Ministru kabineta noteikumi Nr. 455
Rīgā 2025. gada 22. jūlijā (prot. Nr. 29 17.
§)
Grozījums Ministru kabineta 2008.
gada 16. decembra noteikumos Nr. 1047 "Jaunatnes lietu
speciālistu apmācības kārtība"
Izdoti saskaņā ar Jaunatnes likuma 5. panta
ceturto daļu
Izdarīt Ministru kabineta 2008. gada 16. decembra noteikumos
Nr. 1047 "Jaunatnes lietu speciālistu apmācības kārtība"
(Latvijas Vēstnesis, 2008, 198. nr.; 2009, 137. nr.) šādu
grozījumu:
1. Izteikt 1. pielikumu jaunā redakcijā
(pielikums).
Ministru prezidente E. Siliņa
Izglītības un zinātnes ministre D.
Melbārde
Pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 22. jūlija
noteikumiem Nr. 455
"1. pielikums
Ministru kabineta
2008. gada 16. decembra
noteikumiem Nr. 1047
Jaunatnes lietu speciālistu apmācības
programmas tēmas un katras tēmas apguvei paredzētais minimālais
stundu skaits
Nr.
p. k.
|
Tēma
|
Minimālais stundu skaits*
|
1. |
Tiesību pamati (Bērnu tiesības un normatīvais
regulējums bērnu tiesību aizsardzības jomā. Valsts un
pašvaldību sniegto pakalpojumu tiesiskais regulējums.
Latvijas Republikas Satversmē ietvertās normas tiesiskas
un pilsoniskas sabiedrības kontekstā. Normatīvais
regulējums neformālajā izglītībā. Normatīvais regulējums
jauniešu nodarbinātības jomā. Normatīvais regulējums
brīvprātīgā darba jomā. Normatīvais regulējums par
dzimumu līdztiesību un cilvēktiesībām. Biedrību un
nodibinājumu dibināšana un likumiskais ietvars.
Normatīvie akti digitālo tehnoloģiju jomā. Ārkārtējās
situācijas un izņēmuma stāvokļa normatīvais
regulējums)
|
8
|
2. |
Jaunatnes politikas pamati (Jaunatnes jomu
reglamentējošie normatīvie akti. Jaunatnes jomas
politikas plānošanas dokumenti un prioritātes Latvijā un
Eiropas Savienībā. Starptautiskās rekomendācijas darbā ar
jaunatni. Jaunatnes politika pašvaldībā. Jaunatnes
politikas plānošana, ieviešana un izvērtēšana pašvaldībā.
Budžeta plānošana, finansējuma avoti jaunatnes jomā.
Dažādi pārvaldības līmeņi, pašvaldības un valsts
atbildība. Jaunākās tendences jaunatnes politikā un darbā
ar jaunatni. Labā prakse jaunatnes politikā Latvijā un
ārvalstīs)
|
8
|
3. |
Kvalitatīvs darbs ar jaunatni un tā veidi (Jauniešu
vajadzību izvērtēšana. Darba ar jaunatni organizēšana.
Jauniešu iniciatīvas un to veicināšana. Jauniešu centru
darbības principi. Mobilā, digitālā darba ar jaunatni
principi. Vienaudžu izglītības pieeja. Spēļošanas metodes
darbā ar jaunatni. Darbs ar jauniešiem ar ierobežotām
iespējām. Motivācijas, individuālās izaugsmes un
mentoringa metodes jauniešiem. Brīvprātīgā darba (t. sk.
starptautiskā) organizēšanas pamatprincipi. Supervīzija
darbā ar jaunatni. Darba principi ar ielu jaunatni)
|
4
|
4. |
Komunikācijas pamati (Komunikācijas psiholoģija un
ētika. Dažādi komunikācijas veidi ar dažādu grupu
jauniešiem. Vizuālo un audiovizuālo izteiksmes līdzekļu
veidi. Konstruktīva dialoga veidošana. Argumentācija.
