Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 

Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmums Nr. 53/1-2

Rīgā 2025. gada 6. februārī

Par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm www.vm.ru; www.gorod55.ru; www.cheltoday.ru; www.tvspb.ru; www.moika78.ru; www.murman.tv; www.kprf.ru; www.tvkrasnodar.ru; www.dan-news.ru

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (turpmāk - Padome) šādā sastāvā - Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš, Padomes locekle Ilva Milzarāja un Padomes loceklis Andis Plakans -, izvērtējot Padomes Monitoringa departamenta 2025. gada 15. janvāra pārbaudes ziņojumu Nr. P/2025/2/6-4 un no kompetentās valsts pārvaldes iestādes saņemto informāciju,

konstatē:

[1] Padome, izpildot Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma (turpmāk ̶ EPLL) 60. pantā noteiktās funkcijas, veica Latvijas Republikas informatīvās telpas monitoringu, vērtējot tīmekļvietnēs www.vm.ru; www.gorod55.ru; www.cheltoday.ru; www.tvspb.ru; www.moika78.ru; www.murman.tv; www.kprf.ru; www.tvkrasnodar.ru; www.dan-news.ru izvietoto audio, audiovizuālo un rakstveida saturu.

[2] 2025. gada 23. janvārī Padome saņēma citas kompetentās valsts pārvaldes iestādes 2025. gada 22. janvāra vēstuli, kurā sniegta informācija par tīmekļvietņu www.vm.ru; www.gorod55.ru; www.cheltoday.ru; www.tvspb.ru; www.moika78.ru; www.murman.tv; www.kprf.ru; www.tvkrasnodar.ru; www.dan-news.ru satura pārbaudi un tajā konstatēto informāciju. Vēstulē norādīts, ka tīmekļvietnēs izplatītais saturs ir pretrunā Latvijas informatīvās telpas drošības un nacionālās drošības interesēm. Kompetentā iestāde norāda, ka informācija, kas tiek publicēta tīmekļvietnēs www.vm.ru; www.gorod55.ru; www.cheltoday.ru; www.tvspb.ru; www.moika78.ru; www.murman.tv; www.kprf.ru; www.tvkrasnodar.ru; www.dan-news.ru, atbilst Krievijas agresīvās kara propagandas vēstījumiem. Šajās tīmekļvietnēs publicētais saturs atbalsta un attaisno Krievijas iebrukumu Ukrainā un Ukrainas daļu pievienošanu Krievijai. Informācija, kas tiek publicēta iepriekš minētajās tīmekļvietnēs, var radīt maldīgu priekštatu par Krievijas izvērsto karu Ukrainā, kā arī veicināt Krievijas īstenoto kara noziegumu attaisnošanu Latvijas sabiedrībā. Turpmāk lēmumā tiek norādīts, kāda veida informācija minētajās tīmekļvietnēs ir izvietota.

[3] Veicot minēto tīmekļvietņu pārbaudi (pārbaudes rezultāti apkopoti Padomes Monitoringa departamenta 2025. gada 15. janvāra pārbaudes ziņojumā Nr. P/2025/2/6-4, kā arī kompetentās iestādes 2025. gada 22. janvāra vēstulē Nr. 21/2025/619-IP), Padome un kompetentā valsts pārvaldes iestāde ir konstatējušas, ka minētajās tīmekļvietnēs tiek izplatīta sagrozīta un tendencioza informācija par notikumiem Krievijā un pasaulē. No tīmekļvietnēs www.vm.ru; www.gorod55.ru; www.cheltoday.ru; www.tvspb.ru; www.moika78.ru; www.murman.tv; www.kprf.ru; www.tvkrasnodar.ru; www.dan-news.ru izvietotās informācijas ir secināms, ka tajās tiek izvietota Krievijas veidotā un izplatītā propagandas informācija par notikumiem Krievijā un pasaulē, tendenciozi un vienpusēji atspoguļoti notikumi Ukrainā, konstatējamas ziņas par "speciālo militāro operāciju" Ukrainā atbilstoši Krievijas Federācijas īstenotajai propagandai, kā arī publicētā informācija ir vērsta pret Latvijas Republikas neatkarību, suverenitāti un teritoriālo integritāti. Šāda informācija Latvijas informatīvajā telpā var radīt maldīgu priekšstatu par notikumiem pasaulē, negatīvi ietekmēt dažādu sabiedrības grupu līdzāspastāvēšanu un radīt apdraudējumu Latvijas valsts drošībai.

[3.1] Tīmekļvietnes www.vm.ru sadaļā "svarīgākais" tiek izplatīta informācija, kas saistīta ar karu Ukrainā. Ukrainas teritoriju iekarošana tiek dēvēta par atbrīvošanu, bet Ukrainas regulārās armijas karavīri tiek dēvēti par algotņiem no Latīņamerikas vai NATO uniformā tērptiem karavīriem.

[3.1.1] 2024. gada 27. novembrī ir publicēts raksts "Publicēts video par uzbrukumu NATO formastērpos ģērbtiem karavīriem Kurskas apgabalā". Rakstā cita starpā norādīts: "Internetā parādījušies kadri, kā Ahmatas specvienības "Aida" grupas bezpilota lidaparāti iznīcina NATO formā tērptu militārpersonu vienā no meža plantācijām netālu no Sudžas pilsētas Kurskas apgabalā."1

[3.1.2] 2024. gada 27. novembrī ir publicēts raksts "Krievijas armija atbrīvoja Novaju Iļjinku Doņeckas tautas republikā", lai gan starptautisko tiesību izpratnē tas ir okupētais Ukrainas Republikas Doņeckas apgabals. Rakstā cita starpā norādīts: "Krievijas bruņotie spēki atbrīvoja Novaja Iļjinkas apmetni Doņeckas Tautas Republikā. Par to trešdien, 27.novembrī, rakstīja Krievijas Aizsardzības ministrijas preses dienests. [..]Tāpat kļuva zināms, ka Krievijas bruņoto spēku karavīri uzbrukuši mērķiem vairākos Ukrainas reģionos. Žitomiras reģionā viņi sasniedza punktu, kur bija izvietoti ārvalstu algotņi no Latīņamerikas."2

