Ministru kabineta rīkojums Nr. 510
Rīgā 2025. gada 26. augustā (prot. Nr. 32 37.
§)
Grozījumi Ministru kabineta
2023. gada 28. jūnija rīkojumā Nr. 407 "Par
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna
2. komponentes "Digitālā transformācija"
2.1.2.r reformas "Valsts IKT resursu izmantošanas
efektivitātes un sadarbspējas paaugstināšana"
2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes centralizētās
platformas un sistēmas" projekta "Valsts pārvaldes
vienota valsts finanšu resursu plānošana un pārvaldības
grāmatvedības pakalpojumu nodrošinājums, vienotās resursu vadības
ieviešana" pases un centralizētas funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu
apstiprināšanu"
Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 28. jūnija rīkojumā Nr.
407 "Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1.2.r reformas "Valsts IKT resursu
izmantošanas efektivitātes un sadarbspējas paaugstināšana"
2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes centralizētās platformas
un sistēmas" projekta "Valsts pārvaldes vienota valsts
finanšu resursu plānošana un pārvaldības grāmatvedības
pakalpojumu nodrošinājums, vienotās resursu vadības
ieviešana" pases un centralizētas funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu apstiprināšanu"
(Latvijas Vēstnesis, 2023, 126. nr.; 2024, 241. nr.) šādus
grozījumus:
1. Izteikt 1. punktu šādā redakcijā:
"1. Apstiprināt Eiropas Savienības Atveseļošanas un
noturības mehānisma 2.1.2.1.i. investīcijas projekta "Valsts
pārvaldes vienota valsts finanšu resursu plānošana un pārvaldības
grāmatvedības pakalpojumu nodrošinājums, vienotās resursu vadības
ieviešana" (turpmāk - projekts) pasi (1. pielikums), kā arī
centralizētas funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības
plānu "Grāmatvedības uzskaites pakalpojums" (2.
pielikums) un plānu "Centralizēta grāmatvedības un personāla
lietvedības, budžeta plānošanas un finanšu vadības
platforma" (3. pielikums), par kurā plānoto rezultātu (tai
skaitā finanšu, rezultāta un iznākuma rādītāju) sasniegšanu
atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr.
435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma
plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1.
reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai
skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas
noteikumi" 28. punktam ir atbildīgs finansējuma
saņēmējs."
2. Izteikt 2. punktu šādā redakcijā:
"2. Apstiprināt šā rīkojuma 1. punktā minētā projekta
izmaksas ne vairāk kā 12 665 681 euro apmērā, tai skaitā
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma
finansējumu investīcijai 10 900 000 euro apmērā un valsts
budžeta finansējumu pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai
ne vairāk kā 1 765 681 euro apmērā."
3. Papildināt ar 5. punktu šādā redakcijā:
"5. Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija
noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un
noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" īstenošanas noteikumi" 33.1
punktam saskaņot izņēmumu no minēto noteikumu 33.2. apakšpunktā
noteiktā ierobežojuma attiecībā uz maksimāli pieļaujamo apjomu
projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības
izmaksām."
4. Izteikt 1. pielikumu jaunā redakcijā (1. pielikums).
5. Izteikt 2. pielikumu jaunā redakcijā (2. pielikums).
6. Izteikt 3. pielikumu jaunā redakcijā (3. pielikums).
Ministru prezidente E. Siliņa
Finanšu ministrs A. Ašeradens
Finanšu
ministrijas iesniegtajā redakcijā
1. pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 26. augusta
rīkojumam Nr. 510
"1. pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 28. jūnija
rīkojumam Nr. 407
2.1.2.1.i. investīcijas projekta
"Valsts pārvaldes vienota valsts finanšu resursu plānošana
un pārvaldības grāmatvedības pakalpojumu nodrošinājums, vienotās
resursu vadības ieviešana" pase
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno
projektu
1.1. Finansējuma saņēmējs, kas
īsteno projektu (institūcija) |
Valsts kase |
1.2. Projekta īstenošanas
partneri |
Finanšu ministrija, Veselības
ministrija, Zemkopības ministrija, Viedās administrācijas un
reģionālās attīstības ministrija, Klimata un enerģētikas
ministrija, Ekonomikas ministrija, Tieslietu ministrija,
Izglītības un zinātnes ministrija, Kultūras ministrija,
Valsts kanceleja, Valsts administrācijas skola, Nacionālā
elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome, Sabiedrisko
elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome. |
2. Saistīto projektu programma
2.1. Programmas nosaukums |
Valsts pārvaldes resursu
pārvaldības programma |
2.2. Saistība ar citiem
projektiem |
Projekts "Valsts pārvaldes vienota valsts finanšu
resursu plānošana un pārvaldības grāmatvedības pakalpojumu
nodrošinājums, vienotās resursu vadības ieviešana"
(turpmāk - Projekts) ir daļa no valsts pārvaldes resursu
pārvaldības programmas, kuras ietvaros Valsts kanceleja
īstenos projektu "Cilvēkresursu vienotās pārvaldības
sistēmas ieviešana" (īstenojams programmas ietvaros kā
atsevišķs projekts).
Minēto projektu ietvaros tiks izveidota centralizēta
grāmatvedības un personāla lietvedības, budžeta plānošanas
un finanšu vadības, cilvēkresursu vadības risinājumu un
vienotu pakalpojumu ekosistēma, kas tiks attīstīta kā
Vienotais pakalpojumu centrs (turpmāk - VPC), kurā tiešās
valsts pārvaldes iestādēm tiks nodrošināti standartizēti
pakalpojumi centralizētā platformā.
Abu projektu plānotās darbības tiks finansētas no
Eiropas Savienības ANM plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
2.1.2.r. reformas "Valsts IKT resursu izmantošanas
efektivitātes un sadarbspējas paaugstināšana"
2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes centralizētās
platformas un sistēmas". Apliecinām, ka plānotās
darbības nepārklājas un nepastāv dubultā finansējuma risks
ar projektu.
Abi projekti tiks īstenoti kā atsevišķi projekti
laikposmā no 2023. gada līdz 2026. gada 31. maijam un tiks
savstarpēji koordinēti atbilstoši Ministru kabineta
(turpmāk - MK) 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435
"Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" īstenošanas noteikumi" 4.
pielikumā ietvertajai programmai "Valsts pārvaldes
resursu pārvaldības programma"
|
3. Projekta mērķis un galvenie
ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un
galvenais saturs |
Projekta mērķis: izveidot centralizētu platformu
grāmatvedības un personāla lietvedības, budžeta plānošanas
un finanšu vadības jomā valsts tiešās pārvaldes iestādēm,
lai veicinātu efektivitāti, digitālo transformāciju un
valsts līdzekļu optimizāciju.
Projekta ietvaros:
1) līdz 2026. gada II ceturksnim8 izveidota
vienota, centralizēta valsts pārvaldes platforma
grāmatvedības un personāla lietvedības, budžeta plānošanas
un finanšu vadības jomā;
2) pilnveidoti normatīvie akti un instrukcijas procesu
standartizācijas nodrošināšanai un pakalpojumu sniegšanai
Vienotajā pakalpojumu centrā;
3) uzsākta resoru pārņemšana centralizētajā
platformā.
Valsts kase centralizētajā platformā ilgtermiņā veido
pakalpojumu grozu ministrijām un to padotības iestādēm:
1) grāmatvedības uzskaites pakalpojums;
2) atbalsts resoriem personāla lietvedības procesa
vienādošanā atlīdzības aprēķina uzskaitei;
3) ministrijām un to padotības iestādēm - IT risinājums
budžeta plānošanā un finanšu vadībā
|
3.2. Projekta pamatojums
(aktualitāte/nepieciešamība/
risināmā problēma) |
Atbalsta funkciju centralizācija, koncentrējot resursus
(cilvēkus un/vai tehnoloģijas), ir viens no procesu
pārmaiņu veidiem, lai uzlabotu informācijas aprites ātrumu,
panāktu izdevumu efektivitāti un nodrošinātu mērķtiecīgāku
virzību uz digitālo transformāciju valsts pārvaldē.
Publiskā sektora digitalizācija un modernizācija ir
būtisks ES stratēģijas elements. Projekta nepieciešamības
pamatojums valsts līmenī:
1. Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijā līdz
2030. gadam kā horizontāls priekšnosacījums visu nozaru
mērķu vērtēšanai ir norādīts horizontāls nosacījums
"publiskās pārvaldes darba rezultativitātes vērtēšanā
jāīsteno ne tikai ieguldīto resursu uzskaitīšana, bet
galvenokārt iegūto rezultātu (ieguvumu) mērīšana".
Projekts sniegs politikas plānotājiem iespēju pilnvērtīgāk,
balstoties uz datiem, analizēt sasniegto un plānot nākamo
stratēģijas periodu.
2. Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.-2027.
gadam definē konkrētus rīcības virzienus digitālās
transformācijas un centralizācijas sasniegšanai publiskajā
pārvaldē, kā arī atbalsta procesu optimizāciju, tai skaitā
izvirzot pasākumu par vienota valsts pakalpojuma centra
izveidi (Nacionālais attīstības plāns 2021.-2027. gadam,
uzdevums Nr. 316, pasākums Nr. 29).
3. Digitālās transformācijas pamatnostādnēs 2021.-2027.
gadam (MK 2021. gada 7. jūlija rīkojums Nr. 490) uzsvērta
digitālās transformācijas nepieciešamība, kā arī
nepieciešamība produktivitātes celšanai optimizēt un
centralizēt valsts pārvaldes atbalsta procesus, veidojot
efektīvāku valsts pārvaldes darba vidi un jēgpilnu
stratēģiskajos politikas plānošanas dokumentos izvirzīto
mērķu sasniegšanu, digitalizējot procesus. Digitālās
transformācijas pamatnostādņu 2021.-2027. gadam plānā
definēts 4.4.9.4.-3. uzdevums "Izveidots vienots
grāmatvedības un personālvadības pakalpojumu sniegšanas
modelis valsts budžeta iestādēm."
4. Valsts pārvaldes modernizācijas plāna 2023.-2027.
gadam (22-TA-3192) 6.4. sadaļa "Atbalsta funkciju
centralizācija un standartizācija" paredz vienota
pakalpojumu centra izveidi, kura ietvaros paredzēts sniegt
valsts pārvaldes iestādēm koplietošanas pakalpojumus
centralizētās resursu vadības sistēmās, tādējādi nodrošinot
valsts pārvaldes administratīvo datu un informācijas
pieejamību un kvalitāti reāllaikā, kā arī paredzēts ieviest
standartizētu pieeju valsts pārvaldes iestāžu
administrācijai, tādējādi dodot iespēju efektivizēt,
automatizēt un optimizēt administratīvās funkcijas un
procesus. Projekta ieviešana veicinās iekļauto rezultatīvo
rādītāju sasniegšanu.