Verbālā un neverbālā saziņa, literārās valodas normas un
valodas kultūra. Prezentācija un uzstāšanās. Stratēģiskā
komunikācija, krīzes komunikācija, komunikācija ar
medijiem un sabiedriskās attiecības)
|
6
|
5. |
Projektu vadība (Projektu vadības metodes un
instrumenti (t. sk. digitālajā vidē), personāla un
kvalitātes vadība un risku vadība projektos. Projektu
grāmatvedība. Projektu konkursi un pieejamās atbalsta
programmas darbam ar jaunatni vietējā, valsts un
starptautiskā mērogā, ilgtspējīgu projektu veidošana,
starptautiskā brīvprātīgā darba projektu vadība)
|
8
|
6. |
Jauniešu neformālā izglītība (Neformālās izglītības un
ikdienējās mācīšanās principi un metodes darbā ar
jaunatni, neformālās izglītības mācību programmu un
metodiku veidošana. Jauniešu neformālās izglītības
iespējas un informācijas resursi. Kompetenču pieeja,
kompetenču novērtēšanas process un metodes, pieejamie
sertifikāti kompetenču atzīšanai. Iekļaujošas, drošas,
aktivizējošas un attīstošas vides veidošana)
|
8
|
7. |
Starpnozaru sadarbības veidošana jaunatnes jomā
(Starpnozaru jautājumu koordinācijas mehānismi. Labās
prakses piemēri Latvijā starpnozaru sadarbībai
pašvaldībās. Dažādu valsts un pašvaldību iestāžu
kompetence attiecībā uz jauniešiem. Sadarbība ar
nevalstisko sektoru. Citu politikas jomu, kas ietekmē
jauniešu dzīves kvalitāti, reglamentējošie normatīvie
akti, politikas plānošanas dokumenti. Interešu aizstāvība
un lobijs pašvaldības un valsts mērogā. Ilgtspējīgas
attīstības izglītība un ANO ilgtspējīgas attīstības
mērķi)
|
8
|
8. |
Cilvēkresursu vadība, komandas vadība (Darba devēja un
darba ņēmēja tiesiskās attiecības. Darbs komandā.
Konfliktsituāciju novēršanas un risināšanas (t. sk.
emociju vadības) paņēmieni. Profesionālās saskarsmes
principi. Pozitīvas saskarsmes un sadarbības veidošana.
Konstruktīvas atgriezeniskās saites sniegšana.
Profesionālā pilnveide (t. sk. motivācija, izdegšanas
novēršana, mentorings) un darba ētika)
|
6
|
9.
|
Datos balstīta lēmumu pieņemšana (Aktuālie dati un
pētījumi jaunatnes jomā. Metodes un pieejas jauniešu
viedokļu noskaidrošanā. Reprezentatīvo aptauju veidošanas
pamatprincipi. Datu analīzes pamatprincipi un
informācijas strukturēšana. Statistisko rādītāju
izmantošana profesionālajā darbībā)
|
6
|
10. |
Līdzdalība lēmumu pieņemšanā (Lēmumu pieņemšana
Eiropas Savienības, nacionālā, pašvaldību un kopienas
mērogā. Līdzdalības struktūras/formāti pašvaldībā.
Tiesību pamati līdzdalības kontekstā. Demokrātiskās
vērtības un priekšstats par demokrātiskai sabiedrībai
neatbilstošiem līdzdalības veidiem un formām. Jaunatnes
organizācijas statusa iegūšana un jaunatnes organizāciju
darbība. Sociālā dialoga būtība un sadarbības
mehānismi)
|
6
|
|
Kopā
|
68**
|
Piezīmes.
1. * Minimālajā stundu skaitā
katras tēmas apguvei ir iekļautas teorētiskās un praktiskās
nodarbības (saskaņā ar šo noteikumu 4. punktu).
2. ** Jaunatnes lietu
speciālistu apmācības programmas īstenotājam ir tiesības
palielināt stundu skaitu atsevišķu tēmu apguvei, ņemot vērā, ka
apmācības programmas kopējais stundu skaits ir 80 akadēmiskās
stundas."