Ministru kabineta rīkojums Nr. 412
Rīgā 2025. gada 16. jūlijā (prot. Nr. 28 29.
§)
Grozījumi Ministru kabineta
2023. gada 6. aprīļa rīkojumā Nr. 197 "Par
2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Klīnisko universitāšu
slimnīcu onkoloģijas pacienta datu apmaiņas platformas
izveide" pases apstiprināšanu"
Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 6. aprīļa rīkojumā Nr.
197 "Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Klīnisko
universitāšu slimnīcu onkoloģijas pacienta datu apmaiņas
platformas izveide" pases apstiprināšanu" (Latvijas
Vēstnesis, 2023, 71. nr.; 2024, 249. nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1. punktu šādā redakcijā:
"1. Apstiprināt Eiropas Savienības Atveseļošanas un
noturības mehānisma plāna 2.1.3.1.i. investīcijas projekta
"Klīnisko universitāšu slimnīcu onkoloģijas pacienta datu
apmaiņas platformas izveide" (turpmāk - projekts) pasi
(pielikums) un noteikt, ka par plānoto rezultātu (tai skaitā
finanšu, rezultāta un iznākuma rādītāju) sasniegšanu atbilstoši
Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435
"Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma
plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1.
reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai
skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas
noteikumi" (turpmāk - Ministru kabineta noteikumi Nr. 435)
28. punktam ir atbildīgs finansējuma saņēmējs, kā arī apstiprināt
projekta izmaksas ne vairāk kā 4 229 632 euro apmērā, tai
skaitā Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma
finansējumu 3 850 000 euro apmērā un valsts budžeta
finansējumu pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai ne
vairāk kā 379 632 euro apmērā."
2. Papildināt ar 4. punktu šādā redakcijā:
"4. Pēc projekta pabeigšanas noteikt projekta rezultātu
uzturēšanas izmaksas 2026. gadā ne vairāk kā 184 635 euro
un, sākot no 2027. gada, ne vairāk kā 369 270 euro gadā.
Veselības ministrijai nepieciešamo papildu finansējumu pieprasīt
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā."
3. Izteikt pielikumu jaunā redakcijā (pielikums).
Ministru prezidentes pienākumu
izpildītāja ‒
tieslietu ministre I. Lībiņa-Egnere
Veselības ministrs H. Abu Meri
Pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 16. jūlija
rīkojumam Nr. 412
"Pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 6. aprīļa
rīkojumam Nr. 197
Projekta pase
2.1.3.1.i.
investīcijas projekta "Klīnisko universitāšu slimnīcu
onkoloģijas pacienta datu apmaiņas platformas izveide"
pase
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno
projektu
1.1. Finansējuma saņēmējs, kas
īsteno projektu (institūcija) |
SIA "Rīgas Austrumu
klīniskā universitātes slimnīca" |
1.2. Projekta īstenošanas
partneri |
VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes
slimnīca" (PSKUS),
VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca"
(BKUS),
Nacionālais veselības dienests (NVD),
Latvijas Digitālās veselības centrs (LDVC),
Valsts digitālās attīstības aģentūra (VDAA)
|
2. Saistīto projektu programma
2.1. Programmas nosaukums |
Datu pārvaldības attīstības
programma |
2.2. Saistība ar citiem
projektiem |
VDAA projekts "Vienotā datu koplietošanas platforma
publiskā sektora un tautsaimniecības datu koplietošanai
nacionāli un Eiropas datu telpas ietvaros, t. sk. ieviešot
risinājumus datu depersonalizācijai, kā arī personas
pārvaldītai un kontrolētai datu koplietošanai",
2.1.3.1.i.0/1/23/I/VARAM/004.
Apliecinām dubultā finansējuma riska neesību attiecībā
uz norādīto projektu, kā arī apliecinām, ka projekta
īstenošanas laikā dubultā finansējuma risks ar saistītām
aktivitātēm tiks stingri uzraudzīts
|
3. Projekta mērķis un galvenie
ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un
galvenais saturs |
Mērķis:
1. Izveidot platformu optimāli koordinētai onkoloģijas
pacientu datu apmaiņai klīnisko universitāšu slimnīcu (KUS)
ietvaros.
2. Panākt digitalizētu onkoloģijas pacientu ārstniecības
un aprūpes datu apmaiņu starp KUS.
Projekta mērķis tiek uzskatīts par sasniegtu, ja
īstenotas projektā paredzētās aktivitātes.
