Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 
Ministru kabineta noteikumi Nr. 328

Rīgā 2025. gada 3. jūnijā (prot. Nr. 22 16. §)
Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.–2029. gada perioda programmas "Vēsturiski piesārņoto vietu sanācija" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.–2029. gada perioda vadības likuma 15. panta 12. punktu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.–2029. gada perioda programmas "Vēsturiski piesārņoto vietu sanācija" (turpmāk – programma) īstenošanas nosacījumus, programmas mērķi, pieejamo finansējumu, sasniedzamos rezultātus, programmas apsaimniekotāju, iepriekš noteiktā projekta "Vēsturiski piesārņotās vietas sanācija Aizkrauklē" (turpmāk – projekts) potenciālo īstenotāju, prasības partnerim, atbalstāmo darbību, izmaksu attiecināmības nosacījumus, projekta līguma vienpusēja uzteikuma nosacījumus, kā arī komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumus. 

2. Programmas mērķis ir uzlabot vides kvalitāti vēsturiski piesārņotajā vietā Aizkrauklē un samazināt riskus cilvēku veselībai.

3. Kopējais pieejamais programmas finansējums ir 14 470 588 Šveices franki, ko veido Šveices finansiālais atbalsts 85 procentu apmērā jeb 12 300 000 Šveices franku un Latvijas valsts budžeta līdzfinansējums 15 procentu apmērā jeb 2 170 588 Šveices franki, tai skaitā:

3.1. programmas vadības finansējums ir 1 352 941 Šveices franks, ko veido Šveices finansiālais atbalsts 85 procentu apmērā jeb 1 150 000 Šveices franku un Latvijas valsts budžeta līdzfinansējums 15 procentu apmērā jeb 202 941 Šveices franks; 

3.2. projekta īstenošanas finansējums ir 13 117 647 Šveices franki, ko veido Šveices finansiālais atbalsts 85 procentu apmērā jeb 11 150 000 Šveices franku un Latvijas valsts budžeta līdzfinansējums 15 procentu apmērā jeb 1 967 647 Šveices franki. 

4. Programmas finansējuma ekvivalentu euro nosaka, ievērojot Valsts kases tīmekļvietnē publicētos ierosinājumus valūtas kursu līmeņiem, kas izmantojami saskaņā ar normatīvo aktu par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem.

5. Programma ietver:

5.1. projektu, kuru īsteno Valsts vides dienests (turpmāk – projekta īstenotājs) partnerībā ar Aizkraukles novada pašvaldību (turpmāk – projekta partneris);

5.2. programmas vadības aktivitātes.

6. Programmā sasniedzami šo noteikumu ​pielikumā norādītie rezultāta un iznākuma rādītāji.

7. Programmas apsaimniekotājs ir Klimata un enerģētikas ministrija.

8. Programmas vadības komiteja darbojas atbilstoši programmas apsaimniekotāja izstrādātam vadības komitejas reglamentam. Vadības komitejas sastāvā kā locekļus ar balsstiesībām iekļauj vienu programmas apsaimniekotāja pārstāvi, vienu Enerģētikas un vides aģentūras pārstāvi un vienu Finanšu ministrijas kā vadošās iestādes pārstāvi. Vadības komitejas sastāvā kā locekli bez balsstiesībām iekļauj Latvijas un Šveices sadarbības programmas pārstāvniecības pārstāvi. Latvijas un Šveices sadarbības programmas pārstāvniecības pārstāvim ir veto tiesības. Vadības komitejas priekšsēdētājs ir programmas apsaimniekotāja pārstāvis. Vadības komitejas sastāvā kā uzaicinātās personas iekļauj projekta īstenotāja, projekta partnera un akciju sabiedrības "Latvenergo" pārstāvi. 

II. Programmas un projekta atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumi

9. Programmas ietvaros radušās izmaksas ir attiecināmas, ja tās ir radušās no 2025. gada 1. janvāra un apmaksātas ne vēlāk kā 2029. gada 3. decembrī.   

