Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmums Nr. 472/1-2
Rīgā 2025. gada 3. jūlijā Par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm cspsdnev.ru, nosov.spb.ru, школа541.рф, spb.ranepa.ru, gorod-plus.tv, spravedlivo.ru, kubstu.ru, ksma.ru, free.1tv.ru un krasnodar.bezformata.com
Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (turpmāk – Padome) šādā sastāvā – Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš, Padomes priekšsēdētāja vietniece Ieva Kalderauska, Padomes locekle Aurēlija Ieva Druviete un Padomes locekle Ilva Milzarāja–, izvērtējot Padomes Monitoringa departamenta 2025. gada 21. maija pārbaudes ziņojumu Nr. P/2025/148/6-4 un no kompetentās valsts pārvaldes iestādes saņemto informāciju, konstatē: [1] Padome, veicot Latvijas informatīvās telpas monitoringu nolūkā veikt tai Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 60. pantā noteiktās funkcijas, ir veikusi dažādu tīmekļvietņu pārbaudi, vērtējot tīmekļvietnēs izvietoto audio, audiovizuālo un rakstisko saturu. [2] 2025. gada 26. jūnijā Padome ir saņēmusi 2025. gada 25. jūnija vēstuli no citas kompetentās valsts pārvaldes iestādes, kurā sniegta informācija par tīmekļvietņu cspsdnev.ru, nosov.spb.ru, школа541.рф, spb.ranepa.ru, gorod-plus.tv, spravedlivo.ru, kubstu.ru, ksma.ru, free.1tv.ru un krasnodar.bezformata.com pārbaudi un tajā konstatēto informāciju. Kompetentā iestāde norāda, ka informācija, kas tiek publicēta tīmekļvietnēs cspsdnev.ru, nosov.spb.ru, школа541.рф, spb.ranepa.ru, gorod-plus.tv, spravedlivo.ru, kubstu.ru, ksma.ru, free.1tv.ru un krasnodar.bezformata.com kopumā ir izplatīta vienpusēja un tendencioza informācija par Krievijas karu Ukrainā, Krievijai labvēlīga vēstures izpratne, kā arī veidota pozitīva attieksme pret Krieviju. Kompetentās valsts pārvaldes iestādes ieskatā, tas var radīt negatīvu ietekmi uz Latvijas sabiedrības saliedētību, starpetniskajām attiecībām, vērtību izpratni, kā arī Latvijas valsts solidaritāti un atbalstu Ukrainai attiecībā uz tās neatkarību, suverenitāti un teritoriālo vienotību. [3] Veicot minēto tīmekļvietņu pārbaudi (pārbaudes rezultāti apkopoti Padomes Monitoringa departamenta 2025. gada 21. maija pārbaudes ziņojumā Nr. P/2025/148/6-4, kā arī kompetentās iestādes 2025. gada 25. jūnija vēstulē Nr. 21/2025/4553-IP) Padome un kompetentā valsts pārvaldes iestāde ir konstatējusi, ka minētajās tīmekļvietnēs tiek izplatīta sagrozīta un nepatiesa informācija par notikumiem Krievijā un pasaulē, tajā skaitā arī par karu Ukrainā, attaisnojot Krievijas iebrukumu Ukrainā un atbalstot Ukrainas daļu pievienošanu Krievijai. Tāpat konstatējamas ziņas par "speciālo militāro operāciju" Ukrainā atbilstoši Krievijas Federācijas īstenotajai propagandai, kā arī publicētā informācija ir vērsta pret Latvijas Republikas neatkarību, suverenitāti un teritoriālo integritāti. Šāda informācija Latvijas informatīvajā telpā var radīt maldīgu priekšstatu par notikumiem pasaulē, negatīvi ietekmēt dažādu sabiedrības grupu līdzāspastāvēšanu un radīt apdraudējumu Latvijas valsts drošībai. Turpmāk lēmumā tiek norādīts, kāda veida informācija minētajās tīmekļvietnēs ir izvietota. [3.1] Tīmekļvietnē cspsdnev.ru cita starpā izvietota šāda informācija: [3.1.1] Tīmekļvietne cspsdnev.ru ir Krievijas federācijas Sanktpēterburgas pilsētas Ņevskas rajona sociālās palīdzības centra (krievu: "Центр социальной помощи семье и детям Невского района Санкт-Петербурга) informatīvā platforma; [3.1.2] Tīmekļvietnē tiek izplatīta informācija par sniegto atbalstu Krievijas karam Ukrainā. Piemēram, tīmekļa vietnē nodrošina informatīvo atbalstu par pieejamiem palīdzības veidiem (rehabilitācijas pakalpojumi, medicīniskais atbalsts, psiholoģiski emocionālais atbalsts) un atvieglojumiem Ukrainā karojošajiem Krievijas karavīriem un to ģimenes locekļiem, kā arī Krievijas nelikumīgi okupēto un anektēto Ukrainas teritoriju iedzīvotājiem, kuri karo Krievijas pusē pret Ukrainu; [3.1.3] Tīmekļvietnē konstatēts raksts "Informācija SMO dalībnieku ģimenēm" (krievu: "Информация для семей участников СВО"), kurā tiek izplatīta informācija par to, ka Sanktpēterburgā ģimenes, kuru locekļi piedalās Krievijas iebrukumā Ukrainā, var saņemt īpašas atbalsta formas. Rakstā tiek piedāvāts arī sociālās aukles pakalpojumus daudzbērnu ģimenēm ar bērniem līdz 3 gadu vecumam, ja kāds no ģimenes piedalās Krievijas iebrukumā Ukrainā un informē, ka ir pieejama arī bezmaksas psiholoģiskā palīdzība sarakstes platformā. Tāpat rakstā minēta arī programma "Varoņu laiks", kuras mērķis ir sagatavot Krievijas iebrukuma Ukrainā veterānus vadošiem amatiem valsts pārvaldē Sanktpēterburgā; [3.1.4] Tīmekļvietnē konstatēts raksts "Sociālās aprūpes nodaļa mājās. Pakalpojums "Sociālā aukle"" (krievu: "Отделение социального обслуживания на дому (ОСОД) Услуга "Социальная няня""), kurā ziņo, ka Sanktpēterburgā daudzbērnu ģimenēm, tostarp tām, kuru locekļi piedalās Krievijas iebrukumā Ukrainā, tiek nodrošināts bezmaksas sociālās aukles pakalpojums, kas ietver bērnu līdz 3 gadu vecumam īslaicīgu uzraudzību, tostarp pastaigas un palīdzību ēdināšanā. Tāpat rakstā tiek norādīts, ka no 2025. gada ir paplašināta šī pakalpojuma pieejamība, tas ir, katrai ģimenei tiek izstrādāts individuāls atbalsta plāns līdz 4 stundām dienā. [3.2] Tīmekļvietnē nosov.spb.ru cita starpā izvietota šāda informācija: [3.2.1] Tīmekļvietne nosov.spb.ru ir Sanktpēterburgas Likumdošanas sapulces deputāta Vladimira Nosova (krievu: Владимир Николаевич Носов) un viņa aktivitāšu popularizēšanai veltīta tiešsaistes platforma. V. Nosovs ir Krievijas prezidenta Vladimira Putina pārstāvētās politiskās partijas "Vienotā Krievija" (krievu: "Единая Россия") biedrs. Minētās tīmekļa vietnes saturs ir pakārtots V. Nosova sabiedriski politisko aktivitāšu atspoguļojumam un pozitīvā viedokļa veidošanai par Sanktpēterburgu (plašākā kontekstā – Krieviju); [3.2.