Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 

Ministru kabineta rīkojums Nr. 412

Rīgā 2025. gada 16. jūlijā (prot. Nr. 28 29. §)

Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 6. aprīļa rīkojumā Nr. 197 "Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Klīnisko universitāšu slimnīcu onkoloģijas pacienta datu apmaiņas platformas izveide" pases apstiprināšanu"

Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 6. aprīļa rīkojumā Nr. 197 "Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Klīnisko universitāšu slimnīcu onkoloģijas pacienta datu apmaiņas platformas izveide" pases apstiprināšanu" (Latvijas Vēstnesis, 2023, 71. nr.; 2024, 249. nr.) šādus grozījumus:

1. Izteikt 1. punktu šādā redakcijā:

"1. Apstiprināt Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Klīnisko universitāšu slimnīcu onkoloģijas pacienta datu apmaiņas platformas izveide" (turpmāk - projekts) pasi (pielikums) un noteikt, ka par plānoto rezultātu (tai skaitā finanšu, rezultāta un iznākuma rādītāju) sasniegšanu atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - Ministru kabineta noteikumi Nr. 435) 28. punktam ir atbildīgs finansējuma saņēmējs, kā arī apstiprināt projekta izmaksas ne vairāk kā 4 229 632 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējumu 3 850 000 euro apmērā un valsts budžeta finansējumu pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai ne vairāk kā 379 632 euro apmērā."

2. Papildināt ar 4. punktu šādā redakcijā:

"4. Pēc projekta pabeigšanas noteikt projekta rezultātu uzturēšanas izmaksas 2026. gadā ne vairāk kā 184 635 euro un, sākot no 2027. gada, ne vairāk kā 369 270 euro gadā. Veselības ministrijai nepieciešamo papildu finansējumu pieprasīt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā."

3. Izteikt pielikumu jaunā redakcijā (pielikums).

Ministru prezidentes pienākumu izpildītāja ‒
tieslietu ministre I. Lībiņa-Egnere

Veselības ministrs H. Abu Meri

 

Pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 16. jūlija
rīkojumam Nr. 412

"Pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 6. aprīļa
rīkojumam Nr. 197

Projekta pase

2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Klīnisko universitāšu slimnīcu onkoloģijas pacienta datu apmaiņas platformas izveide" pase

1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu

1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu (institūcija) SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca"
1.2. Projekta īstenošanas partneri VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" (PSKUS),

VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" (BKUS),

Nacionālais veselības dienests (NVD),

Latvijas Digitālās veselības centrs (LDVC),

Valsts digitālās attīstības aģentūra (VDAA)

2. Saistīto projektu programma

2.1. Programmas nosaukums Datu pārvaldības attīstības programma
2.2. Saistība ar citiem projektiem VDAA projekts "Vienotā datu koplietošanas platforma publiskā sektora un tautsaimniecības datu koplietošanai nacionāli un Eiropas datu telpas ietvaros, t. sk. ieviešot risinājumus datu depersonalizācijai, kā arī personas pārvaldītai un kontrolētai datu koplietošanai", 2.1.3.1.i.0/1/23/I/VARAM/004.

Apliecinām dubultā finansējuma riska neesību attiecībā uz norādīto projektu, kā arī apliecinām, ka projekta īstenošanas laikā dubultā finansējuma risks ar saistītām aktivitātēm tiks stingri uzraudzīts

3. Projekta mērķis un galvenie ieguvumi

3.1. Projekta mērķis un galvenais saturs Mērķis:

1. Izveidot platformu optimāli koordinētai onkoloģijas pacientu datu apmaiņai klīnisko universitāšu slimnīcu (KUS) ietvaros.

2. Panākt digitalizētu onkoloģijas pacientu ārstniecības un aprūpes datu apmaiņu starp KUS.

Projekta mērķis tiek uzskatīts par sasniegtu, ja īstenotas projektā paredzētās aktivitātes.

Galvenais saturs: Covid-19 pandēmija palīdzēja izgaismot dažādu sadarbības modeļu nepieciešamību, lai varētu nodrošināt pakalpojumu nepārtrauktību un efektīvu īstenošanu. Procesu vienota transformācija atbilstoši digitālās vides prasībām un iespējām ir efektīvākais veids, kā nodrošināt proaktīvu sadarbību starp slimnīcu ārstniecības speciālistiem. Ir panākta vienošanās starp RAKUS, PSKUS un BKUS, ka onkoloģijas pacientu datu apmaiņas process ir jātransformē, to unificējot un pielāgojot digitālajai videi.

Vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas (e-veselības IS) funkcionalitātes attīstībā iekļauta gan strukturēta pacienta izrakstu, gan laboratorijas izmeklējumu datu uzkrāšana no ārstniecības iestādēm, taču vērtību ārstniecībai nodrošina arī vēsturisko datu pieejamība laika periodā pirms e-veselības IS atbilstošas funkcionalitātes izstrādes. KUS ir nepieciešamas atbilstošas biznesa IS iespējas, kas tiks veidotas kopīgā onkoloģijas pacientu datu apmaiņas platformā un atsevišķo slimnīcu dažādus biznesa procesus atbalstošo sistēmu pielāgošanā datu apmaiņas vajadzībām.

Projekta ietvaros tiks izstrādāti pielāgojumi esošajām slimnīcu sistēmām, un tiks izstrādāts vienots risinājums, lai nodrošinātu onkoloģisko pacientu datu apmaiņu starp KUS.

Projekta ietvaros veiktās izstrādes un pielāgojumi pēc to pabeigšanas būs slimnīcu īpašumā, un tiks nodrošināta to darbība vismaz 60 mēnešus pēc projekta beigām. Datu izplatīšana tiks veidota, izmantojot arī Datu agregācijas un izplatīšanas platformu (DAGR)1 un e-veselības IS citu datu izmantotāju datu apgādei, tādējādi iekļaujoties valsts veidotajā IKT koplietošanas un izplatīšanas arhitektūrā. Lai nodrošinātu sistēmu savietojamību un ilgtermiņa IT arhitektūras vienotu pieeju un standartizāciju, datu apmaiņas ieviešanu koordinē un pārrauga LDVC, kura uzdevums ir attīstīt un efektīvi pārvaldīt veselības nozares digitalizāciju, veicinot iesaistīto pušu sadarbību un radot nozarei nepieciešamos digitālās veselības pakalpojumus, kā arī nodrošināt veselības aprūpes IKT infrastruktūras pilnveidi un digitālo tehnoloģiju plašāku izmantošanu veselības aprūpē.

Vienlaikus ar IKT risinājumu izveidi KUS tiks pārskatītas ārstniecības un aprūpes procedūras, lai panāktu, ka onkoloģijas pacientu ārstniecības un aprūpes datu apmaiņa starp KUS ir digitalizēta.

Pacientu ieguvums būs digitalizēti onkoloģijas pacientu ārstniecības un aprūpes dati, tai skaitā elektroniski pieejami gan aktuālie, gan vēsturiskie izmeklējumi, datu aprite digitālā veidā starp KUS, kā arī to pieejamība pārējām ārstniecības iestādēm un dienestiem, KUS nodrošinot datu padošanu uz e-veselību, ko uztur LDVC.

Vienota risinājuma onkoloģijas pacientu datu apmaiņai ieviešana KUS, tai skaitā standartizētu procesu un procedūru ieviešana, efektīvas pārvaldības nodrošināšanai iesaistot LDVC, tādējādi samazinot kopējās izmaksas un palielinot efektivitāti, kā arī veicinot inovācijas veselības nozarē.

Lai nodrošinātu datu apriti strukturētā veidā starp ārstniecības iestādēm2, projekta ietvaros tiks izstrādāti un papildināti vairāki KUS IKT . Atsevišķiem risinājumiem uzlabojumi tiks veikti centralizēti.

3.2. Projekta pamatojums (aktualitāte/nepieciešamība/
risināmā problēma)
Projektā tiks risināta problēma, ka KUS savstarpēji nav pieejami gan operatīvie, gan vēsturiskie ārstniecības un aprūpes dati (tai skaitā klīniskie un izmeklējumu dati) par onkoloģijas pacientiem.

Pilngadību sasniegušajiem pacientiem onkoloģijas pacientu aprūpes process pamatā tiek nodrošināts RAKUS un PSKUS, bet BKUS nodrošina minēto procesu to pacientu grupai, kuri vēl nav sasnieguši pilngadību. Daļa pacientu pēc pilngadības sasniegšanas turpina savu ārstēšanās procesu RAKUS vai PSKUS. Onkoloģijas pacientu ārstniecības process sastāv no vairākām daļām, un tā ietvaros pacientam tiek nodrošināti dažādi diagnostikas un ārstniecības pakalpojumi, kuru pieejamību kopumā valstī plāno NVD, bet nodrošina dažādi pakalpojumu sniedzēji (tai skaitā dažādas KUS, arī bērniem līdz 18 gadiem).

