Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmums Nr. 282/1-2 Rīgā 2024. gada 11. septembrī Par grozījumiem Elektronisko plašsaziņas līdzekļu nozares attīstības nacionālajā stratēģijā 2023.-2027. gadamPamatojoties uz Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma (turpmāk - EPLL) 60.panta trešo daļu, Padome šādā sastāvā - Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš, Padomes priekšsēdētāja vietniece Aurēlija Ieva Druviete, Padomes locekle Ieva Kalderauska, Padomes loceklis Andis Plakans un Padomes locekle Ilva Milzarāja nolemj: 1. Veikt šādus grozījumus Elektronisko plašsaziņas līdzekļu nozares attīstības nacionālajā stratēģijā 2023.-2027.gadam (turpmāk - Stratēģija): a. Stratēģijas B daļas "DAUDZVEIDĪGA LATVIJAS ELEKTRONISKO MEDIJU VIDE, KAS SPĒJ PIELĀGOTIES TEHNOLOĢISKĀS ATTĪSTĪBAS IZAICINĀJUMIEM DIGITĀLAJĀ VIDĒ" B-1 sadaļu "Ilgtspējīga un daudzveidīga mediju vide" papildināt ar rindkopu šādā redakcijā: "Dinamiskajā un strauji mainīgajā mediju vidē būtiski ir arī stiprināt mediju ilgtspēju, radot apstākļus, kuros profesionāli augt, attīstīties un veiksmīgi konkurēt, tajā skaitā pielāgojoties tehnoloģiju attīstībai, izmaiņām informatīvajā telpā, kā arī mainoties auditorijas vēlmēm un vajadzībām. To iespējams nodrošināt, piedāvājot zināšanu un prasmju pilnveidošanas pasākumus mediju darbiniekiem, satura veidotājiem, tehniskajiem darbiniekiem, kā arī atbalsta un mediju vadības pārstāvjiem. Šādā veidā tiek sniegts būtisks ieguldījums gan atsevišķu mediju, gan visas mediju vides profesionālās kapacitātes celšanā kopumā, ilgtermiņā mediji kļūst konkurētspējīgāki, finansiāli patstāvīgāki, tajā skaitā mazāk atkarīgi no valsts atbalsta iespējām, kā arī noturīgāki pret izmaiņām un izaicinājumiem informatīvajā telpā." b. Stratēģijas B daļas "DAUDZVEIDĪGA LATVIJAS ELEKTRONISKO MEDIJU VIDE, KAS SPĒJ PIELĀGOTIES TEHNOLOĢISKĀS ATTĪSTĪBAS IZAICINĀJUMIEM DIGITĀLAJĀ VIDĒ" B-1 sadaļu "Ilgtspējīga un daudzveidīga mediju vide" papildināt ar jaunu uzdevumu Nr.B-1-13 šādā redakcijā: "[B-1-13] Lai stiprinātu elektronisko plašsaziņas līdzekļu darbības ilgtspēju, organizēt mediju darbinieku profesionālās pilnveides pasākumus (mācības, seminārus, meistarklases u.c.), kuru virziens un tematikas identificētas mediju nozares pētījumos, ekspertu atzinumos, kā arī pašu mediju darbinieku definētās mācību vajadzībās un vēlmēs." c. Stratēģijas D sadaļu "Rezultatīvie rādītāji" papildināt Stratēģiju ar jaunu rezultatīvo rādītāju "5B":
2. Apstiprināt Stratēģiju jaunā redakcijā, kas pievienota šī lēmuma pielikumā (pielikums Nr.1). 3. Publicēt Stratēģiju (jaunā redakcijā) Padomes tīmekļvietnē www.neplp.lv internetā. 4. Informēt elektroniskos plašsaziņas līdzekļus par Padomes lēmumu. 5. Iesniegt Stratēģijas grozījumus publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis". 6. Atbildīgs par šī lēmuma izpildes kontroli ir Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš. Lēmums (bez pielikumiem) sagatavots elektroniski. Pielikumā: 1. Elektronisko plašsaziņas līdzekļu nozares attīstības nacionālā stratēģija 2023.-2027.gadam jaunā redakcijā (bez pielikumiem). Nacionālās elektronisko plašsaziņas
līdzekļu
APSTIPRINĀTA GROZĪTA Elektronisko
plašsaziņas līdzekļu nozares attīstības nacionālā
stratēģija
|
Gads |
Nacionālais |
Reģionālais |
Vietējais |
Kabelis |
Pārrobežu |
KOPĀ |
|||
Komerciālais |
Sabiedriskais |
Komerciālais |
Sabiedriskais |
Komerciālais |
Sabiedriskais |
||||
2022 |
5 |
2 |
18 |
5 |
1 |
20 |
1 |
49 |
3 |
2018 |
5 |
2 |
24 |
5 |
1 |
29 |
|
64 |
2 |
Izmaiņas |
0 |
0 |
-6 |
0 |
0 |
-9 |
+1 |
-15 |
1 |
Pēc programmu statusa un darbības rādītājiem vadošie komerciālie elektroniskie plašsaziņas līdzekļi, kas raida televīzijas programmas
EPL/programmas statuss |
Nacionālais |
Reģionālais |
Pārrobežu |
SIA All Media Latvia |
"TV3", "TV3 Life" |
"TV3 Mini", "TV6" |
|
AS "TV Latvija" |
"TV 24" |
||
SIA "VIDZEMES TELEVĪZIJA" |
"ReTV" |
||
SIA "Helio Media" |
"360TV", "Noskaņojuma kanāls", "STV Pirmā!", "8TV" |
||
SIA "4.vara" |
"TV4" |
Pārējie komerciālie elektroniskie plašsaziņas līdzekļi, kas raida televīzijas programmas
EPL/programmas statuss |
Reģionālais |
Vietējais |
SIA "ALISE PLUS FM" |
"A TV" |
|
SIA "Mūzikas Video Kanāls" |
"Latvijas
Šlāgerkanāls"; |
|
SIA "MEDIASTRIMS" |
|
"LRT+" |
IK Detskij Telekanal Multimania |
"Gribu visu zināt!" |
|
SIA "Kurzemes Televīzija" |
"Kurzemes Televīzija" |
|
SIA "LATGALES REĢIONĀLĀ TELEVĪZIJA" |
"Latgales reģionālā televīzija" |
|
Ltd "Teledistribution" |
"Mamutēns"; "Lolo Baltic" |
|
SIA "TV Kursa" |
"Skrundas TV" |
|
SIA "TV Kurzeme" |
"TV Kurzeme" |
|
SIA "Vidusdaugavas televīzija" |
|
"Vidusdaugavas televīzija" |
SIA "Valmieras TV" |
"Vidzemes televīzija" |
|
SIA "Zemgales Reģionālā televīzija" |
"Zemgales TV" |
|
SIA "TV9 Pakalni" |
"TV9 Pakalni" |
|
Komerciālo EPL, kas veido nacionāla, reģionāla, vietēja līmeņa televīzijas programmas, kopējais neto apgrozījums 2022.gadā: 39,30 miljoni euro*
*Dati neietver programmu izplatīšanas pakalpojumu sniedzējus (kabeļu operatorus), kas veido televīzijas informācijas kanālus (infokanālus).
Sabiedriskais elektroniskais plašsaziņas līdzeklis VSIA "Latvijas Televīzija"
Gads |
Programmas nosaukums |
2022 |
"LTV1", "LTV7", "VISIEMLTV.LV" |
2018 |
"LTV1", "LTV7" |
LTV neto apgrozījums četru gadu laikā palielinājies par 30%.
Bez maksas zemes apraidē ciparformātā izplatāmās televīzijas programmas
Periods | Nosaukums |
līdz 2024. gadam |
"LTV1" (SD15), "LTV7" (SD),
"LTV1" (HD16), "LTV7" (HD), "ReTV", "TV24", "TV4" |
līdz 2023. gada 8. martam | RADA |
Uzdevumi:
[B-2-1] Veicināma tādu televīzijas uzņēmumu darbība, kas ir sociāli atbildīgi, tostarp attiecībā uz darbiniekiem, lai ilgtermiņā sekmētu kvalitatīvu un konkurētspējīgu mediju vidi.
[B-2-2] Jānodrošina daudzveidīgs saturs, tostarp turpinot nodrošināt kvalitatīvu, informatīvi analītisku, pētniecisku saturu, kā arī attīstītot kvalitatīvus kultūras un izklaides raidījumus, sekmējot mediju darbinieku kompetenču un prasmju pilnveidošanu.
[B-2-3] Medijos veicināma satura veidošanā iesaistītā personāla, tostarp televīzijas žurnālistu profesionāļu prasmju pilnveide, apmācības.