5. 2021./2022. gada Eiropas Savienības Tehniskā atbalsta
instrumenta projekta "Publiskā sektora vienoto
pakalpojumu centra attīstība Latvijā"
("Development of the shared services centre system for
Public sector in Latvia") secinājumi. Projektu
īstenoja Valsts kanceleja sadarbībā ar Finanšu ministriju
(Valsts kasi), un projekta ietvaros neatkarīga trešā puse -
PwC - izstrādāja priekšlikumus vienotā pakalpojuma centra
izveidei, ietverot centralizējamo un standartizējamo
procesu tvērumu, vienotus risinājumus, kā arī ieteikumus
par centralizējamo iestāžu skaitu ar iespējamo laika
grafiku pārejai uz vienoto pakalpojumu centru un tā
finansēšanas modeli.
6. MK 2022. gada 14. jūlija noteikumi Nr. 435
"Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" īstenošanas noteikumi".
7. Finanšu ministrijas 2022. gada 6. maija rīkojums Nr.
274 "Grozījumi Finanšu ministrijas 2021. gada 30.
decembra rīkojumā Nr. 961 "Par Eiropas Savienības
Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformu
īstenošanas un uzraudzības iekšējās kontroles sistēmu
Finanšu ministrijā"".
8. MK 2023. gada 4. jūlija rīkojums Nr. 404 "Par
konceptuālo ziņojumu "Par vienotā pakalpojumu centra
izveidi valsts pārvaldē"".
Risināmās problēmas:
• atšķirīgs digitalizācijas līmenis resoros, tādējādi
līdzīgu procesu nodrošināšanai nepieciešams lielāks
iesaistīto cilvēkresursu skaits;
• līdzīga veida tehniskos pilnveidojumus pasūta katrs
resors vai iestāde atsevišķi, tādējādi valstī kopumā
samaksājot vairāk;
• nav vienotas prakses un risinājumu grāmatvedības datu
uzskaitē, tiek izmantoti atšķirīgi klasifikatori,
dimensijas un detalizācijas pakāpes, kas būtiski apgrūtina
informācijas analizēšanu horizontāli par visiem
resoriem;
• nav iespējams grāmatvedības pirmdatus centralizēti
izmantot citos procesos (piemēram, finanšu vadības
procesos), tādējādi ir liels laika patēriņš pieprasījumu
sagatavošanai un apstrādei;
• nav iespējams centralizēti pārvaldīt noslodzes,
pakāpeniski veicinot slodžu samazinājumu administratīva
rakstura darbībās;
• šobrīd nav vienota risinājuma budžeta plānošanas un
finanšu vadības nodrošināšanai, kas resoru finansistiem
sniegtu atbalstu ikdienas procesu nodrošināšanai, kā arī
atbalstītu valsts līmeņa budžeta vajadzības.
Projekts sekmēs efektivitāti, digitālo transformāciju un
valsts līdzekļu optimizāciju, pateicoties standartizētiem
procesiem, centralizētai platformai, pieejamiem reāllaika
datiem par valsts pārvaldes iestāžu finanšu datiem, kā arī
slodžu ietaupījumam administratīva rakstura darbībās.
Projekta darbības sekmēs ANM plāna 2. komponentes
"Digitālā transformācija" 2.1. reformu un
investīciju virziena 2.1.2.r. reformas "Valsts IKT
resursu izmantošanas efektivitātes un sadarbspējas
paaugstināšana" 2.1.2.1.i. investīcijas
"Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas"
mērķa sasniegšanu - nodrošināt administrācijas kā vienas
organizācijas darbību, kas ietver standartizētu atbalsta
funkciju ieviešanu, piemēram, grāmatvedību, personāla
administrāciju, resursu uzskaiti un pārvaldību
|
3.3. Projekta
ieguvumi1 |
Ieguvuma mērīšanas vai
verificēšanas metode un mērāmais rādītājs2 |
vērtība
|
sasniegšanas laiks (gads)
|
3.3.1. Iestāžu skaits, kas saņem
vienotu un standartizētu pakalpojumu centralizētā
platformā |
Ieguvuma mērīšanas metode - Valsts kases rīcībā esošie dati
par iestāžu (klientu) skaitu, kas saņem standartizētus
pakalpojumus
Sākotnējais rādītājs 2022. gadā - 11 iestādes
Mērījuma rādītājs - skaits
|
90
|
2026. gads
|
3.3.2. Efektivitātes
paaugstināšana, centralizējot finanšu grāmatvedību,
nodrošinot vienotu un standartizētu pakalpojumu centralizētā
platformā |
Ieguvuma mērīšanas metode - apkalpotā personāla skaits uz
vienu VPC darbinieku (grāmatvedi), kas nodrošina
centralizētu pakalpojumu, salīdzinot ar 2022. gada vidējo
rādījumu
Sākotnējais rādītājs 2022. gadā - vidējais apkalpotā
personāla skaits uz vienu grāmatvedi valsts tiešās
pārvaldes iestādēs - 61
Mērījuma rādītājs - vidējais apkalpotā personāla skaits
uz vienu VPC darbinieku (grāmatvedi), kas nodrošina
centralizētu finanšu grāmatvedības uzskaites
pakalpojumu
|
85 (pieaugums 39 %)
|
2026. gads
|
4. Nepieciešamā finansējuma apjoms
un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un
būtisko izmaksu veidiem
4.1. Atveseļošanas fonda plāna
finansējums (kopā) |
4.2. Plānotais
pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks
pieprasīta tā segšana3, un avansa apmērs, ja
plānots to pieprasīt4 |
10 900 000 euro |
1 765 681 euro |
|
Projekta ietvaros veicamo
darbību un būtisko izmaksu veidu raksturojošs
apzīmējums
|
Izmaksu apmērs
(indikatīvi)
|
Maksimālais
apmērs5
|
Darbības iznākums
|
4.3. Centralizētas platformas izstrādes un ieviešanas
izmaksas:
• Horizon/Hop ieviešanas izmaksas, sistēmu
integrāciju pārneses un jaunu integrācijas saskarņu
izstrādes izmaksas, konfigurācijas izmaksas, licenču nomas
izmaksas aprobācijai projekta īstenošanas laikā, biznesa
inteliģences risinājuma izveide pārskatu nodrošināšanai,
procesu, klasifikāciju un datu struktūru salāgošanas
izmaksas;
• budžeta plānošanas un finanšu vadības risinājumu
izstrādes un ieviešanas izmaksas;
• pakalpojumu projektēšanas un digitalizācijas
izmaksas;
• apmācības;
• projekta rezultātu audita vai revīzijas izmaksas
|
8 261 429 euro
|
8 261 429 euro
|
Izveidota centralizēta platforma vienotai resursu vadībai,
kas sastāv no vairākiem risinājumiem.
Centralizētā platforma nodrošina vienotu un
standartizētu pakalpojumu saņemšanu
|
4.4. Projekta vadības un
īstenošanas izmaksas (tai skaitā darba vietas nodrošinājuma
izmaksas projekta ieviešanas komandai) |
2 538 571 euro
|
2 538 571 euro
|
Īstenots projekts |
4.5. Informatīvo un publicitātes
pasākumu izmaksas |
100 000 euro
|
100 000 euro
|
Īstenots vizuālās identitātes un
publicitātes pasākumu kopums |
5. Projekta ieguldījums reformu un
investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes procesu
IKT risinājumi
Skaits
|
IKT risinājuma nosaukums
|
Īss apraksts6
|
Valsts mākonī
(jā/nē)
|
Termiņš IKT risinājumu
attīstības saskaņošanai7 (gads, ceturksnis)
|
Termiņš ieviešanai produkcijā
(gads, ceturksnis)
|
Risinājuma lietotāji
(skaits)
|
2
|
5.1.1. Grāmatvedības un
personāla lietvedības risinājums |
Centralizēts risinājums, kas sniegs iespēju nodrošināt
centralizētu grāmatvedības uzskaiti valsts tiešās pārvaldes
iestādēm, kā arī darbinieku pašapkalpošanos un personāla
lietvedību.
Risinājums ir būtisks datu tālākizmantošanas attīstībai
- t. i., izmantojot grāmatvedības pirmdatus finanšu vadības
procesos
|
Sākotnēji nē, bet tehniskā
risinājuma arhitektūra nodrošinās iespēju plānot migrāciju uz
mākoņ-
pakalpojumu, kad valsts mākonis būs pilnībā
funkcionējošs |
16.11.2023. |
n/a
Plānota esošā risinājuma centralizācija
Centralizācija tiks veikta iteratīvi laikposmā no 2023.
