Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Aizkraukles novada domes saistošie noteikumi Nr. 2024/12 Aizkrauklē 2024. gada 20. jūnijā Grozījums Aizkraukles novada domes 2024. gada 18. aprīļa saistošajos noteikumos Nr. 2024/6 "Par sociālo pakalpojumu sniegšanas kārtību Aizkraukles novadā"APSTIPRINĀTI Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu 1. Izdarīt Aizkraukles novada domes 2024. gada 18. aprīļa saistošajos noteikumos Nr. 2024/6 "Par sociālo pakalpojumu sniegšanas kārtību Aizkraukles novadā" (turpmāk - Noteikumi) šādu grozījumu: Izteikt Noteikumu 55. punktu šādā redakcijā: "55. Pakalpojumu piešķir uz laiku līdz 6 mēnešiem, ne vairāk kā 10 stundas nedēļā. Pakalpojuma sniegšanas termiņš var tikt pagarināts, ja, izvērtējot ģimenes (personas) sociālo funkcionēšanu, sociālās rehabilitācijas mērķa sasniegšanai ir nepieciešams pakalpojumu turpināt." 2. Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to izsludināšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis". Aizkraukles novada domes priekšsēdētājs L. Līdums
Aizkraukles novada domes
2024. gada 20. jūnija saistošo noteikumu
Nr. 2024/12 "Grozījums 2024. gada 18. aprīļa
saistošajos noteikumos Nr. 2024/6 "Par sociālo
pakalpojumu sniegšanas kārtību Aizkraukles
novadā""
|
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums |
1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis - ko pašvaldība
vēlas sasniegt ar saistošajiem noteikumiem, kādi būs
ieguvumi:
Saistošo noteikumu mērķis ir precizēt Aizkraukles novada domes 2024. gada 18. aprīļa saistošos noteikumus Nr. 2024/6 "Par sociālo pakalpojumu sniegšanas kārtību Aizkraukles novadā" (turpmāk - Saistošie noteikumi Nr. 2024/6), nosakot ģimenes asistenta pakalpojuma apjomu līdz 10 stundām mēnesī. Līdz saistošo noteikumu apstiprināšanai bija spēkā 2021. gada 17. novembra Aizkraukles novada domes saistošie noteikumi Nr. 2021/18 "Par sociālo pakalpojumu sniegšanas kārtību Aizkraukles novadā", kur noteiktais ģimenes asistenta pakalpojuma apjoms bija 15 stundas nedēļā. 1.2. Problēmas raksturojums, kuras risināšanai nepieciešami saistošie noteikumi: Ģimenes asistenta pakalpojums šobrīd tiek piedāvāts augsta riska ģimenēm ar bērniem, tai skaitā, kur bērniem ir uzvedības traucējumi, atkarība no psihoaktīvām vielām vai procesiem u.c. Ģimenes asistenta pakalpojuma esamība garantē ģimenes vai personas pakāpenisku sociālās funkcionēšanas uzlabošanos. Esošais pakalpojuma apjoms - līdz 10 stundām mēnesī rada risku nenodrošināt augsta riska ģimenēm pietiekamu atbalstu, lai nodrošinātu bērnu labākās intereses. 1.3. Pastāvošais tiesiskais regulējums, tā būtības skaidrojums un pastāvošā tiesiskā regulējuma nepilnību raksturojums: Esošie Saistošie noteikumi Nr. 2024/6 nenodrošina pietiekamu pakalpojuma apjomu iedzīvotājiem, kuriem tas būtu objektīvi nepieciešams. 1.4. Ja norādītās problēmas risināšanai nav tiesiskā regulējuma, tad skaidro, kādas sekas rada tiesiskā regulējuma neesamība: Saistošo noteikumu neesamība rada risku pasliktināties sadzīves apstākļiem augsta riska ģimenēm ar bērniem, tai skaitā, kur bērniem ir uzvedības traucējumi, atkarība no psihoaktīvām vielām vai procesiem. 1.5. Iespējamo alternatīvu, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, raksturojums, to ieviešanas trūkumi un priekšrocības: tiek piemērota Saistošo noteikumu Nr. 2024/6 esošā redakcija, kas tikai daļēji risina problēmu - ģimenes vai personas pakāpenisku sociālās funkcionēšanas uzlabošanos. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu |
2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes
prognoze uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus
aprēķinus:
