Ministru kabineta rīkojums Nr. 385
Rīgā 2024. gada 21. maijā (prot. Nr. 21 13.
§)
Grozījumi Ministru kabineta
2023. gada 25. janvāra rīkojumā Nr. 45 "Par
2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Uzņēmumu reģistra
datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija" pases
apstiprināšanu"
Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 25. janvāra rīkojumā Nr.
45 "Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Uzņēmumu
reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija" pases
apstiprināšanu" (Latvijas Vēstnesis, 2023, 20. nr.) šādus
grozījumus:
1. Izteikt rīkojuma nosaukumu šādā redakcijā:
"Par
2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Uzņēmumu reģistra datu
apstrādes un pakalpojumu modernizācija" pases
apstiprināšanu".
2. Izteikt 1. punktu šādā redakcijā:
"1. Apstiprināt 2.1.3.1.i. investīcijas projekta
"Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu
modernizācija" (turpmāk - projekts) pasi (pielikums) un
projekta izmaksas - Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma finansējumu 2 436 000 euro apmērā (bez
pievienotās vērtības nodokļa) un valsts budžeta finansējumu 460
404 euro apmērā pievienotās vērtības nodokļa
segšanai."
3. Izteikt 2. punktu šādā redakcijā:
"2. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības
ministrijai uzaicināt projekta iesniedzēju iesniegt projekta
iesniegumu Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" 2.1.3.1.i. investīcijas "Datu
pieejamība, koplietošana un analītika" ietvaros."
4. Izteikt 3. punktu šādā redakcijā:
"3. Projektu finansēt 2.1.3.1.i. investīcijas "Datu
pieejamība, koplietošana un analītika" ietvaros, ja projekta
iesniegums atbilst Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija
noteikumos Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un
noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" īstenošanas noteikumi" iekļautajiem
nosacījumiem."
5. Izteikt pielikumu jaunā redakcijā (pielikums).
Ministru prezidente E. Siliņa
Vides aizsardzības
un reģionālās attīstības ministra pienākumu izpildītājs ‒
veselības ministrs H. Abu Meri
Pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 21. maija
rīkojumam Nr. 385
"Pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 25. janvāra
rīkojumam Nr. 45
2.1.3.1.i. investīcijas projekta
"Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu
modernizācija" pase
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno
projektu
1.1. Finansējuma saņēmējs, kas
īsteno projektu (institūcija) |
Latvijas Republikas Uzņēmumu
reģistrs (turpmāk - Reģistrs) |
1.2. Projekta īstenošanas
partneri |
Sadarbības partneru piesaiste
projektā "Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un
pakalpojumu modernizācija" (turpmāk - projekts) nav
plānota |
2. Saistīto projektu programma
2.1. Programmas nosaukums |
Valsts pakalpojumu platformu
attīstības programma |
2.2. Savstarpējās saistības ar
citiem projektiem |
"Uzņēmumu reģistrācijas un informācijas pakalpojumu
digitālā transformācija un pārrobežu pieejamība" - 1.
kārta (turpmāk - 1. kārta) (finansējuma avots:
"Pasākumu plāns noziedzīgi iegūtu līdzekļu
legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas
novēršanai laikposmam no 2020. līdz 2022. gadam",
īstenošanas laikposms: 2021. gada 2. jūlijs-2023. gada 9.
jūlijs).
Projekta ietvaros tiek attīstītas Uzņēmumu reģistra
informācijas sistēmas (turpmāk - sistēma) daļas, kas netika
skartas 1. kārtā, līdz ar to Reģistrs apliecina, ka
projektam nepastāv dubultā finansējuma risks ar 1. kārtu.
Atveseļošanas fonda finansējums tiks ieguldīts tikai
projekta īstenošanai, un ieguldījumi 1. kārtas aktivitātēs
netiks veikti
|
3. Projekta mērķis un galvenie
ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un
galvenais saturs |
Projekts turpina sistēmas attīstību, kas tika aizsākta 1.
kārtas ietvaros, un tā mērķis ir Reģistra uzraudzības,
analīzes, izplatīšanas un datu pieejamības procesu
pilnveide.
Projekta ietvaros tiks veiktas šādas būtiskākās 1.
kārtas ietvaros izstrādātās sistēmas attīstības
darbības:
Nr.
p. k.
|
Darbības nosaukums
|
Darbības apraksts
|
1.
|
Vienota klientu darba
vieta (reģistrācijai un meklēšanai) |
Darbības ietvaros tiks
izveidota klienta pakalpojumu saņemšanas darba vieta,
kas apvienos šobrīd neatkarīgi izmantojamās lietotnes -
informācijas izplatīšanas lietotnes un reģistrācijas
lietotnes. Klienta profila uzglabāšana un integrācija
tiks saskaņota ar portāla latvija.lv izstrādēm.