10. Programmas ietvaros atbalstāmas ir šādas darbības:

10.1. programmas administrēšana;

10.2. vadības komitejas sēžu organizēšana;

10.3. ekspertu (tai skaitā ārvalstu) piesaiste;

10.4. pieredzes, labās prakses apmaiņas un sadarbības pasākumi;

10.5. programmas auditu un pārbaužu veikšana, izvērtējumu nodrošināšana;

10.6. programmas publicitātes pasākumi;

10.7. citas darbības, kuras ir noteiktas programmas līgumā.

11. Projekta ietvaros atbalstāmas ir šādas darbības:

11.1. projekta administrēšana;

11.2. piemērotāko sanācijas metožu testēšana;

11.3. piesārņojuma avota likvidācija;

11.4. sanācijas procesā piesārņoto materiālu apsaimniekošana, ja, to veicot, netiek gūti ieņēmumi;

11.5. pēcsanācijas monitoringa tīkla izveide;

11.6. pieredzes, labās prakses apmaiņas un sadarbības pasākumi;

11.7. dokumentu izstrādāšana un informācijas apkopošana, lai analizētu projektā sasniedzamos rezultāta un iznākuma rādītājus;

11.8. darbības, kas tieši saistītas ar projekta līgumā noteikto prasību izpildi;

11.9. citas darbības, kas vērstas uz programmas vai projekta mērķa sasniegšanu un ko saskaņojušas Šveices institūcijas;

11.10. projekta publicitātes pasākumi.

12. Projekta ietvaros radušās izmaksas ir attiecināmas, ja tās ir radušās no 2025. gada 1. janvāra līdz 2029. gada 30. jūnijam un apmaksātas ne vēlāk kā 2029. gada 30. jūnijā, un izmaksas ir pamatotas ar izdevumus apliecinošiem dokumentiem, un ir ievēroti šo noteikumu 14. un 16. punktā minētie nosacījumi. Programmas apsaimniekotājs var ierosināt programmas vadības komitejā lemt par projekta izmaksu attiecināmības termiņa pagarinājumu, nepārsniedzot šo noteikumu 9. punktā noteikto izmaksu attiecināmības termiņu.

13. Programmas ietvaros attiecināmas ir izmaksas, kas radušās saistībā ar programmas ieviešanu, vadību un uzraudzību, kas nepārsniedz 10 procentus no programmas kopējā finansējuma:

13.1. tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar programmas administrēšanas nodrošināšanu:

13.1.1. personāla atlīdzības izmaksas (darba samaksa, sociālās garantijas, atvaļinājumi un obligāto veselības pārbaužu izmaksas), kas noteiktas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzību, kā arī programmas apsaimniekotāja iekšējiem normatīvajiem aktiem par darba pienākumu veikšanu;

13.1.2. audita, pārbaužu, izvērtējumu nodrošināšanas izmaksas;

13.1.3. komunikācijas, reprezentācijas materiālu, rezultātu izplatīšanas pakalpojumu izmaksas;

13.1.4. ekspertu (tai skaitā ārvalstu) izmaksas;

13.1.5. pasākumu, semināru, programmas vadības komitejas sanāksmju un komandējumu izmaksas;

13.1.6. citu preču un pakalpojumu izmaksas, ja tās ir noteiktas programmas līgumā;

13.2. netiešās attiecināmās izmaksas (tai skaitā izmaksas, kas saistītas ar telpu nomu, komunālo pakalpojumu izmaksām, kancelejas preču, aprīkojuma un programmatūras iegādes izmaksām, un citas izmaksas, kas netieši saistītas ar programmas sagatavošanas un īstenošanas administrēšanu), kuras aprēķina kā vienotu likmi 10 procentu apmērā no tiešajām attiecināmajām personāla atlīdzības izmaksām.