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "11 gadi kopš Krimas pievienošanas Krievijai" (krievu: "11 лет воссоединения Крыма с Россией"). Rakstā tiek minēts, ka 2014. gada 18. martā pēc referenduma rezultātiem Krima pievienojās Krievijai, jo pievienošanos atbalstīja vairāk par 96% balsotāju. Tāpat rakstā tiek apgalvots, ka Krimas pievienošanās Krievijai bija vēsturiski svarīgs solis, jo Krima bija netaisnīgi atdalīta no Krievijas; [3.2.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "SMO dalībnieku laulātajiem, kuri pašlaik dienē vai jau ir atgriezušies no dienesta, tiek nodrošināts bezmaksas sabiedriskā transporta pakalpojums Sanktpēterburgā" (krievu: "Супругам участников СВО, проходящим сейчас службу или уже вернувшимся со службы домой, предоставлен бесплатный проезд в общественном транспорте Петербурга"). Rakstā izceļ Krievijas valsts rūpes par Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībnieku ģimenēm, piešķirot viņiem bezmaksas sabiedrisko transportu kā pateicību un atbalstu, tādejādi veidojot pozitīvu tēlu par Krievijas valdību; [3.2.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Siltums varonim" (krievu:"Тепло для героя"). Rakstā sabiedrība tiek aicināta piedalīties akcijā "Siltums varonim", kuru organizē partija "Vienotā Krievija" (krievu:"Единая Россия"), lai sniegtu atbalstu frontē esošajiem karavīriem. Rakstā sabiedrība tiek aicināta ziedot siltas drēbes, pārtiku, medikamentus un rakstīt atbalsta vēstules, lai stiprinātu karavīru morāli un demonstrētu sabiedrības solidaritāti. [3.3] Tīmekļvietnē школа541.рф cita starpā izvietota šāda informācija: [3.3.1] Tīmekļvietne школа541.рф ir Sanktpēterburgas 541. vidusskolas tīmekļa vietne, kurā saturs pamatā ir veltīts minētās izglītības iestādes mācību satura un procesa organizēšanai un aktualitātēm. Tīmekļa vietnes saturā tiek izplatīta Krievijas karu Ukrainā atbalstoša informācija (piemēram, par finansējuma palielināšanu līgumkaravīriem, kas piedalīsies karadarbībā Ukrainā), kā arī izvietota tendencioza informācija par Otrā pasaules kara tematu (koncentrējoties uz PSRS izšķirošo ieguldījumu nacisma un fašisma sagrāvē un padomju armijas karavīru militārajām spējām un operācijām); [3.3.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "SMO varoņi" (krievu: "Герои СВО"). Rakstā piemin divus skolas absolventus, kas piedalījās karā pret Ukrainu un gāja bojā. Rakstā tiek minēts, ka karavīri saņēma apbalvojumus pēc nāves. Krievijas karavīri tiek parādīti kā varoņi, tādējādi parādot Krievijas naratīvu, ka katrs karavīrs tiek godināts arī pēc nāves; [3.3.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Krimas un Krievijas atkalapvienošanās diena" (krievu: "День воссоединения Крыма с Россией"). Rakstā tiek minēts, ka 18. martā Krievijā svin Krimas pussalas pievienošanos Krievijai, kas bija referenduma rezultāts, jo pievienošanos Krievijai atbalstīja vairāk par 96,7% Krimas pussalas un 95.6% Sevastopoles balsotāju. Rakstā arī tiek norādīts, ka Krimas pievienošanās Krievijai bija vēsturiska taisnīguma īstenošana. [3.4] Tīmekļvietnē spb.ranepa.ru cita starpā izvietota šāda informācija: [3.4.1] Tīmekļvietne spb.ranepa.ru ir Krievijas tautsaimniecības un publiskās administrācijas akadēmijas Sanktpēterburgā tīmekļa vietne, kurā saturs ir saistīts ar minētās augstākās izglītības iestādes studiju programmu īstenošanu. Tajā pašā laikā tīmekļa vietnes saturā novērojama iesaiste Krievijas kara Ukrainā atbalstīšana; [3.4.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Apsveikums Lielās Uzvaras 80. gadadienā" (krievu: "Поздравление с 80–летием Великой Победы"). Rakstā tiek sveikti akadēmijas studenti, pedagogi un veterāni Krievijas 9. maija svētkos. Rakstā tiek akcentēts, ka Krievijas karavīri nekad netiks aizmirsti un vienmēr tiks godināti. Rakstā tiek norādīts, ka Krievija pašlaik uz savas zemes karo ar nacistiem, tā pat kā karoja pirms 80 gadiem, norādot uz sabiedrības atbalsta svarīgumu; [3.4.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Sveicam Tēvzemes aizstāvju dienā!" (krievu: "Поздравляем с Днем защитника Отечества!"). Rakstā akadēmijas studenti, draugi un partneri tiek sveikti Krievijas 23. februāra svētkos. Rakstā norāda uz svētku simboliku garīgajam spēkam, atbildībai un apņēmībai. Tāpat rakstā akadēmija norāda, ka Krievijai ir tādi karavīri, kas pašlaik karo Tēvzemes labā un izsaka viņiem savu lepnumu un atbalstu; [3.4.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Sanktpēterburgā apkopoti Krievijas jauniešu garīgi patriotiskā konkursa "No Uzvaras līdz Uzvarai" rezultāti" (krievu: "В Санкт-Петербурге подвели итоги Всероссийского молодежного духовно-патриотического конкурса "От Победы до Победы""). Rakstā tiek stāstīts par jauniešu garīgi patriotiskā konkursa "No Uzvaras līdz Uzvarai" norisi, kas notika Sanktpēterburgā un bija veltīts Krievijas 9.maija svētku 80. gadadienai. Konkursa mērķis bija jauniešu patriotiskā audzināšana, vēsturiskās atmiņas saglabāšanai un atbalsta izrādīšanai Krievijas bruņotajiem spēkiem, tai skaitā arī šobrīd notiekošajam Krievijas iebrukumam Ukrainā. [3.5] Tīmekļvietnē gorod-plus.tv cita starpā izvietota šāda informācija: [3.5.1] Tīmekļvietne gorod-plus.tv ir Sanktpēterburgas pilsētas laikraksts "Pilsēta" (krievu: "Город). Tīmekļvietnes saturs faktiski ir orientēts uz pozitīva viedokļa veidošanu par Sanktpēterburgu un Krieviju kopumā; [3.5.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Pirms un pēc: kā SMO veterāns atrada sevi mierīgajā dzīvē" (krievu: "До и после: как ветеран СВО нашел себя в мирной жизни"), kurā stāstīts par Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībnieku, kurš pēc brīvprātīgā dienesta kļuva par sociālo koordinatoru valsts fonda "Tēvzemes aizstāvji" (krievu:"Защитники Отечества") Sanktpēterburgas filiālē. Rakstā tiek akcentēts tas, ka kara dienestā karavīri kļūst par vīriešiem, iegūstot vīrišķas rakstura iezīmes. Tiek minētas arī fonda "Tēvzemes aizstāvji" funkcijas – palīdzēt karavīriem un viņu ģimenēm; [3.5.