Ministru kabineta rīkojums Nr. 170
Rīgā 2025. gada 25. martā (prot. Nr. 12 15.
§)
Grozījumi Ministru kabineta 2024.
gada 5. marta rīkojumā Nr. 168 "Par 2.1.3.1.i. investīcijas
projekta "Vēlēšanu procesa digitalizācija un automatizācija"
pases un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu
attīstības plāna apstiprināšanu"
Izdarīt Ministru kabineta 2024. gada 5. marta rīkojumā Nr. 168
"Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Vēlēšanu procesa
digitalizācija un automatizācija" pases un centralizētās
funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna
apstiprināšanu" (Latvijas Vēstnesis, 2024, 48. nr.) šādus
grozījumus:
1. Izteikt 3. punktu šādā redakcijā:
"3. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai
uzaicināt finansējuma saņēmēju - Valsts digitālās attīstības
aģentūru - iesniegt projekta iesniegumu Eiropas Savienības
Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes
"Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" 2.1.3.1.i. investīcijas "Datu pieejamība,
koplietošana un analītika" (turpmāk - 2.1.3.1.i. investīcija)
ietvaros."
2. Izteikt 5. punktu šādā redakcijā:
"5. Pieņemt zināšanai, ka pēc projekta pabeigšanas projekta
rezultātu uzturēšanas izmaksas plānotas 2026. gadā ne vairāk kā
317 917 euro apmērā un turpmākajos gados ne vairāk kā
545 000 euro apmērā gadā. Viedās administrācijas un
reģionālās attīstības ministrijai (Valsts digitālās attīstības
aģentūrai) nepieciešamo finansējumu pieprasīt normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā, ievērojot Likuma par budžetu un finanšu
vadību 9.1 panta otro daļu."
3. Izteikt 1. pielikumu jaunā redakcijā
(1. pielikums).
4. Izteikt 2. pielikumu jaunā redakcijā
(2. pielikums).
Ministru prezidente E. Siliņa
Viedās administrācijas un
reģionālās attīstības ministre I. Bērziņa
Viedās
administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas iesniegtajā
redakcijā
1. pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 25. marta
rīkojumam Nr. 170
"1. pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 5. marta
rīkojumam Nr. 168
2.1.3.1.i. investīcijas projekta
"Vēlēšanu procesu digitalizācija un automatizācija"
pase
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu
1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno
projektu (institūcija) |
Valsts digitālās attīstības aģentūra
(VDAA)1 |
1.2. Projekta īstenošanas partneri |
Centrālā vēlēšanu
komisija (CVK), Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
(PMLP), valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts radio
un televīzijas centrs" (LVRTC), Tiesu Administrācija
(TA) |
2. Saistīto projektu programma
2.1. Programmas nosaukums |
Datu pārvaldības attīstības
programma |
2.2. Saistība ar citiem
projektiem |
Attīstības projekta ietvaros netiks īstenotas darbības un
aktivitātes, kas tikušas vai tiek īstenotas citu projektu
un to finansējuma ietvaros. Šī projekta ietvaros tiks
izstrādāta jaunas funkcijas, kas tiks tālāk attīstītas un
papildinātas Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" investīcijas 2.1.2.1.i.
"Centralizētās platformas un sistēmas" nolūka
"Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un
pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un
centralizācija" programmā "Pašvaldību
koplietošanas platformas" projekta Nr.
2.1.2.1.i.0/2/24/I/CFLA/005 "Pašvaldību vēlēšanu un
referendumu IS funkcionalitātes pilnveide".
Apliecinām, ka nepastāv dubultā finansējuma risks.
|
3. Projekta mērķis un galvenie
ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un galvenais
saturs |
Projekta "Vēlēšanu procesu
digitalizācija un automatizācija" mērķis ir
izveidot mūsdienīgu un pilnvērtīgu risinājumu platformu
e-vidē Latvijas un Eiropas Savienības pilsoņiem
demokrātijas īstenošanai un līdzdalībai, aktīvākai
iesaistei suverēnās varas realizācijai pašvaldībās
sabiedrībai svarīgu un izšķirošu jautājumu izlemšanā
vietējos pašvaldību referendumos.