Finansējums sociālo pakalpojumu nodrošināšanai apstiprināts ar Aizkraukles novada domes 2024. gada 25. janvāra saistošajiem noteikumiem Nr. 2024/1 "Par Aizkraukles novada pašvaldības budžetu 2024. gadam". 2.1.1. samazina vai palielina ieņēmumu daļu: Pašvaldības ieņēmumu daļa nemainās. 2.1.2. samazina vai palielina izdevumu daļu: Pašvaldības izdevumu daļa nemainās. 2.1.3. ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā (piemēram, vai, lai īstenotu saistošos noteikumus, jāsamazina finansējums citām pozīcijām): Izdevumi neietekmē citas pašvaldības budžeta pozīcijas. informācija par nepieciešamajiem resursiem sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi (saistībā ar 5., 6. sadaļu). Jaunu darba vietu veidošanu saistošie noteikumi neparedz. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci |
3.1. Sociālā ietekme - ietekme uz cilvēku dzīvesveidu,
kultūru, labsajūtu, sabiedrību kopumā, kā arī ietekme uz
konkrētām sabiedrības grupām, tai skaitā sociālās
atstumtības riskam pakļautajām sabiedrības grupām, personu
ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām, uz
dzimumu līdztiesību:
Saistošie noteikumi atstās tiešu, pozitīvu ietekmi uz augsta riska ģimenēm ar bērniem, kā arī nodrošinās ģimenes vai personas pakāpenisku sociālās funkcionēšanas uzlabošanos. 3.2. Ietekme uz vidi - ar saistošo noteikumu īstenošanu izraisītas tiešas vai netiešas pārmaiņas vidē, kuras ietekmē vai var ietekmēt cilvēku, viņa veselību un drošību, kā arī bioloģisko daudzveidību, augsni, zemes dzīles, ūdeni, gaisu, klimatu, ainavu, kultūras un dabas mantojumu, iespējamā pakļautība avāriju vai katastrofu riskiem un visu minēto jomu mijiedarbība: Nav attiecināms. 3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību, iekļaujot informāciju par to, vai saistošie noteikumi: 3.3.1. ietekmēs (piemēram, uzlabos, atjaunos, pasliktinās) vai neietekmēs cilvēku veselību: Nav attiecināms. 3.3.2. nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas veselības jomā: Nav attiecināms. 3.3.3. radīs jaunas tiesības vai uzliks jaunus pienākumus veselības jomā: Nav attiecināms. 3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā: Nav attiecināms. 3.5. Ietekme uz konkurenci: Nav attiecināms. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām |
4.1. Institūcija, kurā privātpersona var vērsties saistošo
noteikumu piemērošanā:
Lai saņemtu saistošajos noteikumos minētos sociālos pakalpojumus, personai ir jāvēršas Aizkraukles novada Sociālajā dienestā (teritoriālajās vienības un attālinātajos klientu pieņemšanas punktos Aizkraukles novada pagastu pakalpojumu centros). 4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz saistošo noteikumu projekts, tai skaitā akcentē, kā piedāvātais regulējums maina līdzšinējo kārtību: Lai saņemtu saistošajos noteikumos minētos sociālos pakalpojumus pabalstus, personai jāievēro procedūras posmi, kuri ir noteikti Saistošo noteikumos Nr. 2024/6. 4.3. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas: 4.3.1. saimnieciskās darbības veicējiem: Nav paredzētas. 4.3.2. fiziskajām personām: Nav paredzētas. 4.3.3. nevalstiskā sektora organizācijām: Nav paredzētas. 4.3.4. budžeta finansētām institūcijām: Nav paredzētas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
5.1. Pašvaldību funkcijas, kuru izpildei tiek izstrādāti
šie saistošie noteikumi:
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta 9. daļu pašvaldību autonomā funkcija ir nodrošināt iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus. Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 9. pantu pašvaldībai, kuras teritorijā ir deklarētā personas dzīvesvieta, ir pienākums nodrošināt personai iespēju saņemt tās vajadzībām atbilstošus sociālos pakalpojumus un sociālo palīdzību. Bērnu tiesību aizsardzības likuma 26. panta 2. daļa nosaka, ka ja vecāku un bērna attiecības nenodrošina bērna attīstībai labvēlīgu vidi vai bērns ir hroniski slims, pašvaldība palīdz ģimenei, nodrošinot psihologa, sociālā pedagoga vai cita speciālista konsultāciju, izraugās bērnam atbalsta ģimeni vai uzticības personu, kura palīdz noregulēt bērna un vecāku savstarpējās attiecības. Atbalsta ģimene vai uzticības persona, pamatojoties uz trīspusēju vienošanos, kas noslēgta starp atbalsta ģimeni vai uzticības personu, pašvaldības sociālo dienestu un ģimeni, kurai nepieciešams atbalsts, sniedz atbalstu bērnam vai ģimenei. 