14. Projekta attiecināmās izmaksas:

14.1. projekta tiešās attiecināmās izmaksas:

14.1.1. personāla atlīdzības izmaksas (darba samaksa, sociālās garantijas, atvaļinājumi un obligāto veselības pārbaužu izmaksas), kas noteiktas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzību, kā arī attiecīgās iestādes iekšējiem normatīvajiem aktiem par darba pienākumu veikšanu;

14.1.2. projekta īstenošanā iesaistīto personu iekšzemes un ārvalstu komandējumu (darba braucienu) izmaksas saskaņā ar normatīvajos aktos par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi, noteiktajām izdevumu normām;

14.1.3. sanāksmju organizēšanas izmaksas;

14.1.4. ārējo ekspertīžu un pakalpojumu izmaksas;

14.1.5. pilotprojekta izmaksas;

14.1.6. sanācijas darbu (tai skaitā būvdarbu) izmaksas, kas apstiprinātas sanācijas darbu programmā;

14.1.7. ar sanācijas darbu īstenošanu saistītu citu pakalpojumu izmaksas:

14.1.7.1. inženiertehniskās uzraudzības (tai skaitā sanācijas darbu uzraudzības, būvuzraudzības, inženiertehnisko konsultāciju un izpētes) izmaksas;

14.1.7.2. juridisko un citu konsultatīvo pakalpojumu izmaksas;

14.1.7.3. pēcsanācijas monitoringa tīkla izveides izmaksas;

14.1.7.4. jaunu iekārtu un aprīkojuma iegādes izmaksas;

14.1.8. ar šo noteikumu 11.6. un 11.10. apakšpunktā minēto pasākumu īstenošanu saistītās izmaksas:

14.1.8.1. telpu noma;

14.1.8.2. tulkošanas pakalpojumu izmaksas;

14.1.8.3. pasākumā piesaistīto ekspertu iekšzemes un ārvalstu komandējumu izmaksas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi;

14.1.8.4. citu piegāžu un pakalpojumu līgumu izmaksas, kas nepieciešamas pasākuma organizēšanai un nodrošināšanai;

14.1.8.5. citas ar projekta pasākuma īstenošanu saistītās izmaksas, kas nav pretrunā ar šiem noteikumiem un nodrošina minētā projekta mērķa un rezultātu sasniegšanu;

14.1.9. citu preču un pakalpojumu izmaksas, ja tās ir noteiktas projekta līgumā;

14.2. projekta īstenotāja netiešās attiecināmās izmaksas (tai skaitā izmaksas, kas saistītas ar telpu nomu, komunālo pakalpojumu izmaksām, kancelejas preču, aprīkojuma un programmatūras iegādes izmaksām, un citas izmaksas, kas netieši saistītas ar projekta administrēšanu), kuras aprēķina kā vienotu likmi 10 procentu apmērā no tiešajām attiecināmajām personāla atlīdzības izmaksām.

15. Programmas un projekta ietvaros nav attiecināmas šādas izmaksas:

15.1. parāda procenti, aizdevuma apkalpošanas maksas un nokavējuma nauda;

15.2. maksa par finanšu transakcijām un citas finansiālas izmaksas, izņemot izmaksas, kas saistītas ar pārskatiem, kurus pieprasa Šveices institūcijas vai vadošā iestāde vai kuri noteikti tiesību aktos par Šveices ieguldījuma vadību, un programmas līgumā un projekta līgumā noteikto finanšu pakalpojumu izmaksas; 

15.3. uzkrājumi zaudējumu segšanai vai iespējamo paredzamo saistību izpildei;

15.4. zaudējumi, kas radušies valūtas kursa svārstību dēļ;

15.5. pievienotās vērtības nodoklis, kas ir vispārēji atgūstams ar jebkādiem līdzekļiem, pat ja faktiski programmas apsaimniekotājs vai projekta īstenotājs pats neatgūst pievienotās vērtības nodokli;

15.6. izmaksas, ko sedz no citiem avotiem;

15.7. naudas sodi, līgumsodi un tiesvedības izdevumi, izņemot gadījumu, ja tiesāšanās ir saistīta ar programmas vai ar projekta mērķu sasniegšanu;

