Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 27 Liepājā 2024. gada 13. jūnijā (prot. Nr. 6, 25. §) Grozījumi Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes 2023. gada 15. jūnija saistošajos noteikumos Nr. 9 "Liepājas valstspilsētas pašvaldības atkritumu apsaimniekošanas saistošie noteikumi"PRECIZĒTI Izdoti saskaņā ar
Atkritumu apsaimniekošanas likuma Izdarīt Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes 2023. gada 15. jūnija saistošajos noteikumos Nr. 9 "Liepājas valstspilsētas pašvaldības atkritumu apsaimniekošanas saistošie noteikumi" (Latvijas Vēstnesis 2023., 140. nr.) šādus grozījumus: 1. Aizstāt visā tekstā vārdus "bioloģiski noārdāmie atkritumi" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "bioloģiskie atkritumi" (attiecīgā locījumā). 2. Svītrot 8.1. apakšpunktā vārdus "villas, mežsargu mājas, lauku mājas". 3. Papildināt ar 8.1 punktu šādā redakcijā: "8.1 Atkritumu apsaimniekotājs samazina saistošo noteikumu 8.1.-8.5. apakšpunktā noteikto nešķiroto sadzīves atkritumu izvešanas biežumu, nosakot divas reizes mazāku izvešanas biežumu attiecībā pret 8.1.-8.5. apakšpunktā norādīto, ja atkritumu radītājs vai valdītājs iesaistās dalītās atkritumu savākšanas sistēmā, nodrošinot, ka īpašumā radītie atkritumi (bioloģiskie atkritumi, plastmasa, papīrs, metāla vai stikla iepakojums) tiek savākti dalīti vai kompostēti saskaņā ar šo noteikumu prasībām." 4. Papildināt 15.4. apakšpunktu aiz vārda "apakšpunktos" ar vārdiem un skaitli "un 8.1 punktā". 5. Papildināt ar 15.1 punktu šādā redakcijā: "15.1 Tirdzniecības vietas (veikali, tirgus, tirdzniecības centri) ar platību virs 500 m2 un tirdzniecības vietai piegulošas autostāvvietas (sākot no vismaz 10 vietām, izņemot ielu malu stāvvietas), automazgātavas īpašnieki, apsaimniekotāji vai to pilnvarotas personas izveido atkritumu dalītās savākšanas punktu, nodrošinot vismaz plastmasas, papīra, metāla iepakojuma (vieglā iepakojuma) un stikla atkritumu dalītu savākšanu. Degvielas uzpildes stacijas, kurās uz vietas ir operatori, īpašnieks, apsaimniekotājs vai tā pilnvarota persona, nodrošina plastmasas, papīra un metāla iepakojuma (vieglā iepakojuma) atkritumu dalītu vākšanu." 6. Izteikt 20.2. apakšpunktu šādā redakcijā: "20.2. nodrošināt dalītu atkritumu vākšanu saskaņā ar normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un noslēgto līgumu starp Pašvaldību un atkritumu apsaimniekotāju, kā arī nodrošināt atkritumu radītājus ar atkritumu dalītās vākšanas konteineriem, tai skaitā plastmasas, papīra, metāla iepakojuma (vieglā iepakojuma), stikla un bioloģisko atkritumu dalītai vākšanai pēc nekustamā īpašuma īpašnieka vai nekustamā īpašuma pārvaldnieka pieprasījuma." 