Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Ventspils novada domes saistošie noteikumi Nr. 11 Ventspils novadā 2024. gada 30. maijā (prot. Nr. 52, 1. §) Par Ventspils novada domes 2013. gada 28. marta saistošo noteikumu Nr. 5 "Par Piltenes pilsētas ielu ikdienas uzturēšanas kārtību" atzīšanu par spēku zaudējušiemIzdoti saskaņā ar
Pašvaldību likuma Atzīt par spēku zaudējušiem Ventspils novada domes 2013. gada 28. marta saistošos noteikumus Nr. 5 "Par Piltenes pilsētas ielu ikdienas uzturēšanas kārtību". Ventspils novada domes priekšsēdētājs A. Mucenieks
Ventspils
novada domes 2024. gada 30. maija saistošo noteikumu
Nr. 11 "Par Ventspils novada domes 2013. gada
28. marta saistošo noteikumu Nr. 5 "Par Piltenes
pilsētas ielu ikdienas uzturēšanas kārtību" atzīšanu par
spēku zaudējušiem"
|
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums |
Saskaņā ar likuma "Par autoceļiem" 1. panta otro
daļu, likuma "Par pašvaldībām" 43. panta pirmās
daļas 6. un 11. punktu Ventspils novada dome 2013. gada
28. martā ir izdevusi saistošos noteikumus Nr. 5
"Par Piltenes pilsētas ielu ikdienas uzturēšanas
kārtību" (protokols Nr. 3, 14. §; turpmāk -
Noteikumi Nr. 5). Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 6.
punktā noteikts, ka pašvaldību lēmējinstitūcija (dome)
nodrošina izdoto uz 2023. gada 1. janvārī spēku
zaudējušā likuma "Par pašvaldībām" normu pamata
saistošo noteikumu izvērtēšanu un piemērošanu ne ilgāk kā
līdz 2024. gada 30. jūnijam.
Ceļu uzturēšana tehniskā kārtībā nav darbība publisko tiesību jomā, bet gan privāto tiesību jomā. Pašvaldības ielu uzturēšanas kārtība ir saistoša tikai attiecīgai pašvaldības iestādei, kura veic nepieciešamos pašvaldības ielu uzturēšanas darbus. Līdz ar to pilsētas ielu uzturēšanas kārtība ir nosakāma ar pašvaldības iekšējo normatīvo aktu, nevis pašvaldības saistošajiem noteikumiem. Noteikumu Nr. 5 izdošanas tiesiskā pamatojumā norādītā tiesību normā - likuma "Par autoceļiem" 1. panta otrā daļa paredz, ka pilsētu ielas ir attiecīgo pašvaldību iestāžu pārziņā, un to uzturēšanas un lietošanas kārtību nosaka šīs iestādes, no kā izriet, ka likumdevējs tajā nav ietvēris pilnvarojumu pašvaldībām noteikt šādu regulējumu ar saistošajiem noteikumiem. Autoceļu uzturēšanas kārtību regulē Ministru kabineta 2021. gada 7. janvāra noteikumi Nr. 26 "Noteikumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli". Savukārt atbildība par likumā "Par autoceļiem" noteikto autoceļu un ceļu inženierbūvju aizsardzības noteikumu pārkāpšanu paredzēta šā likuma IV sadaļā. Ievērojot iepriekš minētos tiesiskos apstākļus, saistošo noteikumu izdošana nepieciešama, lai novērstu Noteikumu Nr. 5 regulējuma dublēšanos ar likumu u.c. tiesību aktu normām un spēkā esamību pēc 2024. gada 30. jūnija - daļā, kas izdota uz likuma "Par autoceļiem" 1.panta otrās daļas pamata, bet nesatur likumdevēja deleģējumu izdot attiecīgu normatīvo aktu. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Atbilstoši likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas un 12. panta otrās daļas nosacījumiem, publiskā lietojumā esošie pašvaldību ceļi ir attiecīgo pašvaldību īpašums, pašvaldību ceļu un ielu pārvaldīšana, uzturēšana, projektēšana, renovācija, rekonstrukcija un būvniecība tiek finansēta no pašvaldību līdzekļiem un valsts līdzekļiem. Tā kā Noteikumu Nr. 5 atzīšana par spēku zaudējušiem negroza hierarhiski augstāka juridiska spēka normatīvajos aktos pašvaldībām noteikto funkciju, tiesību un pienākumu apjomu, saistošo noteikumu izdošana nerada ietekmi uz pašvaldības budžetu. |
3. Sociālā ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci |
Nav attiecināms. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām |
Nav attiecināms. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošie noteikumi neietekmē pašvaldības autonomo kompetenci vai deleģēto izpildei valsts pārvaldes uzdevumu apjomu, līdz ar ko to īstenošanai nav nepieciešami papildus finanšu līdzekļi vai citi resursi. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Nav attiecināms. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Pašvaldība - kā atvasināta publiska valsts pārvaldes institūcija darbojoties normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros - rīkojas tai piešķirtā deleģējuma ietvaros un savas pilnvaras izmanto tikai atbilstoši pilnvarojuma jēgai un mērķim. Ņemot vērā, ka ne vien saistošo noteikumu izdošanas tiesiskajam pamatojumam, bet arī saturam jābūt atbilstošam ārējā normatīvā akta mērķim, konkrētajā gadījumā - pašvaldības transporta infrastruktūras aizsardzība, kas nav sasniedzams ar ārēju normatīvu aktu, jo regulējums ir privāto tiesību jomas priekšmets, kā arī ievērojot, ka nav likumdevēja deleģējuma ar saistošajiem noteikumiem noteikt ielu uzturēšanas un lietošanas kārtību, ar Noteikumu Nr.5 atzīšanu par spēku zaudējušiem tiek nodrošināts Ventspils novada pašvaldības darbības tiesiskums, kas ir leģitīms mērķis un savādāk nav sasniedzams, kā arī nerada papildus izmaksas. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Saskaņā ar Pašvaldību likuma 46. panta trešo daļu, saistošo noteikumu projekts tika publicēts Ventspils novada pašvaldības mājaslapā www.ventspilsnovads.lv (Par mums→Dome→Saistošo noteikumu projekti), sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Termiņš sabiedrības viedokļa iesniegšanai: no 2024. gada 19. aprīļa līdz 2024. gada 3. maijam. Šajā laika periodā iedzīvotāju, sabiedrisko nodibinājumu, u.c. personu, viedokļi, priekšlikumi, ierosinājumi vai iebildumi saistībā ar attiecīgā normatīvā akta projektu nav saņemti. |
Ventspils novada domes priekšsēdētājs A. Mucenieks