Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Talsu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 11 Talsos 2025. gada 26. jūnijā (prot. Nr. 12, 25. p., lēmums Nr. 138) Grozījums Talsu novada pašvaldības domes 2021. gada 26. augusta saistošajos noteikumos Nr. 18 "Kārtība, kādā Talsu novada pašvaldība sniedz palīdzību kvalificētiem speciālistiem nodrošināšanai ar dzīvojamo telpu"Izdoti saskaņā ar
likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu
risināšanā" Izdarīt Talsu novada pašvaldības domes 2021. gada 26. augusta saistošajos noteikumos Nr. 18 "Kārtība, kādā Talsu novada pašvaldība sniedz palīdzību kvalificētiem speciālistiem nodrošināšanai ar dzīvojamo telpu" šādu grozījumu: 1. Izteikt saistošo noteikumu izdošanas tiesisko pamatojumu šādā redakcijā: "Izdoti saskaņā ar likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 21.1 panta otro daļu, 21.2 panta otro daļu". 2. Aizstāt visā noteikumu tekstā vārdus "Saimnieciskā nodrošinājuma nodaļa" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "Centrālā pārvalde" (attiecīgā locījumā). Talsu novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Āboliņš
Paskaidrojuma
raksts
|
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojumu, tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi |
1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis - ko pašvaldība vēlas sasniegt ar saistošajiem noteikumiem, kādi būs ieguvumi |
Precizēt saistošo noteikumu izdošanas tiesisko pamatojumu.
1.2. Problēmas raksturojums, kuras risināšanai nepieciešami saistošie noteikumi |
1. 2023. gada 1. janvārī stājies spēkā Pašvaldību likums. Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 1. punkts nosaka, ka ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums "Par pašvaldībām".
Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta piektā daļa nosaka, ja spēku zaudē normatīvā akta izdošanas tiesiskais pamats (augstāka juridiska spēka tiesību norma, uz kuras pamata izdots cits normatīvais akts), tad spēku zaudē arī uz šā pamata izdotais normatīvais akts vai tā daļa. Minētais nozīmē, ja saistošie noteikumi izdoti uz šobrīd spēku zaudējušā likuma "Par pašvaldībām" pamata, tad šie saistošie noteikumi zaudējuši spēku.
Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 6. punkts nosaka, ka līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam piemērojami uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. Minētais nozīmē, ka līdz 2024. gada 30. jūnijam varēja piemērot (ciktāl tie nav pretrunā Pašvaldību likumam) spēku zaudējušos saistošos noteikumus.
Atzīmējams, ka atsevišķos gadījumos saistošie noteikumi izdoti ne tikai uz likuma "Par pašvaldībām" pamata, bet reizē arī uz citu normatīvo aktu pamata. Šādos gadījumos vērtējams, vai pietiek ar saistošo noteikumu izdošanas tiesiskā pamatojuma grozīšanu vai izdodami jauni saistošie noteikumi.
2. Talsu novada pašvaldības dome 2021. gada 26. augustā izdevusi saistošos noteikumus Nr. 18 "Kārtība, kādā Talsu novada pašvaldība sniedz palīdzību kvalificētiem speciālistiem nodrošināšanai ar dzīvojamo telpu" (turpmāk - Saistošie noteikumi). Saistošie noteikumi izdoti saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" 15. panta pirmās daļas 9. punktu un likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 11. panta trešo daļu, 21.1 panta otro daļu, 21.2 panta otro daļu.
Likuma "Par pašvaldībām" 15. panta pirmās daļas 9. punkts noteica, ka viena no pašvaldības autonomajām funkcijām ir sniegt palīdzību iedzīvotājiem dzīvokļa jautājumu risināšanā. Minētā tiesību norma nepilnvaro domi izdot saistošos noteikumus, bet nosaka vienu no pašvaldības autonomajām funkcijām. Ņemot vērā minēto, Saistošo noteikumu izdošanas tiesiskajā pamatojumā ietvertā norāde uz likuma "Par pašvaldībām" 15. panta pirmās daļas 9. punktu ir lieka.
Likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 21.1 panta otrā daļa nosaka: "Pašvaldība, izvērtējot pašvaldības attīstības programmā ietvertās nozares (rīcības virzieni, jomas u.c.) un ar valsts vai pašvaldības funkciju nodrošināšanu saistītos pārvaldes uzdevumus, ar saistošajiem noteikumiem nosaka, kurās darbības nozarēs vai kādu pārvaldes uzdevumu veikšanai nepieciešami speciālisti." Saistošie noteikumi nosaka, kurās darbības nozarēs vai kādu pārvaldes uzdevumu veikšanai nepieciešami speciālisti. Ņemot vērā minēto, saistošo noteikumu izdošanas tiesiskajā pamatojumā ietverama norāde uz likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 21.1 panta otro daļu.
Likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 21.2 panta otrā daļa nosaka: "Kārtību, kādā pašvaldība izīrē dzīvojamo telpu speciālistam, nosaka pašvaldība savos saistošajos noteikumos." Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā pašvaldība izīrē dzīvojamo telpu speciālistam. Ņemot vērā minēto, saistošo noteikumu izdošanas tiesiskajā pamatojumā ietverama norāde uz likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 21.2 panta otro daļu.