[3.2] Tīmekļvietne www.gorod55.ru satur informāciju, kas saistīta ar karu Ukrainā, tiek izplatīti aicinājumi ziedot naudas līdzekļus agresijai pret Ukrainu un Krievijas okupācijas karaspēka vajadzībām, kā arī tiek slavināti brīvprātīgie, kas nodrošina Krievijas armiju ar dažādām precēm, bet krievu kritušie tiek dēvēti par dzimtenes varoņiem. Tāpat aktīvi tiek popularizētas rekrutēšanas iespējas.

[3.2.1] Krievijas Federācijas Omskas pilsētas tīmekļvietnes "Pilsēta 55" 2024. gada 26. novembra rakstā "Omskas apgabalā maksājumi SVO dalībniekiem tika palielināti līdz 1,2 miljoniem rubļu" tiek izplatīta informācija par to, ka Omskas apgabalā maksājumi SMO (karadarbība Ukrainā tiek dēvēta par "Speciaļnaja vajennaja operacija" jeb tulkojumā "SMO") dalībniekiem tika palielināti līdz 1,2 miljoniem rubļu. un cita starpā ir norādīts, ka papildus maksājumu palielināšanai militārpersonām, kuras līgumu noslēdza no 2024. gada 1. decembra, būs iespēja norakstīt kavētos kredīta parādus."3

[3.2.2] 2024. gada 27. novembra rakstā "Viņš ir mans galvenais varonis": Rostovas brīvprātīgā darbu turpināja pēc vīra nāves" tiek izplatītas ziņas: "SMO apstākļos, kad valstī notiek tik nopietni nozīmīgi notikumi (..), krievi apvienojas, lai palīdzētu saviem aizstāvjiem. (..). Mēs cenšamies pēc iespējas vairāk apmierināt karavīru vajadzības, un tas nav tikai zāles, pārtika un personīgās higiēnas preces," stāsta Anastasija. - Starp būtiskiem priekšmetiem ir maskēšanās tīkli, ģeneratori, kvadrokopteri, termoattēlveidošanas tēmēkļi, trokšņa slāpētāji, binokļi, teltis, pretdronu ieroči. Tas viss un daudz kas cits tiek savākts, pateicoties dažādās Krievijas vietās izvietoto brīvprātīgo pūlēm, un mēs to pabeidzam Rostovā un nododam puišiem."4

[3.3] Tīmekļvietnē www.cheltoday.ru tiek izplatīta informācija, kas saistīta ar karu Ukrainā un vietnē atrodama informācija par Krievijas karavīru rehabilitāciju pēc dienesta, sociālā un juridiskā atbalsta pasākumiem, kā arī iekļauti psihologu izstrādāti ieteikumi, kas palīdzēs tuviniekiem labāk izprast, kā atbalstīt SMO dalībniekus adaptācijas civilajai dzīvei periodā, kā arī SMO dalībniekus slavinoši raksti, kas saņem apbalvojumus kā dzimtenes varoņi.

[3.3.1] Krievijas Federācijas Čeļabinskas pilsētas tīmekļvietnes 2024. gada 26. novembra rakstā "Krievijā ir izveidota tiešsaistes platforma SMO karavīru un viņu ģimeņu atbalstam.", tiek izplatīta informācija par to, ka ir izveidota jauna atbalsta platforma SMO dalībniekiem, veterāniem un viņu ģimenēm - tulkojumā "SMO un piederīgie. Krievijas Federācija", kur cita starpā norādīts: "Projekts, ko izstrādājis fonds "Tēvzemes aizstāvji" kopā ar Krievijas Darba varoņa Dr. Denisa Procenko komandu, ir vērsts uz sociālās un psiholoģiskās palīdzības sniegšanu, kā arī informācijas sniegšanu par atbalsta pasākumiem. Vietnē atrodama informācija par rehabilitāciju pēc dienesta, sociālā un juridiskā atbalsta pasākumiem u.c., kā arī iekļauti psihologu izstrādāti ieteikumi, kas palīdzēs tuviniekiem labāk izprast, kā atbalstīt SVO dalībniekus adaptācijas civilajai dzīvei periodā. [..]."5

[3.4] Tīmekļvietnē www.tvspb.ru tiek izplatīta informācija, kas saistīta ar karu Ukrainā, Krievijas militārā kompleksa mērķiem un darbībām SMO nodrošināšanā, daļējo mobilizāciju, izmaksām, kompensācijām, medicīnisko apskati SMO ietvaros.

[3.4.1] 2023. gada 14. janvāra rakstā "Mobilizētie un brīvprātīgie pievienojās remonta vienībām SMO", tiek izplatīta informācija, kur norādīts: "Rietumu militārā apgabala remonta vienību militārpersonas turpina veikt militārās tehnikas un ieroču apkopi un remontu speciālās militārās operācijas teritorijā. Viņiem pievienojās mobilizētie brīvprātīgie un ražotņu pārstāvji.[..]."6

[3.4.2] 2023. gada 19. februāra rakstā "Medicīnas desants" tiek izplatīta informācija par SMO dalībnieku ģimenēm. Rakstā cita starpā norādīts: "Primorskas rajonā dr. Razumovska privātajā mugurkaula klīnikā jau konsultēti mobilizēto Pēterburgas iedzīvotāju radinieki. (..) akcijā "Medicīnas desanta" Primorskas rajonā piedalīsies 200 mobilizēto Sanktpēterburgas iedzīvotāju ģimenes. Akcijā rajonā piedalās arī Zobārstniecības ambulatorā nodaļa Nr.7 un Federālās valsts budžeta iestādes Viskrievijas Neatliekamās un radiācijas medicīnas centrs."7

[3.5] Tīmekļvietnē www.moika78.ru tiek izplatīta informācija, kas saistīta ar karu Ukrainā, norādot, ka tas ir karš ar kolektīvajiem Rietumiem ar ASV priekšgalā, kā arī Murmanskas apgabala sabiedrība tiek informēta par SMO mērķiem un līdzekļiem to sasniegšanai. Citās tīmekļvietnes sadaļās tiek izplatīta informācija par Murmanskas apgabala sociālajiem un ekonomiskajiem jautājumiem.

