas Federācijas Kirovas apgabalа sociālo pakalpojumu tīmekļvietne, kurā tiek izvietots Krievijas iebrukumu Ukrainā atbalstošs saturs.

Tīmekļvietnē tiek izvietota un reklamēta sociālā, psiholoģiskā, juridiskā un cita atbalsta sniegšana personām, kuras karojušas Ukrainā Krievijas pusē. Tāpat šajā tīmekļvietnē tiek popularizēti dažādi Krievijas atbalsta mehānismi, kuri paredzēti Ukrainā kritušo karavīru ģimenēm;

[3.9.2] Tīmekļvietnē izvietota sadaļa ar informāciju par apgabala sniegto sociālo atbalstu un viena no apakšsadaļām ir "Karavīri un viņu ģimenes locekļi" (krievu: "Военнослужащие и члены их семей"). Iepriekš minētajā sadaļā ir uzskaitīta informācija ar labumiem un valsts sniegto atbalstu Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībniekiem un viņu ģimenēm. Tie ir naudas maksājumi un kompensācijas; dzīvesvietas, komunālie un dzīves apstākļu uzlabojumi; izglītības un kultūras atbalsts; veselība un sociālie pakalpojumi. Šie atbalsta pasākumi ir tieši saistīti ar Krievijas militāro agresiju Ukrainā, un tos izmanto kā motivāciju rekrutēšanai un sabiedrības atbalsta uzturēšanai. Tie īpaši uzsver ģimenes locekļu aprūpi un patriotisma tēlu, kamēr faktiski kalpo, lai padarītu sabiedrībā pieņemamāku Krievijas iebrukumu Ukrainā;

[3.9.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Ar rūpēm par citiem un veselības labā" (krievu: "С заботой о других и на пользу здоровью"). Rakstā tiek aprakstīta sabiedrības iesaiste brīvprātīgajā darbā un tā mērķis ir atbalstīt Krievijas karaspēku iebrukumā Ukrainā. Rakstā šīs brīvprātīga darba aktivitātes tiek pasniegtas kā labdarība un terapija, īpaši uzsverot gan to praktisko nozīmi frontē, gan arī brīvprātīgo veselības ieguvumus.

[3.10] Tīmekļvietnē centr-svo.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.10.1] Tīmekļvietne centr-svo.ru ir fonda "Tēvzemes atbalstītājiem" izveidota tīmekļvietne, kas ir kā atbalsts karavīriem, kuri piedalās karā Ukrainā. Tīmekļvietnē ir izvietota informācija par palīdzību krievu karavīriem Ukrainā, veterāniem un viņu ģimenēm, mobilizētajiem un labprātīgajiem.

Tīmekļvietnē tiek izvietota un reklamēta sociālā, psiholoģiskā, juridiskā un cita atbalsta sniegšana personām, kas karojušas Ukrainā Krievijas pusē. Tāpat šajā tīmekļvietnē tiek popularizēti dažādi Krievijas atbalsta mehānismi, kuri paredzēti Ukrainā kritušo karotāju ģimenēm;

[3.10.2] Tīmekļvietnes sadaļā "Palīdzība SMO dalībniekiem no Krievijas reģioniem" (krievu: "Помощь участникам СВО по регионам России") ir izvietots saraksts ar Krievijas reģioniem. Izvietotajā sarakstā pie Krievijas reģioniem tiek pieskaitīti arī Ukrainas reģioni, kurus ir ieņēmis Krievijas karaspēks, piemēram, Melitopoles pilsēta un Doņeckas "Tautas Republika";

[3.10.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Papildus līdzekļi no Fonda SMO veterānu rehabilitācijai" (krievu: "Дополнительные средства на реабилитацию ветеранов СВО от Фонда"). Krievijas valdība paplašinājusi fonda "Dzimtenes aizstāvji" (krievu: "Защитники Отечества") pilnvaras, ļaujot krievu kara veterāniem saņemt papildu piemaksu par rehabilitācijas līdzekļiem, kas iegādāti par Krievijas Sociālā fonda elektroniskajiem sertifikātiem. Fonds arī turpmāk varēs sniegt atbalstu ziedojumu formā labdarības organizācijām un veiks sociālās palīdzības kvalitātes uzraudzību, sadarbojoties ar Krievijas iebrukuma Ukrainā veterāniem un viņu ģimenēm. Šāds raksts attaisno karu, rada pozitīvu priekšstatu par iesaisti iebrukumā un veicina sabiedrības atbalstu karam, izmantojot līdzcietības un pateicības naratīvu;

