Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Konkurences padomes lēmums Nr. 13 Lēmuma publiskojamā versija Rīgā 2024. gada 27. jūnijā (prot. Nr. 37, 2. §) Par tirgus dalībnieku apvienošanosLieta Nr. KL/2.2-4.1/24/13 Konkurences padomē (turpmāk - KP) 18.04.2024. saņemts ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos (turpmāk - Ziņojums), SIA "LATVIJAS ZAĻAIS PUNKTS" (reģistrācijas numurs 40003475890) iegūstot vienpusēju izšķirošu ietekmi pār Sabiedrību ar ierobežotu atbildību "EKO OSTA" (reģistrācijas numurs 40003428805, turpmāk - SIA "EKO OSTA"). Sākotnēji iesniegtais Ziņojums neatbilda Ministru kabineta noteikumu Nr. 800 "Kārtība, kādā iesniedz un izskata pilno un saīsināto ziņojumu par tirgus dalībnieku apvienošanos" (turpmāk - Noteikumi Nr. 800) prasībām, un KP 26.04.2024. vēstulē par to informēja Ziņojuma iesniedzēju. KP 31.05.2024. saņēma papildinātu Ziņojumu, kā arī lūgumu, pamatojoties uz Administratīvā procesa likuma 46. pantu, atjaunot Ministru kabineta 14.06.2016. noteikumu Nr. 363 "Noteikumi par valsts nodevu par apvienošanās izvērtēšanu" 5. punktā noteikto termiņu neatbilstību novēršanai Ziņojumā. KP 06.06.2024. pieņēma lēmumu atjaunot procesuālo termiņu (KP 06.06.2024. sēdes protokols Nr. 32, 6. §). Savukārt, papildinātais Ziņojums atbilda Noteikumu Nr. 800 prasībām, un tādējādi atbilstoši Noteikumu Nr. 800 4. punktam Ziņojuma saņemšanas diena ir 31.05.2024. Izvērtējot Ziņojumā ietverto un KP rīcībā esošo informāciju, KP konstatēja: apvienošanās rezultātā SIA "LATVIJAS ZAĻAIS PUNKTS" iegūs vienpersonisku izšķirošu ietekmi pār SIA "EKO OSTA". Līdz ar to apvienošanās atbilst Konkurences likuma 15. panta pirmās daļas 3. punktam un saskaņā ar Konkurences likuma 15. panta otro daļu ir paziņojama KP. Saskaņā ar Ziņojumā sniegto informāciju SIA "LATVIJAS ZAĻAIS PUNKTS" pamatdarbība ir iepakojuma atkritumu, elektrisko un elektronisko iekārtu un videi kaitīgo preču atkritumu savākšanas un pārstrādes organizēšana. SIA "LATVIJAS ZAĻAIS PUNKTS" ietilpst AS Eco Baltia grupā, kuras sastāvā esošie uzņēmumi saskaņā ar Ziņojumā norādīto galvenokārt nodarbojas ar vides apsaimniekošanu un atkritumu pārstrādi (aptverot ciklu no atkritumu savākšanas līdz to pārstrādei), sadzīves un šķiroto atkritumu apsaimniekošanu, izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu, būvgružu, lielgabarīta atkrituma apsaimniekošanu, kā arī ceļu, ielu un teritoriju tīrīšanu un uzturēšanu Baltijā. SIA "EKO OSTA" nodarbojas ar atkritumu apsaimniekošanu un pārstrādi, ar naftas produktiem piesārņotu ūdeņu savākšanu, pārvadāšanu, attīrīšanu un pārstrādi, vides sanāciju un kvalitātes monitoringu. SIA "EKO OSTA" veic kuģu radīto atkritumu apsaimniekošanu, t.sk. Rīgas, Skultes, Salacgrīvas, Engures, Lielupes, Mērsraga ostu teritorijās savākto kuģu radīto naftas atkritumu attīrīšanu. SIA "EKO OSTA" sniegto atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu ietvaros tiek veikta galvenokārt dažāda veida bīstamo atkritumu savākšana, pārvadāšana un citas ar atkritumu apsaimniekošanu saistītās darbības. Pamatojoties uz Ziņojumā sniegto informāciju un KP veikto analīzi, secināms, ka apvienošanās dalībnieku pamatdarbība pārklājas un apvienošanās ietekmē smēreļļu, eļļas filtru, riepu, akumulatoru un elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu savākšanas un pārvadāšanas tirgus Latvijas teritorijā. Apvienošanās rezultātā tiks ietekmēti arī ar šiem tirgiem vertikāli saistīti tirgi - videi kaitīgo preču (smēreļļas, eļļas filtri, riepas, akumulatori) ražotāju atbildības sistēmu tirgus Latvijas teritorijā, kā arī elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu ražotāju atbildības sistēmu tirgus Latvijas teritorijā. Apvienošanās izvērtēšanas