7. Izteikt 20.11. apakšpunktu šādā redakcijā: "20.11. Ja atkritumu apsaimniekotājs vai atkritumu radītājs vai valdītājs konstatē, ka savstarpēji noslēgtā Klienta atkritumu apsaimniekošanas līgumā nolīgtais atkritumu konteineru iztukšošanas reižu skaits noteiktajā laika periodā neatbilst faktiski radītajam atkritumu daudzumam, atkritumu apsaimniekotājam un atkritumu radītājam vai valdītājam ir jāvienojas par tādu konteineru iztukšošanas vai maisu savākšanas reižu skaitu, kas atbilst faktiskajai situācijai." 8. Papildināt ar 21.1 punktu šādā redakcijā: "21.1 Atkritumu dalītā vākšana veicama atbilstoši prasībām, ko noteicis atkritumu apsaimniekotājs." 9. Papildināt ar 30.1 punktu šādā redakcijā: "30.1 Atkritumu radītājiem, kas darbojas kādā no pārtikas piegādes ķēdes posmiem - primārā ražošana, pārstrāde un ražošana, pārtikas mazumtirdzniecība un citāda izplatīšana, restorāni un ēdināšanas pakalpojumi, ir pienākums dalīti vākt bioloģiskos atkritumus, kas rodas to saimnieciskās darbības rezultātā, un noslēgt līgumu ar atkritumu apsaimniekotāju par šo atkritumu izvešanu, ievērojot normatīvajos aktos un atkritumu apsaimniekotāja noteiktās prasības attiecībā uz šo atkritumu apsaimniekošanu. Bioloģisko atkritumu uzkrāšana veicama tādā veidā, kas nodrošina attiecīgā konteinera nepieejamību trešajām personām, kā arī grauzējiem, putniem un kaitēkļiem." 10. Papildināt ar 32.1 punktu šādā redakcijā: "32.1 Bioloģisko dārzu un parku atkritumu kompostēšanas vietu atļauts ierīkot daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas pagalmā ne tuvāk par 1,5 m no zemes vienības robežas, izņemot gadījumu, ja saņemts blakus esošā zemesgabala īpašnieka saskaņojums, ievērojot, ka: 32.11. ir saņemta daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas kopīpašnieku piekrišana; 32.12. kompostēšana nerada traucējumus trešajām personām un neapdraud vidi; 32.13. kompostēšanai atļauts izmantot tikai rūpnieciski ražotas šim nolūkam paredzētas kastes ar noslēgtām necaurredzamām malām un vāku; 32.14. uz komposta kastes tiek norādīts par kompostēšanas vietas uzturēšanu atbildīgās personas kontakttālrunis." Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs G. Ansiņš
Saistošo
noteikumu "Grozījumi Liepājas valstspilsētas pašvaldības
domes 2023. gada 15. jūnija saistošajos noteikumos Nr. 9
"Liepājas valstspilsētas pašvaldības atkritumu
apsaimniekošanas saistošie noteikumi""
|
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums |
Ar saistošajiem noteikumiem "Grozījumi Liepājas
valstspilsētas pašvaldības domes 2023. gada 15. jūnija
saistošajos noteikumos Nr. 9 "Liepājas valstspilsētas
pašvaldības atkritumu apsaimniekošanas saistošie
noteikumi"" (turpmāk - saistošie noteikumi) tiek
papildināti šobrīd spēkā esošie Liepājas valstspilsētas
pašvaldības domes 2023. gada 15. jūnija saistošie noteikumi
Nr. 9 "Liepājas valstspilsētas pašvaldības atkritumu
apsaimniekošanas saistošie noteikumi" (turpmāk -
noteikumi Nr. 9), iekļaujot normas, kas nodrošinās
iedzīvotājiem vēl pieejamāku atkritumu šķirošanu, un
nostiprinās visu pušu atbildību un pienākumus atkritumu
apsaimniekošanā, kā arī veikti tehniski grozījumi, kas
saistīti ar atsevišķu punktu precizēšanu.