[3.10.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "SMO dalībnieku atalgojums" (krievu: "Выплаты участникам СВО"). Rakstā detalizēti tiek parādīts, kāds ir atalgojums karavīriem, kas piedalās Krievijas karā pret Ukrainu. Šāds raksts kalpo kā motivācijas rīks rekrutēšanai un karavīru morāles uzlabošanai. Rakstā arī tiek parādīts atlīdzinājums par NATO kara tehnikas iznīcināšanu, piemēram, viens miljons Krievijas rubļu par NATO tanku ieņemšanu, neiznīcinot to.

[4] Kompetentā valsts pārvaldes iestāde norāda, ka minētajās tīmekļvietnēs tiek sistemātiski izplatīta Krievijas kara propaganda. Šajās vietnēs publicētā satura mērķis ir atspoguļot Krievijas kara Ukrainā norisi agresorvalstij labvēlīgā veidā, regulāri attaisnojot un slavinot tās veiktos kara noziegumus. Tīmekļvietnēs plaši pieejami Krievijas stratēģiskos un ārpolitiskos mērķus atbalstoši propagandas vēstījumi, tostarp par nacisma un fašisma atdzimšanu Ukrainā. Kompetentās valsts pārvaldes iestādes vērtējumā šāda satura pieejamība Latvijas informatīvajā telpā nav vēlama, jo tā potenciāli var veicināt Krievijas kara noziegumus attaisnojošu un naidu kurinošu vēstījumu tālāku izplatību.

Ievērojot konstatēto, Padome

secina:

[5] Padome 2025. gada 18. septembra sēdes laikā ir pārliecinājusies par Lēmuma 3. punktā minēto tīmekļvietņu, izplatīto saturu. Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka "Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, ir tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei." Minētā tiesību norma paredz Padomes tiesības, izvērtējot no citām valsts pārvaldes iestādēm saņemto informāciju, pieņemt lēmumu par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm, ja tajās izplatītais saturs apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību.

Ar terminu "valsts drošība" ir saprotama pasākumu sistēma valsts politisko un ekonomisko pamatu un valsts robežu aizsargāšanai. Šis termins ietver arī "nacionālo drošību", kas atbilstoši Nacionālās drošības likuma 1. pantā noteiktajam ir "valsts un sabiedrības īstenotu vienoto, mērķtiecīgu pasākumu rezultātā sasniegts stāvoklis, kurā ir garantēta valsts neatkarība, tās konstitucionālā iekārta un teritoriālā integritāte, sabiedrības brīvības attīstības perspektīva, labklājība un stabilitāte." Ievērojot to, ka ir nepieciešams nodrošināt nacionālo drošību un savlaicīgi prognozēt un novērst valsts iekšējo un ārējo apdraudējumu, kā arī garantēt valsts aizsardzību, sabiedrības drošību un tās demokrātisko attīstību, nav pieļaujams, ka Latvijas informatīvajā telpā - gan elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, gan interneta vidē - tiek izplatīts tāds saturs, kas apdraud vai var radīt apdraudējumu valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai.

[6] Padome secina, ka 3. punktā minētās tīmekļvietnes tiek izmantotas, lai izplatītu lai izplatītu Krievijas propagandu, kas vērsta pret Ukrainas valsti un ukraiņu nāciju un rietumvalstīm kopumā, pie tam tīmekļvietnēs tiek izplatīts tiešs vai netiešs aicinājums auditorijai pievienoties Krievijas bruņotajiem spēkiem, lai to sastāvā piedalītos "speciālajā militārajā operācijā" (Krievijas karā pret Ukrainu), kas faktiski ir rekrutēšanas piedāvājums auditorijai iestāties Krievijas bruņotajos spēkos. Tīmekļvietņu, kurās tiek izplatīta sagrozīta un nepatiesa informācija, kara propaganda, kā arī karu attaisnojoša informācija, izplatīšanas ierobežošana ir nepieciešama, lai nodrošinātu valsts drošību, sabiedrisko kārtību un drošību.