Onkoloģijas pacienta ārstniecībai jābūt nodrošinātai iekļaujošā veidā, lai nepasliktinātu pacienta stāvokli un pacientam būtu iespēja laikus saņemt nepieciešamos pakalpojumus.

Šobrīd ārstniecības un aprūpes pakalpojumu rezultāti KUS tiek uzkrāti gan elektroniskā veidā, gan papīra formā pie katra pakalpojumu sniedzēja individuāli veidotā pieejā, līdz ar to uzraugošajiem ārstiem ir ļoti sarežģīti pārvaldīt pacienta ārstēšanas procesu KUS un ārstniecības procesa nodrošinātājiem ir laikietilpīgi iegūt datus, kas raksturo pacienta stāvokli un ārstniecības gaitu konkrētajā laika sprīdī.

Kopējo šobrīd manuāli vai daļēji digitāli apstrādājamo datu apjomu onkoloģijas jomā raksturo šādi skaitļi:

- kopējais ambulatoro onkoloģijas pacientu ārstniecības epizožu skaits RAKUS - 201 500, BKUS - 3000;

- kopējais onkoloģijas pacientu stacionāro ārstniecības epizožu skaits RAKUS - 32 500, BKUS - 900, PSKUS - 2200.

Lai šo procesu uzlabotu, NVD izstrādājis Populācijas vēža reģistru, kas nodrošina koplietošanas klasifikatoru uzturēšanu (ICD-10, ICD-O-3.2, TNM u. c.), ārstniecības sniegto pakalpojumu pamatdatus, pamatdatus par pacientu, kā arī turpina e-veselības IS funkcionalitātes attīstīšanu.

Šā projekta ietvaros tiks izveidots vienots modelis datu apmaiņai par onkoloģijas pacienta ārstēšanas procesu KUS tādā apjomā, lai onkoloģijas ārstniecības profesionāļi varētu saņemt pilnu notikumu detalizāciju, tai skaitā savu pakalpojumu rezultātus. Datu apmaiņa starp KUS sistēmām tiks organizēta, tajā skaitā izmantojot DAGR un e-veselības IS iespējas.

Onkoloģijas pacientu datu apmaiņas platformas vadošās slimnīcas ir RAKUS, PSKUS un BKUS, un šo slimnīcu biznesa sistēmas ir tās, kas nodrošinās platformas apgādi ar faktiskajiem datiem. Šī vajadzība arī tiks īstenota projekta gaitā, veicot atbilstošu pielāgojumu esošajām KUS IS.

Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" 4. pielikumam projekts tiks īstenots 2.1.3.1. nolūka "Ārstniecības iestāžu procesu digitālā transformācija un ārstniecības procesā radīto datu pārvaldība" ietvaros

3.3. Projekta ieguvumi3 Ieguvuma mērīšanas vai verificēšanas metode un mērāmais rādītājs4 Vērtība Sasniegšanas laiks (gads)
3.3.1. Ieguvums slimnīcām - datu apmaiņas ātrums, kvalitāte Speciālisti, kas strādā vienotā informācijas telpā (pašlaik - 0) 360 2026. g.
3.3.2. Ieguvums slimnīcām - efektīvāka datu apmaiņa, pieejamība Iestādes, kas koplieto vienoto informācijas telpu 3 2026. g.
3.3.3. Ieguvums pacientiem - pacientu datu pieejamība pēc katras ambulatorās ārstniecības un aprūpes epizodes, datu pieejamība ārstniecības un aprūpes procesa nepārtrauktībai un kvalitatīvu ārstniecības un aprūpes lēmumu pieņemšanai. Tehniskā gatavība nodot datus uz pacientiem pieejamām platformām Kopējais ambulatoro onkoloģijas pacientu ārstniecības epizožu skaits gadā 143 000 2026. g.
3.3.4. Ieguvums pacientiem - datu pieejamība pēc katras stacionārās ārstniecības un aprūpes epizodes, datu pieejamība ārstniecības un aprūpes procesa nepārtrauktībai un kvalitatīvu ārstniecības un aprūpes lēmumu pieņemšanai. Tehniskā gatavība nodot datus uz pacientiem pieejamām platformām Kopējais onkoloģijas pacientu stacionāro ārstniecības epizožu skaits gadā 19 000 2026. g.