Galvenais
saturs: Covid-19 pandēmija palīdzēja izgaismot
dažādu sadarbības modeļu nepieciešamību, lai varētu
nodrošināt pakalpojumu nepārtrauktību un efektīvu
īstenošanu. Procesu vienota transformācija atbilstoši
digitālās vides prasībām un iespējām ir efektīvākais veids,
kā nodrošināt proaktīvu sadarbību starp slimnīcu
ārstniecības speciālistiem. Ir panākta vienošanās starp
RAKUS, PSKUS un BKUS, ka onkoloģijas pacientu datu apmaiņas
process ir jātransformē, to unificējot un pielāgojot
digitālajai videi.
Vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas
sistēmas (e-veselības IS) funkcionalitātes attīstībā
iekļauta gan strukturēta pacienta izrakstu, gan
laboratorijas izmeklējumu datu uzkrāšana no ārstniecības
iestādēm, taču vērtību ārstniecībai nodrošina arī
vēsturisko datu pieejamība laika periodā pirms e-veselības
IS atbilstošas funkcionalitātes izstrādes. KUS ir
nepieciešamas atbilstošas biznesa IS iespējas, kas tiks
veidotas kopīgā onkoloģijas pacientu datu apmaiņas
platformā un atsevišķo slimnīcu dažādus biznesa procesus
atbalstošo sistēmu pielāgošanā datu apmaiņas
vajadzībām.
Projekta ietvaros tiks izstrādāti pielāgojumi esošajām
slimnīcu sistēmām, un tiks izstrādāts vienots risinājums,
lai nodrošinātu onkoloģisko pacientu datu apmaiņu starp
KUS.
Projekta ietvaros veiktās izstrādes un pielāgojumi pēc
to pabeigšanas būs slimnīcu īpašumā, un tiks nodrošināta to
darbība vismaz 60 mēnešus pēc projekta beigām. Datu
izplatīšana tiks veidota, izmantojot arī Datu agregācijas
un izplatīšanas platformu (DAGR)1 un e-veselības
IS citu datu izmantotāju datu apgādei, tādējādi
iekļaujoties valsts veidotajā IKT koplietošanas un
izplatīšanas arhitektūrā. Lai nodrošinātu sistēmu
savietojamību un ilgtermiņa IT arhitektūras vienotu pieeju
un standartizāciju, datu apmaiņas ieviešanu koordinē un
pārrauga LDVC, kura uzdevums ir attīstīt un efektīvi
pārvaldīt veselības nozares digitalizāciju, veicinot
iesaistīto pušu sadarbību un radot nozarei nepieciešamos
digitālās veselības pakalpojumus, kā arī nodrošināt
veselības aprūpes IKT infrastruktūras pilnveidi un digitālo
tehnoloģiju plašāku izmantošanu veselības aprūpē.
Vienlaikus ar IKT risinājumu izveidi KUS tiks
pārskatītas ārstniecības un aprūpes procedūras, lai
panāktu, ka onkoloģijas pacientu ārstniecības un aprūpes
datu apmaiņa starp KUS ir digitalizēta.
Pacientu ieguvums būs digitalizēti onkoloģijas pacientu
ārstniecības un aprūpes dati, tai skaitā elektroniski
pieejami gan aktuālie, gan vēsturiskie izmeklējumi, datu
aprite digitālā veidā starp KUS, kā arī to pieejamība
pārējām ārstniecības iestādēm un dienestiem, KUS nodrošinot
datu padošanu uz e-veselību, ko uztur LDVC.
Vienota risinājuma onkoloģijas pacientu datu apmaiņai
ieviešana KUS, tai skaitā standartizētu procesu un
procedūru ieviešana, efektīvas pārvaldības nodrošināšanai
iesaistot LDVC, tādējādi samazinot kopējās izmaksas un
palielinot efektivitāti, kā arī veicinot inovācijas
veselības nozarē.
Lai nodrošinātu datu apriti strukturētā veidā starp
ārstniecības iestādēm2, projekta ietvaros tiks
izstrādāti un papildināti vairāki KUS IKT . Atsevišķiem
risinājumiem uzlabojumi tiks veikti centralizēti.
|
3.2. Projekta pamatojums
(aktualitāte/nepieciešamība/
risināmā problēma) |
Projektā tiks risināta problēma, ka KUS savstarpēji nav
pieejami gan operatīvie, gan vēsturiskie ārstniecības un
aprūpes dati (tai skaitā klīniskie un izmeklējumu dati) par
onkoloģijas pacientiem.
