Ministru kabineta rīkojums Nr. 81
Rīgā 2025. gada 11. februārī (prot. Nr. 6 21. §)
Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" projekta "VSAA pakalpojumu pieejamība un A1 sertifikāti" pases apstiprināšanu
1. Apstiprināt projekta "VSAA pakalpojumu pieejamība un A1 sertifikāti" (turpmāk – projekts) pasi (pielikums) un projekta izmaksas 473 000 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu 402 050 euro apmērā un valsts budžeta finansējumu 70 950 euro apmērā, kā arī iekļaut projektu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" (turpmāk – 1.3.1.1. pasākums) atbalstāmo projektu sarakstā. 2
2. Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai uzaicināt Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūru iesniegt projekta iesniegumu 1.3.1.1. pasākuma ietvaros. 3
3. Ja projekta iesniegums atbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un Ministru kabineta 2024. gada 4. jūnija noteikumiem Nr. 338 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" īstenošanas noteikumi", finansēt projektu no 1.3.1.1. pasākumam paredzētajiem līdzekļiem. 4
4. Noteikt, ka Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra kā projekta iesniedzējs ir atbildīga par projekta īstenošanu un projekta pasē plānoto mērķu un rezultātu (tai skaitā finanšu), kā arī rezultāta un iznākuma rādītāju sasniegšanu. 5
5. Pēc projekta pabeigšanas noteikt projekta rezultātu uzturēšanas izmaksas 2027. gadā ne vairāk kā 23 650 euro, 2028. gadā un turpmāk ik gadu ne vairāk kā 47 300 euro gadā. Labklājības ministrijai nepieciešamo papildu finansējumu pieprasīt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. 6
Ministru prezidentes pienākumu izpildītāja ‒ tieslietu ministre I. Lībiņa-Egnere
Labklājības ministrs U. Augulis
Labklājības ministrijas iesniegtajā redakcijāPielikumsMinistru kabineta 2025. gada 11. februāra rīkojumam Nr. 81 Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram"
Projekta "VSAA pakalpojumu pieejamība un A1 sertifikāti" pase
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu 1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu (institūcija) | Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra | 1.2. Projekta sadarbības partneri (indikatīvi) | Nav |
2. Saistītie projekti 2.1. Jomas (domēna) arhitektūras nosaukums | Labklājības ministrija | 2.2. Saistība ar citiem projektiem | Nav |
3. Projekta mērķis un galvenie ieguvumi 3.1. Projekta mērķis un galvenais saturs | Projektam ir definēti divi mērķi. Pirmais mērķis: uzlabot iesniegumu A1 sertifikāta izsniegšanai iesniegšanas risinājumu e – vidē. Saturs: iespēja darba devējiem, pašnodarbinātajiem vai darbiniekiem, kuru dzīvesvieta ir Latvijā un kuri veic darbu citās Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstīs, vienkāršā veidā pieprasīt A1 sertifikātu no valsts, kurā ir veicamas sociālās apdrošināšanas iemaksas. Otrais mērķis: izņēmuma stāvokļa laikā nodrošināt informācijas sistēmu atbalstu likuma "Par ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli" 17. panta pirmās daļas 22. punktā minēto izdienas pensiju, valsts sociālo pabalstu, sociālās apdrošināšanas pensiju, speciālo valsts pensiju, pabalstu un atlīdzību piešķiršanai un izmaksu veikšanai (turpmāk – kritiskie pakalpojumi). Saturs: izstrādāt informācijas sistēmu atbalstu kritisko pakalpojumu sniegšanai noteiktām iedzīvotāju grupām valsts apdraudējuma gadījumā. | 3.2. Projekta pamatojums (aktualitāte/nepieciešamība/risināmā problēma) | 1. Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 2. oktobra regula (ES) 2018/1724, ar ko izveido vienotu digitālo vārteju, lai sniegtu piekļuvi informācijai, procedūrām un palīdzības un problēmu risināšanas pakalpojumiem, un ar ko groza Regulu (ES) Nr. 1024/2012 (turpmāk – regula 2018/1724), ietver nosacījumu, ka iesniegumam sociāli apdrošināmās personas statusa saglabāšanai Latvijā, veicot darba pienākumus citā Eiropas Savienības dalībvalstī (A1 sertifikāts), jābūt pieejamam aizpildīšanai tiešsaistē. Līdz 2024. gada 31. janvārim iesniegumu A1 sertifikāta izsniegšanai bija iespējams iesniegt, izmantojot VSAA e – pakalpojumu, kuru pēc portāla Latvija.gov.lv ietvara maiņas vairs nevarēja darbināt un to aizstāja ar e – formu, kuras funkcionalitāte ir ierobežota un nenodrošina iesniegumu datu automātisku ielasīšanu VSAA sociālās apdrošināšanas informācijas sistēmā (turpmāk – SAIS), tādēļ datus no saņemtās e – formas sistēmā ievada manuāli. Tas rada papildu slogu VSAA darbiniekiem. Regulas 2018/1724 6. panta 2. punktā detalizēti skaidrots, ko nozīmē "tiešsaistē" panta 1. punktā izpratnē. E-formas tehniskais risinājums neļauj "lietotājiem ar procedūru saistītās prasības izpildīt lietotājdraudzīgā" veidā. A1 sertifikāta pieprasīšanai ir pieejamas kopumā 3 dažādas veidlapas. E-formu risinājumā nav iespējams izveidot tādu risinājumu, kas ļautu A1 sertifikāta pieprasītājam piedāvāt vienu iesniegumu un ar papildus jautājumu starpniecību "aizvest" pieprasītāju uz pareizo formu. Tā vietā pieprasītājam šobrīd ir precīzi jāzina, kurai personu kategorijai viņš atbilst, bet kļūdaini izvēlētas veidlapas gadījumā, jātērē laiks un jāiesniedz cita veidlapa. E-pakalpojuma risinājumā šos riskus plānots pilnībā izslēgt, izstrādājot universālu, lietotājdraudzīgu e-pakalpojumu, kurā klients varētu ērti sniegt visu A1 sertifikāta izsniegšanai nepieciešamo informāciju, neriskējot kļūdīties. E-pakalpojuma risinājums būs sasaistīts arī ar VSAA pamatdarbības sistēmu, datu automātiskai ielasīšanai sistēmā, mazinot VSAA darbinieku slodzi dokumentu apstrādei un novēršot kļūdu rašanos datu ievades laikā. Labākais sasniedzamais rezultāts ir, ka e-pakalpojumus "atpazīst klienta situāciju" un klienta vietā nosaka, kāda veidlapa aizpildāma, kāda veida A1 sertifikāts pieprasāms un izsniedzams, nevis otrādi. Regulas 2018/1724 6. panta 1. punktā noteiktās prasības par pakalpojumu pieejamību tiešsaistē bija ieviešamas līdz 2023. gada 12. decembrim un šīs prasības neizpildes vai nepilnīgas izpildes gadījumā Eiropas Komisija var sākt pārkāpuma procedūru pret Latviju. 2. Valsts apdraudējuma gadījumā nebūs iespējams nodrošināt sociālās apdrošināšanas funkcijas pilnā apjomā, saglabāt sociālo stabilitāti un nodrošināt mazāk aizsargāto iedzīvotāju pamatvajadzības. Tādēļ paredzams, ka valdība, izsludinot izņēmuma stāvokli, var noteikt mazāk aizsargāto iedzīvotāju mērķa grupas, kurām piemēros īpašu regulējumu. Šobrīd nav risinājuma, ar kura palīdzību uz izņēmuma stāvokļa izsludināšanas periodu nodrošināt alternatīvu sociālo pakalpojumu sniegšanu valdības noteiktajām mērķa grupām. | 3.3. Projekta ieguvumi | Ieguvuma rādītāja mērīšanas vai verificēšanas metode un mērāmais rādītājs (iekļaujot norādi par to, kas un kā tiek mērīts un pārbaudīts) | Vērtība (esošā un plānotā) | Sasniegšanas laiks (gads) | 3.3.1. Administratīvā sloga samazināšana darba devējiem, pašnodarbinātajiem vai darbiniekiem, aizpildot iesniegumu A 1 sertifikāta izsniegšanai | Samazināsies laiks, ko darba devējs, pašnodarbinātais vai darbinieks izmanto, lai aizpildītu iesniegumu, jo informācijas sistēmā pieejamie dati aizpildīsies automātiski, un nebūs nepieciešama iesniegumu nogādāšana VSAA. Novērtēšanai lieto vidēji vienas personas iesnieguma aizpildei izmantoto laiku. Esošā vērtība noteikta aptuveni, e–pakalpojuma izpildei veltīto laiku reģistrēs SAIS. | Esošā vērtība – vidēji 30 minūtes Plānotā vērtība – vidēji 10 minūtes | 2026 | 3.3.2. Administratīvās sloga samazināšanās iestādei | Samazināsies darba apjoms VSAA darbiniekiem datu no iesniegumiem par A1 sertifikāta izsniegšanu ievadei SAIS manuāli, jo minēto iesniegumu dati sistēmā reģistrēsies automatizētas apstrādes rezultātā. Novērtēšanai lieto laiku, kas ir nepieciešams iesnieguma par A1 sertifikāta izsniegšanu datu ievadei SAIS. Esošā vērtība ir noteikta, balstoties uz pieredzi, e–pakalpojumā ievadītie dati SAIS reģistrēsies automātiski, tādēļ plānotais laiks ievadei ir nulle. | Esošā vērtība – vidēji 10 minūtes Plānotā vērtība – vidēji 0 minūtes | 2026 | 3.3.3. Personu (sociāli mazāk aizsargātās iedzīvotāju grupas) skaits, kurām tiek nodrošināts finansiāls atbalsts valsts apdraudējuma gadījumā, ja valdība izsludina izņēmuma stāvokli | Plānotā vērtība ir noteikta, izmantojot VSAA pakalpojumu saņēmēju skaitu 2024. gada jūnijā. | Esošā vērtība – 0 personas, Plānotā vērtība – 986 817 personas | 2026 | 3.3.4. Uzlabota pakalpojumu sniegšana uzņēmējiem un privātpersonām, kas pieprasa A1 sertifikātu sociāli apdrošināmās personas statusa saglabāšanai Latvijā, strādājot citā Eiropas Savienības dalībvalstī pēc nosūtījuma vai kā pašnodarbinātajam, vai, strādājot vairākās Eiropas Savienības dalībvalstīs | Portālā latvija.gov.lv iesniegto e – iesniegumu skaits A1 sertifikāta iegūšanai. | Esošā vērtība – 0 iesniegumi Plānotā vērtība – 28 512 iesniegumi | 2026 | 3.4. Projektā sasniedzamie rezultāti | Mērvienība | Sasniedzamā vērtība | Sasniegšanas laiks (gads) | 3.4.1. Portālā latvija.gov.lv un https://europa.eu/youreurope/index.htm pieejamo VSAA e – iesniegumu A1 sertifikāta iegūšanai skaits | E-iesniegums | 1 | 2026 | 3.4.2. Pilnveidota informācijas sistēma (SAIS funkcionalitāte), lai nodrošinātu kritisko pakalpojumu sniegšanu valsts apdraudējuma gadījumā. | Informācijas sistēma | 1 | 2026 |
4. Projekta finansējums un īstenošanas termiņš 4.1. Projekta finansējums | 473 000 euro, tai skaitā ERAF finansējums 402 050 euro un valsts budžeta finansējums 70 950 euro | 4.2. Projekta īstenošanas termiņš | 12 mēneši |
5. Projekta ieguldījums 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" mērķa rādītāju sasniegšanā 5.1. Ietekme uz Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas rādītājiem Ietekme | Atbilstības novērtējums (var būt vairāki varianti) | Īss ietekmes apraksts | 5.1.1. Uzņēmumu digitalizācijas veicināšana | 130 darba devēji, kuri nosūta darbiniekus veikt darbu citā Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomiskās zonas dalībvalstī. | Uzņēmējiem būs iespēja izmantot izstrādātos servisus savās IS, lai optimizētu A1 sertifikātu pieprasīšanu. | 5.1.2. Eiropas Savienības prasību izpilde | Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa regulas (EK) Nr. 883/2004 par sociālās nodrošināšanas sistēmu koordinēšanu II sadaļa nosaka, kuras dalībvalsts normatīvie akti sociālās apdrošināšanas jomā ir piemērojami šīs regulas 2. pantā minētajām personām, tai skaitā A1 sertifikāta saņēmējiem. Regulas 2018/1724 6. panta 1. punktā noteikto prasību izpilda, nodrošinot regulas II pielikumā noteikto pakalpojumu pieejamību pārrobežu lietotājiem tiešsaistē. | Projekta ietvaros izstrādās e – pakalpojumu, lai nodrošinātu A1 sertifikātu pieprasīšanu un saņemšanu elektroniski. |
5.2. Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi Skaits | IKT risinājuma nosaukums | Īss apraksts1 | Lietotāju skaits (ar atšifrējumu - saimnieciskās darbības veicēji vai iestādes) | Termiņš ieviešanai produkcijā (gads, ceturksnis) | 2 | Kritisko pakalpojumu nodrošināšana | Papildināta viena informācijas sistēma - SAIS. Izstrādāta funkcionalitāte kritisko pakalpojumu piešķiršanai un izmaksai, lai valsts apdraudējuma gadījumā nodrošinātu valsts sociālā atbalsta sniegšanu sociāli mazāk aizsargātām iedzīvotāju grupām. | Izstrādāto programmatūru darbinās VSAA darbinieki. Ārējie lietotāji nebūs. | 2025. gada 4. cet. | E-pakalpojums "E-iesniegums sociāli apdrošināmās personas statusa saglabāšanai Latvijā (A1 sertifikāta saņemšanai)" | 1) Izstrādāts jaunu e-pakalpojums, kurš nodrošinās trīs dažādu A1 sertifikātu pieprasīšanu 2) Veiktas izmaiņas, lai no Portāla saņemtie dati automatizēti tiktu reģistrēti ISS un SAIS tālākai apstrādei | 130 darba devēji, kuri nosūta darbiniekus veikt darbu citā Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomiskās zonas dalībvalstī. | 2026. gada 1. cet, |
6. Izmaksu un ieguvumu analīze Projekta ieviešanas rezultātā sociālekonomiskie ieguvumi un pārvaldes izdevumu ietaupījums veido 2 506 483 euro gadā, tai skaitā: 1. Pensiju, pabalstu, atlīdzības un valsts sociālo pabalstu saņēmēju laika un citu resursu patēriņa ietaupījums 2 269 679 euro gadā. Pensiju, pabalstu un atlīdzības jeb sociālās apdrošināšanas pakalpojumu saņēmēju un valsts sociālo pabalstu saņēmēju laika un finanšu resursu patēriņa ietaupījums veidojas periodā, kad valsts apdraudējuma gadījumā valstī tiek izsludināts izņēmuma stāvoklis un tiek ierobežota finansiālā atbalsta sniegšana. Saņemot kritiskos pakalpojumus elektroniski, VSAA klientiem samazinātos administratīvais slogs. Ieviešot SAIS atbalstu kritisko pakalpojumu sniegšanai, tiek saglabāts zaudētā ienākuma daļējs atvietojums, kuru pielāgo valstī noteiktajiem ierobežojumiem, un nodrošināta kritisko pakalpojumu sniegšana valstī izsludinātā izņēmuma stāvokļa laikā. Pensijas, pabalstu, atlīdzības un valsts sociālo pabalstu saņēmēji, kuri saskaņā ar prognozēm saņemtu kritiskos pakalpojumus, aptver vismazāk aizsargāto iedzīvotāju daļu un to skaits 2024. gada jūnijā ir 986 817 personas (saņem vismaz vienu pakalpojumu). Ceļa izmaksas – 2,30 euro2, ja kritisko pakalpojumu saņēmēji valstī izsludinātā izņēmuma stāvokļa laikā klātienē apmeklētu VSAA filiāli. Ja VSAA kritiskos pakalpojumus sniegtu tikai klātienē un katrs kritisko pakalpojumu saņēmējs vismaz vienu reizi gadā apmeklētu VSAA filiāli, tad visu kritisko pakalpojumu saņēmēju viena šāda klātienes apmeklējuma kopējās izmaksas būtu 986 817 (kritisko pakalpojumu saņēmēju skaits) x 2,30 = 2 269 679 euro 2. Iekšzemes kopprodukta (turpmāk – IKP) palielinājums 194 765 euro gadā. Iesniegumu par A1 sertifikāta izsniegšanu elektroniska aizpildīšana samazinās komersantiem administratīvo slogu un viņi ietaupītajā laikā, vērtējot laika starpību, kas veltīta, pildot papīra iesniegumu vai e – formu, pret laiku, kas nepieciešams, lai aizpildītu e – iesniegumu, turpinās strādāt (produktīvais laiks, ko izmantot darba pienākumu izpildei), palielinot iekšzemes kopproduktu jeb sociāli ekonomisko ieguvumu valstij. Laika ietaupījums, aizpildot e – iesniegumu iespējams, jo SAIS pieejamie dati aizpildīsies automātiski, tie nebūs jāievada uzņēmējam vai privātpersonai manuāli un nebūs nepieciešama iesniegumu nogādāšana VSAA. VSAA ekspertiem, kuru darba pienākumos ir A1 sertifikātu sagatavošana, patreiz A 1 sertifikāta iesnieguma aizpildīšanai ir nepieciešams vidēji 30 minūtes jeb 0,5 stundas. Ieviešot e – pakalpojumu, laika ietaupījums veidos vidēji 20 minūtes jeb 0,33 stundas, vidēji iesnieguma aizpildīšanai veltot tikai 10 minūtes jeb 0,17 stundas. IKP palielinājumu veido produktīvi izmantota papīra vai e – formas iesniegumu un e – iesniegumu sagatavošanas laika starpība. Formulas: IKP palielinājums = vidējais laiks, kas tiek ietaupīts, aizpildot e – iesniegumu laiks x A1 iesniegumu skaits x IKP stundas likme. IKP stundas likme = gada IKP/ekonomiski aktīvo iedzīvotāju skaits/darba stundu skaits gadā. IKP 2023. gadā = 390724830003. Ekonomiski aktīvo iedzīvotāju skaits 2023. gadā (vīrieši un sievietes no 15-74 gadu vecumam) = 945 7004. Darba stundu skaits 2023. gadā = 19965. IKP stundas likme =20,70 euro. 2023. gadā A1 sertifikāta izsniegšanai saņemti 28 512 iesniegumi. Tiek pieņemts, ka arī turpmāk saņemto iesniegumu skaits saglabāsies 2023. gada līmenī un 100 % gadījumos uzņēmēji, iesniedzot iesniegumu A1 sertifikāta izsniegšanai, izmantos e – pakalpojumu. IKP palielinājums = 0,33 x 28 512 x 20,7 = 194 765 euro gadā. 3. VSAA administratīvā sloga samazinājums vērtējams 42 039 euro gadā. VSAA administratīvais slogs samazināsies, ja iesnieguma par A1 sertifikāta izsniegšanu datu manuālo ievadi SAIS aizstās ar to automatizēto reģistrēšanu SAIS, kā arī pieņemot, ka pārsvarā iesniedzēji izmantos e – adresi vai portālā latvija.gov.lv publicēto VSAA e – pakalpojumu, VSAA atbildes uz iesniegumiem un A1 sertifikātus nosūtīs elektroniski, nevis pa pastu. Ieviešot e – pakalpojumu, kurā uzņēmēji varēs aizpildīt četru veidu iesniegumus A1 sertifikāta pieprasīšanai, VSAA nodarbinātajiem, kuri nodrošina A1 sertifikāta izsniegšanu, būtiski samazināsies darba apjoms, jo datus no iesnieguma A1 sertifikāta izsniegšanai SAIS reģistrēs automatizēti. Prognozējams, ka iesnieguma reģistrēšanas un datu ievades automatizācijas rezultātā viena iesnieguma apstrādes laiku būs iespējams samazināt vismaz par deviņām minūtēm jeb 0,15 stundām, līdzšinējo 10 minūšu jeb 0,17 stundu vietā. Vienu minūti jeb 0,02 stundas veltīs vizuālai datu pārbaudei. 2023. gadā ir reģistrēti 28 512 iesniegumi un to dati ir ievadīti SAIS. Formula: administratīvās izmaksas iesnieguma reģistrēšanai un datu ievadei SAIS pirms projekta stundas likme, ieskaitot valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas 23,59 % x 1 (kopa) x iesniegumu skaits (biežums) x laiks vienas iesnieguma apstrādei mīnus administratīvās izmaksas iesnieguma reģistrēšanai un datu ievadei SAIS pēc projekta (stundas likme, ieskaitot valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas 23,59 % x 1 (kopa) x iesniegumu skait (biežums) x laiks viena iesnieguma apstrādei). 