Risinājuma platforma aptvers parakstu vākšanas sistēmas
izveidi pašvaldības referenduma ierosināšanai klātienē un
elektroniski (pilnveidojot portālā www.latvija.lv izvietoto
e-pakalpojumu EP177 - "Parakstīšanās par vēlētāju
iniciatīvām") un interneta balsošanas sistēmas izveidi
pašvaldības referendumu nodrošināšanai elektroniski pilna
cikla apjomā atbilstoši Vietējo pašvaldību referendumu
likumam. Projekts arī paredz izveidot vienotus, drošus un
mūsdienīgus vēlēšanu digitālas platformas pamatus.
|
3.2. Projekta pamatojums (aktualitāte/
nepieciešamība/ risināmā problēma) |
1) Atbilstoši Vietējo pašvaldību referendumu likuma
prasībām, no 2024. gada 1. janvāra2 valstī
jānodrošina tiesības un iespējas Latvijas un Eiropas
Savienības pilsoņiem izteikt viedokli un realizēt
pilsonisko līdzdalību vietējos referendumos pašvaldībās
klātienē un elektroniski, izmantojot CVK interneta
balsošanas sistēmu.
2) Jaunās paaudzes vēlētāji un sabiedrības ekonomiski
aktīvā daļa savu ikdienas dzīvi arvien vairāk organizē
elektroniskā vidē - viedtālruņos un internetā. Procesos,
kas nav pieejami elektroniski, viņi pašsaprotami
nepiedalās. Pēc vēlētāju aktivitātes datiem:
- 33% aktivitāte 2019. gada Eiropas Parlamenta vēlēšanās
(40% Rīgas vēlēšanu apgabalā, 36% Vidzemē, 24% Latgalē, 30%
Kurzemē un Zemgalē);
- 59% aktivitāte 2022. gada Saeimas vēlēšanās (53% Rīgas
vēlēšanu apgabalā, 66% Vidzemē, 57% Latgalē, 64% Kurzemē,
63% Zemgalē);
- 36% aktivitāte 2020.-2021. gada pašvaldību vēlēšanās
(41% Rīgā, 37% Vidzemē, 33% Latgalē, 31% Zemgalē, 32%
Kurzemē).
Ņemot vērā augstāk minētos vēlēšanu aktivitātes datus,
tendence norāda uz vēlēšanu apmeklētības samazināšanos.
Nodrošinot iespēju balsot elektroniski pašvaldību
referendumos, tā būtu iespēja piedalīties arī jaunākajai
vēlētāju daļai vienkāršā un ērtā veidā.
3) Ministru kabineta 2021.gada 7.jūlija rīkojums Nr.490
"Par Digitālās transformācijas pamatnostādnēm
2021.-2027.gadam" paredz, izmantojot digitālās
iespējas, nodrošināt sabiedrībai pilnvērtīgas līdzdalības
iespējas, ļaujot sekot CVK darbam, aktīvi iesaistīties
atgriezeniskās saites veidošanā, politikas veidošanā,
likumdošanas iniciatīvu ierosināšanā un sabiedriskajā
apspriešanā (tajā skaitā pašvaldību saistošo noteikumu), kā
arī digitāli piedaloties referendumos un digitalizējot
vēlēšanu procesa organizēšanu, tai skaitā uzlabojot drošību
un kvalitāti.
Esošā CVK un sadarbības partnera PMLP personāla
kapacitāte un regulārais finansējums bez projekta
īstenošanas nav pietiekams, lai īstenotu interneta
balsošanas un vēlēšanu digitalizācijas risinājumu,
atbilstoši Vietējo pašvaldību referendumu likumam un likumā
noteiktajā termiņā, turklāt no vairākām savstarpēji
integrētajām sistēmām (ETVR, VVS bāzes modulis, pašvaldību
vēlēšanu modulis, un Saeimas vēlēšanu modulis utt.) tiks
izveidota moderna platforma nākotnes vēlēšanu procesiem
(vienlaikus paredzot, ka vairāku platformas komponenšu
izstrādei un pilnveidošanai var tikt piesaistīti
savstarpēji nesaistīti komersanti).
