Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Jūrmalas domes saistošie noteikumi Nr. 53 Jūrmalā 2024. gada 28. novembrī (prot. Nr. 16, 49. p.) Grozījumi Jūrmalas domes 2022. gada 25. oktobra saistošajos noteikumos Nr. 51 "Par sociālajiem pakalpojumiem Jūrmalas valstspilsētas pašvaldībā"Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 1. Izdarīt Jūrmalas domes 2022. gada 25. oktobra saistošajos noteikumos Nr. 51 "Par sociālajiem pakalpojumiem Jūrmalas valstspilsētas pašvaldībā" (Latvijas Vēstnesis, 2022, Nr. 220) šādus grozījumus: 1.1. Izteikt 24. punktu šādā redakcijā: "24. Ilgstoša sociālā aprūpe un sociālā rehabilitācija institūcijā pilngadīgām personām (turpmāk - pieaugušo aprūpe institūcijā) ir pakalpojums pensijas vecuma personām un personām, kurām ir noteikts trešais vai ceturtais aprūpes līmenis, jā tās vecuma vai veselības stāvokļa dēļ nespēj sevi aprūpēt (turpmāk IV un V nodaļā - persona).". 1.2. Izteikt 26., 27. un 28. punktu šādā redakcijā: "26. Lai noteiktu samaksas kārtību par pakalpojumu pieaugušo aprūpes institūcijā, persona Pārvaldē iesniedz iztikas līdzekļu deklarāciju. Apgādnieks vienu reizi sešu mēnešu periodā iesniedz informāciju par saviem ienākumiem atbilstoši normatīvajiem aktiem par sociālo pakalpojumu saņemšanu. 27. Ja personai ir tiesības saņemt pieaugušo aprūpi institūcijā, bet pakalpojuma sniedzējam nav iespējas to nodrošināt, Pārvalde veic personu uzskaiti un reģistrē personu pakalpojuma saņēmēju rindā. Pārvalde prioritārā kārtībā piešķir sociālo pakalpojumu pakalpojuma saņēmēju rindā reģistrētai personai, kurai nav apgādnieku. Persona saņem pakalpojumu vienā no pašvaldības noteiktajām sociālo pakalpojumu saņemšanas vietām. 28. Personas un tās apgādnieka pienākums ir samaksāt par pieaugušo aprūpes institūcijā sniegtajiem pakalpojumiem. Persona pirms pakalpojuma saņemšanas uzsākšanas slēdz līgumu ar Pārvaldi un pakalpojumu sniedzēju. Apgādniekam pirms pakalpojuma saņemšanas uzsākšanas ir pienākums noslēgt līgumu ar Pārvaldi par pakalpojuma samaksas kārtību.". 1.3. Papildināt 31. punktā aiz vārda "maksai" ar vārdu "pašvaldībai". 1.4. Izteikt 32. punktu šādā redakcijā: "32. Maksātāja ģimenes rīcībā esošie līdzekļi pēc izdevumu par pieaugušo aprūpes institūcijā sniegtajiem pakalpojumiem samaksas nevar būt mazāki par summu, kas rēķināta, valstī noteikto minimālo darba algu reizinot ar koeficientu 1,5 uz pirmo ģimenes locekli (vai uz personu, kas dzīvo viena), un reizinot ar koeficientu 1,0 - uz katru nākamo ģimenes locekli. Pašvaldības sociālais dienests pieņem lēmumu par pakalpojuma samaksas kārtību pamatojoties uz maksātāja ģimenes sniegtajām ziņām par tās ienākumiem.". 1.5. Aizstāt 33. punktā vārdus "pieaugušo aprūpes institūcijā pakalpojuma sniedzēju" ar vārdu "apgādnieku". 1.6. Svītrot 33.1 punktā vārdus "par to informējot pakalpojuma sniedzēju". 1.7. Aizstāt 33.15. apakšpunktā vārdu un pieturzīmes "(mājsaimniecības)" ar vārdu "ģimenes". 1.8. Izteikt 166. punktu šādā redakcijā: "166. Psihologa pakalpojumu var piešķirt uz iesnieguma pamata personai (ģimenei), kura ir noslēgusi vienošanos par sadarbību sociālā darba ietvaros.". 1.9. Papildināt ar 178. punktu šādā redakcijā: "178. Ja persona saņem ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas pakalpojumu pilngadīgām personām uz Pārvaldes pieņemta lēmuma pamata, tai ir noteikts ceturtais aprūpes līmenis un ārstniecības persona ir noteikusi kontrindikācijas pakalpojuma saņemšanas vietas maiņai, tad persona turpina saņemt pakalpojumu līdzšinējā pakalpojuma saņemšanas vietā.". 2. Saistošo noteikumu 1.1.-1.7. un 1.9. punkts stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī. Jūrmalas domes priekšsēdētājas vietnieks J. Lediņš
Paskaidrojuma raksts
|
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums |
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 3. panta
trešā daļa nosaka, ka kārtību, kādā saņemami pašvaldību
sniegtie sociālie pakalpojumi, nosaka pašvaldību
saistošajos noteikumos.