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Koncerti, akcijas un izstādes: kā Sanktpēterburga atzīmēs Krimas pievienošanas Krievijai gadadienu" (krievu: "Концерты, акции и выставки: как Петербург отметит годовщину воссоединения Крыма с Россией"). Rakstā tiek stāstīts par Sanktpēterburgas organizētajām svinībām par godu tam, ka Krima un Sevastopole pievienojušās Krievijai. Rakstā Krimas pussala tiek saukta par Krievijas teritoriju un akcentēta tās vēsturiskā saistība ar Krieviju; [3.5.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Pabalsti un izmaksas: ko no valsts saņems mobilizētie Sanktpēterburgas iedzīvotāji" (krievu: "Льготы и выплаты: что от государства получат мобилизованные петербуржцы"). Rakstā tiek parādīti finansiālie un sociālie labumi, ko iegūst Krievijas karavīri, kas dodas karot Ukrainā. Piemēram, tiek minētas naudas izmaksas brīvprātīgajiem dalībniekiem – 300 000 Krievijas rubļi un mobilizētajiem – 100 000 Krievijas rubļi. [3.6] Tīmekļvietnē spravedlivo.ru cita starpā izvietota šāda informācija: [3.6.1] Tīmekļvietne spravedlivo.ru ir Krievijas kreisi orientētās politiskās partijas "TAISNĪGĀ KRIEVIJA – PATRIOTI – PAR PATIESĪBU" (krievu: "СПРАВЕДЛИВАЯ РОССИЯ – ПАТРИОТЫ – ЗА ПРАВДУ") informatīvā platforma. Minētā partija savā darbībā pārstāv Krievijas nacionālšovinisma un imperiālisma idejas, atbalsta V. Putinu un viņa politisko režīmu, kā arī tā īstenoto agresīvo ārpolitiku (tostarp Krievijas karu Ukrainā). 2022. gadā minētā partija atbalstīja Krievijas okupēto Ukrainas teritoriju iekļaušanu Krievijas sastāvā. Savukārt 16.12.2022. partijai tika noteiktas Eiropas Savienības (turpmāk – ES) sankcijas par tās līdzdalību Ukrainas teritoriālās integritātes, suverenitātes un neatkarības graušanā vai apdraudēšanā. Minētās partijas vadītājs ir Krievijas Valsts domes deputāts Sergejs Mironovs (krievu: Сергей Михайлович Миронов), kuram kopš 2014. gada ir noteiktas ES sankcijas par Krievijas militārās agresijas Ukrainā atbalstīšanu. Savukārt 2022. gadā S. Mironovam tika noteiktas Kanādas, ASV, Lielbritānijas, Šveices, Austrālijas, Japānas, Ukrainas un Jaunzēlandes; [3.6.2] Tīmekļvietnē tiek izvietoti banneri ar Krievijas karu Ukrainā atbalstošu simboliku ‒ burts "Z", kuru nospiežot var tikt pie karu atbalstoša satura par partijas palīdzību krievu karavīriem, kuri cīnās pret Ukrainu. Pirms piekļūt dažādiem Krievijas iesāktā kara atbalstošiem rakstiem, ir izvietots minētās politiskās partijas deputāta Sergeja Mironova (krievu "Сергей Миронов") citāts, kurā deputāts norāda, ka pašlaik Krievija cīnās ar nacismu un aizstāv visu cilvēci, tā pat kā cīnījās viņu tēvi un vectēvi pirms 80 gadiem. Citātā arī norādīts, ka partija atbalsta Krievijas armiju, jo tic krievu taisnībai. Tīmekļvietnē ir pieejami raksti saistībā ar partijas veikto atbalstu krievu karavīriem, kas cīnās karā pret Ukrainu. No virsrakstiem var secināt, ka partija izsaka atbalstu krievu armijai, izceļ karavīru panākumus un bieži sniedz humanitāro palīdzību; [3.6.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Jaroslavļas apgabals: deputāti no partijas "Taisnīgā Krievija – patrioti – par patiesību" nodeva maskēšanās tīklus uz SMO zonu" (krievu: "Ярославская область: депутаты от СРЗП передали масксети в зону СВО"). Rakstā sabiedrība tiek informēta, ka partijas pārstāvji nodeva krievu karavīriem frontē maskēšanās tīklus, grāmatas un bērnu atbalsta vēstules; [3.6.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kalužas apgabals: partijas "Taisnīgā Krievija – Par Patiesību" pārstāvji nodevuši termālos tēmekļus uz SMO zonu" (krievu: "Калужская область: представители СРЗП передали в зону СВО тепловизионные прицелы"). Rakstā sabiedrība tiek informēta, ka partijas pārstāvji nodeva krievu karavīru ieroču termālos tēmekļus. [3.7] Tīmekļvietnē kubstu.ru cita starpā izvietota šāda informācija: [3.7.1] Tīmekļvietne kubstu.ru ir Krievijas federācijas Kubaņas Valsts Tehnoloģiju universitātes (krievu: "Кубанский государственный технологический университет") tīmekļvietne. Tīmekļa vietnē tiek publicēta Krievijas militāro agresiju Ukrainā atbalstoša informācija. Piemēram, informācija par Kubaņas Valsts tehnoloģiju universitātes mācībspēku un studentu līdzdalību valsts līmeņa palīdzības akcijās Ukrainā karojošo Krievijas karavīru atbalstam (finansiāls, humanitārais, militārie droni, maskēšanās tīkli, ģeneratori). Tāpat Kubaņas Valsts tehnoloģiju universitātē tiek rīkotas speciālas tikšanās ar Ukrainā karojošajiem Krievijas karavīriem, kuru laikā tiek izplatīti Krievijas propagandas materiāli par Ukrainu (it kā notiekošā rusofobija un nacisma / fašisma atdzimšana), Krievijas darbību (tostarp pastrādāto noziegumu pret Ukrainu un ukraiņu tautu) Ukrainā leģitimizēšanai un attaisnošanai. Vienlaikus šajās tikšanās reizēs tiek veidots Ukrainā karojošo Krievijas karavīru varonības kults, pielīdzinot tos padomju armijas karavīriem Otrā pasaules kara laikā, kuri cīnās un aizstāv Krieviju; [3.7.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kubaņas Valsts Tehnoloģiju universitātē tika apspriesti veidi, kā pretoties Ukrainas nacisma ideoloģijai" (krievu: "В КубГТУ обсудили способы противодействия идеологии украинского нацизма"). Rakstā minēts, ka Kubaņas Valsts Tehnoloģiju universitātē notika seminārs par tēmu "Ukrainas nacisms: ieviešanas metodes un pretošanās teroristiskajai ideoloģijai" (krievu: "Украинский нацизм: методы внедрения и способы сопротивления террористической идеологии"). Seminārā apsprieda Krievijas ieviesto ideoloģiju par Ukrainu un kā to izplatīt caur izglītību, kultūru un informācijas vidi. Apsvēra nepieciešamību aizsargāt Krievijas vēstures skatījumu, kuru pozicionē kā patiesību. Pieminēta arī dokumentālā filma, kuras mērķis ir parādīt kā pēc Krievijas uzskatiem Ukrainā vēsturiski sākās nacisms. Minēts arī par izdoto monogrāfiju "Ukrainisms" (krievu: "Украинство"), kurā ir rakstīts par sātanistu kultiem Ukrainas karaspēka vidū, apgalvojot, ka Ukrainas kareivji veic kara noziegumus ar mērķi izpildīt sātanistu rituālus; [3.7.