Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Cēsu novada domes saistošie noteikumi Nr. 7 Cēsīs 2025. gada 13. martā Grozījumi Cēsu novada domes 2021. gada 2. decembra saistošajos noteikumos Nr. 17 "Par līdzfinansējumu energoefektivitātes pasākumu veikšanai daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās"APSTIPRINĀTI Izdoti saskaņā ar likuma Izdarīt Cēsu novada domes 2021. gada 2. decembra saistošajos noteikumos Nr. 17 "Par līdzfinansējumu energoefektivitātes pasākumu veikšanai daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās" (turpmāk - saistošie noteikumi) (Latvijas Vēstnesis, 2022, Nr. 9.31) šādus grozījumus: 1. Izteikt saistošo noteikumu tiesisko pamatojumu šādā redakcijā: "Izdoti saskaņā ar likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 27.2 panta piekto daļu" 2. Izteikt saistošo noteikumu 2.1. apakšpunktu šādā redakcijā: "2.1. energoefektivitātes pasākumi - pasākumu kopums māju energoefektivitātes paaugstināšanai, viedas energovadības un atjaunojamo resursu izmantošanai;"; 3. Izteikt saistošo noteikumu 6.8. apakšpunktu šādā redakcijā: "6.8. ja mājas pārvaldīšanas līgumā nav noteikta cita lēmumu pieņemšanas kārtība, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pieņemts dzīvokļu īpašnieku lēmums veikt energoauditu un/vai mājas energoefektivitātes pasākumus, nodrošinot dzīvokļu īpašnieku līdzfinansējuma daļu un nepieciešamības gadījumā - arī trešo personu finanšu līdzekļus;"; 4. Izteikt saistošo noteikumu 9. punktu šādā redakcijā: "9. Mājas energoefektivitātes pasākumu veikšanai attiecināmās izmaksas: 9.1. energoaudita veikšanai - 50 % no izmaksām, bet ne vairāk kā 1000,00 EUR (viens tūkstotis euro); 9.2. energoefektivitātes uzlabošanas pasākumu veikšanai, ja māja energoefektivitātes uzlabošanai ir saņēmusi valsts institūcijas, kredītiestādes vai Eiropas savienības finanšu instrumenta līdzfinansēto projekta īstenošanas apstiprinājumu. Līdzfinansējums tiek piešķirts pasākumiem, kuri netiek finansēti no valsts institūcijas, kredītiestādes vai Eiropas savienības finanšu instrumentiem - ne vairāk kā 4,00 (četri) euro uz vienu dzīvojamās mājas kopējās platības kvadrātmetru;"; 5. Svītrot saistošo noteikumu 10. punktu; 6. Izteikt saistošo noteikumu 11. punktu šādā redakcijā: "11. Neatbalstāmās izmaksas: 11.1. būvniecības ieceres dokumentācijas, būvprojekta, būvuzraudzības, autoruzraudzības, būvniecības izmaksu tāmes izstrādāšanas izmaksas; 11.2. izmaksas, kas saistītas ar projekta sagatavošanu, tai skaitā konsultāciju pakalpojumi un citi pakalpojumi; 11.3. projekta administrēšanas izmaksas; 11.4. samaksa par aizdevuma izskatīšanu, noformēšanu un rezervēšanu, procentu maksājumi, soda procenti, maksājumi par naudas pārskaitījumiem, komisijas nauda, zaudējumi sakarā ar valūtas maiņu un citi tiešie finansiālie izdevumi."; 7. Svītrot saistošo noteikumu 12. punktu; 8. Izteikt saistošo noteikumu 13.8. apakšpunktu šādā redakcijā: "13.8. atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem izstrādātu un noformētu plānoto izmaksu aprēķinu (koptāmes, lokālās tāmes), kuras sastādījis mājas dzīvokļu īpašnieku kopības izvēlētais darbu veicējs, kas apzināts tirgus izpētes rezultātā, izvēloties no vismaz trīs pretendentu piedāvājumiem;"; 9. Izteikt saistošo noteikumu 22. punktu šādā redakcijā: "22. Pašvaldība izmaksā līdzfinansējumu pēc apstiprinātā projekta īstenošanas, kā arī pēc līdzfinansējuma maksājuma saņemšanai noteikto dokumentu iesniegšanas pašvaldībai līgumā noteiktajā kārtībā un termiņā."; 10. Izteikt saistošo noteikumu VI1 nodaļu šādā redakcijā: "VI.1 Līdzfinansējuma kā de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumi saimnieciskās darbības veicējiem 25.1 Saimnieciskās darbības veicējiem, kuri konkrēto objektu vai tā daļu izmanto saimnieciskās darbības veikšanai, piešķirtais līdzfinansējums kvalificējams kā de minimis atbalsts, kas tiek piešķirts saskaņā ar Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra regulas Nr. 2023/2831 "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam" (turpmāk - Regula) nosacījumiem. 