Ministru kabineta rīkojums Nr. 543
Rīgā 2025. gada 2. septembrī (prot. Nr. 34 15.
§)
Grozījumi
Ministru kabineta 2023. gada 30. marta rīkojumā Nr. 176
"Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Veterināro
zāļu reģistrācijas digitalizācija" pases
apstiprināšanu"
Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 30. marta rīkojumā Nr.
176 "Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta
"Veterināro zāļu reģistrācijas digitalizācija" pases
apstiprināšanu" (Latvijas Vēstnesis, 2023, 66. nr.; 2024,
99. nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1. punktu šādā redakcijā:
"1. Apstiprināt Eiropas Savienības Atveseļošanas un
noturības mehānisma 2.1.3.1.i. investīcijas projekta
"Veterināro zāļu reģistrācijas digitalizācija" (turpmāk
- projekts) pasi (pielikums) un projekta izmaksas
2 550 085 euro apmērā, tai skaitā Eiropas
Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējumu
investīcijai 2 123 000 euro apmērā un
valsts budžeta finansējumu pievienotās vērtības nodokļa izmaksu
segšanai ne vairāk kā 427 085 euro apmērā."
2. Izteikt pielikumu jaunā redakcijā (pielikums).
Ministru prezidente
E. Siliņa
Zemkopības ministrs A. Krauze
Zemkopības
ministrijas iesniegtajā redakcijā
Pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 2. septembra
rīkojumam Nr. 543
"Pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 30. marta
rīkojumam Nr. 176
2.1.3.1.i.
investīcijas projekta "Veterināro zāļu reģistrācijas
digitalizācija" pase
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno
projektu
1.1. Finansējuma saņēmējs,
kas īsteno projektu (institūcija) |
Zemkopības ministrija |
1.2. Projekta īstenošanas
partneri |
Pārtikas un veterinārais
dienests |
2. Saistīto projektu
programma
2.1. Programmas
nosaukums |
Datu pārvaldības attīstības
programma |
2.2. Saistība ar citiem
projektiem |
Saistībā ar specifiskā atbalsta mērķi 2.2.1.
"Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu
un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora
mijiedarbību" īstenotie projekti: "Zemkopības
ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu informācijas un
komunikācijas tehnoloģiju attīstība"
(Nr. 2.2.1.1/17/I/001) un "Zemkopības ministrijas
un tās padotībā esošo iestāžu informācijas un komunikācijas
tehnoloģiju attīstība, 2. kārta"
(Nr. 2.2.1.1/20/I/003).
Abos projektos īstenoti un plānoti ieguldījumi
Veterināro zāļu reģistra informācijas sistēmas pilnveidē:
veterināro zāļu reģistrācijas pieteikumu apstrādes
funkcionalitāte, atvērto datu kopu sagatavošana.
Investīcijas 2.1.3.1.i. projektā plānota Veterināro zāļu
reģistra informācijas sistēmas papildināšana sadarbībai ar
jauno eVETIS risinājumu un datu nodošanas nodrošināšana
Eiropas Zāļu aģentūrai (EZA). Šīm darbībām nav saistības ar
saistītajos projektos iepriekš paveikto, tādēļ nepastāv
dubultā finansējuma risks.
|
3. Projekta mērķis un galvenie
ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un
galvenais saturs |
Nodrošināt
veterināro zāļu aprites procesa digitālu norisi un kontroli,
sākot ar veterināro zāļu reģistrēšanas, veterināro
elektronisko recepšu, veterināro darbību un lietoto zāļu,
tostarp vakcīnu, uzskaiti katram dzīvniekam vai to
grupām |
3.2. Projekta pamatojums
(aktualitāte, nepieciešamība, risināmā problēma) |
ES ir pieņemts jauns
regulējums par veterināro zāļu reģistrēšanas un aprites
kārtību. Pašreizējais PVD IS risinājums nenodrošina pilnībā
izsekojamus datus visā veterināro zāļu aprites procesā,
t. i., kā veterinārās zāles ražo, laiž tirgū, importē un
eksportē, piegādā, izplata, kā īsteno to farmakovigilanci, kā
tās kontrolē un lieto; netiek nodrošināta integrācija ar ES
un EZA centralizētajām datubāzēm. Tādējādi PVD nevar izpildīt
ES regulējuma prasības |
3.3. Projekta
ieguvumi1 |
Ieguvuma mērīšanas vai
verificēšanas metode un mērāmais rādītājs2
|
Vērtība
|
Sasniegšanas laiks (gads)
|
3.3.1. Ieguvums nozarei:
izveidota veterinārārsta darba vieta
|
To reģistrēto veterinārārstu,
pilnvaroto palīgu un lietotāju skaits, kuri izmantos sistēmu
(pašlaik - 0) |
1000
|
2026.
