Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Kuldīgas novada domes saistošie noteikumi Nr. 1/2025 Kuldīgā 2025. gada 6. februārī Par grozījumiem Kuldīgas novada domes saistošajos noteikumos Nr. 1/2024 "Par nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumiem un nodokļa piemērošanu Kuldīgas novadā"APSTIPRINĀTI Izdoti saskaņā ar
likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli" I. Vispārīgie jautājumi1. Izdarīt Kuldīgas novada domes 25.01.2024. saistošajos noteikumos Nr. 1/2024 "Par nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumiem un nodokļa piemērošanu Kuldīgas novadā" (Latvijas Vēstnesis, 14.02.2024., Nr. 32) (turpmāk - saistošie noteikumi) šādus grozījumus: 1.1. Izteikt saistošo noteikumu 2. punktu šādā redakcijā: "2. Personām, kuras nekustamo īpašumu izmanto saimnieciskās darbības veikšanai, nodokļa atvieglojumu piešķir kā de minimis atbalstu, saskaņā ar Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra regulas Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - Komisijas regula Nr. 2023/2831) nosacījumiem. Šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nedrīkst kumulēt ar komercdarbības atbalstu citu atbalsta programmu vai ad-hoc atbalsta projekta ietvaros, tai skaitā citu de minimis atbalstu, neatkarīgi no finansējuma avota.". 1.2. Svītrot saistošo noteikumu 8., 9. punktu un saistošo noteikumu Pārejas noteikumu 1. punktu. 1.3. Saistošo noteikumu 11. punkta otrajā teikumā svītrot teikuma daļu: "vai 10.9.". 1.4. Izteikt saistošo noteikumu 23.1.-23.9. apakšpunktus šādā jaunā redakcijā: 23.1. De minimis atbalsts netiek piešķirts Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punktā noteiktajām nozarēm un darbībām. 23.2. Piešķirot de minimis atbalstu, pašvaldība pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsta apmērs kopā ar iepriekšējos trīs gados no atbalsta piešķiršanas dienas piešķirto de minimis atbalstu nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Persona tiek vērtēta viena vienota uzņēmuma līmenī. Viens vienots uzņēmums atbilst Komisijas regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punktā noteiktajai "viena vienota uzņēmuma" definīcija. 23.3. De minimis atbalstu piešķir, ja personai nav ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta, netiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai tam nav pasludināts maksātnespējas process. 23.4. Ja persona vienlaikus darbojas vienā vai vairākās nozarēs vai veic citas darbības, kas minētas Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta a), b), c) un d) apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu no tām darbībām, kurām piešķirts de minimis atbalsts, lai saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem saistošajiem noteikumiem. 23.5. Lai saņemtu atvieglojumu par nekustamajiem īpašumiem, kuros tiek veikta saimnieciskā darbība, personas, pirms iesnieguma iesniegšanas, pieteikumam pievieno de minimis atbalsta uzskaites sistēmā (turpmāk - Sistēma) sagatavotās veidlapas par sniedzamo informāciju de minimis atbalsta uzskaitei un piešķiršanai izdruku (PDF formātā) vai projekta pieteikumā norāda Sistēmā aizpildītās veidlapas identifikācijas numuru. 23.6. De minimis atbalsta piešķiršana un uzskaite tiek veikta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību. Pašvaldība vienas darba dienas laikā pēc de minimis atbalsta piešķiršanas veic piešķirtā de minimis atbalsta reģistrāciju Sistēmā. 23.7. De minimis atbalsta piešķiršanas brīdis ir diena, kad pašvaldība pieņem lēmumu par Nodokļa atvieglojumu piešķiršanu. Pašvaldība veic atbalsta pretendenta izvērtēšanu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumiem uz atbalsta piešķiršanas brīdi. 23.8. Atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3. un 7. punktam, atbalsta saņēmējs datus par saņemto atbalstu glabā 10 gadus no tā piešķiršanas dienas, bet pašvaldība - 10 gadus no pēdējā atbalsta piešķiršanas dienas šo noteikumu ietvaros. 23.9. Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt pašvaldībai projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.". 2. Papildināt saistošos noteikumus ar 29. punktu šādā redakcijā: "29. De minimis atbalstu saistošo noteikumu ietvaros piešķir līdz 2031. gada 30. jūnijam.". Kuldīgas novada domes priekšsēdētāja vietnieks A. Roberts
Paskaidrojuma
raksts
|
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums |
1. Eiropas Komisija 2024. gada decembrī pieņēma grozījumus
Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulas (EK) Nr.
1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un
108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
lauksaimniecības nozarē (turpmāk - Regula).