25.2 De minimis atbalstu šo noteikumu ietvaros piešķir līdz 30.06.2031. 25.3 Atbalstu saistošo noteikumu ietvaros nevar apvienot ar citu de minimis atbalstu vai citu komercdarbības atbalstu par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām citu atbalsta programmu vai ad-hoc atbalsta projekta ietvaros, neatkarīgi no publiskā finansējuma avota. 25.4 De minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 piešķir, ievērojot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbību ierobežojumus. Ja atbalsta pretendents vienlaikus darbojas vienā vai vairākās Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta a), b), c) un d) apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem. 25.5 Saimnieciskās darbības veicējam saistošo noteikumu ietvaros, piešķirot de minimis atbalstu pašvaldība pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu nepārsniedz Regulas 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru viena vienota uzņēmuma līmenī. Viens vienots uzņēmums ir uzņēmums, kas atbilst Regulas 2. panta 2. punktā noteiktajai vienai vienota uzņēmuma definīcijai. 25.6 Pretendenti, kas ir saimnieciskās darbības veicēji, de minimis atbalsta uzskaites sistēmā aizpilda un apstiprina veidlapu par sniedzamo informāciju de minimis atbalsta uzskaitei un piešķiršanai kā noteikts Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumu Nr. 715 "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība" 21. punktā. Pretendents iesniedz Pašvaldībai minētajā tiesību normā noteiktās veidlapas izdruku vai norāda sistēmā izveidotās un apstiprinātās pretendenta veidlapas identifikācijas numuru. 25.7 De minimis atbalsta piešķiršanas brīdis ir diena, kad pieņem lēmumu par līdzfinansējuma piešķiršanu. Pašvaldība veic atbalsta pretendenta izvērtēšanu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumiem uz atbalsta piešķiršanas brīdi. 25.8 De minimis atbalsta piešķiršana un uzskaite tiek veikta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību. 25.9 Atbilstoši Regulas 6. panta 3. un 7. punktam datus par piešķirto atbalstu Pašvaldība glabā desmit gadus no dienas, kurā saskaņā ar saistošajiem noteikumiem piešķirts pēdējais de minimis atbalsts, bet saimnieciskās darbības veicējs glabā desmit gadus no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas. 25.10 Ja tiek pārkāpti Regulas nosacījumi, saimnieciskās darbības veicējam (atbalsta saņēmējam) ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam šo noteikumu ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.". Cēsu novada domes priekšsēdētāja vietniece I. Suija-Markova
Cēsu novada domes 2025. gada 13.
marta saistošo noteikumu Nr. 7 "Grozījumi Cēsu novada
domes 2021. gada 2. decembra saistošajos noteikumos
Nr. 17 "Par līdzfinansējumu energoefektivitātes
pasākumu veikšanai daudzdzīvokļu dzīvojamās
mājās""
|
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums |
Cēsu novada dome (turpmāk - Pašvaldība) 2021. gada 2.
decembrī ir pieņēmusi saistošos noteikumus Nr. 17 "Par
līdzfinansējumu energoefektivitātes pasākumu veikšanai
daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās" (turpmāk - saistošie
noteikumi).