g. līdz 2026. g. II cet.8
|
Līdz 2026. gadam 512
grāmatvežu/finansisti, 152 personāla lietveži un 27 975
tiešās valsts pārvaldes darbinieki. Skaits norādīts
indikatīvs, ņemot vērā, ka projekta ietvaros notiek
pakalpojuma standartizācija un digitalizācija, kā arī to, ka
darbinieku skaits resoros ir mainīgs |
5.1.2. Budžeta plānošanas un
finanšu vadības risinājums |
Centralizēts risinājums, kas
sniegs atbalstu ministriju un iestāžu finansistiem ikdienas
budžeta plānošanas un finanšu vadības procesos, kā arī valsts
līmeņa finanšu vadības procesos |
Sākotnēji nē, bet tehniskā
risinājuma arhitektūra nodrošinās iespēju plānot migrāciju uz
mākoņ-
pakalpojumu, kad valsts mākonis būs pilnībā funkcionējošs
(izņemot gadījumu, ja iepirkumā uzvar SaaS risinājums) |
16.11.2023. |
Risinājuma ieviešana produkcijā
notiks iteratīvi līdz 2026. g. II cet.8 |
Kopējais skaits - ap 400 finansistu un citu speciālistu
Skaits norādīts indikatīvs, ņemot vērā, ka nozaru prakse
dažādu finanšu vadības procesu organizēšanā ir
atšķirīga
|
5.2. Centralizētās funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumi
Skaits
|
Pakalpojums (pakalpojumu
grupa)
|
Koplietošanas pakalpojumu
lietotāji (institūcijas)
|
Norāde uz MK lēmumu par
attīstības plānu9
|
Termiņš ieviešanai (gads,
ceturksnis)
|
2
|
5.2.1. Grāmatvedības uzskaites
pakalpojums |
1. Finanšu ministrija un iestādes (Iepirkumu uzraudzības
birojs, Valsts ieņēmumu dienests, Centrālā finanšu un
līgumu aģentūra, Valsts kase, Izložu un azartspēļu
uzraudzības inspekcija, Fiskālās disciplīnas padome);
2. Veselības ministrija un iestādes (Latvijas
Antidopinga birojs, Neatliekamās medicīniskās palīdzības
dienests, Nacionālais veselības dienests, Paula Stradiņa
Medicīnas vēstures muzejs, Slimību profilakses un kontroles
centrs, Valsts asinsdonoru centrs, Valsts tiesu medicīnas
ekspertīzes centrs, Veselības inspekcija, Zāļu valsts
aģentūra)10;
3. Zemkopības ministrija un iestādes (Lauku atbalsta
dienests, Pārtikas un veterinārais dienests, Valsts augu
aizsardzības dienests, Valsts tehniskās uzraudzības
aģentūra, Valsts meža dienests)10;
4. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības
ministrija un iestādes (Dabas aizsardzības pārvalde,
Latvijas Nacionālais dabas muzejs, Latvijas Nacionālais
botāniskais dārzs, Valsts reģionālās attīstības
aģentūra)10;
5. Klimata un enerģētikas ministrija un iestādes (Valsts
vides dienests, Vides pārraudzības valsts
birojs)10;
6. Ekonomikas ministrija un iestādes (Centrālā
statistikas pārvalde, Konkurences padome, Patērētāju
tiesību aizsardzības centrs, Latvijas Investīciju un
attīstības aģentūra, Būvniecības valsts kontroles birojs,
Latvijas Nacionālais akreditācijas
birojs)10;
7. Izglītības un zinātnes ministrija un iestādes
(Aizkraukles Profesionālā vidusskola, Daugavpils
Tehnoloģiju un tūrisma tehnikums, Izglītības kvalitātes
valsts dienests, Jelgavas Tehnikums, Jēkabpils Tehnoloģiju
tehnikums, Kandavas Lauksaimniecības tehnikums, Kuldīgas
Tehnoloģiju un tūrisma tehnikums, Latgales Industriālais
tehnikums, Latviešu valodas aģentūra, Latvijas Sporta
muzejs, Latvijas Zinātnes padome, Liepājas Valsts
tehnikums, Murjāņu sporta ģimnāzija, Ogres tehnikums,
Rēzeknes tehnikums, Rīgas Būvniecības koledža, Rīgas
Mākslas un mediju tehnikums, Rīgas Metālapstrādes
profesionālā vidusskola, Rīgas Stila un modes tehnikums,
Rīgas Tehniskā koledža, Rīgas Tirdzniecības profesionālā
vidusskola, Rīgas Valsts tehnikums, Saldus tehnikums,
Smiltenes tehnikums, Valmieras tehnikums, Valsts izglītības
attīstības aģentūra, Ventspils Tehnikums, Vidzemes
Tehnoloģiju un dizaina tehnikums)11;
8. Kultūras ministrija un iestādes (Alfrēda Kalniņa Cēsu
Mūzikas vidusskola, īpaši aizsargājamais kultūras
piemineklis - Turaidas muzejrezervāts, Jāzepa Mediņa Rīgas
Mūzikas vidusskola, Jelgavas Mūzikas vidusskola, Kultūras
informācijas sistēmu centrs, Latvijas Etnogrāfiskais
brīvdabas muzejs, Latvijas Nacionālais arhīvs, Latvijas
Nacionālais kultūras centrs, Latvijas Nacionālais mākslas
muzejs, Latvijas Nacionālais vēstures muzejs, Latvijas
Nacionālā bibliotēka, Latvijas Neredzīgo bibliotēka,
Latvijas Republikas Kultūras ministrija, Mākslu izglītības
kompetences centrs "Latgales Mūzikas un mākslas
vidusskola", Memoriālo muzeju apvienība, Nacionālais
kino centrs, Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde, Mākslu
izglītības kompetences centrs "Liepājas Mūzikas,
mākslas un dizaina vidusskola", Mākslu izglītības
kompetences centrs "Nacionālā Mākslu vidusskola",
Mākslu izglītības kompetences centrs "Rīgas Dizaina un
mākslas vidusskola", Mākslu izglītības kompetences
centrs "Ventspils Mūzikas vidusskola", Latvijas
Nacionālais rakstniecības un mūzikas muzejs, Rīgas vēstures
un kuģniecības muzejs, Staņislava Broka Daugavpils Mūzikas
vidusskola)11;
9. Tieslietu ministrija un iestādes (Tiesu
administrācija (t.sk. apgabaltiesas un rajona (pilsētas)
tiesas), Valsts tiesu ekspertīžu birojs, Valsts valodas
centrs, Datu valsts inspekcija, Latvijas Republikas
Uzņēmumu reģistrs, Valsts probācijas dienests, Latvijas
Republikas Ieslodzījuma vietu pārvalde, Valsts zemes
dienests, Maksātnespējas kontroles dienests, Uzturlīdzekļu
garantiju fonda administrācija, Latvijas Republikas Patentu
valde, Tieslietu akadēmija)11;
10. Valsts kanceleja, Valsts administrācijas skola,
Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome,
Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome;
11. pārējie resori atbilstoši attīstības plānam
|
Attīstības plāns tiek iesniegts
vienlaikus ar šo MK rīkojuma projektu par projekta pases
apstiprināšanu |
2026. g.
I cet.
|
5.2.2. Centralizētas
grāmatvedības un personāla lietvedības, budžeta plānošanas un
finanšu vadības risinājumu platformas uzturēšana un
darbināšana |
Grāmatvedības un
personāla lietvedības jomā:
1. Finanšu ministrija un iestādes (Iepirkumu uzraudzības
birojs, Valsts ieņēmumu dienests, Centrālā finanšu un
līgumu aģentūra, Valsts kase, Izložu un azartspēļu
uzraudzības inspekcija, Fiskālās disciplīnas padome);
2. Veselības ministrija un iestādes (Latvijas
Antidopinga birojs, Neatliekamās medicīniskās palīdzības
dienests, Nacionālais veselības dienests, Paula Stradiņa
Medicīnas vēstures muzejs, Slimību profilakses un kontroles
centrs, Valsts asinsdonoru centrs, Valsts tiesu medicīnas
ekspertīzes centrs, Veselības inspekcija, Zāļu valsts
aģentūra)10;
3. Zemkopības ministrija un iestādes (Lauku atbalsta
dienests, Pārtikas un veterinārais dienests, Valsts augu
aizsardzības dienests, Valsts tehniskās uzraudzības
aģentūra, Valsts meža dienests)10;
4. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības
ministrija un iestādes (Dabas aizsardzības pārvalde,
Latvijas Nacionālais dabas muzejs, Latvijas Nacionālais
botāniskais dārzs, Valsts reģionālās attīstības
aģentūra)10;
5. Klimata un enerģētikas ministrija un iestādes (Valsts
vides dienests, Vides pārraudzības valsts
birojs)10;
6. Ekonomikas ministrija un iestādes (Centrālā
statistikas pārvalde, Konkurences padome, Patērētāju
tiesību aizsardzības centrs, Latvijas Investīciju un
attīstības aģentūra, Būvniecības valsts kontroles birojs,
Latvijas Nacionālais akreditācijas
birojs)10;
7. Izglītības un zinātnes ministrija un iestādes
(Aizkraukles Profesionālā vidusskola, Daugavpils
Tehnoloģiju un tūrisma tehnikums, Izglītības kvalitātes
valsts dienests, Jelgavas Tehnikums, Jēkabpils Tehnoloģiju
tehnikums, Kandavas Lauksaimniecības tehnikums, Kuldīgas
Tehnoloģiju un tūrisma tehnikums, Latgales Industriālais
tehnikums, Latviešu valodas aģentūra, Latvijas Sporta
muzejs, Latvijas Zinātnes padome, Liepājas Valsts
tehnikums, Murjāņu sporta ģimnāzija, Ogres tehnikums,
Rēzeknes tehnikums, Rīgas Būvniecības koledža, Rīgas
Mākslas un mediju tehnikums, Rīgas Metālapstrādes
profesionālā vidusskola, Rīgas Stila un modes tehnikums,
Rīgas Tehniskā koledža, Rīgas Tirdzniecības profesionālā
vidusskola, Rīgas Valsts tehnikums, Saldus tehnikums,
Smiltenes tehnikums, Valmieras tehnikums, Valsts izglītības
attīstības aģentūra, Ventspils Tehnikums, Vidzemes
Tehnoloģiju un dizaina tehnikums)11;
8. Kultūras ministrija un iestādes (Alfrēda Kalniņa Cēsu
Mūzikas vidusskola, īpaši aizsargājamais kultūras
piemineklis - Turaidas muzejrezervāts, Jāzepa Mediņa Rīgas
Mūzikas vidusskola, Jelgavas Mūzikas vidusskola, Kultūras
informācijas sistēmu centrs, Latvijas Etnogrāfiskais
brīvdabas muzejs, Latvijas Nacionālais arhīvs, Latvijas
Nacionālais kultūras centrs, Latvijas Nacionālais mākslas
muzejs, Latvijas Nacionālais vēstures muzejs, Latvijas
Nacionālā bibliotēka, Latvijas Neredzīgo bibliotēka,
Latvijas Republikas Kultūras ministrija, Mākslu izglītības
kompetences centrs "Latgales Mūzikas un mākslas
vidusskola", Memoriālo muzeju apvienība, Nacionālais
kino centrs, Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde, Mākslu
izglītības kompetences centrs "Liepājas Mūzikas,
mākslas un dizaina vidusskola", Mākslu izglītības
kompetences centrs "Nacionālā Mākslu vidusskola",
Mākslu izglītības kompetences centrs "Rīgas Dizaina un
mākslas vidusskola", Mākslu izglītības kompetences
centrs "Ventspils Mūzikas vidusskola", Latvijas
Nacionālais rakstniecības un mūzikas muzejs, Rīgas vēstures
un kuģniecības muzejs, Staņislava Broka Daugavpils Mūzikas
vidusskola)11;
9. Tieslietu ministrija un iestādes (Tiesu
administrācija (t.sk. apgabaltiesas un rajona (pilsētas)
tiesas), Valsts tiesu ekspertīžu birojs, Valsts valodas
centrs, Datu valsts inspekcija, Latvijas Republikas
Uzņēmumu reģistrs, Valsts probācijas dienests, Latvijas
Republikas Ieslodzījuma vietu pārvalde, Valsts zemes
dienests, Maksātnespējas kontroles dienests, Uzturlīdzekļu
garantiju fonda administrācija, Latvijas Republikas Patentu
valde, Tieslietu akadēmija)11;
10. Valsts kanceleja, Valsts administrācijas skola,
Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome,
Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome;
11. pārējie resori atbilstoši attīstības plānam.
Budžeta plānošanas un
finanšu vadības jomā:
12. Finanšu ministrija un iestādes (Iepirkumu
uzraudzības birojs, Valsts ieņēmumu dienests, Centrālā
finanšu un līgumu aģentūra, Valsts kase, Izložu un
azartspēļu uzraudzības inspekcija);
13. citi resori - funkcionalitāte, kas nepieciešama
valsts līmeņa budžeta plānošanas procesiem, un
funkcionalitāte, kas ir iestāžu un ministrijas līmenis
|
Attīstības plāns tiek iesniegts
vienlaikus ar šo MK rīkojuma projektu par projekta pases
apstiprināšanu |
2026. g.
II cet.8
|
5.3. Centralizēti pārvaldāmās
nozares būtiskās datu kopas
Skaits
|
Saturu raksturojošs
nosaukums
|
Termiņš piekļuves
nodrošināšanai (gads, ceturksnis)
|
1
|
5.3.1. Budžeta plānošanas un/vai
izpildes datu kopa |
2026. g. I cet.
|
6. Projekta pārvaldības un
īstenošanas kapacitāte12
Valsts kase kā finansējuma saņēmēja nodrošina projekta
ieviešanu un koordinēšanu, attīstību un pārvaldību saskaņā
ar Valsts kases 2024. gada 15. oktobra vadlīnijās
"Projektu, attīstības pasākumu un informācijas sistēmu
izmaiņu pieprasījumu pārvaldības vadlīnijas" noteikto
kārtību. Vienlaikus jāievēro, ka, pārņemot resorus
centralizētajā modelī, būs nepieciešama arī resoru
darbinieku iesaiste un kapacitāte (tai skaitā gan
grāmatvedības un personāla lietvedības procesu jomā, gan IT
jomā).