Ņemot vērā, ka Saistošajos punktos bija atsauce šis Regulas punktiem, kas tika grozīti nepieciešams precizēt arī Saistošos noteikumus, kur minēta atsauce uz Regulas regulējumu. 2. Likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli" 3. panta (16) daļa nosaka: "Būvi, kuras būvniecībā pārsniegts normatīvajos aktos noteiktais kopējais būvdarbu veikšanas ilgums, ar nākamo mēnesi pēc būvniecības termiņa izbeigšanās līdz mēnesim, kad parakstīts akts par būves pieņemšanu ekspluatācijā, apliek ar nekustamā īpašuma nodokļa likmi 3 procentu apmērā, ja to ir noteikusi pašvaldība savos saistošajos noteikumos, kurus tā publicē ne vēlāk kā līdz pirmstaksācijas gada 1. novembrim". Saistošos noteikumus 1/2024 "Par nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumiem un nodokļa piemērošanu Kuldīgas novadā" 8. punkts paredz iepriekš citētās likuma normas piemērošanas kārtību. Saistošo noteikumu darbības gaitā konstatēta nepieciešamība atcelt saistošo noteikumu 8., 9. punktu par paaugstinātas nodokļu likmes piemērošanu ekspluatācijā nenodotām būvēm, sakarā ar normatīvā regulējuma būvniecībā pretrunām ar nodokļu piemērošanas normatīvo regulējumu un pašvaldības kapacitātes trūkumu minētās normas vienmērīgā un objektīvā piemērošanā sākot ar 2025. gadu. Lai gan kopš Būvniecības likuma normas spēkā stāšanās pagājuši noteiktie astoņi gadi, tomēr Kuldīgas novada pašvaldības kapacitātes trūkuma dēļ līdz šim pilnībā nav apzināti visi objekti, kas atbilstu iepriekš minētās normas pazīmēm un būtu apliekami ar paaugstinātu nodokļa likmi, ņemot vērā normatīvā regulējuma būvniecībā pretrunām ar nodokļu piemērošanas normatīvo regulējumu. Ņemot vērā, ka daļa objektu ir apsekoti, bet daļa - nav, secināms, ka pastāvētu nevienlīdzīga situācija starp vienādos apstākļos esošiem nekustamā īpašuma nodokļa maksātājiem, kas attiecīgi nebūtu samērīgi un pieļaujami. Vienlaikus konstatējams, ka joprojām ir izveidojusies situācija, ka faktiskā būvju kadastrālās uzmērīšanas pasūtījuma plānotā izpilde noteikta ilgāka kā Ministru kabineta noteikumos noteiktais minimālais izpildes termiņš (līdz pat 6 mēnešiem), attiecīgi daļa no nekustamā īpašuma nodokļa maksātājiem, kas ir savlaicīgi uzsākuši būves nodošanu ekspluatācijā, tomēr nevar to pabeigt no tiem neatkarīgu apstākļu dēļ. Ievērojot minēto, minētā norma ir dzēšama. Tāpat saņemti LR Tiesībsarga un ekonomikas ministrijas ierosinājumi apturēt normas piemērošanu. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Saistošajiem noteikumiem nav ietekmes uz pašvaldības budžeta izdevumiem, nav nepieciešami papildus resursi. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekmi uz konkurenci (aktuālo situāciju, prognozes tirgū un atbilstību brīvai un godīgai konkurencei) |
Saistošo noteikumu tiesiskais regulējums attiecināms uz
atsevišķām nodokļu maksātāju kategorijām par novada
administratīvajā teritorijā esošo nekustamā īpašuma nodokļa
objektu un nodokļu maksātājiem par īpašumiem.
Nav būtiskas ietekmes uz uzņēmējdarbības vidi un konkurenci pašvaldības teritorijā. Saistošie noteikumi neietekmē iedzīvotāju veselību. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām |
Nav paredzēta būtiska ietekme uz administratīvajām
procedūrām.
Nav ietekmes uz administratīvo procedūru izmaksām. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darba vietas, vai paplašināt esošo institūciju kompetenci. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu |
Saistošo noteikumu izpildi nodrošina novada pašvaldības
nekustamā īpašuma nodaļa, būvvalde un nodokļa
administrators.
Nav paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija, reorganizācija, vai jaunu darba vietu izveide. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana |
Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa
sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir
vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai.
Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi, un rīcība ir atbilstoša augstāk stāvošiem normatīviem aktiem. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām |
Saistošie noteikumi publicēti pašvaldības oficiālajā
tīmekļvietnē sabiedrības viedokļa noskaidrošanai no
22.01.2025. līdz 05.02.2025.
Publikācijā noteiktajā termiņā netika saņemti priekšlikumi. Paralēli sabiedrības sabiedrības viedokļa noskaidrošanas procesam saistošo noteikumu redakcija saskaņot ar Finanšu ministriju. |
Kuldīgas novada domes priekšsēdētāja vietnieks A. Roberts