No 2025. gada 1. janvāra ilgstošās sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās pakalpojumu pilngadīgām personām (turpmāk - pakalpojums) uz noteiktu laika periodu Jūrmalas valstspilsētas pašvaldībā sniegs vairāki sociālā pakalpojuma sniedzēji. Atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem un pastāvošai tiesu praksei pakalpojuma sniedzēju vēršanās tiesā pret apgādniekiem, kuri izvairās veikt samaksu par klientam sniegto pakalpojumu, nebūs lietderīga, jo, mainoties sociālo pakalpojumu sniedzējam, katru reizi atkārtoti būs jāvēršas tiesā. Saistošie noteikumi paredz nosacījumu, ka līgumu par samaksas kārtību ar apgādniekiem slēgs Jūrmalas Labklājības pārvalde un pašvaldība organizēs klienta apgādnieku nesamaksāto līdzekļu atgūšanu sociālā pakalpojuma sniedzēja vietā. Saistošie noteikumi nosaka, ka prioritārā kārtībā ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums institūcijā tiek nodrošināts personai, kurai nav apgādnieku vai apgādnieki nav sasniedzami. Ar saistošajiem noteikumiem tiek precizēti nosacījumi psihologa pakalpojuma saņemšanai. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Finansējums paredzēts noteiktā pašvaldības budžeta ilgstošās sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā pilngadīgām personām pakalpojuma nodrošināšanai ietvaros. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Pilngadīgu personu ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas pakalpojuma mērķis ir nodrošināt personai, kura vecuma vai veselības stāvokļa dēļ nespēj sevi aprūpēt (pensijas vecuma personām un personām, kurām noteikts trešais vai ceturtais aprūpes līmenis), mājokli, atbalstu viņas problēmu risināšanā, sociālo rehabilitāciju, ja klientam nav attiecīgo spēju, kā arī diennakts aprūpi, līdz ar to neparedz ietekmi uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi, ietekmi uz konkurenci. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām |
Institūcija, kurā privātpersona var vērsties saistošo
noteikumu piemērošanā - Jūrmalas Labklājības pārvalde.
Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz saistošo noteikumu projekts, saistīti ar pakalpojumu piešķiršanu personai. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošo noteikumu īstenošanā, piešķirot pakalpojumu, tiks iesaistīti Jūrmalas Labklājības pārvaldes darbinieki esošo cilvēkresursu ietvaros. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildē iesaistītā institūcija ir Jūrmalas Labklājības pārvalde un sociālo pakalpojumu sniedzēji. Nav paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana |
Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa
sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir
nepieciešams norādītā mērķa sasniegšanai.
Pašvaldības izraudzītais līdzeklis saistošo noteikumu izdošanai ir piemērots leģitīmā mērķa sasniegšanai, nav citu saudzējošāku līdzekļu, lai sasniegtu leģitīmo mērķi un pašvaldības rīcība ir atbilstoša, jo nodrošina pašvaldības autonomās funkcijas izpildi, kā arī lai nodrošinātu sociālo pakalpojumu saņemšanas kārtības noteikšanu Jūrmalas valstspilsētas pašvaldībā ar ārējā normatīvā akta spēku. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām |
Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai
saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais
paskaidrojuma raksts 2024. gada 10. oktobrī publicēts
pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.jurmala.lv
sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, paredzot termiņu
viedokļu sniegšanai līdz 2024. gada 25. oktobrim.
Minētajā termiņā sabiedrības priekšlikumi, iebildumi vai komentāri par saistošo noteikumu projektu netika saņemti. |
Jūrmalas domes priekšsēdētājas vietnieks J. Lediņš