15.8. pārmērīgi vai nepamatoti izdevumi;

15.9. revitalizācijas darbu izmaksas, kas nav saistītas ar vēsturiskā piesārņojuma sanācijas darbiem;

15.10. visi maksājumi (tai skaitā avansa maksājumi) un izdevumi par faktiski veiktajām piegādēm, izpildītajiem darbiem un pakalpojumiem, kas sniegti ārpus projekta līgumā noteiktā izdevumu attiecināmības perioda;

15.11. projekta sagatavošanas izmaksas;

15.12. nekustamā īpašuma iegādes izmaksas;

15.13. transportlīdzekļu iegādes izmaksas;

15.14. citas izmaksas, kas nav minētas šo noteikumu 13. un 14. punktā.

16. Projekta ietvaros izmaksas ir attiecināmas, ja tās ir radušās projekta īstenotājam vai projekta partnerim un atbilst šādiem nosacījumiem:

16.1. tās ir radušās šo noteikumu 12. punktā noteiktajā izmaksu attiecināmības periodā. Gadījumos, kad prece ir piegādāta vai pakalpojums ir sniegts pēdējā izdevumu attiecināmības perioda mēnesī, izmaksas ir attiecināmas, ja rēķins ir izrakstīts ne vēlāk kā nākamajā mēnesī pēc attiecināmības perioda beigām un samaksāts 30 kalendāra dienu laikā no rēķina izrakstīšanas dienas;

16.2. tās ir samērīgas un nepieciešamas projekta īstenošanai un projekta mērķa sasniegšanai un ir iekļautas apstiprinātajā projekta budžetā;

16.3. tās ir veiktas, ievērojot izmaksu lietderības, ekonomiskuma un efektivitātes principus;

16.4. tās ir veiktas, ievērojot publiskā iepirkuma tiesisko regulējumu un īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu iepirkuma procedūru (ja attiecināms);

16.5. ir nodrošināta atsevišķa grāmatvedības analītiskā uzskaite par projektu, atbilstoši kodificējot visus ar projektu saistītos darījumus;

16.6. tās ir norādītas projekta pārskatā un ir apliecinātas ar izdevumus pamatojošiem dokumentiem.

III. Komercdarbības atbalsta nosacījumi

17. Šo noteikumu ietvaros projekta īstenotāja vai projekta partnera aktivitātēm netiek sniegts atbalsts, kas kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.

18. Ja projekta īstenošanas laikā vai piecus gadus pēc tā noslēguma pārskata apstiprināšanas projekta aktivitātes neatbilst šo noteikumu 17. punktā minētajam nosacījumam, projekta īstenotājam ir pienākums programmas apsaimniekotājam atmaksāt saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu no līdzekļiem, kas nav valsts atbalsts, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma  IV un V nodaļas nosacījumiem.

IV. Projekta līguma vienpusēja uzteikuma nosacījumi 

19. Programmas apsaimniekotājam ir tiesības veikt vienpusēju uzteikumu, atkāpjoties no projekta līguma, šādos gadījumos:

19.1. projekta īstenotājs nepilda projekta līguma nosacījumus, tai skaitā projekts netiek īstenots atbilstoši noteiktajiem termiņiem vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt projekta līguma nosacījumu izpildi;  

19.2. projekta līgumā izveidotās vai iegādātās vērtības netiek izmantotas projektā paredzētajiem mērķiem;

19.3. projekta īstenotāja pieļautā pārkāpuma dēļ ir iestājušies apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt programmas mērķa, tās iznākuma rādītāju vai rezultātu sasniegšanu;

19.4. citos gadījumos, kuri starp programmas apsaimniekotāju un projekta īstenotāju atrunāti projekta līgumā.  

20. Projekta īstenotājam ir tiesības vienpusēji izbeigt projekta līgumu, vismaz vienu mēnesi iepriekš rakstveidā paziņojot par to programmas apsaimniekotājam un atmaksājot visu saņemto projekta līdzfinansējumu.  

