Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 
Ogres novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 22/2025

Ogrē 2025. gada 26. jūnijā (prot. Nr. 11; 27.)
Par ēdināšanas pabalstu
Precizēti 31.07.2025. (prot. Nr. 4; 16.)

Izdoti saskaņā ar Izglītības likuma
17. panta trešās daļas 11. punktu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka kārtību, kādā Ogres novada administratīvajā teritorijā (turpmāk – novads) deklarētajam izglītības iestāžu izglītojamajam, kurš apgūst pirmsskolas, pamata, vidējo vai profesionālo izglītības programmu (turpmāk – izglītojamais), piešķir Ogres novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) pabalstu izglītības iestāžu nodrošinātā ēdināšanas pakalpojuma apmaksai (turpmāk – pabalsts), pabalsta apmēru, pieprasīšanas un piešķiršanas kārtību.

2. Lai saņemtu pabalstu, uz izglītojamo, kas ir ārpusģimenes aprūpē, pamatojoties uz Ogres novada bāriņtiesas (turpmāk – bāriņtiesa) lēmumu, nav attiecināma prasība par dzīvesvietas deklarēšanu novadā.

3. Pabalstu piešķir, ja ēdināšanas pakalpojumu pilnībā neapmaksā valsts, pašvaldība vai cita novada pašvaldība citos tiesību aktos noteiktajā kārtībā.

4. Izglītojamajam pabalstu nepiešķir, ja izglītības programma tiek apgūta ārpus izglītības iestādes un mācību saturs tiek apgūts neklātienē, tālmācībā, pašizglītībā vai ģimenē.

II. Pabalsta apmērs

5. Pabalstu 100 procentu apmērā no pašvaldības noteiktās ēdināšanas maksas ir tiesības saņemt pirmsskolas izglītības iestādes izglītojamajam, uz kuru attiecināms vismaz viens no šādiem kritērijiem:

5.1. izglītojamajam noteikta invaliditāte;

5.2. izglītojamā mājsaimniecībai noteikts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss;

5.3. izglītojamais ir ārpusģimenes aprūpē, pamatojoties uz bāriņtiesas lēmumu.

6. Pabalstu 50 procentu apmērā no pašvaldības noteiktās ēdināšanas maksas ir tiesības saņemt pirmsskolas izglītības iestādes izglītojamajam, kura mājsaimniecība atbilst daudzbērnu ģimenes statusam Bērnu tiesību aizsardzības likuma izpratnē.

7. Pabalstu 100 procentu apmērā no pašvaldības noteiktās ēdināšanas maksas ir tiesības saņemt izglītojamajam, kurš apgūst pamatizglītības vai vidējās izglītības programmu, un uz kuru attiecināms vismaz viens no šādiem kritērijiem:

7.1. izglītojamajam ir noteikta invaliditāte;

7.2. izglītojamā mājsaimniecībai noteikts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss;

7.3. izglītojamā mājsaimniecība atbilst daudzbērnu ģimenes statusam Bērnu tiesību aizsardzības likuma izpratnē;

7.4. izglītojamais ir ārpusģimenes aprūpē, pamatojoties uz bāriņtiesas lēmumu;

7.5. izglītojamais apgūst pirmsskolas, pamata vai vidējās izglītības programmu izglītības iestādē, tās struktūrvienībā vai filiālē, kurā kārtējā gada 31. maijā ir mazāk nekā 150 izglītojamie un, kura atrodas novada pagastā, kura deklarēto iedzīvotāju blīvums saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem ir mazāks nekā 10 iedzīvotāji uz kvadrātkilometru.

8. Izglītojamais, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, pamatojoties uz bāriņtiesas lēmumu, un apgūst profesionālo izglītību, piešķir pabalstu 60,00 euro mēnesī mācību gadā laikā.

9. Izglītojamais, kurš atbilst kādam no noteikumu 5.1., 5.2. apakšpunktos, 6. punktā vai 7.1., 7.2., 7.3. apakšpunktos noteiktajiem kritērijiem, bet pirmsskolas, pamata vai vidējās izglītības programmu apgūst izglītības iestādē ārpus novada, piešķir pabalstu 60,00 euro mēnesī mācību gadā.