[3.5.1] 2024. gada 28. jūnija rakstā "Šoigu runāja par galveno uzdevumu savā jaunajā amatā" tiek izplatīta informācija par to, ka: " [..] Šoigu tika iecelts Drošības padomes sekretāra amatā. Šoigu intervijā žurnālistam Pāvelam Zarubinam sacīja, ka viņa galvenais uzdevums paliks īpaša militārā operācija: munīcijas, ieroču un militārā aprīkojuma ražošana. [..]. Pēc viņa teiktā, progress notiek "diezgan labi". Drošības padomes sekretārs cerēja, ka ofensīva turpināsies. Šoigu piebilda, ka šim nolūkam izveidotas personāla, ekipējuma un munīcijas rezerves.[..]."8

[3.6] Tīmekļvietnē www.murman.tv tiek izplatīta informācija, kas saistīta ar karu Ukrainā, tiek slavināti Murmanskas apgabala jūras kājinieki, kas aktīvi piedalās SMO, dēvējot tos par dzimtenes varoņiem. Citās tīmekļvietnes sadaļās tiek izplatīta informācija par Murmanskas apgabala sociālajiem un ekonomiskajiem jautājumiem.

[3.6.1] 2024. gada 27. novembra rakstā "Aleksandrs Moisejevs: Jūras kājnieki godam veic kaujas misijas vissarežģītākajās vietās" tiek izplatītas ziņas: "Aleksandrs Moisejevs atzīmēja, ka vairāk nekā 20 tūkstošiem militārpersonu tika apbalvoti ar valsts apbalvojumiem un zīmotnēm, 26 jūras kājniekiem tika piešķirts Krievijas varoņa tituls par drosmi un varonību, kas parādīta SMO.[..]."9

[3.6.2] 2024. gada 21. novembrī tīmekļvietnē tiek izplatīts videoieraksts: "Vladimira Putina pilns paziņojums par Krievijas reakciju uz uzbrukumiem dziļi mūsu valsts (Krievijas) teritorijā sakarā ar Ukrainas bruņoto spēku apšaudēm SMO." (..) Putins uzrunā informē sabiedrību par Krievijas militāru atbildi uz Ukrainas bruņoto spēku Krievijas administratīvās teritorijas apšaudēm, kā arī militāru atbildi tām rietumu valstīm, kuras kā sabiedrotie atbalsta Ukrainu ar bruņojumu un munīciju.10

[3.7] Krievijas federācijas komunistiskās partijas ("КПРФ") tīmekļvietnē www.kprf.ru tiek izplatīta informācija par minētās partijas mērķi, ideoloģiju, darbības virzienu, kā arī pilnīgs atbalsts Krievijas realizētajai SMO jeb speciālajai militārajai operācijai Ukrainā.

[3.7.1] 2024. gada 11. augustā ir publicēts raksts "Ukronacisti uzlauza Krievijas Federācijas Komunistiskās partijas Kurskas apgabala komitejas vietni". Tajā tiek izplatīta informācija: "[..]Mūsu vietni uzlauza un sabojāja ukronacisti, kuri ievietoja absolūti nepatiesu informāciju no pirmās līdz pēdējai vēstulei. Tagad būs oficiāls paziņojums no Krievijas Federācijas Komunistiskās partijas Kurskas apgabala komitejas ar lūgumu Kurskas iedzīvotājiem un visiem interneta lietotājiem neticēt Ukronacistu melīgajai propagandai Tāds aicinājums nekad nevar notikt, jo mēs ievērojam pilnīgi atšķirīgus principus, un galvenais no šiem principiem ir šis. Tieši pirms 81 gada, augustā, mēs salauzām muguru fašistiskajam zvēram Kurskas kaujā - tāpat ukronacisti savu nāvi un kapu atradīs Sudžas zemē. Principā nekāda Kurskas okupācija nevar būt! Mēs darām visu krievu armijas uzvarai! Šī ir vienīgā pareizā informācija. Un nekādā gadījumā neticiet visam pārējam!"11

[3.7.2] 2024. gada 6. marta rakstā "Ziņojumi no federālajiem kanāliem par Krievijas Federācijas Komunistiskās partijas nosūtīšanu uz Donbasu 123. humānās palīdzības konvoju, piedaloties N. M. Haritonovam" tiek izplatīta informācija: "Krievijas Federācijas Komunistiskās partijas līderis Genādijs Zjuganovs un komunistu prezidenta amata kandidāts Nikolajs Haritonovs šodien nosūtīja 123. humāno kravu uz Donbasa īpašo operāciju zonu. Uz Maskavas apgabalu devās kravas automašīnas ar pārtiku, zālēm, militāro apģērbu un mobilajām krāsnīm. Pa ceļam konvojam pievienosies kravas automašīnas no citiem reģioniem. SMO dalībnieku atbalstīšana ir viena no galvenajām partijas darba jomām.[..]."12

[3.8] Tīmekļvietne www.tvkrasnodar.ru satur informāciju par Krievijas tiesas lēmumu personai, kurai par slepkavību, laupīšanu un citiem noziegumiem stingra režīma kolonijas vietā nolemj apmierināt lūgumu doties uz SMO cīnīties pret Ukrainu. Tīmekļvietne satur ziņas par Krievijas Federācijas valdības lēmumu par Krimas sociālekonomisko attīstības plānu un veicamajiem pasākumiem, lai gan saskaņā ar starptautiskajām publiskajām tiesībām Krima ir Krievijas nelikumīgi īstenotās Krimas Autonomās Republikas un Sevastopoles pilsētas vardarbīga aneksija.