|
3.3. Projekta ieguvumi3 |
Ieguvuma mērīšanas vai verificēšanas metode
un mērāmais rādītājs4 |
vērtība
(pašreizējā / plānotā) |
sasniegšanas laiks
(gads) |
3.3.1. Nodrošināta iespēja piedalīties
parakstu vākšanas un pašvaldību referendumos
e-vidē5. |
Pieejamo e-pakalpojumu skaits, kas nodrošina
parakstu vākšanu un balsošanu pašvaldību referendumos |
0/vismaz 1 |
2025. |
3.3.2. Izveidots un vēlēšanu procesiem
pieejams vēlēšanu platformas kodols. |
Iecirkņu skaits, kas izmantos vēlēšanu
platformas funkcionalitāti |
0/vismaz1000 |
2025. |
3.3.3. Nodrošināta iespēja piedalīties
iepriekšējā balsošanā vietējos pašvaldību referendumos
atbilstoši Vietējo pašvaldību referendumu likumam. |
Balsstiesīgo personu īpatsvars, kuriem tiek
nodrošināta attiecīgā iespēja |
0%/100% |
2026. |
4. Nepieciešamā finansējuma apjoms
un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un
būtisko izmaksu veidiem
4.1. Atveseļošanas fonda plāna
finansējums |
4.2. Plānotais pievienotās
vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks pieprasīta tā
segšana6 un avansa apmērs, ja plānots to
pieprasīt7 |
3
360 000 euro |
635 040,00 euro |
n/a |
|
|
|
|
Projekta ietvaros veicamo darbību un
būtisko izmaksu veidu raksturojošs apzīmējums |
Izmaksu apmērs (indikatīvi) |
Maksimālais
apmērs8 * ** |
Darbības iznākums |
4.3. Darbību vai izmaksu veidu raksturojošs
apzīmējums |
|
|
|
4.3.1. Platformas izveide un e-pakalpojuma EP177
pilnveidošana |
2 974 000 euro bez PVN |
līdz 2 994 000 euro bez PVN |
1) ir izveidots vēlēšanu platformas pamats, kā arī ar
pašvaldību referendumiem saistītais vismaz viens
e-pakalpojums, kas ļaus nodrošināt vismaz vietējus
referendumus, kā arī pašvaldību vēlēšanas 2025.gadā. Ir
nodots atsevišķi izpildkods un izejas kods, kā arī ir
nodotas mantiskās tiesības uz kodu vai kods ir pieejams
VDAA/CVK un partneriem (ir sagatavotas uzturēšanas un
konfigurēšanas instrukcijas; ir izstrādāta sistēmas
dokumentācija (PPS/PPA);
2) ir izstrādāts un ar CVK ir saskaņots mācību materiālu
komplekts, kas iekļauj sevī vismaz:
- CVK mācību materiālus;
- vēlēšanu komisiju apmācības materiālus (atsevišķi
referendumiem/tautas nobalsošanai un vēlēšanām);
3) sadarbībā ar konsultantiem ir sagatavotas prasības
programmatūras izstrādātājiem, kā arī ir nodrošināts
konsultantu atbalsts nodevumu pieņemšanā;
4) ir nodrošināta un licencēta mākoņpakalpojuma
infrastruktūra projekta laikā;
5) ir veikts no projektu partneriem neatkarīgs
veiktspējas un drošības audits;
6) nodrošināta publicitāte - atbilstoši Eiropas
Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2021/241 (2021. gada 12.
februāris), ar ko izveido Atveseļošanas un noturības
mehānisma 34. panta 2. punktam un Eiropas Komisijas un
Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma
finansēšanas nolīguma 10. pantam, kā arī nodrošināti divi
komunikācijas pasākumi.
|
4.3.2. TA Valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas datu
apmaiņas risinājuma izstrāde automatizētai masveida datu
izgūšanai par īpašuma tiesībām konkrētā pašvaldībā. |
50 000 euro bez
PVN |
50 000 euro bez
PVN |
Izstrādāts jauns datu apmaiņas risinājums ar
TA Valsts vienoto datorizēto zemesgrāmatu un CVK (ar
sadarbības partneriem) nodots risinājums (izpildkods, izejas
kods, kā arī koda autora mantiskās tiesības), risinājuma
dokumentācija (PPS/PPA un iekšējo testu rezultāti,
konfigurēšanas un uzturēšanas instrukcijas). |
4.3.3. Projekta īstenošana, vadība un
administrēšana |
336 000 euro |
336 000 euro |
Īstenots projekts un nodrošināta projekta
dokumentācija. |
* Projekta īstenošanas laikā netiks pārsniegts projektam
piešķirtais Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna
finansējums 3 360 000 EUR apmērā.
** Norādītais izmaksu maksimālais apmērs iespējams tikai
tādā gadījumā, ja citā projekta izmaksu pozīcijā būs izmaksu
samazinājums un netiks pārsniegts projekta paredzētais kopējais
finansējums.