2023. gadā saņemto iesniegumu par A1 sertifikāta izsniegšanu datu ievadei bija iesaistīti deviņi nodarbinātie ar vidējo algu 1 606 euro un stundas likmi 9,79 euro, kuri kopā ievadīja 28 512 iesniegumus, tam veltot vidēji 30 minūtes jeb 0,17 stundas. 9,79 (VSAA nodarbināto stundas likme) x 1 (kopa) x 28 512 (biežums) x 0,17 (laiks) = 47 453 euro (administratīvās izmaksas pirms projekta). Prognozēts, ka saņemto iesniegumu par A1 sertifikāta izsniegšanu skaits turpmāk saglabāsies esošajā līmenī. Projekta ieviešanas rezultātā 9,79 (VSAA nodarbināto stundas likme6) x 1 (kopa) x 28 512 (biežums) x 0,02 (laiks) = 5 583 euro (administratīvās izmaksas pēc projekta). Administratīvo izmaksu samazinājums, ieviešot iesnieguma par A1 sertifikāta izsniegšanu reģistrēšanas un datu ievades SAIS automatizāciju, ir 41 870 euro gadā (47 453 euro mīnus 5 583 euro). Vērtējot īpatsvaru, cik bieži izsniegtos A1 sertifikātus nosūta uzņēmējiem pa pastu, konstatēts, ka 2024. gadā ir būtiski pieaudzis gadījumu skaits, kad A1 sertifikātus nosūta uz e – adresi, saglabājoties vien 0,7 % gadījumu, kad A1 sertifikātu nosūta pa pastu. Prognozējams, ka e – iesniegumu A1 sertifikāta izsniegšanai izmantos visi uzņēmēji, kura rezultātu saņems e – adresē vai portālā latvija.gov.lv publicētā VSAA e – pakalpojumā. 2024. gadā A1 sertifikāta nosūtīšanai pa pastu ir iesaistīti divi nodarbinātie ar vidējo algu 1 306 euro un stundas likmi 7,96 euro. Kopā nosūtīs 177 A1 sertifikātus pa pastu, tam veltot vidēji 7 minūtes jeb 0,12 stundas. 7,96 (VSAA nodarbināto stundas likme) x 1 (kopa) x 177 (biežums) x 0,12 (laiks) =169 euro (administratīvās izmaksas pirms projekta). Prognozēts, ka uzņēmēji iesniegumu par A1 sertifikāta izsniegšanu iesniegšanai izmantos tikai e – pakalpojumu un VSAA atbildi saņems e – adresē vai portālā latvija.gov.lv publicētajā VSAA e – pakalpojumā. Projekta ieviešanas rezultātā 7,96 (VSAA nodarbināto stundas likme7) x 1 (kopa) x 177 (biežums) x 0,00 (laiks/nav nepieciešams, jo pakalpojuma rezultāts netiks sūtīts pa pastu)= 0 euro (administratīvās izmaksas pēc projekta). Administratīvo izmaksu samazinājums, nesūtot A1 sertifikātus pa pastu, ir 169 euro gadā. (169 euro mīnus 0 euro, jo izmaksas neveidojas). Kopā Administratīvo izmaksu samazinājums VSAA, ieviešot jauno e – pakalpojumu, ir 42 039 euro gadā (41 870 euro plus 169 euro). |
7. Cita būtiska informācija VSAA kā finansējuma saņēmējam sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts. Atbalsts ir plānots valsts deleģētas funkcijas veikšanai, kas nav saimnieciskā darbība, jo tiks izpildītas Digitālās vārtejas regulas minētās prasības un likuma "Par ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli" prasības, ievērojot Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumos Nr. 911 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras nolikums" paredzēto. Realizējot projektu, tiks ievēroti arī Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. pantā paredzētie valsts pārvaldes principi. Projekta vadībai uz projekta laiku izveidos projekta vadītāja amata vietu, kuru finansēs no VSAA administratīvā budžeta līdzekļiem. Projekta uzraudzībai izveidos projekta vadības grupu, kura būs atbildīga par projekta