[3.8.1] 2024. gada 27. novembra rakstā "Tas nav mūsu ziņā: slepkava dosies uz SMO pēc sprieduma pasludināšanas Krasnodarā" norādīts: "Krasnodaras apgabaltiesa diviem Krasnodaras iedzīvotājiem piesprieda sodu par slepkavību, laupīšanu un citiem noziegumiem. [..] Tiesa Vladimiram T. piesprieda 18 gadus, bet viņa līdzdalībniekam 16 gadu cietumsodu stingrā režīma kolonijā. Tomēr saistībā ar Jevgeņiju P. tika saņemts lūgumraksts no militārā dienesta atlases punkta vadītāja. Vīrietis saskaņā ar līgumu tika atzīts par piemērotu militārajam dienestam. Apsūdzētais apliecināja savu brīvprātīgo vēlmi doties uz speciālās militārās operācijas zonu. Aizsardzības un apsūdzības pārstāvji neiebilda. Tiesa lūgumu apmierināja, notiesātais noteiktajā kārtībā tiks nodots pilnvarotai militārpersona."13

[3.9] Tīmekļvietnē www.dan-news.ru izvietotā informācija klaji slavē Krievijas Federācijas agresiju pret Ukrainu, izsmej un demonizē Ukrainas regulārās armijas nodaļu "AZOV", kā arī atspoguļo tendenciozu, sagrozītu informāciju par politiskajiem procesiem Ukrainā, dēvē to par Kijevas režīmu, kas turklāt ir pretrunā ar starptautiski atzīto valstu robežu integritāti un starptautisko tiesību principiem.

[3.9.1] 2024. gada 21. novembra rakstā "Pāķi un raguļi. Kas īsti veido ukraiņu neonacistu mugurkaulu?" cita starpā ir norādīts: "Ukrainas nemiernieku armijas (UPA) un nacionālistiskās grupas "Azov" (abas organizācijas ir aizliegtas Krievijas Federācijā) sociāli demogrāfiskais sastāvs ir identisks no Ukrainas atpalikušo reģionu iedzīvotājiem. [..]šīs grupas, kā likums, vervēja cilvēkus no mazāk attīstīto reģionu lauku apvidiem - viņus bija daudz vieglāk pārliecināt un pierunāt kaut ko darīt. Turklāt nacionālistiskās organizācijas ir kļuvušas par sava veida sociālo liftu neizglītotajiem. Tautā šādus cilvēkus sauc par raguļiem - tas ir slenga termins, ar ko apzīmē ciema iedzīvotājus, kuri nav apguvuši pilsētas paražas un kultūru. [..]. "Mums ir jāapvienojas, saskaroties ar kopējiem draudiem, un mūsu jauniešiem tas ir jāsaprot no fiziskā līdz garīgajam līmenim. Mums ir jārada priekšstats par jaunu Krieviju, kas balstīta uz skaidriem eksistences noteikumiem vienotā daudznacionālā valstī, patiesībā mums ir jāierosina jauns sociālais līgums, kas saturēs visas šīs tēzes - ne tikai krievu un ukraiņu integrāciju; tautām, bet arī visiem, kas apdzīvo Donbasu un Novorosiju,"14

[3.9.2] 2024. gada 27. novembra rakstā "Ieskatieties upuru acīs: kur Maskavā tiks demonstrēti pierādījumi par Kijevas zvērībām" tiek izplatīta informācija: "Maskavā Ārlietu ministrijas un Prezidenta bibliotēkas norises vietās atklās slavenā krievu dokumentālā fotogrāfa Sergeja Veņavska darbu izstādi. [..] Fotoprojektā "We Accuse" tiek piedāvātas 30 fotogrāfijas, kuras no 2022. gada maija līdz 2024. gada septembrim veidojis žurnāla "Jaunie Krievijas reģioni" galvenais redaktors, Krievijas Žurnālistu savienības biedrs Sergejs Veņavskis. Atklāšana notiks 4. decembrī. [..] Izstādes rīkotāju mērķis bija parādīt vizuālus pierādījumus par Kijevas noziegumiem pret civiliedzīvotājiem. Pēc Venyavskajas domām, tas palīdzēs atmaskot Ukrainas neonacistu zvērības un saglabāt šos faktus nākamajām paaudzēm. Izstāde jau plānota 2025. gadā. Uzvaras 80. gadadienas gadā viņi iecerējuši darbus izstādīt Mariupolē, Berdjanskā, Melitopolē, Luganskā, Kurskā, Belgorodā, Rostovā pie Donas un citās pilsētās. Mēs jau esam ieplānojuši seansus Serbijā. Projekts tika organizēts kopīgi ar Krievijas Ārlietu ministrijas Kijevas režīma noziegumu jautājumos Rodionu Mirošņiku un Jeļcina prezidenta bibliotēku."15

[4] Kopumā minētajās tīmekļvietnēs tiek izplatīta Krievijas propagandas radīta informācija par notikumiem Krievijā un pasaulē, tendenciozi un vienpusēji atspoguļoti notikumi Ukrainā, attaisnota Krievijas agresija, kas atspoguļota kā Ukrainas anektēto teritoriju "atgriešanās" Krievijā. Šādas informācijas izplatīšana, apzināti maldinot sabiedrību par Krievijas Federācijas patiesajiem mērķiem Ukrainā, tādējādi noskaņojot sabiedrību pret Ukrainas valsti un tautu, negatīvi ietekmē dažādu sabiedrības locekļu un grupu mierīgu līdzāspastāvēšanu, tajā skaitā arī Latvijā, kā arī turpina Krievijas Federācijas veiktās dezinformācijas izplatīšanas operācijas Latvijā un Eiropā, kā arī rada riskus provokācijām starp dažādām sabiedrības grupām, kas nepārprotami rada būtisku apdraudējumu Latvijas valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai.