5.2. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti saistošo noteikumu īstenošanā (tostarp, vai tiks uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem, veidotas jaunas darba vietas u.tml.): Lai īstenotu saistošajos noteikumos paredzēto, Pašvaldība ir izveidojusi iestādi Aizkraukles novada Sociālais dienests, kura organizē sociālo darbu, nodrošina sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības sniegšanu un administrēšanu un ir atbildīga par valsts deleģēto funkciju pašvaldībai sociālās aizsardzības jomā izpildi. Sociālās pakalpojumu organizēšanu un administrēšanu nodrošina Sociālās darba un sociālo pakalpojumu nodaļa. Saistošo noteikumu īstenošanā Aizkraukles novada pašvaldības Administrācijas Finanšu un grāmatvedības nodaļa, kas nodrošina samaksu par saņemtajiem pakalpojumiem un Juridiskā nodaļa, kas sniedz konsultatīvu atbalstu saistošo noteikumu piemērošanā. Saistošie noteikumi neparedz uzlikt jaunus pienākumus vai uzdevumus esošajiem darbiniekiem, kā arī neparedz izveidot jaunas darba vietas. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu |
6.1. Saistošo noteikumu izpildē iesaistītās institūcijas,
tai skaitā, vai paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo
likvidācija vai reorganizācija:
Saistošo noteikumu izpildi nodrošina Aizkraukles novada Sociālais dienests un Aizkraukles novada pašvaldības Administrācija. Jaunu institūciju izveidi, esošo likvidāciju vai reorganizāciju saistošie noteikumi neparedz. 6.2. Izpildes nodrošināšanai nepieciešamie resursi un to pamatotība (nedublējot 2. sadaļā norādīto): Ņemot vērā, ka sociālo pakalpojumu organizēšanu un administrēšanu nepieciešams veikt visā Aizkraukles novada administratīvajā teritorijā, nepieciešami vismaz 12 sociālā darba speciālisti. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana |
7.1. Vai saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa
sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir
vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai:
Saistošie noteikumi nodrošina mazaizsargāto iedzīvotāju pamatvajadzību nodrošināšanu un uzturēšanu, līdz ar to secināms, ka saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanai un paredz tikai to, kas vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai, līdz ar to Saistošo noteikumu izpildei nepieciešamais Pašvaldības finansējums pretstatā sabiedrībai kopumā gūtajam labumam ir nepieciešams un ir samērīgs. 7.2. Samērīguma tests: 7.2.1. vai pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai: Pašvaldība nodrošina Pašvaldību likumā noteikto funkciju izpildi. 7.2.2. vai nav saudzējošāku līdzekļu leģitīmā mērķa sasniegšanai: Pašvaldība var noteikt citu pakalpojumu veidu un apmēru (labvēlīgākus saņēmējam). 7.2.3. vai pašvaldības rīcība ir atbilstoša: Pašvaldības rīcība, izstrādājot saistošos noteikumus, ir samērīga atbilstoši pašvaldības finansiālajām iespējām. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām |
8.1. Sabiedrības pārstāvji (tostarp biedrības,
nodibinājumi, apvienības u.tml.), ar kuriem notikušas
konsultācijas saistošo noteikumu izstrādes procesā:
Sabiedrības pārstāvji nav iesaistīti konsultācijās saistošo noteikumu izstrādes procesā. 8.2. Izmantotais sabiedrības līdzdalības veids (lai atspoguļotu, kā pašvaldība ir centusies sasniegt mērķgrupu, kā arī noskaidrot pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli): Saskaņā ar Pašvaldību likuma 46. panta trešo daļu saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts no 2024. gada 29. maija līdz 2024. gada 12. jūnijam publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.aizkraukle.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Sabiedrības priekšlikumi un iebildumi par saistošo noteikumu projektu nav saņemti. |
Aizkraukles novada domes priekšsēdētājs L. Līdums