5. Projekta ieguldījums reformu un
investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes procesu
IKT risinājumi
Skaits |
IKT risinājuma nosaukums |
Īss apraksts9 |
Valsts mākonī
(jā/nē) |
Termiņš IKT risinājumu attīstības
saskaņošanai10 (gads, ceturksnis) |
Termiņš ieviešanai produkcijā (gads,
ceturksnis) |
Risinājuma lietotāji (skaits) |
1 |
Vēlēšanu platforma |
Ir izveidots vēlēšanu platformas kodols, lai
nodrošinātu pašvaldību vēlēšanas un pašvaldību referendumus,
t.sk. projekta ietvaros tiek attīstītas Vēlēšanu un
referendumu (t.sk. tautas nobalsošanas) sistēmas un
risinājumi un TA Valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas
datu apmaiņas risinājuma pieejamības nodrošināšana. |
Jā11 |
05.12.202312 |
2026. gads 1.
ceturksnis10 |
1 542 407 (balsstiesīgo
skaits) |
5.2. Centralizētās funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumi
Skaits |
Pakalpojums (pakalpojumu grupa) |
Koplietošanas pakalpojumu lietotāji
(institūcijas) |
Norāde uz MK lēmumu par attīstības
plānu13 |
Termiņš ieviešanai (gads, ceturksnis) |
1 |
Referendumu nodrošināšanas pakalpojums
(t.sk. vietējo pašvaldību referendumu) |
Sabiedrība, pašvaldības, vēlēšanu komisijas,
CVK, kā arī citas digitalizēto vēlēšanu procesā iesaistītās
grupas un organizācijas (atbilstoši lomām) |
Tiek iesniegts vienlaikus ar projekta
pasi |
2026. gada 1. ceturksnis |
5.3. Centralizēti pārvaldāmās
nozares būtiskās datu kopas (atvērto datu portālā dati -
statistikas dati)
Skaits |
Saturu raksturojošs nosaukums |
Termiņš piekļuves nodrošināšanai (gads,
ceturksnis) |
1 |
5.3.1. Vēlēšanu platformā centralizēti tiks
automātiski uzturētas atsevišķu pašvaldību referendumu
balsotāju statistikas datu kopas publicēšanai
data.gov.lv |
2025.gada 4. ceturksnis |
1 |
5.3.2. Parakstu vākšanas datu kopa
automātiski nododama atvērto datu portālam (parakstu vākšanas
pieteikumi, parakstu skaits) publicēšanai data.gov.lv |
2025.gada 4. ceturksnis |
6. Projekta pārvaldības un īstenošanas
kapacitāte14
Lai nodrošinātu projekta realizāciju, ievērojot noteiktos
termiņus, drošības un kvalitātes standartus un nepārsniegtu
plānotos finanšu līdzekļus, projekta pārvaldība plānota
divos līmeņos - Projekta pārvaldības grupā un projekta
darba grupā.
Projekta darba grupa sastāvēs no Produkta portfeļa
vadītāja, papildus piesaistot konsultācijām no CVK, PMLP,
LVRTC, CERT.LV, TA un VDAA, kas nodrošinās Projekta
vadītāju (bez projekta finansējuma) no esošajiem VDAA
budžeta resursiem un projekta īstenošanas kapacitāti
nepieciešamības gadījumā ir gatava stiprināt ar papildus
cilvēkresusiem, kuriem saspringtajos periodos var tikt
nodrošinātas piemaksas no projekta budžeta (ne vairāk par
10 000 EUR).
CVK nepieciešamo Projektā iesaistītā personāla
atlīdzībai tiktu novirzīti līdz 10% no kopējā projektam
paredzētā budžeta, atbilstoši projekta pases
4.3.3.apakšpunktam, bet ne vairāk kā 326 000 EUR
|
7. Izmaksu/ieguvumu analīze, tai
skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu
Lai izvērtētu projekta izmaksas/ieguvumus, tika veikta
projekta izmaksu un ieguvumu analīze projekta pārskata
periodam - 3 gadi pēc projekta īstenošanas, no 2026. gada
līdz 2028. gadam ieskaitot. Ekonomiskās analīzes veikšanai
izmantoti CVK un publiski pieejamie dati, ekspertu
pieņēmumi par ieguvumiem. Izvērtējuma laikā netika ņemtas
vērā fiskālās korekcijas, ēnu ekonomika un ārējo faktoru
ietekme.
