Ministru kabineta rīkojums Nr. 384
Rīgā 2024. gada 21. maijā (prot. Nr. 21 12.
§)
Grozījumi Ministru kabineta 2024.
gada 23. janvāra rīkojumā Nr. 69 "Par
2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Ostu pārvaldības
digitālā transformācija, pilnveidojot transporta un loģistikas
datu apstrādi un analīzi" pases un centralizētās funkcijas
vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu
apstiprināšanu"
Izdarīt Ministru kabineta 2024. gada 23. janvāra rīkojumā Nr.
69 "Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Ostu
pārvaldības digitālā transformācija, pilnveidojot transporta un
loģistikas datu apstrādi un analīzi" pases un centralizētās
funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu
apstiprināšanu" (Latvijas Vēstnesis, 2024, 18. nr.) šādus
grozījumus:
1. Izteikt rīkojuma nosaukumu šādā redakcijā:
"Par
2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Ostu pārvaldības digitālā
transformācija, pilnveidojot transporta un loģistikas datu
apstrādi un analīzi" pases un centralizētās funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu
apstiprināšanu".
2. Izteikt 1. punktu šādā redakcijā:
"1. Apstiprināt Eiropas Savienības Atveseļošanas un
noturības mehānisma plāna 2.1.3.1.i. investīcijas projekta
"Ostu pārvaldības digitālā transformācija, pilnveidojot
transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi" (turpmāk
- projekts) pasi (1. pielikums) un noteikt, ka par tajā norādīto
plānoto rezultātu (tai skaitā finanšu, rezultāta un iznākuma
rādītāju) sasniegšanu atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14.
jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas
un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk -
Ministru kabineta noteikumi Nr. 435) 28. punktam ir atbildīgs
finansējuma saņēmējs, kā arī apstiprināt divus centralizētās
funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plānus - ostu
pārvaldības pakalpojumu grupai (2. pielikums) un multimodālo ostu
kravu pārvaldības pakalpojumu grupai (3. pielikums)."
3. Izteikt 3. punktu šādā redakcijā:
"3. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības
ministrijai uzaicināt finansējuma saņēmēju - Rīgas brīvostas
pārvaldi - iesniegt projekta iesniegumu Eiropas Savienības
Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes
"Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju
virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" 2.1.3.1.i. investīcijas "Datu
pieejamība, koplietošana un analītika" (turpmāk - 2.1.3.1.i.
investīcija) ietvaros."
4. Izteikt 4. punktu šādā redakcijā:
"4. Projektu finansēt 2.1.3.1.i. investīcijas ietvaros,
ja projekta iesniegums atbilst Ministru kabineta noteikumos Nr.
435 iekļautajiem nosacījumiem."
5. Izteikt 1. pielikumu jaunā redakcijā (pielikums).
Ministru prezidente E. Siliņa
Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministra pienākumu izpildītājs ‒
veselības ministrs H. Abu Meri
Pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 21. maija
rīkojumam Nr. 384
"1. pielikums
Ministru kabineta
2024. gada 23. janvāra
rīkojumam Nr. 69
2.1.3.1.i. investīcijas projekta
"Ostu pārvaldības digitālā transformācija, pilnveidojot
transporta un loģistikas datu apstrādi un analīzi" pase
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu
1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno
projektu (institūcija) |
Rīgas brīvostas pārvalde (turpmāk - RBP). RBP īsteno
projektu "Ostu pārvaldības digitālā transformācija,
pilnveidojot transporta un loģistikas datu apstrādi un
analīzi" un saskaņā ar Ostu likuma 7. panta otro daļu
veic šādas valsts pārvaldes funkcijas:
- nosaka ostas maksu un tarifu robežlīmeņus šā likuma
15. pantā minētajiem pakalpojumiem;
- nosaka apsardzes un caurlaižu režīmu ostā;
- savas kompetences ietvaros kontrolē ostas noteikumu
ievērošanu;
- savas kompetences ietvaros kontrolē ostas
komercsabiedrību darbības atbilstību normatīvajiem aktiem
un attiecīgās ostas pārvaldes nolikumam;
- nosaka Starptautiskā kuģu un ostu iekārtu aizsardzības
kodeksa prasību izpildi ostā un kontrolē ostas teritorijā
izvietoto organizāciju darbību atbilstoši ostu iekārtu
aizsardzības plāniem.