Vienlaikus tiek ieviesta cita pakalpojuma piegādes
arhitektūra, mainot vēsturisko "pakalpojuma
groza" principu uz "maini, ko redzi"
principu, lai būtiski vienkāršotu lietotāja pieredzi,
samazinātu kļūdas un neskaidrību apjomu. Aktivitātes
rezultātā visu Reģistrā vesto reģistru informācijas
atrādīšana un meklēšana tiks īstenota vienā vietā,
analīzes laikā izpētot portāla latvija.lv risinājumu,
lai izmantotu iespējas, kas būs pieejamas pirms šā
projekta uzsākšanas |
2.
|
Informācijas pakalpojumu
attīstība |
Atbilstoši 1. kārtas ietvaros pārveidotajiem
reģistrācijas
servisiem darbības ietvaros tiks pielāgoti
informācijas izplatīšanas
servisi (lietojumprogrammatūras saskarnes (turpmāk -
API) līmenis), kā arī nodrošinātas nepieciešamās
transformācijas normalizētai informācijas
attēlošanai.
Darbība skar nepieciešamās izmaiņas digitālās
vārtejas darbības nodrošināšanai un atvērto datu kopu
automatizētai atjaunošanai, Datu izplatīšanas un
pārvaldības platformas (turpmāk - DAGR) datu
nodošanas risinājuma ieviešanai augstas pieejamības
(angļu val. "high availability")
datu apmaiņai starp sistēmu un DAGR
|
3.
|
Uzraudzības un analīzes
pakalpojumi |
Tiks izveidots biznesa
inteliģences risinājums. Darbības ietvaros tiks
ieviesti apsteidzošie pakalpojumi automatizētai saziņai
ar Reģistra subjektiem, tiks nodrošināta apsteidzošo
uzraudzības pakalpojumu automatizēšana, tiks ieviests
reģistra darbības efektivitātes monitoringa risinājums,
kā arī tiks veikta publisko datu kopu papildināšana un
automatizācija |
Projekts un tajā plānotās darbības sekmē Atveseļošanas
un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" 2.1.3.1.i. investīcijas "Datu
pieejamība, koplietošana un analītika" mērķa
sasniegšanu, proti, pārveidot publiskās pārvaldes
pakalpojumus un to sniegšanas procesus, lai efektīvi
īstenotu ekonomikas digitālo transformāciju, izmantojot
inovatīvas tehnoloģijas un pieejas, tai skaitā mākslīgā
intelekta un mašīnmācīšanās risinājumus, kā arī ieviešot uz
datiem balstītu prognozēšanas un lēmumu pieņemšanas pieeju
pakalpojumu un procesu pārvaldībai un nodrošinot
vienreizējas iesniegšanas principa pilnīgu īstenošanu,
un sekmē tās rezultatīvo rādītāju sasniegšanu (sk. šīs
pases 5. sadaļu)
|
3.2. Projekta pamatojums
(aktualitāte/nepieciešamība/risināmā problēma) |
Digitālās transformācijas ietvaros Reģistrs ir sācis
pārveidot savus biznesa procesus, lai nodrošinātu gandrīz
reāla laika pakalpojumu izpildi (atsevišķos gadījumos) un
pārceltu izpildes kapacitāti no reaktīviem uz apsteidzošiem
pakalpojumiem.
Tā kā digitālās transformācijas 1. kārtas ietvaros tiek
digitāli transformēts uzņēmumu reģistrācijas process, tad
visi no tā izrietošie procesi - uzraudzības, analīzes,
izplatīšanas, datu pieejamības procesi - ir atbilstoši
jāmaina, lai nodrošinātu to veiktspēju un līdzvērtīgu
lietotāja pieredzi, kā arī jānodrošina transformācijas
rezultātam atbilstoša integrēta lietotāja pieredze,
integrējot gan reģistrācijas, gan datu izplatīšanas
pakalpojumus vienotā risinājumā.