Projekta vadību un īstenošanu plānots daļēji veikt ar
esošajiem cilvēkresursiem, iespēju robežās pārskatot to
darba pienākumus. Provizoriski no Valsts kases atkarībā no
Projekta posmu intensitātes paredzēts iesaistīt 6-20
darbiniekus (Projekta vadītāji, grāmatveži, juristi,
darbības procesu analīzes vecākie eksperti,
sistēmanalītiķi, informācijas drošības speciālists u. c.).
Ņemot vērā, ka Projekta gaita ir atkarīga no daudzu
Projektā iesaistīto pušu sadarbības kapacitātes,
nepieciešamo slodžu apmērs var mainīties. Atbilstoši
nepieciešamībai Projektā tiks veidotas jaunas amata vietas
uz Projekta laiku, un tās tiks nodrošinātas Projekta
finansējuma ietvaros.
Papildus nepieciešamas kompetences:
- procesu pārvaldībā un pakalpojumu digitalizācijā;
- datu pārvaldībā un analītikā;
- IT risinājumu ieviešanā un attīstīšanā;
- u. c.
Projekta īstenošanai papildus nepieciešamās kompetences
plānots daļēji nodrošināt, izmantojot ārpakalpojumu vai
piesaistot ekspertus uz uzņēmuma līguma pamata.
Projekta ieviešanas laikā Valsts kase iesaistīs
sadarbības partnerus, kas piedalīsies darba grupās
standartizētu procesu izstrādē, definējot pakalpojumu
robežas un atbildību, nodrošinās resursus esošo resoru
risinājumu migrācijā uz centralizēto risinājumu, kā arī
nepieciešamo integrāciju pārbūvē, jaunu integrācijas
saskarņu izstrādē un iestāžu sistēmu pielāgošanā, lai
nezaudētu būtisku resora biznesa procesu atbalstu un
efektivizētu datu apmaiņas procesus pakalpojuma
nodrošināšanai starp centralizēto platformu un iestāžu
sistēmām.
ANM plāna īstenošana, uzraudzība un audits tiks veikts
saskaņā ar:
- MK 2021. gada 7. septembra noteikumiem Nr. 621
"Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības
kārtība";
- MK 2022. gada 14. jūlija noteikumiem Nr. 435
"Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" īstenošanas noteikumi".
Finanšu ministrijas izstrādātie iekšējie noteikumi
uzraudzības funkcijas nodrošināšanai - 2023. gada 22.
jūnija rīkojums Nr. 191 "Par Eiropas Savienības
Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformu un
investīciju projektu īstenošanas un uzraudzības iekšējās
kontroles sistēmu Finanšu ministrijā"
|
7. Izmaksu/ieguvumu analīze, tai
skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu
Izmaksu un ieguvumu analīze* tika piemērota Projekta
pārskata periodam - 15 gadiem no projekta īstenošanas
uzsākšanas, t. i., no brīža, kad tiek nodrošināti vienoti
risinājumi centralizētajā platformā un pakāpeniski tiek
sākta resoru grāmatvedības (tai skaitā IT risinājumu un
darbaspēka) uzskaites centralizācija, līdz 2040. gadam
(ieskaitot), kad centralizēto platformu izmanto visas
tiešās valsts pārvaldes iestādes.
Ieguvumi mērāmi divos
aspektos:
1. Efektivitāte - pakāpeniska virzība uz digitālo
transformāciju, sistemātiski vērtējot slodžu apjomus un
procesu efektivitāti un veicinot slodžu ietaupījumu
administratīva rakstura darbībās;
2. Datu izmantošana lēmumu pieņemšanas procesos -
vienotas ekosistēmas veidošana, radot priekšnosacījumus
pilnvērtīgākai finanšu datu izmantošanai.
Slodžu ietaupījums administratīva rakstura darbībās ir
plānots gan valsts, gan resoru līmenī. Monetārie ieguvumi,
kas sasniedzami vidējā termiņā (līdz 2031. gadam,
centralizēto platformu izmanto visi resori), - finanšu
grāmatvedības procesos ietaupījums veidos aptuveni 186
slodzes (t. i., ap 20 % no grāmatvedībā esošajām slodzēm),
nodrošinot vienotu grāmatvedības un personāla lietvedības
risinājumu un centralizētu pakalpojumu tiešās valsts
pārvaldes iestādēm, kā arī iestāžu finanšu grāmatvežu
pārcelšanu pie vienotā risinājuma pakalpojuma sniedzēja
(Valsts kase).
Par pārējiem Projektā sasniedzamajiem rezultātiem
saskaņā ar rīkojumu "Par Eiropas Savienības
Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes
"Digitālā transformācija" 2.1.2.r. reformas
"Valsts IKT resursu izmantošanas efektivitātes un
sadarbspējas paaugstināšana" 2.1.2.1.i. investīcijas
"Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas"
projekta "Valsts pārvaldes vienota valsts finanšu
resursu plānošana un pārvaldības grāmatvedības pakalpojumu
nodrošinājums, vienotās resursu vadības ieviešana"
pases un centralizētas funkcijas vai koplietošanas
pakalpojumu attīstības plānu apstiprināšanu" ir
līdzatbildīgi Projekta īstenošanas partneri (Projekta pases
1.2. apakšpunktā minētie partneri).
Būtiski ir ņemt vērā, ka slodžu samazinājums ir atkarīgs
arī no resoru darbības izmaiņām (piemēram, ja resori veido
jaunu darbības jomu, kur nepieciešamas jaunas slodzes) un
ka slodžu izmaiņas ir atkarīgas no resora biznesa lēmumiem
(piemēram, mainoties apstrādājamo grāmatvedības dokumentu
apjomam, mainās arī nepieciešamo grāmatvežu skaits).
Atbilstoši pašreizējai neto vērtībai (pie 5 % diskonta
likmes) veiksmīga Projekta ieviešana ilgtermiņā (līdz 2040.
gadam), īstenojot funkcijas centralizāciju finanšu
grāmatvedībā, paredz ietaupīt ap 0,84 milj. euro, kā
arī potenciāli izveidos priekšnosacījumus ietaupījumiem
līdz 41,3 milj. euro, veiksmīgi īstenojot procesu
standartizāciju un pilnveidošanu izstrādātajos vienotajos
risinājumos finanšu grāmatvedībā un personāla lietvedībā,
budžeta plānošanā un finanšu vadībā, tādējādi nodrošinot
produktivitātes kāpumu un radot slodžu ietaupījumu
administratīvā rakstura darbībās.
Papildu ieguvumi, kuri tiks sasniegti, īstenojot
Projektu:
Resoru līmenī:
1. Iespēja fokusēties uz primārām biznesa problēmām,
nevis atbalsta funkcijām (tai skaitā IT risinājumu
attīstībā grāmatvedības/finanšu vadības jomā).
2. Dati, kas palīdz lēmumu pieņemšanā un finanšu
vadībā.
3. Nav nepieciešams decentralizēti risināt jautājumus ar
auditoriem un veikt pilnveidi.
Nemonetārie ieguvumi,
kurus iespējams pakāpeniski sasniegt jau īstermiņā:
1. Procesu un datu pakāpeniska strukturēšana un
standartizēšana valstiskā līmenī.
2. Ērtu, modernu IS un rīku izmantošana procesu
līmenī.
3. Ātrāka un ērtāka procesu izpilde, digitalizācijas
veicināšana, kas ietaupa laiku un cilvēkresursus.
4. Reāllaika informācijas pieejamība, izsekojamība un
caurspīdīgums valstiskā līmenī.
Pēc Projekta noslēguma, lai nodrošinātu centralizētas
grāmatvedības un personāla lietvedības, budžeta plānošanas
un finanšu vadības risinājumu platformas administrēšanu,
uzturēšanu un turpmāko attīstību, kā arī nodrošinātu
atbalstu sistēmas lietotāju apkalpošanai (2026. gadā - 27
975 lietotāji), provizoriski būs nepieciešamas papildu
jaunas amata vietas. Nepieciešamo jauno amata vietu skaitu
ietekmēs amata vietu pārdale no resoriem, slodžu
ietaupījums un apkalpojamo tiešās valsts pārvaldes
darbinieku skaits.
* Izmaksu un ieguvumu analīzi izstrādāja neatkarīga
trešā puse - PwC - Eiropas Savienības Tehniskā atbalsta
instrumenta projekta "Publiskā sektora vienoto
pakalpojumu centra attīstība Latvijā"
("Development of the shared services centre system
for Public sector in Latvia") ietvaros, un tā
veikta saskaņā ar Eiropas Komisijas vadlīnijām, tai skaitā
ņemot vērā nepieciešamo investīciju izmaksu prognozi un
uzturēšanas izmaksu prognozi, kas balstīta uz ekspertu
veiktas izpētes rezultātiem
|
8. Cita būtiska informācija
Saskaņā ar MK 2023. gada 4. jūlija rīkojuma Nr. 404
"Par konceptuālo ziņojumu "Par vienotā
pakalpojumu centra izveidi valsts pārvaldē"" 4.
punktu ministrijām un to padotības iestādēm jāizmanto
pakalpojumu centra pakalpojumi un jāpievienojas pakalpojumu
centram grāmatvedības uzskaites un centralizētas
grāmatvedības un personāla lietvedības, budžeta plānošanas
un finanšu vadības risinājumu platformas pakalpojuma
saņemšanai atbilstoši saskaņotajam resoru pievienošanās
plānam, līdz ar to pārējo resoru pāreja uz centralizēto
platformu grāmatvedības un personāla lietvedības, budžeta
plānošanas un finanšu vadības jomā plānota pēc 2026. gada.
Risku novērtējums** veikts, iedalot risku grupās -
organizācija un pārvaldība, procesi un dati,
tehnoloģijas.
Būtiskākie riski:
1. Organizācijas un pārvaldības riski:
- ņemot vērā to, ka reforma ir ļoti apjomīga, bet tās
īstenošanā ir atļautas ļoti ierobežotas iespējas piesaistīt
kapacitāti (tai skaitā amata vietas), pastāv riski termiņu
ievērošanai un rādītāju sasniegšanai;
- pretestība pārmaiņām no resoru (iestāžu) puses,
ieinteresētās puses var neatbalstīt ieviešanu, kas var
būtiski ietekmēt rezultātu sasniegšanu;
- produktivitātes un komunikācijas pasliktināšanās VPC
ieviešanas sākuma stadijā;
- būtiskas atšķirības resoru procesos var radīt novirzes
no Projekta laika grafika;
- personāla riski - pastāv risks lielai darbinieku
mainībai (tai skaitā darbinieki var izvēlēties nepāriet uz
VPC), turklāt saskaņā ar Atlīdzības uzskaites sistēmas
datiem vairāk nekā 40 % grāmatvežu ir vecuma grupā virs 55
gadiem;
- kompetences un resursi - sarežģīti piesaistīt
kompetentus ekspertus.