[7] Ņemot vērā Padomes monitoringa rezultātā konstatēto, kompetentās iestādes sniegto informāciju, tīmekļvietnēs izvietoto saturu, normatīvajos aktos noteikto, kā arī ģeopolitisko situāciju pasaulē, Padome atzīst, ka piekļuves liegšana šī lēmuma 3. punktā un tā apakšpunktos minētajām tīmekļvietnēm veicama nekavējoties. Padome norāda, ka jebkura nepamatota kavēšanās ar piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm veicinātu apstākļus, ka tīmekļvietnēs joprojām tiktu izplatīta tāda informācija, kas apdraud valsts drošību, kā arī dezinformācija un viltus ziņas, taču esošajā ģeopolitiskajā situācijā tieši pretēji - nepieciešams nodrošināt uzticamas, kvalitatīvas un faktos balstītas patiesas informācijas pieejamību.

[8] Ņemot vērā, ka lēmums par piekļuves ierobežošanu minētajām tīmekļvietnēm ir administratīvais akts, pieņemot lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnēm, jāizvērtē administratīvā akta lietderības apsvērumi.

[8.1] Administratīvā akta nepieciešamība leģitīmā mērķa sasniegšanai - Satversmes 100. pants paredz: "Ikvienam ir tiesības uz vārda brīvību, kas ietver tiesības brīvi iegūt, paturēt un izplatīt informāciju, paust savus uzskatus. Cenzūra ir aizliegta." Ikviens ierobežojums attiecībā uz informācijas pieejamību ir jāvērtē vārda brīvības, kas ir demokrātiskas un tiesiskas valsts pamatvērtība, ierobežošanas aspektā. Satversmes 116. pants noteic, ka vārda brīvību var ierobežot likumā paredzētos gadījumos, lai sasniegtu kādu no tajā paredzētajiem leģitīmajiem mērķiem - citu cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības drošību, labklājību un tikumību. Arī Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 10. panta otrā daļa nosaka: "Tā kā šo brīvību īstenošana ir saistīta ar pienākumiem un atbildību, tā var tikt pakļauta tādām prasībām, nosacījumiem, ierobežojumiem vai sodiem, kas paredzēti likumā un nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā, lai aizsargātu valsts drošības, teritoriālās vienotības vai sabiedriskās drošības intereses, nepieļautu nekārtības vai noziedzīgus nodarījumus, aizsargātu veselību vai tikumību, aizsargātu citu cilvēku cieņu vai tiesības, nepieļautu konfidenciālas informācijas izpaušanu vai lai saglabātu tiesu varas autoritāti un objektivitāti." Leģitīmais mērķis vārda brīvības ierobežošanai konkrētajā gadījumā nepārprotami ir valsts un sabiedrības drošība (tajā skaitā informatīvās telpas drošība), demokrātiskas valsts iekārtas saglabāšana. Demokrātiskas valsts iekārtas aizsardzība kā leģitīms mērķis sevī ietver nacionālās drošības un Latvijas teritoriālās vienotības aizsardzību. Padome uzsver, ka elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, kā arī tīmekļvietnēs internetā ir aizliegts izplatīt saturu, kas apdraud valsts drošību, un šis valsts drošības apdraudējums ir vērtējams ne vien Latvijas, bet arī citu valstu drošības kontekstā. Nav šaubu, ka apdraudējums valsts drošības interesēm tiek nodarīts arī izmantojot interneta resursus, tajā skaitā tīmekļvietnes, kurās tiek izplatītas ziņas un dažādi informatīvi materiāli. Satversmes tiesa ir atzinusi, ka ikvienam ir tiesības brīvi paust savus uzskatus jebkādā veidā - mutvārdos, rakstveidā, vizuāli, ar māksliniecisku izteiksmes līdzekļu palīdzību u.tml.1 Tomēr Satversmes tiesa ir atzinusi, ka tiesības uz vārda brīvību nav absolūtas un var tikt ierobežotas, ja tas nepieciešams sabiedrības interešu labā.2 Tāpat tiesības uz vārda brīvību nenozīmē visatļautību. Gan no Satversmes, gan arī no Latvijai saistošajiem starptautiskajiem cilvēktiesību dokumentiem izriet, ka tiesības uz vārda brīvību var ierobežot. Valsts var noteikt vārda brīvības ierobežojumus gadījumos, kad personas tiesības uz vārda brīvību tieši ietekmē citu personu tiesības, kā arī gadījumos, kad vārda brīvība rada nepārprotamus un tiešus draudus sabiedrībai.3 Ievērojot minēto, Padome uzskata, ka par leģitīmo mērķi, saskaņā ar kuru ir pieļaujams ar administratīvo aktu ierobežot personas vārda brīvību, atzīstama valsts interese aizsargāt valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Gadījumā, ja personai piešķirtās tiesības brīvi paust savu viedokli tiek izmantotas negodprātīgi - ar mērķi apzināti izplatīt kara propagandu, dezinformāciju un maldināt sabiedrību, tā nav pieļaujama vārda brīvības izpausme un konkrētajā gadījumā tās ierobežošana ir uzskatāma par leģitīmu un samērīgu.

