Ministru kabineta rīkojums Nr. 504
Rīgā 2025. gada 19. augustā (prot. Nr. 32 31.
§)
Grozījumi Ministru kabineta
2023. gada 6. jūlija rīkojumā Nr. 421 "Par
2.1.1.1.i. investīcijas "Pārvaldes modernizācija un
pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā uzņēmējdarbības
vide" nolūka "Valsts pārvaldes IKT attīstības projektu
un programmu pārvaldība" projekta "Valsts pārvaldes IKT
attīstības projektu programmu un arhitektūras pārvaldība"
pases un koplietošanas pakalpojuma "IKT attīstības
aktivitāšu un domēnu arhitektūru pārvaldības atbalsta
pakalpojums" apstiprināšanu"
Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 6. jūlija rīkojumā Nr.
421 "Par 2.1.1.1.i. investīcijas "Pārvaldes
modernizācija un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā
uzņēmējdarbības vide" nolūka "Valsts pārvaldes IKT
attīstības projektu un programmu pārvaldība" projekta
"Valsts pārvaldes IKT attīstības projektu programmu un
arhitektūras pārvaldība" pases un koplietošanas pakalpojuma
"IKT attīstības aktivitāšu un domēnu arhitektūru pārvaldības
atbalsta pakalpojums" apstiprināšanu" (Latvijas
Vēstnesis, 2023, 132. nr.; 2024, 99. nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 3. punktu šādā redakcijā:
"3. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības
ministrijai uzaicināt finansējuma saņēmēju iesniegt projekta
iesniegumu 2.1.1.1.i. investīcijas ietvaros."
2. Svītrot 5. punktu.
3. Izteikt 1. pielikumu jaunā redakcijā (pielikums).
Ministru prezidente E. Siliņa
Viedās administrācijas
un reģionālās attīstības ministrs R. Čudars
Pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 19. augusta
rīkojumam Nr. 504
"1. pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 6. jūlija
rīkojumam Nr. 421
2.1.1.1.i. investīcijas projekta
"Valsts pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju
attīstības projektu programmu un arhitektūras pārvaldība"
pase
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno
projektu
1.1. Finansējuma saņēmējs, kas
īsteno projektu (institūcija) |
Viedās administrācijas un
reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM) |
1.2. Projekta īstenošanas
partneri |
Valsts digitālās attīstības
aģentūra |
2. Saistīto projektu programma
2.1. Programmas nosaukums |
Ārpus programmām |
2.2. Saistība ar citiem
projektiem |
Netieša saistība ar visiem attīstības programmās
iekļautajiem Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk
- ANM) plāna 2.1. reformu un investīciju virziena
projektiem tādā nozīmē, ka viens no projekta uzdevumiem ir
atbalsta nodrošināšana attīstības programmu pārvaldībai.
Veicot projekta aktivitātes, VARAM nodrošinās Valsts
informācijas sistēmu likuma 4. panta pirmajā daļā VARAM
uzdoto funkciju, proti, koordinēt valsts informācijas
sistēmu vai institūcijas informācijas sistēmu darbību
integrētas valsts informācijas sistēmas ietvaros,
realizējot vienotu valsts politiku valsts informācijas
sistēmu vai institūcijas informācijas sistēmu attīstības un
uzturēšanas jomā, kā arī minētā likuma 4. panta trešajā
daļā noteikto funkciju koordinēt pētījumus un investīcijas
integrētas valsts informācijas sistēmas izveidošanai un
valsts informācijas sistēmu darbības pilnveidošanai,
piesaistot ekspertus valsts informācijas sistēmu
ekspertīzēm, un sniegt priekšlikumus Ministru kabinetam par
valsts informācijas sistēmu attīstību.
Ievērojot minēto, konstatējams, ka VARAM kā finansējuma
saņēmējam sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā
komercdarbības atbalsts, jo tas tiks piešķirts valsts
deleģētas funkcijas veikšanai
|
3. Projekta mērķis un galvenie
ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un
galvenais saturs |
Centralizēts
atbalsts projektu programmu un informācijas un komunikācijas
tehnoloģiju (IKT) arhitektūras vienveidīgai pārvaldībai,
tādējādi veicinot un koordinējot ANM 2.1. mērķrādītāju
sasniegšanu, kā arī projekta īstenošanas rezultātā
pilnveidojot tehnisko risinājumu VARAM īstenoto centralizēto
funkciju procesam - valsts pārvaldes IKT attīstības
aktivitāšu īstenošanas uzraudzībai (Valsts informācijas
sistēmu likuma 4. un 5. pants) |
3.2. Projekta pamatojums
(aktualitāte/nepieciešamība/risināmā problēma) |
ANM reformu un
investīciju virziena 2.1. investīciju mērķu daudzveidība rada
nepieciešamību pārvaldīt investīciju projektus pa projektu
programmām attiecīgo jomu jeb domēnu arhitektūru ietvaros.
