Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Gulbenes novada domes saistošie noteikumi Nr. 18 Gulbenē 2024. gada 31. oktobrī (prot. Nr. 19, 1. p.) Grozījumi Gulbenes novada pašvaldības domes 2024. gada 12. marta saistošajos noteikumos Nr. 4 "Par materiālo palīdzību Gulbenes novada pašvaldībā"Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 1. Izdarīt Gulbenes novada pašvaldības domes 2024. gada 12. marta saistošajos noteikumos Nr. 4 "Par materiālo palīdzību Gulbenes novada pašvaldībā" šādus grozījumus: 1.1. aizstāt 9. punktā skaitli "620" ar skaitli "500"; 1.2. izteikt 15. punktu šādā redakcijā: "15. Tiesības saņemt pabalstu nozīmīgā dzīves jubilejā ir personai, kura sasniegusi 90, 95, 100 vai vairāk gadu vecumu un kura ir deklarējusi dzīvesvietu Pašvaldības administratīvajā teritorijā."; 1.3. izteikt 16. punktu šādā redakcijā: "16. Personai, sasniedzot 90, 95, 100 vai vairāk gadu vecumu, pabalstu nozīmīgā dzīves jubilejā piešķir 100 euro apmērā."; 1.4. svītrot 17. punktu; 1.5. aizstāt 18., 28. un 32. punktā vārdus "Gulbenes novada attiecīgā pagasta" ar vārdiem "attiecīgā pagastu apvienības". 2. Saistošo noteikumu 1.1.-1.4. apakšpunkts stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī. Gulbenes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Caunītis
Paskaidrojuma raksts
|
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums |
Lai sabalansētu Gulbenes novada pašvaldības 2025. gada un
2026. gada budžetu, atbilstoši Latvijas Republikas Finanšu
ministrijas noteiktajām prasībām Gulbenes novada
pašvaldības dome 2024. gada 27. jūnijā apstiprināja
Gulbenes novada pašvaldības budžeta izdevumu optimizācijas
plānu (turpmāk - optimizācijas plāns).
Gulbenes novada pašvaldības domes 2024. gada 31. oktobra saistošo noteikumu Nr. 18 "Grozījumi Gulbenes novada pašvaldības domes 2024. gada 12. marta saistošajos noteikumos Nr. 4 "Par materiālo palīdzību Gulbenes novada pašvaldībā"" (turpmāk - saistošie noteikumi) izdošanas mērķis ir izpildīt Gulbenes novada pašvaldības domes apstiprinātā optimizācijas plāna 4. punktu, kas paredz Gulbenes novada pašvaldības brīvprātīgo iniciatīvu finansējuma samazinājumu. Saistošo noteikumu izdošanas nepieciešamība pamatojama ar Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu, kas nosaka, ka dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību. Gulbenes novada pašvaldības dome, izdodot saistošos noteikumus, samazina Gulbenes novada pašvaldības materiālās palīdzības pabalstu - bērna piedzimšanas pabalsta un pabalsta nozīmīgā dzīves jubilejā - apmēru, taču joprojām turpina īstenot attiecīgo brīvprātīgo iniciatīvu. Iespējamā alternatīva, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, - nav. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu |
Ņemot vērā to, ka nav iespējams prognozēt piedzimušo bērnu
skaitu un precīzu personu skaitu, kuras saņems Gulbenes
novada pašvaldības materiālās palīdzības pabalstu nozīmīgās
dzīves jubilejās, Gulbenes novadā, precīzus izdevumu
aprēķinus Gulbenes novada pašvaldības materiālās palīdzības
pabalstu izmaksai veikt nav iespējams.