4. Nepieciešamā finansējuma apjoms un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un būtisko izmaksu veidiem

4.1. Atveseļošanas fonda plāna finansējums (kopā) 4.2. Plānotais pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks pieprasīta tā segšana5, un avansa apmērs, ja plānots to pieprasīt6
3 850 000,00 euro (bez PVN) 379 632,00 euro 200 000,00 euro

Projekta ietvaros veicamo darbību un būtisko izmaksu veidu raksturojošs apzīmējums

Izmaksu apmērs (indikatīvi)

Maksimālais apmērs7

Darbības iznākums

4.3. Projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas 2 003 647,00 euro 2 003 647,00 euro Nodrošināts projekta vadības un īstenošanas personāls. Piesaistītais personāls veiks IKT risinājumu izstrādi un pilnveidošanu, pakalpojumu attīstīšanu un uzlabošanu, tostarp jaunu funkcionalitāšu izstrādi un esošo procesu optimizēšanu. Iekšējie programmētāji, strādājot ciešā saiknē ar slimnīcas personālu, ir labāk informēti par konkrētām vajadzībām un procesu sarežģītību, tādējādi ļaujot precīzāk un efektīvāk izveidot sistēmas funkcionalitāti, kas precīzi atbilst lietotāju prasībām. Vienlaikus slimnīcas apliecina, ka ir ieviesta procedūra izstrādes nodevumu pieņemšanas procesam
4.4. Koplietošanas platformas un RAKUS, PSKUS, BSKUS IS pilnveidojumu projektēšana, izstrāde, testēšana, ieviešana, apmācība un izmitināšana 1 846 353,00 euro 1 846 353,00 euro Izstrādāti pielāgojumi vai jauni risinājumi KUS onkoloģijas pacientu informācijas apkopošanai un apmaiņai

5. Projekta ieguldījums reformu un investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā

5.1. Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi

Skaits

IKT risinājuma nosaukums

Īss apraksts8

Valsts mākonī (jā/nē)

Termiņš IKT risinājumu attīstības saskaņošanai9 (gads, ceturksnis)

Termiņš ieviešanai produkcijā (gads, ceturksnis)

Risinājuma lietotāji (skaits)

1 KUS onkoloģijas pacienta datu apmaiņas platforma Risinājuma izstrādes gaitā tiks radīta onkoloģijas pacientu datu koplietošanas platforma.

Izstrādājamā platforma nodrošinās optimāli koordinētu digitālu onkoloģijas pacientu datu apmaiņu KUS ietvaros

2023. g. II cet.

IKT aktivitāšu aprakstu izmaiņu pieprasījumi saskaņoti 2025.gada II cet.

2026. g. 31. maijs 360
2 RAKUS IS pielāgojumi un/vai jaunu IS izstrāde Tiks pielāgotas RAKUS esošās IS un ieviests vienots risinājums, lai nodrošinātu:

- onkoloģijas pacientu datu radīšanu un uzkrāšanu atbilstoši savstarpēji saskaņotam datu modelim;

- onkoloģijas pacientu datu nodošanu uz KUS onkoloģijas pacientu platformu;

- platformā uzkrāto datu attēlošanu RAKUS lietotājiem

2023. g. II cet.

IKT aktivitāšu aprakstu izmaiņu pieprasījumi saskaņoti 2025.gada II cet.

2026. g. 31. maijs. 160
3 PSKUS IS pielāgojumi un/vai jaunu IS izstrāde Tiks pielāgotas PSKUS esošās IS un ieviests vienots risinājums, lai nodrošinātu:

- onkoloģijas pacientu datu radīšanu un uzkrāšanu atbilstoši savstarpēji saskaņotam datu modelim;

- onkoloģijas pacientu datu nodošanu uz KUS onkoloģijas pacientu platformu;

- platformā uzkrāto datu attēlošanu PSKUS lietotājiem

2023. g. II cet.

IKT aktivitāšu aprakstu izmaiņu pieprasījumi saskaņoti 2025.gada II cet.

2026. g. 31. maijs 100
4 BKUS IS pielāgojumi un/vai jaunu IS izstrāde Tiks pielāgotas BKUS esošās IS, lai nodrošinātu:

- onkoloģijas pacientu datu radīšanu un uzkrāšanu atbilstoši savstarpēji saskaņotam datu modelim;

- onkoloģijas pacientu datu nodošanu uz KUS onkoloģijas pacientu platformu;

- platformā uzkrāto datu attēlošanu BKUS lietotājiem

2023. g. II cet.