Resursu piesaiste ar īpaša projekta palīdzību ir paredzēta
Latvijas ANM plānā (505. rindkopa) |
3.3. Projekta
ieguvumi1 |
Ieguvuma mērīšanas vai
verificēšanas metode un mērāmais rādītājs2
|
vērtība
|
sasniegšanas laiks (gads)
|
3.3.1. Horizontālo
un nozaru jomu arhitektūru aprakstu izstrāde un koordinatoru
atbalsts jomu arhitektūru izstrādātājiem, nodrošinot
administratīvo atbalstu arhitektūru izstrādē un saskaņošanā,
ievērojot valsts pārvaldes jomu mērķarhitektūru plānošanas
vienveidību un pārvaldot to savstarpējo saskaņotību |
Projektā piesaistīto ekspertu
skaits dalībai jomu mērķarhitektūru izstrādē |
Vismaz 6 |
2026 |
Dokumentēto mērķarhitektūru
izskatīšanas un apspriešanas sanāksmju skaits valsts IKT
pārvaldības vadītāju forumā |
15 |
2026 |
Dokumentēto horizontālo un
nozaru jomu mērķarhitektūru izstrādes sanāksmju skaits |
50 |
2026 |
Sniegts administratīvais
atbalsts horizontālo un nozaru jomu mērķarhitektūru
izskatīšanai IKT vadītāju forumā (mērķarhitektūru
skaits) |
19 |
2026 |
Izstrādātas horizontālo jomu
mērķarhitektūras (skaits) |
6 |
2026 |
Izstrādāta nozaru jomas
mērķarhitektūra (skaits) |
1 |
2026 |
Nodrošināts koordinatoru
atbalsts ANM projektu risinājumu dokumentētai iekļaušanai
jomu mērķarhitektūrās (risinājumu skaits) |
Vismaz 26 |
2026 |
3.3.2. Pašreizējais
centralizētais IKT attīstības aktivitāšu uzraudzības process
ir transformēts par izmaiņu pārvaldības procesu, kura
īstenošanā iesaistītas mērķarhitektūru jomu pārvaldošās
iestādes, kuras īsteno centralizētu IKT attīstības aktivitāšu
uzraudzības procesu, kas pārvalda savu specializācijas jomu
arhitektūras, apkopo un uztur datus par valsts pārvaldes
digitālajām tehnoloģijām, valsts pārvaldes pakalpojumiem (tai
skaitā elektroniskajiem pakalpojumiem), valsts digitālo
tehnoloģiju infrastruktūru un informācijas sistēmām (arī
valsts informācijas sistēmām) |
Izstrādāta IKT attīstības
aktivitāšu saskaņošanas procesa lietotāja rokasgrāmata |
1 |
2025 |
Nodrošināts pasākumu kopums
mācību organizēšanai un vadībai IKT attīstības aktivitāšu
uzraudzības procesa IT risinājumam |
1 |
2025 |
Nodrošināta iespēja
mērķarhitektūru jomas pārvaldošām iestādēm, kuras īsteno
centralizētu IKT attīstības aktivitāšu uzraudzības procesu,
izmantojot sistēmu VIRSIS, veikt augstāk minēto funkciju |
1 |
2026 |
Pilnveidota VIRSIS sistēma,
nodrošinot spēju uzkrāt, apkopot un uzturēt datus par valsts
pārvaldes digitālajām tehnoloģijām, valsts pārvaldes
pakalpojumiem (tai skaitā elektroniskajiem pakalpojumiem),
valsts digitālo tehnoloģiju infrastruktūru un informācijas
sistēmām, arī valsts informācijas sistēmām |
1 |
2026 |
4. Nepieciešamā finansējuma apjoms
un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un
būtisko izmaksu veidiem
4.1. Atveseļošanas fonda plāna
finansējums (kopā) |
4.2. Plānotais pievienotās
vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks pieprasīta tā
segšana3, un avansa apmērs, ja plānots to
pieprasīt4 |
2 100
000 euro |
174
300 euro (4.4. punktā norādītajai izmaksu pozīcijai) |
Projekta ietvaros veicamo
darbību un būtisko izmaksu veidu raksturojošs
apzīmējums
|
Izmaksu apmērs