Šobrīd Liepājas pašvaldībā vieglā iepakojuma un bioloģisko atkritumu konteineru uzstādīšana ir brīvprātīga, tādējādi dalīti savāktais atkritumu apjoms, īpaši bioloģisko atkritumu, ir neliels. Saistošo noteikumu mērķis ir palielināt dalīti vākto atkritumu apjomu, tāpēc tie paredz papildu prasības attiecībā uz atkritumu šķirošanu. Līdz ar dalīti savāktā atkritumu apjoma pieaugumu samazināsies apglabājamo atkritumu apjoms un palielināsies resursu izmantošanas efektivitāte, radot pozitīvu ietekmi uz vidi. Jānorāda, ka arī viens no Atkritumu apsaimniekošanas valsts plāna 2021.-2028. gadam mērķiem bija līdz 2023. gada 31. decembrim nodrošināt, ka bioloģiskie atkritumi ir vai nu pārstrādāti rašanās vietā vai dalīti savākti un nodoti pārstrādei. Eiropas Komisijas agrīnās brīdināšanas ziņojumā norādīts, ka pastāv risks, ka Latvija nesasniegs 2025. gada noteikto mērķrādītāju 55 % attiecībā uz sadzīves atkritumu sagatavošanu atkalizmantošanai un pārstrādei. Kā viens no iemesliem zemajiem pārstrādes rādītājiem ir zems dalīti vākto pārstrādājamo atkritumu, tai skaitā bioloģisko atkritumu, savākšanas apjoms. Viens no ieteikumiem, lai sasniegtu noteiktos mērķus, ir uzlabot sniegumu atkritumu dalītās vākšanas jomā. Arī viens no Liepājas valstspilsētas un Dienvidkurzemes novada attīstības programmas 2022.-2027. gadam uzdevumiem ir attīstīt atkritumu apsaimniekošanas sistēmas, veicināt dalīto atkritumu, tai skaitā arī bioloģisko atkritumu, vākšanu un šķiroto atkritumu īpatsvara pieaugumu. Saistošie noteikumi paredz, ka visiem atkritumu radītājiem, kas darbojas kādā no pārtikas piegādes ķēdes posmiem (primārā ražošana, pārstrāde un ražošana, pārtikas mazumtirdzniecība un citāda izplatīšana, restorāni un ēdināšanas pakalpojumi), ir pienākums dalīti vākt bioloģiskos atkritumus, kā arī jānodrošina plastmasas, papīra un metāla iepakojuma (vieglā iepakojuma) atkritumu dalīta vākšana tirdzniecības vietās ar platību virs 500 m2 un tirdzniecības vietai piegulošās autostāvvietās, sākot no vismaz 10 vietām (izņemot ielu malu stāvvietas), automazgātavās, degvielas uzpildes stacijās, kurās uz vietas ir operatori. Atkritumu dalītā vākšana veicama atbilstoši prasībām, ko noteicis atkritumu apsaimniekotājs. Lai veicinātu dārzu un parku atkritumu kompostēšanu iespējami tuvu to rašanās vietai, saistošie noteikumi ir papildināti ar jaunām normām, kas nosaka kārtību, kādā atļauta bioloģisko dārzu un parku atkritumu kompostēšana daudzdzīvokļu dzīvojamo māju pagalmos. Lai nodrošinātu, ka komposta kastes konstrukcija ir tāda, lai komposts nevarētu izbirt tai cauri, lai kastes sienas nedeformētos un lai vizuāli aizsegtu kompostu, saistošajos noteikumos iestrādāta prasība izmantot rūpnieciski ražotas komposta kastes. Liepājas valstspilsētas pašvaldība ne vēlāk kā līdz 2024. gada 1. novembrim izstrādās ieteikumus komposta kastu izvietošanai un komposta veidošanai un publicēs tos pašvaldības tīmekļvietnē www.liepaja.lv. Lai nodrošinātu atkritumu apsaimniekošanu atbilstoši faktiskajam radīto atkritumu apjomam, saistošie noteikumi papildināti ar nosacījumu, ja tiek konstatēts, ka savstarpēji noslēgtā klienta atkritumu apsaimniekošanas līgumā nolīgtais atkritumu konteineru iztukšošanas reižu skaits noteiktajā laika periodā neatbilst faktiski radītajam atkritumu daudzumam, atkritumu apsaimniekotājam un atkritumu radītājam ir pienākums vienoties par faktiskajai situācijai atbilstošu atkritumu savākšanu. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Saistošo noteikumu īstenošanai netiek prognozēta finansiāla ietekme uz pašvaldības budžetu, kā arī nav nepieciešama jaunu institūciju izveide, jo noteikumu īstenošanā iesaistītajām institūcijām nav plānoti jauni pienākumi vai funkcijas. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci |
Saistošo noteikumu īstenošana un ievērošana veicinās
sadzīves atkritumu dalītu vākšanu, tādējādi samazinot
atkritumu poligonā noglabājamo atkritumu apjomu un
uzlabojot vides kvalitāti kopumā.
