Ministru kabineta noteikumi Nr. 5
Rīgā 2025. gada 7. janvārī (prot. Nr. 1 16.
§)
Grozījumi Ministru kabineta 2011.
gada 7. jūnija noteikumos Nr. 439 "Noteikumi par kuģu karoga
valsts uzraudzības īstenošanu"
Izdoti saskaņā ar Jūrlietu pārvaldes
un jūras drošības likuma 12. panta trešo daļu
un 17. panta ceturto daļu
Izdarīt Ministru kabineta 2011. gada 7. jūnija noteikumos Nr.
439 "Noteikumi par kuģu karoga valsts uzraudzības īstenošanu"
(Latvijas Vēstnesis, 2011, 97. nr.; 2015, 40., 254. nr.; 2022,
154. nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt ar 3.8. apakšpunktu šādā redakcijā:
"3.8. Latvijas kuģu aizturēšanu."
2. Izteikt 11. punktu šādā redakcijā:
"11. Ja Latvijas kuģis ir ticis aizturēts ostas valsts kontroles
ietvaros vai karoga valsts pārbaudes laikā Latvijas kuģim ir
konstatēti būtiski trūkumi, kas ietekmē tā drošību, cilvēku
drošību vai var radīt vides piesārņojumu, vai Latvijas kuģa
apkalpe vai Latvijas kuģa īpašnieks nav ziņojis par avāriju vai
bojājumu saskaņā ar 1974. gada Starptautiskās konvencijas par
cilvēku dzīvības aizsardzību uz jūras ar turpmākajiem grozījumiem
(turpmāk - SOLAS konvencija) I nodaļas 11. noteikuma "c" punktu
un tāpēc varēja rasties avārijas situācija vai vides piesārņojums
vai varēja iet bojā cilvēki, kā arī ja Latvijas kuģa apkalpe
pārkāpusi nacionālo normatīvo aktu par kuģošanas drošību vai
starptautisko tiesību aktu prasības, inspekcija var noteikt
pastiprinātu apskašu režīmu un papildu prasības (pielikums)
Latvijas kuģim un kuģošanas sabiedrībai, kas to pārvalda.
Pastiprinātais apskašu režīms ir spēkā divus gadus. Ja pēc diviem
gadiem Latvijas kuģa un kuģošanas sabiedrības darbība atbilst
starptautisko tiesību aktu un nacionālo normatīvo aktu prasībām,
pastiprināto apskašu režīmu atceļ."
3. Izteikt 12. punktu šādā redakcijā:
"12. Ja ir aizdomas vai ir saņemta informācija par Latvijas kuģa
neatbilstību starptautisko, tieši piemērojamo Eiropas Savienības
vai nacionālo tiesību aktu prasībām, inspekcija nekavējoties
pieņem lēmumu par karoga valsts uzraudzības ietvaros veicamajiem
pasākumiem kuģa atbilstības nodrošināšanai, tai skaitā, ja
nepieciešams, pieņem lēmumu veikt kuģa ārpuskārtas karoga valsts
pārbaudi, vai pieņem lēmumu aizturēt kuģi jebkurā ostā līdz
brīdim, kamēr kuģis atbilst minētajām prasībām. Pēc inspekcijas
pieprasījuma saņemšanas kuģa īpašnieka pienākums ir kuģi uzrādīt
pirmajā ostā, kur ir iespējama nokļūšana uz kuģa."
4. Papildināt ar 12.1 punktu šādā
redakcijā:
"12.1 Ja inspekcija konstatē, ka uz kuģa nav derīga
FuelEU atbilstības dokumenta, kas izsniegts saskaņā ar
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 13. septembra Regulu Nr.
2023/1805 par atjaunīgo un mazoglekļa degvielu izmantošanu jūras
transportā un ar ko groza Direktīvu 2009/16/EK (turpmāk - Regula
Nr. 2023/1805), inspekcija nekavējoties informē Valsts vides
dienestu."
5. Papildināt ar 12.2 punktu šādā
redakcijā:
"12.2 Ja Valsts vides dienests konstatē vai saņem
informāciju no inspekcijas, ka Latvijas ostā vai enkurvietā ir
ienācis vai ienāk Latvijas karoga kuģis, uz kura divus vai
vairākus ziņošanas laikposmus pēc kārtas nav derīga
FuelEU atbilstības dokumenta, kas izsniegts saskaņā ar
Regulu Nr. 2023/1805, Valsts vides dienests pēc saskaņošanas ar
inspekciju atbilstoši Regulas Nr. 2023/1805 25. panta 3. punktam
var pieņemt lēmumu par attiecīgā kuģa aizturēšanu. Par pieņemto
lēmumu Valsts vides dienests darbdienas laikā pēc lēmuma
pieņemšanas paziņo inspekcijai, lūdzot izdot karoga valsts kuģa
aizturēšanas rīkojumu līdz brīdim, kad Valsts vides dienests ir
pieņēmis lēmumu par kuģa aizturēšanas atcelšanu. Par pieņemto
karoga valsts kuģa aizturēšanas rīkojumu inspekcija darbdienas
laikā pēc rīkojuma izdošanas paziņo kuģa kapteinim un tā
kuģošanas sabiedrībai, Valsts vides dienestam un Nacionālo
bruņoto spēku Jūras spēku Krasta apsardzes dienestam, kā arī
saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1805 25. panta 5. punktu Eiropas
Komisijai, Eiropas Savienības dalībvalstīm un karoga
valstij."
Ministru prezidente E. Siliņa
Satiksmes ministrs K. Briškens