2. Procesu un datu riski:
- apgrūtināta procesu nepārtrauktības nodrošināšana;
- ilgstoša procesu standartizācija un harmonizācija;
- procesu (pakalpojumu) kvalitātes kritums pārejas
posmā;
- VPC klienti nav motivēti nodrošināt kvalitatīvus
datus, uzlabot savus iekšējos procesus un sadarbību ar
VPC.
3. Tehnoloģijas (IS risinājumi):
- riski attiecībā uz budžeta plānošanas un finanšu
vadības risinājumu:
a) ņemot vērā to, ka valstī astoņos no 13 resoriem jau
ir iestrādnes budžeta plānošanas risinājumos (divos dažādos
risinājumos), atklāta konkursa rezultātā pastāv risks, ka,
virzoties uz vienoto risinājumu, šīs izstrādnes vairs
netiks izmantotas vai tiks izmantotas daļēji, un tas rada
risku, ka līdz šim ieguldītie līdzekļi netiks
izmantoti,
b) valstī nav izstrādāta prakse sistēmu pārņemšanā starp
resoriem, kā arī to var apgrūtināt līdz šim noslēgtie
līgumi, kas rada risku uz neiespējamu sistēmu pārņemšanu
pat gadījumos, ja tas, ieviešot risinājumu, būtu loģiski
pamatojams,
c) iepirkuma procedūras (atklāta konkursa) laikā pastāv
augsti riski attiecībā uz pārsūdzībām, un tas var ietekmēt
ANM mērķu sasniegšanu un termiņu ievērošanu;
- riski attiecībā uz grāmatvedības un personāla
lietvedības risinājumu:
a) ņemot vērā to, ka šobrīd tikai teorētiski var
novērtēt sistēmas veiktspējas, funkcionalitātes un citas
iespējas, pastāv risks, ka, praktiski pārņemot lielu apjomu
resorus, var atklāties ierobežojumi, kas kavē resoru
pārņemšanu vai pāreja tiek identificēta kā neiespējama
attiecībā uz esošo risinājumu;
- citi riski:
a) atkarība no viena piegādātāja,
b) tirgus negodprātīgas konkurences riski, ko
finansējuma saņēmējs nevar ietekmēt,
c) izstrādātāju kapacitātes un darbinieku mainības risks
projekta ieviešanas laikā, kas var būtiski aizkavēt
termiņus un radīt riskus attiecībā uz kvalitāti,
d) jaunu IS pilnīga ieviešana aizņem ilgāku laiku, prasa
lielākus finanšu un cilvēkresursu ieguldījumus,
e) integrāciju pārbūvju riski - integrāciju pārbūvju
savlaicīgumu, kvalitāti un finanšu attiecināmību tiešā
veidā finansējuma saņēmējs nevar ietekmēt. Tā ir atkarīga
no sadarbības partnera iekšējās kontroles sistēmas
kvalitātes un lēmumu pieņemšanas.
4. Finanšu riski:
- nepietiekama budžeta pārdale centralizēta
grāmatvedības uzskaites pakalpojuma un platformas
nodrošināšanai;
- iepirkumu rezultāti var radīt būtiskas izmaiņas
finanšu plānā;
- IT un citu izmaksu pieauguma risks var ietekmēt
īstenošanu, īpaši ņemot vērā to, ka tuvākajos gados valstī
vienlaikus tiks īstenots liels IT projektu apjoms.
5. Neplānotas ģeopolitiskās situācijas izmaiņas.
6. Laikus nav veikta normatīvajos tiesību aktos
nepieciešamo grozījumu identifikācija un normatīvo
iniciatīvu virzība, lai uzsāktu risinājuma
ekspluatāciju.
7. Ar informācijas drošību un apriti saistītie
ierobežojumi.
Saskaņā ar MK 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435
"Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" īstenošanas noteikumi" 13.9.3.
apakšpunktu projekta ietvaros komercdarbības atbalsts
netiks sniegts.
** Risku novērtējumu veica neatkarīga trešā puse - PwC -
Eiropas Savienības Tehniskā atbalsta instrumenta projekta
"Publiskā sektora vienoto pakalpojumu centra attīstība
Latvijā" ("Development of the shared services
centre system for Public sector in Latvia")
ietvaros
|
Lietotie saīsinājumi:
ANM - Atveseļošanas un noturības mehānisms
IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
IT - informācijas tehnoloģijas
IS - informācijas sistēma
MK - Ministru kabinets
PwC - SIA "PricewaterhouseCoopers"
VARAM - Viedās administrācijas un reģionālās attīstības
ministrija"
1 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlami vismaz
divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta
īstenošanas laikā. Šajā sadaļā ir jānorāda būtiski ieguvumi
nozarei, institūcijai, sabiedrībai, bet nav jānorāda iznākumi -
ieguldījumi Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1.
mērķa rādītāju sasniegšanā, ko norāda 5. punktā.
2 Piemēram, ja ieguvums ir personāla
administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu
būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to
izmanto, vērtība, piemēram, 10 000, un sasniegšanas laiks -
2026. gads.
3 PVN netiek attiecināts projektu īstenotājiem,
kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie projektu īstenotāji
var pieprasīt to attiecināt, norādot apmēru un saskaņojot to ar
Finanšu ministriju.
4 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu
īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas.
Jānorāda apmērs, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu
kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.
5 Apmērs, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot
grozījumus Ministru kabinetā. Ja ierobežojumi uz konkrēto
pozīciju nav attiecināmi, tad norāda "n/a".
6 Informācija, kas norādīta MK 2023. gada 4.
jūlija noteikumu Nr. 368 "Informācijas sistēmu un to
darbībai nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju
resursu un pakalpojumu attīstības aktivitāšu un likvidēšanas
uzraudzības kārtība" 2. pielikuma 3. punktā.
7 Saskaņā ar MK 2023. gada 4. jūlija noteikumiem
Nr. 368 "Informācijas sistēmu un to darbībai nepieciešamo
informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursu un
pakalpojumu attīstības aktivitāšu un likvidēšanas uzraudzības
kārtība" saņemtā VARAM saskaņojuma datums vai plānotais
termiņš, kad tas tiks saņemts.
8 Ne vēlāk par 2026. gada 9. maiju.
9 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns
tiek iesniegts vienlaikus ar MK rīkojumu par projekta atlases
kārtu, par to pievieno norādi.
10 Pakalpojumu uzsāk lietot no 2025. gada.
11 Pakalpojumu uzsāk lietot no 2026. gada.
12 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī
finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.
Finanšu
ministrijas iesniegtajā redakcijā
2. pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 26. augusta
rīkojumam Nr. 510
"2. pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 28. jūnija
rīkojumam Nr. 407
Centralizētas funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumu attīstības plāns
1. Centralizētā funkcija vai
koplietošanas pakalpojums (turpmāk - pakalpojums)
Grāmatvedības
uzskaites pakalpojums
Centralizētais pakalpojums ietver pilna cikla
grāmatvedības uzskaites veikšanu, izņemot grāmatvedības
uzskaites ietvaros radušos fizisko lietu lietvedības
kārtošanu, kuru veic katra iestāde atsevišķi.
Koplietošanas pakalpojuma attīstības ietvaros plānots
standartizēt un centralizēt grāmatvedības uzskaites
procesu, to nodrošinot vienotā resursu vadības platformā,
pārcelt finanšu grāmatvežus pie vienotā risinājuma
pakalpojuma sniedzēja, lai veicinātu efektivitāti, digitālo
transformāciju un valsts līdzekļu optimizāciju.
Koplietošanas pakalpojumi tiks nodrošināti un attīstīti
Vienotajā pakalpojumu centrā (turpmāk - VPC).
Pakalpojums tiks regulēts izstrādātajos MK noteikumos
par VPC darbību un procesu instrukcijās.
VPC un klienta savstarpējās sadarbības modelis
grāmatvedības uzskaites pakalpojuma ietvaros:

Resoriem tiks sniegts atbalsts
personāla lietvedības procesa vienādošanā atlīdzības
aprēķina uzskaitei.
Lai virzītos uz procesu automatizāciju, pārņemot resoru
grāmatvedību (arī no iestādēm, kurām jau tiek sniegts
grāmatvedības uzskaites pakalpojums), Valsts kase un Valsts
kanceleja strādās ciešā sadarbībā ar iestādēm:

|
2. Pakalpojuma sniedzējs
3. Pakalpojuma rādītāji (pakalpojuma
līmeņa vienošanās līmeņi (SLA))
Pakalpojuma rādītāji
|
Plānotā vērtība
|
Termiņš
|
Iestāžu skaits, kuras
pievienotas VPC (Valsts kase) |
90
(dinamiska vērtība)
|
Sākot no 2026. g.
|
Klientu skaits, kuriem
nodrošināta e-rēķinu aprites iespēja |
90
(dinamiska vērtība)
|
Sākot no 2026. g.
|
Klientu skaits, kuriem
nodrošināta bezpapīra dokumentācijas aprite starp
iestādi un VPC |
90
(dinamiska vērtība)
|
Sākot no 2026.
g.1
|
Apkalpotā personāla skaits
uz vienu VPC darbinieku |
85
(dinamiska vērtība)
|
Sākot no 2026. g.
|
VPC produktivitātes
indekss2 |
Vērtība nosakāma pēc
VPC izveides
|
|
Lietotāju
apmierinātība3 |
Vērtība nosakāma pēc
VPC izveides
|
Sākot no 2027. g.
|
Detalizēti pakalpojumu nosacījumi, līmeņi un to
regulārie mērījumi tiks definēti Valsts kases izstrādātajās
procesu instrukcijās, kas būs saistošas pakalpojumu
saņēmējiem - resoriem un iestādēm
|
4. Pakalpojuma saņēmēju loks
Esošie klienti, kas jau saņem grāmatvedības uzskaites
pakalpojumu:
- Finanšu ministrija un tās padotības iestādes
(Iepirkumu uzraudzības birojs, Valsts ieņēmumu dienests,
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, Izložu un azartspēļu
uzraudzības inspekcija, Valsts kase);
- Fiskālās disciplīnas padome;
- Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu
padome;
- Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu
padome;
- Valsts kanceleja;
- Valsts administrācijas skola.