IKT aktivitāšu aprakstu izmaiņu pieprasījumi saskaņoti 2025.gada II cet.

2026. g. 31. maijs. 100

5.2. Centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumi

Skaits

Pakalpojums (pakalpojumu grupa)

Koplietošanas pakalpojumu lietotāji (institūcijas)

Norāde uz Ministru kabineta lēmumu par attīstības plānu10

Termiņš ieviešanai (gads, ceturksnis)

  N/A N/A N/A N/A

5.3. Centralizēti pārvaldāmās nozares būtiskās datu kopas

Skaits

Saturu raksturojošs nosaukums

Termiņš piekļuves nodrošināšanai (gads, ceturksnis)

1 5.3.1. Onkoloģijas pacientu ārstniecības un aprūpes procesa nodrošināšanai nepieciešamie dati - diagnozes, nozīmētās un veiktās terapijas, izmeklējumi, statistiskie dati un citi dati, kas saistīti ar onkoloģijas pacienta ārstniecības un aprūpes procesu 2026. g. II cet.

6. Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāte11

Projekta ietvaros partneri nodrošina iekļaujošu projekta pārvaldības modeli, kas nodrošina integrētu projekta koordinēšanu starp KUS un vienotās platformas izstrādes aktivitātēm. Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošana un uzraudzība tiks īstenota saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumiem Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi".

Projekta vadošais partneris (RAKUS) nodrošinās projekta vadītāju un PSKUS un BKUS, un LDVC -aktivitāšu koordinatorus.

Atbilstoši projekta struktūrai vadošais partneris (RAKUS) nodrošinās projekta partneru vadības integrēšanu projekta kopējā struktūrā. Katrs partneris atsevišķi nodrošinās projekta aktivitāšu koordinēšanu, piesaistot projekta koordinatorus.

Lai īstenotu aktivitātes, projektam tiks piesaistīti eksperti, kas nodrošinās arhitektūras, tehniskās dokumentācijas un programmatūras izstrādi, tādējādi nodrošinot projekta aktivitāšu faktisko īstenošanu. Aktivitātes tiks īstenotas, organizējot darba grupas. Ekspertu pieejamība tiks nodrošināta, izmantojot ārpakalpojumu vai piesaistot iekšējos resursus.

Projekta vadības grupā ir iekļauti visu sadarbības partneru pārstāvji.

Projekta vadībai un īstenošanai nepieciešamais personāls ir projekta partneru rīcībā un, ja nepieciešams, tiks papildus piesaistīts, izveidojot atbilstošas amatu vietas vai piesaistot kā ārpakalpojumu. Projektā plānotais finansējums personāla izmaksu segšanai atbilstoši nepieciešamībai var tikt sadalīts starp sadarbības partneriem - RAKUS, PSKUS, BKUS un LDVC.

Projekta īstenošanas uzraudzību koordinē Veselības ministrija atbilstoši nozarē noteiktajai kārtībai

7. Izmaksu/ieguvumu analīze12, tai skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu

Izmaksu un ieguvumu analīze ir balstīta uz problēmu risināšanu, transformējot procesus un nodrošinot datu apmaiņu starp iesaistītajām pusēm.

Izmaksu un ieguvumu analīzes ietvaros identificēti šādi ieguvumu scenāriji, kas rada sociālekonomisko ieguvumu no KUS platformas izstrādes aktivitātēm un vienota datu modeļa izveides:

- Ieviešot KUS platformu, samazinās laiks, kas ārstniecības personai nepieciešams, lai apkopotu datus par pacientu.

Ieguvums veidojas, jo projekta ietvaros tiek pielāgotas KUS sistēmas, kas nodrošina vienotu onkoloģijas pacientu datu digitālu pieejamību datu apmaiņai. Tā rezultātā veidojas laika ieguvums visu KUS ārstniecības personāla iesaistei, lai apkopotu datus par pacientu. Izpētes laikā tika identificēts, ka vidēji ārstniecības personāls patērē 2 h uz katru pacientu, lai apkopotu iepriekš KUS saņemto pakalpojumu un analīžu datus un varētu atbilstoši veikt turpmāko ārstēšanu.

Onkoloģijā iesaistīto darbinieku skaits - 360 cilvēki

Vienas cilvēkstundas cena - 25 euro/h

Pacientu apjoms gadā - 40 000

Ieguvums vienā gadā - 2 000 000,00 euro

Ieguvums piecos gados - 10 000 000,00 euro

- Ieviešot KUS platformu, samazinās atkārtoto izmeklējumu skaits, kuri tiek veikti, jo nav pieejami dati par iepriekš veiktajiem izmeklējumiem citā KUS.