Iepriekš minētais ļauj secināt, ka Talsu novada pašvaldības domes 2021. gada 26. augusta saistošo noteikumus Nr. 18 "Kārtība, kādā Talsu novada pašvaldība sniedz palīdzību kvalificētiem speciālistiem nodrošināšanai ar dzīvojamo telpu" iespējams grozīt, tas ir, izteikt to izdošanas pamatojumu jaunā redakcijā.
3. Talsu novada pašvaldības domes Attīstības komitejas 2025. gada 10. jūnija sēdē tika vērsta uzmanība saistošajos noteikumos lietotajai norādei uz Saimnieciskā nodrošinājuma nodaļu. Jautājuma būtība - pašvaldībā vairs nav tāda institūcija.
Arī Saistošajos noteikumos lietota norāde uz Saimnieciskā nodrošinājuma nodaļu. Saistošajos noteikumos nav risināmi pašvaldības organizatoriskās struktūras jautājumi, tas ir, saistošajos noteikumos nav jānorāda iestādes struktūrvienību, iestādes institūciju kompetence nosakāma iestādes un tās struktūrvienību nolikumos un reglamentos. Šī iemesla dēļ Saistošajos noteikumos Saimnieciskā nodrošinājuma nodaļa aizstāta ar Centrālo pārvaldi.
1.3. Pastāvošais tiesiskais regulējums, tā būtības skaidrojums un pastāvošā tiesiskā regulējuma nepilnību raksturojums |
Skatīt paskaidrojuma raksta 1.2. apakšpunktu.
1.4. Ja norādītās problēmas risināšanai nav tiesiskā regulējuma, tad skaidro, kādas sekas rada tiesiskā regulējuma neesamība |
Skatīt paskaidrojuma raksta 1.2. apakšpunktu.
1.5. Ja paredzēta administratīvā atbildība par saistošo noteikumu pārkāpšanu, pamato tās noteikšanas nepieciešamību un tvērumu, iekļaujot vismaz šādu kritēriju izvērtējumu: |
1.5.1. Nodarījuma (problēmsituācijas), par kuru paredz administratīvo atbildību, aktualitāte |
Neattiecināms.
1.5.2. Nodarījuma attiecināmība uz publiski tiesiskajām attiecībām |
Neattiecināms.
1.5.3. Nodarījuma bīstamība un sabiedriskais kaitīgums, sekas - pamatots sabiedrības interešu aizskārums |
Neattiecināms.
1.5.4. Administratīvā akta prioritātes principa ievērošanas iespējas |
Neattiecināms.
1.5.5. Paredzētā administratīvā pārkāpuma sastāva elementi - darbība vai bezdarbība, par kuru paredzēta administratīvā atbildība |
Neattiecināms.
1.5.6. Korespondējošās tiesību normas - saistošo noteikumu vienības, par kurās esošā regulējuma neīstenošanu ir noteikta administratīvā atbildība |
Neattiecināms.
1.5.7. Vai un ar kādiem administratīvā pārkāpuma procesā esošajiem līdzekļiem būs iespējams problēmsituācijas konstatēt un izmeklēt, kā arī pierādīt personas vainu nodarījumā |
Neattiecināms.
1.5.8. Soda veida un apmēra izvēles pamatojums |
Neattiecināms.
1.5.9. Administratīvā soda efektivitāte nodarījumu skaita samazināšanā, seku novēršanā, sabiedriskās kārtības nodrošināšanā sabiedrības interesēs |
Neattiecināms.
1.5.10. Soda piemērotāja - kompetentās iestādes, kura piemēros sodus, - izvēles apsvērumi |
Neattiecināms.
1.5.11. Saistošo noteikumu izvērtējums citu normatīvo aktu, kas nosaka administratīvo vai kriminālatbildību attiecīgajā jomā, kontekstā |
Neattiecināms.
1.6. Iespējamo alternatīvu, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, raksturojums, to ieviešanas trūkumi un priekšrocības |
Skatīt paskaidrojuma raksta 1.2. apakšpunktu.
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus |
2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus: |
2.1.1. Samazina vai palielina ieņēmumu daļu |
Neietekmē.
2.1.2. Samazina vai palielina izdevumu daļu |
Neietekmē.
2.1.3. Ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā (piemēram, vai, lai īstenotu saistošos noteikumus, jāsamazina finansējums citām pozīcijām) |
Neietekmē.
2.2. Informācija par nepieciešamajiem resursiem sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi (saistībā ar 5., 6. sadaļu) |
Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešami resursi sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanu.
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situāciju, prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai konkurencei) |
3.1. Sociālā ietekme - ietekme uz cilvēku dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu, sabiedrību kopumā, kā arī ietekme uz konkrētām sabiedrības grupām, tai skaitā sociālās atstumtības riskam pakļautajām sabiedrības grupām, personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām, uz dzimumu līdztiesību |
Neietekmē.