Ievērojot konstatēto, Padome

secina:

[5] Padome 2025. gada 6. februāra sēdē ir pārliecinājusies par minētajās tīmekļvietnēs izplatīto saturu. Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmajā daļā ir noteikts: "Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, ir tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei." Minētā tiesību norma paredz Padomes tiesības, izvērtējot no citām valsts pārvaldes iestādēm saņemto informāciju, pieņemt lēmumu par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm, ja tajās izplatītais saturs apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību.

Ar terminu "valsts drošība" ir saprotama pasākumu sistēma valsts politisko un ekonomisko pamatu un valsts robežu aizsargāšanai. Šis termins ietver arī "nacionālo drošību", kas atbilstoši Nacionālās drošības likuma 1.pantā noteiktajam ir "valsts un sabiedrības īstenotu vienoto, mērķtiecīgu pasākumu rezultātā sasniegts stāvoklis, kurā ir garantēta valsts neatkarība, tās konstitucionālā iekārta un teritoriālā integritāte, sabiedrības brīvības attīstības perspektīva, labklājība un stabilitāte." Ievērojot to, ka ir nepieciešams nodrošināt nacionālo drošību un savlaicīgi prognozēt un novērst valsts iekšējo un ārējo apdraudējumu, kā arī garantēt valsts aizsardzību, sabiedrības drošību un tās demokrātisko attīstību, nav pieļaujams, ka Latvijas informatīvajā telpā - gan elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, gan interneta vidē - tiek izplatīts tāds saturs, kas apdraud vai var radīt apdraudējumu valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai.

[6] Padome secina, ka 3. punktā minētās tīmekļvietnes tiek izmantotas, lai izplatītu Krievijas propagandu, kas vērsta pret Ukrainas valsti un ukraiņu nāciju un rietumvalstīm kopumā. Tīmekļvietnes, kurās tiek izplatīta sagrozīta un nepatiesa informācija un karu attaisnojoša informācija, izplatīšanas ierobežošana ir nepieciešama, lai nodrošinātu valsts drošību, sabiedrisko kārtību un drošību.

[7] Ņemot vērā Padomes monitoringa rezultātā konstatēto, kompetentās iestādes sniegto informāciju, tīmekļvietnēs izvietoto saturu, normatīvajos aktos noteikto, kā arī ģeopolitisko situāciju pasaulē, Padome atzīst, ka piekļuves liegšana šī lēmuma 3. punktā un tā apakšpunktos minētajām tīmekļvietnēm veicama nekavējoties. Padome norāda, ka jebkura nepamatota kavēšanās ar piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm veicinātu apstākļus, ka tīmekļvietnēs joprojām tiktu izplatīta tāda informācija, kas apdraud Latvijas valsts informatīvās telpas drošību, kā arī dezinformācija un viltus ziņas, taču esošajā ģeopolitiskajā situācijā tieši pretēji - nepieciešams nodrošināt uzticamas, kvalitatīvas un faktos balstītas patiesas informācijas pieejamību.

[8] Ņemot vērā, ka lēmums par piekļuves ierobežošanu minētajām tīmekļvietnēm ir administratīvais akts, pieņemot lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnēm, jāizvērtē administratīvā akta lietderības apsvērumi.