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma
plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija"
2.1.2.r. reformas "Valsts IKT resursu izmantošanas
efektivitātes un sadarbspējas paaugstināšana"
2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes centralizētās
platformas un sistēmas" projekta "Valsts
pārvaldes vienota valsts finanšu resursu plānošana un
pārvaldības grāmatvedības pakalpojumu nodrošinājums,
vienotās resursu vadības ieviešana" (turpmāk -
Projekts) rezultātā plānots paplašināt pakalpojuma saņēmēju
loku:
- Veselības ministrija un tās padotības iestādes
(Latvijas Antidopinga birojs, Neatliekamās medicīniskās
palīdzības dienests, Nacionālais veselības dienests, Paula
Stradiņa Medicīnas vēstures muzejs, Slimību profilakses un
kontroles centrs, Valsts asinsdonoru centrs, Valsts tiesu
medicīnas ekspertīzes centrs, Veselības inspekcija, Zāļu
valsts aģentūra);
- Zemkopības ministrija un tās padotības iestādes (Lauku
atbalsta dienests, Pārtikas un veterinārais dienests,
Valsts augu aizsardzības dienests, Valsts tehniskās
uzraudzības aģentūra, Valsts meža dienests);
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības
ministrija un tās padotības iestādes (Dabas aizsardzības
pārvalde, Latvijas Nacionālais dabas muzejs, Latvijas
Nacionālais botāniskais dārzs, Valsts reģionālās attīstības
aģentūra);
- Klimata un enerģētikas ministrija un tās padotības
iestādes (Valsts vides dienests, Vides pārraudzības valsts
birojs);
- Ekonomikas ministrija un tās padotības iestādes
(Centrālā statistikas pārvalde, Konkurences padome,
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, Latvijas
Investīciju un attīstības aģentūra, Būvniecības valsts
kontroles birojs, Latvijas Nacionālais akreditācijas
birojs);
- Tieslietu ministrija un tās padotības iestādes (Tiesu
administrācija (t.sk. apgabaltiesas un rajona (pilsētas)
tiesas), Valsts tiesu ekspertīžu birojs, Valsts valodas
centrs, Datu valsts inspekcija, Latvijas Republikas
Uzņēmumu reģistrs, Valsts probācijas dienests, Latvijas
Republikas Ieslodzījuma vietu pārvalde, Valsts zemes
dienests, Maksātnespējas kontroles dienests, Uzturlīdzekļu
garantiju fonda administrācija, Latvijas Republikas Patentu
valde, Tieslietu akadēmija;
- Kultūras ministrija un tās padotības iestādes (Alfrēda
Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskola, īpaši aizsargājamais
kultūras piemineklis - Turaidas muzejrezervāts, Jāzepa
Mediņa Rīgas Mūzikas vidusskola, Jelgavas Mūzikas
vidusskola, Kultūras informācijas sistēmu centrs, Latvijas
Etnogrāfiskais brīvdabas muzejs, Latvijas Nacionālais
arhīvs, Latvijas Nacionālais kultūras centrs, Latvijas
Nacionālais mākslas muzejs, Latvijas Nacionālais vēstures
muzejs, Latvijas Nacionālā bibliotēka, Latvijas Neredzīgo
bibliotēka, Latvijas Republikas Kultūras ministrija, Mākslu
izglītības kompetences centrs "Latgales Mūzikas un
mākslas vidusskola", Memoriālo muzeju apvienība,
Nacionālais kino centrs, Nacionālā kultūras mantojuma
pārvalde, Mākslu izglītības kompetences centrs
"Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina
vidusskola", Mākslu izglītības kompetences centrs
"Nacionālā Mākslu vidusskola", Mākslu izglītības
kompetences centrs "Rīgas Dizaina un mākslas
vidusskola", Mākslu izglītības kompetences centrs
"Ventspils Mūzikas vidusskola", Latvijas
Nacionālais rakstniecības un mūzikas muzejs, Rīgas vēstures
un kuģniecības muzejs, Staņislava Broka Daugavpils Mūzikas
vidusskola);
- Izglītības un zinātnes ministrija un tās padotības
iestādes (Aizkraukles Profesionālā vidusskola, Daugavpils
Tehnoloģiju un tūrisma tehnikums, Izglītības kvalitātes
valsts dienests, Jelgavas Tehnikums, Jēkabpils Tehnoloģiju
tehnikums, Kandavas Lauksaimniecības tehnikums, Kuldīgas
Tehnoloģiju un tūrisma tehnikums, Latgales Industriālais
tehnikums, Latviešu valodas aģentūra, Latvijas Sporta
muzejs, Latvijas Zinātnes padome, Liepājas Valsts
tehnikums, Murjāņu sporta ģimnāzija, Ogres tehnikums,
Rēzeknes tehnikums, Rīgas Būvniecības koledža, Rīgas
Mākslas un mediju tehnikums, Rīgas Metālapstrādes
profesionālā vidusskola, Rīgas Stila un modes tehnikums,
Rīgas Tehniskā koledža, Rīgas Tirdzniecības profesionālā
vidusskola, Rīgas Valsts tehnikums, Saldus tehnikums,
Smiltenes tehnikums, Valmieras tehnikums, Valsts izglītības
attīstības aģentūra, Ventspils Tehnikums, Vidzemes
Tehnoloģiju un dizaina tehnikums).
Pakalpojuma saņēmēju loks atbilstoši turpmākās
attīstības perspektīvai:
- Iekšlietu ministrija un tās padotības iestādes;
- Ārlietu ministrija;
- Satiksmes ministrija un tās padotības iestādes;
- Labklājības ministrija un tās padotības iestādes;
- Aizsardzības ministrija un tās padotības iestādes;
- neatkarīgās iestādes.
Lēmums, saskaņā ar kuru ministrijām un to padotības
iestādēm pakāpeniski jāpāriet uz VPC, ir ietverts Valsts
kancelejas un Finanšu ministrijas (Valsts kases) kopīgi
izstrādātajā konceptuālajā ziņojumā4
"Vienoto pakalpojumu centra koncepts" (Ministru
kabineta 2023. gada 4. jūlija rīkojums Nr. 404 "Par
konceptuālo ziņojumu "Par vienotā pakalpojumu centra
izveidi valsts pārvaldē"")
|
5. Pakalpojuma sniegšanu
nodrošinošais IKT risinājums
Grāmatvedības un personāla lietvedības
risinājums, tai skaitā biznesa inteliģences risinājums
pārskatu nodrošināšanai |
6. Pakalpojuma sniegšanas un
saņemšanas tiesiskais regulējums un pakalpojuma ieviešanas
stratēģija
Tiesiskais regulējums, kas attiecas tieši uz centralizētās
funkcijas vai koplietošanas pakalpojuma izmantošanu:
1. Grozījumi normatīvajos aktos - VPC izveidei un
darbības nodrošināšanai
VPC pakalpojuma sniegšanai nepieciešams specifisks un
konkrēts likuma ietvars. Nepieciešams veikt grozījumus
Likumā par budžetu un finanšu vadību (Valsts kase) un
Valsts pārvaldes iekārtas likumā (Valsts kanceleja), lai
Valsts kasei un Valsts kancelejai piešķirtu deleģējumu VPC
izveidei un darbības nodrošināšanai, tai skaitā MK
noteikumu izstrādei. Grozījumi likumos nodrošina Valsts
kasei un Valsts kancelejai pamatojumu īstenot nepieciešamās
izmaiņas nolikumos un reglamentos, kas kalpo par pamatu VPC
ieviešanai abu iestāžu struktūrvienību ietvaros.
Papildus tam jāņem vērā, ka var būt nepieciešami
grozījumi ministriju un to padotības iestāžu iekšējos
normatīvajos aktos, kuros noteikta kārtība, kādā īstenojami
procesi un to daļas, kas līdz ar VPC izveidošanu būs VPC
atbildība. Vienlaikus, lai nodrošinātu VPC darbību, kas
atbilstoši mērķim ir balstīta standartizētu pakalpojumu
sniegšanā, nepieciešams pārskatīt un grozīt attiecīgos
normatīvos aktus, kā arī izstrādāt pakalpojumu/procesu
instrukcijas.
2. Jauns normatīvais regulējums - VPC darbībai
Nepieciešams izstrādāt jaunu tiesību aktu (MK noteikumu)
projektus saistībā ar VPC darbību, sniegto pakalpojumu
izmantošanas obligātumu, procesu kontroli, savstarpējās
sadarbības principiem, atbalstu un pienākumiem, kā arī
noteikt atbildīgos subjektus, tādējādi radot skaidru un
pārskatāmu kārtību VPC darbībai, vienlaikus veidojot
centralizētu mehānismu.
Grozījumi normatīvajos aktos un jaunais normatīvais
regulējums tiks izstrādāts Projekta ietvaros
|
7. Pakalpojuma finansēšanas
pieeja5
Koplietošanas pakalpojumu finansēšana sastāv no šādām
komponentēm:
• Finansēšana no pakalpojuma saņēmēja budžeta (finanšu
grāmatvedība) - ņemot vērā vienreizējo un paredzamo
speciālistu (grāmatvežu) pārcelšanu no resoriem uz VPC;
• Citi finansējuma avoti (ANM, valsts budžets) - paredz
papildu finansējumu centralizācijas reformas izdevumu
segšanai (atbilstoši nepieciešamībai).
Katra resora budžeta pārdales apmērs tiks noteikts,
pamatojoties uz rekomendēto pieeju, kas paredz vienreizēju
budžeta pārdali finanšu grāmatvedības procesiem, jo notiks
amata vietu pārcelšana no resoriem uz VPC un grāmatvedības
risinājuma centralizācija.
Nodarbinātie tiks pārņemti no resora tikai Valsts kasei
nepieciešamajā apjomā un kārtībā, kuru Valsts kase norāda
iepriekš, ņemot vērā resoru sniegtajiem pakalpojumiem
nepieciešamos nodarbinātos, kā arī VPC kapacitāti un
potenciālos efektivitātes uzlabojumus.
Pakalpojuma attīstība līdz 2026. gada 31. maijam tiks
finansēta no Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda,
īstenojot nepieciešamās aktivitātes pakalpojuma
projektēšanā un digitalizācijā, procesu pārvaldībā, kā arī
segs ar resoru pārņemšanu saistītās izmaksas.
Aktivitātes pakalpojuma ieviešanai, kas nav attiecināmas
no Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda, tiks
nodrošinātas likumā "Par valsts budžetu 2024. gadam un
budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam"
starpnozaru prioritārajam pasākumam "Vienotā
pakalpojumu centra izveide" piešķirtā finansējuma
ietvaros Valsts kasei un resoriem (nozaru ministrijām). No
2027. gada piešķirtā valsts budžeta finansējuma ietvaros
tiks nodrošināta pārējo resoru pārņemšana un pārņemšanas
izmaksu segšana
|
8. Pakalpojuma sniegšanas uzsākšanai
vai izvēršanai nepieciešamā papildu valsts budžeta finansējuma
apmērs un pamatojums, ņemot vērā arī ieguvumus un
izmaksas6
Lietotie saīsinājumi:
ANM - Atveseļošanas un noturības mehānisms
ES - Eiropas Savienība
ESAO - Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija
IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
IT - informācijas tehnoloģijas
MK - Ministru kabinets
SLA - pakalpojuma līmeņa vienošanās (angl. - Service
Level Agreement)"
1 Mērījums tiek veikts pēc paredzēto sistēmas
pielāgojumu veikšanas līdz 2026. gadam.