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Augstskolas frontes vajadzībām: Kubaņas Valsts Tehnoloģiju universitāte nodeva humāno palīdzību kaujas darbību zonā" (krievu: "Вузы для фронта: КубГТУ передал в зону боевых действий гуманитарную помощь). Rakstā tiek stāstīts par Kubaņas Valsts Tehnoloģiju universitātes ziedojumiem Krievijas karavīriem, kas cīnās karā pret Ukrainu. Tāpat rakstā tiek norādīts, ka par saziedotajiem līdzekļiem tika nopirkti maskēšanās tīklu materiāli, kurus studenti un darbinieki sapina; [3.7.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "30. septembris – Doņeckas Tautas Republikas, Luhanskas Tautas Republikas, Zaporižjas apgabala un Hersonas apgabala pievienošanās Krievijas Federācijai diena" (krievu: "30 сентября – День воссоединения Донецкой Народной Республики, Луганской Народной Республики, Запорожской области и Херсонской области с Российской Федерацией"). Rakstā tiek parādīts, ka Krievija svin Doņeckas Tautas Republikas, Luhanskas Tautas Republikas, Zaporižjas apgabala un Hersonas apgabala pievienošanos Krievijai. Tiek pozitīvi izcelts Krievijas prezidents, norādot, ka tas nepabaidījās un deva pretestību nacistiskajai diktatūrai teritorijā. Rakstā arī citē Krievijas prezidenta uzrunu tautai, kurā norāda uz Krievijas iebrukuma Ukrainā svarīgumu. Rakstā tiek leģitimēta teritorijas atņemšana Ukrainai un norādīts, ka šo teritoriju iedzīvotāji gadiem ilgi cīnījās par savu brīvību no Krievijā sauktā "Ukrainas nacistiskā režīma". Rakstā tiek diskreditēta Ukrainas valsts un leģitimēta prettiesiska Ukrainas teritorijas piesavināšanās. Krievijai piesavinātās Ukrainas teritorijas rakstā dēvē arī par "Jaunkrieviju" (krievu: "Новороссия"), ar ko tiek mēģināts uz vēsturiskiem pamatiem leģitimēt Krievijas iebrukumu Ukrainā." [3.8] Tīmekļvietnē ksma.ru cita starpā izvietota šāda informācija: [3.8.1] Tīmekļvietne ksma.ru ir Krievijas federācijas Kubaņas Valsts Medicīnas Universitātes (krievu: "Кубанский государственный медицинский университет") mājaslapa. Tīmekļvietnē, paralēli ar izglītību saistītiem jautājumiem, tiek izvietota informācija par universitātes rīkotajiem tematiskajiem pasākumiem, kas veltīti nacionālpatriotisma pret Krieviju vairošanai, Krievijas veidotās vēsturiskās atmiņas (pamatā par Otrā pasaules kara tematu) nostiprināšanai, krievu valodas popularizēšanai ārvalstu studentu vidū un to saiknes uzturēšanai ar Krieviju. Tīmekļa vietnē tiek nodrošināts informatīvais atbalsts akcijām, kurās tiek vākts atbalsts (piemēram, pārtika, medicīnas preces un piederumi) Ukrainā karojošo Krievijas karavīru atbalstam. Šo akciju organizēšanā piedalās gan Kubaņas Valsts medicīnas universitātes mācībspēki, gan arī studenti; [3.8.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kubaņas Valsts Medicīnas universitātes studenti savākuši vairāk nekā tonnu humānās palīdzības SMO dalībniekiem" (krievu: "Студенты КубГМУ собрали более тонны гуманитарной помощи для участников СВО"). Rakstā minēts, ka universitātes studenti organizēja humānās palīdzības vākšanas akciju Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībniekiem un to, ka šīs humānās palīdzības vākšanas laikā tika savākta vairāk nekā tonna vajadzīgo preču, medikamentu un pārtikas, kas tika nosūtīti uz pagaidu izmitināšanas punktiem, armijas noliktavu un Krievijas karavīriem frontē; [3.8.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kubaņas Valsts Medicīnas universitātes studenti atcerējās savu novadnieku varoņdarbus" (krievu: "Студенты КубГМУ вспомнили о подвигах земляков"). Rakstā minēts, ka Kubaņas Valsts Medicīnas universitātē notika militāra rakstura seminārs, kurā piedalījās studenti un kara veterānu organizāciju pārstāvji. Seminārā akcentēja militāro ārstu nozīmi un kā varoņi tika pagodināti arī vietējie Krasnodaras apgabala karavīri; [3.8.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kubaņas Valsts Medicīnas universitātes pirmsaugstskolas sagatavošanas fakultātes studenti apmeklēja Krasnodaras garnizona slimnīcu un runāja ar cietušajiem karavīriem‒ SMO dalībniekiem" (krievu: "Слушатели факультета довузовской подготовки КубГМУ посетили Краснодарский гарнизонный госпиталь и выступили перед ранеными бойцами – участниками СВО"). Rakstā tiek norādīts, ka 30.septembrī Krievija svin Doņeckas un Luhanskas Tautas Republiku, Hersonas un Zaporožjas apgabalu pievienošanos Krievijai un norāda arī to, ka šīs Ukrainas teritorijas pievienojās atpakaļ pie Krievijas pilsoņu referenduma rezultātā. Rakstā Ukrainas teritorijas tiek parādītas kā Krievijai likumīgi piederošas. Minēts arī par pasākumu, kurā studenti devās uz garnizona slimnīcu, lai atbalstītu cietušos Krievijas karavīrus. [3.9] Tīmekļvietnē free.1tv.ru cita starpā izvietota šāda informācija: [3.9.1] Tīmekļvietne free.1tv.ru ir Krievijas televīzijas kanāla "Pirmais kanāls" (krievu: "Первый канал") tīmekļa vietne, kurā brīvi pieejams tā saturs teksta un audiovizuālā formātā. Saistībā ar Krievijas karu Ukrainā 16.12.2022. ES piemēroja televīzijas kanālam "Pirmais kanāls" sankcijas saistībā par Krievijas dezinformācijas un propagandas izplatīšanu. Papildus 2022. gadā sankcijas minētajam kanālam piemēroja arī ASV, Kanāda un Ukraina, bet 2023. gadā – Šveice; [3.9.