IKT projekta ekonomiskā analīze tika veikta izmantojot
diskontētās naudas plūsmas metodi, ņemot vērā 3% diskonta
likmi. Ekonomiskās analīzes mērķis ir projekta pievienotās
vērtības novērtējums pret tā investīciju apmēriem.
Informācija ieguvumu aprēķinam, balstoties uz pasta
izdevumu ietaupījumu, pieņemot, ka vidējais Latvijas
pašvaldībās ierosinātais referendumu skaits gadā ir 23 gab.
(aprēķinos neiekļaujot izsvērtos mārketinga un transporta
izmaksu ietaupījumus):
• Prognozētais referendumu skaits gadā: 23
referendumi;
• Aplokšņu skaits vidēji vienam pašvaldības
referendumam: 33 830 gab.
• Izmaksa par vienas aploksnes sūtīšanu (Latvija):
1,65 euro
• Izmaksa par aploksni un materiālu sagatavošanu:
0,10 euro
• Pasta izdevumi gadā uz 23 referendumiem: 1 361 648
euro
• Diskontēšanas periods: 3 gadi
• Diskontēšanas likme: 3%
• Pasta izdevumu nākotnes izmaksas tagadnes vērtībā:
3 967 119 euro
Pašvaldību referendumu interneta balsošanas risinājums
un Vēlēšanu platformas izveide, balstoties uz pieņemtajiem
datiem, ietaupītu 3 967 119 euro (diskontētā
vērtība), tomēr, ņemot vērā uzturēšanai nepieciešamās
izmaksas pēcprojekta laikā - 679 510 euro gadā,
ietaupījums no sistēmas izmantošanas 3 gados būs 1 928 589
euro,
Papildus norādām, ka līdzvērtīgs ietaupījums būs
sasniedzams arī visās nākamajās Saeimas, pašvaldību un
Eiropas Parlamenta vēlēšanās, jo veidojas līdzīga apjoma
pasta izdevumu ietaupījums, ņemot vērā, ka 14. Saeimas
vēlēšanās bija 1 542 407 balsstiesīgas personas.
Līdz ar ko 10 gadu periodā finanšu ekonomija būs vismaz
5 168 485 euro apmērā.
Papildus ieguvumus interneta balsošanas ieviešanai ir
arī iedzīvotājiem, kas laiku, ko pavadītu vēlēšanu
iecirknī, var veltīt balsošanai internetā, ietaupot laiku
ceļā un ceļa izdevumus uz tuvāko pašvaldības vēlēšanu
iecirkni.
|
8. Cita būtiska informācija
Būtiskākie identificētie riski:
• Laika trūkums pilnīgai projekta ietvaros
izstrādājamo vai pilnveidojamo sistēmu ieviešanai līdz
Vietējo pašvaldību referendumu likumā noteiktajam
termiņam;
• Resursu sadārdzinājuma risks - ņemot vērā, ka ir
straujš cenu un izmaksu kāpums, iepriekš plānotie līdzekļi
var nebūt pietiekami, lai nodrošinātu projekta realizāciju
pilnā apmērā;
• Priekšizpētes laikā, sagatavojot tehnisko
specifikāciju, var rasties sākotnējās izpētes laikā
neparedzētas vajadzības vai problēmas risinājuma
īstenošanai noteiktajā termiņā un budžetā.
VDAA kā finansējuma saņēmējam sniegtais atbalsts nav
kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, jo tas tiks
piešķirts valsts deleģētas funkcijas veikšanai.
|
Lietotie saīsinājumi:
CERT.LV - Aizsardzības ministrijas pakļautības iestāde
CVK - Centrālā vēlēšanu komisija
ETVR - Elektroniskais tiešsaistes vēlētāju reģistrs
IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
LVRTC - Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs
PMLP - Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
PPA - programmas prasību apraksts
PPS - programmas prasību specifikācija
PVN - pievienotās vērtības nodoklis
TA - Tiesu administrācija
VARAM - Viedās administrācijas un reģionālās attīstības
ministrija
VR - Vēlētāju reģistrs
VDAA - Valsts digitālās attīstības aģentūra
VVS - Vēlēšanu vadības sistēma"
1 Pamatojoties uz Ministru kabineta 2022. gada
14. jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības
Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes
"Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju
virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību,
digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi"
12. punktu un Ministru kabineta 2024. gada 20. augusta
rīkojuma Nr. 689 "Par Valsts reģionālās attīstības
aģentūras reorganizāciju" 1. un 2. punktu
2 Tiek gatavoti grozījumi Vietējo pašvaldību
referendumu likumā par termiņa pagarināšanu līdz 2025.gada
1.augustam, kas tika novirzīti izskatīšanai 2.lasījumā.
