Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 
Ministru kabineta noteikumi Nr. 423

Rīgā 2025. gada 8. jūlijā (prot. Nr. 27 22. §)
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 3.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt un izvērst ilgtspējīgu, klimatnoturīgu, intelektisku un intermodālu mobilitāti valsts, reģionālā un vietējā līmenī, tostarp uzlabotu piekļuvi TEN-T un pārrobežu mobilitāti" īstenošanas noteikumi
I. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka:

1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 3.2. prioritātes "Pārrobežas mobilitāte" 3.2.1. specifiskā atbalsta mērķi "Attīstīt un izvērst ilgtspējīgu, klimatnoturīgu, intelektisku un intermodālu mobilitāti valsts, reģionālā un vietējā līmenī, tostarp uzlabotu piekļuvi TEN-T un pārrobežu mobilitāti" (turpmāk – specifiskais atbalsts);

1.2. specifiskā atbalsta mērķi un mērķa grupu;

1.3. specifiskajam atbalstam pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;

1.4. prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam;

1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;

1.6. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.

2. Specifiskā atbalsta mērķis ir uzlabot efektīvus savienojumus Daugavpils pilsētā un Latgales reģionā, pārbūvējot Vienības tiltu Daugavpilī.

3. Specifiskā atbalsta mērķa grupa ir satiksmes dalībnieki.

4. Specifiskā atbalsta plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir ne mazāks kā 5 086 621 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums nepārsniedz 4 323 627 euro un nacionālais līdzfinansējums (pašvaldības finansējums) nav mazāks par 762 994 euro.

5. Maksimālais attiecināmais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projektā plānotā kopējā attiecināmā finansējuma.

6. Projekta iesniedzējs projekta īstenošanā var piesaistīt papildu publiskos līdzekļus attiecināmo izmaksu segšanai.

7. Specifiskā atbalsta ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim ir sasniedzami šādi rādītāji:

7.1. iznākuma rādītājs – rekonstruēto vai modernizēto autoceļu garums ārpus TEN-T – 0,31 km;

7.2. rezultāta rādītājs – jaunuzbūvēto, rekonstruēto, jaunināto vai modernizēto autoceļu lietotāju skaits – 4 186 131 pasažierkilometrs gadā.

8. Šo noteikumu 7.1. apakšpunktā minētais rādītājs ir sasniegts, kad šo noteikumu 20.1. apakšpunktā minētais objekts ir nodots ekspluatācijā saskaņā ar būvniecības jomu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem.

9. Specifisko atbalstu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.

10. Specifiskā atbalsta ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Satiksmes ministrija.

11. Specifiskā atbalsta ietvaros Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu piešķir granta veidā.

12. Atbalsts specifiskā atbalsta ietvaros nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, jo atbalsts tiek sniegts, lai pārbūvētu vispārējo publisko infrastruktūru, kas pēc pieņemšanas ekspluatācijā būs pieejama ikvienam bez diskriminācijas un ierobežojumiem.

13. Specifiskā atbalsta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.

II. Prasības projekta iesniedzējam un finansējuma saņēmējam

14. Projekta iesniedzējs specifiskā atbalsta ietvaros ir Daugavpils valstspilsētas pašvaldība.

15. Projekta iesniedzējs, kas pēc projekta apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs (turpmāk – finansējuma saņēmējs), projekta īstenošanas laikā līdz būvdarbu uzsākšanas brīdim nodrošina, ka transporta infrastruktūras izbūve paredzēta finansējuma saņēmēja īpašumā vai valdījumā, vai turējumā esošajās zemes vienībās vai ka finansējuma saņēmējam ar īpašuma vai zemes vienību īpašnieku ir noslēgta atbilstoša vienošanās par īpašuma vai zemes vienības ilgtermiņa nomas vai lietojuma tiesībām, vai apbūves tiesībām, kā arī būvniecības, lietošanas, uzturēšanas un attīstības (tai skaitā modernizēšanas un pārbūves) kārtību. Finansējuma saņēmēja tiesības uz konkrēto objektu vai īpašumu ir nostiprinātas zemesgrāmatā līdz projekta noslēguma maksājuma veikšanai.

16. Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu, kā arī pievieno projektam veikto izmaksu un ieguvumu analīzi.

17. Projekta iesniegumā ir pamatots, ka projekta iesniegumā ietvertās darbības nodrošina militārās mobilitātes iespējas, tādējādi stiprinot drošību Latvijas Austrumu pierobežā. Projekta iesniegumam pievieno Aizsardzības ministrijas atbalsta vēstuli par projekta atbilstību Nacionālo bruņoto spēku operacionālajām vajadzībām un iekļaušanos Nacionālo bruņoto spēku un Aizsardzības ministrijas noteiktajās militārās transporta infrastruktūras, kā arī militārās mobilitātes attīstības prioritātēs.

