Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 3 Ventspilī 2025. gada 28. augustā (prot. Nr. 5; 12. §) Grozījums Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes 2024. gada 19. decembra saistošajos noteikumos Nr. 29 "Par kārtību, kādā Ventspils valstspilsētas pašvaldībā tiek sniegta palīdzība kvalificētiem speciālistiem nodrošināšanai ar dzīvojamo telpu"Izdoti saskaņā ar likuma Izdarīt Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes 2024. gada 19. decembra saistošajos noteikumos Nr. 29 "Par kārtību, kādā Ventspils valstspilsētas pašvaldībā tiek sniegta palīdzība kvalificētiem speciālistiem nodrošināšanai ar dzīvojamo telpu" (Latvijas Vēstnesis, 2025., Nr. 3) grozījumu un izteikt 3.9. apakšpunktu šādā redakcijā: "3.9. transporta un uzglabāšanas nozare;". Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs J. Vītoliņš
Paskaidrojuma raksts
|
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums |
Saskaņā ar Ventspils valstspilsētas pašvaldības un
Ventspils novada pašvaldības kopīgo ilgtspējīgas attīstības
stratēģiju līdz 2030. gadam viena no Ventspils
valstspilsētas specializācijām nacionālā mērogā ir osta un
ar to saistītā tranzīta un loģistikas nozare.
Ventspils valstspilsētas pašvaldības un Ventspils novada pašvaldības kopīgajā attīstības programmā 2021.-2027. gadam ir uzsvērts, ka transports un uzglabāšana ir viena no Ventspils valstspilsētas prioritārajām nozarēm. Saskaņā ar NACE 2.1. redakciju, transporta un uzglabāšanas nozare ietver šādas apakšnozares: 49 Sauszemes transports un cauruļvadu transports 49.1 Pasažieru dzelzceļa transports 49.2 Kravu dzelzceļa transports 49.3 Pārējais pasažieru sauszemes transports 49.4 Kravu pārvadājumi pa autoceļiem 49.5 Cauruļvadu transports 50 Ūdens transports 50.1 Pasažieru jūras un piekrastes ūdens transports 50.2 Kravu jūras un piekrastes ūdens transports 50.3 Pasažieru pārvadājumi iekšzemes ūdeņos 50.4 Kravu pārvadājumi iekšzemes ūdeņos 51 Gaisa transports 51.1 Pasažieru aviopārvadājumi 51.2 Kravu aviopārvadājumi un kosmiskais transports 52 Uzglabāšanas un transporta palīgdarbības 52.1 Uzglabāšana un noliktavu saimniecība 52.2 Transporta palīgdarbības 53 Pasta un kurjeru darbība 53.1 Pasta darbība saskaņā ar universālā pakalpojuma pienākumu 53.2 Citas pasta un kurjeru darbības Transporta un uzglabāšanas nozares attīstībai Ventspils valstspilsētā ir vēsturiski izveidojies pamats - piemērota infrastruktūra, uzkrātas zināšanas un pieredze, kā arī izdevīga ģeogrāfiskā atrašanās vieta. Ventspils osta atrodas Eiropas Savienības, Neatkarīgo Valstu Sadraudzības un Centrālās Āzijas reģionu transporta savienojumu krustpunktā, būdama daļa no Austrumu-Rietumu tranzīta koridora un nozīmīgs Eiropas transporta tīkla mezgls Latvijā un Baltijas jūras reģionā. Valsts 2019. gada decembrī savā pārvaldībā pārņēma Ventspils ostu, izslēdzot pašvaldības pārstāvjus. Neskatoties uz izmaiņām tirgus konjunktūrā, Covid-19 vīrusa izraisītajām sekām, Krievijas īstenoto stratēģiju pašmāju ostu stiprināšanai, kopš 2020. gada ir vērojams straujš kravu apjoma kritums un Ventspils ostas reputācijas pasliktināšanās. Kravu apgrozījumu negatīvi ietekmē arī 2022. gadā Krievijas uzsāktā karadarbība Ukrainā, agresora valstij uzlikto sankciju dēļ. 2022. gadā 15 % no Ventspils nodarbinātajiem (2217 cilvēki) strādāja transporta un uzglabāšanas nozarē. Šī nozare veido aptuveni 23 % no visu Ventspils uzņēmumu radītās pievienotās vērtības. Ventspils valstspilsētas pašvaldības un Ventspils novada pašvaldības kopīgajā attīstības programmā 2021.-2027. gadam viens no rīcības virzieniem ir P-4 "Ventspils brīvostas stiprināšana un ar ostas darbību saistītu uzņēmumu attīstība". Ventspils valstspilsētas pašvaldības un Ventspils novada pašvaldības kopīgajā ilgtspējīgas attīstības stratēģijā līdz 2030. gadam arī konstatēts, ka Ventspils iedzīvotājiem un iebraucējiem ir sarežģīti atrast mājokli ilgtermiņā. Tajā šobrīd pieejamas padomju laikā celtas daudzdzīvokļu ēkas, daļa no kurām ir sliktā tehniskā stāvoklī. Valsts monocentriskā attīstības tendence ierobežo dzīvojamā fonda attīstību reģionos, jo investoriem ir zema interese ieguldīt nekustamajos īpašumos, kas atrodas reģionos. Mājokļi, kas ir piemēroti izīrēšanai, bieži tiek izīrēti īstermiņā, lai piemērotos tūristu pieprasījumam vasaras sezonā. Jaunu mājokļu nepietiekamība negatīvi ietekmē iespējas