Onkoloģijā iesaistīto personu skaits - 360 cilvēki

Vienas cilvēkstundas cena - 25 euro/h

Pacientu skaits gadā - 40 000

Radioloģijas izmeklējumu skaits gadā - 100 000

Citu analīžu skaits gadā - 350 000

Radioloģijas izmeklējumu vidējā cena - 200 euro

Citu analīžu vidējā cena - 75 euro

Prognozētais ieguvums gadā saistībā ar atkārtoti veikto analīžu apjoma samazināšanos - 10 %

Ieguvums vienā gadā - 4 625 000,00 euro

Ieguvums piecos gados - 23 125 000,00 euro

- Ieviešot KUS platformu, paredzēts nodrošināt uzraugošā ārsta regulāro konsultāciju klātienes vizīšu skaita samazinājumu, jo KUS veiktie izmeklējumi būs savstarpēji koplietojami un tādēļ pacientiem no attālākiem reģioniem nebūs nepieciešamības veikt klātienes vizīti.

Ieguvuma matemātiskie apstākļi:

Iedzīvotāju skaita proporcija, kuri dzīvo ārpus Rīgas, - 54 %

Pacientu skaits gadā - 40 000

Pacientu skaits atbilstoši iedzīvotāju skaita proporcijai, kuri dzīvo ārpus Rīgas, - 21 600

Pārvietošanās paradumi reģionos13:

• Zemgales reģions

vieglais auto - 55 %

sabiedriskais transports - 5 %

• Kurzemes reģions

vieglais auto - 56 %

sabiedriskais transports - 4 %

• Latgales reģions

vieglais auto - 53 %

sabiedriskais transports - 3 %

• Vidzemes reģions

vieglais auto - 54 %

sabiedriskais transports - 2 %

• Pierīgas reģions

vieglais auto - 59 %

sabiedriskais transports - 3 %

Vidējie rādītāji:

Vieglais auto - 55,4 %

Sabiedriskais transports - 3,4 %

Viena pacienta vidējais nobraukto km apjoms, dodoties vizītē pie ārsta (aprēķins veikts, par pamatu ņemot vidējo aprēķinu), - 29 km

Viena km vidējās izmaksas, braucot ar auto14, - 0,17 euro

Viena km vidējās izmaksas, braucot ar sabiedrisko transportu15, - 0,05 euro

Ieguvums no elektroniskas datu apmaiņas vienā gadā - 60 060,00 euro

Ieguvums no elektroniskas datu apmaiņas piecos gados - 300 300,00 euro

Plānotais sociālekonomiskais ieguvums, pilnveidojot KUS savstarpējo datu apmaiņu:

vienā gadā - 6 685 060,00 euro

piecos gados - 33 425 300,00 euro

Pakalpojumu pieejamība, blīvāks pakalpojumu noslogojums

8. Cita būtiska informācija

1. Konceptuālā mērķa arhitektūra

2. Prognozētās uzturēšanas izmaksas - 20 % no kapitālieguldījumiem programmatūras izstrādē, ne vairāk kā 1 846 353,00 x 0,20 = 369 271,00 euro/gadā. Lai nodrošinātu projekta rezultātā izstrādāto un/vai pielāgoto slimnīcas informācijas sistēmas moduļu ilgtermiņa darbību un uzturēšanu, vismaz sešdesmit mēnešus pēc projekta beigām, nepieciešams uzturēšanas izmaksu finansējums 20% apmērā piecu gadu periodā pēc Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna projekta īstenošanas, nodrošinot projekta laikā izstrādāto un/vai pielāgoto datu apmaiņas risinājuma moduļu un to pielāgojumu nepārtrauktu funkcionalitāti un atbilstību aktuālajiem normatīvajiem, tehnoloģiskajiem un kiberdrošības standartiem. Projekta rezultātā nodrošinātie risinājumi nodrošinās piekļuvi ārstniecības procesā būtiskai un nozīmīgai medicīniskai informācijai, tādēļ risinājuma darbības pārtraukumi vai neatbilstoša uzturēšana var radīt riskus pacientu veselībai un dzīvībai. Tāpat risinājuma uzturēšana nepieciešama veselības datu kā īpaši sensitīvas informācijas datu aizsardzības prasību nodrošināšanai, veicot regulāru drošības protokolu atjaunošanu, identificējot un novēršot kiberdraudus, kā arī aizsargājot pacientu datus no nesankcionētas piekļuves vai noplūdes. Risinājuma veiksmīgai darbībai nepieciešams nodrošināt savietojamību ar citām veselības nozares informācijas sistēmām, kas laika gaitā tiek attīstītas vai mainītas. Uzturēšanas izmaksu nodrošinājums garantē, ka projekta laikā veiktās investīcijas tehnoloģiju izstrādē un ieviešanā nesīs ilgtspējīgu rezultātu. Pretējā gadījumā pastāv augsts risks, ka izstrādātie risinājumi pēc projekta beigām zaudēs funkcionalitāti vai kļūs neatbilstoši. Uzturēšanas izmaksās ietilpst standarta programmatūras atjauninājumi, kritiskie sistēmu pielāgojumi un skaitļošanas resursu izmaksas, kā arī šo veicošo darbinieku atalgojums.