3.2. Ietekme uz vidi - ar saistošo noteikumu īstenošanu izraisītas tiešas vai netiešas pārmaiņas vidē, kuras ietekmē vai var ietekmēt cilvēku, viņa veselību un drošību, kā arī bioloģisko daudzveidību, augsni, zemes dzīles, ūdeni, gaisu, klimatu, ainavu, kultūras un dabas mantojumu, iespējamā pakļautība avāriju vai katastrofu riskiem un visu minēto jomu mijiedarbība |
Neietekmē.
3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību, iekļaujot informāciju par to, vai saistošie noteikumi: |
3.3.1. Ietekmēs (piemēram, uzlabos, atjaunos, pasliktinās) vai neietekmēs cilvēku veselību |
Neietekmē.
3.3.2. Nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas veselības jomā |
Neietekmē.
3.3.3. Radīs jaunas tiesības vai uzliks jaunus pienākumus veselības jomā |
Neietekmē.
3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, norādot: |
3.4.1. Vai ar saistošajiem noteikumiem tiks veicinātas uzņēmējdarbības aktivitātes, jaunu uzņēmumu veidošanās un esošo uzņēmumu attīstība un izaugsme, kā arī paaugstināta to konkurētspēja |
Neietekmē.
3.4.2. Kuri uzņēmēji ir saistošo noteikumu tiesiskā regulējuma mērķgrupa un vai tiesiskais regulējums radīs mērķgrupai jaunas tiesības, uzliks jaunus pienākumus vai nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas, veicinās tiesību realizēšanu, uzlabos pakalpojumu pieejamību u.c. |
Neietekmē.
3.5. Ietekme uz konkurenci - iekļauj aktuālās situācijas aprakstu, situāciju un prognozes tirgū (attiecībā uz saistīto pakalpojumu vai preču pieejamību), paredzēto pasākumu atbilstības izvērtējumu brīvai un godīgai konkurencei |
Neietekmē.
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām |
4.1. Institūcija, kurā privātpersona var vērsties saistošo noteikumu piemērošanā |
Centrālā pārvalde.
4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz saistošo noteikumu projekts, tai skaitā akcentē, kā piedāvātais regulējums maina līdzšinējo kārtību |
Neietekmē.
4.3. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas: |
4.3.1. Saimnieciskās darbības veicējiem |
Neietekmē.
4.3.2. Fiziskajām personām |
Neietekmē.
4.3.3. Nevalstiskā sektora organizācijām |
Neietekmē.
4.3.4. Budžeta finansētām institūcijām |
Neietekmē.
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
5.1. Pašvaldību funkcijas, kuru izpildei tiek izstrādāti šie saistošie noteikumi |
Saistošie noteikumi izstrādāti saistošo noteikumu izdošanas tiesiskā pamatojuma grozīšanai.
5.2. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti saistošo noteikumu īstenošanā (tostarp, vai tiks uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem, veidotas jaunas darba vietas u.tml.). |
Neietekmē.
6. Izpildes nodrošināšana |
6.1. Saistošo noteikumu izpildē iesaistītās institūcijas, tai skaitā, vai paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija |
Neietekmē.
6.2. Izpildes nodrošināšanai nepieciešamie resursi un to pamatotība (nedublējot 2. punktā norādīto) |
Neietekmē.
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana |
7.1. Vai saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai |
Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai.
7.2. Samērīguma tests |
7.2.1. Vai pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai |
Jā.
7.2.2. Vai nav saudzējošāku līdzekļu leģitīmā mērķa sasniegšanai |
Nē.
7.2.3. Vai pašvaldības rīcība ir atbilstoša |
Jā.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām, tostarp norādot Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā minēto informāciju |
8.1. Sabiedrības pārstāvji (tostarp biedrības, nodibinājumi, apvienības u.tml.), ar kuriem notikušas konsultācijas saistošo noteikumu izstrādes procesā |
Nav notikušas konsultācijas.
8.2. Izmantotais sabiedrības līdzdalības veids (lai atspoguļotu, kā pašvaldības ir centusies sasniegt mērķgrupu, kā arī noskaidrot pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli) |
Nav notikušas konsultācijas.
8.3. Sabiedrības pārstāvju izteiktie priekšlikumi un iebildumi, norādot, kuri no tiem ņemti vērā |
Nav saņemti.
8.4. Par saistošo noteikumu projektu saņemtie viedokļi pēc saistošo noteikumu projekta publicēšanas sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, to apkopojums un izvērtējums (iesniedzēji, vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) |
Nav saņemti.
8.5. No institūcijām saņemtie viedokļi un atzinumi, to apkopojums un izvērtējums (vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) - gan tādi, kas saņemti, pamatojoties uz normatīvajos aktos noteiktu pienākumu, gan lūgti pēc pašvaldības iniciatīvas, gan sniegti pēc institūcijas iniciatīvas |
Nav lūgts sniegt viedokļus un atzinumus par šo saistošo noteikumu redakciju.
8.6. Informācija par cita veida saziņu un konsultācijām, ja tādas bijušas |
Nav notikusi cita (iepriekš neminēta) saziņa un konsultācijas.
Talsu novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Āboliņš