Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Kuldīgas novada domes saistošie noteikumi Nr. 12/2025 Kuldīgā 2025. gada 31. jūlijā Grozījumi Kuldīgas novada domes 31.08.2023. saistošajos noteikumos Nr. 7/2023 "Par Kuldīgas novada pašvaldības pabalstiem bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās"APSTIPRINĀTI PRECIZĒTI Izdoti saskaņā
ar Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu, 1. Izdarīt Kuldīgas novada domes 31.08.2023. saistošajos noteikumos Nr. 7/2023 "Par Kuldīgas novada pašvaldības pabalstiem bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās" (Latvijas Vēstnesis, 2023. Nr. 178.15) (turpmāk - saistošie noteikumi) šādus grozījumus: 1.1. Aizstāt saistošo noteikumu tiesiskajā pamatojumā skaitļus un vārdu "27., 30., 31. un 31.1 punktu" ar skaitļiem un vārdu "24.9, 24.11, 24.13 un 24.14 punktu". 1.2. Papildināt saistošos noteikumus ar 2.1.3. apakšpunktu šādā redakcijā: "2.1.3. pabalsts skolas piederumu iegādei;" 1.3. Papildināt saistošos noteikumus ar 2.1 nodaļu un tās punktiem šādā redakcijā: "2.1 PABALSTS SKOLAS PIEDERUMU IEGĀDEI 8.1 Audžuģimenei ir tiesības vienu reizi kalendāra gadā saņemt vienreizēju pabalstu skolas piederumu iegādei par bērnu, kura ārpusģimenes aprūpi nodrošina saskaņā ar Kuldīgas novada bāriņtiesas lēmumu. 8.2 Pabalsts skolas piederumu iegādei 50,00 euro apmērā gadā tiek piešķirts par bērnu, kurš apgūst obligāto izglītību, vispārējās vidējās izglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmu. 8.3 Pabalsts tiek piešķirts par to kalendāra gadu, kurā Kuldīgas novada pašvaldības aģentūrā "Sociālais dienests" ir iesniegts atbilstošs iesniegums." 1.4. Izteikt saistošo noteikumu 24. punktu šādā redakcijā: "24. Pabalsta apmērs tiek noteikts atbilstoši normatīvajos aktos par sociālajām garantijām un atbalstu pilngadību sasniegušajam bērnam noteiktajam minimālajam pabalsta apmēram." 2. Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis". Kuldīgas novada domes priekšsēdētāja v. A. Roberts
Paskaidrojuma
raksts
|
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums |
1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis - Pārskatīt
sociālās garantijas bārenim un bez vecāku gādības
palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, saskaņā ar
Ministru kabineta 15.11.2005. noteikumiem Nr. 857
"Noteikumi par sociālajām garantijām bārenim un bez
vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes
aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās"
(turpmāk - Noteikumi Nr. 857).
1.2. Problēmas raksturojums, kuras risināšanai nepieciešami saistošie noteikumi - Pašvaldībā vērojams audžuģimeņu trūkums, kas būtiski apgrūtina bērnu ārpusģimenes aprūpes nodrošināšanu viņu dzīvesvietai tuvākā vidē. Esošā situācija ne vien kavē bērnu iespējas augt ģimeniskā vidē, bet arī rada nepieciešamību nodrošināt viņiem aprūpi tālākos reģionos, kas savukārt rada papildu emocionālu, psiholoģisku un praktisku slogu gan bērniem, gan aprūpes nodrošinātājiem. Būtisks iemesls audžuģimeņu skaita samazinājumam un zema interese kļūt par audžuģimeni ir nepietiekams atbalsts - gan finansiāls, gan sociāls. Esošajos saistošajos noteikumos atbalsta pasākumi audžuģimenēm nav pietiekami definēti vai ir novecojuši, kas neveicina jaunu audžuģimeņu piesaisti un nesniedz adekvātu atbalstu jau esošajām. Noteikumu Nr. 857. 