(indikatīvi)
|
Maksimālais
apmērs5
|
Darbības iznākums
|
4.3. Projekta vadības un
īstenošanas personāla izmaksas |
1 270 000 euro
|
1 500 000 euro
|
Īstenots projekts, jomu
mērķarhitektūras |
4.4. VIRSIS pilnveidojumu
izstrāde un citu konsultāciju pakalpojumu izmaksas, kas var
ietvert arī IKT arhitektūras pārvaldības programmatūras rīku
attīstības, pielāgošanas un licenču izmaksas |
830 000 euro
|
1 500 000 euro
|
Konsultāciju un programmatūras
rīku pilnveidojumu pakalpojumi projekta mērķu
sasniegšanai |
5. Projekta ieguldījums reformu un
investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes procesu
IKT risinājumi
Skaits
|
IKT risinājuma nosaukums
|
Īss apraksts
|
Valsts mākonī
(jā/nē)
|
IKT risinājumu attīstības
saskaņošanas termiņš6 (gads, ceturksnis)
|
Ieviešanas termiņš (gads,
ceturksnis)
|
Risinājuma lietotāji
(skaits)
|
1
|
Valsts pārvaldes informācijas
sistēmu, IT resursu un pakalpojumu informācijas sistēma
(VIRSIS) |
Tiks attīstīta sistēmas VIRSIS
funkcionalitāte, kas atbalsta IKT pārvaldības procesus |
Jā |
2023. gada 4. ceturksnis |
2026. gada 1. ceturksnis |
200 |
5.2. Centralizētās funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumi
Skaits
|
Pakalpojums (pakalpojumu
grupa)
|
Koplietošanas pakalpojumu
lietotāji (institūcijas)
|
Norāde uz MK lēmumu par
attīstības plānu7
|
Ieviešanas termiņš (gads,
ceturksnis)
|
1
|
IKT attīstības aktivitāšu un
jomu arhitektūru pārvaldības atbalsta pakalpojums |
Institūcijas, kas iesaistīsies
pilnveidojamā IKT arhitektūras un attīstības aktivitāšu
pārvaldības procesa īstenošanā |
Tiek saskaņots vienlaikus |
2026. gada 1. ceturksnis |
5.3. Centralizēti pārvaldāmās
nozares būtiskās datu kopas
Skaits
|
Saturu raksturojošs
nosaukums
|
Piekļuves nodrošināšanas
termiņš (gads, ceturksnis)
|
1
|
5.3.1. Valsts pārvaldes IKT
attīstības projektu datu kopa |
2026. gada 1. ceturksnis |
6. Projekta pārvaldības un
īstenošanas kapacitāte8
VARAM Projektu pārvaldības departamentam sadarbībā ar
citiem digitālās transformācijas rīcībpolitikas
departamentiem ir pieredze apjomīgu IKT projektu ieviešanā
valsts pārvaldē - tajā skaitā satura un apjoma ziņā
salīdzināma projekta Nr. 2.2.1.1/16/I/001 "Publiskās
pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju
arhitektūras pārvaldības sistēma" (turpmāk - PIKTAPS)
īstenošanā. Tā mērķis - nodrošināt Eiropas Reģionālās
attīstības fonda (ERAF) 2014.-2020. gadā līdzfinansēto IKT
projektu sasvstarpējo saskaņotību, būtiskāko centralizēto
platformu projektēšanu un īstenošanu, kā arī veicināt
sabiedrības spējas un ieinteresētību efektīvi izmantot
radītos IKT risinājumus. PIKTAPS projekta komanda veicināja
valsts centralizēto IKT risinājumu projektēšanas un
izstrādes aktivitātes, valsts IKT arhitektūras pārvaldības
aktivitātes un IKT iespēju izmantošanu valsts pārvaldē
kopumā. Līdz 2023. gada 24. jūnijam tika īstenots atsevišķs
projekts - PIKTAPS otrās kārtas projekts Nr.
2.2.1.1/19/I/002 "Publiskās pārvaldes informācijas un
komunikācijas tehnoloģiju arhitektūras pārvaldības sistēma
- 2. kārta" (turpmāk - PIKTAPS 2), kurā tika
turpinātas PIKTAPS aktivitātes.