3. Pamatojoties uz Ministru kabineta 2022. gada 6. jūlija rīkojumā Nr. 493 "Par Veselības aprūpes pakalpojumu uzlabošanas plānu onkoloģijas jomā 2022.-2024. gadam" norādīto, ka lielākā onkoloģijas pacientu plūsma ir RAKUS Latvijas Onkoloģijas centrā (tajā katru gadu ārstējas apmēram 80 % no visiem onkoloģijas pacientiem), RAKUS ir noteikta par jaunā Vēža centra veidotāju.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 6. decembra noteikumiem Nr. 760 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 4.1.1.r. reformas "Uz cilvēku centrētas, visaptverošas, integrētas veselības aprūpes sistēmas ilgtspēja un noturība" atskaites punkta "Nodrošināt metodisko vadību onkoloģijas jomā" īstenošanas noteikumi" RAKUS ir noteikta par projekta īstenotāju reformas atskaites punkta mērķu īstenošanai onkoloģijas jomā, partnerībā ar projekta īstenošanas partneriem PSKUS un BKUS izveidojot visu Latvijā esošo klīnisko universitāšu slimnīcu partnerību. Līdz ar to apliecinām, ka projekta ietvaros netiks sniegts atbalsts komercdarbībai, bet tiks īstenots valsts deleģētais uzdevums onkoloģijas jomā.

Veselības ministrija atbilstoši tās nolikumā noteiktajām funkcijām izstrādā veselības politiku, kā arī organizē un koordinē veselības politikas īstenošanu. Veselības nozares valsts informācijas sistēmas ir līdzeklis, lai nodrošinātu sekmīgu minēto funkciju izpildi onkoloģijas jomā. Projekts ir daļa no valsts veselības aprūpes digitalizācijas procesa, kura mērķis ir attīstīt veselības nozares valsts informācijas sistēmu - e-veselības IS, īstenojot dažādas vienotas valsts veselības informācijas sistēmas komponentes, piemēram, elektroniskās veselības kartes un integrācijas platformas informācijas sistēmas izveidi), un daļa no DAGR.

4. Pēc projekta beigām paredzēta datu nodošana uz LDVC e-veselības IS atbilstoši e-veselības IS gatavībai un iespējām. Tādējādi tiktu nodrošināta onkoloģijas pacientu datu bezmaksas pieejamība ikvienai ārstniecības iestādei, kam LDVC būs piešķīris piekļuvi e-veselības IS ar atbilstošām lietotāja piekļuves tiesībām.

5. Projekts ir paredzēts pacientu un viņu likumisko pārstāvju ārstniecības un aprūpes procesa uzlabošanai, un rezultāts ir ieguvums tikai pašiem pacientiem. Datu ievades, uzkrāšanas un nodošanas uz koplietošanas platformu mērķis ir uzlabot onkoloģijas pacientu ārstniecības procesu. Datu apmaiņas (pieejamības) rezultātā sabiedrība būs ieguvēja, jo onkoloģisko pacientu ārstniecības un aprūpes procesā, varēs pieņemt proaktīvus datos balstītus lēmumus

Lietotie saīsinājumi:

BKUS - Bērnu klīniskā universitātes slimnīca

DAGR - Datu agregācijas un izplatīšanas platforma

EMY - Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta informācijas sistēma

E-veselības IS - vienotā veselības nozares elektroniskā informācijas sistēma

IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas

IS - informācijas sistēma

KUS - klīniskās universitātes slimnīcas (kopā)