B-3 Radio
No elektroniskajiem medijiem radio ir senākais medijs un viens no stabilākajiem tradicionāliem medijiem, kas turpina pastāvēt un attīstīties. Radio unikalitāte slēpjas darbības formā - radio vistiešāk un ātrāk var reaģēt uz notiekošo, ziņot, iesaistīt sabiedrību. Šīs vērtības turpina nodrošināt radio pastāvēšanu cauri dažādiem laikiem. Iepriekšējā desmitgade ir pierādījusi, ka radio darbību nav pārtraukuši nedz satura straumēšanas servisi, ne citi risinājumi interneta vidē. Radio ir "dzīvs", tajā ir svarīga cilvēka saikne ar citu cilvēku, tādēļ radio programmas bija un būs pieprasītas.
Latvijā radio frekvenču resurss ir ierobežots, tāpēc apraides tiesības tiek piešķirtas konkursa kārtībā. Atļauja nav nepieciešama, ja radio programma tiek veidota tikai interneta vidē (e-radio), taču medijs var iesniegt paziņojumu NEPLP par šāda radio darbību. Kopumā 2022.gadā Latvijā FM frekvenču tīklā radio programmas tika raidītas 266 frekvencēs un viena radio programma raidīta vidējo viļņu AM frekvenču tīklā. 2022.gadā lielākais apraides tīkls ir sabiedriskā medija VSIA "Latvijas Radio" programmai "Latvijas Radio 1" (15 frekvences), kas dzirdama 98 % valsts teritorijas, un programmai "Latvijas Radio 2" (12 frekvences), kas dzirdama 95,8 % valsts teritorijas. Vairāk nekā 60% Latvijas iedzīvotāju ir pieejamas pārējās sabiedriskā medija un komerciālo mediju nacionālās radio programmas.
Nākotnes izaicinājumi radio, līdzīgi kā citu tradicionālo mediju jomā, ir saistīti ar tehnoloģiju attīstību un iespējām digitālajā vidē. Tā kā liela daļa auditorijas ir autobraucēji17, medija attīstību ietekmē arī auto nozares izmaiņas, kas saistītas ar audio skaņas atskaņošanas risinājumiem. Radio jomā 2022.gadā darbojās 30 komerciālie un nekomerciālie uzņēmumi, kas veidoja un izplatīja kopumā 41 radio programmu, kā arī sabiedriskais radio, kas veido un izplata 6 radio programmas. Pēdējos gados ir notikusi neliela tirgus konsolidācija, esošajiem radio uzņēmumiem stiprinot savas pozīcijas un konkurētspēju.
Komerciālie un nekomerciālie elektroniskie plašsaziņas līdzekļi, kuri raida radio programmas
Nacionālais |
Reģionālais |
Vietējais |
Pārrobežu |
KOPĀ |
|
2022 |
9 |
8 |
23 |
1 |
41 |
2018 |
8 |
8 |
31 |
1 |
48 |
Izmaiņas |
+1 |
0 |
-8 |
0 |
-7 |
Pēc programmu statusa un darbības rādītājiem vadošie komerciālie elektroniskie plašsaziņas līdzekļi, kas raida radio programmas
Komerciālais EPL |
Nacionālais tīkls (frekvenču skaits) |
Reģionālais tīkls (frekvenču skaits) |
Vietējais tīkls (frekvenču skaits) |
AS "Radio SWH" |
"Radio SWH" (15), "Radio SWH Plus" (7), "Radio SWH Rock" (13) |
"Radio SWH GOLD" (2), "Radio SWH SPIN" (2), "Radio SWH LV" (1) |
|
SIA "STAR FM" |
"Star FM" (16), "TOP RADIO" (12) |
"TOP RADIO VIDZEME" (1) |
|
SIA "RADIO SKONTO LV" |
"Radio Skonto" (18) |
||
SIA "Radio Skonto Vidzeme" |
"Radio Skonto Plus" (1) |
||
AS "Eiropas Hitu Radio" |
"Eiropas Hitu Radio" (13) |
||
SIA "EHR SuperHits" |
"EHR SuperHits" (17) |
||
SIA "Radio TEV |
"Radio TEV" (26) |
Pārējie komerciālie elektroniskie plašsaziņas līdzekļi, kas raida radio programmas
Komerciālais EPL |
Nacionālais tīkls (frekvenču skaits) |
Reģionālais tīkls (frekvenču skaits) |
Vietējais
tīkls |
SIA "VĀRDS & CO" |
"Latvijas Kristīgais Radio" (11) |
|
|
SIA "Baltkom radio" |
|
|
"Baltkom radio"
(1), |
SIA "FitFM" |
|
|
"Lounge FM" (1) |
SIA "AD SERVISS" |
|
|
"Radio ROKS" (1) |
SIA "Radio Rēzekne" |
|
|
"Radio Rēzekne" (1) |
SIA "AUTORADIO RĪGA" |
|
|
"Autoradio Latvija" (2) |
SIA "RNR LTD" |
|
|
"Radio Mix FM" (1) |
SIA "Alise Plus" |
|
|
"Alise Plus" (1) |
SIA "Divu krastu radio" |
|
"Divu krastu radio" (3) |
|
AS "Kurzemes radio" |
|
"Kurzemes radio" (6) |
|
SIA "MG Latgolas Bolss" |
|
"Latgales Radio" (4) |
|
SIA "Ef-Ei" |
|
|
"Ef-Ei" (1) |
SIA "Radio Jūrmala" |
|
|
"Radio 9" (1) |
SIA "RNI Radio" |
|
"BBC World Service" (retranslācija, 1) |
"Radio Merkurs" (1) |
SIA "Radio Sigulda" |
|
|
"Radio 7" (1) |
SIA "RADIO 1" |
|
|
"Radio 1"
(1), |
SIA "Solergo" |
|
"Radio Relax FM Latvija" (4) |
Komerciālo EPL, kas veido nacionālās, reģionālās, vietējās radio programmas, kopējais neto apgrozījums 2022.gadā: 11,06 miljoni euro*
Sabiedriskais elektroniskais plašsaziņas līdzeklis VSIA "Latvijas Radio";
Gads |
Nacionālais tīkls (frekvences) |
Vietējais tīkls |
2022 |
"Latvijas Radio 1" (15), "Latvijas Radio
2" (12),
"Latvijas Radio 3 - Klasika" (10), "Latvijas Radio 4 - Doma laukums" (9), "Latvijas Radio 5 - Pieci.lv" (8) |
"Latvijas Radio 6" (1) |
2018 |
"Latvijas Radio" neto apgrozījums četru gadu laikā palielinājies par 11%.
Uzdevumi:
[B-3-1] Veicināt radio uzņēmumu tehnoloģisko attīstību digitālā vidē, sekojot attīstībai ar radio nozari netieši saistītās jomās.
[B-3-2] Attīstoties satura izplatīšanas veidiem, tostarp sociālo mediju platformās, veicināt radio uzņēmumu darbinieku prasmju pilnveidošanu.
[B-3-3] Jāizvērtē iespējas radio tirgus liberalizācijai attiecībā uz ierobežojumiem komercreklāmas nodrošināšanā, lai stiprinātu komerciālo radio uzņēmumu kapacitāti.
[B-3-4] Izvērtēt radio programmu internetā uzraudzības ieviešanu Latvijā.
B-4 Audiovizuāli pakalpojumi pēc pieprasījuma
Elektronisko plašsaziņas līdzekļu audiovizuāls pakalpojums pēc pieprasījuma ir salīdzinoši jauns, informācijas tehnoloģijās balstīts medija pakalpojuma veids, kādā sabiedrībai ir nodrošināta iespēja jebkurā sev ērtā laikā un vietā skatīties televīzijai līdzīgus raidījumus, kas informē, izglīto, izklaidē un iesaista.
Pakalpojums, galvenokārt, tiek izplatīts, izmantojot internetu. PPP ir nelineārs pakalpojums, proti, tam nav ierobežojumu laikā, kā tas ir lineāro televīzijas programmu gadījumā. Mediji savos katalogos vienlaikus var nodrošināt lielu skaitu raidījumu (filmas, seriālus, informatīvi analītisku, izklaidējošu, u.c. veida saturu), kuriem pakalpojuma sniedzējs noteicis dažādas piekļuves iespējas - sākot no bezmaksas risinājumiem vai apmaiņā pret reklāmu skatīšanos, līdz maksas pakalpojumiem, nosakot abonentmaksu piekļuvei visam raidījumu katalogam vai iznomājot atsevišķus raidījumus.
Lai identificētu audiovizuālu elektroniskā plašsaziņas līdzekļa PPP, tam vienlaikus jāatbilst septiņām pazīmēm, to vidū arī redakcionālajai atbildībai, kas, līdzīgi kā televīzijas programmu gadījumā, nozīmē efektīvu kontroli gan pār pašiem raidījumiem, gan to izvietošanu pakalpojumā, un ir nozīmīga drošas informatīvās vides kontekstā.