Projekta īstenošanas nepieciešamību pamato vismaz šādi
pieņemtie normatīvie akti:
Normatīvais akts
(statuss)
|
Pamatojums
|
Izpildes termiņš
|
Ministru kabineta 2022.
gada 22. februāra rīkojums Nr. 122 "Par pasākumu
plānu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas,
terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai
2022. gadam"1 (spēkā esošs) |
MONEYVAL 5.1. rekomendācija:
Nodrošināt bezmaksas piekļuvi Latvijas Republikas
Uzņēmumu reģistra vesto reģistru informācijai
|
Pastāvīgi |
Ministru kabineta 2021.
gada 7. jūlija rīkojums Nr. 490 "Par Digitālās
transformācijas pamatnostādnēm 2021.-2027.
gadam"2 (spēkā esošs), no minētā
rīkojuma izriet 22-TA-1399 "Par Digitālās
transformācijas pamatnostādņu 2021.-2027. gadam
ieviešanas plānu"3 (spēkā esošs) |
Pilnībā digitalizēts
uzņēmumu/
organizāciju reģistrācijas process |
2026. |
Eiropas Parlamenta un
Padomes Regula (ES) 2018/1724 (2018. gada 2. oktobris),
ar ko izveido vienotu digitālo vārteju, lai sniegtu
piekļuvi informācijai, procedūrām un palīdzības un
problēmu risināšanas pakalpojumiem, un ar ko groza
Regulu (ES) Nr. 1024/2012 (dokuments attiecas uz
EEZ)"4 (spēkā esošs) |
Nodrošināt informācijas,
pakalpojumu pārrobežu (ES) pieejamību atbilstoši
regulas prasībām |
Nodrošināt turpmāku
vārtejas attīstību līdz ar tehnoloģiju attīstību un
izmaiņām normatīvajā regulējumā |
2022. gada 14. jūlija
Ministru kabineta noteikumi Nr. 435 "Eiropas
Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna
2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1.
reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes,
tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija"
īstenošanas noteikumi"5 (spēkā
esošs) |
Uzņēmumu reģistra datu
apstrādes un pakalpojumu modernizācija |
31.05.2026. |
|
3.3. Projekta
ieguvumi6 |
Ieguvuma mērīšanas vai
verificēšanas metode un mērāmais rādītājs7
|
Vērtība
|
Sasniegšanas laiks (gads)
|
3.3.1. Kļūdaino pieteikumu skaits ne vairāk kā (gadā)
Reģistra ieguvums
Samazinās nepieciešamā atkārtotā darba apjoms, atkārtoti
izskatot pieteikumus, kam ir bijis atlikšanas lēmums
(esošajā risinājumā līdz 30 % no kopējiem pieteikumiem).
Rezultāti tiek mērīti kā kopējais atlikto lēmumu skaits
pret kopējo pieteikumu skaitu, kas iesniegti kalendāra gada
laikā
Sabiedrības ieguvums
Samazinās administratīvais slogs, atkārtoti iesniedzot
dokumentus vai iesniedzot labojumus iesniegtajiem
dokumentiem. Rezultāti tiek mērīti kā kopējais atlikto
lēmumu skaits pret kopējo pieteikumu skaitu, kas iesniegti
kalendāra gada laikā
|
Ieguvuma mērīšanas metode - kopējais valsts notāra lēmumu
skaits par reģistrācijas/izmaiņu pieteikumiem, kur lēmuma
būtība ir atlikšana, pret kopējo klientu iesniegto
reģistrācijas/izmaiņu pieteikumu skaitu kalendāra gada
ietvaros
Mērāmais rādītājs - procenti
Sākotnējā vērtība - līdz 30 % no kopējiem
pieteikumiem
|
10 %
|
2026.
|
3.3.2. Neatkarīgi informācijas meklēšanas pieprasījumi
reģistrācijas pakalpojumu iesniegumu sagatavošanai ne
vairāk kā (gadā)
Sabiedrības ieguvums
Laika ietaupījums Reģistra klientiem informācijas
meklēšanai
|
Ieguvuma mērīšanas metode - to informācijas meklēšanas
pieprasījumu skaita samazinājums Infoportālā
https://info.ur.gov.lv/ (turpmāk - Infoportāls), kas ir
saistīti ar nepieciešamās informācijas atrašanu
reģistrācijas pakalpojumu pieteikumu sagatavošanai
Mērāmais rādītājs - procenti
Sākotnējā vērtība - vidēji 10 % no informācijas
meklēšanas pieprasījumiem
|
1 %
|
2026.
|
3.3.3. Sabiedrības
ieguvums
Sabiedrība un Reģistra subjekti ir informēti par
aktuālajiem reģistrācijas datiem
|
Vietnē pieejamās informācijas apjoma, kvalitātes un
atrādīšanas iespēju pilnveides rezultātā informācijas
izmantotājam nepieciešams mazāk laika vajadzīgās
informācijas atlasei un izgūšanai.