Saistošo noteikumu grozījumi nepieciešami, lai sasniegtu saistošo noteikumu mērķi - sekmēt daudzdzīvokļu dzīvojamo māju energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu realizāciju. Ņemot vērā to, ka Komisijas Regulas Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - regula Nr. 1407/2013) piemērošanas termiņš (ieskaitot sešu mēnešu pārejas periodu) bija 30.06.2024., kā arī to, ka 01.01.2024. stājās spēkā jaunie de minimis atbalsta regulējumi: Komisijas Regula Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - regula Nr. 2023/2831), de minimis atbalstu pēc 01.07.2024. var piešķirt tikai atbilstoši regulas Nr. 2023/2831 nosacījumiem. Lai varētu piešķirt de minimis atbalstu, piemērojot spēkā esošo de minimis atbalsta regulējumu, neieciešams precizēt de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumus. Papildus augstāk minētajam, Saistošo noteikumu grozījumi nepieciešami lai veicinātu dzīvojamā fonda energoefektivitātes pasākumus, piešķirot Pašvaldības līdzfinansējumu dzīvokļu īpašnieku aktivitātēm, kas vērstas uz turpmāku energoresursu patēriņu samazinājuma nodrošinājumu. Lai motivētu dzīvokļu īpašniekus, Saistošo noteikumu grozījumi paredz Pašvaldības līdzfinansējumu energoaudita veikšanai. Energoaudits ir nepieciešams ne tikai lai noskaidrotu siltuma zudumu cēloņus, bet arī lai piemērotu atbilstošu risinājumu katrai mājai. Pamatojoties uz energoaudita rezultātiem, mājai iespējams veikt gan atsevišķus plānveida remontdarbus, gan mājas siltināšanu vai vienkāršoto renovāciju. Pašvaldības līdzfinansējums tiek paredzēts arī energoefektivitātes pasākumiem ja māja energoefektivitātes uzlabošanai ir saņēmusi valsts institūcijas, kredītiestādes vai Eiropas savienības finanšu instrumenta līdzfinansēto projekta īstenošanas apstiprinājumu un līdzfinansējums tiek piešķirts pasākumiem, kuri netiek finansēti no valsts institūcijas, kredītiestādes vai Eiropas savienības finanšu instrumentiem. Tādējādi iedzīvotājiem tiek paplašināta iespēja uzlabot māju tehnisko stāvokli, pieejamību un kvalitāti. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu |
Administratīvās procedūras ir bezmaksas.
Paredzētais līdzfinansējums energoefektivitātes pasākumu veikšanai tiek izmantots no kārtējā gada budžetā šim mērķim paredzētajiem līdzekļiem. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci |
Saistošo noteikumu īstenošanai tiek prognozēta tieša
ietekme uz uzņēmējdarbības vidi - tiks iesaistīti gan
energoaudita izstrādātāji, gan celtniecības, būvmateriālu
ražošanas un tirgošanas komercsabiedrības.
Saistošo noteikumu mērķa grupas, uz kurām attiecināms Saistošo noteikumu tiesiskais regulējums, ir visi daudzdzīvokļu dzīvojamo māju dzīvokļu īpašnieki, kas atbilst Saistošo noteikumu prasībām. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām |
Cēsu novada pašvaldība ir institūcija, kurās jebkura
fiziska vai juridiska persona var vērsties Saistošo
noteikumu piemērošanas jautājumos. Saistošo noteikumu
izpildi nodrošina Cēsu novada pašvaldība.
Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
Pašvaldības autonomās funkcijas noteiktas Pašvaldību likuma
4. panta pirmajā daļā, tai skaitā - sniegt iedzīvotājiem
palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā, kā arī veicināt
dzīvojamā fonda veidošanu, uzturēšanu un modernizēšanu (10.
punkts).
Saistošo noteikumu grozījumu īstenošana neietekmēs Pašvaldībai pieejamos cilvēkresursus, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu |
Saistošo noteikumu grozījumu izpildi nodrošinās ar rīkojumu
izveidotas Pašvaldības komisija.
Nav paredzēta jaunu institūciju izveide vai esošo likvidācija, reorganizācija. Izpildei nepieciešami resursi tiek paredzēti Pašvaldības budžeta ietvaros. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana |
Saistošie noteikumu grozījumi ir piemēroti iecerētā mērķa
sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir
nepieciešams minētā mērķa sasniegšanai. Pašvaldības
izraudzītie līdzekļi ir samērīgi un atbilstoši mērķa
sasniegšanai.
Saistošo noteikumu grozījumos ietvertais regulējums ir vērsti uz mērķa sasniegšanu un ir samērīgi. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām |
Saistošo noteikumu grozījumu izstrādes procesā Pašvaldība
konsultējās ar lielākajiem dzīvojamo māju pārvaldniekiem.
Sabiedrības informēšanas veids - informācijas publicēšana pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē u vismaz divām nedēļām sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai, laika posmā no 2025. gada 20. februāra līdz 2025. gada 11. martam sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, saistošo noteikumu grozījumu projekts tika publicēts Cēsu novada pašvaldības tīmekļvietnē www.cesis.lv sadaļā "Saistošo noteikumu publiskās apspriešanas" sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Publicēšanas laikā par saistošo noteikumu grozījumu projektu netika saņemti sabiedrības viedokļi. |
Cēsu novada domes priekšsēdētāja vietniece I. Suija-Markova