[8.2] Administratīvā akta piemērotība mērķa sasniegšanai - Attiecībā uz vārda brīvības ierobežojuma vērtējumu jāņem vērā, ka sabiedrībai ir tiesības saņemt patiesu informāciju. Padomes ieskatā, sabiedrības interesēs nav saņemt tādu informāciju, kas apdraud valsts vai sabiedrības drošību, valsts teritoriālo vienotību, tāpat sabiedrības interesēs nav saņemt informāciju, kas ir naidu kurinoša un apzināti maldinoša. Šādas informācijas saņemšana daļā sabiedrības var radīt uztraukumu un bailes savas valsts pastāvēšanu un savu, savas ģimenes nākotni, kā arī šķelt sabiedrību. Turklāt šī informācija satur arī dezinformāciju un šādas informācijas rezultātā var rasties un aktivizēties organizācijas, kuras atbalsta radikālas idejas, kā arī to pretinieki, tādējādi neizslēdzot iespēju, ka valstu iekšienē var rasties dažādu grupu protesti un tādējādi neapšaubāmi tiek ietekmēta sabiedriskā kārtībā un cilvēku drošība, kas būtiski un nepārprotami ietekmē valsts drošību kopumā. Gadījumā, ja tīmekļvietnes, kurās tiek izplatīta informācija, kas apdraud valsts drošību, Latvijas teritorijā nebūtu pieejamas, pieejamība šai informācijai būtu krietni mazāka, tādējādi arī šīs informācijas aprite samazinātos un ir prognozējams, ka nodarītais kaitējums būtu ievērojami mazāks. Līdz ar to, Padomes ieskatā, Elektronisko sakaru likumā paredzētais instruments tiesību uz vārda brīvību ierobežošanai - tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību - ir uzskatāms par piemērotu līdzekli leģitīmā mērķa sasniegšanai.

[8.3] Vai mērķi nav iespējams sasniegt ar līdzekļiem, kas mazāk ierobežo administratīvā procesa dalībnieku tiesības vai intereses - Padomes ieskatā, piekļuves liegšana minētajām tīmekļvietnēm visefektīvāk nodrošina sabiedrības interešu aizsardzību. Padome norāda, ka, lai garantētu sabiedrības interešu aizsardzību, ir nepieciešams rīkoties nekavējoties, tādējādi Padome, pieņemot lēmumu, neuzklausa minēto tīmekļvietņu veidotājus. Atbilstoši Administratīvā procesa likumā noteiktajam Padome norāda, ka iemesls tīmekļvietņu pārstāvju neuzklausīšanai ir fakts, ka tīmekļvietnēs izplatītā informācija apdraud valsts un sabiedrības drošību, tādēļ lēmums par piekļuves liegšanu tām pieņemams pēc iespējas ātrāk. Vienlaikus Padome uzsver, ka tās rīcībā ir visa nepieciešamā informācija par tīmekļvietnēs izvietoto saturu, tāpat, Padomes ieskatā, situāciju nebūtu iespējams mainīt, tīmekļvietņu veidotājiem izņemot vai liedzot piekļuvi atsevišķām satura vienībām, jo tīmekļvietnēs izvietotais saturs kopumā apdraud valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Tāpat pat gadījumā, ja tiktu izņemtas atsevišķas satura vienības, Padomei būtu jāiegulda nesamērīgi resursi nepārtrauktam tīmekļvietņu monitoringam, lai pārliecinātos, ka tīmekļvietnēs atkārtoti netiek izvietots jau iepriekš izņemtais valsts drošību apdraudošais saturs, kā arī cits jauns saturs. Lai garantētu valsts un sabiedrības drošības interešu aizsardzību, Padome secina, ka citi, privātpersonu mazāk ierobežojoši līdzekļi, konkrētajā gadījumā nav piemērojami, jo tie nesasniegs mērķi. Mērķi - piekļuves ierobežošanu šim saturam - var sasniegt tikai liedzot piekļuvi tam.