18. Projekta iesniegumā neiekļauj:

18.1. darbības, kas nav vērstas uz šo noteikumu ​2. punktā minētā mērķa sasniegšanu;

18.2. darbības, kas atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likumam klasificējamas kā komercdarbības atbalsts.

19. Projekta iesniedzējs specifiskā atbalsta ietvaros var iesniegt vienu projekta iesniegumu.

III. Atbalstāmās darbības un izmaksas

20. Specifiskā atbalsta ietvaros atbalstāmās darbības ir:

20.1. Vienības tilta pārbūve, kas uzlabos civilās un militārās mobilitātes savienojumu efektivitāti un drošību Daugavpils valstspilsētā un Latgales reģionā;

20.2. projekta vadības nodrošināšana.

21. Specifiskā atbalsta ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksas:

21.1. tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma;

21.2. netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta īstenošanai un projekta rezultātu sasniegšanai.

22. Šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:

22.1. būvlaukuma ierīkošanas un novākšanas izmaksas;

22.2. tilta būvniecības un pārbūves izmaksas, tai skaitā pagaidu tilta izbūve, kas nepieciešama nepārtrauktas satiksmes nodrošināšanai;

22.3. tiltam piegulošo inženiertīklu pārbūves un atjaunošanas izmaksas atbilstoši būvprojekta risinājumam. Izmaksas attiecināmas tikai tad, ja tiek nodrošināts sertificēta būvinženiera ekspertīzes atzinums, kurā konstatēts, ka projekta ietvaros, veicot plānotos ieguldījumus noteiktās teritorijās, nav iespējams izvairīties no minētās infrastruktūras bojāšanas, pārbūves vai pārcelšanas, un ieguldījumi inženiertīkla pārbūvē tiek veikti, nemainot inženiertīkla tehniskos parametrus un neradot priekšrocības to īpašniekiem, kā arī nodrošinot atbilstību valsts atbalsta regulējumam;

22.4. lietusūdens kanalizācijas infrastruktūras izbūves, pārbūves un atjaunošanas izmaksas;

22.5. apgaismojuma infrastruktūras izbūves, pārbūves vai atjaunošanas izmaksas;

22.6. labiekārtošanas izmaksas, tai skaitā apzaļumošana;

22.7. ceļu satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu uzstādīšanas un atjaunošanas izmaksas, piemēram, ceļa zīmes, luksofori, signālstabiņi, aizsargbarjeras, gājēju barjeras, vertikālie un horizontālie ceļa apzīmējumi;

22.8. satiksmes vadības aprīkojuma uzstādīšanas un atjaunošanas izmaksas, piemēram, meteoroloģiskās stacijas, kas nepieciešamas tilta seguma stāvokļa un slodzes noteikšanai, un satiksmes intensitātes uzskaites punkti;

22.9. autoruzraudzības un būvdarbu būvuzraudzības izmaksas atbilstoši būvniecības jomu regulējošiem normatīvajiem aktiem;

22.10. būvdarbu līgumcenu indeksācijas izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem ar publisko būvdarbu līgumos obligāti ietveramajiem noteikumiem un to saturu;

22.11. vides piekļūstamības ekspertu konsultāciju izmaksas;

22.12. projekta vadības personāla izmaksas.

23. Šo noteikumu 21.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 22.12. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām. Netiešo izmaksu vienoto likmi piemēro personāla izmaksām, kuras radušās uz darba līguma pamata.

24. Šo noteikumu 22.9. apakšpunktā minētās izmaksas nepārsniedz 10 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.

25. Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, ir attiecināmās izmaksas atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060), 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem, ja tos nevar atgūt atbilstoši normatīvajiem aktiem par pievienotās vērtības nodokli.

26. Šo noteikumu 22.12. apakšpunktā minētās projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas:

26.1. nepārsniedz 34 422 euro Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma daļai gadā, pieskaitot 0,64 procentus no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām (neieskaitot tiešās projekta vadības personāla izmaksas), ja projekta tiešās attiecināmās izmaksas nepārsniedz 5 000 000 euro (ieskaitot). Par nepilnu kalendāra gadu fiksēto summu aprēķina proporcionāli projekta mēnešu skaitam;

26.2. nepārsniedz 84 787 euro Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma daļai kalendāra gadā, ja projekta tiešās attiecināmās izmaksas ir lielākas nekā 5 000 000 euro.