Pilngadību sasniegušajiem pacientiem onkoloģijas
pacientu aprūpes process pamatā tiek nodrošināts RAKUS un
PSKUS, bet BKUS nodrošina minēto procesu to pacientu
grupai, kuri vēl nav sasnieguši pilngadību. Daļa pacientu
pēc pilngadības sasniegšanas turpina savu ārstēšanās
procesu RAKUS vai PSKUS. Onkoloģijas pacientu ārstniecības
process sastāv no vairākām daļām, un tā ietvaros pacientam
tiek nodrošināti dažādi diagnostikas un ārstniecības
pakalpojumi, kuru pieejamību kopumā valstī plāno NVD, bet
nodrošina dažādi pakalpojumu sniedzēji (tai skaitā dažādas
KUS, arī bērniem līdz 18 gadiem).
Onkoloģijas pacienta ārstniecībai jābūt nodrošinātai
iekļaujošā veidā, lai nepasliktinātu pacienta stāvokli un
pacientam būtu iespēja laikus saņemt nepieciešamos
pakalpojumus.
Šobrīd ārstniecības un aprūpes pakalpojumu rezultāti KUS
tiek uzkrāti gan elektroniskā veidā, gan papīra formā pie
katra pakalpojumu sniedzēja individuāli veidotā pieejā,
līdz ar to uzraugošajiem ārstiem ir ļoti sarežģīti
pārvaldīt pacienta ārstēšanas procesu KUS un ārstniecības
procesa nodrošinātājiem ir laikietilpīgi iegūt datus, kas
raksturo pacienta stāvokli un ārstniecības gaitu konkrētajā
laika sprīdī.
Kopējo šobrīd manuāli vai daļēji digitāli apstrādājamo
datu apjomu onkoloģijas jomā raksturo šādi skaitļi:
- kopējais ambulatoro onkoloģijas pacientu ārstniecības
epizožu skaits RAKUS - 201 500, BKUS - 3000;
- kopējais onkoloģijas pacientu stacionāro ārstniecības
epizožu skaits RAKUS - 32 500, BKUS - 900, PSKUS -
2200.
Lai šo procesu uzlabotu, NVD izstrādājis Populācijas
vēža reģistru, kas nodrošina koplietošanas klasifikatoru
uzturēšanu (ICD-10, ICD-O-3.2, TNM u. c.), ārstniecības
sniegto pakalpojumu pamatdatus, pamatdatus par pacientu, kā
arī turpina e-veselības IS funkcionalitātes
attīstīšanu.
Šā projekta ietvaros tiks izveidots vienots modelis datu
apmaiņai par onkoloģijas pacienta ārstēšanas procesu KUS
tādā apjomā, lai onkoloģijas ārstniecības profesionāļi
varētu saņemt pilnu notikumu detalizāciju, tai skaitā savu
pakalpojumu rezultātus. Datu apmaiņa starp KUS sistēmām
tiks organizēta, tajā skaitā izmantojot DAGR un e-veselības
IS iespējas.
Onkoloģijas pacientu datu apmaiņas platformas vadošās
slimnīcas ir RAKUS, PSKUS un BKUS, un šo slimnīcu biznesa
sistēmas ir tās, kas nodrošinās platformas apgādi ar
faktiskajiem datiem. Šī vajadzība arī tiks īstenota
projekta gaitā, veicot atbilstošu pielāgojumu esošajām KUS
IS.
Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija
noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un
noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" īstenošanas noteikumi" 4.
pielikumam projekts tiks īstenots 2.1.3.1. nolūka
"Ārstniecības iestāžu procesu digitālā transformācija
un ārstniecības procesā radīto datu pārvaldība"
ietvaros
|
3.3. Projekta
ieguvumi3 |
Ieguvuma mērīšanas vai
verificēšanas metode un mērāmais rādītājs4 |
Vērtība |
Sasniegšanas laiks (gads) |
3.3.1. Ieguvums slimnīcām - datu
apmaiņas ātrums, kvalitāte |
Speciālisti, kas strādā vienotā
informācijas telpā (pašlaik - 0) |
360 |
2026. g. |
3.3.2. Ieguvums slimnīcām -
efektīvāka datu apmaiņa, pieejamība |
Iestādes, kas koplieto vienoto
informācijas telpu |
3 |
2026. g. |
3.3.3. Ieguvums pacientiem -
pacientu datu pieejamība pēc katras ambulatorās ārstniecības
un aprūpes epizodes, datu pieejamība ārstniecības un aprūpes
procesa nepārtrauktībai un kvalitatīvu ārstniecības un
aprūpes lēmumu pieņemšanai. Tehniskā gatavība nodot datus uz
pacientiem pieejamām platformām |
Kopējais ambulatoro onkoloģijas