LDVC - Latvijas Digitālās veselības centrs

NVD - Nacionālais veselības dienests

PSKUS - Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca

RAKUS - Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca

VARAM - Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija


1 DAGR datu apmaiņa tiek izmantota tikai tad, ja DAGR ir produktīvā darbībā.

2 Tai skaitā nodrošinātu datu nodošanu uz LDVC e-veselības IS atbilstoši e-veselības IS gatavībai un pieejamām iespējām.

3 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlami vismaz divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta īstenošanas laikā. Šajā sadaļā ir jānorāda būtiskie ieguvumi nozarei, institūcijai un sabiedrībai, bet nav jānorāda iznākumi - ieguldījumi Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1. mērķa rādītāju sasniegšanā, ko norāda 5. punktā.

4 Piemēram, ja ieguvums ir personāla administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to izmanto, vērtība, piemēram, 10 000, un sasniegšanas laiks - 2026. gads.

5 PVN netiek attiecināts projektu īstenotājiem, kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie projektu īstenotāji var pieprasīt to attiecināt, norādot apmēru un saskaņojot to ar Finanšu ministriju.

6 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas. Jānorāda apmērs, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.

7 Apmērs, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot grozījumus Ministru kabinetā. Ja ierobežojumi uz konkrēto pozīciju nav attiecināmi, tad norāda "n/a".

8 Informācija, kas norādīta Ministru kabineta 2021. gada 31. augusta noteikumu Nr. 597 "Valsts informācijas sistēmu attīstības projektu uzraudzības kārtība" (tā sauktā IKT būvvaldes kārtība) 2. pielikuma "Valsts informācijas sistēmas attīstības aktivitātes apraksts" 6.1. apakšpunktā.

9 VARAM saskaņojums (VARAM 10.11.2023. atzinums Nr. 11-1/6488). "Apliecinām, ka izmaiņas saskaņotajos aprakstos šobrīd netiek identificētas". Projekta ietvaros īstenoto IKT risinājumu attīstības aktivitāšu izmaiņu pieprasījumi projekta pases grozījumu Nr. 2 veikšanai ir saskaņoti ar VARAM, apliecinot aktivitāšu atbilstību valsts digitālās pārvaldības un informācijas sistēmu attīstības principiem (2025.gada maija VARAM IKT resursa attīstības aktivitāšu vērtēšanas komisijas atzinums (prot. Nr. P-IKT/57/2025)).

10 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns tiek iesniegts vienlaikus ar Ministru kabineta rīkojumu par projekta atlases kārtu, pievieno attiecīgu norādi.

11 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.

12 Ieguvumu analīze ir veikta atbilstoši pieejamiem 2022. gada datiem, un inflācijas ietekme turpmākajos periodos netiek ņemta vērā.

13 https://stat.gov.lv/sites/default/files/press_release/2022-09/Rīgas%20un%20Pierīgas%20iedzīvotāju%20pārvietošanās%20paradumu%20analīze.pdf

14 https://www.esfondi.lv/normativie-akti-un-dokumenti/2021-2027-planosanas-periods/vienas-vienibas-izmaksu-standarta-likmes-aprekina-un-piemerosanas-metodika-1-km-izmaksam-darbibas-programmas-izaugsme-un-nodarbinatiba-un-eiropas-savienibas-kohezijas-politikas-programmas-2021-2027-gadam-istenosanai

15 https://www.esfondi.lv/normativie-akti-un-dokumenti/2021-2027-planosanas-periods/vienas-vienibas-izmaksu-standarta-likmes-aprekina-un-piemerosanas-metodika-1-km-izmaksam-darbibas-programmas-izaugsme-un-nodarbinatiba-un-eiropas-savienibas-kohezijas-politikas-programmas-2021-2027-gadam-istenosanai"

 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 6. aprīļa rīkojumā Nr. 197 "Par 2.1.3.1.i. investīcijas .. Statuss:
Spēkā esošs
spēkā esošs
Izdevējs: Ministru kabinets Atbildīgā iestāde: Veselības ministrija Veids: rīkojums Numurs: 412Pieņemts: 16.07.2025.Stājas spēkā: 16.07.2025.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 136, 18.07.2025. OP numurs: 2025/136.3
Saistītie dokumenti
  • Grozītais
  • Protokols
  • Anotācija / tiesību akta projekts
  • Politikas plānošanas dokumenti
  • Citi saistītie dokumenti
361960
16.07.2025
85
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Piekļūstamība
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"