Šā projekta īstenošana pilnveidos minēto Latvijas ostu
valsts pārvaldes funkciju un pakalpojumu izpildi,
nodrošinot to īstenošanā nepieciešamo transporta un
loģistikas datu apstrādes digitalizāciju, ostu procesu un
procedūru automatizāciju, kā arī valsts informācijas
tehnoloģiju risinājumu koplietošanu, Latvijā attīstot
vienotu Ostu un multimodālo loģistikas pakalpojumu
platformu (turpmāk - Platforma)
|
1.2. Projekta īstenošanas partneri |
Ventspils brīvostas pārvalde (turpmāk - VBP);
Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde (turpmāk -
LSEZ);
Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk - VID) Muitas
pārvalde;
Valsts robežsardze;
valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas
Jūras administrācija" (turpmāk - LJA);
valsts akciju sabiedrība "Latvijas dzelzceļš"
(turpmāk - LDz);
sabiedrība ar ierobežotu atbildību "LDz Cargo"
(turpmāk - LDz Cargo);
Satiksmes ministrija
|
2. Saistīto projektu programma
2.1. Programmas nosaukums |
Datu pārvaldības attīstības programma |
2.2. Saistība ar citiem projektiem |
Nav |
3. Projekta mērķis un galvenie
ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un
galvenais saturs |
Projekta
mērķis:
Veicināt Latvijas ostu pārvaldības digitālo
transformāciju, pilnveidojot transporta un loģistikas datu
apstrādi un analīzi, ieviešot integrētu, koplietojamu un
pielāgojamu, uz vienas pieturas un vienreizes principa
balstītu Platformu, kas nodrošina:
(1) integrētu ostu funkciju un uzņēmumu kravu loģistikas
procesu izpildi un pakalpojumu piegādi vienotā digitālā
vidē;
(2) multimodālo ostu kravu datu digitalizāciju,
reāllaika ieguvi, apstrādi, koplietošanu un modelēšanu;
(3) Platformas dalībnieku administratīvā sloga, papīra
dokumentu aprites un ietekmes uz vidi mazināšanu;
(4) iekšzemes un pārrobežu sadarbspēju un integrāciju
starptautiskajos loģistikas koridoros;
(5) Platformas dalībnieku digitālās attīstības, prasmju
un starptautiskās konkurētspējas pieaugumu.
Plānoti šādi projekta
rezultāti:
• izstrādāta modulāra Platforma vienotai ostu transporta
un sauszemes un jūras kravu loģistikas digitālai
pārvaldībai, datu apmaiņai un pakalpojumu piegādei, tostarp
kravu plānošanai, izsekošanai un dokumentu apstrādei;
• ieviesti integrēti ostu transporta un loģistikas
digitālie pakalpojumi, tostarp eCMR prasībām atbilstošu
kravu datu kopu izveide un pārvaldība, ostu piekļuves,
kontroles un ostu loģistikas datu analītikas
risinājumi;
• Ostas informācijas sistēma (turpmāk - OIS) papildināta
un pielāgota partneru ostu vajadzībām un koplietošanai.
Izstrādāta Platformas integrācijas vārteja un veikta
integrācija ar svarīgākajām kontroles dienestu un trešo
pušu IS, tostarp SKLOIS, EMDAS, KPS un koplietošanas
risinājumiem (DAGR, Nacionālo federēto mākoni, eCMR
reģistru, Vienoto autentifikatoru u. c.), OIS sistēmu.
Integrācijas risinājumi, integrācijā ietvertās datu kopas
un to aprite tiks precizēta Platformas prasību analīzes un
projektēšanas posmā, kā arī īstenota normatīvajos aktos
noteiktajā apmērā, neveicot esošo integrāciju un risinājumu
dublēšanu, taču, ja nepieciešams, veicot to aizstāšanu ar
jaunu integrāciju, saskaņojot ar attiecīgo IS pārzini;
• Platforma un tās pakalpojumi ieviesti RBP, VBP un LSEZ
un nodrošināta Platformas pieejamība citām Latvijas ostām,
iestādēm un uzņēmumiem
|
3.2. Projekta pamatojums
(aktualitāte/nepieciešamība/risināmā problēma) |
Globalizācijas rezultātā pieaugošais starptautisko
multimodālo kravu pārvadājumu apjoms, konkurences pieaugums
un kravu koridoru transformācija veicina loģistikas,
piegādes ķēžu un pārvadājumu pakalpojumu, datu aprites un
kravu apstrādes digitālo transformāciju. Covid-19 pandēmija
2020. gadā un ģeopolitiskās situācijas saasināšanās 2022.
gadā ievērojami pastiprināja šo tendenci, veicinot kravu
konjunktūras un apjomu izmaiņas, alternatīvu kravu
loģistikas koridoru attīstību, konkurences pieaugumu
noslogotākajos loģistikas koridoros, pieaugošu tehnoloģiju
un bezkontakta risinājumu attīstību1 un procesu
integrāciju un automatizāciju, pieprasot straujāku ostu un
loģistikas nozares digitālo transformāciju, tostarp
reāllaika kravu un kustības informācijas pieejamību un
izsekojamību, ātrāku kravu aprites un apstrādes laiku un
samazinātas kopējās izmaksas.
Latvijas ostu un loģistikas nozares konkurētspējas
stiprināšana un attīstība ir viens no priekšnosacījumiem
straujākas ekonomiskās atlabšanas nodrošināšanai, kā arī
iespēja izmantot Latvijas potenciālu, lai nostiprinātu un
palielinātu savas pozīcijas starptautiskajos sauszemes,
ūdens un gaisa kravu pārvadājumu koridoros un multimodālo
loģistikas pakalpojumu attīstībā.
Latvijas lielās ostas - RBP, VBP un LSEZ - kopā ar tām
pievilktajiem dzelzceļa un autoceļu tīkliem ir Latvijas
loģistikas nozares stūrakmens. Latvijas ostu un ar tām
saistīto kravu piegādes ķēžu, apstrādes procesu un datu
aprites efektivitātes stiprināšana ir priekšnosacījums
turpmākai ostu un loģistikas nozares izaugsmei.