|
3.3.2. Ieguvums sabiedrībai:
lauksaimniecības dzīvnieku īpašniekiem un mājas
(istabas) dzīvnieku īpašniekiem ir piekļuve savu dzīvnieku
veselības datiem
|
Lauksaimnieki un dzīvnieku
īpašnieki, kas izmantos iespēju apskatīt savu dzīvnieku
veselības datus (pašlaik - 0) |
50 000
|
2026.
|
3.3.3. Ieguvums nozarei:
informācija no lieltirgotavām par zāļu pieejamību
(daudzumu) noliktavā - veterinārārstam iespēja
pārliecināties par zāļu pieejamību, pirms viņš izraksta
recepti
|
Lieltirgotavas, ar kurām
nodrošināta datu apmaiņa par zāļu atlikumu (pašlaik - 0) |
10
|
2026.
|
3.3.4. Ieguvums nozarei:
visa informācija par zāļu apriti veterinārārsta praksē
pieejama vienkopus un elektroniski, tādējādi aizstājot
papīra formā aizpildāmus dokumentus un ietaupot
veterinārārsta darba laiku
|
Veterinārārstu skaits, kuriem
nodrošināta iespēja sistēmu izmantot visiem ar dzīvnieka
ārstēšanu un zāļu apriti saistītiem ierakstiem |
300
|
2030.
|
3.3.5. Ieguvums institūcijai:
visa informācija par zāļu apriti un dzīvnieku ārstēšanu
pieejama vienkopus, tādējādi dodot PVD iespēju veikt
veterinārārstu prakšu dokumentācijas pārbaudi attālināti,
samazināt klātienes inspekciju skaitu un veikt tikai uz
riska analīzi balstītas inspekcijas
|
Klātienes inspekciju skaita
samazinājums gadā laikā |
no aptuveni 235 līdz aptuveni
150
|
2030.
|
4. Nepieciešamā finansējuma
apmērs un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākuma
sasniegšanai un būtisko izmaksu veidiem
4.1. Atveseļošanas fonda finansējums (kopā) |
4.2.
Plānotais pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā),
ja tiks pieprasīta tā segšana,3 un avansa apmērs,
ja plānots to pieprasīt4 |
2 123 000
euro
|
427 085
euro
|
Avansa maksājuma apmērs, ja tiks pieprasīts
|
|
|
|
Projektā īstenojamo darbību
un būtisko izmaksu veidu raksturojošs apzīmējums
|
Izmaksu apmērs
(indikatīvi)
|
Maksimālais
apmērs5
|
Darbības iznākums
|
Projekta pārvaldība un
īstenošana |
89 260 euro
|
89 260 euro
|
Nodrošināts projekta vadības un
īstenošanas personāls |
Informācijas sistēmu
projektēšana un izstrāde |
2 033 740
euro
|
2 033 740
euro
|
Papildinātas PVD IS |
5. Projekta ieguldījums reformu
un investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes
procesu IKT risinājumi
Skaits
|
IKT risinājuma nosaukums
|
Īss apraksts
|
Valsts mākonī
(jā/nē)
|
Termiņš IKT risinājumu
attīstības saskaņošanai6 (gads, ceturksnis)
|
Termiņš ieviešanai produkcijā
(gads, ceturksnis)
|
Risinājuma lietotāji
(skaits)
|
1
|
VZRIS pilnveidots |
VZRIS papildināts, lai varētu
nodrošināt eVETIS darbībai nepieciešamos datus un datu
apmaiņu, kā arī datu nodošanu EZA |
Jā
|
2023. g. I cet. |
2026. g. I cet. |
PVD nodarbinātie (15)
|
1
|
eVETIS izveidots |
Iespēja veterinārārstiem
reģistrēt zāļu lietošanas darbības dzīvnieka ambulatorajā
kartē, redzēt veterināro zāļu pieejamību lieltirgotavās,
izrakstīt e-receptes; veterinārārstu sertifikātu
piešķiršanas, pagarināšanas, apturēšanas un anulēšanas
procesa nodrošinājums |
Jā
|
2023. g. I cet. |
2026. g. I cet. |
Veterinārārsti un iekšējie
lietotāji
(1000 darbavietu)
|
5.2. Centralizētās funkcijas
vai koplietošanas pakalpojumi
Skaits
|
Pakalpojums
(pakalpojumu grupa)
|
Koplietošanas pakalpojumu
lietotāji (institūcijas)
|
Norāde uz MK lēmumu par
attīstības plānu7
|
Termiņš ieviešanai (gads,
ceturksnis)
|
|
N/A
|
N/A
|
N/A
|
N/A
|
5.3. Centralizēti pārvaldāmās
nozares būtiskās datu kopas
Skaits |
Saturu raksturojošs
nosaukums
|
Termiņš piekļuves
nodrošināšanai (gads, ceturksnis)
|
3 |
Antibiotikas - antimikrobiālo
līdzekļu lietošanas dati |
2026. g. I cet. |
Dati EZA (EMA) un Latvijas
Atvērto datu portālam - zāļu lietojums pa sugām |
2026. g. I cet. |
|
Statistika par izrakstīto
veterināro parasto un īpašo recepšu skaitu |
2026. g. I cet. |
6. Projekta pārvaldības un īstenošanas
kapacitāte8
Projektā tiks nodrošināts vadības un īstenošanas personāls
no projekta finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera
puses:
• projekta vadību nodrošinās ZM projekta vadītājs
(viens esošais ZM Administratīvā departamenta
nodarbinātais, pildot pašreizējos pienākumus, atbilstoši
papildu pienākumiem finansēts no projekta budžeta) un no
projekta partnera (PVD) puses - projektu vadības personāls
(viens esošais PVD nodarbinātais atbilstoši papildu
pienākumiem finansēts no projekta budžeta).