3 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlami vismaz
divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta
īstenošanas laikā. Šajā sadaļā ir jānorāda būtiski ieguvumi
nozarei, institūcijai, sabiedrībai, bet nav jānorāda iznākumi -
ieguldījumi Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1.
mērķa rādītāju sasniegšanā, ko norāda 5. punktā.
4 Piemēram, ja ieguvums ir personāla
administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu
būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to
izmanto, vērtība, piemēram, 10000 un sasniegšanas laiks - 2026.
gads.
5 E-vide nodrošinās Vietējo pašvaldību
referendumu likuma 7. panta 1. daļā noteiktās pārbaudes.
6 PVN netiek attiecināts projektu īstenotājiem,
kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie projektu īstenotāji
var pieprasīt to attiecināt, norādot apmēru un saskaņojot to ar
Finanšu ministriju.
7 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu
īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas.
Jānorāda apmērs, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu
kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.
8 Apmērs, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot
grozījumus Ministru kabinetā. Ja ierobežojumi uz konkrēto
pozīciju nav attiecināmi, tad norāda "n/a".
9 Informācija, kas norādīta Ministru kabineta
2021. gada 31. augusta noteikumu Nr. 597 "Valsts
informācijas sistēmu attīstības projektu uzraudzības
kārtība" (tai skaitā IKT būvvaldes kārtība) 2. pielikuma
"Valsts informācijas sistēmas attīstības aktivitātes
apraksts" 6.1. apakšpunktā.
10 Tai skaitā IKT būvvaldes kārtībā jau saņemtā
VARAM saskaņojuma datums vai plānotais termiņš, kad tas tiks
saņemts.
11 Izvēlētais pakalpojumu sniedzējs ir valsts
akciju sabiedrība "Latvijas valsts radio un televīzijas
centrs". Projekta īstenošanas laikā tiks identificēti
precīzie nosacījumi mākoņpakalpojumiem.
12 VARAM atzinums 11-1/7089. Tiek ierosināti
apraksta grozījumi..
13 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns
tiek vienlaikus iesniegts ar Ministru kabineta rīkojumu par
projekta atlases kārtu, par to pievieno norādi.
14 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī
finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.
Viedās
administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas iesniegtajā
redakcijā
2. pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 25. marta
rīkojumam Nr. 170
"2. pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 5. marta
rīkojumam Nr. 168
Centralizētās funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumu attīstības plāns
1. Centralizētā funkcija vai
koplietošanas pakalpojums (turpmāk - pakalpojums)
Pašvaldības referendumu nodrošināšana -
koplietošanas pakalpojums, kas nodrošinās Vietējo pašvaldību
referendumu likumā paredzēto mērķi - veicināt vietējās
pašvaldības iedzīvotāju līdzdalību vietējas nozīmes jautājumu
lemšanā no 2025. gada 1. augusta. Ar minētā pakalpojuma
palīdzību tiks nodrošināta vietējās pašvaldības iedzīvotāju
līdzdalība vietējas nozīmes jautājumu lemšanā interneta
balsošanas vietnē, izmantojot IKT sistēmu piedāvātos
risinājumus, saskaņā ar Vietējo pašvaldību referendumu
likumu, kā arī digitalizēta vēlēšanu procesā iesaistīto grupu
(vēlēšanu komisiju, vēlētāju, novērotāju) saziņa ar CVK,
izmantojot drošu iekšēju IKT sistēmu, saskaņā ar Digitālās
transformācijas pamatnostādnēm 2021.-2027. gadam, kas paredz,
izmantojot digitālās iespējas, nodrošināt sabiedrībai
pilnvērtīgas līdzdalības iespējas |
2. Pakalpojuma sniedzējs
Sistēmas pārzinis - Valsts digitālās
attīstības aģentūra (turpmāk - VDAA) |
3. Pakalpojuma rādītāji (pakalpojuma
līmeņa vienošanās līmeņi (SLA))
Visiem Projekta ietvaros ieviestajiem pakalpojumiem tiks
noteikti šādi kvalitātes un pieejamības rādītāji (konkrēto
pakalpojumu rādītāju vērtības tiks noteiktas projektēšanas
laikā).