Mērāmais rādītājs - laiks, kas nepieciešams informācijas
atlasei un izgūšanai (min.)
Sākotnējā vērtība - vidēji 2 minūtes informācijas
atlasei un izgūšanai
|
1 min.
|
2026.
|
4. Nepieciešamā finansējuma apjoms
un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un
būtisko izmaksu veidiem
4.1. Atveseļošanas fonda plāna
finansējums (kopā) |
4.2. Plānotais
pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apjoms (kopā), ja tiks
pieprasīta tā segšana8, un avansa apjoms, ja
plānots to pieprasīt9 |
2 436 000,00 EUR bez PVN |
460 404,00 EUR |
n/a, jo Reģistrs ir valsts
tiešās pārvaldes institūcija |
Projekta ietvaros veicamo
darbību un būtisko izmaksu veidu raksturojošs
apzīmējums
|
Izmaksu apjoms
(indikatīvi)
|
Maksimālais
apjoms10
|
Darbības iznākums
|
4.3. Projekta pārvaldība un
īstenošana |
243 600,00 EUR
|
292 320,00 EUR
|
Īstenots projekts - 1 gab. |
4.4. Izstrādes un ieviešanas
projektu kvalitātes kontroles un atbalsta pakalpojumi |
487 200,00 EUR
|
584 640,00 EUR
|
Dokumentācijas komplekts, kas
ietver tehnisko specifikāciju un dokumentāciju, kas
apliecina, ka pilnveidotā sistēma atbilst tehniskajai
specifikācijai, sistēmas izstrādes un ieviešanas laikā
fiksētajiem precizējumiem, iteratīvās (Agile)
metodoloģijas prasībām un ka sistēmas dokumentācija atbilst
standartiem un tehniskajai specifikācijai - 1 gab. |
4.5. Sistēmas izstrāde un
ieviešana |
1 705 200,00 EUR
|
2 046 240,00 EUR
|
Ieviesta sistēma atbilstoši
tehniskās specifikācijas prasībām, tai skaitā piegādāta
sistēmas dokumentācija un veiktas lietotāju apmācības, - 1
gab. |
5. Projekta ieguldījums reformu un
investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes procesu
IKT risinājumi
Skaits
|
IKT risinājuma nosaukums
|
Īss apraksts11
|
Valsts mākonī (jā/nē)
|
Termiņš IKT risinājumu
attīstības saskaņošanai12 (gads, ceturksnis)
|
Termiņš ieviešanai produkcijā
(gads, ceturksnis)
|
Risinājuma lietotāji
(skaits)
|
1
|
5.1.1. Uzņēmumu reģistra
informācijas sistēma |
Projekta ietvaros tiks veiktas šādas būtiskākās 1. kārtas
ietvaros izstrādātās sistēmas attīstības darbības:
1. Vienota klientu darba vieta
(reģistrācijai un meklēšanai)
Darbības ietvaros tiks izveidota klienta pakalpojumu
saņemšanas darba vieta, kas apvienos šobrīd neatkarīgi
izmantojamās lietotnes - informācijas izplatīšanas
lietotnes un reģistrācijas lietotnes. Klienta profila
uzglabāšana un integrācija tiks saskaņota ar portāla
latvija.lv izstrādēm. Vienlaikus tiek ieviesta cita
pakalpojuma piegādes arhitektūra, mainot vēsturisko
"pakalpojumu groza" principu uz "maini, ko
redzi" principu, lai būtiski vienkāršotu lietotāja
pieredzi, samazinātu kļūdas un neskaidrību apjomu.
Aktivitātes rezultātā visu Reģistrā vesto reģistru
informācijas atrādīšana un meklēšana tiks īstenota vienā
vietā, analīzes laikā izpētot portāla latvija.lv
risinājumu, lai izmantotu iespējas, kas būs pieejamas pirms
šā projekta uzsākšanas.
2. Informācijas pakalpojumu
attīstība
Atbilstoši 1. kārtas ietvaros pārveidotajiem
reģistrācijas servisiem darbības ietvaros tiks pielāgoti
informācijas izplatīšanas servisi (API līmenis), kā arī
nodrošinātas nepieciešamās transformācijas normalizētai
informācijas attēlošanai.