III. Pabalsta pieprasīšanas kārtība

10. Izglītojamā likumiskais pārstāvis iesniedz iesniegumu par ēdināšanas pabalsta piešķiršanu tuvākajā Ogres novada Sociālā dienesta klientu apkalpošanas vietā (turpmāk – dienests) vai elektroniski, atbilstoši elektronisko dokumentu aprites kārtībai. Iesnieguma veidlapa par ēdināšanas pabalsta piešķiršanu pieejama pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.ogresnovads.lv.

11. Ja izglītojamais atbilst 7.5. apakšpunktā noteiktajam kritērijam, izglītojamā likumiskajam pārstāvim nav jāiesniedz iesniegums par ēdināšanas pabalsta piešķiršanu.

12. Beidzoties termiņam, uz kādu izglītojamajam piešķirts pabalsts, izglītojamā likumiskajam pārstāvim noteikumos noteiktajā kārtībā ir tiesības atkārtoti pieprasīt ēdināšanas pabalstu.

IV. Pabalsta piešķiršanas kārtība

13. Dienests desmit darba dienu laikā pēc iesnieguma un visu lēmuma pieņemšanai nepieciešamo dokumentu saņemšanas no izglītojamā likumiskā pārstāvja:

13.1. pārbauda iesniegto dokumentu atbilstību šajos noteikumos noteiktajām prasībām;

13.2. nepieciešamības gadījumā iegūst pašvaldības un valsts datu reģistros pieejamo informāciju lēmuma pieņemšanai;

13.3. pieņem lēmumu par pabalsta piešķiršanu, ja izglītojamais atbilst noteikumos noteiktajiem nosacījumiem pabalsta saņemšanai, vai atteikumu piešķirt pabalstu, ja izglītojamais neatbilst noteikumos noteiktajiem nosacījumiem pabalsta saņemšanai.

14. Ja dienests konstatē, ka iesniegtie dokumenti neatbilst šajos noteikumos noteiktajām prasībām vai lēmuma pieņemšanai nepieciešama papildus informācija, vai dokumenti un lēmuma pieņemšanai nepieciešamā informācija dienestam nav pieejama pašvaldības un valsts datu reģistros, dienests par to nekavējoties informē iesniedzēju.

15. Iesnieguma iesniedzējs piecu darba dienu laikā pēc šo noteikumu 14. punktā minētās informācijas saņemšanas iesniedz dienestam nepieciešamo informāciju/dokumentus lēmuma pieņemšanai.

16. Pabalstu piešķir no lēmuma pieņemšanas dienas:

16.1. noteikumu 5., 6. vai 9. punktā noteiktajā gadījumā pirmsskolas izglītības iestādes izglītojamajam līdz kārtējā gada 31. augustam;

16.2. noteikumu 7., 8. vai 9. punktā noteiktajā gadījumā pamatizglītības, vidējās vai profesionālās izglītības izglītojamajam līdz kārtējā mācību gada beigām.

17. Izglītojamā likumiskajam pārstāvim ir pienākums nekavējoties informēt dienestu, ja mainās faktiskie vai tiesiskie apstākļi, pamatojoties uz kuriem piešķirts pabalsts.

18. Ja izglītības iestāde atbilst noteikumu 7.5. apakšpunktam, lēmumu par pabalsta piešķiršanu pieņem pašvaldība.

19. Dienests pieņem lēmumu par pabalsta izmaksas pārtraukšanu, ja:

19.1. faktisko un tiesisko apstākļu izmaiņu rezultātā izglītojamā mājsaimniecība neatbilst noteikumos noteiktajiem pabalsta saņemšanas nosacījumiem;

19.2. izglītojamais pārtrauc mācības attiecīgajā izglītības iestādē.