6. punktā noteikts: "Pašvaldība, kuras bāriņtiesa pieņēmusi lēmumu par bērna ārpusģimenes aprūpi, sedz ar bērna izglītošanu un uzturēšanos izglītības iestādē saistītos izdevumus." Lai motivētu jaunu audžuģimeņu veidošanos un nodrošinātu ilgtspējīgu un kvalitatīvu ārpusģimenes aprūpi bērniem, nepieciešami saistošo noteikumu grozījumi, kas paplašina atbalsta iespējas audžuģimenēm, nosakot pabalstu skolas piederumu iegādei par bērnu, kura ārpusģimenes aprūpi nodrošina saskaņā ar Kuldīgas novada bāriņtiesas lēmumu un kurš apgūst obligāto izglītību, vispārējās vidējās izglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmu. 1.3. Pastāvošais tiesiskais regulējums, tā būtības skaidrojums un pastāvošā tiesiskā regulējuma nepilnību raksturojums - Šobrīd spēkā ir Kuldīgas novada domes saistošajos noteikumi Nr. 7/2023 "Par Kuldīgas novada pašvaldības pabalstiem bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās", kuros nav noteikts materiāls atbalsts audžuģimenei skolas piederumu iegādei. 1.4. Ja norādītās problēmas risināšanai nav tiesiskā regulējuma, tad skaidro, kādas sekas rada tiesiskā regulējuma neesamība - pastāvošs tiesiskais regulējums. 1.5. iespējamo alternatīvu, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, raksturojums, to ieviešanas trūkumi un priekšrocības - alternatīvu nav. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu |
2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes
prognoze uz pašvaldības budžetu - saistošo noteikumu
grozījumos paredzēts, ka mainās audžuģimenēm sniegtais
materiālais atbalsts, tas ir, audžuģimenei ir tiesības
vienu reizi kalendāra gadā saņemt vienreizēju pabalstu
skolas piederumu iegādei (50,00 euro) par
bērnu, kura ārpusģimenes aprūpi nodrošina saskaņā ar
Kuldīgas novada bāriņtiesas lēmumu. Šobrīd šādu pabalstu
potenciāli varētu saņemt 30 bērni, tādējādi pašvaldības
budžeta izdevumi palielinātos par 1500 euro
gadā. Tomēr jāņem vērā, ka, pirmkārt, audžuģimenēs
ievietoto bērnu skaits var mainīties, otrkārt, jāņem vērā,
vai bērns apgūst obligāto izglītību, vispārējās vidējās
izglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmu.
2.1.1. samazina vai palielina ieņēmumu daļu - pašvaldības budžeta ieņēmumu daļa nemainās; 2.1.2. samazina vai palielina izdevumu daļu - pašvaldības budžeta izdevumu daļa palielinās; 2.1.3. ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā - lai īstenotu saistošos noteikumus, nav jāsamazina finansējums citām pozīcijām. 2.2. Informācija par nepieciešamajiem resursiem sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi - nav nepieciešami resursi jaunu institūciju vai darba vietu veidošanai. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci |
3.1. Sociālā ietekme - ietekme uz cilvēku dzīvesveidu,
kultūru, labsajūtu, sabiedrību kopumā, kā arī ietekme uz
konkrētām sabiedrības grupām, tai skaitā sociālās
atstumtības riskam pakļautajām sabiedrības grupām personu
ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām, uz
dzimumu līdztiesību - saistošie noteikumi paredz papildināt
jau esošus noteikumus, tā sniedzot atbalstu bārenim un bez
vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes
aprūpē.
3.2. Ietekme uz vidi - šo saistošo noteikumu izpilde neietekmēs vidi. 3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību - šo saistošo noteikumu izpilde neietekmēs iedzīvotāju veselību. 3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā - šo saistošo noteikumu izpilde neietekmē uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā. 3.5. Ietekme uz konkurenci - šo saistošo noteikumu izpilde neietekmē konkurenci. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām |
4.1. Institūcija, kurā privātpersona var vērsties saistošo
noteikumu piemērošanā - saistošo noteikumu piemērošanā
personas var vērsties Kuldīgas novada pašvaldības aģentūrā
"Sociālais dienests" (turpmāk - Sociālais
dienests).