[8.1] Administratīvā akta nepieciešamība leģitīmā mērķa sasniegšanai - Satversmes 100. pants paredz: "Ikvienam ir tiesības uz vārda brīvību, kas ietver tiesības brīvi iegūt, paturēt un izplatīt informāciju, paust savus uzskatus. Cenzūra ir aizliegta." Ikviens ierobežojums attiecībā uz informācijas pieejamību ir jāvērtē vārda brīvības, kas ir demokrātiskas un tiesiskas valsts pamatvērtība, ierobežošanas aspektā. Satversmes 116. pants noteic, ka vārda brīvību var ierobežot likumā paredzētos gadījumos, lai sasniegtu kādu no tajā paredzētajiem leģitīmajiem mērķiem - aizsargāt citu cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības drošību, labklājību un tikumību. Arī Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 10. panta otrā daļa nosaka: "Tā kā šo brīvību īstenošana ir saistīta ar pienākumiem un atbildību, tā var tikt pakļauta tādām prasībām, nosacījumiem, ierobežojumiem vai sodiem, kas paredzēti likumā un nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā, lai aizsargātu valsts drošības, teritoriālās vienotības vai sabiedriskās drošības intereses, nepieļautu nekārtības vai noziedzīgus nodarījumus, aizsargātu veselību vai tikumību, aizsargātu citu cilvēku cieņu vai tiesības, nepieļautu konfidenciālas informācijas izpaušanu vai lai saglabātu tiesu varas autoritāti un objektivitāti." Leģitīmais mērķis vārda brīvības ierobežošanai konkrētajā gadījumā nepārprotami ir valsts un sabiedrības drošība, tajā skaitā informatīvās telpas drošība, un demokrātiskas valsts iekārtas saglabāšana. Demokrātiskas valsts iekārtas aizsardzība kā leģitīms mērķis sevī ietver nacionālās drošības un Latvijas teritoriālās vienotības aizsardzību. Padome uzsver, ka elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, kā arī tīmekļvietnēs internetā ir aizliegts izplatīt saturu, kas apdraud valsts drošību, un šis valsts drošības apdraudējums ir vērtējams ne vien Latvijas, bet arī citu valstu drošības kontekstā. Nav šaubu, ka apdraudējums valsts drošības interesēm tiek nodarīts arī izmantojot interneta resursus, tajā skaitā tīmekļvietnes, kurās tiek izplatīti apzināti maldinoši materiāli, tajā skaitā sagrozītas un faktiskajai situācijai neatbilstošas ziņas un dažādi informatīvi materiāli ar mērķi destabilizēt situāciju. Šķelt sabiedrību un vairot sabiedrībā šaubas par notikumiem pasaulē. Satversmes tiesa ir atzinusi, ka ikvienam ir tiesības brīvi paust savus uzskatus jebkādā veidā - mutvārdos, rakstveidā, vizuāli, ar māksliniecisku izteiksmes līdzekļu palīdzību u. tml.16 Tomēr Satversmes tiesa ir atzinusi, ka tiesības uz vārda brīvību nav absolūtas un var tikt ierobežotas, ja tas nepieciešams sabiedrības interešu labā.17 Tāpat tiesības uz vārda brīvību nenozīmē visatļautību. Gan no Satversmes, gan arī no Latvijai saistošajiem starptautiskajiem cilvēktiesību dokumentiem izriet, ka tiesības uz vārda brīvību var ierobežot. Valsts var noteikt vārda brīvības ierobežojumus gadījumos, kad personas tiesības uz vārda brīvību tieši ietekmē citu personu tiesības, kā arī gadījumos, kad vārda brīvība rada nepārprotamus un tiešus draudus sabiedrībai.18 Ievērojot minēto, Padome uzskata, ka par leģitīmo mērķi, saskaņā ar kuru ir pieļaujams ar administratīvo aktu ierobežot personas vārda brīvību, atzīstama valsts interese aizsargāt valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Gadījumā, ja personai piešķirtās tiesības brīvi paust savu viedokli tiek izmantotas negodprātīgi - ar mērķi apzināti izplatīt kara propagandu, dezinformāciju un maldināt sabiedrību, tā nav pieļaujama vārda brīvības izpausme un konkrētajā gadījumā tās ierobežošana ir uzskatāma par leģitīmu un samērīgu. Turklāt šāds vārda brīvības ierobežojums ir noteikts ar likumu, to paredz Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmā daļa.

[8.2] Administratīvā akta piemērotība mērķa sasniegšanai - attiecībā uz vārda brīvības ierobežojuma vērtējumu jāņem vērā, ka sabiedrībai ir tiesības saņemt patiesu informāciju. Padomes ieskatā, sabiedrības interesēs nav saņemt tādu informāciju, kas apdraud valsts vai sabiedrības drošību, valsts teritoriālo vienotību, tāpat sabiedrības interesēs nav saņemt informāciju, kas ir naidu kurinoša, kara propagandu saturoša, karu attaisnojoša un apzināti maldinoša. Šādas informācijas saņemšana daļā sabiedrības var radīt neuzticību valstij vai uztraukumu un bailes savas valsts pastāvēšanu un savu, savas ģimenes nākotni, kā arī šķelt dažādas sabiedrības grupas. Turklāt šī informācija satur arī dezinformāciju un šādas informācijas rezultātā var rasties un aktivizēties organizācijas, kuras atbalsta tajā skaitā radikālas idejas, kā arī to pretinieki, tādējādi neizslēdzot iespēju, ka valstu iekšienē var rasties dažādu grupu protesti un tādējādi neapšaubāmi tiek ietekmēta sabiedriskā kārtībā un cilvēku drošība, kas būtiski un nepārprotami ietekmē valsts drošību kopumā. Gadījumā, ja tīmekļvietnes, kurās tiek izplatīta informācija, kas apdraud valsts drošību vai būtiski apdraud sabiedrisko kārtību un drošību, Latvijas teritorijā nebūtu pieejamas, pieejamība šai informācijai būtu ievērojami mazāka, tādējādi arī šīs informācijas aprite samazinātos un ir prognozējams, ka nodarītais kaitējums būtu ievērojami mazāks. Līdz ar to, Padomes ieskatā, Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmajā daļā paredzētais instruments tiesību uz vārda brīvību ierobežošanai - tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību - ir uzskatāms par piemērotu līdzekli leģitīmā mērķa sasniegšanai.

[8.3] Vai mērķi nav iespējams sasniegt ar līdzekļiem, kas mazāk ierobežo administratīvā procesa dalībnieku tiesības vai intereses - Padomes ieskatā, piekļuves liegšana minētajām tīmekļvietnēm visefektīvāk nodrošina sabiedrības interešu aizsardzību. Padome norāda, ka, lai garantētu sabiedrības interešu aizsardzību, ir nepieciešams rīkoties nekavējoties, tādējādi Padome, pieņemot lēmumu, neuzklausa minēto tīmekļvietņu veidotājus. Atbilstoši Administratīvā procesa likumā noteiktajam Padome norāda, ka iemesls tīmekļvietņu pārstāvju neuzklausīšanai ir fakts, ka tīmekļvietnēs izplatītā informācija apdraud vai var apdraudēt valsts un sabiedrības drošību, tādēļ lēmums par piekļuves liegšanu tām pieņemams pēc iespējas ātrāk. Vienlaikus Padome uzsver, ka tās rīcībā ir visa nepieciešamā informācija par tīmekļvietnēs izvietoto saturu, tāpat, Padomes ieskatā, situāciju nebūtu iespējams mainīt, tīmekļvietņu veidotājiem izņemot vai liedzot piekļuvi atsevišķām satura vienībām, jo tīmekļvietnēs izvietotais saturs kopumā apdraud valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Tāpat pat gadījumā, ja tiktu izņemtas atsevišķas satura vienības, Padomei būtu jāiegulda nesamērīgi resursi nepārtrauktam tīmekļvietņu monitoringam, lai pārliecinātos, ka tīmekļvietnēs atkārtoti netiek izvietots jau iepriekš izņemtais valsts un sabiedrības drošību apdraudošais saturs, kā arī jāvērtē cits jauns saturs. Lai garantētu valsts un sabiedrības drošības interešu aizsardzību, Padome secina, ka citi, privātpersonu mazāk ierobežojoši līdzekļi, konkrētajā gadījumā nav piemērojami, jo tie nesasniegs mērķi. Mērķi - valsts un sabiedrības drošību apdraudoša satura izplatīšanas ierobežošanu un piekļuves ierobežošanu šim saturam - var sasniegt tikai liedzot piekļuvi tam.

