Ministru kabineta rīkojums Nr. 389
Rīgā 2024. gada 21. maijā (prot. Nr. 21 17.
§)
Grozījumi
Ministru kabineta 2023. gada 30. marta rīkojumā Nr. 176
"Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Veterināro
zāļu reģistrācijas digitalizācija" pases
apstiprināšanu"
Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 30. marta rīkojumā Nr.
176 "Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta
"Veterināro zāļu reģistrācijas digitalizācija" pases
apstiprināšanu" (Latvijas Vēstnesis, 2023, 66. nr.) šādus
grozījumus:
1. Izteikt rīkojuma nosaukumu šādā redakcijā:
"Par
2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Veterināro zāļu
reģistrācijas digitalizācija" pases
apstiprināšanu".
2. Izteikt 1. punktu šādā redakcijā:
"1. Apstiprināt Eiropas Savienības Atveseļošanas un
noturības mehānisma 2.1.3.1.i. investīcijas projekta
"Veterināro zāļu reģistrācijas digitalizācija" (turpmāk
- projekts) pasi (pielikums) un projekta izmaksas
2 197 272 euro apmērā, tai skaitā
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma
finansējumu investīcijai
1 848 000 euro apmērā un valsts
budžeta finansējumu pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai
ne vairāk kā 349 272 euro apmērā."
3. Izteikt 2. punktu šādā redakcijā:
"2. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības
ministrijai uzaicināt projekta iesniedzēju - Zemkopības
ministriju - iesniegt projekta iesniegumu Eiropas Savienības
Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes
"Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju
virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" 2.1.3.1.i. investīcijas "Datu
pieejamība, koplietošana un analītika" ietvaros."
4. Izteikt 3. punktu šādā redakcijā:
"3. Projektu finansēt 2.1.3.1.i. investīcijas "Datu
pieejamība, koplietošana un analītika" ietvaros, ja projekta
iesniegums atbilst Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija
noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un
noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" īstenošanas noteikumi"
prasībām."
5. Izteikt pielikumu jaunā redakcijā (pielikums).
Ministru prezidente
E. Siliņa
Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministra pienākumu izpildītājs ‒
veselības ministrs H. Abu Meri
Pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 21. maija
rīkojumam Nr. 389
"Pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 30. marta
rīkojumam Nr. 176
2.1.3.1.i.
investīcijas projekta "Veterināro zāļu reģistrācijas
digitalizācija" pase
Investīcijas
|
2.1.3.1.i.
|
projekta
|
"Veterināro zāļu reģistrācijas digitalizācija"
|
pase
|
|
(numurs)
|
|
(projekta nosaukums)
|
|
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno
projektu
1.1. Finansējuma saņēmējs,
kas īsteno projektu (institūcija) |
Zemkopības ministrija |
1.2. Projekta īstenošanas
partneri |
Pārtikas un veterinārais
dienests |
2. Saistīto projektu
programma
2.1. Programmas
nosaukums |
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma
plāns.
Datu pārvaldības attīstības programma
|
2.2. Saistība ar citiem
projektiem |
Specifiskā atbalsta mērķa 2.2.1. "Nodrošināt publisko
datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās
pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" ietvaros
īstenotie projekti: "Zemkopības ministrijas un tās
padotībā esošo iestāžu informācijas un komunikācijas
tehnoloģiju attīstība" (Nr. 2.2.1.1/17/I/001) un
"Zemkopības ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu
informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstība, 2.
kārta" (Nr. 2.2.1.1/20/I/003).
Abu projektu ietvaros veikti un plānoti ieguldījumi
Veterināro zāļu reģistra informācijas sistēmas pilnveidē:
veterināro zāļu reģistrācijas pieteikumu apstrādes
funkcionalitāte, atvērto datu kopu sagatavošana.