Plānots, ka indikatīvi 2025. gada Gulbenes novada pašvaldības budžeta izdevumi: • Gulbenes novada pašvaldības materiālās palīdzības bērna piedzimšanas pabalsta izmaksai sastādīs 65 000,00 euro; • Gulbenes novada pašvaldības materiālās palīdzības pabalsta nozīmīgās dzīves jubilejās izmaksai sastādīs 7 000,00 euro. Kopā abu Gulbenes novada pašvaldības materiālās palīdzības pabalstu izmaksa 2025. gada Gulbenes novada pašvaldības budžetā sastādīs izdevumus 72 000,00 euro apmērā. Izdodot saistošos noteikumus, izdevumi 2025. gada Gulbenes novada pašvaldības budžetā samazināsies par 38 800,00 euro. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci |
3.1. sociālā ietekme - saistošo noteikumu īstenošanas
rezultātā paredzama negatīva sociālā ietekme, jo tiek
samazināts Gulbenes novada pašvaldības materiālās
palīdzības pabalstu - bērna piedzimšanas pabalsta un
pabalsta nozīmīgā dzīves jubilejā - apmērs, tomēr jāņem
vērā, ka Gulbenes novada pašvaldības materiālās palīdzības
pabalstu piešķiršana ir brīvprātīga Gulbenes novada
pašvaldības iniciatīva, kas, lai arī mazākā apmērā, tomēr
tiks īstenota arī turpmāk;
3.2. ietekme uz vidi - nav; 3.3. ietekme uz iedzīvotāju veselību - nav; 3.4. ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā - nav; 3.5. ietekme uz konkurenci - nav. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām |
4.1. saistošo noteikumu piemērošanā privātpersona var
vērsties Gulbenes novada sociālajā dienestā;
4.2. saistošie noteikumi neparedz papildu administratīvo procedūru izmaksas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošie noteikumi neparedz iesaistīt papildu cilvēkresursus un tiks īstenoti esošo cilvēkresursu ietvaros. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās Gulbenes novada sociālais dienests. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošo noteikumu īstenošanas izmaksas ir atbilstošas iecerētā mērķa sasniegšanai - lai izpildītu Gulbenes novada pašvaldības domes apstiprinātā optimizācijas plāna 4. punktu, tiek samazināts Gulbenes novada pašvaldības materiālās palīdzības pabalstu - bērna piedzimšanas pabalsta un pabalsta nozīmīgā dzīves jubilejā - apmērs, tomēr turpinot īstenot attiecīgo brīvprātīgo iniciatīvu. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām |
Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai, lai
informētu sabiedrību par saistošo noteikumu projektu un
dotu iespēju izteikt viedokli, saistošo noteikumu projekts
no 2024. gada 26. septembra līdz 2024. gada 9. oktobrim
tika publicēts Gulbenes novada pašvaldības mājaslapā
https://www.gulbene.lv/lv sadaļā "Saistošie noteikumi
- projekti".
Minētajā termiņā par saistošo noteikumu projektu viedokli izteikuši divi Gulbenes novada pašvaldības iedzīvotāji. Viedoklis Nr. 1 no Gulbenes novada pašvaldības iedzīvotāja [..] izteikts šādā redakcijā: "Nepiekrītu grozījumiem Gulbenes novada pašvaldības domes 2024. gada 12. marta saistošajos noteikumos Nr. 4 "Par materiālo palīdzību Gulbenes novada pašvaldībā", kur minēts: aizstāt 9. punktā skaitli "620" ar skaitli "500". Argumenti, kādēļ nepiekrītu iespējamiem grozījumiem: 1. Mūsu ģimene aktīvi atbalsta Gulbenes novadu, regulāri maksājot iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) un nekustamā īpašuma nodokli (NĪN). Šie maksājumi tieši papildina pašvaldības budžetu, ļaujot tai sniegt dažādus pakalpojumus, piemēram, uzturēt infrastruktūru, nodrošināt izglītību un sociālo aprūpi. Tādējādi mūsu ieguldījums ir tieši saistīts ar novada attīstību, un ir tikai loģiski sagaidīt, ka pašvaldība savukārt investēs mūsu ģimenes labklājībā. 