PPP jomas regulācija EPLL ieviesta kopš 2010. gada. Pirmie pakalpojuma sniedzēji Latvijā reģistrēti 2013. gadā. Stratēģijas apstiprināšanas brīdī Latvijā bija reģistrēti 26 audiovizuālā pakalpojuma pēc pieprasījuma sniedzēji, nodrošinot plašu mediju un satura daudzveidību.
PPP Latvijā sniedz dažāda veida uzņēmumi. Televīzijas programmu izplatītāji (piemēram, SIA "Tet", SIA "Latvijas Mobilais Telefons", SIA "MEGOGO", SIA "Baltcom"), kuri vienlaikus ar televīzijas programmu izplatīšanu/retranslāciju pakalpojumā nodrošina iespēju abonējot piekļūt simtiem filmu. Televīziju uzņēmumiem (piemēram, SIA All Media Latvia, SIA "VIDZEMES TELEVĪZIJA", AS "TV Latvija", VSIA "Latvijas Televīzija") PPP palīdz būtiski paildzināt iepriekš lineārajā apraidē izplatīto televīzijas raidījumu esamību informatīvajā vidē. Atsevišķi mediju uzņēmumi izveidojuši PPP, kuru katalogā ir oriģinālsatura pirmizrādes, uz vietējo auditoriju vērsts ziņu, informatīvi analītisks vai izklaides saturs (piemēram, Delfi.tv, TV NET TV, lz.lv), kā arī pašu Latvijā producētas filmas (piemēram, Nemelo.lv).
Audiovizuāli pakalpojumi pēc pieprasījuma
PPP |
2022 |
tajā skaitā, piemēram: |
|
Pēc pamata pieejas veida |
Skaits |
EPL |
Pakalpojums |
SVOD |
5 |
SIA "Tet" |
Tet+ |
SIA "Latvijas Mobilais Telefons" |
LMT Viedtelevīzija |
||
SIA "MEGOGO" |
Megogo |
||
TVOD |
1 |
SIA "Baltcom" |
Baltcom Filmas |
AVOD/FVOD |
21 |
AS "DELFI" |
Delfi TV |
SIA All Media Latvia |
TV3 Play |
||
VSIA "Latvijas Televīzija" |
REPLAY |
||
SIA "Helio Media" |
1188 Play |
||
Biedrība "Baltic Center of Visual Researches" |
Nemelo.lv |
Vienlaikus Latvija kā viena no savām mērķa auditorijām Eiropas audiovizuālo pakalpojumu sniedzēju datu bāzē MAVISE norādīta tādiem ES valstīs reģistrētiem pakalpojumiem kā Netflix, Go3, Apple TV+, Google Play LV, YouTube Movies&Shows, Amazon Prime, Discovery+, Disney+, HBO MAX Latvia, Rakuten TV Free, Viaplay Latvia. Šie pakalpojumi pamatā vērsti uz izklaides satura - filmu, seriālu, multfilmu, šovu - nodrošināšanu abonentiem par samaksu.
NEPLP sadarbībā ar tirgus un sociālo pētījumu centru SIA "Latvijas Fakti" 2022.gada jūlijā-augustā veiktais pētījums "Pētījums par Latvijas iedzīvotāju mediju satura lietošanas ieradumiem"18 liecina, ka 2022.gadā vietējos un starptautiskos PPP sniedzēju pakalpojumus lieto 37 % sabiedrības. To vidū 32 % vecuma grupā no 16 līdz 30 gadiem un tā ir lielāka sabiedrības daļa nekā televīzijas programmu skatīšanās gadījumā (25 %). Tas liecina par nozīmīgām tendencēm satura patēriņa paradumos jaunākas paaudzes cilvēku vidū un potenciālo ietekmi uz sabiedrības domām un rīcību ilgtermiņā.
PPP ir potenciāls daļēji aizstāt televīzijas apraidi, vienlaikus veicinot mediju, satura, viedokļu daudzveidību. PPP var būt iespēja, kā satura patēriņa paradumu strauju izmaiņu laikmetā nodrošināt tradicionālo un jauno mediju līdzpastāvēšanu, vienam otru papildinot.
Uzdevumi:
[B-4-1] Turpinoties tehnoloģiju attīstībai, paplašinoties mobilo telekomunikāciju sakaru un interneta pieejamībai Latvijā, palielinās arī PPP sasniedzamība. Jānodrošina vide inovatīvu biznesa modeļu veidošanai un attīstībai, sevišķi tiem medijiem, kas veido vai nodrošina kvalitatīvu vietējo saturu latviešu valodā.
[B-4-2] Turpinot paplašināties PPP jomai, kā arī tradicionālajiem medijiem izvēloties attīstīties digitālajā vidē, arī laikrakstu izdevēji vai radio uzņēmumi sāk sniegt audiovizuālu pakalpojumu pēc pieprasījuma. Ir veicināma izpratne, ka šādi pakalpojumi pēc pieprasījuma ir reģistrējami kā elektronisks plašsaziņas līdzeklis.
[B-4-3] Veicināt, ka PPP sniedzēji veido un nodrošina sabiedrībai daudzveidīgu, kvalitatīvu saturu, kā arī rada vietējo saturu latviešu valodā.
[B-4-4] Atbalstāma PPP sniedzēju aktīvāka līdzdalība filmu vai citu tamlīdzīgu radošu oriģināldarbu veidošanā, tādējādi sekmējot Eiropas audiovizuālo darbu jaunradi, Latvijas kultūrtelpas daudzveidību, kino popularitāti, vērtību mantojuma veidošanu un saglabāšanu nākamajām paaudzēm. Veicināma Latvijas vietējo mediju spēja ar to veidoto saturu aizraut, iedvesmot un noturēt sabiedrību Latvijas informatīvajā vidē, darbības nodrošināšanā spējot izmantot satura monetizēšanas iespējas.
[B-4-5] Sekmēt satura pieejamības palielināšanu PPP, ņemot vērā iedzīvotāju vajadzības.
[B-4-6] Sekmēt, lai ārvalstu PPP sniedzēji auditorijas sasniegšanai Latvijā attīstītu risinājumus satura pieejamības nodrošināšanai latviešu valodā, tostarp subtitru veidā.
[B-4-7] Nodrošināt vidi Latvijā reģistrētu PPP konkurētspējai ar ārvalstu pakalpojumu sniedzējiem, tostarp attiecībā uz tās pašas auditorijas uzrunāšanu Latvijā.
[B-4-8] Sistemātiski apkopot PPP jomai raksturīgus datus, veikt auditorijas mērījumus, lai varētu pieņemt datos balstītus lēmumus, kā arī nepieļautu pārmērīga tirgus varas koncentrāciju, kas nelabvēlīgi ietekmē konkurenci un mediju plurālismu.
[B-4-9] Nodrošināt atbilstošu NEPLP kapacitāti PPP uzraudzībai un atbilstošus tehnoloģiskos risinājumus, lai Latvijā nepieļautu iespēju sniegt nereģistrētu PPP un izslēgtu iespēju, ka sabiedrība šiem pakalpojumiemvar piekļūt un tos izmantot nelegāli. Arī turpmāk nedrīkst pieļaut Latvijā aizliegtu, tostarp valsts drošības un sabiedriskās kārtības un drošības apdraudošu, mediju darbību un to satura izplatīšanu Latvijā.
[B-4-10] Pilnveidot PPP uzraudzības sistēmu Latvijā, nodrošinot iespēju NEPLP bez maksas piekļūt Latvijā reģistrētu un uz Latvijas auditoriju vērstu PPP saturam.
[B-4-11] Lai veicinātu PPP jomas izaugsmi, vienlaikus nodrošinot atbilstību ES direktīvu, tostarp ES Audiovizuālo mediju pakalpojumu direktīvas un regulu prasībām, turpināt aktīvu komunikāciju ar starptautiskām institūcijām, sekmēt vienotu izpratni, informācijas un pieredzes apmaiņu gan nozares uzraudzības jomā, gan medijiem meklējot labākos darbības risinājumus praktiskā līmenī.
B-5 Diasporas mediji
Lai uzturētu saikni ar Latvijas diasporu ārvalstīs, tostarp Apvienotajā Karalistē, ASV, Kanādā vai Austrālijā un veicinātu tās aktīvu iesaisti savu kā Latvijai piederīgo pilsoņu tiesību realizācijā, tostarp dalību vēlēšanās, līdz šim darbojās vairāki un tika izmantoti dažādi mediju kanāli.
Saikni ar diasporu ir nozīmīgi uzturēt, gan nodrošinot Latvijā radītā mediju satura izplatību un pieejamību ārvalstīs, tostarp izmantojot sociālos medijus, gan uzturot tieši diasporai veltītu mediju pastāvēšanu. Saskaņā ar Ārlietu ministrijas tīmekļvietnē publicēto informāciju19, ir izveidotas vairākas diasporas komunikāciju platformas.