Nozares attīstības kritiskākie trūkumi un ierobežojumi,
kurus paredzēts risināt, īstenojot projektu, ir:
• nepietiekama nozares uzņēmējdarbības vides
digitalizācija - valstī nav nodrošināta nozarei svarīgo
pakalpojumu un procesu digitalizācija, piemēram, eCMR
ieviešana kravu pavaddokumentu digitālai pārvaldībai;
• vienas pieturas principu trūkums - nozarē nav
pietiekamā apmērā nodrošināti uz vienas pieturas principiem
un datu koplietošanu balstīti risinājumi saziņai ar
pakalpojumu sniedzējiem, infrastruktūras pārvaldītājiem un
ostām. Tomēr šādi risinājumi ir pieejami saziņai ar
atsevišķām iestādēm un kontroles dienestiem, piemēram,
SKLOIS un EMDAS sistēmas;
• administratīvais slogs un papīra dokumentu
aprite - saziņā ar pakalpojumu sniedzējiem,
infrastruktūras pārvaldītājiem un ostām joprojām vērojama
liela papīra dokumentu aprite, kas rada papildu
administratīvo slogu, samazina digitālās transformācijas
iespējas, kā arī liedz mašīninterpretējamu un
automatizējamu datu un uzdevumu apriti;
• nepietiekama integrācija starp ostu, kontroles
dienestu un uzņēmumu IS - nav ieviesta pietiekama
integrācija starp svarīgākajām kontroles dienestu un trešo
pušu IS, ostu terminālu vadības sistēmām, KPS u. c. un
vienotu ostu pārvaldības IS risinājumu izstrāde;
• esošajās valsts IS nav nodrošināta multimodalitāte
kravu apstrādē, t. i., nav sauszemes kravu (auto un
dzelzceļa) datu un to apstrādes funkcionalitātes, kā arī
atbilstošu pakalpojumu, kā arī ir ierobežota nozares
dalībniekiem svarīgu pakalpojumu attīstība;
• nozares uzņēmumu digitālo rīku trūkums -
nozares uzņēmumi lēni ievieš un attīsta digitālos
risinājumus un jaunas tehnoloģijas. Tas kavē nozares
digitālo transformāciju un samazina pakalpojumu
efektivitāti;
• neatbilstoši procesi un infrastruktūra - nav
ieviesta procesu automatizācija kravu piegādes
"pēdējās jūdzes" posmā (piemēram, osta, lidosta),
pieteikumu apstrādē un pārvaldībā, tiesību pārbaudē un
pārvaldībā, kā arī fiziskās infrastruktūras digitalizācijā
automātiskai datu izguvei;
• nepietiekama datu pieejamība un analītika - nav
pieejama detalizēta un homogēna dažādu reāllaika datu
ieguve un apstrāde un datu komplektu konfigurēšana, kā arī
nav nodrošināta efektīva datu pieejamība, piemēram, citu
valstu pārvadātājiem. Tas neļauj veikt operatīvu datu
analīzi un datos balstītu lēmumu pieņemšanu;
• netiek nodrošināta pārrobežu pieejamība un
sadarbība - vienotu sadarbības principu, digitālo
risinājumu, pilnvērtīgu un reāllaika datu un vienreizes
principa trūkums samazina pārrobežu sadarbības un
caurredzamības iespējas, kā arī Latvijas iekļaušanos
vienotajās datu telpās, piemēram, starptautisko multimodālo
pārvadājumu plānošanā
|
3.3. Projekta
ieguvumi2 |
Ieguvuma mērīšanas vai
verificēšanas metode un mērāmais rādītājs3 |
Vērtība |
Sasniegšanas
laiks (gads) |
3.3.1. Izstrādāta jauna,
integrēta platforma - Ostu un multimodālo loģistikas
pakalpojumu platforma |
Izveidoto IS risinājumu
skaits |
1 |
2024. |
3.3.2. Nodrošināta
lietojumprogrammas saskarnes (API) integrācijas vārteja un
veikta Platformas integrācija ar valsts IS, tostarp SKLOIS,
EMDAS, LDz KPS, un koplietošanas pakalpojumiem (DAGR,
Nacionālais federētais mākonis, eCMR reģistrs, Vienotais
autentifikators u. c.) |
Izveidoto starpsistēmu
integrāciju skaits, izmantojot API risinājumu |
9 |
2025. |
3.3.3. Platforma, t. sk. OIS,
pilnībā ieviesta vismaz RBP, VPB un LSEZ |
Ostu pārvalžu skaits, kurās
ieviesta Platforma, t. sk. OIS |
3 |
2025. |
3.3.4. Nodrošināta multimodālo
ostu kravu datu digitalizācija, reāllaika ieguve, apstrāde,
koplietošana, modelēšana un multimodālo ostu kravu datu
pakalpojumu attīstība |
Platformā pieejamo pakalpojumu
skaits |
10 |
2025. |
3.3.5. Samazināts Platformas
dalībnieku administratīvais slogs, papīra dokumentu aprite
ostu transporta un loģistikas procesu īstenošanā un nozares
ietekme uz vidi, uzlabojot datu apstrādes un aprites ātrumu
digitālajā vidē |
Papīra dokumentu aprites
samazinājums ostu darbā pret digitālu dokumentu apriti |
-40 % |
2026. |
4. Nepieciešamā finansējuma apjoms
un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un
būtisko izmaksu veidiem
4.1. Atveseļošanas fonda plāna finansējums
(kopā) |
4.2. Plānotais pievienotās
vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks pieprasīta tā
segšana4, un avansa apmērs, ja plānots to
pieprasīt5 |
3 242 000
euro |
Plānotais PVN apmērs
659 820 euro |
Avansa maksājuma apmērs
280 000 euro |
Maksimālais finansējuma apjoms nepārsniegs kopējo projektam
piešķirto finansējuma apjomu 3 242 000 euro
apmērā.