• projekta īstenošanu nodrošinās
1) ZM esošie speciālisti (esošie ZM nodarbinātie
atbilstoši papildu pienākumiem finansēti no projekta
budžeta) - 4 nodarbinātie;
2) PVD Resursu vadības departamenta Informācijas
tehnoloģiju daļas speciālisti (pildot esošos pienākumus) -
2 nodarbinātie;
3) PVD Veterinārās uzraudzības departamenta veterināro
zāļu reģistrācijas daļas speciālisti (pildot esošos
pienākumus) - 2 nodarbinātie;
4) PVD Veterinārās uzraudzības departamenta Veterināro
objektu uzraudzības daļas speciālisti (pildot esošos
pienākumus) - 2 nodarbinātie.
|
7. Izmaksu un ieguvumu analīze,
tostarp ietekme uz pārvaldē nodarbināto skaitu
Izmaksu un ieguvumu analīzes pamatā galvenokārt ir problēmu
risināšana un normatīvo prasību ievērošanas nodrošināšana,
kā arī nākotnes attīstības plānošana ilgtermiņā. Lai
ievērotu Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11.
decembra Regulas (ES) 2019/6 par veterinārajām zālēm un ar
ko atceļ Direktīvu 2001/82/EK izpildi par veterināro zāļu
reģistrēšanas un aprites kārtību nosacījumus, kas stājušies
spēkā 2022. gada 28. janvārī, pieprasot nodrošināt
pilnībā izsekojamus datus visā veterināro zāļu aprites
procesā, nepieciešams automatizēt datu apstrādes un
kontroles procesus.
Sociālekonomiskie ieguvumi:
1) ieguvums nozarei - par 35 % samazināts laika
patēriņš, jo var izrakstīt e-receptes (tostarp iespēja
pārliecināties par zāļu pieejamību noliktavās), un tas
13 gadu periodā kopumā naudas izteiksmē veido
102 232,68 euro lielu ietaupījumu;
2) ieguvums nozarei - par 50 % samazināts laika
patēriņš veterināro zāļu izlietojuma statistikas
apkopošanai un analīzei, kā arī datu apkopošanai, jo ir
izveidotas centralizēti pārvaldāmas datu kopas, un tas
13 gadu periodā kopumā naudas izteiksmē veido
224 327,71 euro ietaupījumu;
3) sociālais ieguvums lauksaimniecības dzīvnieku
īpašniekiem un mājas (istabas) dzīvnieku īpašniekiem - par
20 % samazināts laika patēriņš elektroniskā
informācijas apmaiņā ar veterinārārstu par dzīvnieku
veterinārajām zālēm, un tas 13 gadu periodā kopumā
naudas izteiksmē veido
5 493 022,30 euro ietaupījumu.
Aprēķiniem izmantotie parametri:
• pilnveidoto sistēmas risinājumu uzturēšanas izmaksas
gada laikā ir plānotas 203 374 euro, kas
ir 10 % no izstrādes kopējām izmaksām;
• valsts pārvaldes darbinieku vidējā alga
2021. gadā bija 1293 euro (Centrālās
statistikas pārvaldes dati);
• dzīvnieku skaits - 208 884 (nozares dati);
• novietņu skaits - 143 723 (nozares iestāžu
dati);
• projektā radīto un pilnveidoto risinājumu plānotais
dzīves cikls - 10 gadi.