Plānotie Pakalpojumu kvalitātes rādītāji ir šādi:
- Pakalpojuma pieprasīšanas laiks - laiks, kas
nepieciešams pakalpojuma pieprasīšanai nepieciešamās
informācijas un datņu apstrādei un iesniegšanai,
- Pakalpojuma izpilde un saņemšanas laiks - laiks, kas
nepieciešams pakalpojuma pieprasījuma apstrādei un
pakalpojuma rezultāta piegādei,
- Pakalpojuma izpildes automatizācijas līmenis -
pakalpojuma piegādes automatizācija, bez pakalpojuma
pieprasītāja atkārtota pieprasījuma atjaunošanas un datņu
pievienošanas, plānotā vērtība >90%.
Plānotie Pakalpojumu pieejamības rādītāji ir šādi:
- Pakalpojuma pieejamības laiks: 24/7
- Pakalpojuma darbspējas laiks (uptime): 99,5%
|
4. Pakalpojuma saņēmēju loks
Pakalpojuma saņēmēji būs visas Latvijas pašvaldības un
noteiktajos reģionos mītošās sociāli un ekonomiski aktīvās
sabiedrības grupas, tādejādi, pamatojoties uz Vietējo
pašvaldību referendumu likumu, veicinot vietējās
pašvaldības iedzīvotāju līdzdalību vietējās nozīmes
jautājumu lemšanā, kā arī kā pakalpojuma saņēmēji būs pati
CVK, vēlēšanu komisijas un citas digitalizēto vēlēšanu
procesā iesaistītās grupas un organizācijas (atbilstoši
lomām).
Ņemot vērā, ka Pašvaldības referendumu nodrošināšanas
pakalpojums būs jauns koplietošanas pakalpojums,
pakalpojuma izmantošanas veicināšanu pēc projekta noslēguma
paredzēts veikt ar informācijas par pakalpojumu pieejamību,
atbalsta sniegšanu potenciālajiem tā izmantotājiem un, pēc
nepieciešamības, sadarbībā ar CVK īstenojot komunikācijas
kampaņas. Risinājuma (t.sk. tā sastāvdaļu) obligāta
izmantošana ir noteikta ar Vietējo pašvaldību referenduma
likumu. Projekta realizācijas laikā ir plānots pārskatīt
visus vēlēšanu procesu regulējošus tiesību aktus,
sagatavojot priekšlikumus tiesību aktu grozījumiem.
|
5. Pakalpojuma sniegšanu
nodrošinošais IKT risinājums
Pakalpojumu sniegšanā tiks iesaistīti šādi risinājumi:
- Projekta ietvaros izstrādājamā Vēlēšanu platforma.
- E- pakalpojums "Parakstīšanās par vēlētāju
iniciatīvām"(EP177) - Pakalpojums nodrošina iespēju
tiešsaistē piedalīties parakstu vākšanā par vēlētāju
iniciatīvām, kas tiek organizētas atbilstoši likumam
"Par tautas nobalsošanu, likumu ierosināšanu un
Eiropas pilsoņu iniciatīvu".
- Elektroniskais tiešsaistes vēlētāju reģistrs (ETVR)
- Vēlētāju reģistra informācijas sistēmas modulis, kas
nodrošina vēlēšanu procedūras laikā veikt atzīmi vēlētāju
sarakstā par vēlētāja dalību vēlēšanās: viens vēlētājs -
viena balss.
- Tiesu administrācijas Valsts vienotās datorizētās
zemesgrāmatas projekta laikā izstrādājamais datu apmaiņas
risinājums, kas automatizēs masveida datu izgūšanai par
īpašuma tiesībām konkrētā pašvaldībā.
|
6. Pakalpojuma sniegšanas un
saņemšanas tiesiskais regulējums un pakalpojuma ieviešanas
stratēģija
Atbilstoši 2022.gada 17.martā pieņemtajam Vietējo
pašvaldību referendumu likumam, kas stājies spēkā 2024.gada
1.septembrī un kura mērķis ir veicināt vietējās pašvaldības
iedzīvotāju līdzdalību vietējās nozīmes jautājumu lemšanā,
un saskaņā ar 2021.gada 7.jūlija MK rīkojumu Nr. 490
"Digitālās transformācijas pamatnostādnes
2021.-2027.gadam", kas paredz, izmantojot digitālās
iespējas, nodrošināt sabiedrībai pilnvērtīgas līdzdalības
iespējas, izmantojot IKT sistēmu risinājumus, plānots:
- izveidot digitālo vidi - Pašvaldības referendumu
nodrošināšanas pakalpojumu kā koplietošanas pakalpojumu
(pašvaldībām un sabiedrībai).