20. Pabalstam piešķirtie līdzekļi tiek pārskaitīti:

20.1. ēdināšanas pakalpojuma sniedzējam, kas nodrošina ēdināšanu attiecīgajā izglītības iestādē, pamatojoties uz tā sagatavotu rēķinu;

20.2. pašvaldības pilsētu, pagastu pārvaldēm un pilsētas un pagastu apvienībām, ja izglītības iestāde ēdināšanu nodrošina, nepiesaistot ēdināšanas pakalpojuma sniedzēju, pamatojoties uz pilsētas un pagasta pārvaldes sagatavotu atskaiti;

20.3. reizi mēnesī izglītojamā pārstāvim uz viņa iesniegumā norādīto kredītiestādes kontu, ja izglītojamais mācās izglītības iestādē ārpus novada vai kādā no profesionālās izglītības programmām.

21. Noteikumu 20.1. un 19.2. apakšpunktā minētajam rēķinam vai atskaitei pievieno izglītības iestādes pabalstu saņēmēju sarakstu, kurā norādīts pabalsta saņēmēja saņemto ēdienreižu skaits pārskata periodā.

22. Dienesta amatpersonas lēmumu par pabalsta piešķiršanu, atteikumu piešķirt pabalstu vai pabalsta izmaksas pārtraukšanu var apstrīdēt dienesta vadītājam, bet dienesta vadītāja lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

V. Noslēguma jautājums

23. Atzīt par spēku zaudējušiem Ogres novada pašvaldības 2023. gada 25. maija saistošos noteikumus Nr. 11/2023 "Par ēdināšanas pabalstu" (apstiprināti ar Ogres novada pašvaldības domes 2023. gada 25. maija lēmumu (protokols Nr. 7; 21.).

Ogres novada pašvaldības domes priekšsēdētāja vietnieks A. Krauja
Ogres novada pašvaldības saistošo noteikumu Nr. 22/2025 "Par ēdināšanas pabalstu"
paskaidrojuma raksts
Paskaidrojuma raksta sadaļaNorādāmā informācija
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums2025. gada 4. aprīlī Ogres novada pašvaldībā (turpmāk – pašvaldība) saņemta Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) vēstule (pašvaldībā reģistrēta ar Nr. 2-4.1/2176) par pašvaldības 2023. gada 25. maija saistošajiem noteikumiem Nr. 11/2023 "Par ēdināšanas pabalstu" (turpmāk – noteikumi Nr. 11/2023). VARAM vēstulē norādīts, ka, skatot noteikumu Nr. 11/2023 5.1. un 6.3. apakšpunktus kontekstā ar Bērnu tiesību aizsardzības likuma 1. panta 16. punktu, kas noteic, ka daudzbērnu ģimene ir ģimene, kuras aprūpe vismaz trīs bērni, to skaitā audžuģimenē ievietoti un aizbildnībā esoši bērni. Par daudzbērnu ģimenes bērnu uzskatāma arī pilngadīga persona, kas nav sasniegusi 24 gadu vecumu, ja tā iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību vai 11 mēnešus pilda valsts aizsardzības dienestu un ar pašvaldības noteiktajiem kritērijiem ēdināšanas pabalsta saņemšanai, secināms, ka ir ticis sašaurināts Bērnu tiesību aizsardzības likumā lietotā termina daudzbērnu ģimene tvērums.

1.1. 2005. gada 15. novembra Ministru kabineta noteikumu Nr. 857 "Noteikumi par sociālajām garantijām un atbalstu bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās" (turpmāk – noteikumi Nr. 857) 6. punkts nosaka pienākumu pašvaldībai, kuras bāriņtiesa pieņēmusi lēmumu par bērna ārpusģimenes aprūpi, segt ar bērna izglītošanu un uzturēšanos izglītības iestādē saistītos izdevumus. Proti, pilnībā segt ārpusģimenes esošo bērnu un bāreņu ēdināšanas izmaksas izglītības iestādēs. Līdz ar to ir nepieciešams precizēt noteikumu Nr. 11/2023 5. punktu un šai bērnu kategorijai paredzēt ēdināšanas pabalstu 100 procentu apmērā no pirmsskolas izglītības iestādē noteiktās ēdināšanas maksas, ņemot vērā, ka šādu pienākumu nosaka augstāka spēka normatīvais akts. Noteikumu Nr. 875 6. punkta tvērums ļauj piešķirt ēdināšanas pabalstu arī ārpusģimenes aprūpē esošam izglītojamajam, kurš apgūst kādu no profesionālās izglītības programmām, paredzot pabalstu 60,00 euro mēnesī mācību gadā.