[8.4] administratīvā akta samērīgums - vai sabiedrības ieguvums ir lielāks, nekā privātpersonas interešu aizskārums. APL 13. pantā nostiprinātais samērīguma princips nosaka: "Labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam. Būtiski privātpersonas tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumi ir attaisnojami tikai ar nozīmīgu sabiedrības labumu." Padomes ieskatā, konkrētajā gadījumā labums, ko iegūs sabiedrība, ir ievērojami lielāks nekā tiesību ierobežojums, jo sabiedrību vairs nesasniegs tāda informācija, kas apdraud gan Latvijas, gan Eiropas drošību kopumā, kā arī apzināti maldinoša informācija, kara propaganda un karu attaisnojoša informācija, par kuru paredzēta atbildība Krimināllikumā. Padomes ieskatā, šāds ierobežojums jo īpaši ir uzskatāms par samērīgu, ņemot vērā ģeopolitiskos apstākļus, kādos šobrīd atrodas Latvija un Pasaule. Krievijas Federācija jau ilgstoši veic mērķtiecīgas dezinformācijas kampaņas Latvijā un arī citās Eiropas valstīs ar mērķi izplatīt dezinformāciju, ieviest bailes un apzināti sagrozīt gan vēstures gan mūsdienu notikumus. Ievērojot minēto ir īpaši svarīgi liegt piekļuvi šāda veida saturam un nodrošināt, ka sabiedrībai ir pieejams patiess, pārbaudīts un precīzs saturs par notikumiem Latvijā un Pasaulē. Tādējādi, Padomes ieskatā, sabiedrības ieguvums ir ievērojami lielāks nekā indivīda tiesību ierobežojums, jo sabiedrību, izmantojot šīs tīmekļvietnes, vairs nesasniegs kara propaganda, dezinformējošs un sabiedrības un valsts drošību apdraudošs saturs.

[9] Ievērojot minēto un izvērtējot lietā esošās ziņas par faktiem kopumā un savstarpējā sakarībā, Padome secina, ka tīmekļvietnēs www.vm.ru; www.gorod55.ru; www.cheltoday.ru; www.tvspb.ru; www.moika78.ru; www.murman.tv; www.kprf.ru; www.tvkrasnodar.ru; www.dan-news.ru izplatīts saturs, kas apdraud valsts drošību, tajā skaitā Latvijas nacionālo drošību.

[10] Padome saskaņā ar Administratīvā procesa likuma (turpmāk ̶ APL) 62.panta trešo daļu un papildus šā lēmuma 8.3. punktā norādītajam, norāda apsvērumus, kāpēc uzskata, ka pie konkrētā lēmuma pieņemšanas nav nepieciešams uzklausīt šī lēmuma adresātu viedokli. Saskaņā ar APL 62. panta otrās daļas 1. punktu "personas viedokļu un argumentu noskaidrošana nav nepieciešama, ja administratīvā akta izdošana ir steidzama un jebkura kavēšanās tieši apdraud valsts drošību, sabiedrisko kārtību, vidi, personas dzīvību, veselību un mantu." Ievērojot minēto, secināms, ka Padomei nav pienākuma uzklausīt lēmuma adresātu viedokli, jo jebkura kavēšanās lēmuma pieņemšanā rada draudus valsts drošībai un sabiedriskajai drošībai. Tāpat jāņem vērā, ka Padome pamatojusi šāda ierobežojuma atbilstību tiesību uz vārda brīvību aizsardzības kontekstā. Secinot, ka administratīvais akts samērīgi ierobežo personas, kas veido lēmuma 3.punktā un 9.punktā norādītās tīmekļvietnes, tiesības un šādu ierobežojumu sabiedrības interesēs ir nepieciešams noteikt bez kavēšanās, potenciālo adresātu viedokļa uzklausīšana nav nepieciešama.

[11] Ņemot vērā minēto, Padome uzskata par nepieciešamu izmantot tai Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmajā daļā piešķirtās tiesības, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, "[..] pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei."

[12] Lai informētu tīmekļvietņu iespējamos lietotājus par iemeslu, kāpēc tīmekļvietnes vairs nav pieejamas, nepieciešams veikt minēto tīmekļvietņu lietotāju automātisku novirzīšanu uz Padomes izveidoto informatīvo paziņojumu: https://nelegalssaturs.lv.

Ievērojot minēto un saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmo daļu un Administratīvā procesa likuma 67. pantu, Padome

nolemj:

1. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamajām tīmekļvietnēm www.vm.ru; www.gorod55.ru; www.cheltoday.ru; www.tvspb.ru; www.moika78.ru; www.murman.tv; www.kprf.ru; www.tvkrasnodar.ru; www.dan-news.ru, liedzot piekļuvi šo tīmekļa vietņu domēna vārdam vai interneta protokola adresei.

2. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamo tīmekļa vietņu www.vm.ru; www.gorod55.ru; www.cheltoday.ru; www.tvspb.ru; www.moika78.ru; www.murman.tv; www.kprf.ru; www.tvkrasnodar.ru; www.dan-news.ru, dublējošajām spoguļlapām, kas pastāv jau lēmuma pieņemšanas brīdī vai izveidotas pēc tā pieņemšanas nolūkā apiet noteikto ierobežojumu.

3. Pieņemto lēmumu paziņot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem.

4. Uzdot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem nekavējoties liegt piekļuvi tīmekļvietnēm un to domēna vārdiem, novirzot to lietotājus uz informatīvo paziņojumu https://nelegalssaturs.lv. Interneta piekļuves pakalpojuma sniedzējiem ir pienākums ierobežot piekļuvi konkrētajiem interneta resursiem gan izmantojot globāla tīmekļa prefiksu "www", gan bez tā.

5. Iekļaut domēna vārdus Padomes mājaslapā izvietotajā sarakstā, kurā norādīti tie domēna vārdi, kuru izmantošana ir tikusi ierobežota.

6. Atbildīgs par šī lēmuma izpildes kontroli ir Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš.

Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 188.panta otro daļu administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta septīto daļu šā lēmuma apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur tā darbību.

Ņemot vērā administratīvā akta steidzamību, Padome nosaka, ka administratīvais akts jāizpilda nekavējoties. Ja administratīvais akts netiks izpildīts labprātīgi, tas tiks izpildīts piespiedu kārtā. Administratīvā akta piespiedu izpildes izmaksas sedz adresāts.


1 Pieejams: https://vm.ru/news/1186459-opublikovano-video-udara-po-soldatam-v-forme-nato-v-kurskoj-oblasti, skatīts 06.02.2025.

2 Pieejams: https://vm.ru/news/1186469-rossijskaya-armiya-osvobodila-novuyu-ilinku-v-dnr, skatīts 06.02.2025.

3 Pieejams: https://gorod55.ru/news/2024-11-26/v-omskoy-oblasti-uvelichili-vyplatu-uchastnikam-svo-do-1-2-milliona-rubley-5258628, skatīts 06.02.2025.

4 Pieejams: https://gorod55.ru/news/2024-11-27/on-moy-glavnyy-geroy-volonter-iz-rostova-prodolzhila-delo-posle-gibeli-muzha-5260231, skatīts 06.02.2025.

5 Pieejams: https://cheltoday.ru/articles/sobytiya/v-rossii-zarabotala-onlayn-platforma-dlya-podderzhki-boytsov-svo-i-ikh-semey/, skatīts 06.02.2025.

6 Pieejams: https://tvspb.ru/news/2023/01/14/mobilizovannye-i-dobrovolczy-prisoedinilis-k-remontnym-podrazdeleniyam-na-territorii-svo, skatīts 06.02.2025.

7 Pieejams: https://tvspb.ru/news/2023/02/19/mediczinskij-desant-v-peterburge-chleny-semej-mobilizovannyh-smogut-projti-medosmotr-v-ramkah-speczialnoj-akczii, skatīts 06.02.2025.

8 Pieejams: https://moika78.ru/news/2024-02-14/960247-v-kremle-zayavili-chto-svo-mozhet-idti-dolshe-no-vse-zadachi-budut-vypolneny/, skatīts 06.02.2025.

9 Pieejams: https://murman.tv/news-n-28323--aleksandr-moiseev-morskie-pehotincy-s-chestyu-vypolnyayut-boevye-zadachi-na-samyh-slozhnyh-napravleniyah, skatīts 06.02.2025.

10 Pieejams: https://murman.tv/news-n-28155--polnoe-zayavlenie-vladimira-putina-ob-otvete-rossii-na-udary-vglub-territorii-nashej-strany, skatīts 06.02.2025.

11 Pieejams: https://kprf.ru/agit/otvet/228058.html, skatīts 06.02.2025.

12 Pieejams: https://kprf.ru/activity/army/224954.html, skatīts 06.02.2025.

13 Pieejams: https://tvkrasnodar.ru/proisshestviya/2024/11/27/ne-nam-sudit-ubiytsa-otpravitsya-na-svo-posle-oglasheniya-prigovora-v-krasnodare/, skatīts 06.02.2025.

14 Pieejams: https://dan-news.ru/culture/apachev-minkult-podderzhit-artistov-zhelajuschih-vystupit-v-donbasse-i-novorossii/, skatīts 06.02.2025.

15 Pieejams: https://dan-news.ru/exclusive/vzgljanut-v-glaza-zhertv-gde-v-moskve-pokazhut-svidetelstva-zlodejanij-kieva/, skatīts 06.02.2025.

16 Satversmes tiesas 2003.gada 5.jūnija spriedums lietā Nr.2003-02-0106, secinājumu daļas 1.punkts. Kā arī 2003.gada 29.oktobra spriedums lietā Nr.2003-05-01, 21.punkts.

17 Satversmes tiesas 2015.gada 2.jūlija spriedums lietā Nr.2015-01-01, 13.punkts.

18 Satversmes tiesas 2003.gada 29.oktobra spriedums lietā Nr. 2003-05-01, secinājumu daļas 22.punkts.

Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu
padomes priekšsēdētājs I. Āboliņš

 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm www.vm.ru; www.gorod55.ru; www.cheltoday.ru; www.tvspb.ru; .. Izdevējs: Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome Veids: lēmums Numurs: 53/1-2Pieņemts: 06.02.2025.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 34, 18.02.2025. OP numurs: 2025/34.2
Saistītie dokumenti
  • Satversmes tiesas nolēmumi
  • Citi saistītie dokumenti
358723
136
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"