Projekta komanda sastāv no projekta vadītāja (1 slodze),
kas ir atbildīgs par projekta darbību norisi atbilstoši
apstiprinātajai projekta pasei, vada projekta komandu un,
pārliecinoties, ka projekta mērķi tiek sasniegti plānoto
resursu ietvaros, nodrošina integrētu darbu starp projektā
iesaistītajiem darbiniekiem, kas īsteno uzdotās projekta
darbības, t. i., sniedz atbalstu projektu programmu vadībai
un uzraudzībai, veic jomu mērķarhitektūras izstrādi un
uzturēšanu, nodrošinot programmu administratīvās
koordinācijas resursu. Vienlaikus īstenošanas personāls
veic sistēmu analītiķa pienākumu izpildi un izstrādes
projekta vadību VIRSIS risinājuma pilnveidei. Precīzs
īstenošanas personāla skaits pieejams Vienošanās par
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma
plāna investīcijas 2.1.1.1.i. "Pārvaldes modernizācija
un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā
uzņēmējdarbības vide" projekta Nr.
2.1.1.1.i.0/1/23/I/VARAM/010 "Valsts pārvaldes
informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstības
projektu programmu un arhitektūras pārvaldība"
īstenošanu 3. pielikumā "Projekta Valsts pārvaldes
informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstības
projektu programmu un arhitektūras pārvaldība īstenošanas
laika plāns 2023.-2026. gads", kurā projekta personāls
tiek monitorēts un uzskaitīts. Specifisku uzdevumu
veikšanai projekta vadītājs pēc nepieciešamības piesaista
kompetentas amatpersonas no attiecīgajiem VARAM
departamentiem, kā arī, piemēram, IKT arhitektūras līmeņa
speciālistus un vadošos nozaru speciālistus
|
7. Izmaksu/ieguvumu analīze, tai
skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu
Laika un finansiālie ieguvumi no projekta tiks sasniegti
tiešo ietaupījumu rezultātā, piesaistot un noturot valsts
pārvaldē kvalificētus un pieredzējušus speciālistus.
Projektu portfelim, kuram atbalstu sniegs šis projekts,
nebūs nepieciešams veikt lielu skaitu konsultāciju
iepirkumu, bet tiks nodrošināts vienmērīgs konsultāciju
nodrošinājums (nozares specifiskie jautājumi, sistēmu
arhitektūra u. tml.) visā projektu īstenošanas laikā no
valsts pārvaldes resursiem. Radot pastāvīgus atbalsta
resursus IKT projektu ieviešanai, tiks centralizētas
projektu administratīvās funkcijas, noņemot slogu no valsts
pārvaldes institūciju personāla, kas nav tieši saistīts ar
IKT projektiem. Tāpat, izslēdzot lielu skaitu konsultāciju
iepirkumu, tiks radīta vienota IKT projektu vadības
metodoloģija un analītiskā potenciāla koncentrēšana
vienuviet. Pastarpināti tiks nodrošināti ietaupījumi
kvalitatīvākas risinājumu arhitektūras un izstrādāto
risinājumu sadarbspējas dēļ, kas ir ilgtermiņa ieguvums.
Pozitīvo ietekmi uz cilvēkresursu un finansiālo resursu
izlietojumu valsts pārvaldē saistībā ar šī projekta
ieviešanu iespējams ilustrēt ar projektā PIKTAPS 2
iegūtajiem datiem (SIA "PricewaterhouseCoopers"
nodevums "Projektu pārvaldības ietvara izveide, tajā
skaitā IKT arhitektūras uzraudzības vajadzībām").
Projekta ietvaros tika veikta 33 valsts iestāžu, kuras
iesaistītas IKT projektu ieviešanā, pārstāvju aptauja, tā
cenšoties noskaidrot esošo situāciju un vajadzību pēc
centralizētas projektu vadības procesu (Project
Management Office - PMO) ieviešanas valsts
pārvaldē. Rezultāti uzrādīja, ka tikai 4,35 % respondentu
pārstāvētajās iestādēs ir pieejami visi vajadzīgie
speciālisti projektu ieviešanai. 44 % aptaujāto minēja, ka
pastāv šādu speciālistu (IKT jomas eksperti un iepirkumu
eksperti) trūkums, savukārt 46 % aptaujāto minēja, ka
faktiski šādi speciālisti iestādē ir, taču to
pamatpienākumi nav saistīti ar projektu ieviešanu, kā arī
to slodze ir tik liela, ka nav iespējams tos piesaistīt
projektu vajadzībām. Faktiski 90 % gadījumu IKT un
iepirkumu speciālistu pieejamība ir būtiski ierobežota vai
neesoša. Šis projekts ir vērsts uz situācijas uzlabošanu,
piesaistot speciālistus tieši IKT projektu ieviešanas
vajadzībām, nodrošinot to ekspertīzes pieejamību
horizontāli visā valsts pārvaldē.
Ņemot vērā to, ka reformu un investīciju virziena 2.1.