Ministru prezidente E. Siliņa

Klimata un enerģētikas ministrs K. Melnis
Pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 3. jūnija
noteikumiem Nr. 328
Programmas "Vēsturiski piesārņoto vietu sanācija" rezultāta un iznākuma rādītāju sasniedzamās vērtības
 AprakstsRādītājiSasniedzamā vērtība1
IetekmeSamazināti veselības un vides riski piesārņotajā teritorijā un Daugavā Iedzīvotāju skaits, kuriem samazināti veselības riski 700 000
Teritoriju skaits, kurās veikta sanācija 1
1. rezultātsUzlabota augsnes, grunts, pazemes ūdeņu kvalitāte piesārņotajā teritorijā Sanācijas darbu līgumā noteiktie kritēriji, mērķi, vides rādītāji u. c.

Sanācijas darbi īstenoti saskaņā ar sanācijas darbu līgumā noteiktajiem kritērijiem, mērķiem, vides rādītājiem u. c. 

(Jā/Nē) 

1.1. iznākumsNovērsts piesārņojums kvartāra (aluviālajos) nogulumos ar ķīmiskām–fizikālām metodēm, kā arī naftas ogļūdeņražu robežvērtība nepārsniedz līmeni saskaņā ar vides aizsardzības normatīvajiem aktiem Piesārņotie kvartāra (aluviālie) nogulumi (m3

1) stabilizēti kvartāra (aluviālie) nogulumi ar ķīmiskām–fizikālām metodēm 

vai  

2) sanēti kvartāra (aluviālie) nogulumi, naftas ogļūdeņražu robežvērtība (ogļūdeņražu indekss C10-C40) nepārsniedz 500 mg/kg 

1.2. iznākumsPeldošā naftas produktu slāņa biezums katrā monitoringa akā nepārsniedz līmeni, kas noteikts sanācijas uzdevumā, un naftas produkti droši utilizētiPeldošā naftas produktu slāņa piesārņojums (m) Peldošā naftas produktu slāņa biezums katrā monitoringa akā nepārsniedz 0,05 m 
2. rezultātsAtjaunota un uzlabota piesārņoto teritoriju vides kvalitāte, kā arī samazināta bīstamība cilvēku veselībai un videi piesārņotajā teritorijā un tās apkārtnē Piesārņojuma līmenis pēcsanācijas monitoringa periodā 

Piesārņojuma līmenis pēcsanācijas monitoringa periodā nepārsniedz līmeni, kas noteikts pēcsanācijas monitoringa darba programmā 

(Jā/Nē) 

2.1. iznākumsSamazināti draudi no piesārņojuma avota un samazināta turpmāka piesārņojuma migrācija no piesārņotās teritorijas Piesārņojuma migrācija no piesārņojuma avota Samazināta piesārņojuma migrācija no piesārņojuma avota (Jā/Nē) 

2.2. iznākums 

Izveidota pēcsanācijas monitoringa sistēma Monitoringa aku tīkls sanācijas darbu beigās 

Izveidots monitoringa aku tīkls un Valsts vides dienestā iesniegts apliecinājums par tīkla izveidi 

(Jā/Nē) 

 

Piezīme. 

Sasniedzamās vērtības ir programmai un projektam noteiktie raksturlielumi, kurus apstiprina Šveices institūcijas.

 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.–2029. gada perioda programmas "Vēsturiski piesārņoto .. Statuss:
Spēkā esošs
spēkā esošs
Izdevējs: Ministru kabinets Atbildīgā iestāde: Klimata un enerģētikas ministrija Veids: noteikumi Numurs: 328Pieņemts: 03.06.2025.Stājas spēkā: 05.06.2025.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 106, 04.06.2025. OP numurs: 2025/106.10
Saistītie dokumenti
  • Izdoti saskaņā ar
  • Anotācija / tiesību akta projekts
  • Politikas plānošanas dokumenti
  • Citi saistītie dokumenti
360969
05.06.2025
87
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"