2 Produktivitātes indekss tiek aizgūts no ESAO
vadlīnijām par produktivitātes mērīšanu. Lai noteiktu korektu
produktivitātes indeksu, tiek izvērtēti divi elementi: padarītā
darba apjoms (piemēram - apstrādāto dokumentu skaits) un
pavadītās darba stundas, lai veiktu konkrēto darbu (pilna laika
ekvivalents - PLE). Līdz ar to vienādojums ir: padarītā darba
apjoms / darba stundas, lai paveiktu konkrēto darbu. Tomēr
rezultatīvais rādītājs tikai vispārīgi norāda uz
produktivitātes pieaugumu. Atbilstoši ESAO vadlīnijām tas
neatspoguļo tehnisko izmaiņu ietekmi uz kopējo VPC
produktivitāti, tādējādi ieteicams izmantot vēl šādus papildu
rādītājus:
1) valsts finanšu grāmatvedībai atvēlētais personāla skaits
(VPC nodarbināto skaits (PLE) / valsts pārvaldē nodarbināto
skaits šajās jomās (PLE));
2) VPC strādājošo cilvēkgadu skaita attiecība pret cilvēkgadu
skaitu tiešajā valsts pārvaldē;
3) VPC strādājošo cilvēkgadu skaita attiecība pret cilvēkgadu
skaitu tiešajā valsts pārvaldē - finanšu grāmatvedības
pakalpojumi.
3 Lietotāju apmierinātības anketa tiks izstrādāta
pēc paredzēto grāmatvedības uzskaites procesu standartizācijas
un sadarbības modeļa precizēšanas līdz 2026. gadam. Tiks
noteikta bāzes vērtība, identificējot vērtējamās pakalpojuma
kvalitātes jomas.
4 MK 2022. gada 3. maija sēdes protokollēmuma
(prot. Nr. 25 27. §) "Informatīvais ziņojums "Par
grāmatvedības un personāla lietvedības funkciju centralizāciju
valsts pārvaldē"" 3. punkts
5 Saskaņā ar informatīvajā ziņojumā "Par
valsts pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju
koplietošanas pakalpojumu attīstības plānošanu un
finansēšanu" (pieņemts zināšanai Ministru kabineta 2022.
gada 7. jūnija sēdē (prot. Nr. 30 29. §)) definētajām
centralizēto funkciju un IKT koplietošanas pakalpojumu
finansēšanas pieejām.
6 Aizpilda, ja 7. punktā norādītā izvēlētā
finansēšanas pieeja paredz, ka pakalpojuma uzturēšanu
pakalpojuma sniedzējs nevar nodrošināt atbilstoši esošajiem
budžeta līdzekļiem un ir nepieciešama finansējuma pārdale no
pakalpojuma izmantotājiem (citām valsts budžeta iestādēm) vai
ir nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums, kas tiks
pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Finanšu
ministrijas iesniegtajā redakcijā
3. pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 26. augusta
rīkojumam Nr. 510
"3. pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 28. jūnija
rīkojumam Nr. 407
Centralizētās funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumu attīstības plāns
1. Centralizētā funkcija vai
koplietošanas pakalpojums (turpmāk - pakalpojums)
Centralizētas grāmatvedības un personāla lietvedības,
budžeta plānošanas un finanšu vadības risinājumu platformas
(turpmāk - platforma) uzturēšana un darbināšana
Koplietošanas pakalpojuma attīstības ietvaros plānots
izveidot vienotu, centralizētu valsts pārvaldes platformu
grāmatvedības un personāla lietvedības, budžeta plānošanas
un finanšu vadības jomā, lai nodrošinātu grāmatvedības
uzskaites procesu standartizāciju un vienādošanu, kā arī
veicinātu efektivitāti, digitālo transformāciju un valsts
līdzekļu optimizāciju. Vienota platforma (koplietošanas
pakalpojums) tiks veidota un attīstīta Vienotajā
pakalpojumu centrā (turpmāk - VPC).
Platformas pakalpojums ir IKT risinājumu kopums, kas
ietver grāmatvedības un personāla lietvedības risinājumu,
izmantojot pieejamo funkcionalitāti Horizon sistēmā un
darbinieku pašapkalpošanās portālā HoP, un risinājumu
budžeta plānošanā un finanšu vadībā, nodrošinot atbalstu
resoriem un iestādēm ikdienas budžeta plānošanas un finanšu
vadības procesos, kā arī valsts līmeņa finanšu vadības
procesos. ANM līdzekļi tiks investēti arī integrāciju
pārbūvē un saskarņu izstrādē (tai skaitā iestāžu sistēmu
funkcionalitātes pielāgošanā), nodrošinot resora biznesa
procesu un sistēmu sasaisti ar platformu.
Platformā plānots attīstīt jaunu risinājumu vidēja
termiņa budžeta un ikgadējā budžeta plānošanai un vadībai,
kā arī apropriāciju vadībai, samazinot ar budžetu saistītās
dokumentu plūsmas caur dokumentu vadības sistēmām un
nodrošinot integrēto pieeju iespējami plašākiem ar budžetu
saistītu pārskatu un atskaišu veidiem, tādējādi nodrošinot
lielāku pārskatāmību visām procesā iesaistītajām pusēm un
samazinātu administratīvo slogu.
Platformā ietilpstošo grāmatvedības un personāla
lietvedības risinājumu izmantos ministrijas un iestādes,
kas saņems grāmatvedības uzskaites pakalpojumu, savukārt
risinājuma funkcionalitāti valsts līmeņa budžeta plānošanas
procesiem budžeta plānošanā un finanšu vadībā izmantos visi
resori/iestādes. Funkcionalitāte, kas ir iestāžu un
ministrijas līmenis, vērtējama risinājuma ieviešanas laikā,
ņemot vērā resoru šā brīža izstrādāto risinājumu
funkcionalitāti.
|
2. Pakalpojuma sniedzējs
3. Pakalpojuma rādītāji (pakalpojuma
līmeņa vienošanās (SLA) līmeņi)
Platforma tiks nodrošināta katru dienu, 24 h diennaktī.
Pakalpojuma pieejamības rādītājs darba dienās darba laikā
no 8.00 līdz 20.00 - ne mazāka kā 98 % mēnesī no paredzētā
pakalpojuma sniegšanas laika. Ņemot vērā, ka platformu
veidos vairākas komponentes, pakalpojuma pieejamības
rādītājs tiks precizēts un saskaņots ar pakalpojuma
saņēmējiem pēc platformā ietilpstošo risinājumu pilnveides
un izstrādes, nodrošinot platformas lietotāju vajadzības.
Rādītāju nepieciešams piemērot no 2027. gada, kad platformā
uzsāks darboties vienoti risinājumi.
Detalizēti platformas un tajā ietilpstošo risinājumu
pieejamības rādītāji un reakcijas laiki tiks noteikti,
definējot pakalpojuma nosacījumus
|
4. Pakalpojuma saņēmēju loks
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma
plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija"
2.1.2.r. reformas "Valsts IKT resursu izmantošanas
efektivitātes un sadarbspējas paaugstināšana"
2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes centralizētās
platformas un sistēmas" projekta "Valsts
pārvaldes vienota valsts finanšu resursu plānošana un
pārvaldības grāmatvedības pakalpojumu nodrošinājums,
vienotās resursu vadības ieviešana" (turpmāk -
Projekts) rezultātā plānotais pakalpojuma saņēmēju loks:
1. Grāmatvedības un personāla lietvedības jomā:
1.1. Finanšu ministrija un iestādes (Iepirkumu
uzraudzības birojs, Valsts ieņēmumu dienests, Centrālā
finanšu un līgumu aģentūra, Valsts kase, Izložu un
azartspēļu uzraudzības inspekcija, Fiskālās disciplīnas
padome);
1.2. Veselības ministrija un iestādes (Latvijas
Antidopinga birojs, Neatliekamās medicīniskās palīdzības
dienests, Nacionālais veselības dienests, Paula Stradiņa
Medicīnas vēstures muzejs, Slimību profilakses un kontroles
centrs, Valsts asinsdonoru centrs, Valsts tiesu medicīnas
ekspertīzes centrs, Veselības inspekcija, Zāļu valsts
aģentūra);
1.3. Zemkopības ministrija un iestādes (Lauku atbalsta
dienests, Pārtikas un veterinārais dienests, Valsts augu
aizsardzības dienests, Valsts tehniskās uzraudzības
aģentūra, Valsts meža dienests);
1.4. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības
ministrija un iestādes (Dabas aizsardzības pārvalde,
Latvijas Nacionālais dabas muzejs, Latvijas Nacionālais
botāniskais dārzs, Valsts reģionālās attīstības
aģentūra);
1.5. Klimata un enerģētikas ministrija un iestādes
(Valsts vides dienests, Vides pārraudzības valsts
birojs);
1.6. Ekonomikas ministrija un iestādes (Centrālā
statistikas pārvalde, Konkurences padome, Patērētāju
tiesību aizsardzības centrs, Latvijas Investīciju un
attīstības aģentūra, Būvniecības valsts kontroles birojs,
Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs);
1.7. Izglītības un zinātnes ministrija un iestādes
(Aizkraukles Profesionālā vidusskola, Daugavpils
Tehnoloģiju un tūrisma tehnikums, Izglītības kvalitātes
valsts dienests, Jelgavas Tehnikums, Jēkabpils Tehnoloģiju
tehnikums, Kandavas Lauksaimniecības tehnikums, Kuldīgas
Tehnoloģiju un tūrisma tehnikums, Latgales Industriālais
tehnikums, Latviešu valodas aģentūra, Latvijas Sporta
muzejs, Latvijas Zinātnes padome, Liepājas Valsts
tehnikums, Murjāņu sporta ģimnāzija, Ogres tehnikums,
Rēzeknes tehnikums, Rīgas Būvniecības koledža, Rīgas
Mākslas un mediju tehnikums, Rīgas Metālapstrādes
profesionālā vidusskola, Rīgas Stila un modes tehnikums,
Rīgas Tehniskā koledža, Rīgas Tirdzniecības profesionālā
vidusskola, Rīgas Valsts tehnikums, Saldus tehnikums,
Smiltenes tehnikums, Valmieras tehnikums, Valsts izglītības
attīstības aģentūra, Ventspils Tehnikums, Vidzemes
Tehnoloģiju un dizaina tehnikums);
1.8. Kultūras ministrija un iestādes (Alfrēda Kalniņa
Cēsu Mūzikas vidusskola, īpaši aizsargājamais kultūras
piemineklis - Turaidas muzejrezervāts, Jāzepa Mediņa Rīgas
Mūzikas vidusskola, Jelgavas Mūzikas vidusskola, Kultūras
informācijas sistēmu centrs, Latvijas Etnogrāfiskais
brīvdabas muzejs, Latvijas Nacionālais arhīvs, Latvijas
Nacionālais kultūras centrs, Latvijas Nacionālais mākslas
muzejs, Latvijas Nacionālais vēstures muzejs, Latvijas
Nacionālā bibliotēka, Latvijas Neredzīgo bibliotēka,
Latvijas Republikas Kultūras ministrija, Mākslu izglītības
kompetences centrs "Latgales Mūzikas un mākslas
vidusskola", Memoriālo muzeju apvienība, Nacionālais
kino centrs, Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde, Mākslu
izglītības kompetences centrs "Liepājas Mūzikas,
mākslas un dizaina vidusskola", Mākslu izglītības
kompetences centrs "Nacionālā Mākslu vidusskola",
Mākslu izglītības kompetences centrs "Rīgas Dizaina un
mākslas vidusskola", Mākslu izglītības kompetences
centrs "Ventspils Mūzikas vidusskola", Latvijas
Nacionālais rakstniecības un mūzikas muzejs, Rīgas vēstures
un kuģniecības muzejs, Staņislava Broka Daugavpils Mūzikas
vidusskola);
1.9. Tieslietu ministrija un iestādes (Tiesu
administrācija (t.sk. apgabaltiesas un rajona (pilsētas)
tiesas), Valsts tiesu ekspertīžu birojs, Valsts valodas
centrs, Datu valsts inspekcija, Latvijas Republikas
Uzņēmumu reģistrs, Valsts probācijas dienests, Latvijas
Republikas Ieslodzījuma vietu pārvalde, Valsts zemes
dienests, Maksātnespējas kontroles dienests, Uzturlīdzekļu
garantiju fonda administrācija, Latvijas Republikas Patentu
valde, Tieslietu akadēmija);
1.10. Valsts kanceleja, Valsts administrācijas skola,
Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome,
Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome.