27. Plānojot šo noteikumu 22.12. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās projekta vadības personāla izmaksas, finansējuma saņēmējs veic darba laika uzskaiti par projekta vadības personāla projekta ietvaros veiktajām funkcijām un nostrādāto laiku un nodrošina, ka personālam, kas nodarbināts pilnu darba laiku, nepilnu darba laiku vai daļlaiku ne mazāk kā 30 procentu apmērā no normālā darba laika, tiešajās attiecināmajās projekta vadības personāla izmaksās iekļauj darba algu, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no apliekamajām attiecināmajām izmaksām, normatīvajos aktos darba tiesību un atlīdzības jomā noteiktās piemaksas un sociālo garantiju izmaksas.

28. Specifiskā atbalsta ietvaros izmaksas ir attiecināmas no dienas, kad atbilstoši regulas 2021/1060 63. panta 7. punktam Eiropas Komisijai ir iesniegts Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam grozījumu pieprasījums, kas paredz specifiskā atbalsta īstenošanu. Projekta iesniegumā neiekļauj pabeigtas darbības un finansējumu tām nepiešķir.

IV. Projekta īstenošanas nosacījumi

29. Specifiskā atbalsta ietvaros projektu īsteno saskaņā ar līgumu par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.

30. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:

30.1. uzkrāj datus par projektā sasniegtajiem šo noteikumu 7.1. un 7.2. apakšpunktā minētajiem rādītājiem;

30.2. ievēro horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" un uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālā principa rādītāju – objektu skaits, kuros Eiropas Reģionālās attīstības fonda ieguldījumu rezultātā ir nodrošināta vides un informācijas piekļūstamība;

30.3. ievēro horizontālo principu "Klimatdrošināšana" un projekta īstenošanas un pēcuzraudzības laikā uzkrāj datus par ietekmi uz horizontālā principa īstenošanu;

30.4. ievēro horizontālo principu "Nenodarīt būtisku kaitējumu";

30.5. uzņemas segt sadārdzinājumu no saviem līdzekļiem, nodrošina dubultā finansējuma neiestāšanos, kā arī nodrošina, ka projektā plānotās attiecināmās izmaksas netiek finansētas vai līdzfinansētas un tās nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;

30.6. nodrošina sasniegto rezultātu ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas;

30.7. nodrošina projekta īstenošanā radīto vērtību atbilstošu uzturēšanu par saviem vai papildus piesaistītajiem līdzekļiem;

30.8. nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasības saskaņā ar regulas 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;

30.9. izstrādā iekšējās kontroles sistēmu, ietverot tajā informāciju par interešu konflikta, krāpšanas, korupcijas risku un dubultā finansējuma novēršanas mehānismu;

30.10. glabā projekta dokumentāciju un nodrošina tās pieejamību visā projekta īstenošanas laikā un 10 gadus pēc pēdējā noslēguma maksājuma veikšanas finansējuma saņēmējam;

30.11. projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru;

30.12. ja attiecināms, projekta ietvaros, veicot iepirkumus, nodrošina vides prasību integrāciju preču un pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums) un, kur tas ir attiecināms un atbilstošs ieguldījumu specifikai, publiskos iepirkumus var īstenot sociāli atbildīgā veidā, piemērojot sociāli atbildīgā publiskā iepirkuma un inovatīvā publiskā iepirkuma nosacījumus;

30.13. nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija), 61. pantu un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, kā arī paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu.

31. Sadarbības iestāde, ja tai ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu un izvērtējot plānotā avansa apmēru un tā pamatojumu, var piešķirt finansējuma saņēmējam avansu pēc vienošanās noslēgšanas par projekta īstenošanu. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde apstiprina, ievērojot nosacījumu, ka plānotā avansa apmērs atbilst spējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros (piemēram, projekta iesniedzējam ir pabeigts būvdarbu iepirkums vai noslēgts būvdarbu līgums). Finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 30 procentiem no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma.

Ministru prezidente E. Siliņa

Satiksmes ministrs A. Švinka
 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 3.2.1. specifiskā atbalsta mērķa .. Statuss:
Spēkā esošs
spēkā esošs
Izdevējs: Ministru kabinets Atbildīgā iestāde: Satiksmes ministrija Veids: noteikumi Numurs: 423Pieņemts: 08.07.2025.Stājas spēkā: 11.07.2025.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 130, 10.07.2025. OP numurs: 2025/130.6
Saistītie dokumenti
  • Izdoti saskaņā ar
  • Anotācija / tiesību akta projekts
  • Politikas plānošanas dokumenti
  • Citi saistītie dokumenti
361800
11.07.2025
87
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Piekļūstamība
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"