Darbība skar nepieciešamās izmaiņas digitālās vārtejas
darbības nodrošināšanai un atvērto datu kopu automatizētai
atjaunošanai, DAGR datu nodošanas risinājuma ieviešanai
augstas pieejamības (angļu val. "high
availability") datu apmaiņai starp sistēmu un
DAGR.
3. Uzraudzības un analīzes
pakalpojumi
Tiks izveidots biznesa inteliģences risinājums. Darbības
ietvaros tiks ieviesti apsteidzošie pakalpojumi
automatizētai saziņai ar Reģistra subjektiem, tiks
nodrošināta apsteidzošo uzraudzības pakalpojumu
automatizēšana, tiks ieviests reģistra darbības
efektivitātes monitoringa risinājums, kā arī tiks veikta
publisko datu kopu papildināšana un automatizācija
|
Jā
|
01.2023.
IKT risinājums saskaņots
07.11.2022.
|
2026. gada I ceturksnis
|
100 000
|
5.2. Centralizētās funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumi
Skaits
|
Pakalpojums (pakalpojumu
grupa)
|
Koplietošanas pakalpojuma
lietotāji (institūcijas)
|
Norāde uz MK lēmumu par
attīstības plānu13
|
Termiņš ieviešanai (gads,
ceturksnis)
|
0
|
5.2.1. Atbilstoši Ministru
kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435
"Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma
plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1.
reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai
skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas
noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 435) 4.
pielikumam projekta ietvaros netiek plānots attīstīt
centralizētas funkcijas un koplietošanas pakalpojumus |
n/a
|
n/a
|
n/a
|
5.3. Centralizēti pārvaldāmās
nozares būtiskās datu kopas
Skaits
|
Saturu raksturojošs
nosaukums
|
Termiņš piekļuves
nodrošināšanai (gads, ceturksnis)
|
1
|
5.3.1. Reģistra vestajos
reģistros reģistrēto tiesību subjektu un juridisko faktu datu
kopa |
2026. gada I ceturksnis
|
6. Projekta pārvaldības un īstenošanas
kapacitāte14
Plānots, ka projekta pārvaldības un īstenošanas komandas
kodolu veidos projekta vadības personāls (projekta vadītājs
un finansists (grāmatvedis)) un projekta īstenošanas
personāls (sistēmanalītiķis, vecākais eksperts un datubāzu
administrators). Attiecīgos darbiniekus projektam plānots
piesaistīt no esošajiem Reģistra darbiniekiem uz daļēju
darba slodzi, pārskatot to darba pienākumus. Plānotās
izmaksas projekta vadības un īstenošanas nodrošināšanai
norādītas šīs pases 4.3. punktā.
Projekta īstenošanas komandā tiks iekļauti Reģistra
departamentu pārstāvji un biznesa atbildīgie darbinieki
(attiecībā uz projekta ietvaros pilnveidojamiem biznesa
procesiem un pakalpojumiem), kā arī piesaistītie
pakalpojumu sniedzēji (konsultanti un izstrādātāji).
Projekta komanda projekta īstenošanas laikā strādās
vairākās tematiskajās darba grupās atbilstoši risināmā
jautājuma specifikai (piemēram, tehniskās specifikācijas
sagatavošanas darba grupa, lietojamības analīzes darba
grupa, IKT nodrošinājuma darba grupa, izstrādes darba
grupa, biznesa procesu pārkārtošanas darba grupa u. c.).
Projekta komandas darbu vadīs projekta vadītājs.
Lai nodrošinātu sekmīgu projekta īstenošanu, Reģistrs
atbilstoši MK noteikumu Nr. 435 22. punktam izveidos
projekta uzraudzības padomi, kurā tiks iekļauti Reģistra
vadības, Tieslietu ministrijas, programmas "Valsts
pakalpojumu platformu attīstības programma" padomes
vadības un IKT pārvaldības organizācijas pārstāvji.
Projekta uzraudzības padomes sanāksmes tiks sasauktas ne
retāk kā reizi sešos mēnešos.
Projekta uzraudzības padome ir atbildīga par projekta
rezultātiem, tā uzraudzīs projekta aktivitāšu īstenošanu un
projekta rezultātu atbilstību galalietotāju un iesaistīto
pušu vajadzībām, kā arī apstiprinās ārēju faktoru ietekmē
radušos izmaiņu nepieciešamību projektā.