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Krievu Pareizticīgā Baznīca tiek pakļauta vajāšanām Baltijas valstīs un Moldovā" (krievu: "Русская православная церковь подвергается гонениям в странах Балтии и в Молдавии"). Rakstā uz reliģiskā motīva pamata tiek diskreditētas Baltijas valstis. No raksta nosaukuma var spriest, ka Krievija izsaka apgalvojumus, ka Krievijas pareizticīgo baznīca tiek vajāta Baltijas teritorijā, radot lasītājam reliģiski pamatotu naidu pret Baltijas valstīm. Rakstā minēts, ka Igaunijā pieņemts dokuments, kas liedz Maskavas patriarhāta ietekmi Igaunijā. Norādīts, ka Lietuva rīkojas pēc līdzīga plāna. Minēts arī, ka Latvijas Saeima paziņoja par pareizticīgo baznīcas neatkarību no Maskavas patriarhāta. Rakstā norāda, ka šāds Latvijas lēmums pārkāpj Satversmi un tautas tradīcijas. Līdzīgā veidā diskreditēta arī Moldova un Ukraina, pieminot šo valstu prakses ar Krievijas valdībai vēlamu naratīvu reliģiska naida kurināšanai; [3.9.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Krievijas armija naktī veikusi jaunus triecienus Ukrainas militārajiem objektiem" (krievu: "Российская армия ночью нанесла новые удары по военным объектам на Украине"). Rakstā ar Krievijai vēlamu naratīvu tiek stāstīts par krievu karavīru veiktajām karadarbībām Ukrainā. Tāpat rakstā tiek stāstīts par krievu karavīru uzbrukumiem Hersonas apgabalā, akcentējot jauna ekipējuma priekšrocības un krievu karavīru atvairītajiem Ukrainas uzbrukumiem, kā rezultātā iznīcināta Ukrainas kara tehnika; [3.9.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kijivas režīms cenšas aizlāpīt caurumus frontē" (krievu: "Киевский режим пытается залатать дыры на фронте"). Rakstā ar Krievijai vēlamu naratīvu tiek stāstīts, ka ir pieejami video kā Ukrainā ar spēku tiek mobilizēti vīrieši. Tāpat rakstā arī apgalvots, ka Ukrainas sabiedrība, aiz bailēm no militārās iesaukšanas biroja darbiniekiem, neizrāda cieņu arī karavīriem formas tērpos. [3.10] Tīmekļvietnē krasnodar.bezformata.com cita starpā izvietota šāda informācija: [3.10.1] Tīmekļvietne krasnodar.bezformata.com ir Krievijas Federācijas Krasnodaras apgabala reģionālais interneta portāls, kurā regulāri tiek izvietota Krievijas karu Ukrainā atbalstoša informācija. Krievijas kara Ukrainā kontekstā galvenokārt ir publicēta informācija par Krievijas valsts piedāvātajiem finansiālajiem ieguvumiem un sociālajām garantijām jaunu karavīru rekrutēšanai dalībai karadarbībā Ukrainā, sociālo un materiālu atbalstu Ukrainā karojošo Krievijas karavīru ģimenes locekļiem, kā arī dažāda veida atbalsta pasākumiem un akcijām Ukrainā karojošo Krievijas karavīru vajadzībām. Vienlaikus tajā pozitīvi raksturoti Ukrainā karojošie Krievijas karavīri un to militārās aktivitātes Krievijas interešu nodrošināšanā. Faktiski tīmekļvietnē var izvēlēties jebkuru Krievijas Federācijas reģionu ar iespēju iepazīties ar ziņu un jaunumu materiāliem, kuri attiecināmi uz konkrēto reģionu. Piemēram, astrahan.bezformata.com – Astrahaņas apgabala un Astrahaņas pilsētas ziņas un jaunumi; podmoskovye.bezformata.com – Piemaskavas ziņas un jaunumi; donetsk.bezformata.com - pašpasludinātās Doņeckas Tautas republikas un Doņeckas pilsētas ziņas un jaunumi; [3.10.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Profesiju mantojošais karavīrs Sergejs Krivšenko pastāstīja, kā kļuva par dalībnieku personāla programmā "Varoņu laiks" (krievu: "Потомственный военный Сергей Крившенко рассказал, как стал участником кадровой программы "Время Героев""). Rakstā tiek reklamēta Krievijas iebrukuma Ukrainā sociālā atbalsta programma, kuras mērķis ir no Krievijas iebrukuma Ukrainā veterāniem apmācīt valsts pārvaldes līderus, lai pēc armijas dienesta pabeigšanas veterāniem ir darbs valsts pārvaldē. Rakstā minēts, ka programmai ir pieprasījums, jo tai ir pieteikušies 44 tūkstoši karavīru, bet izvēlēti tikai 83 dalībnieki. Rakstā intervētais kara veterāns komentēja savu gandarījumu tikt pieņemtam minētajā mācību programmā; [3.10.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Muzejā atklāta izstāde "Varoņu laiks", kas veltīta SMO dalībniekiem un mūsu novadnieku varoņdarbiem" (krievu: "В музее открыта выставка "Время Героев", посвящённая участникам СВО и подвигам наших земляков"). Rakstā tiek stāstīts par atklāto muzeja izstādi "Varoņu laiks", kas veltīta Krievijas iebrukuma Ukrainā notikumiem un vietējiem karavīriem. Ekspozīcijā parādīti karavīru portreti, personīgās mantas un priekšmeti no kara zonas. Rakstā tiek mēģināts parādīt Krievijas karavīrus kā drosmīgus varoņus. Šis raksts iegūts no tīmekļa vietnes krasnodar.bezformata.com, bet atverot rakstu, notiek pāradresācija uz domēnu slavyansknakubani.bezformata.com; [3.10.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "SMO veterāni tiks apmācīti IT specialitātēm" (krievu: "Ветеранов СВО обучат IT-специальностям"). Rakstā tiek stāstīts par iniciatīvu apmācīt Krievijas iebrukuma Ukrainā veterānus IT jomas profesijām, piemēram robotikā un programmatūru izstrādē. Mērķis ir nodrošināt veterāniem konkurētspējīgas darba iespējas pēc kara dienesta, veicinot integrāciju sabiedrībā. Šāds raksts iespaido lasītāju domāt, ka Krievijā rūpējas par saviem karavīriem un nodrošina viņiem arī labumus pēc kara dienesta. Tādējādi tiek arī popularizēts Krievijas kara dienests. Šis raksts iegūts no domēna krasnodar.bezformata.com, bet atverot rakstu, notika pāradresācija uz domēnu krimsk.bezformata.com. [4] Minētajās tīmekļvietnēs tiek publicēts saturs, kas atbilst Krievijas agresīvās kara propagandas naratīvam. Šajās tīmekļvietnēs publicētais saturs atbalsta un attaisno Krievijas iebrukumu Ukrainā un Ukrainas daļu pievienošanu Krievijai. Tostarp šajās tīmekļvietnēs ir konstatēts tiešs vai netiešs aicinājums auditorijai pievienoties Krievijas bruņotajiem spēkiem, lai to sastāvā piedalītos "speciālajā