Ir svarīgi akcentēt diasporas mediju nozīmi latviešu valodas, latviešu kultūras un piederības Latvijai saglabāšanā, tomēr ne mazāk svarīga ir diasporas mediju nozīme, ārzemēs informējot latviešus un cittautiešus par notikumiem Latvijā. Iespēja nodot patiesu un nesagrozītu informāciju par aktuālajiem notikumiem ir īpaši svarīga esošās ģeopolitikās situācijas un informatīvā kara laikā. Ievērojot minēto, ir būtiski, ka diasporas mediju satura veidotāji regulāri seko aktualitātēm Latvijā un, piemēram, ārkārtas situācijā var sniegt aktuālo informāciju par notikumiem Latvijā arī ārpus Latvijas robežām.
Uzdevumi:
[B-5-1] Izstrādāt "diasporas medija" definīciju.
[B-5-2] Lai veicinātu diasporas mediju organisku iekļaušanu/-os informatīvajā telpā, rosināt diasporas mediju reģistra izveidi un definēt to vietu un lomu citu plašsaziņas līdzekļu vidū.
[B-5-3] Veicināt profesionālās kapacitātes celšanu un pieredzes apmaiņas nolūkos diasporas mediju un Latvijas elektronisko plašsaziņas līdzekļu vispusīgu sadarbību.
B-6 Programmu izplatīšanas pakalpojumi
Latvijas elektronisko plašsaziņas līdzekļu nozarē vienlaikus darbojas gan mediji, kuri veido elektronisko plašsaziņas līdzekļu saturu, gan arī televīzijas programmu izplatīšanas pakalpojumu sniedzēji, kuri nemainītā veidā retranslē (izplata) televīzijas programmas, ievērojot EPLL noteiktās prasības un pienākumus.
Lai iegūtu tiesības retranslēt televīzijas programmas, nepieciešams saņemt retranslācijas atļauju - šādas atļaujas 2022.gada nogalē Latvijā bija izsniegtas 24 uzņēmumiem. 2022. gada nogalē Latvijā retranslējamo audio un audiovizuālo programmu sarakstā bija iekļautas 254 televīzijas programmas no 25 valstīm. Pēdējos gados ir strauji attīstījušies jauni pieejas veidi, kādos programmu izplatītāji piedāvā skatīties televīzijas programmas un tas veicinājis straujas strukturālas izmaiņas pieslēgumu datos par labu interneta platformām.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā pieejamie dati liecina, ka televīzijas lietotāju skaits 2021.gadā kopumā sasniedza 650 907 lietotājus, kas ir par nepilnu procentu mazāk nekā 2018.gadā. Secināms, ka turpina samazināties lietotāju skaits, kas televīzijas vērošanai izmanto kabeļtelevīzijas, interaktīvo IP televīziju, virszemes televīziju un satelīttelevīziju. Taču vienlaikus ļoti strauji pieaug lietotāju skaits, kas izvēlas skatīties televīziju, izmantojot televīzijas programmu izplatīšanas platformas internetā, piemēram, Go3 u.c., izmantojot priekšrocību skatīties televīziju dažādās ierīcēs - datorā, planšetdatorā, viedtālrunī.
Televīzijas programmu izplatīšanas veidi
TV pieslēgumu skaits pa tehnoloģijām |
2018 |
2021 |
Izmaiņas |
|
Skaits |
% |
|||
IP televīzija |
269414 |
267647 |
-1767 |
-0.7 |
Kabeļtelevīzija (analogā vai digitālā) |
209805 |
178275 |
-31530 |
-15.0 |
Cita veida, piemēram, internetā |
17061 |
102185 |
85124 |
498.9 |
Digitālā virszemes televīzija |
120792 |
67684 |
-53108 |
-44.0 |
Satelīttelevīzija |
39969 |
35116 |
-4853 |
-12.1 |
Kopā |
657041 |
650907 |
-6134 |
-0.9 |
Televīzijas programmu izplatīšanas pakalpojumu sniedzēji televīzijas programmu retranslācijas nodrošināšanai izmanto vienu vai vairākus tehnoloģiskos risinājumus. Lielākais televīzijas programmu izplatīšanas pakalpojuma sniedzējs SIA "Tet" 2021.gadā nodrošināja 41% pieslēgumu no kopējā televīzijas pieslēgumu apjoma. Tostarp zināms, ka SIA "Tet" piedāvā gan interaktīvo televīziju, kas pieejama, izmantojot dekoderi, gan iespēju skatīties televīzijas programmas vairākās ierīcēs, izmantojot pieslēgumu internetā. 2021.gadā SIA "BITE Latvija" pārņēma satelīttelevīzijas pakalpojuma sniegšanu, ko līdz šim nodrošināja "TV Play Baltics". Līdz ar to SIA "BITE Latvija" 2021.gadā nodrošināja televīzijas pakalpojumu, izmantojot satelītu, kā arī televīzijas programmu izplatīšanas platformu internetā - "Go3". SIA "BITE Latvija" šobrīd ir 16%, "Baltcom" - 20% tirgus daļa, bet pārējie pakalpojumu sniedzēji aptver 26% televīzijas pieslēgumu tirgus daļu. Saskaņa ar SPRK datiem 2021. gadā ieņēmumi no televīzijas pakalpojumu sniegšanas bija 63,8 miljoni euro, kas ir par 10% mazāki nekā 2018. gadā un, ņemot vērā ieņēmumus uz vienu pieslēgumu, televīzijas pakalpojumi attiecīgajā laika periodā ir kļuvuši lētāki par aptuveni 9%.
Ņemot vērā to, ka televīzijas programmu izplatīšanai tiek izmantoti dažādi tehnoloģiskie risinājumi, nostiprināms tas, ka EPLL ietvertais jēdziens "retranslācija" tulkojams ne tikai EPLL 1.panta 28.punkta izpratnē, bet visplašākajā nozīmē, ar to saprotot jebkura cita veida ārvalstī veidotas programmas izplatīšanu Latvijā. Pretējā gadījumā, tulkojot jēdzienu šauri, būtisku pārkāpumu gadījumā nebūtu iespējams pieņemt efektīvus lēmumus par kādu televīzijas programmu izplatīšanas ierobežošanu Latvijas teritorijā un sasniegt mērķi - ierobežot piekļuvi kaitīgajam saturam, jo nebūtu iespējams ierobežot programmas izplatīšanu jebkurā citā tehnoloģiskā veidā, ne tikai retranslējot to, kas ir arī valsts drošības jautājums - jo īpaši aktuālā informatīvā kara apstākļos.
Jomas attīstību un pastāvēšanu ietekmē arī iespējas iegādāties televīzijas programmu prettiesiskus pieslēgumus, izmantojot "card sharing" sistēmu20 vai citus tehnoloģiskos risinājumus. Salīdzinot ar pakalpojumu sniedzējiem, kuri savus pakalpojumus sniedz tiesiski, personas, kuras pakalpojumu sniedz prettiesiski, iekļauj pakalpojumā tādas televīzijas programmas, kuru izplatīšana Latvijas teritorijā ir aizliegta, kā arī nodrošina to par salīdzinoši mazāku abonēšanas maksu, tādējādi padarot pievilcīgu pakalpojuma saņēmējam.
Pakalpojumu sniedzēji, kuri savu darbību Latvijā nav reģistrējuši, pārkāpj autortiesības un blakustiesības, kā arī nemaksā valstī noteiktos nodokļus, uzraudzības maksas un citus maksājumus, tādējādi negatīvi ietekmējot gan legālo pakalpojumu sniedzēju darbību, gan arī tautsaimniecību kopumā. Tāpat šādi pakalpojumu sniedzēji rada apdraudējumu valsts drošībai, jo nodrošina neierobežotu Krievijas valsts propagandas izplatīšanu Latvijas informatīvajā telpā.
Uzdevumi:
[B-6-1] Jāveicina programmu izplatīšanas pakalpojumu sniedzēju jomas caurskatāmība, vienlaikus veicot pasākumus televīzijas programmu prettiesiskas izplatīšanas pakalpojumu sniedzēju skaita samazināšanai.
[B-6-2] Lai samazinātu prettiesisku pakalpojumu pieejamību, ir jāstiprina sadarbība starp nozari, NEPLP un Valsts policiju. Jāpalielina atbildīgo institūciju kapacitāte un jāpiesaista kvalificēti speciālisti.
[B-6-3] Sadarbībā ar atbildīgajām institūcijām jāsekmē stratēģiska plāna izstrāde prettiesiski sniegtu televīzijas pakalpojumu samazināšanai un šī plāna īstenošana valstiskā mērogā.