Projekta ietvaros tiks izveidota projekta vadības darba
grupa, kurā tiks iekļauti Reģistra atbildīgie darbinieki,
projekta vadītājs, piesaistītā konsultanta un izstrādātāja
projekta vadītāji u. c. speciālisti un eksperti atbilstoši
nepieciešamībai. Projekta vadības darba grupa organizē
projekta īstenošanu, veicot nepieciešamos organizatoriskos
un tehniskos pasākumus, veic projekta risku pārvaldību,
veido sadarbību ar projektā iesaistītajām pusēm, sagatavo
vai apstiprina un iesniedz projekta uzraudzības padomei
nepieciešamās atskaites un pārskatus par projekta virzību,
ievēro projekta uzraudzības padomes norādījumus attiecībā
uz projekta īstenošanu, kā arī sadarbojas ar projekta
komandas pārstāvjiem.
Projektā atbilstoši nepieciešamībai plānotas iekšējās
sanāksmes ar Reģistra vadību un tematisko darba grupu
ietvaros, lai pārrunātu projekta aktivitāšu īstenošanas
gaitu, sasniegtos rezultātus un turpmāk veicamās
darbības.
Projekta vadītājs sadarbībā ar projekta uzraudzības
padomi un iesaistītajām struktūrvienībām veiks
nepieciešamos organizatoriskos darbus sekmīgas projekta
īstenošanas, vadības un uzraudzības nodrošināšanai.
Projekta īstenošanas laikā projekta vadītājs nodrošinās
projekta iznākuma rādītāju un noteikto līgumsaistību
izpildes pārraudzību, veiks projekta īstenošanas gaitas
kontroli, risku identifikāciju un eskalāciju
|
7. Izmaksu/ieguvumu analīze, tai
skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu
Atbilstoši projektā plānotajam ar sistēmas izstrādi un
ieviešanu saistītās izmaksas veido 2,436 milj. EUR.
Papildus katru gadu ir izmaksas sistēmas uzturēšanai 0,497
milj. EUR apmērā, kas projekta dzīves cikla (13 gadu) laikā
veido 6,461 milj. EUR. Kopā projekta dzīves cikla (13 gadu)
laikā izstrādes, ieviešanas un uzturēšanas izmaksas veido
8,897 milj. EUR.
Attiecīgos ieguldījumus atsver turpmāk minētie
būtiskākie sociālekonomiskie ieguvumi, kuri tiks sasniegti
līdz ar projekta īstenošanu:
1. Šobrīd īstenotais risinājums paredz pilnībā nodalītus
procesus informācijas izgūšanai un informācijas
reģistrēšanai. Turklāt informācijas izgūšana šobrīd tiek
īstenota dažādos atšķirīgos portālos, kas Reģistra
klientiem prasa papildu laiku nepieciešamās informācijas
atrašanai, kā arī bieži rada kļūdas pareizu reģistrācijas
pieprasījumu sagatavošanā.
2. Reģistrs gadā saņem apmēram 1,2 milj. pieprasījumu
informācijas izgūšanai no Infoportāla un apmēram 0,12 milj.
pieprasījumu informācijas reģistrēšanai, no kuriem apmēram
30 % netiek reģistrēti ar pirmo reizi, līdz ar to radot
administratīvo slogu gan klientiem, gan Reģistra
darbiniekiem.
3. Ieviešot vienotu risinājumu uzņēmumu reģistrācijas un
informācijas pakalpojumiem, kļūdaino reģistrācijas
pieteikumu skaitu plānots samazināt līdz ne vairāk kā 10 %
jeb par 24 000 pieteikumiem gadā attiecībā pret pašreizējo
situāciju. Tā rezultātā radīsies:
3.1. izmaksu samazinājums Reģistram pieteikumu
apstrādei. Valsts notāram vidēji dienā jāapstrādā 10
pieteikumi. Vienas stundas darbaspēka izmaksas grupā M69
Juridiskie un grāmatvedības pakalpojumi 2021. gadā
Latvijā atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk
- CSP) datiem ir 12,06 EUR/h15 jeb 96,48 EUR par
8 stundu darba dienu. Līdz ar to viena pieteikuma apstrāde
indikatīvi izmaksā 9,65 EUR. Samazinoties kļūdaino
reģistrācijas pieteikumu skaitam par 24 000, kopējais
izmaksu ietaupījums Reģistram veidojas 231 552 EUR gadā jeb
~2,32 milj. EUR 10 gadu periodā pēc sistēmas papildinājumu
ieviešanas produktīvā lietošanā;
3.2. laika ietaupījums Reģistra klientiem pieteikumu
sagatavošanai. Reģistra klienti pieteikuma
sagatavošanai vidēji patērē trīs stundas. Vienas stundas
darbaspēka izmaksas Latvijā 2021. gadā atbilstoši CSP
datiem ir 10,72 EUR/h15. Samazinoties kļūdaino
reģistrācijas pieteikumu skaitam par 24 000, kopējais laika
ietaupījums Reģistra klientiem, novērtējot to naudas
izteiksmē, veidojas 771 840 EUR gadā jeb ~7,72 milj. EUR 10
gadu periodā pēc sistēmas papildinājumu ieviešanas
produktīvā lietošanā.
