Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 

Centrālās vēlēšanu komisijas lēmums Nr. 34

Rīgā 2025. gada 14. jūnijā

Par politiskās partijas "Centra Partija" sūdzību par Jelgavas valstspilsētas pašvaldības domes vēlēšanu rezultātiem

[1] 2025. gada 11. jūnijā Centrālajā vēlēšanu komisijā saņemts politiskās partijas "Centra Partija" (turpmāk - iesniedzējs) valdes priekšsēdētāja Igora Meļņiķova sūdzība par Jelgavas valstspilsētas pašvaldības vēlēšanu rezultātiem (turpmāk - sūdzība). Sūdzībā "Par Jelgavas vēlēšanas komisijas nolēmumu par 2025. gada pašvaldības vēlēšanu rezultātu apstiprināšanu atcelšanu saskaņā ar Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 45.1 pantu" lūgts "saskaņā ar 45.1 pantu un 45.3 panta pirmo daļu pieprasām pārrēķināt balsis visās vēlēšanu iecirkņos".

[2] Iesniedzējs savu prasījumu pamato šādi:

[2.1] saskaņā ar publikācijām presē līdz 2025. gada 9. jūnijam visas pašvaldību vēlēšanu komisijas, tostarp Jelgavas valstspilsētas pašvaldību vēlēšanu komisija (turpmāk - pašvaldību vēlēšanu komisija), apstiprināja 2025. gada pašvaldības domes vēlēšanu rezultātus savās teritorijās.

Jelgavā vēlēšanās piedalījās 18 150 vēlētāji (derīgo vēlēšanu aplokšņu skaits - 17 965), no kuriem par kandidātu sarakstu Nr. 2 nobalsoja 62 cilvēki jeb 0.342 % vēlētāju;

[2.2] vēlētāji par kandidātu sarakstu Nr. 2 patiesībā bija vairāk un tika vienkārši nozagti, veicot nelikumīgas manipulācijas vēlēšanu iecirkņos vai tehniskās kļūmes dēļ, ieskaitot sistēmas datu pazušanu;

Iepriekš sistēmā uz brīdi tika rādīti augstāki skaitļi, taču tos diemžēl neizdevās fiksēt, jo informācija ātri tika nomainīta. Tas rada nopietnas šaubas par balsu skaitīšanas ticamību un pārredzamību.

[2.3] no sarunas ar Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības vēlēšanu komisiju noskaidrots, ka balsis pēc kļūmes tika skaitītas manuāli, taču iepriekš skaitītās balsis netika pārskatītas;

[2.4] iepriekš minētie pārkāpumi ir ļoti nopietni un varēja notikt arī citās vietās. Pārkāpumi ietekmēja to, ka kandidātu saraksts Nr. 2 nepārvarēja 5 % barjeru, un attiecīgi ietekmējuši attiecīgās domes deputātu vietu sadalījumu starp politiskajām partijām un politisko partiju apvienībām.

Centrālās vēlēšanu komisijas 2025. gada 14. jūnija sēdē iesniedzējs nepiedalījās.

[3] Pašvaldības vēlēšanu komisija 2025. gada 13. jūnija rakstveida paskaidrojumos norādījusi, ka iesniedzēja apgalvojumi par vēlētāju balsu nozagšanu, nelikumīgām manipulācijām vēlēšanu iecirkņos ir klaji apmelojumi, bez konkrētiem pierādījumiem, kuri nebija un nevarēja būt. Politisko partiju pilnvarotie novērotāji nevienu pārkāpumu nav konstatējuši vēlēšanu iecirkņos. Jelgavas valstspilsētas teritorijā 2025. gada 7. jūnija vēlēšanas ir uzskatāmas par notikušām, un Jelgavas valstspilsētas pašvaldības vēlēšanu komisijas 2025. gada 8. jūnija lēmums Nr. 9 par rezultātu protokola apstiprināšanu paliek negrozāms.

Centrālās vēlēšanu komisijas 2025. gada 14. jūnija sēdē pašvaldības vēlēšanu komisija rakstveida paskaidrojumos norādītos argumentus uzturēja.

[4] Centrālās vēlēšanu komisijas 2025. gada 14. jūnija sēdē likumā "Par Centrālo vēlēšanu komisiju" un Pašvaldības domes vēlēšanu likumā (turpmāk - Likums) noteiktās kompetences robežās izvērtējusi sūdzību, iesniedzēja un pašvaldības vēlēšanu komisijas sniegtos paskaidrojumus, Centrālā vēlēšanu komisija konstatē, ka iesniedzēja prasījums nav pamatots.

[4.1] Atbilstoši Likuma 45.1 pantam kandidātu sarakstu iesniedzējiem ir tiesības vēlēšanu komisijas lēmumu par vēlēšanu rezultātu apstiprināšanu triju darbdienu laikā pēc tā pieņemšanas dienas apstrīdēt Centrālajā vēlēšanu komisijā.

Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 15. panta pirmās daļas 1. punktā ir noteikts, ka pašvaldības domes deputātu kandidātu sarakstus var iesniegt reģistrēta politiskā partija. Tādējādi kandidātu saraksta iesniedzējs Pašvaldības domes vēlēšanu likuma izpratnē šajā gadījumā ir iesniedzējs. Savukārt atbilstoši politisko partiju reģistrā pieejamajai informācijai Igoram Meļņikovam ir tiesības pārstāvēt atsevišķi iesniedzēju.