[B-6-4] Jāveic pasākumi sabiedrības informēšanai par prettiesisku televīzijas pakalpojumu lietošanas negatīvo ietekmi, kā arī jāveicina sabiedrības izpratne par to, ka nelegālu sistēmu izmantošana, tajā skaitā privātiem mērķiem, ir administratīvi sodāma. Sabiedrības informēšanā jāiesaista arī nevalstiskās organizācijas.
[B-6-5] Lai nodrošinātu latvisku elektronisko plašsaziņas līdzekļu vidi, jāveicina televīzijas programmu nodrošināšana ar valodas celiņiem un/vai subtitriem latviešu valodā.
[B-6-6] Jāpilnveido programmu izplatīšanas pakalpojumu sniedzēju uzraudzības sistēma.
B-7 Video koplietošanas platformas
Video koplietošanas platformas ir sociālā medija pakalpojums, kurā saturu - informējošus, izklaidējošus vai izglītojošus raidījumus, lietotāju video - nodrošina paši platformas lietotāji. Tādējādi uz video koplietošanas platformu nav attiecināma redakcionālā atbildība, kā tas ir televīzijas, radio programmu un pakalpojumu pēc pieprasījuma gadījumā.
Taču, lai nodrošinātu sabiedrības interešu un tiesību ievērošanu, platformas lielākoties darbojas, ievērojot pašregulācijas vai kopregulācijas pieeju.
Šobrīd EPLL un starptautiskie normatīvie akti paredz, ka video koplietošanas platformām savā darbībā jāievēro noteikumi, kas nodrošina bērnu tiesību aizsardzību un komerciālu paziņojumu izvietošanas nosacījumu ievērošanu.
Lai gan Stratēģijas apstiprināšanas brīdī Latvijā nav reģistrēta neviena video koplietošanas platforma, NEPLP ir jāveic attiecīgās darbības, lai brīdī, kad arī Latvijas jurisdikcijā tiks reģistrētas video koplietošanas platformas, regulējums un pienākumi tām būtu skaidri definēti. Latvijā populārākās starptautiskās video koplietošanas platformas ir Youtube un Facebook21, kurās savu saturu aktīvi ievieto arī platformas lietotāji no Latvijas.
Uzdevumi:
[B-7-1] Lai veicinātu vienotu EPLL izpratni, NEPLP izstrādās vadlīnijas video koplietošanas platformu identificēšanai.
[B-7-2] Bērnu tiesību aizsardzības regulējuma video koplietošanas platformās ievērošana lielākajā daļā ir pašregulācijas vai kopregulācijas veidā, tādēļ ir jānodrošina, ka video koplietošanas platformām ir izstrādāti skaidri, pārskatāmi un pieejami rīcības plāni un kodeksi, kā regulējums tiks ievērots. Video koplietošanas platformu noteikumu politikām ir jābūt viegli pieejamām to tīmekļa vietnēs.
[B-7-3] Mediju nozarei ir svarīgi, ka regulējums attiecas nevis uz konkrēto platformu vai satura izplatīšanas veidu, bet uz pašu saturu, tādēļ ir jāveicina regulējums, kas ir vērsts uz tehnoloģisko neitralitāti.
[B-7-4] Lai veicinātu bērnu tiesību aizsardzību, ir nepieciešams sadarboties ar bērnu tiesību aizsardzības institūcijām Latvijā, veicināt kopēju izpratni un tiesību piemērošanu. Ir jānodrošina, ka arī video koplietošanas platformas sadarbojas ar bērnu tiesību aizsardzības institūcijām.
[B-7-5] Līdz ar pirmo Latvijas jurisdikcijā reģistrēto video koplietošanas platformu, jāizveido reģistrs un par to regulāri jāziņo Eiropas datu bāzei MAVISE.
[B-7-6] Lai nodrošinātu vienotu izprati un harmonizētu regulējumu, video koplietošanas platformām ES ir nepieciešama sadarbība ar citu valstu regulatoriem. Pieredzes apmaiņas ceļā NEPLP varēs iegūt praksi no valstīm, kuru jurisdikcijā ir video koplietošanas platformas, tādējādi sekmējot labās prakses pārņemšanu likumu piemērošanā video koplietošanas platformu jomā. Piemēram, ir plānota sadarbība ar Īrijas audiovizuālo mediju regulatoru, kura jurisdikcijā atrodas Eiropā lielākā video koplietošanas platforma Youtube.
B-8 Sociālie mediji
Sociālie mediji informatīvo telpu un vidi ir būtiski izmainījuši. Mediju vide pielāgojas tehnoloģiju attīstībai. Pastāv dažādi sociālo mediju veidi, kuri kļūst arvien ietekmīgāki kā informācijas iegūšanas un izplatīšanas avots. Sociālo mediju lietotāju skaits arvien pieaug, jo arvien attīstās interneta lietošanas paradumi un iespējas.
Sociālo mediju raksturo šādi elementi:
1. digitāls saturs teksta un audiovizuālā formā;
2. lietotāji - indivīdi vai organizācijas -, kas saturu rada, izplata un patērē;
3. programmatūra, kas lietotājiem saturu ļauj publicēt, izplatīt un uz to reaģēt.
Sociālajos medijos lietotāji mijiedarbojas uz pašu radīta vai atlasīta satura pamata.22 Populārākie sociālie mediji informācijas iegūšanai Latvijā ir Facebook, Youtube, Instagram.23
"Pētījums par Latvijas iedzīvotāju mediju satura lietošanas ieradumiem"24 liecina, ka sociālie mediji kļuvuši par visvairāk un biežāk lietotajiem informācijas resursiem ikdienā. Vienlaikus mazinās tradicionālo mediju patēriņš. Saskaņā ar pētījuma rezultātiem, tradicionālo mediju, kā televīzija, radio, prese, loma sabiedrībā mazinās, par populārāko informācijas resursu ir kļuvis internets - interneta ziņu portāli un sociālie mediji (kā piem., Youtube, Facebook, Twitter u. tml.). Sociālos medijus (kā piem., Youtube, Facebook, Twitter u. tml.) 2022.gadā kopumā lieto 84% (+2% salīdzinājumā ar 2021.g.).
Dati no pētījuma "Pētījums par Latvijas iedzīvotāju mediju satura lietošanas ieradumiem"25:
Uzdevumi:
[B-8-1] Veicināt elektronisko plašsaziņas līdzekļu un satura veidotāju izpratni par atbildīgu sociālo mediju izmantošanu profesionālos un privātos nolūkos.
[B-8-2] Veicināt starptautisko sadarbību ES tiesiskā regulējuma piemērošanā sociālo mediju jomā.
[B-8-3] Nodrošināt sadarbību ar sociālo mediju platformām (Facebook, Youtube, Google), lai novērstu, kā arī ierobežotu un pārtrauktu prettiesiska satura izplatīšanu.
[B-8-4] Izpratnes un atbildīgas iesaistes aktivizēšanas nolūkos veicināt lielāko sociālo mediju platformu vadlīniju un kampaņu pieejamību latviešu valodā.
[B-8-5] Atbalstīt digitālā nodokļa ieviešanu Latvijā un Eiropā. Lai līdzsvarotu Latvijas mediju ieņēmumus no mediju reklāmas tirgus salīdzinājumā ar globālajām platformām (piemēram, Google, Facebook, TikTok, Instagram), nepieciešams rast risinājumu reklāmas ieņēmumu saglabāšanai Latvijas mediju tirgū, kā viens no risinājumiem varētu būt vienota digitālā nodokļa ieviešana visā ES.
[B-8-6] Veicot pētījumus par sabiedrības mediju lietošanas paradumiem, analizēt arī Latvijas sabiedrības sociālo mediju lietošanas paradumus un īpatnības.
[B-8-7] Nodrošināt sadarbību ar PTAC un citām atbildīgajām institūcijām digitālās vides uzraudzībā.
B-9 Pašregulācija
Profesionālu mediju raksturo ne tikai augsti kvalitatīvs radītais saturs, bet arī atbildības uzņemšanās par redakcionālajiem lēmumiem - ētikas kodols un principi, kas nav pārkāpjami, un līdzās redakcionālajai neatkarībai arī redakcionālā atbildība. Latvijai visos laikos, bet jo īpaši šobrīd vajadzīgi stipri, neatkarīgi, augstas kvalitātes mediji, kuri atbalsta un praktizē demokrātiskā pasaulē vispāratzītos profesionālos un ētikas standartos balstītu pašregulāciju - ir godīgi un atklāti, ir paškritiski un uzņemas atbildību par savu darbu, vietu, lomu mediju vidē, par radīto saturu kā lineārajā, tā digitālajā vidē.