4.3. Projekta ietvaros veicamo
darbību un būtisko izmaksu veidu raksturojošs apzīmējums |
Izmaksu apmērs (indikatīvi) |
Maksimālais apmērs6 |
Darbības iznākums |
1. Projekta vadība:
1.1. projekta darbību īstenošana atbilstoši
apstiprinātajai projekta pasei, budžetam, aktivitāšu un
laika plānam;
1.2. projekta īstenošanas partneru iesaistes
koordinēšana;
1.3. projekta uzraudzības darba organizēšana un
sadarbība ar Projekta uzraudzības padomi;
1.4. projekta finanšu plūsmas plānošana un kontrole;
1.5. projekta finanšu un resursu uzskaite, t. sk.
grāmatvedības kārtošana un projekta personāla darba laika
uzskaite;
1.6. projekta tvēruma, risku un noviržu vadība;
1.7. publisko iepirkumu organizēšana un īstenošana
projekta darbību īstenošanai;
1.8. nepieciešamo atskaišu un pārskatu sagatavošana un
iesniegšana;
1.9. ar projektu saistītās dokumentu aprites
organizēšana;
1.10. ostu un partneru atbildībā esošo aktivitāšu
projektu vadība
|
200 000 euro |
324 200 euro |
Īstenots projekts un izstrādāti projekta
vadības dokumenti |
2. Platformas prasību analīze un projektēšana:
2.1. darbības procesu un pakalpojumu vajadzību analīze
RBP, VBP un LSEZ;
2.2. integrāciju un partneru integrēto IS (t. sk.
SKLOIS, EMDAS un LDz KPS) pielāgošanas prasību analīze;
2.3. Platformas sākotnējo pakalpojumu groza definēšana
(līdz 20 pakalpojumiem);
2.4. Platformas, t. sk. OIS, ieviešanas, pārvaldības un
finansēšanas modeļa izstrāde;
2.5. Platformas, t. sk. OIS, paplašinājumu,
programmatūras prasību un arhitektūras projektējuma
apraksta izstrāde;
2.6. Platformas, t. sk. OIS, paplašinājumu,
programmatūras un integrāciju ieviešanas un uzturēšanas
izmaksu tāme, tostarp ietverot partneru IS integrācijas
tiešās, administratīvās un personāla izmaksas;
2.7. Platformas, t. sk. OIS, paplašinājumu, prasību
tehniskās specifikācijas izstrāde, t. sk. Platformas
integrācijai ar ostu pārvalžu IS un partneru IS
integrācijai nepieciešamo lietojumprogrammu saskarņu (API)
specifikācijas izstrāde
|
240 000 euro |
300 000 euro |
Ziņojums "Ostu darbības procesu, pakalpojumu un datu
vajadzību analīze".
Ziņojums "Ostu un multimodālo loģistikas
pakalpojumu platformas sākotnējais pakalpojumu
grozs".
Ziņojums "Ostu un multimodālo loģistikas
pakalpojumu platformas integrācija ar partneru informācijas
sistēmām (t. sk. SKLOIS, EMDAS un LDz KPS)".
Ziņojums "Ostu un multimodālo loģistikas
pakalpojumu platformas programmatūras prasības un
arhitektūras projektējums".
Ziņojums "Ostu un multimodālo loģistikas
pakalpojumu platformas ieviešanas, pārvaldības un
finansēšanas modelis".
Ziņojums "Ostu un multimodālo loģistikas
pakalpojumu platformas ieviešanas un uzturēšanas izmaksu
tāme".
Ziņojums "Ostu un multimodālo loģistikas
pakalpojumu platformas, t. sk. OIS, paplašinājumu izstrādes
tehniskā specifikācija"
|
3. Platformas un pakalpojumu izstrāde:
3.1. Platformas, t. sk. OIS, paplašinājumu un
pakalpojumu izstrāde, integrācijas vārteju un integrācijas
saskarņu izstrāde;
3.2. partneru IS pielāgošana sadarbībai ar Platformu,
OIS un integrācijas saskarņu izstrāde ar partneru
integrētajām IS un koplietošanas pakalpojumiem, tostarp
partneru integrēto IS aktivitātes:
3.2.1. SKLOIS (indikatīvais izmaksu apmērs 120 000
euro7);
3.2.2. EMDAS (indikatīvais izmaksu apmērs 80 000
euro7);
3.2.3. KPS (indikatīvais izmaksu apmērs 60 000
euro7);
3.3. Platformas, t. sk. OIS, izmitināšana datu centrā un
integrācija Nacionālā federētā mākoņa infrastruktūrā;
3.4. Platformas, t. sk. OIS, pārvaldības plāna
izstrāde;
3.5. Platformas, t. sk. OIS, testēšanas plāna izstrāde
un īstenošana;
3.6. Platformas, t. sk. OIS, programmatūras veiktspējas
un drošības audits;
3.7. Platformas, t. sk. OIS, izstrādes kvalitātes
kontrole, t. sk. autoruzraudzība
|
2 007 000 euro |
2 500 000 euro |
Izstrādāta Platforma, OIS paplašinājumi un nepieciešamā
tehniskā dokumentācija.
Izstrādātas Platformas integrācijas vārtejas un
saskarnes.
Partneru IS pielāgotas un integrētas datu apmaiņai.
Platformas testa un produkcijas vides izmitinātas datu
centrā.