Likumā noteiktais apstrīdēšanas termiņš noteikts ar mērķi dot iespēju sagatavot argumentētus iebildumus, savukārt, izskatot apstrīdēšanas iesniegumu, Centrālā vēlēšanu komisija pārbauda iesniedzēja konstatētās kļūdas, trūkumus un pārkāpumus, novērtē to ietekmi uz balsu skaitīšanu un vēlēšanu rezultātiem konkrētajā pašvaldībā. Taču, lai to pārbaudītu un vērtētu, ir jābūt norādēm par konkrētiem pārkāpumiem. Sūdzībā nav minēti konkrēti pārkāpumi balsu skaitīšanas procesā Jelgavā, kas balstīti uz faktiem un pierādījumiem. Ir izteikti vispārīgi apgalvojumi, kas nav pamatoti ar konkrētiem pierādījumiem, piemēram, attēliem, vēlēšanu iecirkņos vai tiesībsargājošajām iestādēm iesniegtām sūdzībām, ieskaitot pilnvarotu novērotāju fiksētiem pārkāpumiem vai tml. Papildus minēta vispārīga informācija, kas nav balstīta uz pierādījumiem, par balsu skaitīšanas procesu organizēšanu citā pašvaldībā, kam nav nekāda nozīme, izvērtējot balsu skaitīšanas procesu Jelgavā. Centrālās vēlēšanu komisijas ieskatā iesniedzējs nav ievērojis pienākumu objektīvi pamatot savu pieteikumu.

[4.2] 2025. gada pašvaldības domes vēlēšanās Jelgavā bija izveidoti 15 vēlēšanu iecirkņi un pasta balsošanas iecirknis. Atbilstoši vēlēšanu platformā pieejamajai informācijai Jelgavā manuāla balsu skaitīšana ir notikusi 10 no 15 vēlēšanu iecirkņiem un pasta balsošanas iecirknī.

Saskaņā ar Centrālās vēlēšanu komisijas 2025. gada 13. februāra instrukcijas Nr. 7 "Pašvaldības domes vēlēšanu pasta balsošanas un no citiem vēlēšanu apgabaliem saņemto balsu skaitīšanas instrukcija" 42. punktu pasta balsošanas iecirknī vienmēr balsis tiek skaitītas manuāli. Tāpat manuāla balsu skaitīšana ir iespējama, ja tehnisku iemeslu dēļ nav iespējams veikt derīgo vēlēšanu zīmju elektronisko skaitīšanu. Manuāla balsu skaitīšana pati par sevi nav vēlēšanu tiesību pārkāpums. Centrālās vēlēšanu komisijas 2025. gada 20. februāra instrukcijā Nr. 8 "Pašvaldības domes vēlēšanu balsu skaitīšanas instrukcija" (turpmāk - Balsu skaitīšanas instrukcija) ir paredzēta manuāla balsu skaitīšana, un šīs instrukcijas VIII nodaļā tā ir detalizēti aprakstīta.

[4.3] Saskaņā ar Balsu skaitīšanas instrukciju derīgo vēlēšanu aplokšņu skaita noteikšana, derīgo vēlēšanu zīmju noteikšana, derīgo vēlēšanu zīmju manuāla sašķirošana pa kandidātu sarakstiem, par katru kandidātu sarakstu nodoto vēlēšanu zīmju manuāla saskaitīšana, par katra kandidātu saraksta vēlēšanu zīmju manuāla sašķirošana divās grupās - negrozītās un grozītās - un to manuāla saskaitīšana ir darbības, kas ir veicamas pirms vēlēšanu zīmju skenēšanas, ja notiek automātiskā balsu skaitīšana. Līdz ar to fakts, ka atsevišķos vēlēšanu iecirkņos Latvijā, ieskaitot Jelgavu, nebija iespējams veikt automātisku balsu skaitīšanu, nav būtiskas ietekmes uz kandidātu sarakstu balsu skaitīšanas procesu. Minētais tikai ietekmē veidu (manuāli vai automātiski), kādā tiek validēts katrs skaitīšanas solis. Pamatojoties uz Balsu skaitīšanas instrukcijas 5. punktu, katrs skaitīšanas solis, kura rezultāts tiks izmantots balsu skaitīšanas protokola sagatavošanai, veicams vismaz divas reizes, un katru reizi to dara cits vēlēšanu iecirkņa komisijas loceklis. Papildus balsu skaitīšanas protokolā ir iestrādātas dažāda veida kontrolsummas, kas vērstas uz to, lai pievērstu uzmanību dažādām kļūdām skaitīšanā un novērstu tās. Šis ir kontroles mehānisms, kas ir ļoti būtisks palīglīdzeklis attiecībā uz kandidātu sarakstu balsu skaitīšanu un izslēdz kļūdu iespējamību.

Pamatojoties uz augstākminēto, saskaņā ar likuma "Par Centrālo vēlēšanu komisiju" 4., 5. pantu, 6. panta 8. punktu, Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 45.1 un 45.2 pantu, Administratīvā procesa likuma 81. pantu, Centrālā vēlēšanu komisija nolemj:

noraidīt politiskās partijas "Centra Partija" prasījumu.

Lēmumu triju darbdienu laikā no tā pieņemšanas dienas var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā, Baldones ielā 1A, Rīgā, LV-1007.

Centrālās vēlēšanu komisijas priekšsēdētāja p.i. R. Eglājs

Centrālās vēlēšanu komisijas sekretāra p.i. A. Austers

 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par politiskās partijas "Centra Partija" sūdzību par Jelgavas valstspilsētas pašvaldības domes .. Izdevējs: Centrālā vēlēšanu komisija Veids: lēmums Numurs: 34Pieņemts: 14.06.2025.Stājas spēkā: 14.06.2025.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 116, 18.06.2025. OP numurs: 2025/116.17
Saistītie dokumenti
  • Saistītie dokumenti
361250
14.06.2025
136
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Piekļūstamība
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"