4. Esošajā situācijā vidēji 10 % no informācijas
meklēšanas pieprasījumiem Infoportālā ir saistīti ar
nepieciešamās informācijas atrašanu reģistrācijas
pakalpojumu pieteikumu sagatavošanai un kopumā veido 120
000 informācijas meklēšanas pieprasījumu gadā. Viena
informācijas pieprasījuma izveidošana, apstrāde un analīze
aizņem 2 minūtes Reģistra klienta laika. Ieviešot vienotu
risinājumu uzņēmumu reģistrācijas un informācijas
pakalpojumiem, plānots, ka šādu informācijas meklēšanas
pieprasījumu skaits samazināsies līdz ne vairāk kā 1 % jeb
par 108 000 informācijas meklēšanas pieprasījumiem gadā. Tā
rezultātā veidosies laika ietaupījums Reģistra klientiem
informācijas meklēšanai 3600 h gadā. Vienas stundas
darbaspēka izmaksas 2021. gadā Latvijā atbilstoši CSP
datiem ir 10,72 EUR/h15, līdz ar to laika
ietaupījums Reģistra klientiem, novērtējot to naudas
izteiksmē, veidojas 38 592 EUR gadā jeb ~0,39 milj. EUR 10
gadu periodā pēc sistēmas papildinājumu ieviešanas
produktīvā lietošanā.
Atbilstoši veiktajiem indikatīvajiem projekta ieguvumu
un izdevumu analīzes aprēķiniem visā projekta dzīves ciklā
(13 gadi) tā ieguvumu un izmaksu attiecība (B/C) veido
7,13. Tas nozīmē, ka katrs ieguldītais (ar fiskālo
korekciju koriģētais) 1 EUR projekta rezultātā spēs ģenerēt
sociālekonomisko efektu 7,13 EUR vērtībā, un tas liecina
par projekta sociālo nozīmīgumu un tā ekonomisko
vērtību
|
8. Cita būtiska informācija
Būtiskākie priekšnosacījumi, kas nosaka projekta
īstenošanas darbību uzsākšanu, ir sekmīga 1. kārtas
īstenošana. Līdz ar to, ja aizkavējas 1. kārtas īstenošana
atbilstoši plānam, pastāv risks projekta uzsākšanai un var
būt nepieciešams īstenot paralēlus izstrādes pasākumus gan
1. kārtas pabeigšanai, gan 2. kārtas izstrādei.
Projekta ietvaros tiek attīstītas sistēmas daļas, kas
netika skartas 1. kārtā, līdz ar to Reģistrs apliecina, ka
projektam nepastāv dubultā finansējuma risks ar 1. kārtu.
Atveseļošanas fonda finansējums tiks ieguldīts tikai
projekta īstenošanā, un ieguldījumi 1. kārtas aktivitātēs
netiks veikti.
Projekta ietvaros tiks attīstīts un laikus ieviests
tiesiskais regulējums (ja tāds būs nepieciešams) projekta
ietvaros attīstāmās sistēmas ieviešanai vai darbībai.
Pēc projekta pabeigšanas ik gadu sistēmas uzturēšanas
izdevumi 497 000 EUR apmērā tiks segti programmai 06.01.00
"Juridisko personu reģistrācija" piešķirto
līdzekļu ietvaros.
Projektā tiks nodrošināti tā komunikācijas pasākumi, kā
arī publicitātes un vizuālās identitātes prasību izpilde
atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12.
februāra Regulas (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas
un noturības mehānismu, 34. panta 2. punktam un Eiropas
Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības
mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantam.