Izstrādāts Platformas pārvaldības plāns.
Testēšanas ziņojums.
Drošības audita ziņojums.
Veiktspējas audita ziņojums.
Projekta rezultātu audita ziņojums.
Autoruzraudzības dokumentācija
|
4. Platformas, t. sk. OIS, ieviešana:
4.1. Platformas, t. sk. OIS, uzstādīšana, konfigurēšana,
integrācija un datu migrācija ostu pārvaldēs, kā arī
nepieciešamo tehnisko resursu iegāde (atbilstoši
aktivitātes "Platformas prasību analīze un
projektēšana" rezultātiem);
4.2. Platformas ieviešana un lietotāju apmācība RBP
(indikatīvais izmaksu apmērs 260 000
euro8);
4.3. Platformas ieviešana un lietotāju apmācība VBP
(indikatīvais izmaksu apmērs 260 000
euro8);
4.4. Platformas ieviešana un lietotāju apmācība LSEZ
(indikatīvais izmaksu apmērs 260 000
euro8);
4.5. administratoru apmācība;
4.6. Platformas, t. sk. OIS, darbības akcepttestēšana
ostu pārvaldēs
|
780 000 euro |
1 000 000 euro |
Administratoru apmācības materiāli.
Organizēta administratoru apmācība.
Platforma darbojas produkcijas vidē RBP.
Platforma darbojas produkcijas vidē VBP.
Platforma darbojas produkcijas vidē LSEZ
|
5. Projekta publicitāte un mārketings:
5.1. mārketinga un komunikācijas materiālu izstrāde un
publicitātes nodrošināšana;
5.2. pagaidu informatīvā stenda izvietošana;
5.3. informatīvās plāksnes izvietošana
|
10 000 euro |
12 000 euro |
Partneru mārketinga un publicitātes komplekts.
Īstenoti mārketinga un publicitātes pasākumi
|
6. Projekta rezultātu audits, t.
sk. veikto izmaksu pamatotības audits, atskaites punktu un
mērķu sasniegšanas audits, audits par atbilstību investīcijas
īstenošanas nosacījumiem, interešu konflikta,
dubultfinansējuma, korupcijas un krāpšanas situāciju audits,
kā arī audits par sasniegto rezultātu atbilstību projektā
plānotajam |
5 000 euro |
10 000 euro |
Projekta rezultātu audita ziņojums |
5. Projekta ieguldījums reformu un
investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes procesu
IKT risinājumi
Skaits |
IKT risinājuma nosaukums |
Īss apraksts9 |
Valsts mākonī
(jā/nē)
|
Termiņš IKT risinājumu attīstības
saskaņošanai10 (gads, ceturksnis) |
Termiņš ieviešanai produkcijā (gads,
ceturksnis) |
Risinājuma lietotāji (skaits) |
1 |
Ostu un multimodālo loģistikas pakalpojumu
platforma |
Vienots IKT risinājums ar ostu un uzņēmumu
kravu saistīto procesu un procedūru neklātienes
organizēšanai, datu apmaiņai starp lietotājiem un valsts
iestādēm un integrētu multimodālo kravu (jūras, sauszemes,
dzelzceļa) pakalpojumu piegādei |
jā |
2023. g. IV cet. |
2025. g. IV cet. |
80 personas |
Ostas informācijas sistēma |
Ostas informācijas sistēma ir galvenā RBP
ostas vadības IS, kas pārvalda ostas administratīvās
procedūras, kas saistītas ar kuģu ienākšanu un iziešanu, kā
arī satiksmes plūsmu ostas teritorijā |
jā |
2023. g. IV cet. |
2024. g. IV cet. |
80 personas |
5.2. Centralizētās funkcijas vai
koplietošanas pakalpojumi
Skaits |
Pakalpojums (pakalpojumu grupa) |
Koplietošanas pakalpojumu lietotāji
(institūcijas) |
Norāde uz MK lēmumu par
attīstības plānu11 |
Termiņš ieviešanai (gads, ceturksnis) |
1 |
Ostu pārvaldības pakalpojumu grupa |
Pakalpojumu sākotnējie lietotāji ir:
- Latvijas ostu pārvaldes:
o RBP,
o VBP,
o LSEZ;
- valsts pārvaldes iestādes un valsts
kapitālsabiedrības:
o VID Muitas pārvalde,
o Valsts robežsardze,
o LDz;
- nozares uzņēmumi un organizācijas:
o transporta un loģistikas uzņēmumi,
o ostu stividoruzņēmumi un uzņēmumi, kas veic
saimniecisko darbību ostu teritorijās,
o kuģu aģenti un brokeri,
o kravu nosūtītāji/saņēmēji.
Īstenojot projektu, pēc pakalpojumu pieejamības
izvēršanas papildu lietotāji būs:
- valsts pārvaldes iestādes un pašvaldības:
o Valsts vides dienests,
o Pārtikas un veterinārais dienests,
o Rīgas, Ventspils un Liepājas valstspilsētu
pašvaldības,
o citas pašvaldību un valsts pārvaldes iestādes;
- nozares uzņēmumi un organizācijas:
o nozares asociācijas,
o ārvalstu loģistikas uzņēmumi u. c.
|
2. pielikums "Centralizētās
funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāns ostu
pārvaldības pakalpojumu grupai" |
2024. g. II cet. |
2 |
Multimodālo ostu kravu pārvaldības
pakalpojumu grupa |
Pakalpojumu sākotnējie lietotāji ir:
- Latvijas ostu pārvaldes:
o RBP,
o VBP,
o LSEZ;
- valsts pārvaldes iestādes un valsts
kapitālsabiedrības:
o VID Muitas pārvalde,
o Valsts robežsardze,
o LDz,
o LJA;
- nozares uzņēmumi un organizācijas:
o transporta un loģistikas uzņēmumi,
o ostu stividoruzņēmumi un uzņēmumi, kas veic
saimniecisko darbību ostu teritorijās,
o kuģu aģenti un brokeri,
o kravu nosūtītāji/saņēmēji.