piesaistīt speciālistus, darbaspēku un jauniešus, kas ir svarīgs pilsētas attīstības priekšnosacījums. Minēto apliecina arī uzņēmēju paustais viedoklis darbseminārā, ko 2023. gada 8. jūnijā organizēja Ventspils valstspilsētas pašvaldība sadarbībā ar PricewaterhouseCoopers SIA. Ziņojumā "Izaicinājumi mājokļa jomā darbaspēkā piesaistei un mobilitātei Ventspilī" norādīts, ka mājokļu trūkuma dēļ darba devējiem rodas papildu izmaksas un zaudējumi, jo tie spiesti iesaistīties mājokļu meklēšanā, kā mājokļa pieejamības problēmas risinājumus paredzot arī papildu atlīdzības izmaksāšanu darbiniekiem, piemēram, degvielas kompensēšana, piedāvājot vienreizēju pārcelšanās pabalstu, paredzot daļēju īres maksas kompensēšanas iespēju u.c. Ņemot vērā iepriekš minēto, ar šiem saistošajiem noteikumiem tiek veikts grozījums Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes 2024. gada 19. decembra saistošajos noteikumos Nr. 29 "Par kārtību, kādā Ventspils valstspilsētas pašvaldībā tiek sniegta palīdzība kvalificētiem speciālistiem nodrošināšanai ar dzīvojamo telpu", nosakot, ka Ventspils valstspilsētas pašvaldība ir tiesīga nodrošināt ar dzīvojamo telpu transporta un uzglabāšanas nozarē nodarbinātus speciālistus. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Ietekme uz pašvaldības budžetu ir paredzama tikai gadījumos, kad dzīvokļos ir nepieciešams veikt remontdarbus, lai nodrošinātu to atbilstību izīrēšanas prasībām. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci |
3.1. Sociālā ietekme - pozitīva, jo tiek veicināta
kvalificētu speciālistu piesaiste Ventspils valstspilsētas
pašvaldībā. Piekļuve pienācīgam un drošam mājoklim un
pamatpakalpojumiem par pieejamu cenu ir viens no ANO
Ilgtspējīgas attīstības mērķa apakšmērķiem.
3.2. Ietekme uz vidi - nav attiecināms. 3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību - nav attiecināms. 3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbību - saistošie noteikumi pozitīvi ietekmē uzņēmējdarbību, jo tas ir atbalsta instruments transporta un uzglabāšanas nozarē, kur pieprasījums pēc kvalificētiem darbiniekiem ir augsts. Pašvaldības dzīvojamās telpas izīrēšanas iespējas speciālistam var palīdzēt uzņēmumam piesaistīt kvalificētus darbiniekus, jo mājokļa nodrošināšana ir nozīmīgs papildu bonuss, kas padara darba piedāvājumu pievilcīgāku. 3.5. Ietekme uz konkurenci - nav ietekme, jo palīdzība tiek sniegta speciālistam, nevis darba devējam. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām |
Saistošo noteikumu piemērošanas jautājumos personas var
vērsties Ventspils valstspilsētas pašvaldības iestādes
"Ventspils domes administrācija" Dzīvokļu nodaļā.
Noteikumi neietekmē citas līdzšinējās administratīvās procedūras vai to izmaksas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
Saistošie noteikumi izstrādāti, lai īstenotu Pašvaldību
likuma 4. panta pirmās daļas 10. un 12. punktā noteiktās
autonomās funkcijas - sniegt iedzīvotājiem palīdzību
mājokļa jautājumu risināšanā un sekmēt saimniecisko darbību
pašvaldības administratīvajā teritorijā un sniegt tai
atbalstu.
Saistošo noteikumu īstenošana neietekmēs Pašvaldībai pieejamos cilvēkresursus, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide, jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem netiek uzdoti. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu |
Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās Ventspils
valstspilsētas pašvaldības iestādes "Ventspils domes
administrācija" Dzīvokļu nodaļa sadarbībā ar Ventspils
valstspilsētas pašvaldības iestādes "Ventspils domes
administrācija" Ekonomikas un iepirkumu nodaļu.
Izpildes nodrošināšanai nav nepieciešami papildu resursi. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā noteiktajam, laika posmā no š.g. 24. jūlija līdz 6. augustam ieskaitot sabiedrības viedokļa noskaidrošanai saistošo noteikumu projekts un paskaidrojuma raksts tika publicēts Ventspils valstspilsētas pašvaldības tīmekļa vietnē www.ventspils.lv sadaļas "Iedzīvotāju līdzdalība" apakšsadaļā "Viedokļa izteikšana par saistošo noteikumu projektiem". Noteiktā termiņa ietvaros priekšlikumi par saistošo noteikumu projekta redakciju nav saņemti. Noteikumu projekts izskatīts Pašvaldības Likumības komisijā (23.07.2025.) un Finanšu komitejā (14.08.2025.). |
Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs J. Vītoliņš