Ar pašregulāciju saprotams, ka paši mediji nosaka profesionālās uzvedības nosacījumus un uzrauga to ievērošanu. Lai praksē attīstītos un tiktu ievēroti elektronisko plašsaziņas līdzekļu pašregulācijas principi, nepieciešama mediju pašu vienošanās par šādas regulācijas nepieciešamību, kā arī institūcija, kas veicina šo principu ievērošanu, attīstību, veicinot kopējās mediju ekosistēmas kvalitatīvu darbību un izaugsmi. Latvijā viena no mediju vides pašregulācijas organizācijām ir biedrība "Latvijas Mediju ētikas padome".
Pašregulējošu principu noteikšana un to ievērošana ir īpaši nozīmīga sociālo mediju jomā, tostarp video koplietošanas platformās, lai aizsargātu bērnu tiesības, kā arī jebkuru platformas lietotāju no naidu kurinoša un drošību apdraudoša satura izplatīšanās.
Latvijā pašregulācijas joma ir vēl tikai sākuma posmā, ir nepieciešams apzināt citu valstu pieredzi šajā jautājumā, tomēr prognozējams, ka gaidāmi dažādi izaicinājumi tās ieviešanai un pilnvērtīgas darbības nodrošināšanai.
Uzdevumi:
[B-9-1] Veicināt mediju vienotu izpratni par pašregulāciju un tās uzlabojumiem, veicināt izglītojošus, informatīvus pasākumus - diskusijas un domapmaiņas - par pašregulācijas, ētikas un redakcionālās atbildības jautājumiem.
[B-9-2] Informēt par labās prakses piemēriem elektroniskos plašsaziņas līdzekļus, mediju un žurnālistikas pašregulācijas organizācijas, organizācijas, kas izveidotas vai dibinātas pašregulācijas funkcijas nodrošināšanai.
[B-9-3] Veicināt un atbalstīt pašregulatīvu organizāciju pārrobežu sadarbību un pieredzes apmaiņu.
[B-9-4] Nostiprināt izpratni, ka elektroniskie mediji ievēro ētikas standartus un atbildību par izplatīto saturu neatkarīgi no platformas. Jāpilnveido normatīvo aktu bāze, lai nodrošinātu, ka likumi, kuru ievērošanu uzrauga NEPLP elektronisko mediju vidē, ir attiecināmi arī uz digitālo vidi, piemēram, reklāmas izplatīšanas nosacījumiem komerciālajiem medijiem vai komerciālās reklāmas aizliegums sabiedriskajiem medijiem.
B-10 Mediju nozares tehnoloģiskā attīstība
Tehnoloģiju straujā attīstība ir mainījusi mediju vidi, padarījusi informatīvo telpu visaptverošu un pieejamu sabiedrībai, kur ģeogrāfisko robežu nozīme būtiski mazinājusies. Jaunu pieredzi satura izplatīšanā un pieejā nodrošina Latvijā pieejamā interneta pakalpojuma ātrums. ES Digitālās ekonomikas un sabiedrības indekss (DESI)26 liecina, ka Latvijā ir plašs fiksētu, ļoti augstas veiktspējas tīklu (VHCN) pārklājums (91%), kas par 21 procentpunktu pārsniedz ES vidējo rādītāju (70%). Vienlaicīgi mobilo platjoslas tīklu izmantošana ir palielinājusies no 74% 2018.gadā līdz 86% 2021.gadā, atpaliekot no ES vidējā rādītāja par 1 procentpunktu. Tas liecina, ka ātrdarbīgas platjoslas savienojumu (4G/NGA) gadījumā tendence aizstāt fiksētos sakarus ar mobilajiem turpinās. Tas nozīmē arvien plašākas iespējas izmantot mediju satura patēriņu, arī televīzijas vai pakalpojumu pēc pieprasījuma video saturu.
Tuvāko gadu laikā Latvijā attīstīsies 5G internets un tas nozīmē, ka būs pieejams vēl lielāks mobilā interneta datu plūsmas ātrums. Tas ļaus medijiem aizvien efektīvāk izmantot mākoņpakalpojumus un daudzviet atteikties no saviem datu uzglabāšanas un apstrādes serveriem, tos izvietojot mākoņos. Tādējādi mediji spēs nodrošināt savas darbības ilgtspēju, tā samazinot ekoloģisko pēdu, kā arī palielināt savas darbības finansiālo efektivitāti un satura veidošanas iespējas. Pateicoties datorskaitļošanas jaudu pastāvīgam pieaugumam un apjomīgajiem uzkrātajiem klientu datiem, kuri tiks apkopoti un analizēti visdažādākos līmeņos, aizvien lielāka nozīme būs mākslīgā intelekta pielietojumam praktiski visās mediju darbības jomās. Mediju uzdevums ir izmantot šīs jaunās tehnoloģiju dotās iespējas un tehnoloģiju piedāvātos rīkus, lai spētu maksimāli efektīvi rast savu vietu tirgū un savai mērķauditorijai piedāvāt to saturu, kas tai visvairāk interesē.
Tehnoloģiju attīstība maina lietotāju paradumus, tāpēc Latvijas medijiem ir jāspēj ilgtermiņā piedāvāt patērētājam to, ko tas vēlas ne tikai satura, bet arī tehnoloģiskās kvalitātes un pieejamības ziņā. Ar to saprotam, piemēram, UHD attēla izšķirtspējas standartu attīstīšanu atbilstoši Starptautiskās telekomunikāciju apvienības (The International Telecommunication Union (ITU)) rekomendācijām27.
Latvijā pieejamais mobilā tīkla pārklājums un straujā 5G tehnoloģijas attīstība ietekmē EPL, kuru darbībā pieaug aizvien jaudīgāku mobilo ierīču nozīme. Tādēļ primāri ir veicināma mobilo aplikāciju attīstība un mediju pieejamība interneta vidē. DAB radio standarta ieviešana Latvijā turpmākajā plānošanas periodā nav lietderīga ne finansiālo, ne esošā digitālā radio standarta DAB+ piedāvāto ierobežoto tehnisko iespēju dēļ. Ir saglabājama un attīstāma FM zemes apraide tā, lai tā būtu pieejama visplašākajai iedzīvotāju auditorijai.
Uzdevumi:
[B-10-1] Jāatbalsta mediju modernizācija, sevišķi jāveicina to mediju darbība, kuri savu nākotni saredz kā savu (Latvijas) unikālu nišu kopējā starptautiskajā Eiropas mediju tirgus telpā un kuri ar savu darbību spēj radīt kvalitatīvu saturu latviešu valodā un sasniegt auditoriju gan Latvijā, gan ārpus tās.
[B-10-2] Jāveicina mediju tehnoloģiskā attīstība neatkarības un ilgtspējas virzienā - mākoņtehnoloģiju vidē, tā palielinot savas darbības mērogojamību un reizē finansiālo efektivitāti un konkurētspēju. Izmantojot modernas mākoņtehnoloģijas, tiek būtiski paaugstināta arī mediju datu arhīvu drošība, kiberdrošība un mediju spēja strādāt kritisku apdraudējumu situācijās.
[B-10-3] Jārada apstākļi mediju infrastruktūras attīstībai tā, lai tajā būtu pieejami dažādi savstarpēji aizvietojami un elastīgi izmantojami tehnoloģiskie risinājumi krīzes situācijās, jārada labvēlīgi apstākļi, lai mediji attīstītu iespējas strādāt ārkārtas apstākļos, lai spētu nodrošināt rezerves kanālus datu pārraidei, komunikācijai un apraidei.
[B-10-4] Jāturpina nodrošināt televīzijas programmu apraide ciparformātā maksas zemes apraides tīklā vismaz līdz 2030.gadam.
[B-10-5] Nepieciešams regulāri pētīt un analizēt mediju tehnoloģisko attīstību, veidot nozares diskusijas un pieredzes apmaiņas pasākumus, tādējādi sekmējot tehnoloģiski attīstītu un konkurētspējīgu Latvijas mediju telpu.
C. KVALITATĪVA SATURA PIEEJAMĪBA, MEDIJU SASNIEDZAMĪBA
Mūsdienu mediju vidē, kur nodrošināta brīva pieeja saturam citās valodās, ir būtiski nodrošināt kvalitatīvas latviešu valodas lietošanu un veicināt tās pieejamību mediju saturā visās platformās.
Ar valodas nodrošināšanu televīzijās, radio vai pakalpojumos pēc pieprasījuma saprot programmas vai pakalpojuma oriģinālvalodu, valodas skaņu celiņu, subtitrus vai tamlīdzīgus pieejamības risinājumus, kurus ir būtiski nodrošināt mediju veidotajā saturā, lai sasniegtu pēc iespējas lielāku sabiedrības daļu.
C-1 Pareizas latviešu valodas lietojums un pieejamība
Latviešu valoda ir Latvijas valsts pamatvērtība - identitātes pamats un valstiskuma kodols. Valodas prasmes veicina piederību valstij, valodas statuss un prestižs ir jaudīgs rīks, kas nosaka sabiedrības viedokli un uzvedību (rīcību).
Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem28 2022.gadā latviešu skaits Latvijā ir 1,18 miljoni, un to īpatsvars iedzīvotāju kopskaitā ir 63%. Vērtējot to kopsakarā ar 2011.gada tautas skaitīšanas datiem29, secināms, ka līdzīgā apjomā varētu būt arī latviešu valodas lietojums ģimenē.
Lai sekmētu latviešu valodas saglabāšanu un nostiprināšanu ilgtermiņā, veicinātu tās lietojumu Latvijas iedzīvotāju savstarpējā saziņā, ir jārūpējas par pareizas valodas pieejamību, un medijiem šī mērķa nodrošināšanā ir būtiska loma.
Uzdevumi:
[C-1-1] Veicināt latviešu valodas kā valsts valodas lietojumu informatīvajā telpā izcilā līmenī - elektronisko plašsaziņas līdzekļu saturs tiek veidots valodā, kas ir paraugs visai sabiedrībai un palīgs pareizas latviešu valodas apguvē cittautiešiem.
[C-1-2] Veicināt valodas zināšanu un prasmju pilnveidojošu aktivitāšu (mācību, kursu, semināru, meistarklašu utt.) ieviešanu, nostiprināšanu un attīstību elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos.
[C-1-3] Veicināt pareizas latviešu valodas lietojumu, tajā skaitā satura tulkojumos un subtitros.
[C-1-4] Latviešu valodas lietojuma kvalitātes paaugstināšanas nolūkos sadarboties ar Latviešu valodas aģentūru, Valsts Valodas centru un citām ieinteresētajām institūcijām, iesaistīties un atbalstīt aktivitātes, kas veicina valodas prasmju attīstību un latviešu valodas - vienīgās valsts valodas - statusa nostiprināšanos elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos.
[C-1-5] Veicināt regulāra valodas prasmju, valodas atbilstīga lietojuma (rakstos un mutvārdos) izvērtējuma ieviešanu elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos.
[C-1-6] Atbalstīt valodas redaktora amata ieviešanu elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos.
[C-1-5] Stiprināt radio un televīzijas programmu latviešu valodā pieejamību un kvalitatīvu uztveršanu, tajā skaitā bezmaksas zemes apraidē, visā Latvijas teritorijā, it īpaši Latvijas-Krievijas un Latvijas-Baltkrievijas pierobežās.
C-2 Elektronisko plašsaziņas līdzekļu pakalpojumu, to satura pieejamība
Informācijas pieejamība ir viens no cilvēktiesību pamatprincipiem un audiovizuālā satura pieejamības nodrošināšana ir sevišķi nepieciešama personām ar invaliditāti, lai tās varētu pilnvērtīgi piedalīties visās dzīves jomās.
Visiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem kopš 2020. gada decembra EPLL ir noteikts pienākums pakāpeniski un nepārtraukti realizēt pasākumus, lai nodrošinātu sabiedrībai vienlīdzīgu pieeju informācijai.
Satura pieejamības pamata risinājumi:
1) subtitrēšana,
2) zīmju valoda (surdotulkojums),
3) subtitri personām ar dzirdes traucējumiem,
4) ierunāti subtitri,
5) audio apraksti.
2021.gadā Latvijas elektronisko plašsaziņas mediju vidē satura pieejamība tika nodrošināta atšķirīgos veidos un apjomos, no dažām subtitrētām raidījumu stundām televīzijas programmās līdz pat 85% subtitrētām satura vienībām audiovizuālos pakalpojumos pēc pieprasījuma.30
Taču kopumā satura un līdz ar to informācijas pieejamība vērtējama kā zema, lielākoties mediji to nodrošina, lai izpildītu likuma prasības izvēlēties subtitrus kā vienu no veidiem raidījumu svešvalodā izplatīšanai. Tikmēr NEPLP pētījums31 liecina, ka subtitrus lieto plaša sabiedrības daļa, tostarp, lai varētu skatīties saturu klusumā, mācīties valodu vai labāk saprastu audiovizuālo saturu.
Sabiedrisko mediju programmās 2022.gadā satura pieejamība nodrošināta trešdaļai satura, taču nepieciešams panākt, lai nākamo piecu gadu laikā pieejamības līmenis, nodrošinot subtitrus, surdotulkojumu sasniegtu vismaz pusi satura LTV programmā "LTV1", kas ir viena no populārākajām un nozīmīgākajām televīzijas programmām Latvijā.
Uzdevumi:
[C-2-1] Nākamo piecu gadu laikā (no 2023.gada līdz 2027.gadam) panākt būtiski lielāku satura pieejamību elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos, it īpaši nacionāla līmeņa televīzijas programmās, nodrošinot subtitrus raidījumiem latviešu valodā.
[C-2-2] Lai nodrošinātu plašu un efektīvu satura pieejamību medijos valsts valodā, jāveicina centralizētu risinājumu un tehnoloģiju nodrošināšana. Tas nozīmē plašāku starpnozaru un iestāžu savstarpēju sadarbību. Jāveicina ar valsts resursu līdzdalību apmaksātu filmu, seriālu vai citu raidījumu subtitrēšana, kas tādējādi nebūtu jādara atsevišķi katram medijam, kas vēlas izplatīt konkrēto saturu.
[C-2-3] Jāveicina centralizēti risinājumi zīmju valodas (surdotulka) nodrošināšanā, vismaz sabiedrībai svarīgas informācijas pasniegšanas laikā medijiem, tostarp valsts institūcijām piesaistot surdotulku nozīmīgas informācijas paziņošanas gadījumos.
[C-2-4] Lielāka apjoma subtitrēta satura nodrošināšanai medijos ir svarīga mākslīgā intelekta risinājumu izstrāde, to attīstīšana un ieviešana mediju darbā.
[C-2-5] Jānodrošina mērķēts atbalsts medijiem satura pieejamības palielināšanai, tostarp primāri specifisku subtitru nodrošināšanai, piemēram, akustiskiem (darbību, procesu) aprakstiem, kas ir resursietilpīgs, manuāli veicams risinājums.
[C-2-6] Sadarbojoties iestādēm, tostarp NEPLP, un mediju nozarei, ir jāizstrādā standarti subtitriem, lai tādējādi veicinātu vienotu pieeju kvalitatīvu un atbilstošu risinājumu izmantošanā.
[C-2-7] Medijos jāveicina mērķēta un samērīga zīmju valodas nodrošināšana tiešraides raidījumiem, tostarp primāri ziņu, informatīvi analītiskajiem raidījumiem, kā arī raidījumiem bērniem, jauniešiem.
[C-2-8] Programmu izplatītājiem jāizstrādā un jāievieš risinājumi pakalpojuma piekļūstamības nodrošināšanai, tostarp personām ar īpašām vajadzībām, invaliditāti.
[C-2-9] Jāveicina digitalizētā satura, tostarp arhīva, pieejamība, nodrošinot subtitrus.