[8.4] Administratīvā akta samērīgumu - vai sabiedrības ieguvums ir lielāks, nekā privātpersonas interešu aizskārums. Tiesību piemērošanas neatņemama sastāvdaļa ir tiesisko seku konkretizēšana un šajā posmā tiesību piemērotāja pienākums ir apsvērt tiesiskās sekas un izvēlēties tās sekas, kuras sasniedz tiesību mērķi - taisnīgumu.4 Uz šādu iestādes pienākumu norāda arī APL 13. pantā nostiprinātais samērīguma princips: "Labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam. Būtiski privātpersonas tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumi ir attaisnojami tikai ar nozīmīgu sabiedrības labumu." Padomes ieskatā, konkrētajā gadījumā labums, ko iegūs sabiedrība, ir ievērojami lielāks nekā tiesību ierobežojums, jo sabiedrību vairs nesasniegs tāda informācija, kas apdraud gan Latvijas, gan Ukrainas valstu drošību un arī Eiropas drošību kopumā, kā arī apzināti maldinoša informācija un kara propaganda. Padomes ieskatā, šāds ierobežojums jo īpaši ir uzskatāms par samērīgu, ņemot vērā ģeopolitiskos apstākļus, kādos šobrīd atrodas Latvija un Pasaule. Krievija jau ilgstoši veic mērķtiecīgas dezinformācijas kampaņas Latvijā un arī citās Eiropas valstīs ar mērķi izplatīt dezinformāciju, ieviest bailes un apzināti sagrozīt gan vēstures gan mūsdienu notikumus. Ievērojot minēto ir īpaši svarīgi liegt piekļuvi šāda veida saturam un nodrošināt, ka sabiedrībai ir pieejams patiess, pārbaudīts un precīzs saturs par notikumiem Latvijā un Pasaulē. Tādējādi, Padomes ieskatā, sabiedrības ieguvums ir ievērojami lielāks nekā indivīda tiesību ierobežojums, jo sabiedrību, izmantojot šīs tīmekļvietnes, vairs nesasniegs kara propaganda, dezinformējošs un sabiedrības un valsts drošību apdraudošs saturs.

[9] Ievērojot minēto un izvērtējot lietā esošās ziņas par faktiem kopumā un savstarpējā sakarībā, Padome secina, ka tīmekļvietnēs obyektiv.press, vesti-ural.ru, up74.ru, op74.ru, k-ur.info, 1obl.ru, contract43.kirovreg.ru, progorod43.ru, socialkirov.ru, centr-svo.ru tiek izplatīts saturs, kas apdraud valsts drošību, tajā skaitā Latvijas nacionālo drošību.

[10] Padome saskaņā ar APL 62. panta trešo daļu un papildu 8.3. punktā norādītajam norāda apsvērumus, kāpēc tā uzskata, ka pie konkrētā lēmuma pieņemšanas nav nepieciešams uzklausīt šī lēmuma adresātu viedokli. Saskaņā ar APL 62. panta otrās daļas 1. punktā noteikto "personas viedokļu un argumentu noskaidrošana nav nepieciešama, ja administratīvā akta izdošana ir steidzama un jebkura kavēšanās tieši apdraud valsts drošību, sabiedrisko kārtību, vidi, personas dzīvību, veselību un mantu." Ievērojot minēto, secināms, ka Padomei nav pienākuma uzklausīt lēmuma adresātu viedokli, jo jebkura kavēšanās lēmums pieņemšanā rada draudus valsts drošībai un sabiedriskajai drošībai. Tāpat jāņem vērā, ka Padome pamatojusi šāda ierobežojuma atbilstību tiesību uz vārda brīvību aizsardzības kontekstā. Secinot, ka administratīvais akts samērīgi ierobežo personas, kas veido lēmuma 3. punktā (izvērstā veidā) un 9. punktā norādīto tīmekļvietņu, tiesības un šādu ierobežojumu sabiedrības interesēs ir nepieciešams noteikt bez kavēšanās, potenciālo adresātu viedokļa uzklausīšana nav nepieciešama.