1.2. Papildus, ņemot vērā pašvaldības apstiprināto ēdināšanas maksu, dotācijas un vidējo mācību dienu skaitu mēnesī, jāpaaugstina pabalsta apmērs daudzbērnu ģimenes bērniem, kuri apgūst izglītību ārpus novada administratīvās teritorijas no 30,00 euro mēnesī uz 60,00 euro mēnesī mācību gada laikā. Šāds pabalsta apmērs paredzēts, ņemot vērā pašvaldības apstiprināto ēdināšanas maksu, dotācijas un vidējo mācību dienu skaitu mēnesī.

1.3. Kā arī, pārskatot noteikumus Nr. 11/2023, tika konstatēta nepieciešamība izdarīt redakcionālus labojumus, kas nemaina to būtību.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu2.1. Šobrīd noteikumi Nr. 11/2023 paredz pamatizglītības vai vidējās izglītības daudzbērnu ģimenēs esošajiem izglītojamajiem pabalstu 100 procentu apmērā no pašvaldības noteiktās ēdināšanas maksas un šīs kategorijas bērnu skaits uz 29.04.2025. ir 1100 bērni. Ņemot vērā minētos apstākļus, pašvaldības ēdināšanas pabalsta izpilde šai mērķgrupai 2024. gadā bija 252 483 euro.

2.2. Pirmsskolas izglītības iestādē daudzbērnu ģimenēs esošajiem izglītojamajiem saistošo noteikumu Nr. 11/2023 5.1. un 6.3. punktā paredzēts pabalsts 50 procentu apmērā no pašvaldības noteiktās ēdināšanas maksas un šīs kategorijas bērnu skaits uz 29.04.2025. ir 965 bērni. Ēdināšanas pabalsta izpilde šai mērķgrupai 2024. gadā bija 185 741 euro.

2.3. Ogres novada Sociālā dienesta rīcībā nav informācijas par iespējamo precīzu bērnu skaitu daudzbērnu ģimenēs, grozot saistošo noteikumu Nr. 11/2023 5.1. un 6.3. punktus, kas definē daudzbērnu ģimeni. Taču paredzams, ka ēdināšanas pabalsta saņēmēju skaits varētu pieaugt par 1/4 daļu.

2025. gada paredzētais budžets ēdināšanas pabalstam šai mērķgrupai kopā ir 437 000 euro, savukārt pēc jauno nosacījumu ieviešanas, iekļaujot papildus aptuveni 516 potenciālos pabalsta saņēmējus, kuri saņems ēdināšanas pabalstu, nepieciešamais budžets gadā būs 547 780 euro, palielinot paredzēto budžetu par 109 556 euro gadā, līdz ar to, lai izpildītu šos nosacījumus, ir nepieciešams papildu finansējums 2025. gadā 48 692 euro.

2.4. Daudzbērnu ģimenēs esošie izglītojamie, kuri apgūst pamatizglītību vai vidējo izglītību ārpus Ogres novada administratīvās teritorijas budžeta izpilde 2024. gadā ir 12 210 euro. Šai bērnu kategorijai pabalsta apmēru plānots palielināt no 30 euro mēnesī uz 60 euro mēnesī, attiecīgi plānotais palielinājums ir 12 210 euro gadā.

2.5. Savukārt daudzbērnu ģimenēs esošie izglītojamie, kuri apgūst izglītību pirmsskolas izglītības iestādē ārpus Ogres novada administratīvās teritorijas budžeta izpilde 2024. gadā ir 2760 euro. Arī šai bērnu kategorijai pabalsta apmēru plānots palielināt no 30 euro mēnesī uz 60 euro mēnesī, attiecīgi plānotais palielinājums ir 2760 euro.

2025. gada paredzētais budžets ēdināšanas pabalstam šai mērķgrupai kopā ir 24 000 euro, savukārt pēc jauno nosacījumu ieviešanas, dubultojot esošā pabalsta apmēru, nepieciešamais budžets gadā būs 29 940 euro, palielinot paredzēto budžetu par 14 970 euro, līdz ar to, lai izpildītu šos nosacījumus, 2025. gadā nepieciešams papildu finansējums 6000 euro.