ieviešanas uzraudzību un ar projekta īstenošanu saistītu lēmumu pieņemšanu, kas nav projekta vadītāja kompetencē. Projekta ieviešanai izveidos projekta darba grupu, kuras sastāvu noteiks ar VSAA direktora rīkojumu. Projekta darba grupa būs atbildīga par projekta ieviešanas plānā paredzēto darbību īstenošanu saskaņā ar projekta vadītāja noteiktajiem uzdevumiem. Projekta darba grupas dalībniekiem tiks noteiktas piemaksas par darbu projektā, ko finansēs no VSAA administratīvā budžeta līdzekļiem. Projekta realizācijas uzsākšanai nav jāveic jauns informācijas sistēmu izstrādes pakalpojuma sniedzēju iepirkums, jo izstrādes darbus pasūtīs esošo sistēmu uzturēšanas un attīstības līgumu ietvaros. No projekta līdzekļiem tiks finansēta tikai Projektā paredzēto uzdevumu realizācija, kuru izpilde tiks pilnībā atdalīta no ikdienas informācijas sistēmu uzturēšanas darbiem. Projekta realizācijai paredzētais finansējums netiks izmantots jau pabeigtu darbību apmaksai. Projekta īstenošanas riski: 1) e – pakalpojuma izstrādes laikā var mainīties Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa regulas (EK) Nr. 883/2004 par sociālās nodrošināšanas sistēmu koordinēšanu prasības, kas nosaka A1 sertifikāta pieprasīšanai nepieciešamās informācijas apjomu un saturu. Tādējādi var mainīties prasības arī e – pakalpojuma saturam, kas var kavēt nodevuma izstrādi noteiktajā termiņā un palielināt ar to saistītās izmaksas, pārsniedzot piešķirtā finansējuma apjomu. Riska novērtējums: riska ietekme (sekas) ir liela un riska iestāšanās varbūtība ir zema. Risks vērtējams kā vidējs un to nepieciešams uzraudzīt; 2) pastāv risks, ka Ministru kabinets nosaka citas mērķa grupas un citus izmaksas nosacījumus. Tādējādi attīstības aktivitātes ietvaros radītais rezultāts daļēji vai pilnībā nebūs izmantojams noteiktajam mērķim. Riska novērtējums: riska ietekme (sekas) ir būtiska un riska iestāšanās varbūtība vidēja. Risks vērtējams kā augsts. Risks nav pieļaujams, nepieciešama preventīva rīcība riska mazināšanai. |
8. Atbildīgā kontaktpersona Vārds Uzvārds | Amats | Kontaktinformācija | Lauris Lenerts | Informācijas sistēmu izstrādes daļas vadītājs | E-pasts: Lauris.Lenerts@vsaa.gov.lv Tālrunis: 29505745 |
Lietotie saīsinājumi: IKT – informācijas un komunikācijas tehnoloģijas MK – Ministru kabinets VARAM – Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija VSAA – Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra ERAF – Eiropas Reģionālās attīstības fonds
1 Iekļaujot norādi pakalpojumam, procesam vai produktam, kas izstrādāts – izveidots/pilnveidots un vai reģistrēts VIRSIS) 2 No Investīcijas 2.1.2.1.i projekta Nacionālā digitālo pakalpojumu koplietošanas centrālā platforma klientcentrētiem un proaktīviem e – pakalpojumiem sabiedrībai (latvija.gov.lv) pases 3 https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__VEK__IK__IKP/?tablelist=true 4 https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/darbs/ekonomiska-aktivitate 5 https://www.plz.lv/wp-content/uploads/2023/01/2023-gada-darba-laika-kanedars.pdf 6 Stundas likme aprēķināta, pamatojoties uz aktivitātē iesaistīto VSAA nodarbināto mēnešalgu 2024.gada oktobrī 7 Stundas likme aprēķināta, pamatojoties uz uz aktivitātē iesaistīto VSAA nodarbināto mēnešalgu 2024.gada oktobrī
|
|
Saistītie dokumenti
-
Protokols
-
Anotācija / tiesību akta projekts
-
Citi saistītie dokumenti
|