[11] Ņemot vērā minēto, Padome uzskata par nepieciešamu izmantot tai Elektronisko sakaru likuma 112. pantā piešķirtās tiesības, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, "[..] pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei."

[12] Lai informētu tīmekļvietņu iespējamos lietotājus par iemeslu, kāpēc tīmekļvietne vairs nav pieejama, nepieciešams veikt minēto tīmekļvietņu lietotāju automātisku novirzīšanu uz Padomes izveidoto informatīvo paziņojumu: https://nelegalssaturs.lv.

Ievērojot minēto un saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmo daļu un Administratīvā procesa likuma 67. pantu, Padome

nolemj:

1. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamām tīmekļvietnēm obyektiv.press, vesti-ural.ru, up74.ru, op74.ru, k-ur.info, 1obl.ru, contract43.kirovreg.ru, progorod43.ru, socialkirov.ru, centr-svo.ru, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdiem vai interneta protokola adresēm.

2. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamo tīmekļvietņu obyektiv.press, vesti-ural.ru, up74.ru, op74.ru, k-ur.info, 1obl.ru, contract43.kirovreg.ru, progorod43.ru, socialkirov.ru, centr-svo.ru dublējošām spoguļlapām.

3. Pieņemto lēmumu paziņot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem.

4. Uzdot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem nekavējoties liegt piekļuvi tīmekļvietnei un tās domēna vārdiem, novirzot to lietotājus uz informatīvo paziņojumu https://nelegalssaturs.lv. Interneta piekļuves pakalpojuma sniedzējiem ir pienākums ierobežot piekļuvi konkrētajiem interneta resursiem gan izmantojot globāla tīmekļa prefiksu "www", gan bez tā.

5. Iekļaut domēna vārdus Padomes mājaslapā izvietotajā sarakstā, kurā norādīti tie domēna vārdi, kuru izmantošana ir tikusi ierobežota.

6. Atbildīgs par šī lēmuma izpildes kontroli ir Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš.

Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 188. panta otro daļu administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta septīto daļu šā lēmuma apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur tā darbību.

Ņemot vērā administratīvā akta steidzamību, Padome nosaka, ka administratīvais akts jāizpilda nekavējoties. Ja administratīvais akts netiks izpildīts labprātīgi, tas tiks izpildīts piespiedu kārtā. Administratīvā akta piespiedu izpildes izmaksas sedz adresāts.


1 Satversmes tiesas 2003. gada 5. jūnija spriedums lietā Nr. 2003-02-0106, secinājumu daļas 1. punkts. Kā arī 2003. gada 29. oktobra spriedums lietā Nr. 2003-05-01, 21. punkts.

2 Satversmes tiesas 2015. gada 2. jūlija spriedums lietā Nr. 2015-01-01, 13. punkts.

3 Satversmes tiesas 2003. gada 29. oktobra spriedums lietā Nr. 2003-05-01, secinājumu daļas 22. punkts.

4 Satversmes tiesas 2007. gada 28. februāra lēmums lietā Nr. 2006-41-01, 14.2. punkts.

Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu
padomes priekšsēdētājs I. Āboliņš

 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm obyektiv.press, vesti-ural.ru, up74.ru, op74.ru, k-ur.info, .. Izdevējs: Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome Veids: lēmums Numurs: 519/1-2Pieņemts: 18.09.2025.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 184, 24.09.2025. OP numurs: 2025/184.27
Saistītie dokumenti
  • Satversmes tiesas nolēmumi
  • Citi saistītie dokumenti
363260
136
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Piekļūstamība
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"