Saistošie noteikumi nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas atkritumu radītājiem un valdītājiem un uzlabos atkritumu apsaimniekošanas pakalpojuma kvalitāti un pieejamību. Ievērojot saistošo noteikumu prasības, tiek nodrošināta droša atkritumu apsaimniekošana, līdz ar to nav tiešas ietekmes uz iedzīvotāju veselību. Ņemot vērā, ka saistošo noteikumu ievērošana ir saistoša visām juridiskajām personām, saistošo noteikumu īstenošanai nav tiešas ietekmes uz uzņēmējdarbības vidi kopumā. Saistošo noteikumu tiesiskā regulējuma mērķgrupa ir atkritumu radītāji un valdītāji, nekustamā īpašuma īpašnieki un pārvaldnieki, kā arī atkritumu apsaimniekotāji. Sabiedrības mērķa grupām projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām |
Saistošie noteikumi tiks publicēti oficiālajā izdevumā
"Latvijas Vēstnesis" un tīmekļvietnē
www.liepaja.lv, iepriekš nosūtot Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministrijai atzinuma sniegšanai.
Persona par atkritumu apsaimniekošanas jautājumiem var vērsties Liepājas Centrālajā administrācijā, SIA "Liepājas RAS", kas ir atkritumu poligona "Ķīvītes" apsaimniekotājs, kā arī pie sava atkritumu apsaimniekošanas pakalpojuma sniedzēja. Nav paredzētas izmaiņas administratīvo procesu kārtībā, kā arī nav paredzētas administratīvo procedūru izmaksas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
Saistošie noteikumi izstrādāti Pašvaldību likuma 4. panta
pirmās daļas 1. punktā noteiktās pašvaldības autonomās
funkcijas - organizēt iedzīvotājiem sadzīves atkritumu
apsaimniekošanas pakalpojumus neatkarīgi no tā, kā īpašumā
atrodas dzīvojamais fonds - realizēšanai.
Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešama jaunu institūciju izveide vai papildu cilvēkresursu piesaiste. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu |
Saistošo noteikumu izpildē iesaistītās institūcijas -
Liepājas Centrālā administrācija, kas nodrošinās
organizatorisko jautājumu izskatīšanu, un Liepājas
pašvaldības policija, kas nodrošinās saistošo noteikumu
ievērošanas kontroli.
Izpildes nodrošināšanai nav nepieciešami papildu resursi. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana |
Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa
sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir
vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai.
Saistošo noteikumu prasības un to izpilde neradīs papildu izmaksas pašvaldībai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša normatīviem aktiem. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām |
Saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais
paskaidrojuma raksts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai
tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē, kā arī
informācija izvietota pašvaldības telpās Rožu ielā 6
apmeklētājiem pieejamā vietā un iedzīvotāji varēja izteikt
viedokli laikā no 26. marta līdz 9. aprīlim. Tīmekļa vietnē
komentāri vai ieteikumi netika saņemti.
Ir saņemta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas 2024. gada 21. jūnija vēstule Nr. 1-18/4030 "Par precizētu saistošo noteikumu nosūtīšanu" (turpmāk - atzinums), kurā lūgts precizēt terminoloģiju atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām definīcijām, veikti precizējumi saistošajos noteikumos. |
Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs G. Ansiņš