Īstenojot projektu, pēc pakalpojumu pieejamības
izvēršanas papildu lietotāji būs:
- Valsts pārvaldes iestādes un pašvaldības:
o Valsts vides dienests,
o Pārtikas un veterinārais dienests,
o Rīgas, Ventspils un Liepājas valstspilsētu
pašvaldības,
o citas pašvaldību un valsts pārvaldes iestādes,
o citas Latvijas ostu pārvaldes;
- nozares uzņēmumi un organizācijas:
o nozares asociācijas,
o ārvalstu loģistikas uzņēmumi u. c.
|
3. pielikums "Centralizētās
funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāns
multimodālo ostu kravu pārvaldības pakalpojumu
grupai" |
2024. g. IV cet. |
5.3. Centralizēti pārvaldāmās
nozares būtiskās datu kopas
Skaits
|
Saturu raksturojošs
nosaukums
|
Termiņš piekļuves
nodrošināšanai (gads, ceturksnis)
|
1 |
Multimodālo ostu
kravu datu kopas:
• lietotāju un datņu klasifikatori
• multimodālo (jūras, dzelzceļa un auto) kravu dati
• eCMR prasībām atbilstošu sauszemes kravu dati
• kravu plānošanas dati
|
2024. g. IV
cet. |
2 |
Ostu pārvaldības
datu kopas:
• jūras, auto un dzelzceļa kravu transporta dati
• apmeklētāju un kravu piekļuves tiesību dati
• piekļuves un apmeklējuma dati
• darbības atbilstības dati
• maksu aprēķini
• statistikas un analīzes dati
|
2024. g. I
cet. |
6. Projekta pārvaldības un īstenošanas
kapacitāte12
RBP finanšu kapacitāte ir atbilstoša finansēšanas
nosacījumiem, ir izveidots atsevišķs projekta uzskaites
grāmatvedības kods, kā arī ir uzsākta nepieciešamo
grāmatvedības procedūru izveide projekta finanšu
informācijas vadībai.
Sadarbībā ar projekta īstenošanā iesaistītajām ostām
(RBP, VBP un LSEZ) ir izveidota sākotnējā Ostu sadarbības
darba grupa, kuras uzdevums ir koordinēt projekta
pieteikuma dokumentu un sadarbības ietvara izstrādi. Ostu
sadarbības darba grupas darbība tiks izbeigta, kad darbu
uzsāks Projekta attīstības darba grupa, kurā tiks
iesaistīti visi projekta partneri.
Projekta ieviešanai un uzraudzībai plānots izveidot šādu
organizāciju:
- Projekta uzraudzības padome - atbilstoši
Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumiem Nr. 435
"Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības
mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā
transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena
"Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā
transformācija" īstenošanas noteikumi" tiks
izveidota Projekta uzraudzības padome. Projekta uzraudzības
padomē ietilps šādu iestāžu pārstāvji:
o RBP,
o Satiksmes ministrija,
o Vides aizsardzības un reģionālās attīstības
ministrija,
o Centrālā finanšu un līgumu aģentūra.
Projekta uzraudzības padome sanāk reizi ceturksnī vai
biežāk, pēc nepieciešamības;
- Projekta attīstības darba grupa - projekta
stratēģiskās vadības grupa, kurā pārstāvēts īstenotājs un
sadarbības partneri un kura nodrošina projekta stratēģisko
vadību un Projekta vadības grupas darba uzraudzību.
Projekta attīstītības darba grupā ietilpst šādu iestāžu un
uzņēmumu pārstāvji:
o RBP,
o VBP,
o LSEZ,
o VID Muitas pārvalde,
o Valsts robežsardze,
o LJA,
o LDz,
o LDz Cargo,
o Satiksmes ministrija.
Projekta attīstības darba grupa izskata un aktualizē
jautājumus un būtiskos riskus Projekta uzraudzības padomei.
Projekta attīstības darba grupa sanāk reizi mēnesī vai
biežāk (atbilstoši nepieciešamībai);
- Projekta vadības grupa - projekta operacionālās
vadības grupa, kurā ietilpst projekta īstenošanas darba
grupu pārstāvji, kā arī, ja nepieciešams, piesaistīto
speciālistu un pakalpojumu sniedzēju pārstāvji, tostarp
citu Latvijas ostu pārstāvji. Projekta vadības grupa
izskata un aktualizē jautājumus un būtiskos riskus Projekta
attīstības darba grupai. Projekta vadības grupa sanāk reizi
divās nedēļās vai biežāk (atbilstoši nepieciešamībai);
- projekta īstenošanas darba grupas - tematiskās
darba grupas specifisku projekta virzienu īstenošanai.