Kopējais projekta lietderīgums: aprēķināts no
projekta ieguvumiem kopsummā
5 819 582 euro, atņemot nepieciešamos
uzturēšanas izdevumus 2 033 740 euro
un investīcijas 2 123 000 euro,
iegūstot kopējo projekta lietderīgumu
1 662 842 euro.
Projekta ieviešana iestādei dos resursu ietaupījumu
224 327,71 euro un sabiedrībai sociālo
ieguvumu 5 595 254,98 euro, kopā
5 819 582 euro, kas ir lielāks par
2 123 000 euro ieguldījumu tā
īstenošanai.
Projekta īstenošanai ir neitrāla ietekme uz valsts
pārvaldē nodarbināto skaitu. Tā kā apstrādājamās
informācijas apjoms palielinās, iestādēm būtu nepieciešams
piesaistīt jaunus resursus, bet, ieviešot pilnveidojumus
sistēmās, to iespējams atrisināt ar esošajiem iestāžu
personāla resursiem un vienlaikus paaugstināt sniegtā
pakalpojuma kvalitāti un ātrumu
|
8. Cita būtiska informācija
Veiksmīgu projekta īstenošanu var kavēt daži
priekšnosacījumi un riska faktori:
1) IT nozares izstrādātāju resursu trūkums;
2) projekta īstenošanai ir īss termiņš un nepietiekams
finansējums;
3) ģeopolitiskā situācija pasaulē.
4) vēl sagatavošanā un saskaņošanā esošie ar Eiropas
Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regulu
(ES) 2019/6 par veterinārajām zālēm un ar ko atceļ
Direktīvu 2001/82/EK saistītie normatīvie akti;
5) EZA IS ir izstrādes procesā;
6) komunikācijas nepilnības (lēna informācijas apmaiņa
sadarbībā ar EZA (EMA));
7) novirzes no projekta laika grafika;
8) gan pasūtītāja, gan izpildītāja speciālistu
mainība.
Īstenojot projektu, netiks sniegts komercdarbības
atbalsts, bet tiks attīstīti Pārtikas un veterinārā
dienesta informācijas tehnoloģiju risinājumi. Tādējādi
atbalsta izmantotāji ir finansējuma saņēmējs - Zemkopības
ministrija - un projekta partneris - Pārtikas un
veterinārais dienests. Projekta īstenošanas laikā tiks
nodrošināta iekšējās kontroles sistēma, lai netiktu
pieļauts interešu konflikts, korupcija un krāpšana,
dubultfinansējums, kā arī komercdarbības atbalsts.
|
Lietotie saīsinājumi:
EZA (EMA) - Eiropas Zāļu aģentūra (angļu val. European
Medicines Agency)
ES - Eiropas Savienība
eVETIS - Veterinārās e-veselības informācijas sistēma
IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
IS - informācijas sistēma
PVD - Pārtikas un veterinārais dienests
VARAM - Viedās administrācijas un reģionālās attīstības
ministrija
VZRIS - veterināro zāļu reģistra informācijas sistēma
ZM - Zemkopības ministrija"
1 Obligāti jāiekļauj vismaz viens
(vēlams - divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts
jau projekta īstenošanas laikā. Šajā
sadaļā ir jānorāda būtiski ieguvumi
nozarei, institūcijai, sabiedrībai, bet nav
jānorāda iznākumi - ieguldījumi
Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna
2.1. mērķa rādītāju sasniegšanā;
tos norāda 5. punktā.
2 Piemēram, ja ieguvums ir personāla
administrēšanas funkcijas centralizācija, tad
mērījums varētu būt, piemēram,
tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to izmanto,
vērtība, piemēram, 10 000, un sasniegšanas
laiks - 2026. gads.
3 PVN netiek attiecināts projektu
īstenotājiem, kas to var attiecināt
patstāvīgi. Pārējie projektu
īstenotāji var pieprasīt to attiecināt,
norādot apmēru un saskaņojot to ar Finanšu
ministriju.
4 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz
projektu īstenotājiem, kas nav valsts tiešās
pārvaldes institūcijas. Jānorāda
apmērs, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo
izmaksu kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu
ministriju.
5 Apmērs, ko nedrīkst pārsniegt,
nesaskaņojot grozījumus Ministru kabinetā. Ja
ierobežojumi uz konkrēto pozīciju nav
attiecināmi, tad norāda "N/A".
6 Tostarp IKT būvvaldes
kārtībā jau saņemtā VARAM
saskaņojuma datums vai plānotais termiņš, kad
tas tiks saņemts.
7 Ja koplietošanas pakalpojuma
attīstības plāns tiek iesniegts vienlaikus ar
Ministru kabineta rīkojumu par projekta atlases
kārtu, par to pievieno norādi.
8 Kapitālsabiedrības un
pašvaldības norāda arī finanšu kapacitāti
atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.