ietvaros tirgus definīcijas ir atstātas atvērtas un izvērtējums veikts arī pie šaurākām ražotāju atbildības sistēmu tirgus definīcijām. Ziņojumam pielikumā pievienots 19.03.2024. noslēgtais kapitāldaļu pirkuma līgums (turpmāk - Līgums), kas nosaka nekonkurēšanas saistības daļu pārdevējiem, t.i., (*). Papildus 26.06.2024. KP saņēma SIA "LATVIJAS ZAĻAIS PUNKTS" skaidrojumu par nekonkurēšanas saistību ģeogrāfisko tvērumu, kurā norādīts: (*). Ievērojot minēto, konstatējams, ka Līgumā paredzētās nekonkurēšanas saistības attiecībā uz ģeogrāfisko tvērumu aptver gan Latvijas teritoriju, gan arī plašāku teritoriju nekā Latvija. Veicot apvienošanās izpēti, ņemami vērā konkurences ierobežojumi, kas tieši saistīti ar apvienošanās īstenošanu, to veidi un termiņi. Novērtējot minētos ierobežojumus, ņemams vērā, vai (i) konkurences ierobežojums ir tieši saistīts ar apvienošanās darījumu, (ii) ierobežojums ir objektīvi nepieciešams un (iii) ir samērīgs.1 Novērtējot nekonkurēšanas saistību ģeogrāfisko tvērumu, kas aptver teritoriju ārpus Latvijas, vērā ņemams arī Eiropas komisijas paziņojuma par ierobežojumiem, kas tieši saistīti un nepieciešami koncentrāciju īstenošanai (turpmāk - Paziņojums)2 22. punkts. Izvērtējot Līgumā paredzētās nekonkurēšanas saistības, ciktāl tas attiecas uz nekonkurēšanas saistību termiņu un Latvijas teritoriju, minētās saistības ir objektīvi nepieciešamas un samērīgas. Tādējādi šajā daļā ierobežojums uzskatāms par tieši attiecināmu un nepieciešamu apvienošanās īstenošanai. Vienlaikus par pamatotām nav uzskatāmas nekonkurēšanas saistības, kas attiecināmas uz plašāku teritoriju nekā Latvija - (*). (*). Izvērtējot minēto, KP secina, ka nav sniegts pietiekams pamatojums, lai KP varētu novērtēt nepieciešamību noteikt nekonkurēšanas saistības plašākā teritorijā nekā Latvija. Savukārt apstāklis, ka (*), nav pietiekams pamatojums, lai konstatētu, ka SIA "EKO OSTA" veic komercdarbību vai plāno veikt komercdarbību, veicot investīcijas, šajās teritorijās. Izrietoši, ciktāl papildu ierobežojumi nosaka SIA "EKO OSTA" un SIA "LATVIJAS ZAĻAIS PUNKTS" pienākumu nekonkurēt konkrētajos tirgos (*), uz to Lēmums nav attiecināms. KP norāda, ka apvienošanās dalībnieku vienošanās par nekonkurēšanu daļā, uz kuru Lēmums neattiecas, var tikt vērtēta atbilstoši aizliegtas vienošanās regulējumam saskaņā ar KL 11. pantu vai Līguma par Eiropas Savienības darbību 101. pantu, ja vienošanās par nekonkurēšanu šajā daļā tiks piemērota. Izvērtējot Ziņojumā sniegto un KP rīcībā esošo informāciju, secināms, ka apvienošanās rezultātā būtiski nemazināsies konkurence un neizveidosies vai nenostiprināsies dominējošais stāvoklis ietekmētajos tirgos Latvijā. Līdz ar to atbilstoši Konkurences likuma 16. panta ceturtajai daļai apvienošanās ir atļaujama. Ņemot vērā minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 8. panta pirmās daļas 5. punktu, 15. panta pirmās daļas 3. punktu un 16. panta pirmo un ceturto daļu, Konkurences padome nolēma: atļaut apvienošanos, SIA "LATVIJAS ZAĻAIS PUNKTS" iegūstot vienpusēju izšķirošu ietekmi pār Sabiedrību ar ierobežotu atbildību "EKO OSTA". Saskaņā ar Konkurences likuma 8. panta otro daļu, Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas. (*) - Ierobežotas pieejamības informācija. 1 EK 05.03.2005. Paziņojums par ierobežojumiem, kas tieši saistīti un nepieciešami koncentrāciju īstenošanai, OV C 56, 18-26. punkts. 2 Turpat. Konkurences padomes priekšsēdētājs J. Gaiķis |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par tirgus dalībnieku apvienošanos
Izdevējs: Konkurences padome
Veids:
lēmums
Numurs: 13Pieņemts: 27.06.2024.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 132, 10.07.2024.
OP numurs:
2024/132.20
Saistītie dokumenti
|