Tajās ietilpst īstenotāja, sadarbības partneru, kā arī
piesaistīto speciālistu un pakalpojumu sniedzēju
pārstāvji
|
7. Izmaksu/ieguvumu analīze, tai
skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu
Projekta izmaksu/ieguvumu analīze sākotnēji veikta, ņemot
vērā RBP pieejamos datus un veiktos aprēķinus Platformas
risinājumu ieviešanai.
Projekta izmaksu/ieguvumu analīze veikta 10 gadu
periodam, sākot no Platformas izstrādes uzsākšanas.
Ieguvumu un izmaksu analīze veikta, ņemot vērā izmaksu
samazinājumu:
- RBP tiešie ieguvumi:
o par 30 % samazinātas izmaksas administratīvo procedūru
īstenošanai kravu dokumentu apstrādē, ņemot vērā dokumentu
apstrādei nepieciešamā personāla samazinājumu, līdz ar to
nodrošinot personāla izmaksu samazinājumu aptuveni 300 000
euro apmērā;
- RBP izmaksu samazinājums:
o par 60 % samazinātas izmaksas elektronisku kravu
pavaddokumentu izmantošanai. Aprēķins balstīts uz
standartizmaksu modeļa aprēķiniem, samazinot vidējo
dokumentu sagatavošanas un apstrādes laiku sauszemes kravām
no 30 minūtēm uz 12 minūtēm, izmantojot digitālus
risinājumus, līdz ar to nodrošinot izmaksu samazinājumu
aptuveni 730 000 euro apmērā, ņemot vērā vidējo
stundas atalgojumu valstī.
Izmaksu sadaļā ietvertas Platformas ieviešanas izmaksas
un uzturēšanas izmaksas 5 % apmērā no ieviešanas izmaksām,
kā arī ikgadējās attīstības izmaksas 10 % apmērā no
ieviešanas izmaksām.
Ņemot vērā minēto, iegūti šādi izmaksu un ieguvumu
analīzes rezultāti:
- projekta 10 gadu tīrā tagadnes vērtība veido 3 498 000
euro;
- projekta iekšējā atdeves norma veido 28 % - tas norāda
uz augstu projekta kopējo atdevi.
Izmaksu/ieguvumu analīze LSEZ un VPB tiks veikta
projekta sistēmanalīzes posmā
|
8. Cita būtiska informācija
Projekta ieviešana un digitālo risinājumu izmantošana ir
saistīta ar šādiem riska faktoriem:
- projekta īstenošanas laikā netiek veikta eCMR
ieviešana un netiek nodrošināta pieejamība digitalizētu
kravu pavaddokumentu pārvaldībai;
- valsts pārvaldes iestāžu un kontroles dienestu IKT
attīstības plāni un korekcijas iespējas;
- ierobežota ostu pārvalžu un loģistikas uzņēmumu IKT
infrastruktūras pieejamība un pielāgojamība;
- nepietiekams ostu pārvalžu un loģistikas uzņēmumu
darbinieku digitālo prasmju līmenis;
- projekta ietvaros izstrādātā Platforma nesaturēs
funkcionalitāti par tādu ziņošanu, kas saskaņā ar
starptautiskajiem, Eiropas Savienības un nacionālajiem
normatīvajiem aktiem jāveic, izmantojot nacionālo jūras
vienloga sistēmu;
- ņemot vērā Ministru kabineta 2020. gada 11. februāra
noteikumu Nr. 92 "Starptautiskās kravu loģistikas un
ostu informācijas sistēmas noteikumi" 1. pielikumā
noteikto SKLOIS lietotāju piekļuves tiesību apjomu, var
nebūt iespējams piekļūt visiem Platformas funkcionēšanai
nepieciešamajiem SKLOIS datiem;
- analīzes un projektēšanas rezultātā apzinātās
vajadzības neatbilst projekta aktivitāšu tvērumam un
budžetam, t. sk. uzskaitītajai programmatūrai,
nepieciešamajām integrācijām un konkrētajiem pakalpojumiem,
līdz ar to radot nepieciešamību veikt ieviešamo aktivitāšu
prioritizēšanu vai projekta tvēruma pārskatīšanu.