4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz saistošo noteikumu projekts, tai skaitā akcentē, kā piedāvātais regulējums maina līdzšinējo kārtību - saistošo noteikumu grozījumi paredz papildu materiālu atbalstu audžuģimenēm, nosakot, ka audžuģimenei ir tiesības vienu reizi kalendāra gadā saņemt vienreizēju pabalstu skolas piederumu iegādei. Pabalsts tiek piešķirts par to kalendāra gadu, kurā Kuldīgas novada pašvaldības aģentūrā "Sociālais dienests" ir iesniegts atbilstošs iesniegums. 4.3. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas - ar šiem saistošajiem noteikumiem netiek paredzētas papildu administratīvo procedūru izmaksas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
5.1. Pašvaldību funkcijas, kuru izpildei tiek izstrādāti
šie saistošie noteikumi - saistošie noteikumi precizē
sociālo pabalstu audžuģimenēm piemērošanas kārtību un
apmēru, bet neprasa papildu jaunu cilvēkresursu iesaisti.
5.2. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti saistošo noteikumu īstenošanā (tostarp, vai tiks uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem, veidotas jaunas darba vietas u.tml.) - saistošo noteikumu īstenošana neparedz papildu cilvēkresursu iesaisti, saistošo noteikumu īstenošanu turpinās administrēt Sociālais dienests. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu |
6.1. Saistošo noteikumu izpildē iesaistītās institūcijas,
tai skaitā, vai paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo
likvidācija vai reorganizācija - saistošo noteikumu izpildi
turpinās Sociālais dienests, tādējādi nav nepieciešama
jaunu institūciju izveide.
6.2. Izpildes nodrošināšanai nepieciešamie resursi un to pamatotība - papildu resursi nav nepieciešami. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana |
7.1. Vai saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa
sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir
vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai - ņemot vērā, ka
pašvaldības autonomā funkcija ir nodrošināt savas
administratīvās teritorijas iedzīvotājiem atbalstu sociālo
problēmu risināšanā, izpildot Noteikumos Nr. 857
noteiktās prasības, šie saistošie noteikumi ir piemēroti
iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai - nodrošināt
sociālās garantijas audžuģimenei, bērnam bārenim.
7.2. Samērīguma tests: 7.2.1. vai pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai - ir piemēroti; 7.2.2. vai nav saudzējošāku līdzekļu leģitīmā mērķa sasniegšanai - līdzekļi ir atbilstoši mērķa sasniegšanai; 7.2.3. vai pašvaldības rīcība ir atbilstoša - ir atbilstoša. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām |
8.1. Sabiedrības pārstāvji (tostarp biedrības,
nodibinājumi, apvienības u.tml.), ar kuriem notikušas
konsultācijas saistošo noteikumu izstrādes procesā - nav
notikušas.
8.2. Izmantotais sabiedrības līdzdalības veids (lai atspoguļotu, kā pašvaldības ir centusies sasniegt mērķgrupu, kā arī noskaidrot pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli) - saistošo noteikumu projekts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai tika publicēts pašvaldības tīmekļa vietnē www.kuldigasnovads.lv divas nedēļas no 11.06.2025. 8.3. Sabiedrības pārstāvju izteiktie priekšlikumi un iebildumi, norādot, kuri no tiem ņemti vērā - nav saņemti. 8.4. Par saistošo noteikumu projektu saņemtie viedokļi pēc saistošo noteikumu projekta publicēšanas sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, to apkopojums un izvērtējums (iesniedzēji, vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) - nav saņemti. 8.5. No institūcijām saņemtie viedokļi un atzinumi, to apkopojums un izvērtējums (vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) - gan tādi, kas saņemti, pamatojoties uz normatīvajos aktos noteiktu pienākumu, gan lūgti pēc pašvaldības iniciatīvas, gan sniegti pēc institūcijas iniciatīvas - saņemts Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas saistošo noteikumu izvērtējums, pamatojoties uz kuru saistošajos noteikumos ietverti tiesiskā pamatojuma grozījumi, grozījumi saistošo noteikumu 24. punktā, lai tas atbilstu augstāka juridiskā spēka normatīvajos aktos noteiktajam minimālā ienākumu sliekšņa apmēram, un saistošie noteikumi papildināti ar grozāmo saistošo noteikumu datumu. 8.6. Informācija par cita veida saziņu un konsultācijām, ja tādas bijušas - notikušas konsultācijas ar pašvaldības speciālistiem saistošo noteikumu izstrādes procesā. |
Kuldīgas novada domes priekšsēdētāja v. A. Roberts