pacientu ārstniecības epizožu skaits gadā |
143 000 |
2026. g. |
3.3.4. Ieguvums pacientiem -
datu pieejamība pēc katras stacionārās ārstniecības un
aprūpes epizodes, datu pieejamība ārstniecības un aprūpes
procesa nepārtrauktībai un kvalitatīvu ārstniecības un
aprūpes lēmumu pieņemšanai. Tehniskā gatavība nodot datus uz
pacientiem pieejamām platformām |
Kopējais onkoloģijas pacientu
stacionāro ārstniecības epizožu skaits gadā |
19 000 |
2026. g. |
4. Nepieciešamā finansējuma apjoms
un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un
būtisko izmaksu veidiem
4.1. Atveseļošanas fonda plāna
finansējums (kopā) |
4.2. Plānotais
pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks
pieprasīta tā segšana5, un avansa apmērs, ja
plānots to pieprasīt6 |
3 850 000,00 euro (bez
PVN) |
379 632,00 euro |
200 000,00 euro |
Projekta ietvaros veicamo
darbību un būtisko izmaksu veidu raksturojošs
apzīmējums
|
Izmaksu apmērs
(indikatīvi)
|
Maksimālais
apmērs7
|
Darbības iznākums
|
4.3. Projekta vadības un
īstenošanas personāla izmaksas |
2 003 647,00 euro |
2 003 647,00 euro |
Nodrošināts projekta vadības un
īstenošanas personāls. Piesaistītais personāls veiks IKT
risinājumu izstrādi un pilnveidošanu, pakalpojumu attīstīšanu
un uzlabošanu, tostarp jaunu funkcionalitāšu izstrādi un
esošo procesu optimizēšanu. Iekšējie programmētāji, strādājot
ciešā saiknē ar slimnīcas personālu, ir labāk informēti par
konkrētām vajadzībām un procesu sarežģītību, tādējādi ļaujot
precīzāk un efektīvāk izveidot sistēmas funkcionalitāti, kas
precīzi atbilst lietotāju prasībām. Vienlaikus slimnīcas
apliecina, ka ir ieviesta procedūra izstrādes nodevumu
pieņemšanas procesam |
4.4. Koplietošanas platformas un
RAKUS, PSKUS, BSKUS IS pilnveidojumu projektēšana, izstrāde,
testēšana, ieviešana, apmācība un izmitināšana |
1 846 353,00 euro |
1 846 353,00 euro |
Izstrādāti pielāgojumi vai jauni
risinājumi KUS onkoloģijas pacientu informācijas apkopošanai
un apmaiņai |
5. Projekta ieguldījums reformu un
investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes procesu
IKT risinājumi
Skaits
|
IKT risinājuma nosaukums
|
Īss apraksts8
|
Valsts mākonī (jā/nē)
|
Termiņš IKT risinājumu
attīstības saskaņošanai9 (gads, ceturksnis)
|
Termiņš ieviešanai produkcijā
(gads, ceturksnis)
|
Risinājuma lietotāji
(skaits)
|
1 |
KUS onkoloģijas pacienta datu
apmaiņas platforma |
Risinājuma izstrādes gaitā tiks radīta onkoloģijas pacientu
datu koplietošanas platforma.
Izstrādājamā platforma nodrošinās optimāli koordinētu
digitālu onkoloģijas pacientu datu apmaiņu KUS ietvaros
|
Nē |
2023. g. II cet.
IKT aktivitāšu aprakstu izmaiņu pieprasījumi saskaņoti
2025.gada II cet.
|
2026. g. 31. maijs |
360 |
2 |
RAKUS IS pielāgojumi un/vai
jaunu IS izstrāde |
Tiks pielāgotas RAKUS esošās IS un ieviests vienots
risinājums, lai nodrošinātu:
- onkoloģijas pacientu datu radīšanu un uzkrāšanu
atbilstoši savstarpēji saskaņotam datu modelim;
- onkoloģijas pacientu datu nodošanu uz KUS onkoloģijas
pacientu platformu;
- platformā uzkrāto datu attēlošanu RAKUS
lietotājiem
|
Jā |
2023. g. II cet.
IKT aktivitāšu aprakstu izmaiņu pieprasījumi saskaņoti
2025.gada II cet.
|
2026. g. 31. maijs. |
160 |
3 |
PSKUS IS pielāgojumi un/vai
jaunu IS izstrāde |
Tiks pielāgotas PSKUS esošās IS un ieviests vienots
risinājums, lai nodrošinātu:
- onkoloģijas pacientu datu radīšanu un uzkrāšanu
atbilstoši savstarpēji saskaņotam datu modelim;
- onkoloģijas pacientu datu nodošanu uz KUS onkoloģijas
pacientu platformu;
- platformā uzkrāto datu attēlošanu PSKUS
lietotājiem
|
Nē |
2023. g. II cet.