Projekta ieviešana un digitālo risinājumu izmantošana ir
saistīta ar šādiem faktoriem un nosacījumiem:
- RBP nodrošinās, ka projekta ietvaros komercdarbības
atbalsts nav plānots/netiks sniegts. Projekta līdzekļi tiks
ieguldīti jaunu IKT risinājumu izstrādē un esošo IS
tehnoloģiskās modernizācijas īstenošanā, veicot pasūtījumus
par attiecīgo darbu īstenošanu un īstenojot iepirkuma
procedūras saskaņā ar Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju
iepirkumu likumu;
- projekta partneru sistēmu integrācijas projektēšanai,
programmatūras izstrādei un ieviešanai paredzēts projekta
finansējums. Sistēmu integrācijas projektēšana, izstrāde un
ieviešana tiks veikta šiem mērķiem piešķirtā finansējuma
ietvaros;
- projekta "Eiropas Jūras vienloga sistēmas EMSWe
ieviešana" (turpmāk - SKLOIS3 projekts), ko īsteno,
lai ieviestu Regulas (ES) 2019/1239, ar ko izveido Eiropas
Jūras vienloga sistēmas vidi un ar ko atceļ Direktīvu
2010/65/ES (turpmāk - regula 2019/1239), prasības, ietvaros
tiks veikti būtiski ieguldījumi SKLOIS IKT resursu
attīstībā, tai skaitā datubāzes migrācija un programmatūras
saskarņu modifikācija, lai līdz 2025. gada 15. augustam
nodrošinātu visu Eiropas Savienības tehnisko un
funkcionalitātes prasību iestrādi nacionālajā SKLOIS
sistēmā un uzsāktu darbu vienotā Eiropas Jūras vienloga
sistēmā EMSWe. Satiksmes ministrija neplāno jaunu saskarņu
izstrādi līdz SKLOIS3 projekta uzsākšanai. SKLOIS3 projekta
ietvaros tiks nodrošināta tikai ar regulas 2019/1239
ieviešanu saistīto izmaiņu veikšana esošajās saskarnēs to
iepriekš ieviestajā apjomā. SKLOIS3 projekta ietvaros
SKLOIS pārzinis neparedz finansējumu tādu izmaiņu veikšanai
SKLOIS, kas nepieciešamas Platformas izstrādei un
ieviešanai;
- projekta rezultātu sekmīga ieviešana un izmantošana ir
atkarīga no datu apmaiņas ar SKLOIS. Ņemot vērā iespējamās
SKLOIS sistēmas izmaiņas saistībā ar EMSWe ieviešanu, pēc
SKLOIS izmaiņu izstrādes var būt nepieciešams pārstrādāt
projekta ietvaros izstrādāto Platformas integrācijas
risinājumu ar SKLOIS. Integrācijas risinājuma izmaiņu
izstrādi un ieviešanu gan Platformas pusē, gan SKLOIS pusē
(apjomā, kas nepieciešams tieši integrācijai ar Platformu)
nodrošinās projekta īstenotājs ārpus projekta
finansējuma;
- lai sasniegtu projekta mērķus, nodrošinot digitālo
pakalpojumu piegādi, ātrdarbību, drošību, augstu
pieejamības un lietojamības līmeni lietotājiem, kā arī
tehnoloģiski un ekonomiski efektīvāku to administrēšanu un
uzturēšanu, tiks izveidota vienota Platformas attīstības
darba grupa, kuras uzdevums būs koordinēt projekta
aktivitāšu ieviešanu, partneru atbildības lomas, kā arī
Platformas un izstrādāto integrāciju ar partneru
integrētajām IS uzturēšanu un attīstību nākotnē. Vienlaikus
RBP kā finansējuma saņēmējam sniegtais atbalsts nav
kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, jo tas tiks
piešķirts valsts deleģētu funkciju veikšanai
|
Lietotie saīsinājumi:
IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
eCMR - elektroniskās pavadzīmes
EMDAS - Elektroniskā muitas datu apstrādes sistēma
IKT - informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
IS - informācijas sistēma
KPS - Kravu kustības pārvaldības informācijas sistēma
LDz - valsts akciju sabiedrība "Latvijas
Dzelzceļš"
LDz Cargo - sabiedrība ar ierobežotu atbildību "LDz
Cargo"
LJA - valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību
"Latvijas Jūras administrācija"
LSEZ - Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde
OIS - Ostas informācijas sistēma
VID - Valsts ieņēmumu dienests."
1 Skat. The Impact of COVID-19 on
Logistics,
https://www.ifc.org/wps/wcm/connect/industry_ext_content/ifc_external_corporate_site/infrastructure/resources/the+impact+of+covid-19+on+logistics
2 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlami vismaz
divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta
īstenošanas laikā. Šajā sadaļā ir jānorāda būtiski ieguvumi
nozarei, institūcijai, sabiedrībai, bet nav jānorāda iznākumi -
ieguldījumi Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1.
mērķa rādītāju sasniegšanā, ko norāda 5. punktā.
3 Piemēram, ja ieguvums ir personāla
administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu
būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to
izmanto, vērtība, piemēram, 10 000, un sasniegšanas laiks -
2026. gads.
4 PVN netiek attiecināts projektu īstenotājiem,
kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie projektu īstenotāji
var pieprasīt to attiecināt, norādot apmēru un saskaņojot to ar
Finanšu ministriju.
5 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu
īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas.
Jānorāda apmērs, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu
kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.
6 Apmērs, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot
grozījumus Ministru kabinetā. Ja ierobežojumi uz konkrēto
pozīciju nav attiecināmi, tad norāda "n/a".
7 Faktisko izmaksu apmērs tiks precizēts saskaņā
ar aktivitātes "Platformas prasību analīze un
projektēšana" rezultātiem.
8 Faktisko izmaksu apmērs tiks precizēts saskaņā
ar aktivitātes "Platformas prasību analīze un
projektēšana" rezultātiem.
9 Informācija, kas norādīta Ministru kabineta
2021. gada 31. augusta noteikumu Nr. 597 "Valsts
informācijas sistēmu attīstības projektu uzraudzības
kārtība" (tā sauktā IKT būvvaldes kārtība) 2. pielikuma
"Valsts informācijas sistēmas attīstības aktivitātes
apraksts" 6.1. apakšpunktā.
10 Tā sauktajā IKT būvvaldes kārtībā jau saņemtā
VARAM saskaņojuma datums vai plānotais termiņš, kad tas tiks
saņemts.
11 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns
tiek iesniegts vienlaikus ar Ministru kabineta rīkojumu par
projekta atlases kārtu, par to pievieno norādi.
12 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī
finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.
|
|
Saistītie dokumenti
-
Grozītais
-
Protokols
-
Anotācija / tiesību akta projekts
-
Citi saistītie dokumenti
|