Investīcijas 2.1.3.1.i. projekta ietvaros plānota
Veterināro zāļu reģistra informācijas sistēmas
papildināšana sadarbībai ar jauno EVETIS risinājumu un datu
nodošanas nodrošināšana Eiropas Zāļu aģentūrai. Veicamajām
aktivitātēm nav saistības ar saistītajos projektos iepriekš
veiktajiem darbiem, tādēļ nepastāv dubultā finansējuma
risks
|
3. Projekta mērķis un galvenie
ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un
galvenais saturs |
Nodrošināt
veterināro zāļu aprites procesa digitālu norisi un kontroli,
sākot no veterināro zāļu reģistrēšanas, veterinārās
elektroniskās receptes, veterināro darbību uzskaiti, lietoto
zāļu, t. sk. vakcīnu, uzskaiti katram dzīvniekam vai to
grupām |
3.2. Projekta pamatojums
(aktualitāte/nepieciešamība/risināmā problēma) |
ES ir pieņemts jauns
regulējums par veterināro zāļu reģistrēšanas un aprites
kārtību. Pašreizējais PVD IS risinājums nenodrošina pilnībā
izsekojamus datus visā veterināro zāļu aprites procesā - kā
veterinārās zāles ražo, laiž tirgū, importē un eksportē,
piegādā, izplata, kā attiecībā uz tām īsteno
farmakovigilanci, kā tās kontrolē un lieto; netiek
nodrošināta integrācija ar ES un EZA (Eiropas Zāļu aģentūras)
centralizētajām datubāzēm. Līdz ar to PVD nevar izpildīt ES
regulējuma prasības |
3.3. Projekta
ieguvumi1 |
Ieguvuma mērīšanas vai
verificēšanas metode un mērāmais rādītājs2 |
Vērtība
|
Sasniegšanas laiks (gads)
|
3.3.1. Ieguvums nozarei:
Izveidota veterinārārsta darba vieta
|
Reģistrēto veterinārārstu
skaits, kuri izmantos sistēmu (pašreiz - 0) |
1000
|
2026.
|
3.3.2. Ieguvums sabiedrībai:
Lauksaimniecības dzīvnieku īpašniekiem un mājas
(istabas) dzīvnieku īpašniekiem nodrošināta piekļuve savu
dzīvnieku veselības datiem
|
Lauksaimnieki un dzīvnieku
īpašnieki, kuri izmantos iespēju skatīties savu dzīvnieku
veselības datus (pašreiz - 0) |
50 000
|
2026.
|
3.3.3. Ieguvums nozarei:
Informācija no lieltirgotavām par zāļu pieejamību
(daudzumiem) noliktavā - veterinārārstiem iespēja
pārliecināties par zāļu pieejamību, pirms izraksta
recepti
|
Lieltirgotavas, ar kurām
nodrošināta datu apmaiņa par zāļu atlikumiem (pašreiz -
0) |
10
|
2026.
|
4. Nepieciešamā finansējuma
apjoms un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu
sasniegšanai un būtisko izmaksu veidiem
4.1. Atveseļošanas fonda plāna finansējums (kopā) |
4.2.
Plānotais pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā),
ja tiks pieprasīta tā segšana3, un avansa apmērs,
ja plānots to pieprasīt4 |
1 848 000
euro
|
349 272
euro
|
Avansa
maksājuma apmērs, ja tiks pieprasīts
|
|
Projekta ietvaros
veicamo darbību un būtisko izmaksu veidu raksturojošs |
Izmaksu apmērs
(indikatīvi)
|
Maksimālais
apmērs5
|
Darbības
iznākums |
Projekta pārvaldība
un īstenošana |
184 800 euro
|
184 800 euro
|
Nodrošināts projekta
vadības un īstenošanas personāls |
Informācijas
sistēmu projektēšana un izstrāde |
1 663 200
euro
|
1 663 200
euro
|
Papildinātas PVD
IS |
5. Projekta ieguldījums reformu
un investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes
procesu IKT risinājumi
Skaits
|
IKT risinājuma nosaukums
|
Īss apraksts6
|
Valsts mākonī
(jā/nē)
|
Termiņš IKT risinājumu
attīstības saskaņošanai7 (gads, ceturksnis)
|
Termiņš ieviešanai produkcijā
(gads, ceturksnis)
|
Risinājuma lietotāji
(skaits)
|
1
|
VZRIS pilnveidots |
VZRIS papildināts, lai varētu
nodrošināt EVETIS darbībai nepieciešamos datus un datu
apmaiņu, kā arī datu nodošanu EZA |
JĀ
|
2023. g. I cet. |
2026. g. I cet. |
PVD darbinieki (15)
|
1
|
EVETIS izveidots |
Iespēja veterinārārstiem
reģistrēt zāļu lietošanas darbības dzīvnieka ambulatorajā
kartē, skatīt veterināro zāļu pieejamību lieltirgotavās,
izrakstīt e-receptes; veterinārārstu sertifikātu
piešķiršanas/
pagarināšanas/
apturēšanas/
anulēšanas procesa nodrošinājums |
JĀ
|
2023. g. I cet. |
2026. g. I cet. |
Veterinārārsti
(1000)
|
5.2. Centralizētās funkcijas
vai koplietošanas pakalpojumi
Skaits
|
Pakalpojums
(pakalpojumu grupa)
|
Koplietošanas pakalpojumu
lietotāji (institūcijas)
|
Norāde uz MK lēmumu par
attīstības plānu8
|
Termiņš ieviešanai (gads,
ceturksnis)
|
|
N/A
|
N/A
|
N/A
|
N/A
|
5.3. Centralizēti pārvaldāmās
nozares būtiskās datu kopas
Skaits |
Saturu raksturojošs
nosaukums
|
Termiņš piekļuves
nodrošināšanai (gads, ceturksnis)
|
3 |
Antibiotikas - antimikrobiālo
līdzekļu lietošanas dati |
2026. g. I cet. |
Dati EZA (EMA) un Latvijas
Atvērto datu portālam - zāļu lietojums pa sugām |
2026. g. I cet. |
|
Statistika par izrakstīto
veterināro parasto/īpašo recepšu skaitu |
2026. g. I cet. |
6. Projekta pārvaldības un īstenošanas
kapacitāte9
Projektā tiks nodrošināts vadības un īstenošanas personāls
no projekta finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera
puses:
• Projekta vadību nodrošinās ZM projekta vadītājs
(viens esošais ZM Administratīvā departamenta darbinieks
pašreizējo pienākumu ietvaros; atbilstoši papildu
pienākumiem finansēts no projekta budžeta) un no projekta
partnera (PVD) puses projektu vadības personāls (viens
esošais PVD darbinieks, atbilstoši papildu pienākumiem
finansēts no projekta budžeta).