IKT aktivitāšu aprakstu izmaiņu pieprasījumi saskaņoti
2025.gada II cet.
|
2026. g. 31. maijs |
100 |
4 |
BKUS IS pielāgojumi un/vai jaunu
IS izstrāde |
Tiks pielāgotas BKUS esošās IS, lai nodrošinātu:
- onkoloģijas pacientu datu radīšanu un uzkrāšanu
atbilstoši savstarpēji saskaņotam datu modelim;
- onkoloģijas pacientu datu nodošanu uz KUS onkoloģijas
pacientu platformu;
- platformā uzkrāto datu attēlošanu BKUS lietotājiem
|
Nē |
2023. g. II cet.
IKT aktivitāšu aprakstu izmaiņu pieprasījumi saskaņoti
2025.gada II cet.
|
2026. g. 31. maijs. |
100 |
5.2. Centralizētās funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumi
Skaits
|
Pakalpojums (pakalpojumu
grupa)
|
Koplietošanas pakalpojumu
lietotāji (institūcijas)
|
Norāde uz Ministru kabineta
lēmumu par attīstības plānu10
|
Termiņš ieviešanai (gads,
ceturksnis)
|
|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
5.3. Centralizēti pārvaldāmās
nozares būtiskās datu kopas
Skaits
|
Saturu raksturojošs
nosaukums
|
Termiņš piekļuves
nodrošināšanai (gads, ceturksnis)
|
1 |
5.3.1. Onkoloģijas pacientu
ārstniecības un aprūpes procesa nodrošināšanai nepieciešamie
dati - diagnozes, nozīmētās un veiktās terapijas,
izmeklējumi, statistiskie dati un citi dati, kas saistīti ar
onkoloģijas pacienta ārstniecības un aprūpes procesu |
2026. g. II cet. |
6. Projekta pārvaldības un īstenošanas
kapacitāte11
Projekta ietvaros partneri nodrošina iekļaujošu projekta
pārvaldības modeli, kas nodrošina integrētu projekta
koordinēšanu starp KUS un vienotās platformas izstrādes
aktivitātēm. Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna
īstenošana un uzraudzība tiks īstenota saskaņā ar Ministru
kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumiem Nr. 435
"Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" īstenošanas noteikumi".
Projekta vadošais partneris (RAKUS) nodrošinās projekta
vadītāju un PSKUS un BKUS, un LDVC -aktivitāšu
koordinatorus.
Atbilstoši projekta struktūrai vadošais partneris
(RAKUS) nodrošinās projekta partneru vadības integrēšanu
projekta kopējā struktūrā. Katrs partneris atsevišķi
nodrošinās projekta aktivitāšu koordinēšanu, piesaistot
projekta koordinatorus.
Lai īstenotu aktivitātes, projektam tiks piesaistīti
eksperti, kas nodrošinās arhitektūras, tehniskās
dokumentācijas un programmatūras izstrādi, tādējādi
nodrošinot projekta aktivitāšu faktisko īstenošanu.
Aktivitātes tiks īstenotas, organizējot darba grupas.
Ekspertu pieejamība tiks nodrošināta, izmantojot
ārpakalpojumu vai piesaistot iekšējos resursus.
Projekta vadības grupā ir iekļauti visu sadarbības
partneru pārstāvji.
Projekta vadībai un īstenošanai nepieciešamais personāls
ir projekta partneru rīcībā un, ja nepieciešams, tiks
papildus piesaistīts, izveidojot atbilstošas amatu vietas
vai piesaistot kā ārpakalpojumu. Projektā plānotais
finansējums personāla izmaksu segšanai atbilstoši
nepieciešamībai var tikt sadalīts starp sadarbības
partneriem - RAKUS, PSKUS, BKUS un LDVC.
Projekta īstenošanas uzraudzību koordinē Veselības
ministrija atbilstoši nozarē noteiktajai kārtībai
|
7. Izmaksu/ieguvumu analīze12, tai skaitā
ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu
Izmaksu un ieguvumu analīze ir balstīta uz problēmu
risināšanu, transformējot procesus un nodrošinot datu
apmaiņu starp iesaistītajām pusēm.
Izmaksu un ieguvumu analīzes ietvaros identificēti šādi
ieguvumu scenāriji, kas rada sociālekonomisko ieguvumu no
KUS platformas izstrādes aktivitātēm un vienota datu modeļa
izveides:
- Ieviešot KUS platformu,
samazinās laiks, kas ārstniecības personai nepieciešams,
lai apkopotu datus par pacientu.