militārajā operācijā" (Krievijas karā pret Ukrainu) – faktiski tas ir rekrutēšanas piedāvājums auditorijai iesaistīties Krievijas bruņotajos spēkos, sniedzot informāciju par to, kādu materiālo atbalstu saviem novadniekiem, kuri piedalās vai ir piedalījušies karā pret Ukrainu, un viņu ģimenēm sniedz Krievijas varas iestādes un iedzīvotāji. Informācija, kas tiek publicēta minētajās tīmekļvietnēs, var radīt maldīgu priekštatu par Krievijas izvērsto karu Ukrainā, kā arī veicināt Krievijas īstenoto kara noziegumu attaisnošanu Latvijas sabiedrībā, tādējādi, iespējams, netieši aicinot tajā skaitā Latvijas iedzīvotājus kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivjiem karā pret Ukrainu. Kopumā minētajās tīmekļvietnēs konstatēts, ka tās turpina Krievijas Federācijas veiktās dezinformācijas izplatīšanas operācijas Latvijā un Eiropā, kā arī rada riskus dažādām negatīvām provokācijām starp dažādām sabiedrības grupām, kas nepārprotami rada būtisku apdraudējumu Latvijas valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai. Ievērojot konstatēto, Padome secina: [5] Padome 2025. gada 3. jūlija sēdes laikā ir pārliecinājusies par Lēmuma 3. punktā minēto tīmekļvietņu, izplatīto saturu. Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka "Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, ir tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei." Minētā tiesību norma paredz Padomes tiesības, izvērtējot no citām valsts pārvaldes iestādēm saņemto informāciju, pieņemt lēmumu par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm, ja tajās izplatītais saturs apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību. Ar terminu "valsts drošība" ir saprotama pasākumu sistēma valsts politisko un ekonomisko pamatu un valsts robežu aizsargāšanai. Šis termins ietver arī "nacionālo drošību", kas atbilstoši Nacionālās drošības likuma 1. pantā noteiktajam ir "valsts un sabiedrības īstenotu vienoto, mērķtiecīgu pasākumu rezultātā sasniegts stāvoklis, kurā ir garantēta valsts neatkarība, tās konstitucionālā iekārta un teritoriālā integritāte, sabiedrības brīvības attīstības perspektīva, labklājība un stabilitāte." Ievērojot to, ka ir nepieciešams nodrošināt nacionālo drošību un savlaicīgi prognozēt un novērst valsts iekšējo un ārējo apdraudējumu, kā arī garantēt valsts aizsardzību, sabiedrības drošību un tās demokrātisko attīstību, nav pieļaujams, ka Latvijas informatīvajā telpā – gan elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, gan interneta vidē – tiek izplatīts tāds saturs, kas apdraud vai var radīt apdraudējumu valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai. [6] Padome secina, ka 3. punktā minētās tīmekļvietnes tiek izmantotas, lai izplatītu lai izplatītu Krievijas propagandu, kas vērsta pret Ukrainas valsti un ukraiņu nāciju un rietumvalstīm kopumā, pie tam tīmekļvietnēs tiek izplatīts tiešs vai netiešs aicinājums auditorijai pievienoties Krievijas bruņotajiem spēkiem, lai to sastāvā piedalītos "speciālajā militārajā operācijā" (Krievijas karā pret Ukrainu), kas faktiski ir rekrutēšanas piedāvājums auditorijai iestāties Krievijas bruņotajos spēkos. Tīmekļvietņu, kurās tiek izplatīta sagrozīta un nepatiesa informācija, kara propaganda, kā arī karu attaisnojoša informācija, izplatīšanas ierobežošana ir nepieciešama, lai nodrošinātu valsts drošību, sabiedrisko kārtību un drošību. [7] Ņemot vērā Padomes monitoringa rezultātā konstatēto, kompetentās iestādes sniegto informāciju, tīmekļvietnēs izvietoto saturu, normatīvajos aktos noteikto, kā arī ģeopolitisko situāciju pasaulē, Padome atzīst, ka piekļuves liegšana šī lēmuma 3. punktā un tā apakšpunktos minētajām tīmekļvietnēm veicama nekavējoties. Padome norāda, ka jebkura nepamatota kavēšanās ar piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm veicinātu apstākļus, ka tīmekļvietnēs joprojām tiktu izplatīta tāda informācija, kas apdraud valsts drošību, kā arī dezinformācija un viltus ziņas, taču esošajā ģeopolitiskajā situācijā tieši pretēji – nepieciešams nodrošināt uzticamas, kvalitatīvas un faktos balstītas patiesas informācijas pieejamību. [8] Ņemot vērā, ka lēmums par piekļuves ierobežošanu minētajām tīmekļvietnēm ir administratīvais akts, pieņemot lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnēm, jāizvērtē administratīvā akta lietderības apsvērumi. [8.1] Administratīvā akta nepieciešamība leģitīmā mērķa sasniegšanai – Satversmes 100. pants paredz: "Ikvienam ir tiesības uz vārda brīvību, kas ietver tiesības brīvi iegūt, paturēt un izplatīt informāciju, paust savus uzskatus. Cenzūra ir aizliegta." Ikviens ierobežojums attiecībā uz informācijas pieejamību ir jāvērtē vārda brīvības, kas ir demokrātiskas un tiesiskas valsts pamatvērtība, ierobežošanas aspektā. Satversmes 116. pants noteic, ka vārda brīvību var ierobežot likumā paredzētos gadījumos, lai sasniegtu kādu no tajā paredzētajiem leģitīmajiem mērķiem – citu cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības drošību, labklājību un tikumību. Arī Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 10. panta otrā daļa nosaka: "Tā kā šo brīvību īstenošana ir saistīta ar pienākumiem un atbildību, tā var tikt pakļauta tādām prasībām, nosacījumiem, ierobežojumiem vai sodiem, kas paredzēti likumā un nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā, lai aizsargātu valsts drošības, teritoriālās vienotības vai sabiedriskās drošības intereses, nepieļautu nekārtības vai noziedzīgus nodarījumus, aizsargātu veselību vai tikumību, aizsargātu citu cilvēku cieņu vai tiesības, nepieļautu konfidenciālas informācijas izpaušanu vai lai saglabātu tiesu varas autoritāti un objektivitāti." Leģitīmais mērķis vārda brīvības ierobežošanai konkrētajā gadījumā nepārprotami ir valsts un sabiedrības drošība (tajā skaitā informatīvās telpas