• Projekta īstenošanu nodrošinās:
- ZM esošie speciālisti (esošie ZM darbinieki;
atbilstoši papildu pienākumiem finansēti no projekta
budžeta) - 4 darbinieki;
- PVD Resursu vadības departamenta Informācijas
tehnoloģiju daļas speciālisti (darbus veiks esošo pienākumu
ietvaros) - 2 darbinieki;
- PVD Veterinārās uzraudzības departamenta veterināro
zāļu reģistrācijas daļas speciālisti (darbus veiks esošo
pienākumu ietvaros) - 2 darbinieki;
- PVD Veterinārās uzraudzības departamenta Veterināro
objektu uzraudzības daļas speciālisti (darbus veiks esošo
pienākumu ietvaros) - 2 darbinieki
|
7. Izmaksu/ieguvumu analīze,
tai skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu
Izmaksu un ieguvumu analīze ir galvenokārt balstīta uz
problēmu risināšanu un normatīvo prasību ievērošanas
nodrošināšanu, nākotnes attīstības plānošanu ilgtermiņā.
Lai nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada
11. decembra Regulas (ES) 2019/6 par veterinārajām zālēm un
ar ko atceļ Direktīvu 2001/82/EK izpildi par veterināro
zāļu reģistrēšanas un aprites kārtību nosacījumu
ievērošanu, kas stājušies spēkā 2022. gada
28. janvārī, pieprasot nodrošināt pilnībā izsekojamus
datus visā veterināro zāļu aprites procesā, nepieciešams
automatizēt datu apstrādes un kontroles procesus.
Sociālekonomiskie ieguvumi:
1. Ieguvums nozarei - samazināts laika patēriņš par
35 %, izrakstot e-receptes (t. sk. iespēja
pārliecināties par zāļu pieejamību noliktavās), kas kopumā
13 gadu periodā veido 102 232,68 euro
ietaupījumu.
2. Ieguvums nozarei - veterināro zāļu izlietojuma
statistikas apkopošanai un analīzei, datu apkopošanas laika
samazinājums par 50 %, izveidojot centralizēti
pārvaldītas datu kopas, kas kopumā 13 gadu periodā veido
224 327,71 euro ietaupījumu.
3. Sociālais ieguvums lauksaimniecības dzīvnieku
īpašniekiem un mājdzīvnieku īpašniekiem - elektroniska
informācijas apmaiņa par dzīvnieku veterinārajām zālēm,
samazināts laika patēriņš par 20 % informācijas
apmaiņā ar veterinārārstu, kas kopumā 13 gadu periodā veido
5 493 022,30 euro ietaupījumu.
Aprēķiniem izmantotie parametri:
• pilnveidoto sistēmas risinājumu uzturēšanas izmaksas
gada laikā ir plānotas 166 320 euro, kas
ir 10 % no izstrādes kopējām izmaksām;
• valsts pārvaldes darbinieku vidējā alga
2021. gadā bija 1293 euro (Centrālās
statistikas pārvaldes dati);
• mājdzīvnieku skaits - 208 884 (nozares dati);
• novietņu skaits - 143 723 (nozares iestāžu
dati).
Kopējais projekta lietderīgums: aprēķināts no
projekta ieguvumiem kopsummā
5 819 582 euro, atņemot nepieciešamos
uzturēšanas izdevumus 1 663 200 euro
un investīcijas 1 848 000 euro,
iegūstot kopējo projekta lietderīgumu
2 308 382 euro.
Projekta ieviešana iestādei dos resursu ietaupījumu
224 327,71 euro un sabiedrībai sociālo
ieguvumu 5 595 254,98 euro, kopā
5 819 582 euro, kas ir lielāks par
1 848 000 euro ieguldījumu tā
īstenošanai.