2. Pašvaldības pienākums ir nodrošināt sociālo taisnīgumu un atbalstīt visneaizsargātākās sabiedrības grupas. Ņemot vērā, ka gan minimālā alga, gan dzīves dārdzība nepārtraukti aug, ir būtiski saglabāt esošos sociālos pabalstus vai pat tos palielināt, lai kompensētu pieaugošās izmaksas. Jebkādi pabalstu samazinājumi varētu negatīvi ietekmēt ģimeņu dzīves kvalitāti un radīt papildu slogu jau tā ierobežotajiem resursiem. 3. Šāds lēmums var vēl vairāk palielināt sociālo nevienlīdzību novadā, jo visvairāk cietīs tās ģimenes, kurām šis atbalsts ir visvairāk nepieciešams. 4. Lai nodrošinātu ilgtspējīgu attīstību un stiprinātu savu konkurētspēju, pašvaldībai ir būtiski turpināt atbalstīt jaunas ģimenes. Investīcijas ģimenēs ir ieguldījums novada nākotnē, kas veicina ekonomisko izaugsmi, stiprina kopienu un nodrošina kvalificētu darbaspēku. Samazinot atbalstu ģimenēm, pašvaldība riskētu zaudēt vērtīgus iedzīvotājus un vājinātu savu pozīciju citu novadu vidū. Tādējādi, ilgtermiņā šāds lēmums varētu negatīvi ietekmēt novada attīstību un labklājību. 5. Pašvaldības lēmumi par pabalstu samazināšanu ir pretrunā ar demokrātiskiem principiem un rada negatīvas sekas gan pašvaldības reputācijai, gan iedzīvotāju labklājībai. Šāda rīcība mazinās iedzīvotāju uzticēšanos pašvaldībai un var izraisīt sociālo spriedzi. Tā vietā, lai meklētu risinājumus, kas apgrūtina iedzīvotājus, pašvaldībai būtu jāpieņem lēmumi, kas veicina ilgtspējīgu attīstību un uzlabo iedzīvotāju dzīves kvalitāti. Priekšlikumi: 1. Lai nodrošinātu, ka pašvaldības lēmumi atbilst iedzīvotāju vajadzībām, ir nepieciešams regulāri veikt tiešsaistes aptaujas, kas ļauj iedzīvotājiem ērti un ātri paust savu viedokli. 2. Lai nodrošinātu sociālo taisnīgumu, pašvaldībai būtu jāpārskata sociālie pabalsti, ņemot vērā inflāciju un dzīves dārdzību, un, ja nepieciešams, tos palielinot. 3. Lai saglabātu sociālos pabalstus, pašvaldībai būtu jāmeklē iespējas optimizēt izdevumus citās budžeta pozīcijās. 4. Pašvaldībai jāinvestē ilgtermiņā, lai nodrošinātu novada attīstību un uzlabotu iedzīvotāju dzīves kvalitāti." Viedoklis Nr. 2 no Gulbenes novada pašvaldības iedzīvotāja [..] izteikts šādā redakcijā: "Lūdzu izskatīt iespēju nesamazināt pabalsta apmēru novadā dzimušajiem - deklarētajiem bērniem, saglabājot to esošajā apmērā. Pabalsta samazināšana ir pretrunā ar pašvaldības vēlmi palielināt deklarēto iedzīvotāju skaitu, kā arī demonstrē pretēju jēdzienu "ģimenei draudzīga pašvaldība"." Izskatot Gulbenes novada pašvaldības iedzīvotāju sniegtos viedokļus un priekšlikumus, tika lemts Gulbenes novada pašvaldības iedzīvotāju sniegtos priekšlikumus ņemt vērā daļēji. Saistošo noteikumu projekta 15. un 16. punkts tika papildināts ar skaitli "95", tādējādi nosakot, ka tiesības saņemt pabalstu nozīmīgā dzīves jubilejā ir arī personai, kura sasniegusi 95 gadu vecumu. Pārējā daļā Gulbenes novada pašvaldības iedzīvotāju sniegtie priekšlikumi netiek ņemti vērā un saistošo noteikumu projekts uz Gulbenes novada pašvaldības domes sēdi tiek virzīts esošajā redakcijā, pamatojoties uz to, ka nepieciešams izpildīt Gulbenes novada pašvaldības domes apstiprinātā optimizācijas plāna 4. punktu, kas paredz Gulbenes novada pašvaldības brīvprātīgo iniciatīvu finansējuma samazinājumu. |
Gulbenes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Caunītis