Atbilstoši MK noteikumu Nr. 435 13.20. apakšpunktam tiks
nodrošināts projekta rezultātu audits, ko veiks Reģistrs kā
finansējuma saņēmējs, neatkarīgs revidents vai iekšējais
auditors, lai pārliecinātos par projekta ietvaros veikto
izmaksu pamatotību, atskaites punktu un mērķu sasniegšanu
un atbilstību investīcijas īstenošanas nosacījumiem (tai
skaitā pārliecinātos, ka projektā nav konstatējamas
interešu konflikta, dubultfinansējuma, korupcijas un
krāpšanas situācijas pazīmes), kā arī par sasniegto
rezultātu atbilstību projektā plānotajam.
Reģistram sniegtā atbalsta ietvaros tiks veikti pasākumi
likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu
reģistru" un citos normatīvajos aktos noteikto
Reģistra mērķu sasniegšanai un valsts noteikto funkciju
veikšanai. Preču piegādātāju un pakalpojumu sniedzēju
piesaistē tiks ievēroti publiskos iepirkumus regulējošie
normatīvie akti, tostarp ievērojot atklātu, caurspīdīgu un
konkurenci nodrošinošu procedūru, līdz ar to projekta
ietvaros komercdarbības atbalsts netiks sniegts.
Projekta komunikācijas pasākumu un projekta rezultātu
audita izmaksas tiks nodrošinātas, izmantojot Reģistra
budžeta līdzekļus
|
Lietotie saīsinājumi:
IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas;
VARAM - Vides aizsardzības un reģionālās attīstības
ministrija."
1 Sk. Par pasākumu plānu noziedzīgi iegūtu
līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas
finansēšanas novēršanai 2022. gadam (likumi.lv) (rīkojuma
jaunākā versija šobrīd ir izstrādē).
2 Sk. Par Digitālās transformācijas
pamatnostādnēm 2021.-2027. gadam (likumi.lv).
3 Sk. Par Digitālās transformācijas pamatnostādņu
2021.-2027. gadam ieviešanas plānu (mk.gov.lv).
4 Sk. EUR-Lex - 32018R1724 - EN - EUR-Lex
(europa.eu) un Latvijas Republikas Ministru kabinets: Tiesību
aktu projekti (līdz 08.09.2021) (mk.gov.lv).
5 Sk. Eiropas Savienības Atveseļošanas un
noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" īstenošanas noteikumi (likumi.lv).
6 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlami vismaz
divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta
īstenošanas laikā. Šajā punktā ir jānorāda būtiski ieguvumi
nozarei, institūcijai, sabiedrībai, bet NAV JĀNORĀDA iznākumi -
ieguldījumi Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1.
mērķa rādītāju sasniegšanā, ko norāda šīs pases 5. sadaļā.
7 Piemēram, ja ieguvums ir personāla
administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu
būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to
izmanto, vērtība, piemēram, 10 000, un sasniegšanas laiks -
2026.
8 PVN netiek attiecināts projektu īstenotājiem,
kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie projektu īstenotāji
var pieprasīt to attiecināt, norādot apjomu un saskaņojot ar
Finanšu ministriju.
9 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu
īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas.
Jānorāda apjoms, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu
kopsummas un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.
10 Apjoms, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot
grozījumus Ministru kabinetā. Ja ierobežojumi uz konkrēto
pozīciju nav attiecināmi, tad norāda "n/a".
11 Informācija, kas norādīta Ministru kabineta
2021. gada 31. augusta noteikumu Nr. 597 "Valsts
informācijas sistēmu attīstības projektu uzraudzības
kārtība" (tai skaitā IKT būvvaldes kārtība) 2. pielikuma
"Valsts informācijas sistēmas attīstības aktivitātes
apraksts" 6.1. apakšpunktā.
12 Tai skaitā IKT būvvaldes kārtībā jau saņemtā
VARAM saskaņojuma datums vai plānotais termiņš, kad tas tiks
saņemts.
13 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns
tiek iesniegts vienlaikus ar Ministru kabineta rīkojumu par
projekta atlases kārtu, par to pievieno attiecīgu norādi.
14 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī
finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.
15 Sk. Vienas stundas darbaspēka izmaksas pa
darbības veidiem (eiro) - Darbības veids (NACE 2.red.), Laika
periods un Rādītāji. PxWeb (stat.gov.lv).
|
|
Saistītie dokumenti
-
Grozītais
-
Protokols
-
Anotācija / tiesību akta projekts
-
Politikas plānošanas dokumenti
-
Citi saistītie dokumenti
|