Ieguvums veidojas, jo projekta ietvaros tiek pielāgotas
KUS sistēmas, kas nodrošina vienotu onkoloģijas pacientu
datu digitālu pieejamību datu apmaiņai. Tā rezultātā
veidojas laika ieguvums visu KUS ārstniecības personāla
iesaistei, lai apkopotu datus par pacientu. Izpētes laikā
tika identificēts, ka vidēji ārstniecības personāls patērē
2 h uz katru pacientu, lai apkopotu iepriekš KUS saņemto
pakalpojumu un analīžu datus un varētu atbilstoši veikt
turpmāko ārstēšanu.
Onkoloģijā iesaistīto darbinieku skaits - 360
cilvēki
Vienas cilvēkstundas cena - 25 euro/h
Pacientu apjoms gadā - 40 000
Ieguvums vienā gadā - 2 000
000,00 euro
Ieguvums piecos gados - 10 000
000,00 euro
- Ieviešot KUS platformu,
samazinās atkārtoto izmeklējumu skaits, kuri tiek veikti,
jo nav pieejami dati par iepriekš veiktajiem izmeklējumiem
citā KUS.
Onkoloģijā iesaistīto personu skaits - 360 cilvēki
Vienas cilvēkstundas cena - 25 euro/h
Pacientu skaits gadā - 40 000
Radioloģijas izmeklējumu skaits gadā - 100 000
Citu analīžu skaits gadā - 350 000
Radioloģijas izmeklējumu vidējā cena - 200
euro
Citu analīžu vidējā cena - 75 euro
Prognozētais ieguvums gadā saistībā ar atkārtoti veikto
analīžu apjoma samazināšanos - 10 %
Ieguvums vienā gadā - 4 625
000,00 euro
Ieguvums piecos gados - 23 125
000,00 euro
- Ieviešot KUS platformu,
paredzēts nodrošināt uzraugošā ārsta regulāro konsultāciju
klātienes vizīšu skaita samazinājumu, jo KUS veiktie
izmeklējumi būs savstarpēji koplietojami un tādēļ
pacientiem no attālākiem reģioniem nebūs nepieciešamības
veikt klātienes vizīti.
Ieguvuma matemātiskie apstākļi:
Iedzīvotāju skaita proporcija, kuri dzīvo ārpus Rīgas, -
54 %
Pacientu skaits gadā - 40 000
Pacientu skaits atbilstoši iedzīvotāju skaita
proporcijai, kuri dzīvo ārpus Rīgas, - 21 600
Pārvietošanās paradumi reģionos13:
• Zemgales reģions
vieglais auto - 55 %
sabiedriskais transports - 5 %
• Kurzemes reģions
vieglais auto - 56 %
sabiedriskais transports - 4 %
• Latgales reģions
vieglais auto - 53 %
sabiedriskais transports - 3 %
• Vidzemes reģions
vieglais auto - 54 %
sabiedriskais transports - 2 %
• Pierīgas reģions
vieglais auto - 59 %
sabiedriskais transports - 3 %
Vidējie rādītāji:
Vieglais auto - 55,4 %
Sabiedriskais transports - 3,4 %
Viena pacienta vidējais nobraukto km apjoms, dodoties
vizītē pie ārsta (aprēķins veikts, par pamatu ņemot vidējo
aprēķinu), - 29 km
Viena km vidējās izmaksas, braucot ar auto14,
- 0,17 euro
Viena km vidējās izmaksas, braucot ar sabiedrisko
transportu15, - 0,05 euro
Ieguvums no elektroniskas datu
apmaiņas vienā gadā - 60 060,00 euro
Ieguvums no elektroniskas datu
apmaiņas piecos gados - 300 300,00 euro
Plānotais sociālekonomiskais ieguvums, pilnveidojot KUS
savstarpējo datu apmaiņu:
vienā gadā - 6 685 060,00 euro
piecos gados - 33 425 300,00 euro
Pakalpojumu pieejamība, blīvāks pakalpojumu
noslogojums
|
8. Cita būtiska informācija
1. Konceptuālā mērķa arhitektūra

2. Prognozētās uzturēšanas izmaksas - 20 % no
kapitālieguldījumiem programmatūras izstrādē, ne vairāk kā
1 846 353,00 x 0,20 = 369 271,00 euro/gadā. Lai
nodrošinātu projekta rezultātā izstrādāto un/vai pielāgoto
slimnīcas informācijas sistēmas moduļu ilgtermiņa darbību
un uzturēšanu, vismaz sešdesmit mēnešus pēc projekta
beigām, nepieciešams uzturēšanas izmaksu finansējums 20%
apmērā piecu gadu periodā pēc Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna projekta īstenošanas, nodrošinot projekta
laikā izstrādāto un/vai pielāgoto datu apmaiņas risinājuma
moduļu un to pielāgojumu nepārtrauktu funkcionalitāti un
atbilstību aktuālajiem normatīvajiem, tehnoloģiskajiem un
kiberdrošības standartiem. Projekta rezultātā nodrošinātie
risinājumi nodrošinās piekļuvi ārstniecības procesā
būtiskai un nozīmīgai medicīniskai informācijai, tādēļ
risinājuma darbības pārtraukumi vai neatbilstoša uzturēšana
var radīt riskus pacientu veselībai un dzīvībai. Tāpat
risinājuma uzturēšana nepieciešama veselības datu kā īpaši
sensitīvas informācijas datu aizsardzības prasību
nodrošināšanai, veicot regulāru drošības protokolu
atjaunošanu, identificējot un novēršot kiberdraudus, kā arī
aizsargājot pacientu datus no nesankcionētas piekļuves vai
noplūdes. Risinājuma veiksmīgai darbībai nepieciešams
nodrošināt savietojamību ar citām veselības nozares
informācijas sistēmām, kas laika gaitā tiek attīstītas vai
mainītas. Uzturēšanas izmaksu nodrošinājums garantē, ka
projekta laikā veiktās investīcijas tehnoloģiju izstrādē un
ieviešanā nesīs ilgtspējīgu rezultātu. Pretējā gadījumā
pastāv augsts risks, ka izstrādātie risinājumi pēc projekta
beigām zaudēs funkcionalitāti vai kļūs neatbilstoši.