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" portfelis aptver projektus astoņu
domēnu ietvaros un vismaz 24 projektos būs nepieciešama
augsta līmeņa (IT arhitektūras) speciālistu iesaiste, šis
projekts sniegs būtisku izmaksu ietaupījumu gan mazinot
nepieciešamību pēc atsevišķu speciālistu algošanas katrā
projektā, gan atsevišķu konsultāciju pakalpojumu
iepirkšanu. Papildus tam projekts nodrošinās arī
savstarpējo tehnoloģisko saistību starp vienā domēnā
esošiem risinājumiem.
Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes pēdējiem
datiem (2022. gada 3. ceturksnis) vidējais atalgojums
informācijas tehnoloģiju nozarē (apakšnozare J62
Datorprogrammēšana, konsultēšana un saistītas darbības)
Latvijā ir 2660 EUR bruto (kopā ar darba devēja VSAOI
(23,59 %) - 3287,49 EUR). Viena speciālista algošana gadā,
pieņemot, ka speciālists saņems vismaz vidējo atalgojumu
nozarē un neskaitot citas izmaksas, piemēram, veselības
apdrošināšanu, piemaksas, pabalstus, naudas balvas u. c.
darbiniekiem pienākošās izmaksas atkarībā no
iestādes/organizācijas, līdz ar to izmaksātu vismaz 39
449,88 EUR, bet četros gados - 157 799,52 EUR.
Vismaz viena speciālista algošana katrā no projektiem
četru gadu periodā vai trīs speciālistu algošana katrā no
astoņiem domēniem: 24 x 157 799,52 EUR = 3 787 188,48
EUR.
Minimālais ietaupījums: 3 787 188,48 - 2 320 500,00 = 1
466 688,48 EUR
|
8. Cita būtiska informācija
Projekts primāri sniegs atbalstu jomu arhitektūru
izstrādei, līdz ar to projekts cieši saistīts ar projektu
plānošanas un ieviešanas gaitu konkrētās nozarēs, kuras
atbalstīs ANM. Projekta ietvaros tiks nodrošināta valsts
pārvaldes jomu (domēnu) un attīstāmo risinājumu
arhitektūras koordinēšana un pārvaldība.
Paredzēts, ka arī turpmāk tiks izmantota centralizēta
pieeja valsts pārvaldes jomu (domēnu) un attīstāmo
risinājumu arhitektūras koordinēšanai un pārvaldībai, tāpēc
konkrētais projekts palīdzēs to turpmāk attīstīt. Līdzīgi
atbalsta pasākumi valsts IKT risinājumu izstrādei nākotnē
tiek plānoti arī no citiem fondiem, piemēram, ERAF, tāpēc
ir būtiski veidot šo projektu sasaisti un prakses pēctecību
pēc 2026. gada, kad paredzēts šī projekta noslēgums.
Projekta īstenošanas termiņš: 2026. gada 31. maijs
|
Lietotie saīsinājumi:
IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
VARAM - Viedās administrācijas un reģionālās attīstības
ministrija
VDAA - Valsts digitālās attīstības aģentūra"
1 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlami vismaz
divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta
īstenošanas laikā. Šajā sadaļā ir jānorāda būtiski ieguvumi
nozarei, institūcijai, sabiedrībai, bet nav jānorāda iznākumi -
ieguldījumi Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1.
mērķrādītāju sasniegšanā, ko norāda 5. punktā.
2 Piemēram, ja ieguvums ir personāla
administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu
būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to
izmanto, vērtība, piemēram, 10000, un sasniegšanas laiks -
2026. gads.
3 PVN netiek attiecināts projektu īstenotājiem,
kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie projektu īstenotāji
var pieprasīt to attiecināt, norādot apmēru un saskaņojot to ar
Finanšu ministriju.
4 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu
īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas.
Jānorāda apmērs, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu
kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.
5 Apmērs, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot
grozījumus Ministru kabinetā. Ja ierobežojumi uz konkrēto
pozīciju nav attiecināmi, tad norāda "n/a".
Maksimālais finansējums aktivitātes īstenošanai gadījumā, ja
kādā projekta izmaksu pozīcijā izveidosies plānoto izmaksu
samazinājums un netiek pārsniegts projekta paredzētais kopējais
finansējums.
6 Tai skaitā jau saņemtā VARAM saskaņojuma datums
vai plānotais termiņš, kad tas tiks saņemts.
7 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns
tiek vienlaikus iesniegts ar Ministru kabineta rīkojumu par
projekta atlases kārtu, par to pievieno norādi.
8 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī
finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.
|
|
Saistītie dokumenti
-
Grozītais
-
Protokols
-
Anotācija / tiesību akta projekts
-
Citi saistītie dokumenti
|