2. Budžeta plānošanas un finanšu vadības jomā:
2.1. Finanšu ministrija un iestādes (Iepirkumu
uzraudzības birojs, Valsts ieņēmumu dienests, Centrālā
finanšu un līgumu aģentūra, Valsts kase, Izložu un
azartspēļu uzraudzības inspekcija);
2.2. citi resori - funkcionalitāte, kas nepieciešama
valsts līmeņa budžeta plānošanas procesiem,
funkcionalitāte, kas ir iestāžu un ministrijas līmenis.
Pakalpojuma saņēmēju loks atbilstoši turpmākās
attīstības perspektīvai:
3. Iekšlietu ministrija un tās padotības iestādes
4. Ārlietu ministrija
5. Satiksmes ministrija un tās padotības iestādes
6. Labklājības ministrija un tās padotības iestādes
7. Aizsardzības ministrija un tās padotības iestādes
8. Neatkarīgās iestādes
Lēmums, saskaņā ar kuru ministrijām un to padotības
iestādēm pakāpeniski jāpāriet uz VPC, ir ietverts Valsts
kancelejas un Finanšu ministrijas (Valsts kases) kopīgi
izstrādātajā konceptuālajā ziņojumā1
"Vienoto pakalpojumu centra koncepts" (Ministru
kabineta 2023. gada 4. jūlija rīkojums Nr. 404 "Par
konceptuālo ziņojumu "Par vienotā pakalpojumu centra
izveidi valsts pārvaldē"")
|
5. Pakalpojuma sniegšanu
nodrošinošais IKT risinājums
1. Grāmatvedības un personāla lietvedības risinājums
2. Budžeta plānošanas un finanšu vadības risinājums
|
6. Pakalpojuma sniegšanas un
saņemšanas tiesiskais regulējums un pakalpojuma ieviešanas
stratēģija
Tiesiskais regulējums, kas attiecas tieši uz centralizētās
funkcijas vai koplietošanas pakalpojuma izmantošanu:
1. Grozījumi normatīvajos aktos - VPC izveidei un
darbības nodrošināšanai
VPC pakalpojuma sniegšanai nepieciešams specifisks un
konkrēts likuma ietvars. Nepieciešams veikt grozījumus
Likumā par budžetu un finanšu vadību (Valsts kase) un
Valsts pārvaldes iekārtas likumā (Valsts kanceleja), lai
Valsts kasei un Valsts kancelejai piešķirtu deleģējumu VPC
izveidei un darbības nodrošināšanai, tai skaitā MK
noteikumu izstrādei. Grozījumi likumos nodrošina Valsts
kasei un Valsts kancelejai pamatojumu īstenot nepieciešamās
izmaiņas nolikumos un reglamentos, kas kalpo par pamatu VPC
ieviešanai abu iestāžu struktūrvienību ietvaros.
Papildus tam jāņem vērā, ka var būt nepieciešami
grozījumi ministriju un to padotības iestāžu iekšējos
normatīvajos aktos, kuros noteikta kārtība, kādā īstenojami
procesi un to daļas, kas līdz ar VPC izveidošanu būs VPC
atbildība.
2. Jauns normatīvais regulējums - VPC darbībai
Nepieciešams izstrādāt jaunu tiesību aktu (MK noteikumu)
projektus saistībā ar VPC darbību, sniegto pakalpojumu
izmantošanas obligātumu, procesu kontroli, savstarpējās
sadarbības principiem, atbalstu un pienākumiem, noteikt
atbildīgos subjektus, kā arī atrunāt risinājumu pieejamības
un drošības prasības, tādējādi radot skaidru un pārskatāmu
kārtību VPC darbībai, vienlaikus veidojot centralizētu
mehānismu.
Grozījumi normatīvajos aktos un jaunais normatīvais
regulējums tiks izstrādāts Projekta ietvaros
|
7. Pakalpojuma finansēšanas
pieeja2
Pakalpojumu plānots attīstīt un uzturēt no ANM projekta
finansējuma, no pakalpojuma saņēmēja budžeta (finansējuma
pārdale finanšu grāmatvedībā) un no valsts budžeta
līdzekļiem (tas attiecas arī uz budžeta plānošanas un
finanšu vadības risinājuma uzturēšanu, kā arī resoru
pievienošanu centralizētajam modelim pēc 2026. gada).
Līdz 2026. gada 31. maijam centralizācijas reformas
izdevumi (tai skaitā risinājuma centralizācija un platformā
ietilpstošo risinājumu pilnveide, ieviešana un uzturēšana)
tiks segti:
1) no ANM projekta finansējuma;.
2) no pakalpojuma saņēmēja budžeta, kas paredz
vienreizēju budžeta pārdali finanšu grāmatvedības
procesiem, jo notiks amata vietu pārcelšana no resoriem uz
VPC un grāmatvedības risinājuma centralizācija.
Priekšlikumi par pārdali tiks sagatavoti ikgadējā valsts
budžeta izdevumu pārskatīšanas procesa un kārtējā valsts
budžeta sagatavošanas procesa ietvaros;
3) no likuma par "Par valsts budžetu 2024. gadam un
budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam"
starpnozaru prioritārā pasākuma "Vienotā pakalpojumu
centra izveide" finansējuma.
Lai nodrošinātu korektu finansējuma pārdali, pirms katra
resora pārņemšanas tiks pārskatītas iepriekšējā gada
izmaksas par licencēm vai licenču nomu. Jāņem vērā arī tas,
ka resoru pievienošanas procesā VPC ar licencēšanu
saistītās izmaksas var pieaugt, ņemot vērā atšķirīgo
digitalizācijas līmeni iestādēs. Papildus jānorāda, ka
netiks pārdalīts finansējums, ko resori un iestādes
iepriekšējā gadā izmantojuši konsultācijās, mācībās un
papildu pielāgojumiem grāmatvedības risinājumā.
Ņemot vērā, ka budžeta plānošanas un finanšu vadības
risinājumu plānots produkcijā ieviest iteratīvi, sākotnējās
uzturēšanas izmaksas līdz iestrādāšanai pamatbudžeta bāzes
izdevumos plānots finansēt no pakalpojuma sniedzējam
pieejamā valsts budžeta finansējuma. Turpmākās budžeta
plānošanas un finanšu vadības risinājuma uzturēšanas
izmaksas tiks pieprasītas normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā.
Lai nodrošinātu pārējo resoru pārņemšanu platformā un
segtu pārņemšanas izmaksas, tiks izmantots likumā par
"Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru
2024., 2025. un 2026. gadam" starpnozaru prioritārajā
pasākumā "Vienotā pakalpojumu centra izveide"
piešķirtais finansējums
|
8. Pakalpojuma sniegšanas uzsākšanai
vai izvēršanai nepieciešamā papildu valsts budžeta finansējuma
apmērs un pamatojums, ņemot vērā arī ieguvumus un
izmaksas3
Pakalpojuma sniegšanas nodrošināšanai pēc projekta beigām,
ņemot vērā šā plāna 7. punktā aprakstīto finansēšanas
pieeju, ir nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums
platformas uzturēšanai un darbināšanai. Valsts budžeta
finansējums tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā, iesniedzot detalizētu aprēķinu pa izmaksu
pozīcijām. Ņemot vērā, ka uzturēšanas izmaksas ir atkarīgas
no iepirkumā iegādātā risinājuma, sniedzamā pakalpojuma
apjoma un pārdalītā finansējuma apjoma, šobrīd nav
iespējams norādīt precīzu izmaksu apmēru.
Platforma ir pakalpojums, kurš nodrošinās vienotas
ekosistēmas veidošanu, radot priekšnosacījumus
pilnvērtīgākai finanšu datu izmantošanai un analīzei, kā
arī saistībā ar digitālo transformāciju veicinās procesu
efektivitāti.
ANM investīcijas projekta "Valsts pārvaldes vienota
valsts finanšu resursu plānošana un pārvaldības
grāmatvedības pakalpojumu nodrošinājums, vienotās resursu
vadības ieviešana" ietvaros, veicot platformas
attīstīšanu, tiks sasniegti projekta pases 3.3. apakšpunktā
un 7. punktā norādītie plānotie ietaupījumi un ieguvumi
|
Lietotie saīsinājumi:
ANM - Atveseļošanas un noturības mehānisms
ES - Eiropas Savienība
ESAO - Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija
IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
IT - informācijas tehnoloģijas
MK - Ministru kabinets
SLA - pakalpojuma līmeņa vienošanās (angl. - Service
Level Agreement)
VPC - Vienotais pakalpojumu centrs"
1 MK 2022. gada 3. maija sēdes protokollēmuma
(prot. Nr. 25 27. §) "Informatīvais ziņojums "Par
grāmatvedības un personāla lietvedības funkciju centralizāciju
valsts pārvaldē"" 3. punkts
2 Saskaņā ar informatīvajā ziņojumā "Par
valsts pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju
koplietošanas pakalpojumu attīstības plānošanu un
finansēšanu" (pieņemts zināšanai Ministru kabineta 2022.
gada 7. jūnija sēdē (prot. Nr. 30 29. §)) definētajām
centralizēto funkciju un IKT koplietošanas pakalpojumu
finansēšanas pieejām.
3 Aizpilda, ja 7. punktā norādītā izvēlētā
finansēšanas pieeja paredz, ka pakalpojuma uzturēšanu
pakalpojuma sniedzējs nevar nodrošināt atbilstoši esošajiem
budžeta līdzekļiem un ir nepieciešama finansējuma pārdale no
pakalpojuma izmantotājiem (citām valsts budžeta iestādēm) vai
ir nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums, kas tiks
pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
|
|
Saistītie dokumenti
-
Grozītais
-
Protokols
-
Anotācija / tiesību akta projekts
-
Politikas plānošanas dokumenti
-
Citi saistītie dokumenti
|