2.6. Plānotās jaunās mērķgrupas, proti, kura apgūst profesionālo izglītību un ir ārpusģimenes aprūpē, skaits ir 30 bērni. Paredzot šai mērķgrupai pabalstu 60 euro mēnesī mācību gadā, paredzētais finansējums gadā ir 18 000 euro un papildu finansējums nav nepieciešams.

Plānojot Ogres novada Sociālā dienesta 2025. gada budžetu, jau iepriekš tika paredzēts finansējums ārpusģimenes aprūpē esošo bērnu ēdināšanai izglītības iestādēs, līdz ar to šai mērķgrupas ēdināšanas izpildei izdevumi ir paredzēti Ogres novada Sociālā dienesta 2025. gada apstiprinātajā budžetā un papildu līdzekļi nav nepieciešami.

Līdz ar to kopā nepieciešamais papildu finansējums 2025. gadā, lai realizētu plānotās izmaiņas ir 54 692 euro.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci 3.1. Sociālā ietekme – saistošo noteikumu projekts paredz papildus esošiem pabalstiem, paredzēt jaunu papildu pabalstu ārpusģimenes aprūpē esošam izglītojamajam, kurš apgūst profesionālo izglītību. Kā arī papildus paredzēts paaugstināt daudzbērnu ģimeņu bērnu, kas mācās ārpus Ogres novada administratīvās teritorijas, ēdināšanas pabalsta apmēru un palielinātas daudzbērnu ģimeņu iespējas kopumā saņemt ēdināšanas pabalstu.

3.2. Ietekme uz vidi – nav;

3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – nav;

3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi – nav;

3.5. Ietekme uz konkurenci – nav.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām Privātpersonas jautājumos par Saistošo noteikumu projekta piemērošanu var vērsties Ogres novada Sociālajā dienestā.

Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības noteiktas Saistošo noteikumu projektā.

Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem Pašvaldību likuma 5. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka pašvaldība savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs var brīvprātīgi īstenot iniciatīvas ikvienā jautājumā, ja tās nav citu institūciju kompetencē un šādu darbību neierobežo citi likumi.

Izglītības likuma 17. panta trešās daļas 11. punkts paredz pašvaldībai noteikt tos izglītojamos, kuru ēdināšanas izmaksas tā sedz.

Noteikumu Nr. 857 6. punkts nosaka pienākumu pašvaldībai, kuras bāriņtiesa pieņēmusi lēmumu par bērna ārpusģimenes aprūpi, segt ar bērna izglītošanu un uzturēšanos izglītības iestādē saistītos izdevumus.

Savukārt Pašvaldību likuma 44. panta otrā daļa nosaka, ka dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu Saistošo noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot jaunas institūcijas un/vai jaunas darba vietas. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības noteiktas saistošo noteikumu projektā.
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākiem normatīviem aktiem.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām Saskaņā ar Pašvaldību likuma 46. panta trešo daļu saistošo noteikumu projekts un to paskaidrojuma raksts tiks publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē sabiedrības viedokļa noskaidrošanai.

Viedokļus un priekšlikumus par saistošo noteikumu projektu rakstveidā varēja iesniegt līdz 2025. gada 6. maijam.

Noteiktajā termiņā viedokļi netika saņemti.

Ogres novada pašvaldības domes priekšsēdētājs E. Helmanis
 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par ēdināšanas pabalstu Statuss:
Spēkā esošs
spēkā esošs
Izdevējs: Ogres novada dome Veids: saistošie noteikumi Numurs: 22/2025Pieņemts: 26.06.2025.Stājas spēkā: 05.08.2025.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 147, 04.08.2025. OP numurs: 2025/147.10
Saistītie dokumenti
  • Tiesību akti, kuriem maina statusu
  • Izdoti saskaņā ar
  • Citi saistītie dokumenti
362257
05.08.2025
424
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Piekļūstamība
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"