Risinājuma (t.sk. tā sastāvdaļu) obligāta izmantošana ir
noteikta ar Vietējo pašvaldību referenduma likumu.
|
7. Pakalpojuma finansēšanas
pieeja1
Lai VDAA varētu uzturēt pakalpojuma
darbināšanai nepieciešamo jauno funkcionalitāti (pašvaldību
referendumu nodrošināšana), proti, cilvēkresursu pieprasījums
tās ekspluatēšanai un uzturēšanai, projekta īstenošanas
rezultātu uzturēšanai tiks izmantota koplietošanas
pakalpojumu sniegšanas finansēšanas pieeja, kas nodrošina
finansēšanu no pakalpojuma sniedzēja valsts budžeta
programmas, paredzot atbilstošus resursus attiecīgās
pārvaldes funkcijas vai koplietošanas pakalpojuma
uzturēšanai. Projektam noslēdzoties 2026. gadā, līdzekļi
uzturēšanai tiks pieprasīti normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā, iekļaujot detalizētus izmaksu aprēķinus |
8. Pakalpojuma sniegšanas uzsākšanai
vai izvēršanai nepieciešamā papildu valsts budžeta finansējuma
apmērs un pamatojums, ņemot vērā arī ieguvumus un
izmaksas2
Sociālekonomisko ieguvumu apraksts un aprēķini pieejami
projekta "Vēlēšanu procesu digitalizācija un
automatizācija" pasē.
Risinājuma uzturēšanai VDAA indikatīvi paredzēts
papildus pieprasīt līdz 545 000 euro gadā. Projektam
noslēdzoties 2026. gadā, līdzekļi uzturēšanai tiks
pieprasīti normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, iekļaujot
detalizētus izmaksu aprēķinus, to skaitā par:
- programmatūras uzturēšanu (tai skaitā dokumentācijas
aktualizāciju atbilstoši veiktajām izmaiņām) un lietotāju
atbalsta nodrošināšanu
- mākoņpakalpojumu infrastruktūras nodrošināšanu
- ikgadējiem ārējiem drošības un veiktspējas
auditiem
- trešo pušu licenču un papildu drošības pakalpojumu
(tai skaitā DDOS, SOC, PAM, SIEM utt.) nodrošināšanu
- apmācību materiālu pilnveidošanu atbilstoši
programmatūras izmaiņām
|
Lietotie saīsinājumi:
SLA - (angl. - Service Level Agreement), pakalpojuma
līmeņa vienošanās
IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
CVK - Centrālā vēlēšanu komisija
VDAA - Valsts digitālās attīstības aģentūra
ETVR - Elektroniskais tiešsaistes vēlētāju reģistrs
DDoS - Distributed denial of service (izkliedētā pakalpojuma
atteikuma uzbrukums)
SOC - Security operations center (Drošības operāciju
centrs)
PAM - Privileged access management (Priviliģēto lietotāju
pārvaldība)
SIEM - Security information and event management (Drošības
informācijas un notikumu pārvaldība)
Piezīmes.
1. Saskaņā ar informatīvo ziņojumu "Par valsts
pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju
koplietošanas pakalpojumu attīstības plānošanu un
finansēšanu" (pieņemts zināšanai Ministru kabineta 2022.
gada 7. jūnija sēdē (prot. Nr. 30 29. §)) definētajām
centralizēto funkciju un IKT koplietošanas pakalpojumu
finansēšanas pieejām.
2. Aizpilda, ja 7. punktā norādītā izvēlētā finansēšanas
pieeja paredz, ka pakalpojuma uzturēšanu pakalpojuma sniedzējs
nevar nodrošināt atbilstoši esošajiem budžeta līdzekļiem un ir
nepieciešama finansējuma pārdale no pakalpojuma izmantotājiem
(citām valsts budžeta iestādēm) vai ir nepieciešams papildu
valsts budžeta finansējums, kas tiks pieprasīts normatīvajos
aktos noteiktajā kārtībā."