Projekta īstenošanai ir neitrāla ietekme uz valsts
pārvaldes darbinieku skaitu. Apstrādājamās informācijas
apjoms palielinās, līdz ar to iestādēm būtu nepieciešams
piesaistīt jaunus resursus, bet, ieviešot pilnveidojumus
sistēmās, iespējams to atrisināt ar esošajiem iestāžu
darbinieku resursiem un vienlaikus paaugstināt sniegtā
pakalpojuma kvalitāti un ātrumu
|
8. Cita būtiska informācija
Veiksmīgu projekta īstenošanu var kavēt zināmi
priekšnosacījumi un riski:
1. IT nozares izstrādātāju resursu trūkums.
2. Projekta īstenošanai ir īss termiņš un nepietiekams
finansējums.
3. Ģeopolitiskā situācija pasaulē.
4. Vēl izstrādē un saskaņošanā esošie ar Eiropas
Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regulu (ES)
2019/6 par veterinārajām zālēm un ar ko atceļ Direktīvu
2001/82/EK saistītie normatīvie akti.
5. EZA IS ir izstrādes procesā.
6. Komunikācijas nepilnības (lēna informācijas apmaiņa
sadarbībā ar EZA (EMA)).
7. Novirzes no projekta laika grafika.
8. Speciālistu mainība abās pusēs (gan pasūtītāja, gan
izpildītāja).
Projekta ietvaros netiks sniegts komercdarbības
atbalsts. Projekta ietvaros tiks veikta Pārtikas un
veterinārā dienesta informācijas tehnoloģiju risinājumu
attīstība, tādējādi atbalsta izmantotāji ir finansējuma
saņēmējs - Zemkopības ministrija - un projekta
partneris - Pārtikas un veterinārais dienests.
Projekta īstenošanas laikā tiks nodrošināta iekšējās
kontroles sistēma, lai netiktu pieļauts interešu konflikts,
korupcija un krāpšana, dubultfinansējums, kā arī
komercdarbības atbalsts
|
Lietotie saīsinājumi:
EZA (EMA) - Eiropas Zāļu aģentūra (European Medicines
Agency)
ES - Eiropas Savienība
EVETIS - Veterinārās e-veselības informācijas sistēma
IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
IS - informācijas sistēma
PVD - Pārtikas un veterinārais dienests
VZRIS - veterināro zāļu reģistra informācijas sistēma
ZM - Zemkopības ministrija
1 Obligāti jāiekļauj
vismaz viens (vēlams - divi) būtisks ieguvums, kas tiek
sasniegts jau projekta īstenošanas laikā. Šajā sadaļā ir
jānorāda būtiski ieguvumi nozarei, institūcijai, sabiedrībai,
bet nav jānorāda iznākumi - ieguldījumi Atveseļošanas un
noturības mehānisma plāna 2.1. mērķa rādītāju sasniegšanā, ko
norāda 5. punktā.
2 Piemēram, ja
ieguvums ir personāla administrēšanas funkcijas centralizācija,
tad mērījums varētu būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku
skaits, kas to izmanto, vērtība, piemēram, 10000 un
sasniegšanas laiks - 2026. gads.
3 PVN netiek
attiecināts projektu īstenotājiem, kas to var attiecināt
patstāvīgi. Pārējie projektu īstenotāji var pieprasīt to
attiecināt, norādot apmēru un saskaņojot to ar Finanšu
ministriju.
4 Avansa maksājumi ir
attiecināmi uz projektu īstenotājiem, kas nav valsts tiešās
pārvaldes institūcijas. Jānorāda apmērs, kas nepārsniedz 30 %
no attiecināmo izmaksu kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu
ministriju.
5 Apmērs, ko nedrīkst
pārsniegt, nesaskaņojot grozījumus Ministru kabinetā. Ja
ierobežojumi uz konkrēto pozīciju nav attiecināmi, tad norāda
"n/a".
6 Informācija, kas
norādīta Ministru kabineta 2021. gada 31. augusta noteikumu Nr.
597 "Valsts informācijas sistēmu attīstības projektu
uzraudzības kārtība" (tai skaitā IKT būvvaldes kārtība) 2.
pielikuma "Valsts informācijas sistēmas attīstības
aktivitātes apraksts" 6.1. apakšpunktā.
7 Tai skaitā IKT
būvvaldes kārtībā jau saņemtā VARAM saskaņojuma datums vai
plānotais termiņš, kad tas tiks saņemts.
8 Ja koplietošanas
pakalpojuma attīstības plāns tiek vienlaikus iesniegts ar
Ministru kabineta rīkojumu par projekta atlases kārtu, par to
pievieno norādi.
9 Kapitālsabiedrības
un pašvaldības norāda arī finanšu kapacitāti atbilstoši
finansēšanas nosacījumiem.