Uzturēšanas izmaksās ietilpst standarta programmatūras
atjauninājumi, kritiskie sistēmu pielāgojumi un
skaitļošanas resursu izmaksas, kā arī šo veicošo darbinieku
atalgojums.
3. Pamatojoties uz Ministru kabineta 2022. gada 6.
jūlija rīkojumā Nr. 493 "Par Veselības aprūpes
pakalpojumu uzlabošanas plānu onkoloģijas jomā 2022.-2024.
gadam" norādīto, ka lielākā onkoloģijas pacientu
plūsma ir RAKUS Latvijas Onkoloģijas centrā (tajā katru
gadu ārstējas apmēram 80 % no visiem onkoloģijas
pacientiem), RAKUS ir noteikta par jaunā Vēža centra
veidotāju.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 6. decembra
noteikumiem Nr. 760 "Eiropas Savienības Atveseļošanas
un noturības mehānisma plāna 4.1.1.r. reformas "Uz
cilvēku centrētas, visaptverošas, integrētas veselības
aprūpes sistēmas ilgtspēja un noturība" atskaites
punkta "Nodrošināt metodisko vadību onkoloģijas
jomā" īstenošanas noteikumi" RAKUS ir noteikta
par projekta īstenotāju reformas atskaites punkta mērķu
īstenošanai onkoloģijas jomā, partnerībā ar projekta
īstenošanas partneriem PSKUS un BKUS izveidojot visu
Latvijā esošo klīnisko universitāšu slimnīcu partnerību.
Līdz ar to apliecinām, ka projekta ietvaros netiks sniegts
atbalsts komercdarbībai, bet tiks īstenots valsts
deleģētais uzdevums onkoloģijas jomā.
Veselības ministrija atbilstoši tās nolikumā noteiktajām
funkcijām izstrādā veselības politiku, kā arī organizē un
koordinē veselības politikas īstenošanu. Veselības nozares
valsts informācijas sistēmas ir līdzeklis, lai nodrošinātu
sekmīgu minēto funkciju izpildi onkoloģijas jomā. Projekts
ir daļa no valsts veselības aprūpes digitalizācijas
procesa, kura mērķis ir attīstīt veselības nozares valsts
informācijas sistēmu - e-veselības IS, īstenojot dažādas
vienotas valsts veselības informācijas sistēmas
komponentes, piemēram, elektroniskās veselības kartes un
integrācijas platformas informācijas sistēmas izveidi), un
daļa no DAGR.
4. Pēc projekta beigām paredzēta datu nodošana uz LDVC
e-veselības IS atbilstoši e-veselības IS gatavībai un
iespējām. Tādējādi tiktu nodrošināta onkoloģijas pacientu
datu bezmaksas pieejamība ikvienai ārstniecības iestādei,
kam LDVC būs piešķīris piekļuvi e-veselības IS ar
atbilstošām lietotāja piekļuves tiesībām.