drošība), demokrātiskas valsts iekārtas saglabāšana. Demokrātiskas valsts iekārtas aizsardzība kā leģitīms mērķis sevī ietver nacionālās drošības un Latvijas teritoriālās vienotības aizsardzību. Padome uzsver, ka elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, kā arī tīmekļvietnēs internetā ir aizliegts izplatīt saturu, kas apdraud valsts drošību, un šis valsts drošības apdraudējums ir vērtējams ne vien Latvijas, bet arī citu valstu drošības kontekstā. Nav šaubu, ka apdraudējums valsts drošības interesēm tiek nodarīts arī izmantojot interneta resursus, tajā skaitā tīmekļvietnes, kurās tiek izplatītas ziņas un dažādi informatīvi materiāli. Satversmes tiesa ir atzinusi, ka ikvienam ir tiesības brīvi paust savus uzskatus jebkādā veidā – mutvārdos, rakstveidā, vizuāli, ar māksliniecisku izteiksmes līdzekļu palīdzību u.tml.1 Tomēr Satversmes tiesa ir atzinusi, ka tiesības uz vārda brīvību nav absolūtas un var tikt ierobežotas, ja tas nepieciešams sabiedrības interešu labā.2 Tāpat tiesības uz vārda brīvību nenozīmē visatļautību. Gan no Satversmes, gan arī no Latvijai saistošajiem starptautiskajiem cilvēktiesību dokumentiem izriet, ka tiesības uz vārda brīvību var ierobežot. Valsts var noteikt vārda brīvības ierobežojumus gadījumos, kad personas tiesības uz vārda brīvību tieši ietekmē citu personu tiesības, kā arī gadījumos, kad vārda brīvība rada nepārprotamus un tiešus draudus sabiedrībai.3 Ievērojot minēto, Padome uzskata, ka par leģitīmo mērķi, saskaņā ar kuru ir pieļaujams ar administratīvo aktu ierobežot personas vārda brīvību, atzīstama valsts interese aizsargāt valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Gadījumā, ja personai piešķirtās tiesības brīvi paust savu viedokli tiek izmantotas negodprātīgi – ar mērķi apzināti izplatīt kara propagandu, dezinformāciju un maldināt sabiedrību, tā nav pieļaujama vārda brīvības izpausme un konkrētajā gadījumā tās ierobežošana ir uzskatāma par leģitīmu un samērīgu. [8.2] Administratīvā akta piemērotība mērķa sasniegšanai – Attiecībā uz vārda brīvības ierobežojuma vērtējumu jāņem vērā, ka sabiedrībai ir tiesības saņemt patiesu informāciju. Padomes ieskatā, sabiedrības interesēs nav saņemt tādu informāciju, kas apdraud valsts vai sabiedrības drošību, valsts teritoriālo vienotību, tāpat sabiedrības interesēs nav saņemt informāciju, kas ir naidu kurinoša un apzināti maldinoša. Šādas informācijas saņemšana daļā sabiedrības var radīt uztraukumu un bailes savas valsts pastāvēšanu un savu, savas ģimenes nākotni, kā arī šķelt sabiedrību. Turklāt šī informācija satur arī dezinformāciju un šādas informācijas rezultātā var rasties un aktivizēties organizācijas, kuras atbalsta radikālas idejas, kā arī to pretinieki, tādējādi neizslēdzot iespēju, ka valstu iekšienē var rasties dažādu grupu protesti un tādējādi neapšaubāmi tiek ietekmēta sabiedriskā kārtībā un cilvēku drošība, kas būtiski un nepārprotami ietekmē valsts drošību kopumā. Gadījumā, ja tīmekļvietnes, kurās tiek izplatīta informācija, kas apdraud valsts drošību, Latvijas teritorijā nebūtu pieejamas, pieejamība šai informācijai būtu krietni mazāka, tādējādi arī šīs informācijas aprite samazinātos un ir prognozējams, ka nodarītais kaitējums būtu ievērojami mazāks. Līdz ar to, Padomes ieskatā, Elektronisko sakaru likumā paredzētais instruments tiesību uz vārda brīvību ierobežošanai – tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību – ir uzskatāms par piemērotu līdzekli leģitīmā mērķa sasniegšanai. [8.3] Vai mērķi nav iespējams sasniegt ar līdzekļiem, kas mazāk ierobežo administratīvā procesa dalībnieku tiesības vai intereses – Padomes ieskatā, piekļuves liegšana minētajām tīmekļvietnēm visefektīvāk nodrošina sabiedrības interešu aizsardzību. Padome norāda, ka, lai garantētu sabiedrības interešu aizsardzību, ir nepieciešams rīkoties nekavējoties, tādējādi Padome, pieņemot lēmumu, neuzklausa minēto tīmekļvietņu veidotājus. Atbilstoši Administratīvā procesa likumā noteiktajam Padome norāda, ka iemesls tīmekļvietņu pārstāvju neuzklausīšanai ir fakts, ka tīmekļvietnēs izplatītā informācija apdraud valsts un sabiedrības drošību, tādēļ lēmums par piekļuves liegšanu tām pieņemams pēc iespējas ātrāk. Vienlaikus Padome uzsver, ka tās rīcībā ir visa nepieciešamā informācija par tīmekļvietnēs izvietoto saturu, tāpat, Padomes ieskatā, situāciju nebūtu iespējams mainīt, tīmekļvietņu veidotājiem izņemot vai liedzot piekļuvi atsevišķām satura vienībām, jo tīmekļvietnēs izvietotais saturs kopumā apdraud valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Tāpat pat gadījumā, ja tiktu izņemtas atsevišķas satura vienības, Padomei būtu jāiegulda nesamērīgi resursi nepārtrauktam tīmekļvietņu monitoringam, lai pārliecinātos, ka tīmekļvietnēs atkārtoti netiek izvietots jau iepriekš izņemtais valsts drošību apdraudošais saturs, kā arī cits jauns saturs. Lai garantētu valsts un sabiedrības drošības interešu aizsardzību, Padome secina, ka citi, privātpersonu mazāk ierobežojoši līdzekļi, konkrētajā gadījumā nav piemērojami, jo tie nesasniegs mērķi. Mērķi – piekļuves ierobežošanu šim saturam – var sasniegt tikai liedzot piekļuvi tam. [8.4] administratīvā akta samērīgumu – vai sabiedrības ieguvums ir lielāks, nekā privātpersonas interešu aizskārums. Tiesību piemērošanas neatņemama sastāvdaļa ir tiesisko seku konkretizēšana un šajā posmā tiesību piemērotāja pienākums ir apsvērt tiesiskās sekas un izvēlēties tās sekas, kuras sasniedz tiesību mērķi – taisnīgumu.4 Uz šādu iestādes pienākumu norāda arī APL 13. pantā nostiprinātais samērīguma princips: "Labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam. Būtiski privātpersonas tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumi ir attaisnojami tikai ar nozīmīgu sabiedrības labumu." Padomes ieskatā, konkrētajā gadījumā