D. REZULTATĪVIE RĀDĪTĀJI
Nr. |
Rezultatīvais rādītājs |
Bāzes vērtība, 2022.gads |
Mērķa vērtība, 2027.gads |
A. AIZSARGĀTA UN STIPRA LATVIJAS INFORMATĪVĀ TELPA | |||
1A |
Ar autortiesībām un blakustiesībām aizsargātā audiovizuāla satura (televīzijas) prettiesiska izmantošana ar viedtālruņa, datora vai TV ekrāna palīdzību (vidējais rādītājs, % mājsaimniecību) |
20%32 |
< 20% |
2A |
Bezmaksas zemes apraidē esošo televīzijas programmu vietu skaits |
8 |
≥ 8 |
3A |
Monitorētā satura apjoms elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, izmantojot arī tehnoloģiskos risinājumus (monitorēto raidstundu skaits gadā, neieskaitot monitorēto apjomu priekšvēlēšanu aģitācijas perioda laikā) |
6500 |
> 6500 |
4A |
Latvijā pieejamas televīzijas programmas latviešu valodā - pamatvalodā vai ar valodas celiņu (% no Latvijā retranslējamo audio un audiovizuālo programmu sarakstā iekļautajām televīzijas programmām) |
vidēji 15% |
> 30% |
5A |
Vienota sistēma tādu interneta resursu uzskaitei, kuriem ir ierobežota piekļuve Latvijas teritorijā |
- |
1 |
6A |
Televīzijas programmu pieejamība Latvijas iedzīvotājiem visā valsts teritorijā (% no iedzīvotāju kopskaita) |
99,8 |
99,8 |
B. DAUDZVEIDĪGA LATVIJAS ELEKTRONISKO MEDIJU VIDE, KAS SPĒJ PIELĀGOTIES TEHNOLOĢISKĀS ATTĪSTĪBAS IZAICINĀJUMIEM DIGITĀLAJĀ VIDĒ | |||
1B |
Sabiedrība uzticas Latvijas ziņu avotiem (sabiedrības daļa %, kas uzticas un drīzāk uzticas) |
49%33 |
> 49% |
2B |
Televīzijas programmu satura patēriņš (sabiedrības daļa %, kas televīziju izmanto vismaz reizi nedēļā) |
61%34 |
≥ 50% |
3B |
Radio programmu satura patēriņš (sabiedrības daļa %, kas radio izmanto vismaz reizi nedēļā) |
61%35 |
≥ 50% |
4B |
Audiovizuālu pakalpojumu pēc pieprasījuma satura patēriņš (sabiedrības daļa %, kas PPP izmanto vismaz reizi nedēļā) |
26%36 |
≥ 35% |
5B |
Regulāri organizētas mediju pārstāvju profesionālās pilnveides aktivitātes (skaits gadā) |
2 |
≥2 |
C. KVALITATĪVA SATURA PIEEJAMĪBA, MEDIJU SASNIEDZAMĪBA | |||
1C |
Izstrādāti subtitru kvalitātes standarti, lai veidotu vienotu praksi subtitru lietojumam elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos (skaits) |
- |
1 |
2C |
Socioloģiska pētījuma veikšana, izzinot Latvijas iedzīvotāju mediju un informācijas lietošanas paradumus (skaits gadā) |
1 |
1 |
3C |
Subtitrēts un surdotulkots saturs VSIA "Latvijas Televīzija" programmā "LTV1" (% no raidlaika) |
35% |
≥ 50% |
4C |
Kopējais subtitrētā satura apjoms Latvijā reģistrētajās un pieejamajās komerciālajās televīzijas programmās (% no kopējā diennakts raidlaika gadā) |
vidēji 3% |
≥ 5% |
Pielikumi
1. Apraides tiesību piešķiršanas kārtība uz 26 lapām;
2. Retranslācijas atļauju izsniegšanas un īstenošanas kārtība uz 7 lapām;
3. Audiovizuāla pakalpojuma pēc pieprasījuma sniegšanas kārtība uz 12 lapām;
4. Apliecinājums par patieso labuma guvēju uz 6 lapām;
5. Programmu ierakstu uzskaites žurnālu veidlapas (Excel datne);
6. Eiropas audiovizuālo darbu uzskaites veidlapas (Excel datne).
1 Dezinformācija - nepatiesa vai maldinoša informācija, kas tiek sagatavota, publiskota un izplatīta, lai gūtu ekonomisku labumu, maldinātu vai radītu kaitējumu (2018.gada 26.aprīļa Eiropas Komisijas paziņojums "Vēršanās pret dezinformāciju tiešsaistē: Eiropas pieeja.").
2 "Pētījums par Latvijas iedzīvotāju medijpratību un mediju satura lietošanas paradumiem", SIA "Latvijas Fakti", 2021.gads. Pieejams šeit: https://www.neplp.lv/lv/petijumi.
3 "Televīzijas un digitālā satura nelegālā apjoma patēriņš Latvijā un tā radīties zaudējumi valsts ekonomikai", Arnis Sauka, 2021.gads. Pieejams: https://www.neplp.lv/lv/petijumi.
4 Nelegāla sistēma - ierobežotas piekļuves sistēma, kas tiek izmantota bez aizsargāta pakalpojuma sniedzēja piekrišanas vai individuālas atļaujas. Par aizsargāta pakalpojuma sniedzēju šīs definīcijas izpratnē tiek uzskatīts pakalpojums (piemēram, raidīšana), kuru tā sniedzējs, pamatojoties uz ierobežotu piekļuvi, sniedz par attiecīgu atlīdzību (Aizsargāta pakalpojuma likums).
5 EPRA tīmekļa vietne. Pieejama: https://www.epra.org.
6 ERGA tīmekļa vietne. ERGA ziņojumi. Pieejama: https://erga-online.eu/?page_id=14.
7 "Pētījums par Latvijas iedzīvotāju mediju satura lietošanas ieradumiem", SIA "Latvijas Fakti", 2022.gads. Pieejams: https://www.neplp.lv/lv/petijumi.
8 Saskaņā ar LaRA tīmekļvietnē publicēto informāciju, skatīt šeit: https://www.lra.lv/lv/statistika/latvijas-mediju-reklamas-tirgus-apkopojuma-dati/; https://www.lra.lv/webroot/file/uploads/files/LV_reklamas_tirgus_dinamika_2013_2021.pdf.
9 "Pētījums par Latvijas iedzīvotāju mediju satura lietošanas ieradumiem", SIA "Latvijas Fakti", 2022.gads. Pieejams: https://www.neplp.lv/lv/petijumi.
10 Turpat.
11 Turpat.
12 Kantar, TV Metri, 2016. gada janvāris - 2022. gada novembris (01.01.2016.- 30.11.2022.), SIA "TNS Latvia". Pieejams: https://www.kantar.lv/petijumu-dati/televizija/.
13 "Pētījums par Latvijas iedzīvotāju mediju satura lietošanas ieradumiem", SIA "Latvijas Fakti", 2022.gads. Pieejams: https://www.neplp.lv/lv/petijumi.
14 Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.-2027.gadam, īpaši 394. un 398.paragrāfs, pieejams: https://likumi.lv/ta/id/315879-par-latvijas-nacionalo-attistibas-planu-20212027-gadam-nap2027 un https://www.pkc.gov.lv/lv/nap2027.
15 SD - standarta izšķirtspēja.
16 HD - augsta izšķirtspēja.
17 Pētījums "Kādu sabiedrisko labumu LTV, LR un LSM.lv sniedz iedzīvotājiem?", SIA "Latvijas Fakti", 2019.gads. Pieejams: https://www.neplp.lv/lv/petijumi.
18 "Pētījums par Latvijas iedzīvotāju mediju satura lietošanas ieradumiem", SIA "Latvijas Fakti", 2022.gads. Pieejams: https://www.neplp.lv/lv/petijumi.
19 Skatīt šeit: https://www.mfa.gov.lv/lv/mediji-un-komunikacijas-platformas.
20 "Card sharing" sistēma - televīzijas signāla dekodēšanas karšu koplietošanas tehnoloģiskais risinājums, kurā programma tiek atkodēta un koplietota caur satelītu ar koda atslēgu (minētais risinājums nodrošināts ar satelīta šķīvja, interneta pieslēguma un speciāli konfigurēta uztvērējā palīdzību, lai saņemtu un dekodētu ārzemju servera sūtītu signālu un klientam ļautu prettiesiski izmantot televīzijas saturu).
21 Saskaņā ar MAVISE datubāzē norādīto informāciju Youtube un Facebook jurisdikcijas valsts Stratēģijas apstiprināšanas brīdī ir Īrija. Skatīt šeit: https://mavise.obs.coe.int/q/ondemand/facebook; https://mavise.obs.coe.int/q/ondemand/youtube.
22 Jēdziens "sociālie mediji", Nacionālā enciklopēdija, skatīt šeit: https://enciklopedija.lv/skirklis/4805-soci%C4%81lie-mediji.
23 "Pētījums par Latvijas iedzīvotāju mediju satura lietošanas ieradumiem", SIA "Latvijas Fakti", 2022.gads. Pieejams: https://www.neplp.lv/lv/petijumi.
24 Turpat.
25 Turpat.
26 Digitālās ekonomikas un
sabiedrības indekss (The Digital Economy and Society
Index). Pieejams:
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/desi;
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/countries-digitisation-performance.
27 Starptautiskās telekomunikāciju apvienības (The International Telecommunication Union (ITU)) rekomendācijas. Pieejamas: https://www.itu.int/rec/R-REC-BT.2020-2-201510-I/en; https://www.itu.int/en/about/Pages/default.aspx.
28 Skatīt šeit: https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__POP__IR__IRE/IRE050.
29 Skatīt šeit: https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_OD/OSP_OD__tautassk__taut__tsk2011/?tablelist=true.
30 NEPLP Ziņojums par elektronisko plašsaziņas līdzekļu pakalpojumu pieejamības veicināšanu 2021.gadā. Pieejams: https://www.neplp.lv/lv/cita-informacija.
31 "Pētījums par audiovizuālo mediju satura pieejamību un pakalpojumu izmantošanu elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos un interneta vidē". SIA "Latvijas Fakti", 2021.gads. Pieejams: https://www.neplp.lv/lv/petijumi.
32 "Televīzijas un digitālā satura nelegālā apjoma patēriņš Latvijā un tā radīties zaudējumi valsts ekonomikai", Arnis Sauka, 2021.gads. Pieejams: https://www.neplp.lv/lv/petijumi.
33 "Pētījums par Latvijas iedzīvotāju mediju satura lietošanas ieradumiem", SIA "Latvijas Fakti", 2022.gads. Pieejams: https://www.neplp.lv/lv/petijumi.
34 Turpat.
35 Turpat.
36 Turpat.