5. Projekts ir paredzēts pacientu un viņu likumisko
pārstāvju ārstniecības un aprūpes procesa uzlabošanai, un
rezultāts ir ieguvums tikai pašiem pacientiem. Datu
ievades, uzkrāšanas un nodošanas uz koplietošanas platformu
mērķis ir uzlabot onkoloģijas pacientu ārstniecības
procesu. Datu apmaiņas (pieejamības) rezultātā sabiedrība
būs ieguvēja, jo onkoloģisko pacientu ārstniecības un
aprūpes procesā, varēs pieņemt proaktīvus datos balstītus
lēmumus
|
Lietotie saīsinājumi:
BKUS - Bērnu klīniskā universitātes slimnīca
DAGR - Datu agregācijas un izplatīšanas platforma
EMY - Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta
informācijas sistēma
E-veselības IS - vienotā veselības nozares elektroniskā
informācijas sistēma
IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
IS - informācijas sistēma
KUS - klīniskās universitātes slimnīcas (kopā)
LDVC - Latvijas Digitālās veselības centrs
NVD - Nacionālais veselības dienests
PSKUS - Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca
RAKUS - Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca
VARAM - Viedās administrācijas un reģionālās attīstības
ministrija
1 DAGR datu apmaiņa tiek izmantota tikai tad, ja
DAGR ir produktīvā darbībā.
2 Tai skaitā nodrošinātu datu nodošanu uz LDVC
e-veselības IS atbilstoši e-veselības IS gatavībai un pieejamām
iespējām.
3 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlami vismaz
divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta
īstenošanas laikā. Šajā sadaļā ir jānorāda būtiskie ieguvumi
nozarei, institūcijai un sabiedrībai, bet nav jānorāda iznākumi
- ieguldījumi Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1.
mērķa rādītāju sasniegšanā, ko norāda 5. punktā.
4 Piemēram, ja ieguvums ir personāla
administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu
būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to
izmanto, vērtība, piemēram, 10 000, un sasniegšanas laiks -
2026. gads.
5 PVN netiek attiecināts projektu īstenotājiem,
kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie projektu īstenotāji
var pieprasīt to attiecināt, norādot apmēru un saskaņojot to ar
Finanšu ministriju.
6 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu
īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas.
Jānorāda apmērs, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu
kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.
7 Apmērs, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot
grozījumus Ministru kabinetā. Ja ierobežojumi uz konkrēto
pozīciju nav attiecināmi, tad norāda "n/a".
8 Informācija, kas norādīta Ministru kabineta
2021. gada 31. augusta noteikumu Nr. 597 "Valsts
informācijas sistēmu attīstības projektu uzraudzības
kārtība" (tā sauktā IKT būvvaldes kārtība) 2. pielikuma
"Valsts informācijas sistēmas attīstības aktivitātes
apraksts" 6.1. apakšpunktā.
9 VARAM saskaņojums (VARAM 10.11.2023. atzinums
Nr. 11-1/6488). "Apliecinām, ka izmaiņas saskaņotajos
aprakstos šobrīd netiek identificētas". Projekta ietvaros
īstenoto IKT risinājumu attīstības aktivitāšu izmaiņu
pieprasījumi projekta pases grozījumu Nr. 2 veikšanai ir
saskaņoti ar VARAM, apliecinot aktivitāšu atbilstību valsts
digitālās pārvaldības un informācijas sistēmu attīstības
principiem (2025.gada maija VARAM IKT resursa attīstības
aktivitāšu vērtēšanas komisijas atzinums (prot. Nr.
P-IKT/57/2025)).
10 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns
tiek iesniegts vienlaikus ar Ministru kabineta rīkojumu par
projekta atlases kārtu, pievieno attiecīgu norādi.
11 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī
finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.
12 Ieguvumu analīze ir veikta atbilstoši
pieejamiem 2022. gada datiem, un inflācijas ietekme turpmākajos
periodos netiek ņemta vērā.
13
https://stat.gov.lv/sites/default/files/press_release/2022-09/Rīgas%20un%20Pierīgas%20iedzīvotāju%20pārvietošanās%20paradumu%20analīze.pdf
14
https://www.esfondi.lv/normativie-akti-un-dokumenti/2021-2027-planosanas-periods/vienas-vienibas-izmaksu-standarta-likmes-aprekina-un-piemerosanas-metodika-1-km-izmaksam-darbibas-programmas-izaugsme-un-nodarbinatiba-un-eiropas-savienibas-kohezijas-politikas-programmas-2021-2027-gadam-istenosanai
15
https://www.esfondi.lv/normativie-akti-un-dokumenti/2021-2027-planosanas-periods/vienas-vienibas-izmaksu-standarta-likmes-aprekina-un-piemerosanas-metodika-1-km-izmaksam-darbibas-programmas-izaugsme-un-nodarbinatiba-un-eiropas-savienibas-kohezijas-politikas-programmas-2021-2027-gadam-istenosanai"
|
|
Saistītie dokumenti
-
Grozītais
-
Protokols
-
Anotācija / tiesību akta projekts
-
Politikas plānošanas dokumenti
-
Citi saistītie dokumenti
|