labums, ko iegūs sabiedrība, ir ievērojami lielāks nekā tiesību ierobežojums, jo sabiedrību vairs nesasniegs tāda informācija, kas apdraud gan Latvijas, gan Ukrainas valstu drošību un arī Eiropas drošību kopumā, kā arī apzināti maldinoša informācija un kara propaganda. Padomes ieskatā, šāds ierobežojums jo īpaši ir uzskatāms par samērīgu, ņemot vērā ģeopolitiskos apstākļus, kādos šobrīd atrodas Latvija un Pasaule. Krievija jau ilgstoši veic mērķtiecīgas dezinformācijas kampaņas Latvijā un arī citās Eiropas valstīs ar mērķi izplatīt dezinformāciju, ieviest bailes un apzināti sagrozīt gan vēstures gan mūsdienu notikumus. Ievērojot minēto ir īpaši svarīgi liegt piekļuvi šāda veida saturam un nodrošināt, ka sabiedrībai ir pieejams patiess, pārbaudīts un precīzs saturs par notikumiem Latvijā un Pasaulē. Tādējādi, Padomes ieskatā, sabiedrības ieguvums ir ievērojami lielāks nekā indivīda tiesību ierobežojums, jo sabiedrību, izmantojot šīs tīmekļvietnes, vairs nesasniegs kara propaganda, dezinformējošs un sabiedrības un valsts drošību apdraudošs saturs. [9] Ievērojot minēto un izvērtējot lietā esošās ziņas par faktiem kopumā un savstarpējā sakarībā, Padome secina, ka tīmekļvietnēs cspsdnev.ru, nosov.spb.ru, школа541.рф, spb.ranepa.ru, gorod-plus.tv, spravedlivo.ru, kubstu.ru, ksma.ru, free.1tv.ru un krasnodar.bezformata.com tiek izplatīts saturs, kas apdraud valsts drošību, tajā skaitā Latvijas nacionālo drošību. [10] Padome saskaņā ar APL 62. panta trešo daļu un papildu 8.3. punktā norādītajam norāda apsvērumus, kāpēc tā uzskata, ka pie konkrētā lēmuma pieņemšanas nav nepieciešams uzklausīt šī lēmuma adresātu viedokli. Saskaņā ar APL 62. panta otrās daļas 1. punktā noteikto "personas viedokļu un argumentu noskaidrošana nav nepieciešama, ja administratīvā akta izdošana ir steidzama un jebkura kavēšanās tieši apdraud valsts drošību, sabiedrisko kārtību, vidi, personas dzīvību, veselību un mantu." Ievērojot minēto, secināms, ka Padomei nav pienākuma uzklausīt lēmuma adresātu viedokli, jo jebkura kavēšanās lēmums pieņemšanā rada draudus valsts drošībai un sabiedriskajai drošībai. Tāpat jāņem vērā, ka Padome pamatojusi šāda ierobežojuma atbilstību tiesību uz vārda brīvību aizsardzības kontekstā. Secinot, ka administratīvais akts samērīgi ierobežo personas, kas veido lēmuma 3. punktā (izvērstā veidā) un 9.punktā norādīto tīmekļvietņu, tiesības un šādu ierobežojumu sabiedrības interesēs ir nepieciešams noteikt bez kavēšanās, potenciālo adresātu viedokļa uzklausīšana nav nepieciešama. [11] Ņemot vērā minēto, Padome uzskata par nepieciešamu izmantot tai Elektronisko sakaru likuma 112. pantā piešķirtās tiesības, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, "[..] pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei." [12] Lai informētu tīmekļvietņu iespējamos lietotājus par iemeslu, kāpēc tīmekļvietne vairs nav pieejama, nepieciešams veikt minēto tīmekļvietņu lietotāju automātisku novirzīšanu uz Padomes izveidoto informatīvo paziņojumu: https://nelegalssaturs.lv. Ievērojot minēto un saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmo daļu un Administratīvā procesa likuma 67. pantu, Padome nolemj: 1. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamām tīmekļvietnēm cspsdnev.ru, nosov.spb.ru, школа541.рф, spb.ranepa.ru, gorod-plus.tv, spravedlivo.ru, kubstu.ru, ksma.ru, free.1tv.ru un krasnodar.bezformata.com, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdiem vai interneta protokola adresēm. 2. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamo tīmekļvietņu cspsdnev.ru, nosov.spb.ru, школа541.рф, spb.ranepa.ru, gorod-plus.tv, spravedlivo.ru, kubstu.ru, ksma.ru, free.1tv.ru un krasnodar.bezformata.com dublējošām spoguļlapām. 3. Pieņemto lēmumu paziņot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem. 4. Uzdot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem nekavējoties liegt piekļuvi tīmekļvietnei un tās domēna vārdiem, novirzot to lietotājus uz informatīvo paziņojumu https://nelegalssaturs.lv. Interneta piekļuves pakalpojuma sniedzējiem ir pienākums ierobežot piekļuvi konkrētajiem interneta resursiem gan izmantojot globāla tīmekļa prefiksu "www", gan bez tā. 5. Iekļaut domēna vārdus Padomes mājaslapā izvietotajā sarakstā, kurā norādīti tie domēna vārdi, kuru izmantošana ir tikusi ierobežota. 6. Atbildīgs par šī lēmuma izpildes kontroli ir Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš. Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 188. panta otro daļu administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta septīto daļu šā lēmuma apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur tā darbību. Ņemot vērā administratīvā akta steidzamību, Padome nosaka, ka administratīvais akts jāizpilda nekavējoties. Ja administratīvais akts netiks izpildīts labprātīgi, tas tiks izpildīts piespiedu kārtā. Administratīvā akta piespiedu izpildes izmaksas sedz adresāts. 1 Satversmes tiesas 2003. gada 5. jūnija spriedums lietā Nr. 2003-02-0106, secinājumu daļas 1. punkts. Kā arī 2003. gada 29. oktobra spriedums lietā Nr. 2003-05-01, 21. punkts. 2 Satversmes tiesas 2015. gada 2. jūlija spriedums lietā Nr. 2015-01-01, 13. punkts. 3 Satversmes tiesas 2003. gada 29. oktobra spriedums lietā Nr. 2003-05-01, secinājumu daļas 22. punkts. 4 Satversmes tiesas 2007. gada 28. februāra lēmums lietā Nr. 2006-41-01, 14.2. punkts. Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu
padomes priekšsēdētājs I. Āboliņš |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm cspsdnev.ru, nosov.spb.ru, школа541.рф, spb.ranepa.ru, ..
Izdevējs: Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome
Veids:
lēmums
Numurs: 472/1-2Pieņemts: 03.07.2025.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 131, 11.07.2025.
OP numurs:
2025/131.12
Saistītie dokumenti
|